Heydər Əliyevin milli təhlükəsizlik konsepsiyası
və müasirlik
Müasir dövrdə vüsət
götürən inteqrasiya proseslərindən
heç bir dövlətin kənarda qalması mümkün
deyil, hətta uzaq Afrikanın və Asiyanın uzun illər
izolyasiyada qalmış ayrı-ayrı xalqları da inkişaf
səviyyəsindən asılı olmayaraq bu prosesin tərkib
hissəsinə çevrilir, ulu öndər Heydər
Əliyevin dediyi kimi, onlar da "ümumdünya mədəniyyətinə
və sivilizasiyasına öz töhfələrini verirlər".
Bəzi hallarda milli qüvvələrin müqaviməti ilə
qarşılaşmasına baxmayaraq, elm və texnologiya
qloballaşmanı mədəni və mənəvi müstəvidə
artıq reallıq faktına çevirmişdir, bu gün onun
siyasi, iqtisadi, sosial strukturlarının formalaşması
prosesinin getdiyini açıq-aydın görürük.
Doğrudur, bu proses "ikili standartlar", "sivilizasiyalar fərqi"
kimi tendensiyalı yanaşmaları hələ tarixin arxivinə
göndərməyib, amma qlobal problemlərin, xüsusilə,
ekoloji problemlərin aradan qaldırılması sahəsində
birgə fəaliyyətin müsbət nəticələri
artıq özünü hiss etdirməkdədir. Onu bəri
başdan qeyd edək ki, xalqlar arasında inteqrasiya,
yaxınlaşma prosesləri heç də hamar getmir, bu sahədə
problem və çətinliklər tam aradan qalxmayıb,
dünyanın ayrı-ayrı ölkələrində etnik,
irqi, dini və mədəni zəmində qarşıdurmalar,
münaqişələr, konfliktlər baş qaldırmaqdadır,
üstəlik, onu da bildirək ki, həmin problemlərdən
heç bir dövlət tam sığortalanmayıb. Hər
hansı bir dövlətin etnik-mədəni sahədə
konkret siyasəti olmazsa, həmin dövlət və cəmiyyət
üçün multikultural təhlükənin yaranması və
yaxud xarici qüvvələrin həmin ölkə daxilindəki
milli və etnik azlıqlardan sui-istifadə etməsi gözləniləndir.
Müasir dünya üçün bu gün olduqca aktual olan bu
məsələ ulu öndər Heydər Əliyevin hakimiyyətə
ikinci dəfə qayıdışı dövründə onun
da dərhal diqqətini cəlb etmiş, Azərbaycan dövlətçiliyinin
gələcək konturlarında multikultural təhlükəsizlik
məsələlərinə xüsusi yer
ayırmışdır. Ölkəmizin daxilindəki
bugünkü əmin-amanlığı ulu öndər Heydər
Əliyevin təməlini qoyduğu və Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin uğurla həyata keçirdiyi
multikulturalizm siyasətinin təntənəsi hesab etmək
olar.
Görkəmli alim, akademik Kamal Abdullanın
"Heydər Əliyev və multikultural təhlükəsizlik"
adlı əsəri məhz ulu öndər Heydər
Əliyevin multikultural təhlükəsizlik sahəsindəki
siyasi-ideoloji görüşlərinin və praktiki fəaliyyətinin
elmi-fəlsəfi müstəvidə
araşdırılmasına həsr edilmişdir. Kitab 11 fəsildən
ibarətdir, elmi redaktorları Azərbaycan Dillər
Universitetinin Multikulturalizm Mərkəzinin müdiri Loğman Rəşidzadə
və Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin Analitik
şöbəsinin müdiri Rəşad İlyasovdur.
Məlum olduğu kimi,
milli təhlükəsizliyin vacib komponenti kimi
çıxış edən multikultural təhlükəsizlik
çoxmədəniyyətli mühitin mövcudluğunu
şərtləndirən vacib prinsip olaraq ilk növbədə,
etnik və dini icmaların birgəyaşayış
maraqlarının təmin edilməsinə və həmin
maraqların dövlət maraqları ilə
uzlaşdırılmasının əsaslarının
hazırlanmasına yönəldilir. Lakin bu maraqlar humanizm,
insanpərvərlik, bərabərlik, ədalət prinsipləri
üzərində qurulmadıqda uzunömürlü olmur. Akademik
bunu nəzərə alaraq dövlət və milli təhlükəsizlik
üçün bu vacib məsələni bərabərlik və
ədalət prinsipləri çərçivəsində
şərh edir və multikultural situasiyanı bu müstəvidə
dəyərləndirərək yazır: "Azərbaycanın
multikulturalizm modeli nümunə olaraq ölkəmizdə
yaşayan müxtəlif dinlərin və xalqların nümayəndələrinin
bərabər hüquqa malik olduğuna istinad edir. Müxtəlif
xalqların öz ana dillərində tədrisə cəlb
edilməsi, adət-ənənələrinin, milli-mənəvi
özəlliklərinin qorunub saxlanması, inkişaf etdirilməsi
üçün dövlət himayəsinin göstərilməsi
və başqa siyasi və humanist aktların həyata
keçirilməsi multikultural təhlükəsizliyin əsas
tərkib hissələridir". Akademik bu fikirləri irəli
sürərkən ulu öndər Heydər Əliyevin Azərbaycanda
yaşayan xalqlara münasibətdə bərabərlik və
humanizm prinsiplərinə əsaslanan məşhur siyasi
formuluna istinad edir: "Azərbaycan onun ərazisində
yaşayan bütün millət və xalqların ümumi vətənidir.
Ərazimizdə yaşayan azərbaycanlı da, ləzgi də,
avar da, kürd də, talış da, udin də, kumık da, başqası
da - bütünlükdə hamısı azərbaycanlıdır".
Multikulturalizmin bir dövlət
siyasəti olaraq tətbiq olunduğu
Kanadada onun üç tarixi mərhələsi xüsusi qeyd
olunur: etnik mənsubiyyət, bərabərlik və vətəndaşlıq
multikulturalizmi dövrləri. Birinci mərhələ əslində
görkəmli kanadalı filosof Ç.Teylorun
"tanınma siyasəti"ni, milli azlıq və
konfessiyaların "fərqliliyinə kor qalmama"
ideyasını özündə əks etdirir ki, Qərbdə
bu məsələ nə qədər ziddiyyətli olsa da, Azərbaycanda
bu sahədə heç vaxt problem olmayıb. Azərbaycanda
yaşayan hər bir xalq öz etnik-mədəni dəyərləri
ilə qəbul olunub, qiymətləndirilib. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev bu faktı nəzərdə
tutaraq IV Ümumdünya Mədəniyyətlərarası
Dialoq Forumunda demişdir: "Multikulturalizm nisbətən yeni
və bəzən çətin tələffüz edilən
termin olmasına baxmayaraq, multikulturalizm ideyaları hər zaman
ölkəmizdə mövcud olmuşdur. Tarixi dönəmdən
və siyasi sistemdən asılı olmayaraq, xalqımız hər
zaman istər ölkədə, istərsə də onun
hüdudlarından kənarda multikulturalizmi fəal müdafiə
edir və təşviq etmişdir".
Akademik Kamal Abdulla bugünkü
ümumdünya sivilizasiyasının mövcudluğunun
bütövlükdə dünyada yaranışın ibtidai mərhələsində
insanın sosiallaşması faktından keçdiyini,
inkişaf və tərəqqinin ümumbəşəri dəyərlərin
mübadiləsi hesabına baş verdiyini vurğulayır,
amma bunun heç də bütün tarix boyu tam
ağrısız, əziyyətsiz, rəvan və hamar yolla
getmədiyini bildirir. Fikrini dini-mifoloji və tarixi mətnlərdən
gətirilən nümunələrlə, hazırkı
dünyada etnik-dini zəmində baş verən hadisələrlə
bağlı faktoloji materialla əsaslandıran alim müqayisələr
aparır və bu mənada, Azərbaycan tarixində
"ağ ləkələr"in hiss edilməyəcək dərəcədə
az olduğunu bildirir: "Əsrlər boyu Azərbaycanda titul
xalq-Azərbaycan türkləri ləzgilərə, talışlara,
yəhudilərə, tatlara, inqloylara, avarlara, malakanlara,
almanlara, polyaklara və digər avtoxton və alloxton xalqlara,
eyni zamanda ayrı-ayrı miqrantlara eyni gözlə
baxmış, onların cəmiyyətə inteqrasiyası
üçün hər cür əlverişli şərait
yaratmışdır".
Alim Azərbaycan tarixinin demək olar ki,
bütün mərhələlərini tolerantlıq və
multikultural dəyərlər və ənənələr
baxımından tədqiqat müstəvisinə çəkir,
ictimai-siyasi münasibətlər zəminində etnik-dini dəyərlərin
evolyusiyasını izləyir: Zərdüştilik,
"Kitabi-Dədə Qorqud", klassik və orta çağ ədəbi-mədəni
abidələrində, AXC dövrü, Sovet dövrü,
müstəqillik dövrü və s. siyasi sistemlərdə
multikultural düşüncənin yerini və rolunu müəyyənləşdirir.
Azərbaycan ictimai-fəlsəfi fikrinin bədii mətn üzərində
ərsəyə gəldiyini və
formalaşdığını, yunan-islam mədəniyyəti
ilə sintez olunaraq panteist idraka yüksəldiyini qeyd edən
alim "vəhdəti-vücud"un əslində "mənəvi
qloballaşma"nın ilk təzahürlərindən biri
kimi meydana çıxdığını təkzibolunmaz dəlillərlə
əsaslandırır. Əgər beynəlxalq aləmdə
multikulturalizmin fəlsəfi əsasları indi
araşdırılırsa, Azərbaycanda və Yaxın Şərqdə
orta çağ fəlsəfi fikri tolerantlıq və
multikulturalizmi fərqli termin altında bir ideoloji sistem kimi irəli
sürmüşdü. Sufiliyin "sülhi-küll"
(ümumi sülh) ideyası, ilk növbədə, məzhəblər
arasında ziddiyyətin aradan qaldırılmasını nəzərdə
tuturdu ki, bu da İbn əl-Ərəbinin "məhəbbəte-küll"
(ümumi məhəbbət) ideyasının yeni mərhələdə
təzahürü idi. "Encyclop?die de
l'Islam" yazır ki, bu ideyaya görə, bütün dini fikirlərə,
hətta bir-biri ilə ziddiyyətdə olan ideyalara
qarşı ehtiram göstərmək vacibdir. Akademik çox
düzgün olaraq qeyd edir ki, şairlərimiz, mütəfəkkirlərimiz
bütün əsərlərində məhz bu cür
multikultural ideyalar irəli sürmüş, dünyaya tolerant
fikir ünvanlamışlar.
Azərbaycan və dünya tarixini mükəmməl bilən ulu öndər
Heydər Əliyev, hətta kommunist ideologiyasının zəfər
yürüşü dövründə belə süni beynəlmiləlçiliyin
assimilyasiyaya hədəflənmiş siyasətini milli-mənəvi
dəyərlərin, fəlsəfi-əxlaqi sisteminin bərpasına
istiqamətləndirməklə xalqımızın uzaq tarixlərdən
gələn adət-ənənələrinə yenidən həyat
vermiş oldu. O bilirdi ki, min illər ərzində
formalaşmış mənəvi dəyərləri qısa
tarixi zaman yaddaşlardan, xalqın ruhundan silə bilməz,
xalq ilk fürsətdəcə öz sözünü deyəcək.
Akademik ulu öndərin sovet rejimi çərçivəsində
gördüyü işləri "xalqın
qırılmış ruhunun özünə
qaytarılması kimi xarakterizə edərək yazır:
"Heydər Əliyev zərrə-zərrə,
addım-addım Azərbaycanda azərbaycançılıq
mühitini, Azərbaycan ruhunu bərpa etməyə,
formalaşdırmağa başladı, unudulmuş mənəvi-əxlaqi
dəyərləri dirçəltdi, onların sosial rəvacı
üçün siyasi reabilitasiya elan etdi. Tarixi adət-ənənələr,
milli bayramlar, rituallar yenə də ictimaiyyətin halal
haqqı kimi onlara qaytarıldı. Bununla bərabər multikultural
siyasət inkişaf etdirildi, milli birlik, həmrəylik
formalaşdırıldı".
Ulu öndərin sovet totalitar sistemi çərçivəsində
Azərbaycan Respublikasında həyata keçirdiyi milli
özünüdərkə yönəli siyasəti ötən
əsrin 80-ci illərinin sonlarında başlayan milli-azadlıq
hərəkatının ideya əsasını və məqsədlərini
formalaşdırdı, dövlət quruculuğunun təməl
prinsiplərinin müəyyənləşməsində
mühüm rol oynadı. Dahi şəxsiyyətin sovet Azərbaycanına
rəhbərlik etdiyi 70-ci illərdə onun təşəbbüsü
ilə qəbul olunmuş Konstitusiyada vicdan
azadlığının bəyan edilməsi dini etiqad
azadlığının etiraf olunmasında, milli adət-ənənələrin,
ritualların və milli bayramların, Azərbaycan ərazisində
yaşayan xalqların dəyərlərinin
reabilitasiyasında, xüsusilə, Azərbaycan dilinin dövlət
dili elan olunması tarixi ədalətin bərpasında
mühüm rol oynamaqla bərabər, millətin özünəinamını,
qürur və cəsarətini özünə qaytardı.
Akademik Kamal Abdulla yad ideoloji mühitdə milli təfəkkürün
bərpasının yalnız passionar şəxsiyyət tərəfindən
mümkün olduğunu ulu öndərin öz sözləri
ilə bir daha təsdiqləmiş olur: "Bu illərdə,
sovet dövlətinin tərkibində, sosialist quruluşunun
içində yaşayan respublikamızda biz azərbaycançılığımızı
heç vaxt unutmadıq. Bizim dilimiz də, dinimiz də
yaşayıb, elmimiz, təhsilimiz inkişaf edib. Əgər
bunlar olmasaydı, respublikamız 1991-ci ildə
özünü müstəqil dövlət kimi bütün
dünyaya bəyan edə bilməzdi".
Təbii ki, sərt sovet
ideoloji sistemi çərçivəsində belə bir
addım atmaq sovet dövlətinin rəhbərliyində təmsil
olunan şəxs üçün çox çətin idi,
ona müxtəlif rənglər verilə, siyasi səbatsızlıq
donu geydirilə bilərdi, amma ulu öndər bu siyasəti
ardıcıl şəkildə həyata keçirməklə
respublikadakı ab-havanı, süni beynəlmiləlçilik,
saxta internasionalizm mühitini dəyişərək onu hər
bir xalqın öz etnik-milli dəyərlərinin bərpasına,
birgəyaşayış normasına yönəldə bildi.
Akademik Kamal Abdulla çox doğru olaraq qeyd edir ki, Azərbaycan
müstəqillik qazandıqdan sonra məhz sovet dönəmində
qoyulmuş təməl üzərində "multikultural hərəkat
sosial ovqatdan, ictimai əhval-ruhiyyədən siyasi müstəviyə
köçürüldü, mükəmməl bir konsepsiya
halına gətirildi".
Kitabda ulu öndərin hər
bir dönəmdəki fəaliyyəti tarixi-müqayisəli
metod əsasında analiz süzgəcindən keçirilir,
oxucunun qarşısında cahanşümul şəxsiyyətin
müstəqil dövlət quruculuğu, xüsusilə, milli
münasibətlərin tənzimlənməsi sahəsindəki
titanik əməyinin parlaq səhifələri bütün əzəməti
ilə açılır. Müəllif 1990-cı illərin əvvəllərində
ölkədə milli-etnik münasibətlər zəminində
baş verən "gözlənilməz hadisələr"in
məhz ulu öndərin vaxtilə irəli sürdüyü
prinsiplərə diqqətsiz yanaşılmasının nəticəsi
olduğunu elmi dəlillərlə əsaslandırır və
bununla da dövlətçilik yolumuzun dahi Heydər Əliyev
yolu olduğunu bir daha təsdiqləyir. Kamal Abdulla qeyd edir ki,
ulu öndər müstəqil Azərbaycanda multikultural təhlükəsizliyin
iqtisadi, siyasi və hüquqi bazası olmadan onun
reallaşmasının qeyri-mümkün olduğunu
yaxşı bildiyindən, azərbaycançılıq milli
ideologiyasının quruculuğuna məhz bu işlərdən
başladı: "Multikultural təhlükəsizlik, əslində
milli təhlükəsizliyin, ən son anda dövlət təhlükəsizliyinin
tərkib hissəsidir. Son dərəcə həssas yanaşma
tələb edən bu məsələ, ilk növbədə,
siyasi qiymətini almalı, hüquqi müstəvidə təsbit
olunmalıdır. Ulu öndər bu məsələyə
ciddi yanaşmış, multikulturalizmi dövlət siyasətinə
çevirmək üçün, ilk növbədə, onun
hüquqi təminatı qayğısına
qalmışdır. Müstəqillik dövrü Azərbaycan
Konstitusiyasının hazırlanması zamanı Heydər
Əliyev ölkədə multikultural mühiti qorumaq, tolerant əhval-ruhiyyəni
əbədi bərqərar etmək üçün xüsusi
maddələr işlənib hazırlanmasına göstəriş
vermişdir."
Kitabda daha sonra multikulturalizm sahəsində beynəlxalq təşkilatlarla
əməkdaşlığın inkişafı istiqamətində
ulu öndərin atdığı addımlar,
gördüyü nəhəng işlər
işıqlandırılır. Təbii ki, multikulturalizm ona
görə bu gün daha mütərəqqi idarəetmə
modeli hesab olunur ki, o, fundamental insan hüquq və
azadlıqları sisteminin tərkib hissəsinə aiddir, o,
demokratik cəmiyyətin norma və prinsiplərini
özündə ehtiva edir. Bunu zamanında qiymətləndirən
ulu öndərin bu sahədə BMT, ATƏT, Avropa
Şurası, Avropa İttifaqı, UNESKO kimi beynəlxalq təşkilatlarla
Azərbaycanın əməkdaşlığına xüsusi
önəm vermiş, bu istiqamətdə ardıcıl şəkildə
səmərəli əməkdaşlığın
konturlarını müəyyən etmişdir. Kitabda
multikultural dəyərlərlə bağlı olan
bütün məsələlər Azərbaycan tarixi,
dünya tarixi və müasir beynəlxalq siyasi-hüquqi
münasibətlər müstəvisində
araşdırılır. Kitabın Varislik bölməsində
ulu öndərin multikulturalizm sahəsindəki siyasətinin
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilməsi, onun yeni və mükəmməl mərhələyə
çatdırılması, nəzəri və elmi
bünövrəsinin möhkəmləndirilməsi kimi məsələlər
yer almışdır. Alim bütövlükdə dünyada
multikulturalizmə optimist yanaşmanın Prezident İlham
Əliyevin adı ilə bağlı olduğunu, onun
dövründə Azərbaycanın multikulturalizm modelinin
sistemli şəkildə inkişaf etdirildiyini, beynəlxalq
müstəvidə tanıdıldığını qeyd edir
və cənab Prezidentin bu məsələdə qətiyyətli
olduğunu bildirir. O, Prezidentin Nazirlər Kabinetinin 2016-cı
il 10 yanvar tarixli iclasındakı
çıxışından aşağıdakı cümlələri
sitat gətirir: "Azərbaycan multikulturalizm nümunəsi
göstərir ki, multikulturalizm yaşayır, baxmayaraq ki, bəzi
siyasətçilər deyirlər ki, multikulturalizm iflasa
uğrayıb, bəlkə də, haradasa iflasa uğrayıb,
amma Azərbaycanda yaşayır". Prezident İlham
Əliyevin bu fikirləri 2020-ci ildə 44 günlük
müharibədə bir daha öz təsdiqini tapdı: Azərbaycanın
düşmən üzərində qəti qələbəsi
multikultural dəyərlərin ölkəmizdə tam bərqərar
olduğunu, etnik-dini zəmində heç bir qarşıdurma
və konflikt olmadığını, Azərbaycanda yaşayan
bütün xalqların Prezident ətrafında bir yumruq kimi
birliyinin bariz nümunəsi oldu. Həmin günlərdə Azərbaycan
torpaqları uğrunda talış da, ləzgi də, avar da, yəhudi
də, inqloy da, kürd də və adlarını sadalaya bilmədiyimiz
onlarla digər xalqların nümayəndələri
şücaət və ləyaqətlə
döyüşdü.
Bir sözlə, "Hedər Əliyev və
multikultural təhlükəsizlik" kitabından bir daha
aydın olur ki, ulu öndərin milli təhlükəsizlik strategiyasında
xüsusi yer alan multikultural təhlükəsizlik
konsepsiyası Azərbaycan dövlətçiliyinin təkcə
dünəni və bu günü üçün deyil, həm
də onun gələcəyi üçün vacib proqram sənədidir.
Bu kitabın digər dillərə tərcümə edilməsi
etnik-dini zəmində problemlər yaşayan dövlətlər
üçün faydalı olardı.
İbrahim
N.QULİYEV
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S. 14-15.