Xatirələr işığında
- İmamverdi Əbilov
Bizim müəllimlər
Arada olub-keçənlərə vəfalı yol-yoldaşlığı
edən, ötən günlərin ətrini qoxuyan arxivimə göz gəzdirirəm. Doğma ünvanlar, doğma səslər, tanış üzlər hücrəsidi bura... Bu səfər də belə oldu; vaxtilə görkəmli
alim, unikal şəxsiyyət
İmamverdi Əbilov haqqında yazdığım
və çap etdirmədiyim məqaləmin
əlyazması çəkdi
diqqətimi. Götürüb
tam yeni bir ovqatla oxudum. Fikirlərimdə yanılmadığımın fərqində
oldum. Və bu səbəbdən də həmin məqaləni İmamverdi
müəllimin anım
günündə oxucu
diqqətinə çatdırmağı
zəruri hesab etdim.
Alim, tənqidçi, müəllim və bütün bu sözlərin yaraşığına
çevrilən böyük
hərflərlə yazılmış
böyük insan İmamverdi Əbilovu təqdim etmək nə qədər çətindirsə, bir
o qədər şərəflidir.
Çətindir ona görə ki, İmamverdi
müəllimi oxucuların
əksəriyyəti, bəlkə
də hamısı tanıyır və kiçik bir ehtiyatsız söz narazılıq doğura bilər. Şərəflidir
ona görə ki, bu gün İmamverdi
müəllimdən söhbət
açmaq Səməd
Vurğun, Rəsul Rza, Mirzə İbrahimov,
Mehdi Hüseyn, Məmməd
Rahim, Süleyman Rüstəm,
Əliağa Kürçaylı,
Qara Qarayev, Mehdi Məmmədov, Məmmədrza
Şeyxzamanov və bir sıra başqa
sənətkarların ömür
tarixçəsinə səyahət
etmək deməkdir.
Bu adamların hər birinin taleyi onun ömür-günündən
keçmiş, sıravi
məktəb müəllimi
bir neçə sənətkar nəslinin həyatına yaxın
dost, qardaş, məsləkdaş
kimi daxil olmuşdur. "Mən sıravi məktəb müəllimi" sözlərini
təsadüfən işlətmədim.
Çünki o, hər
şeydən əvvəl,
sözün tam mənasında
müəllimdir və
ülfət bağladığı
dostların hər biri üçün onların yaşından asılı olmayaraq, bir müəllim kimi qalır. Bəxtiyar Vahabzadənin təbirincə desək,
"dünəninə sədaqət,
sabahına nikbin ümidlərlə bağlı
olub, bu gün el ağsaqqalı
kimi tanınan, ilhamla yazıb-yaradan bu gözəl insanın savadı, biliyi, qələmindəki
qüdrət hamımıza
məlumdur". Bax, ona görə də İmamverdi müəllimdən bu gün söhbət açmaq nə qədər çətin,
çətin olduğu
qədər də şərəflidir.
Özünün kiçik avtobioqrafik
məlumatında oxuyuruq:
"Yaradıcılığımla maraqlanan xeyirxah oxuculara minnətdarlıq hissilə bildirirəm ki,
1927-ci ildə Neftçala
rayonunun Qoltuq kəndində balıqçı
ailəsində anadan olmuşam. Altı yaşında ikən atadan yetim qalmış,
anamın və əmimin himayəsində
böyümüşəm".
Bu cümlələr
ola bilsin ki, adi tərcümeyi-halın ilk sətirləri
kimi oxucuda heç bir hiss, heç bir duyğu oyatmasın. Amma İmamverdi müəllimi
yaxından tanıyanlar
bilirlər ki, bu sətirlərdə doğmalara,
yaxınlara nə qədər istilik, mehribanlıq, ülfət
var. Bu sətirlərdə ana torpağa, onun bir parçası Muğana, Muğanın yaraşığı - Salyana
nə böyük məhəbbət var. Mən
"Salyan" sözünü
də nahaqdan işlətmədim. Bəli,
çoxlarına təəccüblü
görünə bilər:
İmamverdi müəllim
neftçalalıdır axı...
Lakin ədəbi məclislərdə
iştirak edənlər,
sənət adamları
ilə yaxın təmasda olanlar, nəhayət, İmamverdi
müəllimin yaradıcılığını
izləyənlər yaxşı
bilirlər ki, İmamverdi
Əbilovun adı Salyanla qoşa çəkilir. Və hərdən mənə elə gəlir ki, İmamverdi müəllim üçün ünvan vermək sadədən sadədir: Salyan, ya da ki, Neftçala, İmamverdi Əbilova. Üstündə bu sözlər yazılan hər bir göndəriş
öz sahibini asanca tapacaq. Bu isə vurğunu olduğu yerlərin İmamverdi müəllimə
böyük məhəbbətidir.
Əgər desəm o, ədəbiyyat
aləminə şeirlə
gəlib, gərək
təəccüb edən
olmasın. Çünki
dünyada ancaq şeirlə deyilə bilən sözlər məhz ilk gənclik illərində bu yaradıcı adamların
heç birini kənarda qoymayıb, onu öz burulğanına
salıb. Kimi bu burulğandan şair, kimi yazıçı,
artist, rejissor..., habelə müəllim və ya həkim olaraq
çıxıb. İ.Əbilovun 1944-cü ildə
"Bolşevik" qəzetində
çap olunmuş
"Anamın tələbi"
adlı ilk mətbu şeiri isə onun gələcəkdə
gözəl bir filoloq olmasına yol açıb. Elə bir filoloq
ki, bu gün adları şeir, sənət məclislərinin
şöhrət çələnginə
çevrilən onlarla
şair, yazıçı,
bir sözlə, yaradıcılıqla məşğul
olan neçə-neçə
sənətçi bu
gözəl sənət
bilicisinin özünəməxsus
isti, hərarətli duyğularından qida alıb. Böyük Səməd Vurğun özü yaradıcılığı
haqqında onun gözəl məruzəsini
dinləyəndən sonra
minnətdarlıqla deyib:
"Ay zalım, sən
mənə lap anam Məhbubə kimi lay-lay çaldın, sağ ol!"
Bütün bunlar tarixdir və bu tarixi
əzizləyə-əzizləyə qoruyaraq öz yaradıcılığı ilə
bizim hər birimizin yaddaşına köçürən İmamverdi
müəllimin belə
ağır zəhməti
qarşısında bu
gün baş əyməliyik.
İmamverdi Əbilov müxtəlif
mətbuat orqanlarında
çap olunmuş
400-dən artıq ədəbi-tənqidi,
elmi-pedaqoji və publisistik yazılarını,
habelə "Rəsul
Rza", "Azərbaycan
Sovet ədəbiyyatında
yeni insan", "Orta
məktəbdə siyasi
lirikanın tədrisi",
"Könül dünyamıza
səyahət" və
"Xatirələr işığında"
kitablarının müəllifidir.
Bu kitabları və
"Kommunist", "Ədəbiyyat
və incəsənət",
"Sovetskaya kultura",
"Azərbaycan müəllimi",
"Azərbaycan gəncləri",
"Bakı" qəzetlərində,
"Azərbaycan", "Ulduz", "Azərbaycan
qadını", "Literaturnıy
Azerbaycan", "Elm və
həyat", "Qobustan",
"Kənd həyatı"
və başqa jurnallarda çap olunan yüzlərlə məqaləni oxuyarkən,
adam inana bilmir ki, bu yazıların
müəllifi rayonda məktəb müəllimidir
və onun ömrü-günü hansısa
dəbdəbəli kabinetdə
keçmir, o, titullarına
uyğun akademik həyat sürmür, sevimli şagirdləri arasında şam kimi yanır. Lakin bu şamın istiliyi, işığı
o qədərdir ki, bu
işıqdan neçə-neçə
sabaha pay düşür,
bu istilikdən üzümüzə açılacaq
səhərlərin neçənci
günəşi pay alacaq.
Bax, budur, müəllim xoşbəxtliyi,
budur, müqəddəs
müəllim sənətinə
İmamverdi vurğunluğu.
Mənə elə gəlir
ki, İ.Əbilovun 63 illik həyatı müəllimliyə bir töhfə, 45 illik yaradıcılıq yolu isə müəllimlərə
bir örnəkdir. O, bu gün neçə-neçə
alimi, iqtisadçı
və arxitektorun baş sındırıb tər tökdüyü çətin bir problemi - kəndi şəhərə çatdırmağın
yolunu hər bir yazısında aydınca şərh edib göstərir. Özü də elə ustalıqla açıb göstərir
ki, kəndin şəhərə
yaxınlaşmasını bir xəyal kimi təsvir edənlər şəhərin
kəndə qovuşması
həqiqəti qarşısında
aciz qalırlar. Bu həqiqət şəhərin
kənddən mənəvi
asılılığıdır. İmamverdi müəllimin
Neftçalanın Puşkin
küçəsindəki 12 nömrəli evi bu həqiqəti söyləyən ilk və
çox təəssüf
ki, son qaranquşdur. Axı,
az adam tapılar
ki, sonsuz ailə qayğılarını, işdəki
çətinlikləri, elmi
axtarışları neçə-neçə
qonağın xidmətində
əridə bilsin. Bəlkə də bu adamların xidmətində olduğu saatları elmi işə, ailə qayğılarına sərf
etsəydi, İmamverdi
müəllimin daha böyük imtiyazları,
daha böyük imkanları olardı. Amma etiraf edək ki, o bizim hamımızın sevib pərəstiş etdiyi İmamverdi müəllim olmazdı. Axı, onun mənzilinin qapısını
qonaq kimi açan bu adamların hər biri sadə müəllim ömrünə
bir naxış vurmuş, bu müəllimin bir insan kimi sevilməsində
mühüm rol oynamışdır. Şübhəsiz
ki, həmin adamların
özlərinin İmamverdi
Əbilova böyük
məhəbbətləri olmuşdur.
"Xatirələr işığında"
kitabını oxuyarkən,
bunun bir daha şahidi olur, İmamverdi müəllimə qarşı
olan bu məhəbbətə
qibtə etməyə
bilmirik.
"Yazıçı"
nəşriyyatının yüksək
zövqlə çap
etdiyi "Xatirələr
işığında" kitabı ən böyük ədəbi məclislər üçün
mövzu ola bilər. Xoşbəxt o kəsdir
ki, yazılarında müəllifin
özü görünür,
oxucu başqa bir obyektin işığında
qələm sahibinin özü ilə görüşüb dərdləşə
bilir. "Xatirələr
işığında" kitabında toplanmış
portret oçerklər
zəmanəmizin görkəmli
adamları, tarixi şəxsiyyətlər və
ədəbiyyat, incəsənət
xadimləri barədə
zəngin məlumat versə də, həmin kitabdan bizə yadigar qalanlardan ən əzizi İmamverdi müəllimin sakit, həlim təbiəti, ağrıları, nisgilləri,
sevincləri, şadlıqları
ilə birgə görünən gözəl
simasıdır. İstər-istəməz,
başqalarına qarşı
bu qədər diqqətli olan bu adama qarşı
sən də ehtiyatla, zərgər dəqiqliyi ilə yanaşmaq istəyirsən.
Mən İmamverdi müəllimin
dərs dediyi şagirdlərə qibtə
edirəm. Çünki
inanmıram ki, respublikada
elə bir müəllim tapılar
ki, S.Vurğunu, R.Rzanı, Süleyman Rəhimovu, Mehdi Hüseyni,
Məmməd Rahimi, habelə
Mikayıl Rzaquluzadəni,
Əliağa Kürçaylını,
Adil Babayevi tədris edərkən bu adamları onun kimi şagirdlərə sevdirə bilsinlər. Axı onun evindəki
xatirə kitabında saxlanan bu yazıçı
və şagirdlərin
yadigar ürək sözlərini oxumaq, maqnitofonun "qızıl
fond"una çevrilən
lent yazılarını - bu
ustad sənətkarların
səsini eşitmək,
doğrudan da, böyük
xoşbəxtlikdir. Lakin bir
şeyə təəssüf
edirəm ki, rayonumuzda
dərs deyən ədəbiyyat müəllimlərindən
biri deyə bilməz ki, mən o səsləri İmamverdi müəllimin arxivindən
köçürərək öz dərslərimdə
istifadə etmişəm.
Bu, giley deyil. Sadəcə olaraq, müəllimlərin - onun
həmkarlarının diqqətini
öz yoldaşlarının
yaradıcılığına yönəltməyi lazım
bilirəm.
Yeri gəlmişkən, qeyd edim ki, İmamverdi müəllim təkcə
rayonumuzun deyil, respublikanın bütün
müəllimləri üçün
bir örnəkdir. XX əsrin sonunda belə Mirzə Səməndərsayağı dərs
deməklə kifayətlənən
müəllimlər bu
çətin sənətin
sirlərini İmamaverdi
Əbilovdan öyrənməyə
səy etməlidirlər.
O, 1970-ci ildə dissertasiya
müdafiə edərək
filologiya elmləri namizədi alimlik dərəcəsini almış
və ömrünün
bu müdrik çağından doktorluq
müdafiəsinə hazırlaşır.
İ.Əbilovun əsas tədqiqat sahəsi ədəbiyyatda
ənənə və
novatorluq, şeirimizdə
forma axtarışları, müasir
nəsrimizdə mövzu
və qəhrəman,
uşaq təxəyyülünün
poetik təcəssüm
problemləridir.
İmamverdi Əbilov həm
də yaddaqalan publisistik yazıların müəllifidir. "Şəxsi
nüfuz, cəmiyyət,
tərbiyə", "Ağsaqqal
ləyaqəti", "Mənəviyyat
əxlaqın güzgüsüdür"
məqalələrinin geniş
mətbu müzakirəsi,
oxucuların bu məqalələrə məhrəm
münasibətləri müəllifi
yeni söz deməyə
sövq edir.
A.Dante, V.Şekspir, Nəsimi,
Vaqif, M.F.Axundov, T.Şevçenko, L.N.Tolstoy,
Aşıq Ələsgər,
N.Nekrasov, Cəlil Məmmədquluzadə, A.N.Ostrovski,
N.Nərimanov, H.Cavid, Ə.Haqverdiyev, C.Cabbarlı,
M.S.Ordubadi, S.Vurğun,
M.Müşfiq haqqında
dərc olunmuş məqalələrinin rəğbətlə
qarşılanması alimin
tədqiqat işinin miqyasını genişləndirməyə
səbəb olan amillərdən biridir.
Onun tərcümeyi-halında oxuyuruq:
"Bəllidir ki, qəyyumluq
sevməyən yaradıcılıq,
eyni dərəcədə
qayğı və tələbkarlıq sevir.
Bu cəhətdən ayrı-ayrı
yazılarında, yaxud
yaradıcılığım haqqında özlərinin
kitablarında məqalə,
məruzə və məktublarında xeyirxah fikirlər söyləmiş
Səməd Vurğun,
Məmməd Arif, Feyzulla Qasımzadə, Süleyman Rəhimov, Mir Cəlal, Cəfər Xəndan, Əli Sultanlı, Rəsul Rza, İmran Qasımov, Həsən Seyidbəyli, Mirzəağa Quluzadə,
Nigar Rəfibəyli,
Mehdi Məmmədov, M.Mehdizadə,
M.H.Təhmasib, Ə.Dəmirçizadə,
Nodar Dumbadze, Xudu Məmmədov, Ənvər Əlibəyli,
Mirmehdi Seyidzadə,
Adil Babayev kimi elm-sənət
xadimlərinin müqəddəs
ruhuna borcluyam".
Görünür, özünü bu
sənətkarların ruhu
qarşısında borclu
sayan qələm sahibi öz borcunu qismən də olsa, ödəmək
üçün "Xatirələr
işığında" kitabını yazıb. Bəlkə də həmin anlarda fikrindən keçməyib
ki, bir zamanlar bu qeydlər oxucuları ən müqəddəs amallara səsləyəcək, dostluğa,
səadətə, ülviyyətə,
sadəlik və səmimiyyətə səsləyəcək.
Anaya böyük və
sonsuz ehtiramı, vətənə hüdudsuz
məhəbbəti, doğulub
boya-başa çatdığı
torpağa qırılmaz
tellərlə bağlılığı
İmamverdi müəllimin
özünü də
müqəddəsləşdirir və sevinirsən ki, nə yaxşı ki, bu müqəddəsliyi ilə o, Bakıda deyil, məhz burada, Muğan torpağında, Kürün
dənizə ülfət
saldığı bir məkanda yaşayır.
Söhbətimə İmamverdi müəllimlə
bağlı bir hadisə ilə yekun vurmaq istəyirəm:
Bu yaxınlarda ünvanıma
bir məktub daxil oldu. Məktubu
olduğu kimi sizin diqqətinizə çatdırıram: "Hörmətli
Əliqismət müəllim,
Günaydın! Xalqın
iztirab və zülmlə dolu günlərində bizim gəlişigözəl, məqamsız
sözlər işlətməyə,
şərik olarsınız
ki, haqqımız yoxdur.
Səmimiyyət isə
bizə su kimi, nicat kimi
vacibdir. Vaxtınızı
alıb başınızı
ağrıtmaq istəməzdim.
Böyük rəhmətliklərimiz haqqında bir neçə məqalə
yazmışdım. Vaqif
Mustafazadə, İslam İbrahimov, Mehdi Məmmədov, Məsud Əlioğlu, Xudu Məmmədov barədəki
yazılar respublika mətbuatında dərc olunub. Şəhriyar üstünə yazdığım
ağı isə bu günlərdə çap olundu.
Bizim unudulmaz varımız olan Qulu Əsgərovdan
bəhs edən yazını sizə göndərirəm. Mümkün
olarsa, onu "Qələbə"nin səhifələrinə
çıxarmağınızı xahiş edirəm. Sizin Azər İmamverdi oğlu Əbilov".
Düzünü deyim ki, səmimi
duyğularla dolu olan məktub da, məqalə də məni çox mütəəssir etdi. Məqaləni hazırlayıb
çapa verdim. Sənətə, sənətkara
məhəbbət ruhu
gənc həmkarımın
özünə xas olduğundan bu yazı o qədər oxunaqlı idi ki...
Az sonra isə
"Gənclik" jurnalında
Azərin bir neçə yazısını
oxudum. Jurnalda eynilə mənim İmamverdi müəllim haqqında düşündüyüm
və yuxarıda qeyd etdiyim sətirlər
Azərin ünvanına
deyilirdi: "Nə yaxşı ki, Azər Bakıda yox, məhz Neftçalada yaşayır". Düşündüm:
"Deməli, İmamverdi
müəllimin ata ömrü hədər getməyib". İstər-istəməz
sənət, sənətkar
vurğunu olan mərhum atamın söhbətlərindən qəlbimdə
səmimi hisslər oyatmış İmamverdi Əbilovun ailəsinə qarşı da məndə
dərin bir məhəbbət yarandı.
İmamverdi müəllimin
yaradıcılığını bir daha birər-birər
nəzərdən keçirdim.
Və bir şeyi kəşf etdim ki, neçə illər bundan əvvəl böyük Bəxtiyarın yazdığı
"Göygöl" şeiri
təkcə İmamverdi
müəllimin özünə
ithaf deyil. Bu şeir bütövlükdə
Əbil soyunun nəcibliyi, gözəlliyi,
istedadı özündə
sehrlənmiş bir şairin səmimi etirafıdır. Şair Bəxtiyarın özü
demişkən, "dərin,
sakit, ləkəsiz Göygöl və kövrək, səmimi, pak, həssas İmamverdi" bir-birlərinə
nə qədər yaxındırlar.
Əsir etdi gözəllik
İlhamı da, sözü də,
Dedim, bəlkə şeirdir,
Gözəlliyin önündə
Donmağımın özü də...
Bəli, həyat davam edir. Nə qədər
ki, bu ocaqda İmamverdi müəllimin
nəfəsi var, bu gözəllik öz önündə çoxlarını
donduracaqdır.
Salyan,
fevral 1990
Əliqismət LALAYEV
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S. 20-21.