Füzuli ili və
Teatr günü
(Əvvəli 9-cu sayımızda)
Şəhərdə yaşasalar da, kənddəki
ata mülkündən
ötrü bir-birini qıran, atalarının taleyini bir tük
qədər də göz önünə almayan övladların nanəcibliyindən dili tutulmuş və səhnənin ortasında,
bardaş qurub oturduğu yerdə öz daxilindəki hansısa məchul dərinliyə zillənmiş
Aqabo – Səyavuş
Aslan isə ayrıca bir aləm, tamaşa içində əsl tamaşa idi. Adamlar səhnədə
ora-bura qaçır
– Aqabonun üzünün
bir əzələsi də qaçmırdı!
Səs-küy səhnəni
başına götürür
– Aqabo daş kimi susurdu! Amma əli yerdən-göydən
üzülən bu zavallı qoca öz donuqluğuyla hər cür saxta canlanma, öz sükutuyla hər növ anlamsız hay-küyü basdırır, günəş
bütün səyyarələri
öz çevrəsində
fırlatdığı kimi,
o da səhnəni öz
daş sükutunun sehrli cazibəsində saxlayır, tamaşaçı
bu sükutdan başqa heç nəyi eşitmir, heç nəyi duymurdu! Ömrün puçluğu, doğma övladların belə bu qədər yadlığına bir
Allah bilir, hansı tanrısal ucalıq, hansı ekzistensial dərinlikdən baxan gürcü qocası günlərin (anların!)
bir günü (bir anı!) ağac altında bardaş qurub oturduğu yerdə qəfil nurlanan hind müdriki Qautamanın ta kəndisi idi! Rejissor iyirmi dəqiqəlik sükutla komediya ustasının tragik obrazyaratma məharətini bütün
çılpaqlığıyla üzə çıxarmış,
aktyorun da, insanın
da (bu detalda, genəlliklə bu obrazda aktyorun şəxsi həyatı ilə səsləşən
notlar vardı və rejissor bu rolu ona
təsadüfən verməmişdi!)
daxili imkanlarını
ən son sınırları
və sinirlərinəcən,
amansızcasına istismar
eləmiş, ünlü
komik isə özünün ən populyar teatr və kino obrazlarında belə bu lal
səhnədəki qədər
söz deyə bilməmiş, bu qədər sarsıdıcı,
düşündürücü, sevimli, doğma olmamışdı! Görəsən,
nə üçün?
Çünki insanın
şəxsi həyatı
ilə ədəbi qəhrəmanın uğursuz
taleyini görüşdürən
“mərhəmətli” rejissorun
acımasız eksperimenti
gözlənilməz uğurla
sonuclanmış, illər
boyu başqalarını
oynayan aktyor axır ki özünə
gəlmiş, özüylə
üz-üzə, göz-gözə
dayanmışdı! Sular
axıb-axıb durulmuşdu.
Səyavuş Aslan artıq
hər hansı rolda səhnəyə çıxmasa da, olardı
– o, zirvədə idi və bundan sonra ancaq enə
bilərdi. Qoneriliya danışmasa da, çığırır,
səs eləyir, Lir, İokasta, Fidan susur, amma
hərəkət edirdilər.
Aqobada isə nə bir səs
vardı, nə hərəkət. Bu, sözün
bitdiyi yer idi (“Kaş araba aşmayaydı”).
Bu səhnəylə bağlı sözüm isə hələ bitməyib. Rejissor bununla teatrı budda məbədinə çevirmiş və Səyavuş Aslana tamaşaçının gözü
qarşısındaca heykəl
qoymuşdu. Əgər
mən buddist xəyallı bir daşyonan olsam və dünyasını artıq çoxdan dəyişmiş Səyavuş
Aslanın heykəlini
qoysam, onu Aqabonun məhz bu “cansız” səhnəsində canlandırardım.
Təəssüf ki, sonralar
sərgilədiyi davranışları,
hətta televiziyada Osmanovdan elədiyi giley-güzardan görünürdü
ki, Aqabonun sükuti ilə özünün nələr dediyi, hara gəlib çıxdığının
aktyor elə də fərqində deyil. Nədən ki bu zirvəyə öz gücüylə yüksəlməmiş, onu
bura rejissor qaldırmışdı. Bu zirvəni
Hökümə Qurbanovanın
təxminən 50 il öncə
Hermiona (Şekspir, “Qış nağılı”,
rejissor Ələsgər
Şərifov) rolunda,
hündür pyedestal üstündə iyirmi dəqiqə ərzində
daşa dönməsiylə
tutuşdurmaq olardı.
Mən “Qış nağılı”nı görən
xoşbəxt tamaşaçılar
nəslindən deyiləm
– tamaşa 1955-ci ildə,
dünyaya gəlişimdən
təxminən on il öncə
qoyulub. Bu səhnə
haqqında üstündən
otuz beş il keçəndən sonra Universitetin filologiya fakültəsində professor Cəlal
Abdullayevdən eşitmişəm.
Sonralar bu barədə Cəfər Cəfərovun “Azərbaycan
dram teatrının tarixi”
və Mehdi Məmmədovun
Hökümə xanıma
həsr elədiyi “Onun sənət ulduzu” kitablarından oxumuş, radionun qızıl fondunda saxlanılan audio tamaşanı
dinləmişəm. Ən
xırda məsələlərdə
də bizə pataloji bir qısqanclıqla
yanaşan erməni mətbuatı belə “görəsən, Hökümə
Qurbanovanın mənalı,
düşündürücü, valehedici Hermionası olmasaydı, tamaşa bu qədər uğurlu olardımı?”
– deyə sual edirdi. Düzdür, teatrşünas İlham Rəhimlinin
“Azərbaycan teatr tarixi” kitabında yazdığına görə,
tənqid Hökümə
xanımın Hermionasını
birmənalı qarşılamamış,
rolun səhnə təcəssümü haqqında
yüksək fikirlərlə
yanaşı, aktrisa “obrazı bütün məlahəti ilə rəsm edə bilməyib” kimi rəylər də səslənmişdi. Amma indi
söhbət heykəlləşib
sonra canlanma səhnəsindən gedir və bu məsələdə
rəy yekdil olub – ifa hey-rə-ta-miz-dir!
Bəli, Hermionanın heykəlləşməsi
bütün milli teatr
tariximizdə, doğrudan
da, ən şahanə
səhnə idi. Yəqin ki, nə ondan öncə, nə də sonra beləsi olmayıb. Ağ, uzun, tül libasda hündür pyedestal üstünə qalxmış, antik ilahələr qədər
möhtəşəm Ciciliya
kraliçası iyirmi
dəqiqəlik sükutdan
sonra cana gəlir: öncə barmaqları yavaş-yavaş
tərpənir; sonra canlanma tədricən bütün vücuduna yayılır və on altı ildən bəri daşa dönmüş qönçə
dodaqlar, axır ki, gül açır, on altı illik həsrətdən sonra sevimli qızını görən ana, nəhayət,
dil açırdı!
Həm də necə! Hökümə xanımın məsumiyyət,
saflıq, təvazö
ilə əzəmət,
yenilməzlik, qüruru
özündə birləşdirən,
ürəklərin sarı
siminə toxunub, insanı bir andaca məftun eləyən, dayanılmaz
dərəcədə etkiləyici,
təkrarsız tembri ilə:
Ey allahlar, qəlbinizdən
min bir şəfəq
yayınız,
Mənim yeganə qızıma
mərhəmət paylayınız!
Əziz balam, de, hardasan,
bu illəri, de, harda?!
Hansı qürbət ölkədəsən,
hansı qərib diyarda?!
Amma bu təcvirlə
gürcü qocasının
italyan kraliçasına
uduzmasını demək
istəmirəm. Onların
hər biri öz səhnələşdirildiyi
dövrün ruhu, psixolojisi, aurası, mentallığını əks
etdirirdi. Zahiri effekt yönündən Hermiona,
şübhəsiz ki, daha
üstün idi. Dramaturji mətndən gələn və stalinizm epoxası ruhuyla gözəl uyuşan hiperbolik teatralizm, monumentallıq, əzəmət, təntənə,
nümayişkaranəlik bu
səhnədə özünün
son, bitkin formasını
alır, ömrünü
başa vurub heykəlləşir və
50-ci illər üçün
səciyyəvi konfrontasiya
əks olunurdu – Hermiona ölməkdə olan epoxa kimi
daşa dönür, başlamaqda olan yeni dönəm kimi canlanırdı. Stalinizm epoxası artıq bitmişdi, altmışıncı
illər intibahı isə qapının ağzında idi.
Aqabonun səhnədəki hərc-mərclik
içində təvazökar
sükutu isə öz dərin, gizli mənası ilə 90-lar və sonrakı illərə məxsus xaos fonunda tanrılaşmış
tənha insanı, yaxud tənhalaşmış
tanrı insanı səciyyələndirirdi. Hermiona
uca pyedestal üstünə, sanki mümkün qədər uzaqdan görünmək üçün qalxır
– özünü başqalarına
göstərir. Aşağı
çökən Aqaboya
isə bu teatrallıq yabançıdır.
O, italyan kraliçasının
diametral əksinədir, ona
ucalıq deyil, dərinlik xasdır. Sükut Aqabonun ev-eşik, ailə-uşaq,
bir sözlə, “dünyavü mafiha” ilə vidalaşma və özüylə görüş səhnəsidir:
Hikməti dünyavü mafiha
bilən arif degil,
Arif oldur bilməyə dünyavü mafiha nədir.
Gürcü qocası heç kimin onu hansısa ucalıqda, nəsə pyedestal üstündə görməsinin, əsla umurunda deyil. O öz aləminin dərinliyinə vardıqca
bir tərəfdən,
yox olur, əriyir, heçə dönür, digər tərəfdən isə,
gözümüzün önündəcə
fövqəlbəşər müdriklik statusu qazanır, adi bir kəndlidən müqəddəsə çevrilirdi.
Bardaş qurub oturan bu qoca,
insan ruhunun qoca Şərqə məxsus daha oturuşmuş durumuna füzuliyanə bir işarə eləyirdi:
Vəfa hər kimsədən kim istədim,
ondan cəfa gördüm,
Kimi kim bivəfa
dünyada gördüm,
bivəfa gördüm.
Hermiona antik heykəltəraşlıqdan gəlir,
yunan-roma optimizmini ifadə eləyir, ekstravert, çölə
yönəlik və daha cismanidir – batını simvollaşdırır.
Aqabo əski hind heykəltəraşlığından gəlir, buddist müdrikliyi ifadə eləyir, introvert, içə
yönəlik, daha ruhanidir – doğunu rəmzləşdirir. Hermiona
“doğrudan” daşa dönür və “doğrudan” canlanır. Bu,
antik ölüb-dirilmə
mifinin intibah dahisi Şekspirin təxəyyülündəki rapsodiyasıdır.
Aqabo heykələ dönə-dönə canlıdır,
diri ikən ölü, ölüykən
diri – ikisi birindədir. O, birlik, vəhdət nöqtəsinə
daha yaxındır, nədən ki dünyanın
son həqiqətinə – ölümə
doğru gedir. Bu durum Füzulinin türkcə divanında zaman işarətinə
malik yeganə qəzəlini
yada salır:
Könül, yetdi əcəl,
zövqi-rüxi-dildar yetmzəmi?
Ağardı muyi-sər, sevdayi-zülfi-yar yetməzmi?
Qoca çəkilməz mənəvi
ağrılara dözməyib,
finalda doğrudan da, ölür, amma qarşılığında oğlu
dünyaya gəlir. Ögey qardaşların mirasa şərik olmasın deyə çocuğu ana bətnindəcə
öldürmək çabası
baş tutmur – “araba aşmır”! Tamaşa təsəlliverici qolla bitir, zatən, sənətin missiyası budur.
Füzuli uzun nəzir-niyazdan
sonra Qeysin doğulması ilə bağlı “fərzəndisiz
adəmi tələfdir,
baqi edən adəmi xələfdir” yazsa da, əslində, insanın öz övladının sifətində
təcəllasına, ölməzliyimizi
övladdan nəvəyə,
nəvədən nəticəyə
və sair keçməklə bu prosesin sonsuzacan uzanmasında tapacağımıza
dair sosial şablona ironiya eləyir. Məcnunun bir varis kimi
öz atasının ümidlərini doğrultmaması
birbaşa bu gizli ironiyanın göstəricisidir. Şairə
görə, ölməzliyi
nəsildə, şəcərədə
axtarmaq cəhalətdir,
insanın özü-özünü
bilməməsidir. Ölməzlik
nəsil artımı,
oğul-qız, ümumən
bu dünyada ola bilməz, nədən ki dünya özü fani, şəcərə vasitəsilə ölməzliyə
qovuşacağına inam
isə yalançı
eqonun doğurduğu illüziyadır. Ölməzliyin
əsl həqiqəti
yalnız bu illüziyanı keçəndən
sonra aydınlaşır.
Bu həqiqətin dərki
üçün insan
beyni, qəlbi və ruhu, nəinki
doğmaları, hətta
öz canından keçəcək qədər
durulmalıdır:
Ey könül, yarı istə candan keç,
Səri-kuyin gözət, cahandan
keç!
Füzulinin yarı Allahdır.
O, məsələyə nöqtəni
Allahda – sonsuzluqda qoyur və burdan
o yana “bilmək bu yetər ki, bilmək olmaz” qənaətinə gəlir.
Bu həqiqətə ömrünün
sonunda aldığı
qəfil zərbə sonucu vaqif olan
Molla Pənah da bir neçə yüz il sonra “üz çevir əhli-aləmdən ayaq tutduqca qaç, nə oğula, nə qıza, nə dosta, nə yarə bax” deyirdi. Orta
çağ dahisi və yeni dönəm dühasından fərqli iyirminci yüzilin sənətkarları – İoseliani
və Osmanov oracan getmir, məsələni “baqi edən adəmi xələfdir” fikriylə
yekunlaşdırır, metafizik
sonsuzluğun qapısı
ağzına gəlib
dayanırlar. Amma bu “Kaş araba aşmayaydı”nın
bir sənət faktı kimi önəmini əsla azaltmır, bu yöndən nə gürcü dramaturqu, nə də Azərbaycan rejissorunun “arabası aşmır”.
Həzrəti İsa nə düşünürsənsə,
Sokrat nə danışırsansa, Anatol Frans isə nə yazırsansa, sən özünsən deyirdi. Sənətkar hər şeyi öz düşüncəsi, qəlbi
və ruhundan hasil edir və
deməli, özünü
yaradır, bununla da özünün gözəgörünməz
mənasına surət
verir, mənəvi dünyasını gerçəkləşdirir,
üzə çıxarır,
materiallaşdırır. Sükut
edən Aqabo, məncə, sözün məcazi anlamında, həm də Osmanovun özünün heykəli idi. Axı, özü bu halı yaşamayan,
bu duruma çatmayan, bu məqama yetməyən rejissor onun səhnə
təcəssümünü yaratmaq üçün aktyora bu qədər
dəqiq yön verə bilməzdi. Son illər özəl olaraq zəngləşib görüşəndə və
ya təsadüfən
rastlaşanda nə qədər ordan-burdan söz salıb, söhbətə çəkmək
istəsəm də, teatr haqqında öncələrdəki kimi
həvəslə danışmadığını,
bir-iki ötəri, ağızucu kəlmə
kəsib, özünə
məlum hansısa ünvana getmək, öz dünyasının
tənhalığına çəkilmək
istədiyini dəfələrlə
hiss eləmiş, hal-əhval
tutub, ayaqüstü söhbət eləyib, sağollaşmaq zorunda qalmışam. Hətta məni – 1996-cı ildən
bəri tanıdığını,
haqqında az qala, bir kitablıq
yazı yazan birini son illərdəki bir çox tamaşalarına, o sıradan
da “Şükriyyə”yə
dəvət eləməyib.
Bu durum, əlbəttə, sadəcə,
mənə bağlı
deyil. Günlərin bir günü insanın hamıdan usanıb, hər şeydən bezib, stoik və ya
buddist olmaqdan, toplumun ədalətsiz oyunlarını sükut içində seyr eləyən heykələ
çevrilməkdən başqa
yolu qalmır. Sartr “başqaları cəhənnəmdir”, onlar
insanı anlamır deyə yazır, Şekspir dünyanı teatr, insanları aktyorlara bənzədirdi. Osmanov o anlarda mənə, sartrsayağı
desəm, anlaqsız başqaları ilə dialoqdan könüllü vaz keçən, şekspiranə desəm, özüylə söhbətin
başladığı bir
səhnəni oynayan aktyoru xatırladırdı.
Bəlkə də, öz “psixoanalitik” yozumlarımda çox irəli gedir, subyektivliyə qapılır,
məsələni çox
şişirdirəm, bəlkə
də, bütün bu yozumlar kiməsə
bəsit, bayağı
gümanlar kimi görünür, bəlkə
də, bu remarkam heç Bəhramın özünün
də ürəyincə
olmayacaq, bilmirəm, amma ümid edirəm ki, həmişə,
sadəcə, fikrimdən
keçirib yazıya gətirmək istəmədiyim
bu fikirlərdəki səmimiyyətin xatirinə
suçumdan keçərsiniz.
Biz də keçək,
“əsas məsələyə”
və hesab edin ki, bu remarkanı
elə-belə, sözgəlişi
yazıram, bütün
bunlar, Hamlet demişkən,
“sözlər, sözlər,
sözlər”dir, “hamısı zarafatdır,
yalandan zəhərləyirlər…”
Türkiyənin qarla örtülü,
Allahın belə unutduğu ucqar dağ kəndində baş verən ağlasığmaz olaydan
danışan, Osmanovun
ən maraqlı, unudulmaz işlərindən
biri, hətta şedevri olan “Uçqun”da (Tuncər Cücənoğlu)
isə sükut Aqabonun nirvana durumundan doğmur, içdən gəlmir, kənardan, zorən yaradılır və bu üzdən
rejissor artıq səssizliyə yox, onun pozulmasına can atırdı. Aristotel deyirdi ki, sənət gerçəkliyin təqlididir.
Görəsən, antik
dahinin ünlü
mimesis-təqlid nəzəriyyəsinə
kiçik bir əlavə edə bilərəmmi? – Sənət
gerçəkliyin, sadəcə,
təqlidi deyil, həm də ona alternativ varlıq forması, mövcudluq üsuludur. Əsl sənət antik Roma tanrısı Yanus kimi ikiüzlü,
ikibaşlıdır, iki
əks istiqamətə
baxır və ən azı iki hədəfə vurur. “Uçqun” isə ikiqat alternativ tamaşadır – həm həyata, həm də öz müəllifinin yaradıcılığına. Rejissorun bütün yerdə qalan tamaşaları bir yana, “Uçqun” isə, digər yana baxır. Obrazlı desəm, bu tamaşa Osmanov qalaktikasının Zöhrəsidir, nədən
ki bu eşq və gözəllik səyyarəsi öz oxu ətrafında yerdə qalanlara əks yöndə fırlanır və bəlkə də, bu tərsinəliyin, qarşıdurmanın hesabına
kosmik dəngə, astronomik tarazlıq saxlanılır. Mən də dəngəmi, tarazlığımı saxlayacaq,
problemə həm o yan(us), həm də bu yan(us)dan
baxacaq, sükutun həm avand, həm də tərs üzündən
– sözün bit(iril)diyi yerdən danışacam!
Sofokldan tutmuş, ta Cücənoğluna
qədər kimi səhnələşdirirsə-səhnələşdirsin,
fərq eləmir, Osmanov hər şeydən öncə, çağdaş zamanın
nəbzini tutur, vaxta ictimai-siyasi diaqnoz qoyur, teatral profilaktika aparır, uçqun, partlayış doğura biləcək minalanmış
sahələrdə gəzir
və bu zaman ikibaşlı Roma tanrısı
kimi iki əks istiqamətə baxır: əvvəla, teatrın söz demək gücü, onun hələ ölmədiyi, hələ
yaşadığını göstərir; ikincisi, sosial-siyasi düşüncədəki
minaları təmizləyir
ki, günlərin bir günü sıxılmış
sözün üstümüzü
qar uçqunu kimi alacaq qəfil
partlayışıyla üz-üzə
qalmayaq! Bir sözlə,
Selincerin qəhrəmanı
kimi çovdarlıqda
uçqundan qoruyur.
“Deyil bihudə
gər yağsa, fələkdən başimə
daşlar/ Binasın tişeyi-ahimlə viran etdiyimdəndir” deyən Füzulidə olağanüstü,
metafizik uçqundan söz gedir – “əgər başıma fələkdən daşlar
yağsa, boşuna deyil, (suç özümdədir, onun) binasını ahımın
tişəsi ilə viran elədiyimdəndir!” Füzulidə nə Tanrı, nə də toplumun qınağı var! Onun durduğu zirvədən ən aşağı görünmür, yuxarılarla
işi yoxdur, yuxarılar yuxarısı
isə toxunulmazdır,
bircə qalır insan və üzü
dönmüş dövran,
zalım fələk,
qara gəlmiş tale,
iqbal, bəxt:
Ey Füzuli, olubam qərqeyi-girdabi-cünun,
Gör, nə qəhrin
çəkirəm dönə-dönə
dövranın!
Yaxud
Xilafi-rəyim ilə ey fələk, mədar etdin,
Məni gül istər
ikən mübtəlayi-xar
etdin!
Yaxud
Mən kiməm, bir bikəsi-biçarəvü
bixaniman,
Taleyim aşüftə, iqbalım
nigun, bəxtim yaman!
və yaxud…
Dramaturq Cücənoğlu metafizik
yox, “fizik” və “sosioloq”dur.
O, məsələni göydən
yerə endirir – ucqar bir dağ
kəndindəki qar uçqunu təhlükəsindən
danışır və
ona toplumsal anlam verir. İlin
bəlli aylarında kiçicik bir səsin ehtizazından kəndi uçqun basa bilər! Bu üzdən toylar elə vaxta salınır ki, doğulacaq
körpənin çığırtısı
həmin aylara düşməsin! İşin
tərsliyindən iki gənc yasağı pozaraq məhəbbət ləzzətini təyin olunmuş toy günündən
xeyli öncə dadırlar! Bunu bilən kənd vahimə içindədir
– vaxtından əvvəl
doğulacaq körpə
öz çığırtısıyla
uçqun törədəcək!!!
Kəndin muxtarı zavallı gəlinin öz bətnindəki ilə birlikdə diri-diri basdırılması
hökmünü verir!!!
Bu olayı eşitsə,
Hamletin qatil əmisi Klavdi belə yəqin ki, “dəhşət, ölümdən
də qara bir dəhşət!” deyərdi! Bəs, Cücənoğlu nə deyir, günahı kimdə görür – şüursuz təbiət,
yasağı pozan gənclər, yoxsa, öz amansız hökmüylə tüklərimizi
tikan-tikan eləyən
muxtar və onunla həmrəy kənd camaatında? Türk dramaturquna görə, sorunun kökü nadanlıq və bundan doğan qorxudadır! Toplumun daşlaşmış
farisey qanunları, “olar-olmaz”ları düşüncə azadlığını
boğur, gəlişmənin
önünü kəsir,
yeni doğuluşlar, ümumən
həyatın önündə
uçquna çevrilir!
Bu sorunu çözməyin
bir yolu var – yasaqları, qadağaları
uçurmaq, insan təbiətinə məxsus
qorxunu qabaqlayaraq, uçqunu düşüncədə
törətmək, tikanı
tikanla çıxarmaq!
İnsanın istəyi
təbiətin ən güclü vahiməsindən
də, toplumun ən dürlü yasağından da üstündür!
Qaydalar insanı deyil, insan qaydaları
yaradır. Finalda körpə doğulur da, çığırır da və
heç bir uçqun-filan baş vermir. “Uçqun” insan azadlığını
boğan ən miskin duyğuya – qorxuya qarşı yazılmış
əsərdir. Abdulla Şaiqin
təbiri ilə desəm:
Əldə etmək üçün böyük
təməli,
Qorxmayın, cürət ilə
qalxışınız!
Fırtına, dalğalarla çarpışınız,
İrəli, qəhrəmanlarım, irəli!
Osmanov bu təbii və sosial olaya sətiraltı anlam verir, ikinci
planda başdan-sonacan
“hətta uçqun da
olsa, insana danışmağı yasaqlamaq
olmaz” deyir! Əvvəla, söz-düşüncə
azadlığı insanın
təbii haqqıdır.
İkincisi, insanı bəlli dönəməcən
susdurmaq olsa da, düşüncədən məhrum
eləmək mümkünsüzdür,
nədən ki danışmaq
və ya susmaq idarə olunan, düşünmək
isə idarəolunmaz prosesdir. Sabir demişkən:
Qabili-imkanmı olur qanmamaq,
Məcməri-nar içrə olub
yanmamaq?
Düşüncə bətndəki çocuq
kimi ananın iradəsi dışında
böyüyür və
eynən o çocuq kimi aylarla (illərlə!)
sürən sükutunun
acığını dünyaya
göz açdığı
andaca yeri-göyü titrədən çığırtılarıyla
alır. Təsir əks-təsirə bərabərdir
və basqı nə qədər çox olsa, etiraz da bir onca güclü olur! Bu, Nyutonun üçüncü,
yaşamın isə birinci qanunudur. Həyat öz körpə çığırtılarıyla
bu qanunun təsdiqindən başlayır!
Dramaturq da, rejissor da bağışlasınlar,
sosial-siyasi qatlardan keçərək məsələnin
metafizik kökünə
getmək, Füzuli ilə başlayan çevrəni qapamaq, deyəsən, mənim öhdəmə düşəcək:
Adəmə sözü
verən Tanrıdır;
O bununla insanı digər yaranmışlardan
üstün tutub və külli-məxluqata
ona baş əyməyi buyurub; insanın sözünü,
səsini əlindən
almaq onu Adəm övladı (adam!) olmaqdan çıxarmaq və dolayısıyla Tanrının
iradəsinə qarşı
çıxmaqdır.
Rejissor, olsun ki, bunu düşünməyib, amma
tamaşaçı belə
bir sonuca vara bilər və bu son qənaət Osmanovun özünə aiddir. Söhbətlərimizdən birində
özü deyib ki, seyr zamanı səhnədən nə mesaj alırsansa, o artıq səninkidir. Mən isə, “təkcə mənimki deyl, hamınınkıdır”
fikrindəyəm, sadəcə,
bəzisi bunu görür, bəzisi yox. Hegelin ünlü
ifadəsilə desəm,
“ağla gələn hər şey həqiqətdir”, yəni olmayan bir şey
tamaşaçının ağlına
gələ bilməz.
“Abrakadabra!” Kimin ağlına nə gəldi? Heç kimin və heç
nə! Nədən ki
belə bir şey yoxdur və o heç kimin ağlına heç nə gətirə bilməz.
“Uçqun” teatrımızı sovetdən
qalan mədhiyyə və yeni yaranan şou-performans uçqunlarından
xilas eləyən ciddi və hətta
olduqca ciddi bir rejissor işi,
təkcə öz müəllifinin deyil, bütövlükdə teatrın
qələbəsiydi. Tamaşa
nə yuxarılar, nə də aşağılara, nə
siyasi elita, nə də kütləyə deyil, vicdanı, ağılı
və zövqü olan tamaşaçıya hesablanmışdı. Bu, artıq
nəsə bir komedixana, mütrüblük,
oyun çıxarmaq-filan
deyil, sözün ciddi, həqiqi anlamında tamaşa, bu tamaşanın oynanıldığı teatr
isə Füzuli(nin söz-düşüncə)
meydanının arxasında
dayanmağa layiqdir!
Osmanov sükut səhnələrində
aktyor və tamaşaçıları dramaturji
qarşıdurmanın öz
zirvəsinə çatıb
dayandığı “postdramatik”
an – heyrət məqamınacan
aparır.
Sevgili oxucular, söhbətimizin
elə yerinə gəldik ki, fikrim tam aydın olsun deyə geniş bir füzuliyanə-poetik haşiyə çıxmaq
zorundayam. Bu haşiyə
ilə əsas mövzudan (damladan) zahirən nə qədər uzaqlaşsam
da, mövzunun əsasına
(dəryaya) bir o qədər yaxınlaşır
və təkcə ustadım Muğannaya deyil, həm də Osmanovun ustadı Efrosun “rejissor – şairdir, sadəcə, öz şeirlərini qələm-kağızla
deyil, səhnədə
bir dəstə adamı yönəldərək
qoşur” aforizminə
əsaslanıram.
Hüseyn Cavid yazırdı:
“Mən fəqət hüsni-xuda şairiyəm/
yerə enməm də, səma şairiyəm” Gəlin,
biz də teatr, oyun, ilahi komediya,
bəşəri faciədən
ibarət bu f(ani) dünyanı bir anlığa unudaq, idrakın qanadlarını
çırparaq, meraca
qalxaq, bir az da ruhumuza qida verək, surət ikən mənaya, damla olub dəryaya qovuşaq, özümüzün
yanına gedək, özümüzə Salam verək,
“öz sözümüzü
özümüzə pıçıldayaq”.
Və madam ki, ruhumuzun,
özümüzün yanına
gedirik, bu dəfə sitatı da özümdən çəkəcəm:
Ya daş elə, ya quş elə,
Apar məni bir yuxuya.
Bulud elə, yağış elə,
Döndər bircə damla suya,
Qaytar məni dənizlərə.
Amma bir məsələdə
çox üzgünəm
– gedəndə toxunduğum
səbir bardağınızdakı
su qayıdıb gələnəcən daşıb-tökülməyəcək
ki?
(Davamı olacaq)
Əsəd Cahangir
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S. 34-35.