Babayilər qiyamı: Türkmən davasına dini ixtilafın qarışması
"Babalarımız oğuzlar-türkmənlər" silsiləsindən
1240-cı ildə Anadoluda baş verən babayilər qiyamı və ya əksəriyyətin qəbul etdiyi terminlə, "babayilər
üsyanı" ilk mənbələrdən
(XIII əsr tarixçilərindən
İbn Bibi, Əbül-Fərəc və s.) başlayaraq müasir tədqiqatçılara
qədər onlarla müəllif tərəfindən
geniş təsvir və təfsir olunmuş, müxtəlif aspektlərdən araşdırılmışdır.
Müşahidələr göstərir
ki, bir çox tədqiqatçılar üsyanın
səbəb və nəticələri, tarixdəki
yeri və rolu ilə bağlı
mühüm qənaətlərə
gəlmiş, onun mahiyyətini açıqlamağa
imkan verən dəqiq mülahizələr
söyləmişlər. Bununla
belə, oğuz-türkmən
tarixinin öyrənilməsi
üçün müstəsna
əhəmiyyət kəsb
edən bu üsyanın ümumi mənzərəsi hələ
də yarımçıq
və qeyri-dəqiqdir.
Hadisələrin mahiyyəti
çox vaxt təhrif edilmiş, mühüm xüsusiyyətləri
bu günə qədər mübahisəli
və ziddiyyətli olaraq qalmışdır.
Yazımızın məqsədi mövcud
ədəbiyyatı müqayisəli
- qarşılaşdırmalı metod əsasında yenidən nəzərdən
keçirmək, faktları
tutuşdurmaqla üsyanın
qaranlıq məqamlarına
işıq salmaq, bir çox yanlış düşüncələrə
aydınlıq gətirmək,
babayilər hərəkatına
dair kütləvi təsəvvürləri sistemləşdirmək
və genişləndirməkdir.
Zənnimizcə, hadisələrin daxili
məntiqini anlamaq üçün çıxış
nöqtəsi kimi Türkiyə Diyanət Vəqfinin "İslam ensiklopediyası"nda
əksini tapan bir yığcam, lakin tutarlı və əhatəli müddəa götürülə
bilər: "Babayilər
üsyanı Orta və Cənub-şərqi
Anadoluda Baba İlyasa bağlı türkmənlər
tərəfindən başlayan
və qeyri-sünni bir istiqamətdə inkişaf edən dini-təsəvvüfi hərəkatdır".
Bu müddəanı üsyanın
səbəbləri, hərəkətverici
qüvvələri, nəticələri
və tarixi perspektivləri baxımından
bir neçə istiqamətdə nəzərdən
keçirə bilərik.
Birincisi, aydın olur
ki, babayilər üsyanının
hərəkətverici qüvvəsi
orta və cənub-şərqi Anadolu türkmənləridir.
Başqa sözlə,
bu, bir türkmən
üsyanıdır və
təbii ki, bütün
belə hallarda olduğu kimi, onların XIII əsrin əvvəllərində üzləşdikləri
siyasi, iqtisadi, sosial məhrumiyyətlərlə
əlaqədar meydana çıxmışdır.
Babayilər qiyamı sosial-siyasi
hadisə kimi: şərtlər və səbəblər
...1237-ci ildə,
Ramazan bayramının üçüncü
günündə türkmənlərin
sevimli sultanı Əlaəddin Keyqubad onu təbrik etmək üçün hüzuruna gəlmiş elçilərə verdiyi
ziyafət zamanı yediyi quş ətindən müəmmalı
şəkildə zəhərlənərək
dünyasını dəyişdi.
Bununla da Anadolu Səlcuqilər
dövlətinin "qızıl
dövrü" başa
çatdı. Ölkə
çaxnaşmalar girdabına
sürükləndi və
monqol istilası da daxil olmaqla, dərin sarsıntılar dövrünə qədəm
qoydu. Sultan Əlaəddin
kiçik oğlu, Tokat məliki İzəddin Qılınc
Arslanı vəliəhd
elan etmiş, əmirlərə
və dövlət əyanlarına ona biət andı içdirmişdi. Lakin əksəriyyəti
iranmənşəli bürokratlardan
ibarət olan saray müxalifəti mərhum Sultanın iradəsini heçə sayaraq taxta vəliəhd
şahzadəni deyil, onun böyük qardaşı, Malatya məliki
II Qiyasəddin Keyxosrovu
(1237-1246) çıxardı. Beləliklə, Əlaəddin
Keyqubadın zəhərlənməsinə
görə şübhələr
də hakimiyyətə
gələndə 14-16 yaşlarında
olduğu deyilən gənc Sultanın üzərinə yönəldi.
Onun atasına sui-qəsdin araşdırılmasında
yetərli qərarlılıq
göstərməməsi bu
şübhələri daha
da gücləndirdi və
əhalini sui-qəsdin
hakimiyyəti qəsb etmək üçün məhz II Qiyasəddin tərəfindən törədildiyinə
inandırdı. Sosial-siyasi
bazis kimi türkmən və
İran hakimiyyət ənənələrinə
əsaslanan Toqat-Malatya
qarşıdurması kəskinləşdi,
təəssübkeş türkmən
əmirləri Qiyasəddinin
sultanlığına etiraz
edərək, çevrilişin
legitimləşməsinə yol verməmək üçün "öz
şahzadələri" saydıqları
vəliəhd İzəddin
Qılınc Aslanın
taxt hüquqlarının
müdafiəsinə qalxdılar.
Qarşı tərəf
dövlət resurslarını
səfərbərliyə alaraq
onların müqavimətini
qırıb Qiyasəddinin
taxtının möhkəmlənməsinə
nail oldusa da, ölkədə
sabitlik, nizam və asayış pozuldu, qeyri-müəyyənlik əhval-ruhiyyəsi
son həddə yüksəldi.
Sultan Əlaəddinin öldürülməsində oğlu
Qiyasəddinin əlinin
olması fikri,
zaman-zaman bir çox müəlliflər tərəfindən
təkzib edilməsinə
baxmayaraq, geniş yayılmış və tarixşünaslıqda hakim rəyə
çevrilmişdir. Əslində
hadisələrin sonrakı
inkişaf məntiqi də bu fikrin
doğruluğuna dəlalət
edir. Məlumdur ki, Əlaəddin Keyqubad iqtidara nüfuzlu türkmən bəylərinin
dəstəyi ilə gəlmiş, siyasətini
onların lehinə aparmış, kiçik oğlu İzəddini də ölkədə türkmənyönümlü siyasi
idarəçiliyin davamlı
olması niyyəti ilə vəliəhd təyin etmişdi. II Qiyasəddin isə siyasi-iqtisadi, sosial-mədəni
baxımdan qatı mərkəziyyətçi və
bürokratik idarəçilik
tərəfdarı idi,
özəl mülkiyyəti
aradan qaldırmağa,
geniş torpaq sahələrini dövlətin
əlində cəmləşdirməyə
çalışırdı. Mənbələrdən anlaşıldığı
kimi, bu xətti o, səltənətinin
lap əvvəlindən tutmuşdu:
iri iqta torpaqlarını dövlətin
nəfinə müsadirə
etdirmiş, şəxsi
mülkiyyətdə yalnız
şəhər və
qəsəbələrin ətrafındakı
bağ-bağça və
tarlalar, bəzi bəylərə dirlik (dolanışıq mənbəyi)
kimi verilmiş kiçik əkin sahələri qalmışdı.
Bu isə hamıdan artıq türkmənlərin
mənafeyini təhdid
edirdi. Qiyasəddin köçəri türkmənləri
hər vəchlə oturaqlaşdırmağa cəhd
göstərir, vergiyə
bağlayır, rüsumları
tez-tez qaldırırdı
(hətta Baba İshaqın
vergiyə cəlb olunmasını babayilər
üsyanı üçün
ilk "qığılcım" hesab edən müəlliflər də
var).
Səlcuqi sultanları daim
köçəri türkmənlərlə
oturaq əhali arasında harmoniyanı qorumağa cəhd göstərmiş, bunun üçün müvafiq
mexanizmlər yaratmışdılar.
Vilayətlərdə türkmən
camaatların təmsilçiliyini
həyata keçirən
"elbaşı" təsisatı
qurulmuş, türkmən
kəndxudaları ona tabe edilmiş, əmrinə timarlı əsgərlər verilmişdi.
Qiyasəddinin səltənət
dövründə etnik
qruplar arasında balans gözlənilmir, bərabərsizlik təşviq
olunur, cəmiyyət həyatında oturaqlığa,
idarəçilikdə iranmənşəli
zümrələrə üstünlük
verilirdi. Zəki Vəlidi Toğanın yazdığına görə,
bu dövrdə türkmənlər ordudan
kənarlaşdırılır, onlardan boşalan yerlərə erməni, gürcü, frank, kürd
və iranmənşəli
əsgər və zabitlər cəlb edilirdi. Bir sözlə, türkmənlərə qarşı
ayrı-seçkilik və
diskriminasiya dövlət
siyasəti səviyyəsinə
qaldırılmışdı. Gənc Sultan türkmənlərə
güvənmir, onları
təqib etdirir, fürsət düşdükcə
sərt şəkildə
cəzalandırır, bununla
da dövlətlə onun
başlıca sosial dayağı olan köçəri kütlələrini
qarşı-qarşıya qoyurdu.
İqtidarının ilk illərində
inşa etdirdiyi Əgirdir xanının kitabəsində onun özünü "dövrünün
İskəndəri", "Zülqərneyn soyundan gələn əzəmətli
bir hökmdar" kimi tanıtmaqla yanaşı, "xəvarici
(ərəb dilində
"itaətdən çıxan",
"üsyan edən"
mənalarında işlənən
bu sözlə türkmənlər nəzərdə
tutulurdu) əzən, onlara göz verib, işıq verməyən bir xaqan" olduğunu vurğulaması deyilənləri
sübut edir, hakim rejimin türkmənlərlə
bağları qopardığını,
körpüləri yandırdığını
göstərirdi.
Tarixdən bildiyimiz kimi,
Sultan Keyxosrov gürcü
kraliçası Rosudanın
qızı ilə evlənmişdi. Kəsdirdiyi
sikkələrdən birində
o özü aslan, zövcəsi isə qadın üzlü günəş kimi təsvir edilirdi. Məşhur şərqşünas
Cozef Hammer (1774-1856) isə
onun Bizans imperatorunun qızı ilə nikaha girdiyini yazır. Qiyasəddinin anası Xond (Mahpəri) xatunun da xristian əsilli olduğu deyilir. Digər tərəfdən, təcrübəsiz
Sultan, vəziri Sadəddin
Köpəyin təsiri
altında idi və onun təhriki
ilə türkmən bəylərinə qarşı
törədilən bir
çox cinayətlərə
sanksiya vermiş, onların açıq və gizli repressiyasına
göz yummuşdu.
Sivas valisi Kayırxan, eləcə də digər Xarəzm əmirləri Əlaəddin Keyqubadın
vəliəhd şahzadəsi
İzəddinin tərəfdarı
kimi tanınmaqla bərabər Sadəddin Köpəyin əsas rəqibləri idilər. Köpək, əvvəlcə
Kayırxanı həbsə
atdırdı. Zəncirə
vurulmasına dözməyən
bu nüfuzlu xanın həbsdə ölməsi Xarəzm bəylərinin dövlətə
baş qaldırmalarına,
Səlcuqi xidmətindən
çıxmalarına səbəb
oldu. Dudu adında bir türkmən bəyi idarəsindəki
70 minlik xarəzmli döyüşçü ilə
onların tərəfinə
keçdi. Sadəddin
Köpək üsyançıların
üstünə başqa
bir rəqibi, bəylərbəyi Kəmaləddin
Kamyarı göndərdi
və döyüşdə
məğlub olmasını
əldə dəstəvuz
edərək onu da yolu üzərindan götürdü və hərbi komandanlığı
(bəylərbəyliyi) əlinə
keçirdi. Mənbələrdə,
həmçinin dövlətin
türkmən əsilli
güclü əmir və bəylərindən
Atabəy Şəmsəddin
Altunaba, Tacəddin Pərvanə, Hüsaməddin
Kaymeri və Cəlaləddin Karatayın
da Əmir Köpəyin
intriqalarına qurban getdikləri söylənilir.
Nəhayət, İzəddin
Qılınc Arslana, onun anası, Əyyubi məlikəsi Adiliyyə sultana və qardaşı Rüknəddinə
sui-qəsdlər törədilmiş,
vəzir Sadəddinin və onun ətrafında
birləşmiş qrupun
taxtı ələ keçirmək planları
isə, təəssüf
ki, onlar aradan götürüldükdən sonra
faş edilmişdi.
II Qiyasəddinin iqtidarının cəmi üç ili ərzində bir-birini sürətlə təqib
edən bu və bu kimi
dramatik hadisələr
əhalini dərindən
sarsıtmış, xüsusilə,
türkmənlərlə mərkəzi
hakimiyyət arasında
keçilməz uçurum
yaratmışdı. Cəmiyyəti
bürümüş kütləvi
gərginlik, barışmaz
əkslik əhval-ruhiyyəsi
qiyamçı meyilləri
tətikləyirdi. Bir-birindən
ağır siyasi, iqtisadi, sosial-psixoloji şərtlər altında
türkmənlər, sanki
ölüm-dirim mübarizəsinə
qalxmağa məhkum edilmişdilər. Artıq
silahlı qarşıdurma
labüd idi və 1240-cı ildə bu şərtlər altında türkmən cəmiyyətinin dini-mənəvi
lideri Baba İlyasın
səltənət sahiblərinə
qarşı cihad çağırışına qoşulması tamamilə
təbii sayılmalıdır.
Qeyd edək ki, üsyanla bağlı bütün fikir ayrılıqlarına
rəğmən, onun
sırf türkmən
hadisəsi olması və II Qiyasəddin rejiminə qarşı yönəlməsi fikri tarixçilər tərəfindən
yekdilliklə müdafiə
edilir. İbn-Bibi (ölümü:
1285) bu fikri Sultan Qiyasəddinin içkiyə
qurşanması, Allahın
əmrindən, peyğəmbərin
yolundan çıxması
ilə əsaslandırır.
Üsyanın tanınmış
tədqiqatçılarından Əhməd Yaşar Ocaq isə müasir
elmi-tarixi görüşləri
belə ümumiləşdirır:
"Səlcuqi hökuməti
dövlət işlərində
türkmənlərə arxa
çevirərək, xüsusən
də, iranlı ünsürlərə üstünlük
vermək surəti ilə, sanki yalnız şəhərli
türklərin duyğularını
paylaşırdı. Bürokratiyanın
yüksək pillələrində
qərar tutan iranlılar da türkmənlərə
qarşı yaxşı
davranmırdılar. Elə
görünür ki, dövlətin
ana demoqrafik gücünü
təşkil edən türkmənlər doğma
torpaqlarında özlərini
"arzuedilməz vətəndaşlar"
kimi hiss edir və bunu həzm
eləyə bilmirdilər.
Onları xor görür, aşağılayırdılar.
Türkmənlərin mərkəzi
hakimiyyətə qarşı
çıxmalarında əsas
rolu da elə bu sosial qarşıdurma
oynamışdır".
Bu yerdə təfsilatına varmadan
Anadolu Səlcuqi tarixinin
ən böyük qiyamı olan bu hərəkata dair bəzi statistik məlumatları xatırlatmağa hacət
görürük.
Adıyaman-Kahta civarından başlayıb,
Malatya, Maraş, Sivas, Tokat
və Amasyaya qədər geniş bir ərazini, Ümid Hassanın sözü ilə desək, "demək olar, oğuz mənşəli bütün
kütlələri" əhatə
edən üsyan düz 4 ay davam edib. Xronikalarda Hələb və Antep bölgələrinə sürgün
edilmiş Xarəzm türkmənlərinin etirazçılara
qoşulması ilə
Baba İshaqın qat-qat gücləndiyi
xüsusi vurğulanır.
Bir dövlətin qiyama
qalxmış təbəələri
ilə belə uzunmüddətli silahlı
mübarizə aparmaq məcburiyyətində qalması
dünya tarixində
nadir hadisələrdəndir. Qırşəhər yaxınlığındakı
Malya çölündə
Nəcməddin Bəhramşahın
60 minlik qoşunu ilə baş verən son döyüşə
qədər əksəriyyəti
əliyalın və necə gəldi, silahlanmış qadın və kişilərdən
ibarət olan etirazçıların nizami
Səlcuqi qoşunları
ilə 11 dəfə qarşılaşdığı, hər dəfə də üstünlük qazandığı rəvayət
edilir. Bunun bir səbəbi də əsgərlərin ürəklə
vuruşmaması, Babanın
kəramətindən, babayilərin
dini nüfuzundan çəkinmələri idi.
Bəhramşahın ordusunda
isə "alınlarına
xaç işarəsi
çəkilmiş" xristian
frank bölükləri vardı
və üsyançıların
ilk həmlələrini də
məhz həmin birliklərin dəf etdikləri, bundan sonra ordunun cəsarətə
gəldiyi və Baba İshaqın, digər xəlifələrin öldürülməsi
ilə qiyamın yatırıldığı bildirilir.
Mənbələrdə deyildiyinə
görə, "türkmənlərin
çoxu qılıncdan
keçirildi, sağ qalanlar əsir edildi, xəlifələrdən
qurtulanlar sağa-sola qaçışaraq izlərini
itirdilər"...
Bir neçə kəlmə ilə üsyanın nəticələrinə
toxunası olsaq, qeyd etməliyik ki, babayi qiyamı Anadolu Səlcuqi dövlətinin
artıq iflasa uğradığının aşkar
nümayişinə çevrilmiş
və özü də onu süquta
sürükləyən əsas
siyasi-psixoloji amillərdən
biri olmuşdur. Dövlətin dərviş
və sadə xalq kütlələrinin üsyanını asanlıqla
yatıra bilməməsi
monqol istilası ərəfəsində səlcuqilərin
düşdüyü acınacaqlı
durumun bariz göstəricisi idi. Artıq Əlaəddin Keyqubadın miras qoyduğu o qüdrətli
dövlətdən əsər-əlamət
qalmamışdı. Sultanı
asi bir kütlənin
qəzəbindən qorxaraq
qaçıb gizlənmək
üçün paytaxtını
tərk edən, Qubadabada sığınan
bir dövlətin dünyanı lərzəyə
gətirən monqol orduları qarşısında
duruş gətirə
biləcəyini təsəvvür
etmək belə mümkün deyil. Digər tərəfdən,
şəhərləşməni, urbanizasiyanı qəbul etməyən türkmənlər
üsyan dövründə
şəhər və
qəsəbələri xüsusi
bir amansızlıqla hədəfə almış,
oturaq əhalinin, ələlxüsus, tacirlərin
mal və mülkləri
yağmalanmış, onsuz
da zəif durumda olan iqtisadiyyat dağılmışdı...
...Statistika öz yerində. Lakin etiraf etməliyik ki, üsyanın tarixi əhəmiyyətini düzgün
qavramaq və qiymətləndirmək üçün
deyilənlər yetərli
deyil. Boşluğu doldurmaq üçün hələ çox amilləri araşdırmalı
olacağıq. Bunlardan
biri və birincisi türkmənlərlə
qiyamın təşkilatçıları
və rəhbərləri
arasındakı münasibətlərdir.
"İslam ensiklopediyası"ndan gördüyümüz kimi,
ilkin mərhələdə
babayilər üsyanının
təkanverici qüvvələri
bütün türkmənlər
deyil, "Baba İlyasa
bağlı türkmənlər"dir.
Şəxsləndirib adbaad
söyləsək, hərəkatın
ideoloqu Baba İlyas (Şücaəddin
Əbül-Bəqa Şeyx
Baba İlyas bin Əli əl-Xarəzmi),
qiyamçıların rəhbəri
və bayraqdarı
Baba İshaq, əsas zərbə qüvvəsi
isə onların ətrafına toplaşan abdallar (vəfayi, qələndəri, yasəvi,
heydəri təriqətlərinə
mənsub dərvişlər)
və onlara qoşulan əxilərdir.
Qiyamın təşəbbüskar və iştirakçıları
Anadolu türkmənlərinin
mənəvi öndərləri
olan babaların kimliyini müəyyənləşdirmək
üçün, əvvəlcə,
onları bu məqama yüksəldən
və onların əsas ictimai gücünü təşkil
edən abdalları tanımaq lazım gəlir. Babalar və abdallar haqqında ən dolğun məlumatı Xəlil İnalcıqın
"Osmanlı tarixində
İslamiyyət və
dövlət" kitabından
alırıq. Tarixçi
Anadolu dərvişlərini iki qismə ayırır: sultandan vəqf qəbul edən konformist, loyal dərvişlərə, bir
də oturaq dövlətin nəzarət
və basqısına
üsyan edən asi və döyüşçü
(belə demək mümkünsə, non-konformist)
dərvişlərə. Abdal-dərvişlər
bu ikinci qismə aiddir. Qaynaqlarda abdalların
"əksər hallarda
Xorasan ərənləri
və ya Azərbaycandan köç
edən qruplar arasında xatırlanması"nı
xüsusi bir vurğu ilə diqqətə çatdıran
X.İnalcıq, onların böyük bir qismini "ilk dövrlərdə "ölü"
torpaqlarda, bataqlıq və meşəliklərdə
tarlalar salan, yaxud "kafirun"u qovaraq ələ keçirdikləri torpaqları
işləyib "şənləndirən"
dərvişlərin təşkil
etdiyi"ni və Ömər Lütfi Barkanın "onlara "kolonizator" sifəti verdi"yini yazır.
Abdalların/babaların etnik
mənşəyindən söz
açarkən, X.İnalcıq da ilk mənbə
kimi Aşıqpaşazadənin
"Tarix" əsərinə
(1474) istinad edir. Bildiyimiz kimi, "Tarix"də abdallar Anadoluya köç etmiş "müsafir"
zümrələrdən ("müsafirin", yəni, gəlmələr, "qonaqlar")
hesab olunur. "Müsafirin" deyərkən,
Aşıqpaşazadə monqol
zülmündən qaçıb
Anadoluya pənah gətirən Xorasan, Mavəraünnəhr, Türküstan
və qismən də Azərbaycan türkmənlərini nəzərdə
tutur və bu qrupa 4 əsas
zümrəni daxil edir: abdalları ("abdalani-Rum"), əxilərı
("ahiyan"), bacıları
("bacıyan"), qaziləri
("qaziyan"). Bu etnik-sosial
qrupların, əsasən,
Anadolunun cənub-şərqində
məskunlaşdıqlarını bilirik (babayilər üsyanı da məhz həmin ərazilərdə
baş verir). Yəni, "müsafir zümrələr" (əksəriyyət
etibarilə) etnik türkmənlərdən təşkil
olunub və öz aralarında daim qarşılıqlı
əlaqədədirlər. X.İnalcıq ətraflı
təhlil etdiyi "Vilayətnamə" (Fateh Sultan Məhməd zamanında yaşamış Otman Babanın həyatı və kəramətləri
haqqında onun dərvişlərindən Kiçik
Abdalın qələmə
alıb, 1483-cü ildə
tamamladığı "Vəlayətnameyi-Sultan
Otman", yaxud digər adları ilə "Vəlayətnameyi-Şahi",
"Vəlayətnameyi-Sultan Baba" kimi tanınan mənaqibnamə) əsərinə
istinadla Babanın tez-tez əkinçiliklə
məşğul olan kasıb türkmən kəndlilərinin, kafirlərlə
döyüşən qazilərin
köməyinə yetişdiyini
bildirir. Qazilərin (qənimət və torpaq əldə etmək üçün qəzaya qoşulan alplar nəzərdə tutulur) yeganə gəliri döyüş meydanlarında qazandıqları
"doyum"dan, yəni
qənimətdən ibarətdir
və əsasən, ianələr (sədəqə)
hesabına dolanan babalar/abdallar dövlətin, varlıların
vəqflərini rədd
etmələrinə rəğmən,
"küffar məmləkətinə
axınlardan dönən"
qazilərdən nəzir-niyaz
almağı özlərinə
rəva görürlər
ki, bu da onlar arasındakı münasibətlərin
doğmalığını göstərir.
Lakin babaların/abdalların "müsafir"
zümrələrlə münasibətləri
yalnız etnik-sosial mənsubiyyətlə şərtlənmir.
Onların dini görüşləri də
mühüm faktorlardandır.
X.İnalcıq Otman Babanın təbiri ilə abdalların "özlərini Allahdan başqa hər şeydən məhrum etdiklərini", dünya
ilə bütün bağlarını kəsdiklərini
vurğulayaraq yazır:
"Abdalan və qaziyan cihad yolunda
birləşirlər - biri
müqəddəs bir
vəlinin təriqində
(şeyx, mürşid
seçdikləri babaların
yolu ilə - N.M.) Allaha yetişmək, o biri Allahın hökmünü və buyruğunu dünyada hakim
etmək üçün
mücadilə içindədir".
Özünü unudub
Tanrıya qovuşmaq,
onunla bütünləşmək,
Böyük Varlığın
içində əriyib
yox olmaq istəyi ilə təsəvvüf fəlsəfəsi,
vəhdəti-vücud (panteizm)
təlimi arasında paralellər aparan alim abdalları sufizmə bağlayır, xatırladır
ki, İslam mədəniyyətində dini elm Allaha yetişmək üçün
iki qoldan inkişaf edib. Birinci qolu "müqəddəs mətnlərin
düzgün oxunub hədis və təfsir üsulu ilə anlaşılması
ilə məhdudlaşan"
mədrəsə üləması,
ikincini "neoplatonist
vəhdəti-vücud (varlığın
vəhdəti, birliyi)
görüşü ilə
eşq-cəzbə yolunu
seçən" sufilər
təmsil ediblər.
İbrahim Qəfəsoğlu
da "türkmən babaları"nı
və abdalları təsəvvüfi təsirlərə
məruz qalmış
"xalq vəliləri"
("vəli" sözü,
lüğətlərdə, əsasən, 2 mənada işlənir: 1) valideyn, hami; 2) övliya, müqəddəs şəxs)
adlandırıb yazır:
"Zehniyyətləri bəsit
bir İslami cila altında inkişaf edən qeyri-ortodoksal düşüncələrdən
meydana gəlmişdi.
Tamamilə təbii idi ki, Xorasana enən türk kütlələri üzərində
yeni mədəniyyət dairəsindəki
İslam əqidələri ilə birlikdə İranın manexeizm, məzdəkizm və zərdüştilik kimi dini qalıqları ilə birləşərək
yeni bir məzhəb görüntüsü qazanmış
sufilik də təsir göstərəcəkdi".
Sufi görüşləri
həm də abdal/babalarla əxiləri birləşdirən
mühüm mənəvi
körpüdür. Ümumiyyətlə,
əxiliyin bir türkmən təsisatı
kimi səciyyələndirilməsi
və əxi təşkilatlarının yaranıb
formalaşmasında qazilərin
(ərənlər və
alp-ərənlərin) yaxından
iştirak etmələri
tarixi həqiqətdir.
Bu cəhətdən, Anadoluda
əsnaf və sənətkarları ətrafında
toplayan əxilik təşkilatının qurucusu
Nasirəddin Evrən/Evranla (Xoylu Şeyx Nasirəddin Mahmud;
xalq arasında, sadəcə, Əxi Evrən) Baba İlyasın
yaxın münasibətlərinin
şəxsi dostluq çərçivələrini aşıb əqidə birliyi səviyyəsinə
yüksəlməsi kifayət
qədər əsaslı
ehtimaldır. Əxi Evrən XIII əsrdə Bağdaddan Anadoluya gəlmiş üləma və sufilərdən idi. Bu təsəvvüf alimlərini "fütüvvət
(dini mətnlərdə
əxiliyi bildirən istilahdır) ərbabının
dostu" Əlaəddin
Keyqubadın şəxsən
himayə etdiyi məlumdur. Onun səltənəti dövründə
əxilər dövlət
tərəfindən dəstək
görmüş, böyük
Səlcuqi şəhərlərində
təşkilatlanmışdılar. Eyni zamanda Keyqubadın
Baba İlyas və onun
mürşidi Dədə
Qarkına böyük
ehtiram bəslədiyi,
iltifat göstərib,
Qırşəhərdə onların ziyarətinə
gəldiyi və Dədə Qarkına 17 kənd bağışladığı
da rəvayət olunur.
Aydın məsələdir
ki, Sultanın zəhərlənib
öldürülməsi istər
babayi, istərsə də əxi dairələrində, eləcə
də əsnaf və sənətkarlar arasında (unutmayaq ki, əxi liderlərinin hərəsi bir mühüm peşə sahiblərinin, misal üçün, Əxi Evrən dabbaqların şeyxi idi) qəzəb və hiddətlə qarşılanmışdı.
II Qiyasəddin iqtidarına
qarşı çıxışlar
edən bir çox əxi öndərinin, o cümlədən,
Əxi Evrənin tutulub zindanlara atılması faktdır. Cavad Haqqı Tarımın yazdığına
görə, vəzir Sadəddin Köpəyin intriqaları nəticəsində
türkmənlərin siyasi-mənəvi
liderlərinə qarşı
genişmiqyaslı cəza
tədbirlərinə başlayan
II Qiyasəddinin əmri
ilə Baba İlyas Qırşəhərdən
(alimin fikrincə, Baba
İlyas o vaxta qədər
"türkmən yurdu,
Yasəvi xalq təriqətlərinin, xüsusən
də, babayi ənənələrinin mərkəzi"
sayılan bu şəhərdə qazılıq
etmişdir) Amasyanın
Çat kəndinə,
Əxi Evrən Konyadan Dənizliyə, Hacı Bəktaş Vəli isə Qırşəhərdən Suluca
Qarahöyükə sürgün
edilmişdi. Alimin qənaətinə əsasən,
Qırşəhərdəki əxilər təşkilatı
da Baba İlyas tərəfindən qurulmuşdur. Göründüyü
kimi, Anadolu cəmiyyətinin
azsaylı mütəşəkkil
təşkilatlarından olan
əxilərin babayi qiyamına qoşulması
üçün əlverişli
dini-siyasi zəmin, habelə korporativ zərurət yaranmışdı.
X.İnalcıq babayilər üsyanından
birbaşa bəhs etmir, babayilərdən isə erkən Osmanlı tarixi çərçivəsində söz açır. Bununla belə, onun XIV-XV əsrlərdə
baş vermiş hadisələr haqqında
çıxardığı nəticələr mövzumuz
və araşdırma
predmetimiz baxımından
müstəsna önəm
daşıyır, üsyanın
məqsəd və motivlərini aşkarlamaq üçün bizə tutarlı arqumentlər verir. Alim yazır: "Bəyliklər dövründə
abdalların bəylər
tərəfindən müqəddəs
şəxslər kimi
şərəfləndirildiyini görürük... Osman Qazi dönəmində
də dərvişlər
xalqın gözündə
xanədanın nüfuz
və hakimiyyətini legitimləşdirən ən
təsirli vasitəçilər,
hakimiyyətə olan ilahi dəstəyi, "təyidi-ilahi"ni təmin
edən müqəddəslərdir.
Əslində bir babaiyyə/ vəfaiyyə
xəlifəsi olan Şeyx Ədəbalının
Osman Qazi və ailəsinə
təmin etdiyi təyid (sanction) bu xanədanın qurulmasında
ən önəmli faktorlardan biri olmuşdur... Bu dönəmdən
sonra isə abdallar/babalar rəsmən cəmiyyətdən
təcrid edilmiş
(segmented) bir duruma düşür, mədrəsəyə,
dövlətə və
şəhərlilərə qarşı şiddətli
bir mübarizəyə
başlayır, siyasi hakimiyyətə meydan oxuma mərhələsinə
qədəm qoyurlar. Siyasi iqtidara loyal, itaətkar, dövlətdən
vəqflər alıb
zaviyələr quran dərvişlərdən fərqli
olaraq abdallar dövlətə qarşı
açıq şəkildə
cəbhə açırlar.
Osman Qazi səltənətinin (1302-1324) sonlarına doğru Osmanlıda artıq Konya Səlcuqi Sultanlığı
və İran qaynaqlı
mərkəziyyətçi dövlətin prototipinin qərarlaşdığı aydın
görünür. Sənədlərdən
də dəqiq bildiyimiz kimi, mərkəzdə İran mənşəli
bürokratik təsisatlar
formalaşır, kəndlərdə
Osman Qazidən "dirlik"/vəqf alan sünni fəqihlər (fakılar) abdalların yerinə keçirlər.
Fatehin son dərəcə
mərkəzləşmiş dövlətində (1451-1481) isə
artıq onlara yer yoxdur. Bundan
sonra yörük həyat tərzi, habelə "abdalizm"in
inanc və dəyərlər sistemi Şərqi Rumelinə, uc qazi bəylərinə
sığınır. "Vəlayətnamə"dən gördüyümüz kimi,
Otman Baba həmin uc bəyləri tərəfindən sayılıb
qorunur"...
Deyilənlərdən aydın olur ki,
babalıq/abdallıq institutunun təkamülü
bir xətt üzrə deyil, dalğalar şəklində
(ziqzaqvari) getmiş, qabarmalar və çəkilmələr bir-birini
əvəz etmişdir.
X.İnalcıq açıq
şəkildə qeyd
edir ki, Osman Qazi səltənətinin
sonlarına doğru Osmanlıda qərarlaşan
ictimai-siyasi idarəçilik
modeli Konya Səlcuqi Sultanlığı və
İran qaynaqlı mərkəziyyətçi
dövlətin prototipidir.
Bu modelin isə artıq I Qiyasəddin Keyxosrov dövründən
yarandığı və
II Qiyasəddin Keyxosrov
dönəmində zirvə
nöqtəsinə çatdığı
məlumdur. Yəni, təsvir olunan dəyişikliklər (mərkəzdə
İran mənşəli bürokratik
təsisatların formalaşması,
kəndlərdə sünni
fəqihlərın abdalların
yerinə keçməsi)
hələ XIII əsrin
əvvəllərindən başlamış
və babayilər üsyanı ilə nəticələnmişdi. Fərq
də elə bundadır: XIV-XV əsrdə
təcrid olunmağa başlayan abdallar (artıq gözləri qorxduğundan!) Şərqi
Rumelinə, uc qazi bəylərinə sığınmalı olurlar,
onların sələfləri
isə "abdalizmin inanc və dəyərlər
sistemi"ni əldə
silah, müdafiə etməyə qalxırlar.
Bu nə sistemdir, nələri ehtiva edir? X.İnalcıq
bu suala açıq və qəti bir cavab
vermir, yalnız bu sistemin sünni
üləmasının rəsmi
görüşləri ilə
ziddiyyətdə olduğuna
işarə edir. O,
XIV-XV əsrlərdə Anadolunun
kənd və şəhərlərində türklərin
böyük bir qisminin oturaq həyata keçərək,
mədrəsə (ortodoksal
dini elmlər) və fəqihlərin
("fakı"ların) təsiri
altına düşdüklərini,
sünniliyi və şəriət normalarını
mənimsədiklərini, köçəri
həyat sürən türkmən/yörüklərin
isə bu proseslərdən kənar
qaldıqlarını yazır.
Faktların təhlili
onu "Abdallar məhz həmin zümrəyə, yörüklərə
xas mədəni-ictimai
baxışların, dəyərlərin
daşıyıcıları və təmsilçiləridir",
-qənaətinə gətirir.
Alimin fikrincə, Otman Babanın həyatı təcrid edilmiş yörük toplumu ilə oturaqlaşmış sünni
toplumu və İrani bürokratik dövlət sistemi arasında gedən mübarizənin dramatik bir hekayəsidir".
Və: "Abdalani-Rum
türkmən/ yörük
mühitində Orta Asiya şamanları kimi din və cəmiyyət həyatına
istiqamət verən müqəddəs şəxslər
kimi tanınmışdır".
(Davamı var)
Nizaməddin MUSTAFA
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S. 26-27.