Bir Paris əfsanəsi
- Səlim Turan
Səlim Turan "Sanat ve Toplum üzerine"
kitabında "Sənət
də uzaqlarda parıldayan bir dəniz fənəri kimidir. Orada bütün insanlar bərabərdir. Kral və dilənçi arasındakı bərabərsizlik
silinmişdir (Qoyya). Oradakı yoxsul kəndli və ya bir pinəçi
Hz. Süleyman və
Hz. Davuddan fərqsizdir
(Rembrant)" deyir. Bəlkə abstraktsionizmi elə bu şəkildə
də anlamaq lazımdır. Belə olarsa, Səlimin çəkdiyi nonfiqrativ rəsmlərin dərinliyindəki
obrazları görmək
mümkün olar... Çarmıxdakı Hz. İsanı,
ay-ulduzlu qırmızı
bayraq daşıyan süvarini... Səlim Turan əsl sənətin görüntünü
ilahiləşdirə biləcəyinə
inanırdı.
O, türk rəssamlığında abstraktsionizmin
banisidir. Baxmayaraq ki, türk sənətşünasları
onun Türkiyədə
lirik abstraktsionizmin banisi olduğu qənaətindədirlər. Amma buna rəğmən, Türkiyədə
soyut rəsmlərin dövriyyəyə girməsi
1950-ci illərin əvvəllərində
baş verirsə, Səlim Turanın yaradıcılığında bu, hələ 1940-cı illərin ortalarından etbarən müşahidə
olunmağa başlamışdı
və o, 1947-ci ildə
Türkiyədən Fransaya
təfəkkür tərzi
etibarilə abstraktsionist
olaraq gəlmişdi. Sonrakı mərhələdə
üslubunda həm lirik, həm də geometrik abstrakt meyillər bir-birini əvəz edirdi. 1948-ci ildə Parisdə keçirilən
və "La Rose des Vents" (Ruzigar gülü) adını verdikləri sərgidə gələcəkdə
dünyanın aparıcı
abstraksionistləri olacaq
braziliyalı Antonio Banderia,
şotland Uilyam Gear, fransız lirik absrtraktsionizminin banisi Marsel Lyubçanski, fransız rəssamı və kibernetik Nikolas Şoffer və holland əsilli fransız Kristina
Boumeesterlə birgə
Səlim Turan da var idi. Bu, abstraktsionistlərin
belə geniş tərkibdə təmsil olunduqları ilk sərgiydi
və Səlim Turanın Avropa sənət dünyasına
ilk təqdimatı da həmin
sərgidə gerçəkləşdi.
Kristina Boumeester sonralar
Nyu-Yorkdan Parisə gəlmiş sürrealist Qoetzlə evləndi və Qoetzlər ailəsinin ən əziz dostu da Səlim Turan oldu. Ardıyca çoxlu fərdi sərgilər. Avropa ünlü sərgilərdə
Səlimin əsərlərini
eşsiz və ən həyəcanverici tablolar olaraq etiraf etdi. 1960-cı illərdə seyrçilər
Səlim Turanın abstrakt rəsmlərinə,
az qala, dini ayin kimi tamaşa edirdilər. Orda - uzaqlarda parıldayan dəniz fənərinin işığında
Hz. Musanı, Qüdsdəki
Zeytun dağını,
Hz. İsanın qəlbindəki
həyəcanları görürdülər.
Tablolarda görünən
fiqur yoxdur. Amma parçalanmış, səpələnmiş,
yayılmış rənglər
haqqında söhbət
gedən obrazları birmənalı şəkildə
yansıdır. 1950-60-cı illərin fransız sənətşünasları bu
tablolarda bənzəri
olmayan dərinliyi sezir, onları əmsalsız və enerji dolu örnəklər
kimi dəyərləndirirdilər.
Səlim Turanın qara ləkələrlə
qurduğu bu abstrakt kompozisiyalardan biri - Hz. İsanın çarmıxa çəkilməsi
adıyla tanınan əsər 1950-ci ildə Parisdə nəşr olunan "La Revue Moderne"
dərgisinin üz qabığında çap
olunmuşdu. Səlim qara rəngin və qara rəngli
xətlərin kosmoqonik
dövriyyəsi ilə
təxəyyüldə hadisəni
gerçəkləşdirir. Türkiyə sənətşünaslarından
Səma Olqaç qeyd edir ki, "Sezanda kainatı, Rembrantda dünyanı görərsiniz. Səlim Turan isə kosmik qasırğanın içərisində dünyanın
bir alt ifadəsini göstərir". Doğrudan
da, kosmik qasırğanın
alt və dərin ifadəsidir.
Əli bəy Hüseynzadənin
oğlu Parisdə Ranson Akademiyasında, Fontenblo Sənət Məktəbində və
Qots Akademiyasında rəngkarlıqdan dərs
deyirdi. Pikassonun xanımı Fransuaza Jilonun da sənət müəllimi Səlim Turan olmuşdu. Pikasso da Səlimi çox sevirdi. Bir yerdə yemək yeyər, zarafatlaşar, çimərliyə istirahətə
gedərdilər. Dəniz
kənarında çəkilmiş
şəkilləri də
var: "Pikasso ara-sıra
məni və arkadaşım Qoetzi bəzən qəhvəyə,
bəzən də yeməyə dəvət edirdi. Özü yeməyi zeytun və bir az
çörəklə keçişdirirkən,
biz istədiyimizi yeyirdik.
Zaman-zaman Valorisdəki emalatxanasına
gedib çalışmalar
yapardıq. Bir gün
Mark Şaqal gəlmişdi,
at rəsmi çəkmək
istədi, amma alınmadı. Bunun üzərinə
Pikasso aldı və bir eşşək
rəsmi çəkdi..."
Səlim Turan Parisdə qərib deyildi. Pikassodan başqa o, öz düşüncə
əqrəbaları - Andre Jid,
Andre Breton, Mark Şaqal, Araqon,
Sartrla təmasdaydı.
Çevrəsində taşizmin
yaradıcılarından olan
abstraktsionist və Səlimin Parisdəki ilk xeyirxahı Hans Hartunq var idi. Simvolistlər, sürrealislər, ekzistensialistlər....
Səlimin fərqli sənət gələnəyinə
sahib olması, təzhib
və miniatür, əbru və xəttatlıq sənəti
barədə dərin
bilgiləri və yaradıcılıqda bunu
yetərincə və
professional şəkildə ifadə etməsi onu Parisin sənət
çevrəsində arzulanan
bir intellektuala çevirmişdi. Türkiyə
üçün də
beləydi. Səlim Turan iki dünyanın
adamıydı. O, İstanbulda
Topqapı muzeyində,
Parisdə Luvr muzeyində çalışmışdı.
Fransız sənətşünasları onun əsərlərində
zəngin bir oriyentalizmin saysız-hesabsız
tonlarını görürdülər.
Yeri gəlmişkən, Səlim
hələ İstanbuldaykən,
İsmayıl Hikmətin
hazırladığı Fatih
divanına miniatürlər
çəkmişdi...
Fransada soyut, mücərrət,
abstrakt rəsmin önəmli təmsilçilərindən
olan Səlim, hələ Fransaya getməmiş, 1941-ci ilin mayında İstanbulda
"Yenilər" qrupunu
yaradanların ilk sırasındaydı,
"Yenilər" təmayülünün
əsasını qoymuşdu.
Gözəl Sənətlər
Akademiyasının məzunu
Səlim Turanın da qatıldığı Liman sərgisi
Türkiyə rəssamlığının
modernizm üfüqlərinə
gedən yolunu açırdı. Türkiyədə
istər rəssamlıqda,
istərsə də, poeziyada Yeni hərəkatı
eyni vaxta hərəkətə gəlirdi.
Birinci Yeni dalğasının
əsas siması Orxan Vəli, burda da Səlim Turanın - Yenilər qrupunun yanındaydı. İkisinin də estetik qayəsi eyniydi. Modernizmin obrazlar sisteminə adi insanları qoşmaq, sadə insana enmək, onun yaşantılarını
təsvir etmək, İstanbulun zənginlərini
və aristokratiyasını
deyil, Sirkəçidəki
həyatı, İstanbul limanındakı
balıqçını təsvir
etmək. Rəssamlıqdakı
bu Yeni dalğanı Orxan Vəli ilə yanaşı Tanpınar, Hilmi Ziya Ülken də dəstəkləyirdilər.
Lakin rəssamlıqdakı türk Yenisi poeziyadakı Türk Yenisi kimi olmadı.
Yenilər qrupunun fikri istiqaməti marksizmə yuvarlandı. Sosrealizm üslubunda çəkməyəcəyini əvvəlcədən bəyan
etmiş Səlim Turan bir sıra
səbəblərdən Yenilərlə
yolunu ayırdı:
"Yenilər Qrupu"
üzərində basqı
yoxdu. Aralarında dedi-qodu başladı, mən də bundan sıxılaraq ayrıldım".
Cümhuriyyət Xalq Partiyasının
1938-1944-cü illərdə keçirdiyi "Yurd gəziləri" layihəsində
iştirak edən 10 seçilmiş rəssamdan
biri də Səlim Turan idi və Muğlada,
Bodrumda çəkdiyi
rəsmlərlə altı
il davam edən həmin müsabiqənin dəyişməyən qalibi
hər dəfə Səlim Turan olmuşdu.
Bir Paris əfsanəsi
olan Səlim Turan "Sarı qız" əfsanəsinin
içərisində əfsanələşmiş
bir ömür yaşadı. O, Sarı qıza çoxlu rəsmlər, abidələr,
hətta mobil heykəllər həsr etdi. 1993-cü ildə Ankarada Qurtuluş Parkında qurduğu Sarı qızın heykəli öz ətrafında dönən,
hərəkət edən
nadir heykəldir. Abidənin
bənzəri və təkrarı yoxdur. Səlim Turan təsəvvüfə dərindən
aşinadır. Sarı
qız obrazının
aurasına açıq
havada mövləvi atmosferi verib. Öz dairəsində hərlənən Sarı
qız, sanki səma ayinini icra edir. Səlim,
sanki Sarı qıza gizli sevgisinin etirafı olaraq, öz şəxsi vəsaiti ilə Taxtaçı türkmənləri üçün
bir etnoqrafiya muzeyi açdı. Taxtaquşlar kəndində
1991-ci ildə yaradılmış
bu muzey Türkiyədə dövlət
yardımı olmadan açılmış ilk etnoqrafiya
muzeyi idi. İndi Səlim Turanın adını daşıyır.
Səlim Turanın Sarı
qız motivlərinə
romantik sevgisindən bəhs edən türkiyəli sənətşünasların
diqqətdən qaçırdıqları
özəl bir məqam var. Xatırlatmağı
lazım bilirəm.
"Troya pərisinin hekayəsi"nin
(Homer. "İliada") sərbəst
tərcüməsini yapan
Əli bəy Hüseynzadə izahlarının
bir yerində Qırx könüllü türklərdən, Taxtaçı
türkmənlərdən, "Sarı qız" məbədindən və
Sarı qızın yanyatır sürəgindən
bəhs edir. "Çingiz xana aid Alankova mənaqibini xatırladan bu Sarı Qız Məbədi daha İda dağının aid olduğu
Qaz dağı silsiləsində bir çamlı təpədə
bulunur. Qədim yunanlılarla türklərin
bu dağa aid etiqadlarındakı oxşarlıq
şayani-təqdirdir!.. Hər iki
tərəf burasını
eşq makdəsinin təcəlligahı ədd
edərlər".
Türkiyə tədqiqatçılarının nəzərindən qaçan
məqam təkcə bu deyil. Sarıqız
barədə ilk informasiyalar
onun qələmindən
çıxdığı kimi, həm də bu unudulur
ki, türk dünyasında
modernist estetikalar, müxtəlif
cərəyanlar barədə
ilk informasiyanı türk
oxucusu Səlimin atası Əli bəy Hüseynzadənin yazdıqlarından alıb.
Bu mənada, Səlimin
pərvəriş tapdığı
ilkin qaynaq atasının yazdıqlarıdır.
Belə məqamlar çoxdur.
Səlim də atası kimi, gördüyü böyük işlərə
rəğmən, hər
zaman pərdənin arxasındadır.
Haqqında yazılmış
kitabların birində
o, "öz sərgisinin
açılışına belə gec gəlib
bir kənardan izləyəcək qədər
alçaqkönüllü, dəbdəbədən uzaq
bir adam", - deyə tanıtdırılır.
Hələ 1950-ci ildə
keçirilmiş ilk fərdi
sərgisi barədə
yazdığı məqaləsində
fransız sənətşünası
Robert Vrinat duyğusal
bir ruh kimi
səciyyələndirdiyi Səlim
Turanı "sakit və sadə bir böyüklüyün
tək örnəyi"
adlandırmışdı. Yaxud 1955-ci ildə Fransaya gedən Əhməd Həmdi Tanpınarın Parisdən
tənqidçi Adalet
Cimcoza yazdığı
28 fevral tarixli məktubunda da Səlimin obrazı eynən bu şəkildədir:
"Səlim o qədər
gizli və çəkingən ki... Bir türlü
baş-başa danışa
bilmədim. Fəqət
o da çox bəyənilir".
Səlim Orxan Vəli ilə də dost idi. Bir-birinin evlərinə get-gəlləri vardı. Hər ikisinin İstanbulu eyniydi. Səlimin liman sərgisi üçün
çəkdiyi İstanbul lövhələri
eynən Orxan Vəlinin İstanbul şeirindəki
İstanbuldur. İlk baxışda
adi, amma düşündükcə gizli
və dərin... Səlimdən sənət
tarixinə hər ikisinin - Gözəl Sənətlər Akademiyasında
ona estetikadan dərs demiş Tanpınarın və Orxan Vəlinin portretləri yadigar qaldı. Bir də Nazim Hikmətin portretini çəkib. Nazimlə
1930-cu illərdə İstanbulda
Əhməd Ağaoğlunun
evində görüşüblər.
İkinci görüşləri
isə Parisdə olub...
Səlim Turan Fransanın
müxtəlif guşələrini
- küçə və
meydanlarını bəzəyən
bir sıra heykəllərin müəllifidir:
Lille Texniki Universitetinin
bağçasında qurduğu
heykəllər, Tuluzada
bir sənət məktəbinin qarşısında
uşaqlara həsr olnmuş zəngin kompozisiyalı heykəl seriyası - "Gəzin,
düşünən çocuqlar"
və s.
Onun 1975-ci
ildə Fransada qurduğu bir abidə var. "Tezis Antitezis və Sintez" adlanır.
Monumental və mistik görkəmli bu abidənin fəlsəfi qaynağı, şübhəsiz
ki, Səlimin atasının
- Əli bəy Hüseynzadənin fikirləridir.
Yusuf Akçura deyirdi
ki, "Əli bəy
Hüseynzadə tezis və antitezisləri yüksək bir sintez halında birləşdirmişdir". Əli
bəy bunu XX yüzilin əvvəllərində
Bakıda türk dünyasının xoşbəxt
əsasını - bayrağımızdakı
üç ümdənin
sintezini yaradarkən etmişdi.
Səlim Turanın 18 yaşı
olanda, yəni
1933-cü ildə çəkdiyi
bir karikatura var. Atasını təsvir edir. Hüseynzadə dəmir atın - Eyfel qülləsinin tərkindədir. Qüllənin
əzəməti proporsiyadan
kənara çıxa
bilmir. Nə düşünüb, niyə
belə çəkib?
- Bilmirəm. Amma Parisin
yüyəni Hüseynzadənin
əlindədir... Bu, XXI yüzilin
əvvəllərində Parisdə
Hz. Məhəmmədin karikaturasını
çəkən fransız
rəssama yüz il əvvəl verilmiş ən mədəni və kübar cavabdır. Mədəniyyətin
fəlsəfəsi tezis
və antitezisi sintez etməkdən, onları birləşdirməkdən
ibarətdir... Bunsuz mədəni cəmiyyət
qurula bilməz.
Səlim Turan 1944-cü ildə
Şahika Arutayla ailə qurmuşdu. Ömrünün sonuna qədər Parisdə ikiotaqlı mənzillərində
iddiasız bir ömür yaşadılar.
"Tam bir ermiş ömrü" yaşadıqlarını
deyirlər... Can Yücel
də 1948-ci ildə Parisdə onlara müsafir olub. Sonralar yazdığı
"Səlim bir insana, Səlim bir rəssama" şeirində Can Yücel
ermiş ömrü yaşayan Səlimi də, Şahikanı da misralara mistik ovqat qataraq xatırladır:
"Mən ki, Matissi də bilirəm, Pikassonu da / Məxsus söyləyirəm böylə
/ Səlimi, Şahikayı
tanıdım / Oh, - dedim
o küçücük odada
/ Yağlıboya qoxusunu
çəkdim burnuma
/ Bir rahib, bir rahibə / Heç konuşmadan mənə anlatdılar / Mikrokosmos nəymiş / makrokosmos nəymiş... /
Səlimi səlim bir ur kibi
Böyrümdə daşıyacağam
Zaman-zaman sızlayan.
Səlim Turanın 1947-ci ildən 1979-cu ilə qədər 33 il İstanbula
gəlmək imkanı
olmadı. İzn vermədilər. Dünyanın
hər yerini gəzdi, hər ölkəsində, bütün
böyük şəhərlərdə
- Paris, Nyu-York, London, Bordo,
Viviuan, Edinburq, Pitsburq, Təl-Əviv və Brüsseldə sərgiləri təşkil
olundu, amma Türkiyədə...
Yalnız 1979-cu ildə Başbakan
Bülənt Ecevitin imzaladığı bir qərarla Səlim Turanın İstanbula gəlişinə şərait
yaradıldı və
elə həmin il Türkiyə prezidenti Fəxri Korutürkün dəvəti ilə Səlim İstanbula gəldi.
İstanbuldan sonra Bakıya gəlmək, ata yurdunu görmək Səlim Turanın böyük xəyalıydı.
Bunu hələ orta məktəbdə oxuyanda atamdan eşitmişdim. Amma Azərbaycana
gəlmək Səlimə
nəsib olmadı. Türkiyədən Fransaya
qayıdandan sonra Parisdən Bakıya -
professor Abbas Zamanova ünvanladığı
belə bir məktub var:
"Möhtərəm
qardaşım Zamanov.
Maaləsəf bir sənə də keçdi. Bəzi üst-üstə gələn
hadisələrdən bugünədək
yazamadığımdan üzgünəm.
İlkin, qarım bir qəza keçirdi. Bacağını qırdı.
O iyiləşdiyində 33 sənədir
getməmiş olduğum
Türkiyəyə girmək
üçün bir fürsət edildi. Keçən temmuz ayında 2 ay üçün
oraya getdik. Orada ailədən və sənətkar, yazar qəzetəçilər
ayrı-ayrı aradılar
və məşğul
oldular və açmış olduğum
davanı qazandım. Daha sonra bir
sərgi açdım.
Çox bəyənildi.
Həpsi satıldı.
Nəhayət, 7 ay sonra
Parisə döndük.
Parisə gəldiyimizdə bir
çox adminstrativ işlər birikmiş bulduq. Onları yapdıqdan sonra gözümdən əməliyyat
oldum... Şimdi çox iyi görüyorum gözlüklə.
Göz əməliyyatından
bir ay sonra qarnımda bəzi narahatlıqlar oldu, doktorlar tədavi ediyordu, birdən artdı. Klinikdə əsaslı bir kontrol yapıldı və az qalsın
qalın bağısaq
dəlinəcək və
ya tıkanacaqmış...
Bu təhlükədən qurtardılar.
Şimdi tədavi ilə kontrol ediyorlar. Böylə iyi gedərsə, əməliyyat yapmayacaqlar.
Onun üçün uğraşıyorlar. İştə,
əzizim, bizə arxa-arxaya gələn hadisələri izah etdim.
İnşaallah, yaza qədər
tamamilə iyiləşir
və sonbahara Azərbaycana bu səfər artıq gəlmək olur.
Yeni il münasibətilə
sizə və bütün ailənizə
sağlıq və səadət təmənnalarımızla
hörmət və sevgimizi sunarız. Səlim... Paris".
Bakını görmək ona
qismət olmadı.
1994-cü ilin 13 oktyabrında Parisdə dünyasını dəyişdi.
"Gecə yarısı
əl-ayaq çəkildikdən
sonra rəsm çəkməyə başladı.
Sabah üçə yaxın,
fırçanı yana
qoydu. Həmən oradakı yatağına girdi. İşığı
söndürdü. Uyudu.
Və sonra oyanmadı. Rəssam doğulmuşdu. Rəssam
öldü" (Erhan Karaesmen).
Süleyman Dəmirəlin qatqısıyla
Səlimi Parisdən İstanbula gətirdilər.
Qaracaəhməddə atasının
məzarına dəfn
olundu. Bunu isə 3 Kasım 1994 tarixli "Cümhuriyyət"
qəzet yazırdı:
"Erhan Karaesmen, Selim Turan
için yapılan toplantıya "uğurlama"
değil, "karşılama"
diyordu. Erhan Karaesmenin çağrısı üzerine
dostları, yakınları
mikrofona gelerek birkaç tümceyle duygularını belirttiler.
Bunlar arasında şunlar da vardı:
Savunman Necla Fertan, Mimarlar Odası Yönetim Kurulu Başkanı Safih Pekin, Azerbaycan Yazarlar Birliği Başkanı Anar Rızayev (O, bir Nazım Hikmet dostuydu), Paristen gelen Osmanlı tarihçisi Stefan Yerasimos,
ünlü ressam Ferruh Başağa, sanat eleştirmeni Kıymet Giray, eski galeri yöneticisi
yazar Suna Gönen, Kültür Bakanlığı eski yöneticilerinden Altuğ İzat, Tahtakuşlar Köyünden Alibey Kudar, Selim Turanın eşi Şahika Turan..."
Səlimdən sonra Şahika xanım İstanbulda qaldı. Parisə qayıtmadı, Adalarda
- Heybəliadada yaşadı
və dünyasını
da orada dəyişdi.
1915-ci ildə dünyaya gələn Səlim Turan Əli bəy Hüseynzadənin üç
övladından biri və tək oğluydu. Nə bacılarının, nə
də özünün
övladı olmadı...
Hüseynzadələr, Can Yücel
demişkən, mikrokosmosun,
makrokosmosun nə olduğunu susaraq anlatdılar və getdilər...
***
Mədəniyyətimizi dünyaya çıxarmağın
yolları barədə
çox danışırıq.
Bizdən olan, bizim olan Səlim
Turanı dünya tanıyır və etiraf edir. Biz tanıyırıqmı?
2 aprel 2024
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S. 24-25.