Çingiz Abdullayevin bədii nəsri: detektiv nəzəriyyəsi
prizmasından
Çingiz Abdullayev postsovet məkanında
yazıçı kimi
qəbul edilən ən önəmli ədəbi adlardan biridir. Çingiz Abdullayevə oxucu tərəfindən tələbat
mövcuddur: onun kitabları çoxsaylı
tirajla nəşr edilir və satılır. Hər müasir müəllif öyünə bilməz
ki, onun kitabları müxtəlif ölkələrin
kitab mağazalarında ayrıca
fərdi rəflərdə
yer tutur. Buna baxmayaraq, Azərbaycanda Çingiz Abdullayev yaradıcılığına
həsr edilmiş tədqiqatların sayı
çox deyil. Ehtimal ki, bu onunla bağlıdır
ki, ümumiyyətlə, Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında
dedektiv ədəbiyyatına
az əsər həsr olunub, həm də bu, onunla da mümkün
ola bilər ki, Çingiz
Abdullayevin əsərlərinin
çox qismi rus dilində yaradılıb və yalnız ayrı-ayrı detektivlər Azərbaycan dilinə tərcümə
edilib. Ç.Abdullayev
detektiv ədəbiyyatının
ustadıdır. Çingiz
Abdullayevin detektivləri
süjet və kompozisiya rəngarəngliyi,
yaddaqalan obrazlar (həm detektiv, həm də cinayətkar), cinayətin törədilməsi və
araşdırılması üsullarının
ətraflı təsviri,
cinayətin törədilməsinin
isbatının ətraflı
bədii təsbiti, bədii məkanın müxtəlif konstruksiyası,
həmçinin, bütün
təhkiyə boyu tapmacalar və intriqaların davam etdirilməsi ilə fərqlənirlər.
Süjetin quruluşu
Çingiz Abdullayevin detektivlərinin
süjet xətti ikiliklə xarakterizə edilir ki, ümumiyyətlə,
bu tip ədəbi əsərlərə xasdır.
Bir tərəfdən, cinayət
süjeti, digər tərəfdən isə,
istintaq süjeti aydın izlənilir. Eyni zamanda müxtəlif
əsərlərdə bu
süjetlərin nisbəti
fərqlidir. Ç.Abdullayevin
detektivlərini şərti
olaraq üç qrupa ayırmaq olar: kriminal detektiv, siyasi detektiv və casus detektivi. Bəzən, Ç.Abdullayevin əsərlərini dəqiq
olaraq, detektivin bu və ya
digər növünə
aid etmək çətindir.
Bir əsərin süjet
və fabulasında cinayət, siyasi və casus detektivin əlamətlərinin birləşməsini
müşahidə etmək
olar. Məsələn,
kriminal və casus detektivlərinin xüsusiyyətləri
"Əclafların kredosu",
"Axmaqlar üçün
alternativ", "Qorxu
müvazinəti" və
s. kimi romanlara xasdır, kriminal və siyasi detektivlərin əlamətləri
"Bütlərin yükü",
"Sutenyorun qəlbi",
"İdeal hədəf", "Saturnun tövbəsi",
"Əfsanəyə çevrilmə
haqqı", "Hakimiyyətin
obyekti" və s. kimi romanlarda bir-birlərinə keçir,
siyasi və casus detektivlərinin əlamətləri
"Balkan sindromu", "Günəş altında
zülmət", "Qanın
üç rəngi",
"Ədalətsizlərin məhkəməsi" və
s. romanlarda bir-birinə
qarışmışdır. Bundan başqa, Ç.Abdullayev tez-tez müxtəlif növ detektivlərdə eyni obraza təkrar-təkrar
müraciət edir. Dronqo obrazı müxtəlif növ detektivlərdə rast gəlinir. Məsələn,
"Hakimiyyətin atributu"
siyasi detektivi, "Okkamanın inkarı" və "Cavab zərbəsi" kriminal detektivləri, "Sonuncu divarın daşları"
cəsus detektivi.
Ç.Abdullayevin detektivlərinə klassik
detektivə xas bir cinayət ətrafında inkişaf edən süjet xətti səciyyəvi deyil. Ç.Abdullayevdə
süjet xətti tez-tez bir neçə
qarşılıqlı əlaqəli
cinayətlər ətrafında
qurulur ("Maskanın
gücü", "Uzun
çəkən sözardı",
"Yol verilən yanlışlıq", "Bizim
qorxunun zamanı",
"Etiraflar vadisi",
"Müqəddəs olmaq
istəyi", "Həvəskarların
arzusu", "Allahın
tərəfində" və
s. Müəllifin ayrı-ayrı
detektivlərində süjet
xətti konkret cinayətlər ətrafında
qurulmayıb, mütəşəkkil
cinayətkar qrupun fəaliyyəti ("Cavab
zərbəsi", "Dərdimə
şərik ol" romanları) və ya xüsusi xidmət orqanlarının
fəaliyyəti ("Şər
sənin adındadır,
qadın", "Xəyanət
sənin adındadır,
qadın" romanları),
xüsusilə də narkokartellərin olayları
("Mavi mələklər",
"Sənin bağışlanmaz
günahın", "Uğursuzun
hekayəti", "Timsah
xətti", "Qisasın
ölçüsü", "İnsan ovu" və s.) ətrafında qurulur.
Ç.Abdullayevin ayrı-ayrı detektivlərinə
süjetin zənginləşdirilməsi
üçün detektivin
(xəfiyyənin) özünün
təqibi səciyyəvidir.
Cinayətin araşdırılması
çərçivəsində yalnız detektiv (xəfiyyə) cinayətkarı
izləmir, həm də sonuncu detektivi (xəfiyyəni) təqib edir. Cinayət süjeti və istintaq süjeti arasında yeni süjet xətti yaranır. Məsələn,
"Ədalətsizlərin məhkəməsi" romanında
Dronqo güclü siyasi təşkilat daxilində yalnız "göstəbəy"in tapılması
istiqamətində araşdırma
aparmır, özü
də həmin təşkilatın rəhbərliyi
tərəfindən təqib
obyektinə çevrilir,
belə ki, onun əlinə təsadüfən
təşkilatın qanunsuz
fəaliyyəti barədə
məlumat keçir. Oxşar süjet strukturu "Nəhənglərn
şücaəti" romanına
da xasdır. "Zəhərləyən"
romanında ərəb
oliqarxı Vilayət Əşrəfi zəhərləyən
cinayətkar, həmçinin,
detektivi (xəfiyyəni)
zəhərləməyi planlaşdırır
ki, detektiv (xəfiyyə)
Dronqodur. "Mütəxəssislərin
oyunu" romanında Hindistan və Pakistandakı agentura rezidenturasında yoxlama həyata keçirmək tapşırığı alan
Dronqo özü isə "göstəbək"
tərəfindən təqib
və "siqnal" obyektinə çevrilir. Ç.Abdullayevin qələminə detektivi
(xəfiyyəni) cinayət
törətməkdə ittiham
edən süjet xətti ətrafında qurulan detektivlər də məxsusdur. Məsələn, "Qırılmış
əlaqə" romanında
oteldə öldürülmüş
kişinin qətlinin araşdırılmasında Dronqo
əsas şübhəli
şəxs sayılır.
Oxşar süjet qərarı "Paralel həyat" detektivində
də istifadə olunur. Sardina villasında Stiven Hart və Avtandil Narsiya həlak olurlar, Dronqodan başqa villada olan hər kəsin
dəlil-sübutu var.
Onu da vurğulamaq lazımdır
ki, Ç.Abdullayevin
90-cı illərdə yazdığı
detektivlərin süjet
və fabulası əsərləri döyüş
əsərlərinə yaxınlaşdıran
hadisələrin daxil
edilməsi ilə seçilir. Detektiv (xəfiyyə) yalnız törədilmiş və
ya planlaşdırılmış
cinayət araşdırmır,
həm də hərbi qarşıdurmada
(dava-dalaş, atışma
və s.) fəal iştirak edir. Məsələn, "Qanın
üç rəngi"
romanında Dronqo üç prezidentə (Azərbaycan, Gürcüstan
və Rusiya) olan sui-qəsdin qarşısını yalnız
baş sındırmaqla
almır, həmçinin
cinayətkarlarla qarşıdurmada
bilavasitə iştirak
edir. "İnsan ovu" romanında Dronqo, sadəcə, qətli və
İNTERPOL-a sızan faktları
araşdırmır, həmçinin
siyasətçilərin qətli,
adam oğurluğu və narkotik alveri ilə məşğul olan "Şeytan legionu" mütəşəkkil cinayətkar
qruplaşmasına qarşı
mübarizədə fəal
iştirak edir.
Ç.Abdullayevin bir sıra detektiv silsilələrinin
xüsusiyyəti sonrakı
əsərlərində süjet
xəttinin davam etməsidir. Belə silsilə roman nümunəsinə
"Bumeranq zərbəsi",
"Qurban sindromu"
və "Vicdanın
adaptasiyası" romanları
və ya da "Əclafların qanunu",
"Əclafların kredosu",
"Əclafların vicdanı"
romanlarını aid etmək olar. Lakin Ç.Abdullayevin bütün silsilələri
süjetin varisliyi ilə səciyyələnmir.
Bir silsilədə birləşmə,
ya baş qəhrəman əsasında
(məsələn, Dronqo),
ya da tarixi şəraitləri eyniləşdirməklə
(məsələn, "Dağılma.
Məhkum bahar",
"Dağılma. İki
prezidentin yayı",
"Dağılma. Parçalanmış
avqust", "Dağılma.
İmperiyanın dəfni",
"Dağılma. Qürubdan
sonra") əsasında
həyata keçirilir.
"Alqışlar altında ölüm"
romanının süjet
xəttinə diqqət
çəkmək istərdim.
Bu roman U. Şekspirin "Otello, venesiyalı mavr" faciəsinin süjetinin intertekstual istinadı ilə fərqlənir. Ostojenkada teatrda Kral rolunu oynayan
Natan Zaydelin qətli Şekspir ifadəsi altında baş verir: "Get, zəhərli polad, təyinatla..."
Ç.Abdullayevin əksər əsərləri
dövlətimizin şəksiz
olaraq haqlı olduğunun danılmazlığı,
həmçinin qismən
də xüsusi xidmət orqanlarının
həmişə haqlı
olması üzərində
qurulub. Yazıçı
bir carçı kimi çıxış edərək, kəşfiyyat
və əks-kəşfiyyat
fəaliyyətinin metodlarını
təbliğ edir.
Lakin bəzi əsərlərində
xüsusi xidmət orqanlarının danılmaz
doğruluğu şübhə
altına alınır.
"Ətalət gücü"
povesti belə əsərlərdən biri
sayılır. Povestin
baş qəhrəmanı
"Monah" siyasi xadimi aradan qaldırmaq
tapşırığı alır. Əməliyyata hazırlıq zamanı
"Monah"a üçüncü
şəxslərlə əlaqəsi
qadağan olunur. Lakin bu ərəfədə
"Monah"ın yanına
keçmiş sevgilisi
gəlir. Povestin süjet xətti "Monah"ın həmin qadını xilas etmək üçün əbəs cəhdləri
ətrafında qurulmuşdur.
Detektiv (xəfiyyə) və
cinayətkar obrazları
Ç.Abdullayevin müxtəlif növ
detektivlərə müraciət
etməsilə əlaqədar
olaraq, detektiv (xəfiyyə) obrazı tez-tez xüsusi xidmət orqanının əməkdaşına (casus detektivində),
ya da siyasətçi
obrazına (siyasi detektivdə) transformasiya olur. Casus xarakterinin klassik nümunəsi "Qazanılmış cəhənnəm"
və "Məhşər
ayağında" romanlarında
yaradılmış qeyri-leqal
kəşfiyyatçı Yudjin
obrazıdır.
Maraqlıdır ki, Ç.Abdullayevin
yaradıcılığında detektiv (xəfiyyə) obrazı bir qədər statikdir. Belə ki, süjet xəttinin açıqlanması
müddətində detektivin
(xəfiyyə) psixoloji
və emosional inkişafı müşahidə
edilmir. Dronqo obrazına diqqət edək: Dronqonun qəhrəmanı olduğu
istər bir əsər çərçivəsində,
istərsə də, bütün silsilə əsərlərin təhlili
zamanı onun xarakter və dünyagörüşündə dəyişiklik müşahidə
edilmir. Qeyd edək ki, yazıçı
tərəfindən Dronqoya
belə yanaşmanın
bünövrəsi ədəbi
yaradıcılığının başlanğıcında qoyulmuşdur.
Ç.Abdullayevin ilk kitabı, "Mavi mələklər" romanında
BMT-nin ekspert-analitiki Dronqo adı şəxssizləşdirilmiş xüsusi casuslardan biridir. Oxşar yanaşma bir neçə əsərin
qəhrəmanı olan
xüsusi xidmət orqanlarının əməkdaşlarının
əksər obrazlarının
yaradılmasında istifadə
olunur (məsələn,
Marina Çernışova, Timur Qarayev və s.). Ola bilsin ki, bu cür
yanaşma müəllifin
xüsusi xidmət orqanlarının müəyyən
arxiv materiallarına müraciətinə əsaslanır.
Və müəllif bilərəkdən bu obrazı şəxssizləşdirir,
təhlükəsizlik işçilərinin
xüsusiyyətləri əsasında
səthi təəssürat
yaradır. Bununla belə, Ç.Abdullayev
gizli casus obrazını
yaradarkən, baş qəhrəmanın daxili emosional və psixoloji dünyasını
dəyişikliklərlə təsbit edir. Nümunə kimi, "Məhşər ayağında"
və "Qazanılmış
cəhənnəm" romanlarının
baş qəhrəmanı
Kamal Aslanın obrazını
göstərmək olar.
Bəzi hallarda, baş qəhrəmanın
deyil, ikinci dərəcəli obrazların
daha qabarıq surəti ilə rastlaşmaq olur. Məsələn, "Lissabonda
qürub" romanında
təsviyyəçi "Professor" daha ətraflı və emosional təsvir edilir, nəinki əsərin baş qəhrəmanı
Dronqo.
Qeyd etməliyik ki, Çingiz
Abdullayev cinayətkar obrazının
çevrilməsi prosesinə
diqqətini cəmləşdirir.
"Oliqarxın səhvi"
romanında Rinat Şaripov obrazı maraq doğurur. Əmisindən böyük
miras alan R. Şaripovun özü və onun ətraf
mühiti yeni təhdidlərlə
üzləşir. O, tədricən
cinayətkara çevrilir.
Rinat Şaripov obrazının sonrakı transformasiyaya uğraması
"Oliqarxın varisi"
və "Oliqarxın
vəsiyyətnaməsi" romanlarında baş verir. "Oliqarxın varisi" romanı baş qəhrəmanın
pulun təsiri altında necə dəyişməsini əks
etdirirsə, "Oliqarxın
vəsiyyətnaməsi" romanının süjet xətti R.Şaripovdan
yeni sima arxasında (plastik
cərrahiyyə nəticəsində)
gizlənən və əmlakının qaytarılmasını
tələb edən əmi ilə qarşıdurma əsasında
qurulur. İnsanın cinayətkara transformasiyası
Ç.Abdullayev tərəfindən "Utancaq
qan motivi" romanında sənətkarlıqla
açıqlanır. Professor Məqsud Namazov qısa zamanda qanuna tabe və
ciddi elmi işçidən instinktlərinə
tabe olan soyuqqanlı qatilə çevrilir. "Sağlam
məqsədin müdafiəsi"
romanında mənfi qəhrəmanın daxili aləmi bütün dərinliyi ilə açıqlanır. Ç.Abdullayev manyak-təcavüzçünün
emosional və psixoloji mənzərəsini
yaradır. Maraqlıdır
ki, Ç.Abdullayev cinayət süjet xəttini mənfi qəhrəmanın qələmə
aldığı roman vasitəsilə
daxil edir.
Cinayətin törədilməsi və istintaq aparılması metodlarının,
həmçinin zərərçəkmişin iztirablarının bədii
təsviri
Siyasi detektivlərdə cinayətin
törədilməsi metodu
sırf kriminal cinayətlərin, həmçinin
siyasi xarakterli qeyri-qanuni hərəkətlər
kimi çıxış
edə bilər. Əgər "Balkan sindromu"
siyasi detektivində cinayət bir Balkan dövlətinin baş naziri Predraqa Baştiçin dara çəkilməsində əksini
tapırsa, "Eramızın
əzəlində sui-qəsd"
romanında isə cinayət pretor Katalinin, konsullar Yuli Sezar və Mark Krasın başçılıq
etdiyi sui-qəsd formasında həyata keçirilir. Sui-qəsd
"Zülmətin simfoniyası"
romanının fabulasının
əsasında dayanır.
İsrail siyasətçilərinə
təkrarlanan sui-qəsd
istintaq qrupunun ərəb terrorçularının
əli olması fikrinə yönəldikləri
zaman isə Dronqo həqiqətə yaxınlaşmış
olur. Dronqo elə nəticəyə gəlir ki, bu hadisələrin arxasında
beynəlxalq miqyaslı
qəsd dayanır, bütün iplər isə mason təşkilatına
doğru aparır.
Sui-qəsd "Cəlladın
müdrikliyi" romanının
da süjetinin əsasını
təşkil edir. Söhbət qitələrarası
raketləri komanda ilə idarəetmə məntəqəsini zəbt
etmiş və nüvə silahı tətbiq etməyi planlaşdıran bir qrup qiyamçı zabitlərdən gedir. Ç.Abdullayevdə çox vaxt sui-qəsd fabulası birinci şəxslərə
sui-qəsdlə bağlıdır.
"Valtasarla görüş"
siyasi detektivdə baş qəhrəman Lissabondan Moskvaya yollanmış "ədəbi
ekspress" iştirakçıları
arasında Rusiya prezidentini öldürmək
niyyətində olan cinayətkarı tapıb zərərsizləşdirməlidir. "Qəzəb günü"
romanında isə
sui-qəsd dövlət
başçısına qarşı
deyil, Dövlət Dumasına maliyyə büdcəsinin layihəsini
təqdim etməli olan maliyyə nazirinə qarşı planlaşdırılmışdır. Büdcə layihəsi oliqarx qrupların maraqlarına ziddir.
İkicildli "Manipulyator" siyasi
detektiv kimi maraq kəsb edir. İkicildliyə daxil olan "Manipulyator. Üç payız günü" romanında kriminal və siyasi cinayətlər bir-birinə
qarışmışdı. Belə ki, romanın qəhrəmanı Svyatoslav
Petrovski Rusiya Federasiyası Dövlət
Dumasının seçkilərini
müşayiət edən
və öz namizədliklərini irəli
sürmüş şəxslərə
qarşı baş vermiş şübhəli
hallarla qarşılaşır.
"Manipulyator. Plutokratlar"
romanında iri müəssisə və şirkətlərə qarşı
reyder əməliyyatları
siyasi tərkibi aşkar edilir.
Ç.Abdullayevin ayrı-ayrı əsərlərində
məhz müsbət qəhrəman cinayəti törətməlidir. Məsələn,
"Şərq küləyi"
romanında xüsusi xidmət orqanlarının
keçmiş polkovniki
Timur Qarayev satqın-fərarini
ləğv etmək haqqında tapşırıq
alır. Analoji tapşırığı Timur Qarayev "Qərb bürküsü" romanında
da alır. "Peşəkarların
qaydası" romanının
süjet xəttində
Dronqonun DTK-nın keçmiş casusunu öldürmək üçün
Bağdada göndərilməsi
tapşırığı oxşarlıq təşkil
edir.
Ç.Abdullayev detektivlərində terrorçuluq
mövzusuna tez-tez müraciət edir. Nümunə kimi, süjet xətti xüsusi xidmət orqanlarının və terrorçular arasında qarşıdurma ətrafında
qurulan "Ay günü"
romanını misal gətirmək olar. Bu romanda cinayətin törədilməsi üsulu
sonrakı terror aktının
həyata keçirilməsi
üçün kütləvi
qırğın silahının
ələ keçirilməsidir.
Terrorçular tərəfindən
kütləvi qırğın
silahlarının oğurlanmasının
təsviri "Rəmzlərin
süqutu" romanının
əsas süjet xəttini təşkil edir. Kütləvi qırğın silahlarının
terrorçuların əlinə
düşməsi problemi
və "Qələbə
mehrabı" romanında
da qaldırılır. Bu detektivdə
xüsusi xidmət orqanlarının əməkdaşı
Füzuli Hüseynov Əfqan və Pakistan radikal terrorçuların
iki çirkli nüvə bombasından istifadə etmələrinin
qarşısını almalıdır.
Terrorizm mövzusu
"Qatil üçün "Qran-Pri"" romanının
süjet xəttində
yerləşdirilmişdir. Romanın
baş qəhrəmanı
irimiqyaslı terror aktı
törətməyi planlaşdıran
terrorçu Əhməd
Mürsəldir. "Lissabonda
Qürub" romanında
detektiv (xəfiyyə)
Avropa futbol çempionatı zamanı
planlaşdırılmış terror aktının qarşısını
alır. Futbol stadionunda terror aktının
hazırlanması müəllifin
yaxınlarda nəşr
edilmiş "Məqbul
zərər" romanının
süjet xəttinin əsasını təşkil
edir. Romanın zavyazkası (düyün)
İsrail kəşfiyyatçılarının
rusiyalı həmkarlarını
2018-ci ildə Moskvada keçiriləcək futbol
üzrə Dünya Çempionatında terror aktının
ola biləcəyi ilə
bağlı xəbərdarlıqları
əsasında qurulmuşdur.
Terror problematikası "Kandaqardan
agent" romanı üçün
də səciyyəvidir.
Bu casus detektivində fabula MKİ casuslarını Əl-Qaidənin
və bilavasitə Usamə ben Ladenin əhatəsinə yerləşdirilmələri
ətrafında qurulur.
"İblislərin ənənəsi"
romanının fabulası
Əl-Rəşid adlı
terrorçunu ələ
keçirməyə çalışan
İsrail kəşfiyyatı,
"Birdəfəlik istifadə"
romanında isə həmin terrorçunun dalınca düşən
rus kəşfiyyatının
əməliyyatı ətrafında
qurulur. Bununla belə, həm "İblislərin ənənəsi"
romanının, həm
də "Birdəfəlik
istifadə" romanının
baş qəhrəmanı
eyni bədii obraz olan Fərhad
Seyidovdur. "Hakimiyyətin
atributu" romanında
terrorçular tərəfindən
prezidentə süi-qəsd
planı hazırlanır.
Süjetin qurulmasında Çingiz
Abdullayevin istifadə etdiyi sevimli bədii üsullardan biri qətl cinayətinin səhvən
başqa adamın qətli ətrafında təşkil edilməsidir.
Məsələn, "Cənub
şəhəri üçün
festival" romanında qatil
hədəfi olan
İran rejissoru Hüseyn
Mövsani deyil, tamamilə başqa bir insanı qətlə yetirir. Bu üsul Ç.Abdullayevin
müxtəlif detektivlərində
dəfələrlə istifadə
edilmişdir.
Detektivin yarandığı məqamdan
cinayətin araşdırılması
süjetin əsasını
təşkil edərək
təhkiyənin mühüm
tərkib hissəsinə
çevrilir. Ç.Abdullayev yaradıcılığı
bu mənada istisna deyil. Eyni zamanda "Son sinklit" romanına xüsusi diqqət yetirmək istərdim. Bu detektivdə istintaq süjetinin qeyri-adiliyi ondadır ki, burada müxtəlif ölkələrin
xəfiyyələrinin istifadə
etdikləri istintaq üsullarını qarşılaşdırması
və müqayisəsi
verilmişdir.
Ç.Abdullayev əksər detektivlərində
qurbanlarının iztirablarını
müfəssəl təsvir
etməkdən yayınır.
Bununla belə, bəzi romanlarda bu iztirablar təsvir
edilir. "Sağlam məqsədin müdafiəsi"
romanında cinayətin
törədilməsi, insanlığa
qarşı bütün
elementlər manyak-qatilin
qələmə almış
olduğu romanda ətraflı təsvirini tapmışdır. "Qaniçənlər
aynası" romanının
baş qəhrəmanı
Dronqo bir-birini növbələyən işgəncə,
amansız çarpışmalar,
xəyanət və ölüm əsl cəhənnəmlə üzləşir.
Sübutların bədii fiksasiyası
Detektiv süjetinin mühüm
elementi sübutdur ki, bu tip əsərdə ətraflı təsvir olunur. Ç.Abdullayev
yaradıcılığına bu cəhət də xarakterikdir. Məsələn, "Günahkarlar
üçün alternativ"
romanında təsadüfi
tapıntıdan istifadə
edilir ki, bu da, polkovnikə cinayəti ifşa etməyə və sonra isə
cinayətkar dəstəni
ələ keçirməyə
imkan verir. "Freyd üçün etüd" romanında belə sübut-tapmacalar qismində qırmızı
plaş (yağmurluq) çıxış edir:
belə plaş (yağmurluq) həm qatil qadın geyinmişdi, həm də mərhumun həyat yoldaşı geyinirdi. "Unudulmuş röya" romanında
Armanda Kraulininin qətlinin
yalnız 11 ildən sonra açılması mərhumun həyat yoldaşında saxlanılan
balaca əşyacıq
sayəsində mümkün
olur. "Vyana gecəsinin sirri" romanında məhz əhəmiyyətsiz detal
(Dronqonun restoranda təsadüfən eşitdiyi
cümlələr) "Mariott"
mehmanxanasında Qalimovun
qətlinin araşdırılması
üçün əsas
olur.
"Günahların böyüməsi" və
"Milad bayramında açılan
atəş" romanlarına
diqqət yetirmək istərdim. Bu romanların
əsas xüsusiyyəti
bir çox dəlil və sübutların ətraflı
təsvir edilməsindədir
ki, əslində onların
sonda saxta olduqları meydana çıxır. "Günahların
böyüməsi" romanında
Tevzadze tərəfindən
törədilmiş qətldə
(o cümlədən, sonuncunun
cinayəti törətməsinin
etirafı) çox sayda təkzibedilməz dəlillər detektivi (xəfiyyə) başqa nəticələr çıxarmağa
yönəldir ki, deduksiya
üsulu ilə o, bütün bu dəlilləri təkzib edir və cinayət
hadisəsini açıqlayır.
"Milad bayramında açılan
atəş" romanında
fotomodelin qətlinin bütün dəlilləri
onun rus oliqarx məşuqu tərəfindən öldürülməsinə
dəlalət edir.
Lakin araşdırma zamanı
bu sübut və dəlillər tədricən təkzib edilir.
Bədii məkan
Ç.Abdullayev detektivlərinin fərqləndirici
cəhətləri bədii
əsərlərin cinayətin
törədildiyi məkanlarda
məhdudiyyətlərdən imtina etməsidir. Məhdud bədii məkan klassik detektivlərə xasdır.
Əgər hekayə və povestlər üçün məkan məhdudiyyəti janr xüsusiyyəti ilə bağlıdırsa, roman üçün
məkan məhdudiyyəti
xarakterik deyil. Lakin klassik detektiv romanlarda belə məhdudiyyətlərə rast
gəlmək mümkündür.
Məhdudlaşdırılmış bədii məkana malik olan hekayə nümunəsi Ç.Abdullayevin
"Atlantika üzərində
ölüm" əsəridir
ki, məhdudlaşdırılmış bədii məkan cinayətin baş verdiyi laynerdir (sürətlənmiş sərnişin
təyyarəsi). Məhdudlaşdırılmış
bədii məkan təsvir edilən povest nümunləri isə, Ç.Abdullayevin
"Andorrada sevməli
və ölməli yerdir" və "Xəyalət tuneli" detektivləridir. "Andorrada
sevməli və ölməli yerdir" povestində səkkiz hərbçinin öldürülməsi
cırtdan dövlət
olan Andorra ərazisində
baş verir. "Xəyalət tuneli" povestində hadisələr
La-Manşem altında
tuneldə gedən qatarda məhdudlaşdırılmışdır.
Ç.Abdullayevin bir sıra cinayət romanlarında da
bədii məkan tez-tez məhdudlaşdırılır.
Adətən bu, cinayət detektivlərinə
aiddir. Oxşar mənzərə "Tam kare"
romanında da yaradılmışdır
ki, əsərin fabulası
Monakoda keçirilən
poker turniri ətrafında
qurulur. "Milad bayramında
açılan atəş"
romanında bədii məkan qəsrlə məhdudlaşdırılıb ki, harada ki, fotomodelın qətl hadisəsi törədilmişdir. "Kral
əyləncələri" romanında bədii məkan Keniyanın paytaxtı Nayrobi yaxınlığında yerləşən
malikanədən kənara
çıxmır. "Yeni amozonların qəbiləsi"
romanında təhkiyə
Paşkovun şəhərkənarı
villasına yönəldilmişdir
ki, o elə burada qətlə yetirilmişdir.
"Bir ümman nifrət"
əsərində (janr
forması müxtəlif
nəşrlərdə roman və ya povest
kimi təqdim edilir) cinayət süjeti və istintaq süjeti məkan baxımından rusiyalı turistlərin növbə ilə qətlə yetirildikləri
Türkiyə kurortunun
çərçivəsindən kənara çıxmır.
"Yalnız özümüzünkülər"
romanında bədii məkan London yaxınlığında
yerləşən malikanə
ilə məhdudlaşıb
ki, burada da Milad bayramı
ərəfəsində qətl
hadisəsi baş vermişdir. "Veneranın
ikinci dəfə həyata gəlməsi"
romanında cinayət
süjeti və istintaq süjeti Madeyra adasının sərhədlərindən kənara
çıxmır. "Etiraflar
vadisi" detektivində
hadisələrin əsası
İndoneziya adası olan Kalimantanda məhdudlaşdırılıb. Qeyd etmək lazımdır ki, Ç.Abdullayevin cinayət
detektivlərində hadisələrin
məhdudlaşdırılması özündə klassik detektiv elementlərini əks etdirir, hansına ki, qotik romana xas olan
qəsr süjetinin xüsusiyyətləri birləşmişdir.
Müəmma ünsürü
Ç.Abdullayev müəmmalar ustasıdır.
Onun detektivlərində
müəmmanın yaradılması
və əsərin gedişatında
saxlanılması üçün
detektiv ədəbiyyatına
məlum olan müxtəlif bədii üsullardan istifadə olunur. Ç.Abdullayevin
yaradıcılığına anti-detektivlər xas deyil. Belə əsərlər çox
azdır. Məsələn,
"Qəm mələyi.
Apenniama səyahət"
romanında manyak-qatil
əvvəlcədən cinayəti
harada həyata keçirəcəyini bildirsə
də, aradan çıxmağı bacarır.
"Staffordlu qəssab"a
başlanmış ov
müəllifin "Qəm
mələyi. Qəlbinin
dörddə üçü"
romanında davam etdirilir. Bu detektivdə cinayətkar onu təqib edənlərlə
oyunu davam etdirərək, onlara növbəti cinayətin yeri haqqında əvvəlcədən xəbərdarlıq
edir. Cinayətkar-manyak
Baratovun təqib edilməsi, onun və Dronqo arasında çəkişməni
qabaqlamaq "Vicdanın
adaptasiyası" romanının
süjet xəttinin əsasını təşkil
edir.
Ç.Abdullayev əksər detektivlərində
klassik sxemdən istifadə edir ki, cinayət, ya təhkiyədən əvvəl
(məsələn, "Unudulmuş
röya" romanı),
ya da əsərin zavyazkasında (düyün)
törədilib. Müəllif
müəmmanı əsərin
əvvəlindən daxil
edir və razvyazkaya qədər onu saxlayır.
Müəmmanın formalaşması müxtəlif
üsullarla həyata keçirilir. Buna baxmayaraq,
daha çox yayılmış üsul
- qətlin qeyri-müəyyən
şəxslər tərəfindən
törədilməsi və
ya əsərin lap əvvəlindən insanın
yoxa çıxmasıdır.
Məsələn, "Bakı
bulvarı" romanında
Fəridə Vəliyeva
ilə görüşdən
sonra "Britiş Petrolium" şirkətinin
top-meneceri Ömər
Xaledin müəmmalı
şəraitdə ölüm
hadisəsi. Eyni kompozisiya strukturu müəllifin bir qisim romanları üçün səciyyəvidir:
- "Sağlam düşüncənin qurbanı"
romanında: Anton Kulçiçkovun
əyləncə gecəsində
mühafizəçilərdən biri müəmmalı şəraitdə öldürülməsi,
hadisə Rodos adasında təşkil olunan axşam qonaqlığında müəmmalı
şəraitdə baş
verir;
- "Maskanın gücü" romanının
cinayət süjeti müxbir Antonio Moniçellinin
və kinoulduz Kristin Landeqrenin qətlləri ətrafında qurulur;
- "Bafos axtarışında" romanında
Dronqonun (buna görə
Dronqo əsas şübhəli şəxs
olur) özü orada olarkən, Sərvər Maqsudovun müəmmalı qətli
villada baş verir;
"Ölümü özünə seç"
romanında əsərin
zavyazkası (düyün)
mühüm iş adamının oğlunun üç mühafizəçinin
müşayiəti ilə
yoxa çıxması
ətrafında qurulub.
Buna görə cinayətin
olması faktının
özü uzun müddət sirr olaraq qalır, heç bir anlayış yox idi ki, bu oğurluqdu,
yoxsa qətl baş veribmi?... Oxşar süjet "Etikanın qızıl qaydası" romanında
da istifadə olunur.
Ç.Abdullayev əsərlərinin süjet xətti boyu cavabı sona saxlayaraq, müəmmanı qorumağa
cəhd edir. Bu
"İdeal hədəf" romanında özünü
qabarıq göstərir,
süjet elə qurulub ki, bütün dəlillər tədricən
dağılır, şahid
obrazları isə həlak olurlar. Şahidlərin aradan götürülməsi "Çevrilmiş
reallıq" romanı
üçün də
xasdır. Romanda şahidlər bir-birinin ardınca müxtəlif şəhərlərdə (Paris, Moskva,
Amsterdam) həlak olurlar.
Sistemli şəkildə
şahidlərin aradan
qaldırılması və
dəlillərin məhv
edilməsi "İrodun
kölgəsi", "İşarəedilmiş
iştirak" və
s. romanlar üçün
xarakterikdir. "Mənim
gözəl alibim"
romanında tamam başqa bədii üsul istifadə edilmişdir: peşəkar
qatil mafiya sindikatlarının başçılarını
məhv etdikdən sonra hadisə yerini tərk etməyir, amma əvvəlcədən özünə
dəlillər hazırlayır.
Bu görkəmsiz və
kasıb geyimli əlildə müstəntiqlər
peşəkar killeri görə bilmirlər.
Ayrı-ayrı detektivlərdə müəmma
və intriqa təhkiyədə cinayət
motivinin gizlədilməsi
və ya mövcud olan şəxslərin mübahisəsiz
dəlilləri hesabına
dəstəklənir. Belə
əsərlərin sırasına
"Yekun diaqnoz" romanını aid etmək olar. Akademik Qluşkovun qətl motivi, hətta razvyazkaya qədər açılmamış
qalır. "Bütün
dövrlər üçün
kasıb" romanında
Türkiyənin Qara dənizin sahilindəki mehmanxanada olan hər bir kəsin
rus biznesmeninin qətli üçün əllərində dəlilləri
var.
İpucularının sona keçirilməsi
yalnız Çingiz
Abdullayev romanlarına xas
deyil, həm də povestlərinə aiddir. Məsələn, "Qorqonun baxışı"
povestində "Meduza
Qorqon" obrazının
intriqası, baş qəhrəman Qorbovskini şantaj etməsi razvyazkaya qədər saxlanılır.:
Salidə ŞƏRİFOVA
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S.22-23.