Şəxsiyyətin yaşamaq haqqı
Düşünürəm ki, ölkəmizdə və xaricdəki müvafiq dairələrdə
elmi-mədəni, insani-əxlaqi
səviyyəsi və
keyfiyyətlərinə görə
tanınan Şirindil Alışanlını xüsusi
təqdim etməyə
ehtiyac yoxdur.
Şirindillə bağlı yazılarımı
vərəqlədikcə, nədənsə
məhz yubileyləri ilə bağlı (60, 70 illik) mətbuatda söylədiyim bəzi fikirlərimə, olduğu
kimi müraciət etməyi lüzum bilirəm.
Ümumiyyətlə, Şirindil haqqındakı
mətbuatda gedən əksər rəylərdə
vərdiş etdiyimiz yubiley stereotiplərindən
uzaq olan, ürəkdən gələn
səmimi, həssas münasibət duyulur. Peşəkar yazılardakı
verilən yüksək
dəyərləndirmələri Şirindilin elmdə qazandığı yüksəklik
hər bir məsələyə münasibətdə
əsaslandırılmış müstəqil mövqeyi ilə şərtləndirir.
Şirindilin 60 illik yubileyi münasibətilə mətbuatda
gedən bir çox yazılarda təbii sərbəstlik, hətta bəzən yumor səpkili ifadələr nəzəri
çəkir: onların
müəllifləri (ədəbi-elmi
mühitimizdə mövqe
və ad qazanmış Teymur Kərimli, Arif Əmrahoğlu, Vaqif Yusifli və b.) 50-cilər
nəslinə mənsubdur,
bir mühitin yetirmələri olanlardır
ki, Şirindil haqqında
etibarlı, səmimi,
sərbəst söz deməyə səlahiyyətlidirlər.
Bu söhbətlər həm
də ona görə dəyərlidir
ki, bunlarda bütöv
bir ədəbi nəslin yaşantıları,
qüruru, təəssübü,
qədirbilənliyi və
s. ilə bağlı
fikirləri səslənir.
Təsadüfi deyil ki, T.Kərimli özünəməxsus
fəlsəfi yumorlu yazısına "Biz bir qatar tutiyi-şirinsüxənlərik"
təsirli ad qoyub, A.Əmrahoğlunun məqaləsi
isə, demək olar ki, başdan-ayağa
50-cilər nəslinin leytmotivi
əsasındadır, yaşadıqları
yeni nəfəsli dövrə,
ömürlərinə görə
şükranlıq ruhundadır.
İndi isə mən, 50-cilərdən bir
addım əvvəl gələn nəslin nümayəndəsi kimi və Şirindili 37 il, yəni Ədəbiyyat İnstitutuna gəldiyi vaxtdan tanıyan və onunla dostluğa müvəffəq
olan insan kimi, özündən əvvəl deyilənlərə
bəzi əlavələr
etməyə ehtiyac duyuram.
Şirindilin həyatdakı mövqeyinin
əsas ünvanlarını
65 illiyi ilə bağlı "Ədəbiyyat
qəzeti"nə verdiyi
müsahibəsində tam aydın
sezmək olur. Həyat təcrübəmizin
dəyərləndirilməsində çox sadə "düstur" ortaya qoyulur: "Ötənləri
indinin müstəvisində
dəyərləndirdiyimiz kimi,
çağdaş günlərimizi
də yaşadığımız
ömrün təcrübəsi,
dərsləri zəminində
saf-çürük etmək
gərəkdir". Qəribə
olsa da, bu, ilk baxışda, binar məfhumlarda (çağdaş
günlər - yaşadığımız
ömür, ötənlər
- indi) ağırlıq
mərkəzi, sanki keçən ömrə və "keçən günlər"ə (məşhur
mahnıdakı kimi) düşür ki, bu sadə həqiqətin izahına ehtiyac yoxdur.
Düşünürəm ki, Şirindilin həyatda
qazandıqları mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətlərin əsasında
iki aparıcı xətt keçir: qədirbilənlik və
milli təəssübkeşlik. Kökdən, yurddan, torpaqdan, nəsildən başlayan, orta məktəbdə, universitet
illərində bəxtinə
düşən müəllimlərə,
qazandığı dostlara
münasibətdə inkişaf
edən və sonra 37 il ərzində
alim kimi yetişdiyi Ədəbiyyat İnstitutunun
elmi-əxlaqi mühitində,
xüsusən, 70-80-ci illərə
aid, habelə bir müddət çalışdığı
Dünya Ədəbiyyatı
İnstitutunda keçdiyi
təcrübədə formalaşan
bu nəcib keyfiyyət - qədirbilənlik
yalnız ata-babaya, dostlara, müəllimlərə
və s. minnətdarlıq
deyil. Şirindilin qədirbilənliyi qan yaddaşının daşıyıcısı
kimi ona həyat seçimlərində
daxili istiqamət və ilham verən
immanent, üzvi qüvvədir
ki, ətrafdakılara da əxlaqi
təsir gücünə
malikdir və paylaşanda belə tükənmir.
Biz bu qədirbilənliyi
onun söhbətlərində,
yazılarında, əməli
işlərində, naşir
kimi fəaliyyətində
(mərhum Yaşar Qarayev, Azadə Rüstəmova və b. Bu
dünyadan gedəndən
sonra monoqrafiyalarının,
onlara həsr olunmuş xatirə kitablarının təşəbbüskarı
və naşiri) görməkdəyik.
Elmi tədqiqatlara, dissertasiya işlərinə olan əsas tələblərdən
biri tədqiq tarixinin işıqlandırılması,
öz sələflərinə
istinad etməklə bağlıdır, amma, təəssüf ki, bir çox monoqrafiyalarda bunu görmürük. Bu,
müəllifin elmi vicdanının göstəricisidir
ki, Şirindilin araşdırmalarına
xüsusi önəm verilir. Haqqında sözügedən qədirbilənlik
əxlaqı, mənəvi
vicdanla bağlı daha geniş ünvanları ehtiva edir ki, həyatımızın
gedişatını təmin
edən varislik əlaqələrinin qırılmamasını
təmin edir.
Yurddan başlayan əsl
qədirbilənlik millidə
yetkinləşir. Ona daima
qüvvət verən
qan-gen yaddaşında
yaşayan təbii
milli təəssübkeşlik hissidir. Bunun bariz ifadəsini Şirindilin
alim və naşir kimi fəaliyyətində,
o cümlədən, yeni elmi
istiqamətlərə təkan
verməkdə göstərmək
olar. Söhbət
milli ədəbiyyatşünaslıqda tarixi poetika aspektində tədqiqatlara
yol açmasından,
mühacirət irsimizlə
bağlı fəaliyyətindən,
neçə ildir ki, təşəbbüsü və
redaktorluğu ilə hazırlanan: "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı
məsələləri" seriyasının (artıq
7 kitab çıxmışdır) nəşr edilməsindən
gedir. Tarixi poetikaya gəldikdə, böyük ədəbiyyatşünaslıqda
bu, ədəbiyyat haqqında elmin ən yüksək mərhələlərindən biri kimi qəbul
olunur və bir çox xalqların ədəbiyyatşünaslığı
bu mərhələyə
hələ keçid
qarşısındadır. Söhbət ədəbiyyat
tarixinin yalnız ədəbi cərəyanların
əvəzlənməsi müstəvisindəki
kimi deyil, üslubiyyatın mündəricəli
formasının hərəkatı
kimi, ədəbi-tarixi
prosesi ədəbi-estetik
kateqoriyalarının təkamülü
üzrə tədqiq etməkdən gedir. Və bu, olduqca
çətin və məsuliyyətli işə
bizim ədəbiyyatşünaslıqda
bir neçə ildir ki, start verilib. Şirindilin təşəbbüsü
ilə açılmış
müvafiq yeni şöbə
və müəllif, redaktor, naşir kimi bilavasitə iştirakı ilə başlamış "Tarixi
poetika" seriyasından
artıq bir neçə kitab işıq
üzü görmüşdür
ki, bu yazılarda klassik Azərbaycan ədəbiyyatının zəngin
bədii-poetik özünəməxsusluğunun
yeni tərəflərinin açılmasına
cəhd edilir.
"Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı
kitabxanası" möhtəşəm
layihənin həyata keçirilməsi də Şirindilin təşəbbüsü
ilə bağlıdır.
Türkiyə (Yavuz Akpınar
və b.) alimləri ilə əməkdaşlığı,
Almaniyaya ezamiyyətləri
həm də elmi əlaqələrimizin
genişləndirilməyinin faktlarıdır.
Ümumiyyətlə, Şirindilin elmi
axtarışlarının maraq dairəsi çox genişdir və bu haqda
kifayət qədər
yazılıb. Bu yazımızda
onun elmimizdə yeni istiqamət - layihələrin
açılmasında rolunu
qeyd etməklə kifayətlənməyi məqsədəuyğun
sayırıq.
Qeyd olunan keyfiyyətlərlə
mayalanmış, genişmiqyaslı
fəaliyyətinin bütün
sahələrində tarixi
obyektivlik, ədalət
prinsiplərinə mümkün
qədər riayət
etmək - Şirindili
şirnikləndirici konyukturadan
sığortalayır.
Və əlbəttə ki, elmi-təşkilati işlərində
peşəkarlıq və
hər cür insanlarla müvafiq münasibət, ünsiyyət
qurmaq bacarığı,
hər kəsin çəkisini, məzhəbini
belə bilmək...
Arif Əmrahoğlu yuxarıda
qeyd etdiyimiz yazısında Şirindili
maarifçi-filoloq adlandırır.
Mən bunun ən bariz nümunəsini
Şirindilin rəhbərlik
etdiyi XX əsr (sovet dövrü) Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsinin əməkdaşı
kimi hər dəfə şöbənin
iclaslarında əyani
müşahidə edirəm.
Şöbənin bilavasitə
işlərinin gedişatına
nəzarət etməklə
yanaşı, şöbə
müdiri İnstitutun
problemləri, yenilikləri,
respublikada, Rusiyada, Türkiyədə çıxan
aidiyyatı nəşrlər,
keçirilən elmi forumlar haqqında əməkdaşları daima
məlumatlandırır, hətta
bəzi ədəbiyyatları
özü ilə gətirir və oxumağı tövsiyə
edir. Və ümumiyyətlə ədəbi
mühitimizdə baş
verən hadisələrlə
bağlı xəbərləri
Şirindildən öyrənirik.
Həvəsləndirir, istiqamətləndirir.
Bütün bunları
çox sərbəst,
"oxunaqlı" üslubda
nəzərimizə çatdırır.
Bu sərbəstlik, azad
fikirlilik, müstəqil
mövqe müxtəlif
tədbir, məclislərdə
etdiyi çıxışları,
davranışının fərdi
keyfiyyəti olaraq bir çoxlarından fərqləndirilməklə nüfuzunu
artırır.
Əlbəttə, Şirindilin fəaliyyətinin
miqyası (respublikada və kənarda) daha geniş söhbət üçün
material verir. Onu demək kifayətdir ki,
2010-cu ildə, indiki şəraitdə müasir
humanitar təfəkkürün
problemlərinə həsr
olunmuş beynəlxalq
konfrans təşkil etmək kimi çətin işin öhdəsindən gələ
bildi və hətta konfransın əvvəlində onun materialları sanballı
kitab şəklində xaricdən
gələn alimlərə
təqdim olunanda onlar təəccübünü
gizlədə bilmədilər.
Materiallar, adətən
tədbirdən çox
sonra çap olunur. Təkcə elə bu fakt
bunaqədərki görülən
hazırlıq işləri,
onun xarici alimlərlə əlaqələri
haqqında az şey demir.
Mən Şirindillə uzun
illərdir ki, işləyən
və dostluq edən insan kimi onu daima
inkişafda olan və potensialı hələ tam açılmamış,
istedadlı bir şəxsiyyət kimi görürəm. Bununla belə, onu ideallaşdırmaq, yubileyvarı
pafoslu ifadələr işlətməkdən uzağam.
Mən onun müəyyən romantikliyi
ilə yanaşı, kifayət qədər sağlam praqmatizmini də görür və məmnuniyyətlə
qəbul edirəm. Və onunla dostluqdan "fəxr edirəm" kimi ritorik ifadələrdən
uzağam, sadəcə,
onunla dostluq mənə mənəvi rahatlıq gətirir. Amma indi onun yoxluğunu
yaşayan yaxın dostu kimi, o əlçatmaz,
ünyetməz Şirindilli
dövrlərə həsrətlə
baxır və onunla dost olduğumla fəxr edirəm. Heç yadımdan çıxmaz: 2011-ci ildə
ailəmizə üz verəcək ağır itki haqqında həkimdən acı hökmü eşidəndə
sarsılmış vəziyyətdə
dərdimi bölüşmək
üçün qeyri-ixtiyari
özümü Şirindilin
kabinetinin qapısı
qarşısında gördüm...
Yadımdadır, təxminən 15 il bundan
əvvəl NTV-nın
kanalında məşhur
aparıcı Sergey Dorenko
ilə müsahibə
verilirdi. Suallardan biri kişiyə xas əsas keyfiyyətlə
bağlı idi. Dorenkonun cavabı belə oldu: məsuliyyəti öz üzərinə götürmək
bacarığı (məsuliyyətdən
boyun qaçırmamaq).
Məncə, Şirindil
bunu bacarırdı.
Əlbəttə, hər şey nisbidir. Amma nisbilik var, nisbilik var. Mənim söylədiklərimdə (və
söyləmədiklərimdə), zənnimcə, nisbilik əmsalı elə nisbi dərəcəsindədir.
Və düşünürəm
ki, bu nisbilik kontekstində söylədiyim
ünvanlar lider tipli şəxsiyyəti formalaşdıran əsas
dəyərlərdir.
Şirindilin 70 illik yubileyi ilə bağlı mətbuatda gedən çoxsaylı (30-a qədər)
müxtəlif səpkili,
səciyyəli yazılarda
yubilyara səmimi münasibət, yüksək
dəyərləndirmələr açıq müşahidə
edilirdi. Mənim "Həqiqi elmilik səlahiyyətiylə...." adlı
yazımda əsas məqsəd, müəllifin
yenicə işıq üzü görmüş
"Sözün yaşamaq
haqqı" kitabında
toplanmış 40-dan çox
məqaləsinə (əlbəttə,
reprezentativ seçim əsasında) dəyər
vermək idi, o cümlədən, kitabın
adına istinadən və əsas diqqəti klassiklərimizin
məşhur tədqiqatçıların
(Həmid Araslı, Məmməd Cəfər,
Mir Cəlal, Yaşar Qarayev və b.) dəyərləndirmə meyarlarına
yönəltməklə bağlı
idi.
Şirindilin seçdiyi tədqiqat
obyekti, onun araşdırma üsulunda
və yazının adında, bir qayda olaraq, məntiqi
tamlıq özünü
göstərir: "Sözün
yaşamaq haqqı"
həm klassiklərin əsərlərini (sözlərini),
həm bu əsərləri tədqiq
edən korifeylərin
"söz"ünü ehtiva
edir. Amma biz müəllifin
özünün də
(özündən asılı
olmayaraq) "sözünün
yaşamaq haqqı"nı
kitabda müşahidə
edə bilirik.
Mövqeyimi izah edə bilərəm. Şirindilin
kitabı onun müxtəlif zamanlarda işıq üzü görmüş məqalələrindən
ibarətdir. Təbii
ki, yazılar xronoloji prinsipə uyğun təqdim edilir. Amma son yazının tarixi 1977-ci ildir: 25 yaşlı müəllifin Ədəbiyyat
İnstitutunda, Yazıçılar
İttifaqının və
"Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetinin
redaksiyasının iştirakı
ilə keçirilən
nüfuzlu seminarda etdiyi "Poema janrı" haqqında məruzəsi və bu məruzənin ətrafında gedən geniş müzakirəsinin
stenoqramıdır.
Bu ilk yazısının
sonda verilməsinin səbəbini Şirindildən
soruşmaq istədim.
Amma soruşmadım. Materialı
diqqətlə oxuyandan
sonra, deyəsən, səbəbini tapdım.
45 il əvvəl 25 yaşlı cavanın etdiyi məruzənin səviyyəsi, qoyulan məsələlər, nüfuzlu
alimlərin verdiyi sualları və rəyləri... 45 ildən
sonra da aktuallığını,
əhəmiyyətini saxlayır.
Üstəlik, o əlçatmaz
ədəbi-elmi mühitin
mənzərəsi, sanki
göz önündə
canlandırılır.
60 illik, 70 illik yubileylərlə bağlı xatirələrimizə
toxunduq. Bəs 65 illik yubileyi necə? O dövrə aid yazıların içində
ən təsirlisi yadıma düşür.
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə
yubilyarla keçirilən
böyük müsahibə
dərc olunmuşdu. Müsahibənin sonunda müxbir belə bir sual verir:
"Sizin həyatda ən böyük arzunuz?"
Şirindilin cavabı: "Bir onu
bilirəm ki, doğma
Laçının Əhmədli
kəndinin qəbiristanlığında
Alışan babamın
məzarının yanında
mənim qazılmamış
qəbrim qalıb..."
P.S. Son günlər Şirindilin yoxluğu ilə bağlı mətbuatda, internetdə arası kəsilməyən
yazılar, başsağlıqları
səngimir. Bunlarda xalqımıza məxsus iki kod - ifadələrin
işlənməsi diqqəti
çəkir: "əvəzsiz
itki" və "yeri görünür".
Qeyri-ixtiyari fikrimdə,
nədənsə rus dilində bunların analoji frazemlərini axtardım. "Əvəzsiz
itki"nin qarşılığı
- "svəto mesto pusto
ne bıvaet" (müqəddəs
yer heç vaxt boş qalmır),
"yeri görünür"ün
isə korrelyatını
tapmadım. Atalar sözləri, frazeoloji birləşmələr xalqın
dünyaduyumunun güzgüsüdür.
İnsan ömründə
ən məsuliyyətli,
mütləq, sakral səciyyəli ölüm
hadisəsinə münasibət
gətirdiyimiz ifadələrdə
dilimizdə bu cür həkk olunması haqq dünyasına qovuşan şəxsiyyətin dəyərinə
ehtiramın etirafıdır.
Şirindilin də ölümə münasibəti
müxbirin son sualına
verdiyi cavabında səslənir.
Sara
OSMANLI
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, №11-12.- S. 18-19.