Tarixi roman və qadın
obraz
Elçin Hüseynbəylinin
"Pərixan" romanı
əsasında
Tarixi romanlar
oxucuları xəyalən
müxtəlif dövrlərə
aparır, zəngin hekayələri ilə keçmişə canlı
bir nəzər salır. Onların cazibəsi bədii ədəbiyyatı real tarixi hadisələrlə
qarışdırmaq, valehedici
və təsirli oxu təcrübəsi yaratmaq bacarığındadır.
Oxuculara keçmiş
sivilizasiyaları, cəmiyyətləri
və mədəniyyətləri
cəlbedici obrazların
gözü ilə araşdırmağa imkan verən zaman maşını rolunu oynayır. Belə əsərlər həm də diqqətlə araşdırılmış detallar
vasitəsilə tarixi
maraqlı tərzdə öyrənmək
üçün unikal
imkan təqdim edir. Tarixi romanların
cazibəsi həm də unudulmuş və ya gözdən
qaçan şəxsiyyətləri
və hadisələri
yenidən həyata qaytarmaq, keçmişə
yeni mənalar vermək bacarığına
sahibdir.
Müəlliflər faktları
və təxəyyülü
birləşdirərək tarixi
daha geniş auditoriya üçün əlçatan edir, indi ilə keçmiş
arasında körpü
yaradırlar. Bu, bir növ, zamanda
səyahət etməyə
bənzəyir. Bu romanların gözəlliyi
onların təkcə
informativ deyil, həm də emosional rezonans yaratmaq bacarığına
malik olmasıdır.
Xalq şairi
Sabir Rüstəmxanlı
müsahibədə deyib:
"O fikirlə razıyam
ki, tarix nəzarətsiz bir sahə deyil, tarixə sahiblik hissi olmalıdır. Yarıfantastik, yarıtarixi
əsərlərdə təxəyyüldən
istifadə etmək olar, amma o əsərin
ki, mərkəzində
şəxsiyyət dayanır,
yaxud hansısa real tarixi hadisə
dayanır, orda artıq uydurmalara qətiyyən yol vermək olmaz. Tarixi roman, şübhəsiz
ki, bədii əsərdir, ancaq onun sənədlilik tərəfi gərək heç vaxt unudulmasın." ("Ədəbiyyat
qəzeti". - 2019. - 30 noyabr.
S. 12-13.)
Ümumilikdə isə
ədəbiyyatımızda yaranan tarixi romanlara nəzər salanda, real tarixi
hadisə və obrazların uydurulma elementlərlə birləşdirildiyini
görürük. Bədii
əsər öz ilhamını tarixdən alsa da, hadisələrə
müəllifin baxış
bucağı da zəruridir. Təbii ki, hadisələri çox təhrif etməmək şərti
ilə baş verməsi məqbul sayılır. Bu, yazıçılara tarixi
faktlara sadiq qalmaq və eyni zamanda yaradıcılıq
azadlığından istifadə
etmək imkanı verir. Tarixi romanlar
ümumiyyətlə o dövrün
sosial və mədəni normalarına,
problemlərinə və
tənqidi şərhlərinə
diqqət yetirir. Bu janr bəzən
cari hadisələrə
və ya sosial məsələlərə
istinad edərək tənqidi perspektiv təklif edə bilər. Həmin dövrün ab-havasını
oxuculara çatdırmaq
üçün geyimlər,
adət-ənənələr, dil və həyat
tərzi kimi elementlər də önəmlidir.
Tarixi romanlarda
obrazlar dövrün sosial normalarına, mədəni dəyərlərinə
və tarixi hadisələrə uyğun
olaraq formalaşır.
Onlar tez-tez problemlərlə üzləşirlər
və bu hadisələrin fonunda inkişaf edirlər.
Kraliçalar, şahzadələr
və zadəgan qadınlar da daxil olmaqla, aristokratiyadan olan qadınlar tez-tez tarixi romanlara mövzu kimi seçilir. Onlar siyasi intriqalarda və mövqeləri ilə bağlı məsuliyyətlərin fonunda
təsvir edilə bilərlər. Arvadların
və anaların ənənəvi rolları
da tez-tez romanlarda
araşdırılır. Bu
obrazlar ailə dinamikasını, analığı,
evlilik və uşaq tərbiyəsi ilə bağlı ictimai gözləntiləri
qarşılaya bilər.
Çox vaxt baş qəhrəman dövrün məhdudiyyətlərinə
baxmayaraq, cəmiyyətin
gözlədiyi normaların
əksinə gedərək
öz yolunu seçmiş cəsur qadınlar olur. Belə qadın obrazlar təkcə məhəbbət dastanlarının
bir parçası deyil, həm də dövrün siyasi və ya ictimai dəyişikliklərində
fəal iştirak edir. Müəllif çox vaxt qadın obrazını o dövrün ictimai təzyiqlərinə müqavimət
göstərən, azadlıq
və bərabərliyi
müdafiə edən
bir şəxsiyyət
kimi təsvir edir. Romanın qadın obrazı təkcə gözəlliyi
ilə deyil, həm də zəkası, biliyi, cəsarəti ilə seçilir, dövrün qadın stereotiplərini qıraraq oxucunu ruhlandırır. Belə qadın obrazların timsalında müəllif
müxtəlif dövrlərdə
bəşəriyyət təcrübəsini
işıqlandırır, qadınların
tarixin fonunda necə yaşadıqları,
sevdikləri və mübarizə apardıqları
barədə fikirlərini
təqdim edir.
Maraqlı tarixi
qadın obrazları yaradılmış əsərlərdən
biri də Elçin Hüseynbəylinin
mövzusu tarixdən alınmış "Pərixan"
romanıdır. Həmin
dövrün hakim təbəqəsinin əsl
simasını ortaya çıxaran, insanın
həyatda qalmaq ehtirasının onu nələrə vadar etməsinin incəliklərinə
qədər düşünülüb
təsvir olunduğu, qadının zəkasını
ön plana çıxaran əsərin
baş qəhrəmanı,
adından da məlum olduğu kimi, Pərixandır. Əsər Pərixanın
ölümə məhkumedilmə
səhnəsi ilə başlayır və sonrakı taleyi haqqında məlumat verilmədən yazıçı
məsələni ən
başdan, yəni onu bu situasiyaya
qədər gətirən
əhvalatı danışmağa
başlayır. Məlum
olur ki, Pərixan uşaqlıqdan
bəri müəyyən
mövzularda, hətta
fitri istedada malik olmuş (belə ki, müəllif
tez-tez onun öncəgörücülük istedadını, falçılıq
və cadugərlik keyfiyyətlərini xüsusi
qeyd edib oxucunu da buna
inandırır), yüksək
səviyyədə təhsil
almış, şah babasının (atası) ən sevimli və eləcə də ən çox etibar etdiyi övladıdır. Onun yaşadığı
cəmiyyətdə qadın
daha çox uşaq dünyaya gətirmək, nəsil artırmaq, hərəmxanalarda
mövcud olmaq və bir gün
isə amansız qətlin qurbanı olaraq bu dünyadan
getmək funksiyalarını
daşıyır. Bir
çox hissələrdə
qadınların dövlət
idarəetməsində iştirakının
qanunsuz olduğu haqqında bildirilir. Bununla bağlı əsərin müxtəlif
hissələrində Pərixanın
öz dilindən də təəssüf dolu sözlər deyilir.
- Yazıq babam bu gözəl, cah-cəlallı məmləkəti
qarğa-quzğunun öhdəsinə
buraxdı. Mənim nəsibimə isə qıraqda dayanıb, onu necə parçalayacaqlarının
şahidi olmaq düşdü. Nədi-nədi,
qadınam! Məgər
bu ədalətlidir?
Əsərin əvvəllərində
elə bir mənzərə var ki, bütün ölkə idarəetmə
sistemi kişilərin
əlindədir. Amma hadisələrin inkişafında
bunun əksi, yəni, şah nəslindən olan qadınların bu məsələlərdə daha
fəal olduğu müşahidə edilir. Şah atasının ölümü ilə Pərixanın da tez-tez ölümlə üzləşdiyi ağır
günləri başlayır.
O, qısa bir zaman ərzində düşünüb kimin
hakimiyyətə gəlməsinin
öz mənafeyini daha çox müdafiə etdiyinə qərar verməli idi. Öncəliklə qardaşı İsmayılın
hakimiyyətə gəlməsində
mühüm rol oynayır. Hətta belə demək mümkünsə, məhz
Pərixanın təşəbbüsü
ilə İsmayıl hakimiyyətə gəlir.
Hərçənd Pərixan
onun ölkə idarəetməsində nə
qədər səriştəsiz
və işəyaramaz
olduğunun fərqindədir.
O düşünür ki,
məhz bu səbəbdən İsmayıl,
sadəcə, fiqurdur,
əslində isə,
hakimiyyət dolayısı
ilə onun əlində olacaq. Amma hadisələr heç də gözlədiyi kimi olmadı və Pərixan qardaşını
ən yaxın adamının köməyi
ilə zəhərləyib
öldürür.
Bundan sonra
Pərixan qardaşı
Məhəmmədin hakimiyyətə
gəlməsini dəstəkləyir.
Amma bu dəfə
daha amansız düşmənlə qarşılaşır.
Pərixan qədər
gözəl və hiyləgər olan Xeyrənnisə (qardaşının
zövcəsi) ən güclü rəqibini aradan götürmək qərarına gəlir və ərinin razılığı ilə
onun öldürülməsini
əmr edir. Nəhayət, Pərixan bu vəziyyətdən də çıxış
yolu taparaq özünü ölmüş
olaraq qələmə
versə də, əslində dövlət
işlərində dolayı
yollarla iştirak edir. O, qisas arzusu ilə müxtəlif planlar qurur. Eyni zamanda
məlum olur ki, o nəslində olan kişilərdən məhz kiminsə vasitəsilə hakimiyyətə
gəlmək iddiasındadır.
Bunun üçün
də mübarizəsindən
bir addım belə geri çəkilmir.
Yaşadığı mühit
onu yaltaq (hakimiyyətə gələn
hər qardaşa səmimiyyətsiz təriflər
yağdırması, onu
hakimiyyətə layiq
bilməsi), vəhşi,
qəddar, eqoist, satqın olmağa vadar etmişdir. O fərqindədir ki, bu keyfiyyətlərə sahib olmasa, düşmənləri
tərəfindən öldürüləcəkdir.
Çünki düşmənləri
də güc və iqtidar istəyirlər və onlar da Pərixana
qarşı məhz bu mövqedədirlər.
Romanda qadın
obrazları dövrün
mədəni və sosial normalarına uyğun formalaşır. Pərixan obrazının xarakteri müəllifin baxış bucağından
dəyərləndirilmişdir. Xüsusən də, dövrün normalarına
qarşı çıxa
bilən, taleyinə boyun əyməyən, mübariz ruhlu xarakter kimi səciyyələndirilmişdir.
Romanda qadın obrazı sosial dəyişikliklərə təsir
edən və müəyyən mənada
da onlara rəhbərlik edən fiqur kimi təsvir
edilmişdir. Eyni zamanda strateji zəkası ilə də düşmənlərinə
meydan oxuya bilən, mübariz xarakteri təmsil edir. Pərixanın, həm daxili konfliktləri, həm də düşmənləri
ilə mübarizədəki
hadisələrin inkişafı
romanın əsasını
təşkil edir. Obrazın emosional zənginliyi oxucuya onunla əlaqə yaratmağa imkan verir. Pərixan ənənəvi gender rollarına meydan oxuyan güclü və müstəqil fərd kimi təsvir edilir. Digər obrazlarla olan dialoqlarda da əsərin dili həmin dövrün reallıqlarını
və obrazın tarixdəki şəxsiyyətini
əks etdirir.
İlahə
SƏFƏRZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S.36.