Qəni Camalzadə nəsri
Fərqli düşüncə bucağı
Əgər desəm ki, Qəni
ilə tanışlığımın
47-48 il tarixi var, mübaliğə
deyil, eyni zamanda onun yaradcılığı
ilə də tanışlığımın yaşı elə bu qədərdi söyləsəm, yenə
yalan deyil. Ötən 70-ci illərin
qaynar şəhər
kitabxanaları: Söhrab
Tahirin, Nəriman Həsənzadənin, Ağacavad
Əlizadənin, Seyfəddin
Dağlının bu mədəniyyət ocaqlarında
apardıqları ədəbiyyat
dərnəkləri unudulmaz
idi. Məhz o dərnəklərdən başlanan
yol bizə ədəbi bir məkan - Azərbaycan Yazııçılar İttifaqını
(indiki Birliyi) tanıtdı. Orda Süleyman Rəhimovu, Rəsul Rzanı, Mirzə İbarhimovu, Süleyman Rüstəmi,
İlyas Əfəndiyevi, Mirvarid
Dilbazini, Nigar Rəfibəylini, Bəxtiyar
Vahabzadəni, Nəbi
Xəzrini, İsmayıl
Şıxlını və
Səməd Vurğunun
divardan asılmış
iri portretini gördük.
İnanmağa başladıq ki, bizdən
də gələcəkdə
nəsə çıxar.
Əlbəttə, həmişə
olduğu kimi poeziya nəsri üstələdiyindən adətən
dərnəklərdə nasirlər
az idi, çoxluq
şairlərin tərəfindəydi.
Amma etiraf edək ki, nəsrlə poeziya arasında ciddi rəqabət vardı. Cavan olmasına rəğmən gənc nasirlərin də lideri yetişmişdi və həmişə müzakirələrdə hekayə
və novellalarını
oxuyur, hər kəsdən, ən ümdəsi dərnək
rəhbərlərindən müsbət rəy gözləyirdi. Bu, Qəni
Camalov (Camalzadə) idi. Zarafat deyildi,
Seyfəddin Dağlı,
Salam Qədirzadə bu
yeniyetmə oğlanın
(yaşca hamıdan balacaydı) yumorlu hekayələrinə həvəslə
qulaq asır, üzlərinə təbəssüm
qonur, hərdənbir də hansısa ifadəsinə "əla,
oğlum" söyləyir,
sonda bütöv fikir bildirirdilər.
Nəsrdə ən qədim və maraqlı janr hekayədir. Çünki qısa mətləblə fikrini ifadə etməli, obraz yaratmalı, mövzunu tamamlamalısan.
Mən Qəni Camalzadənin ilk hekayələrini
("Təcrübə", "Məktub", "Sonuncu yeznə", "Sibirə
ezamiyyət" və
s.) uzaq keçmişdə
oxuyub bəyənsəm
də, bu yazılardakı dil-üslub
rəngarəngliyi, mətn
dolğunluğu, yumor-təkiyə
özünəməxsusluğu yaddaşımda iz buraxsa da, bütün hallarda onlar yenə dediyimiz kimi ilk qələm məhsullarıdır. Yazıçının
mövzu dairəsinin genişliyini, ustalığını,
səriştəsini tam şəkildə
ortaya qoymur, onu bitkin nasir
səviyyəsinə son dövrlərdə
yazdığı irili-xırdalı
əsərləri qaldırır.
Fikrimizin izahına keçməsək üçün
konkret nümunələrlə
misallara varaq...
Yeri gəlmişkən, "Qanun"
nərşriyyatı ötən
ildən Hacı Qəni Camalzadənin 15 cilddə seçilmiş əsərlərini buraxmağa
başlayıb. Elə
birinci cildi bütövlükdə yazııçı-
publisistin hekayətlər
toplusu adlandırmaq
mümkündür. Əgər
bu kitabdan öz peşəkar oxucu marağım üçün "seçim"
eləməli olsam, qarşımda böyük
bir siyahı yaranar: "Minarənin əri", "Dədəmin
təsbehi", "Məşq",
"Borc", "Qaraqabaq
xalam", "Omba ağrısı", "Xan düyüsü"
"Milçək ruzisi",
"Yaxşı oğlanın
dayısı", "Qayçı",
"Yalançı oğul",
"Şorba", "Zəif
damar", "Nağıl gecəsi", "Paz", "Yazmağın xeyri",
"Qisas günü",
"Manatın məzənnəsi",
"Teleqram", "İdarə
zarafatları" və
i.a. Sözsüz ki, nasir kiçik nəsr əsərləri
arasında özü
seçim etməyib, arada fərq qoymayıb. Yəni, kitabda həm yazıçının köhnə
hekayələri yer alıb, həm də yeniləri.
Sözümün başlanğıcında bildirdim ki, mən Qəni Camalzadənin ən qədim dostlarındanam və insan kimi sabit,
mürəkkəb xarakterinə,
xasiyyətinə yaxş
bələdəm. O, ilk baxışdan
ciddi təsir bağışlayır və
əgər yaradcılığını
öyrənməsən, oxumasan,
elə səndə quru adam təsiri
oyadar. Ancaq o zaman ki, Qəninin qısa, lakonik hekayə və novellalarını, miniatürlərini mütaliə
edirsən, "qaraqabaq",
tündxasiyyət, ciddi
Qəni çevrilib olur gülərüz, zarafatcıl, daxili dünyası başan-ayağa
yumorla dolu bambaşqa bir zəngin Qəniyə. Mən bu vaxt
sevdiyim nasiri oxşadıram "Aldanmış
kəvakib"i (Yusif Sərrac), "Hacı Qara"nı (Mərdi-Xəsis)
yazan Mirzə Fətəli Axundzadəyə.
Bir az da Mirzə Cəlilə, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevə.
Ən nəhayətdə
nəhəng türk satiriki Əziz Yesinə. Təbii ki, bu bənzərlik zahirəndir, dərinliklərə,
daxilə varsan, müasir, çağdaş
Qəni Camalzadə nəsri ilə klassiklərin əsərlərinin
müqayisəli təhlilində
kəskin fərqlər
mövcuddur. Hər kəsin öz baxış bucağı,
şəxsi dəst-xətti,
yazı manerası...
Hacı Qəninin nasir fərdiliyi və fərqliliyi ondadır ki, istər lap kiçik hekayə olsun, istərsə də irihəcmli roman - o, asan süjet qurur. Əsas məsələ mövzunu mənimsəmək,
idrakının və
nəhayətsiz təxəyyülünün
süzgəcindən keçirməkdi.
Sonra forma-qəlib özü-özünü
müəllifə diqtə
edir. Məsələn,
yazıçıının cəmi beş səhifəlik "Minarənin
əri" hekayəsini
götürək. Əsər
üçün maraqlı,
qəribə quruluş
tapılıb. Ərlə
arvadın ailə münaqişəsi baş
mövzudu. Minarə elmi işçidi, tədqiqatla məşğuldu.
Kişi (Hekayədə
əvvəldən axıradək
evin kişisinin adı çəkilmir, elə Minarənin əri deyilir) isə musiqiçidi, ansamblda tranban çalır. Vaxtilə nazlı-qəmzəli Minarəni
necə ələ keçirmişdisə, ona
məhəbbət nağılı
danışmıışdısa, Minarənin əndamı əsim-əsim titrəmiş,
musiqiçi oğlana
bir könüldən
min könülə vurulmuşdu.
Daha əyri boruya oxşayan qeyri-adi çalğı alətinə əhəmiyyət
verməmişdi.
Doğrusu, elə Minarəni
özündən çıxaran
ərinin "tranban"
adlandırdığı musiqi
alətiydi, bunu həvəslə, coşqun
ehtirasla çalmasıydı.
Qadın həmkarlarının,
peşə dostlarının
yanında lap utanıb
yerə girirdi, ərinin çalğı
alətinin adını
söyləməyi ar
bilirdi. Elə iki ayağını bir başmağa dirəyib deyirdi, kişi musiqiçidi, daha incələyib o zəhrimar əyri alət barədə məlumat vermirdi. Düzdü, ərinin azdan-çoxdan qazancı
var idi, ailə xərcləri, bazar-dükan
əlinə baxırdı.
Minarə nə əmr edirdisə, dərhal kişinin canına "vicvicə"
düşür, yavaş-yavaş
halı pozulur, əhvalı dəyişilirdi.
Neyləyəsən ki, qadın
qane deyildi, deyingən idi, küncdə-bucaqda qır-qır
qırıldayır, tranbanı
bəhanə gətirir,
lənət oxuyurdu. Kişi qırıla-qırıla
qalır, söz tapmır, çörək
ağacını hərdənbir
evdə çalır,
məşq edirdi...
Sonda yazıçının məqsədi
aydınlaşır: o, adi
məişət evdarlığını,
biş-düşü bacarmayan, hazırladığı xörəyi
pişik də yeməyən lovğa, eqoist, özündənrazı
"alim" Minarənin iş
üzünü açır.
Bülbül kimi dil-dil ötən kişi qəzəblə "dublyonkan üçün,
bahalı qolbağın-saatın
üçün çalıram
o əcaib borunu, balalarımızın dolanışğı
naminə çalıram"
söyləyir və gözləri yaşarır.
Ağzından od tökülürdü
və bu od-alov arvadı qarsımağa, vücudunu
bürüməyə başlamışdı.
Çünki Minarə
ailə qurduğu bu neçə ildə ilk dəfəydi ərinin gözlərində
yaş görürdü.
Kövrələn qadının
gözlərindən gildir-gildir
yanaqlarına yaş süzüldü. "Elə
o gündən Minarənin
əri nə hava çalırdısa, Minarə də o havaya oynayırdı".
"Qaraqabaq xalam", "Hər şeyin öz adı", "İstehsalat
təcrübəsi", "Hasarın söküyü",
"Füzuli və elektronika", "Xeyir iş", "Şirin dördlük", "Qayçı",
"Xəzinə", "Zəif
damar", "Nağıl gecəsi", "İtik
impuls", "Teleqram",
"İdarə zarafatları"
hekayələri həcm
etibarı ilə yığcamdı, nağılçılıqdan,
uzun didaktidadan və pafosdan uzaqdır - qəhrəmanlarının
əksəriyyəti istehsalat
adamlarıdır, sadə
peşə sahibləridir,
yəni tikintini seçən sıravi fəhlələr, bənnalar,
maakeşlər, zavod və fabriklərdə işləyən, kirpiyiylə
od götürən tornaçılar,
qaynaqçılar, təlim
ustaları, sağıcılardır.
"Qaraqabaq xalam"da
yazıçı şəhərlə
kəndi qarşılaşdırır.
Xədicə adlı kolxozçu istehsalat zədəsi alan mühəndis elektrik bacısı oğluna düyə bağışlayır.
Şəhərin dəbdəbəli
həyatından Abşeronun
bağlar massivinə keçən bu şəxs mehri-məhəbbətini
heyvana salır. Bu ünsiyyət sayəsində
inəyin balası böyüyür, artıb-törəyir.
Südü ilə həm mühəndis dolanır, həm də başqaları. Qəni incə yumorla şəhərli
"maldarı" yenidən
sağıcı xalası
Xədicəylə görüşdürür.
Kolxozçu qadın israrla bildirir ki, "Mərcan" cinsli inəyi hər gün dörd vedrə süd verir. Təqaüdçü
mühəndis inəyinin
yalnıız iki vedrə süd verdiyini söyləyir. Məsələ qarışır,
qəlizləşir. Məlum
olur ki, həqiqətən inək
günə iki vedrə süd verməyə qadirdir. Kolxozun hiyləgər sədri iki vedrə südə iki vedrə də su qatırmış.
Qəni Camalzadənin yazı
dilində işlənən
istehsalat terminləri də rəngarəngdir: onların bir qismi məkan bildirir: məsələn,
kombinat, sex, laboratoriya,
zavod, müəssisənin
təcrübə stansiyası,
fabrik, maqnit sahəsi. Bu terminlər dərhal qaynar əmək meydanını,
orda qan-tər tökən zəhmət adamlarını canlandırır.
İkinci qisim adlardır - termin adları. Qaz borusu, dəzgah, cihaz, buxar maşını,
termometr, zindan, körük, hesablayıcı
sayğıc, dəmir
çəkic, rəndə,
sink, mişar, külüng,
daş piltə, mis qab, elektrik fanarı,
malaçəkən, mikroskop
və s. Bu texniki terminlər təsdiq edir ki, bir nasir
kimi Qəni istehsalatdan gəlir, orda bərkiyib, orda möhkəmlənib.
"Hər şeyin öz adı" və "Hasarın söküyü"
də yaxın mövzulardır. Hadisələr
yenə istehsalat həyatında cərəyan
edir. Hekayələrdə
Fatma, Züleyxa, Vilayət,
Xəlil müəllim,
Murad kimi müasir gənclərin surətləri
canlandırılıb. Sözsüz,
kiçik mətnlər
üçün gərək
elə konkret məzmun seçəsən
ki, heç olmasa, bir neçə kəlmə ilə kimlikləri bilinsin, xarakter cizgiləri açlsın. Yoxsa əsərin qəhrəmanının
surəti havada asılmış şəkildə
qalar. Bu mənada dəqiqlik Qəninin maraqlı, məzmunlu hekayələri üçün
başlıca şərtdir.
Baxmayaraq, yazıçının
yaratdığı obrazlarla
cəmi bir neçə saniyə və ya dəqiqə
olursan, onlar unudulmur, yaddan, hafizədən çıxmır,
idaraka hopur, fəlsəfi-estetik mahiyyətini
tapır. "Göz ağrısı"nda (Aşbaz
Ağaəmi, Zərifə,
həkim), "Xeyir iş"də (Məmməd,
Alxan, Sürəyya bacı), "Qayçı"da
(Şakir Mahmudov),
"Papaqçı oğlu"da
(Əli Cavan), "Xəzinə"də (Usta
Səlim) həqiqətən
detallara üstünlük
verilir, yalnız ştrixlərlə, qısa
dialoqlarla müxtəlif
oxucu tipi ilə rabitə yaradır.
"Bədbəxt kələkbaz", "Məzənnə",
"Namərd zəmanə",
"Qorxulu məktub",
"Usta İbişin
Məmiş dostu",
"Yamaq", "Şura
həsrəti", "Fərasətli
məmur", "Qiymət",
"Bir məktəbin qiyamı",
"Sabah pul günüdür",
"Həkim" əsərlərində
də dövrün aktual problemləri diqqət mərkəzinə
çəkilir, zəmanənin,
mövcud quruluşun doğurduğu çətinliklər
kəskin satira atəşinə tutulur, obyektiv təhlil olunur, məchul suallara cavab axtarılır. Qəni Camalzadənin yumorlu əsərlərindən ("Həmzənin
nağılı", "Basdar ulduza hürürdü",
"Tamah", "Ağbulaq
xotuğ sənətini
dəyişir", "Bala
filin nağılı",
"Zibil", "Müdrik
buqələmun") başqa
bütün digər ciddi mövzulu əsərlərinə də
bir "dodaqqaçdı"
hökmdür. Qəninin
gülüşü iç
gülüşdür, daxili
ironiyadan doğur və qətiyyən süni təsir bağışlamır. Qoqolun
"Müfəttiş"ini, Çexovun kiçik
"Məmurun ölümü"nü
kim mütaliə eləməyib ki? Və yaxud Mirzə Cəlilin "Quzu"sunu
oxumayan, "Poçt
qutusu"ndan xəbərdar
olmayan varmı? Yox, inanmıram. Və sevinirici haldır ki, Qəni Camalzadənin də obrazları gülüşün
və ironiyanın ən dərin alt qatından gəlir və onların yaddaqalan olacağına ürəyimdə dərin
inam var.
Nasirin roman yaradıcılığı barədə. Bu hərtərəli
möhtəşəm janrda
hələlik say dördə
bərabərdir və
şübhəsiz, Qəni
Camalzadənin əlyazmaları
şəxsi arxivində
qorunur, onların içində yarımçıqları
var, yazarın haçansa
"sandıq ədəbiyyatı"na
qayıdacağına, "laboratoriya"sına məqssədli
dönəcəyinə inanıram.
"Qızıl xotuğ",
"Karxana", "Kiaksarın
axırıncı savaşı"
və "Şeytana daş atanlar". Mən 15-20 il öncə
"Azərbaycan" jurnalında
dərc olunan və elə bu dərginin səhifələrində sevə-sevə oxuduğum "Qızıl xotuğ"u
ümumən nəsrimizdə
hadisə sayıram. Abşeron kəndlərinin
keçmişindən, çeşidli
insan xarakterlərindən
bəhs edən "Karxana"nı da ciddi nəsr nümunəsi hesab edir və
bəyənirəm. Hər
yazıçının tarixə
bir "papaq atmağı" var və
Qəni də Azərbaycan tarixini incəliklərinə qədər
öyrənən ədibdir,
bu mənada qədim Midiya dövlətinin yaranmasını,
varlığını araşdırıb,
özündən keçirib,
məşhur şahənşah
haqda zəmanənin hadisələri civarında
("Kiakasarın axaranca
savaşı") roman yazb.
"Şeytana daş
atanlar"ın da mövzusu
müasir həyatımızdan
alınıb və orijinal quruluşa malik əsər təsiri bağışlayır.
"Qızıl xotuğ" tam şəkildə
təkcə roman yox, həm də kino-komediya ssenarisidir. Bu əsər Camalzadə yaradıclığının şah
əsəridir və kifayət qədər zidiyyətli, maraqlı qəhrəmanları var: Romanın
mərkəzi baş
surəti Vətənimizin
cənub bölgəsində
- dağlıq rayonlarımızın bir uzaq guşəsində ixtiyar ömrünün
son çağlarını yaşayan Ehsan babadır, kətda qızı arvadı Gilə nənədir, Bakıda və Sumqayıtda ailə quran oğlanları - Cəmo, Cümü və Əbidir. Eyni zamanda Qardi əmi,
Gülnaz, Molla Bala (əsl adı Balamirzə), zastava komandiri, Höccət, Xudu, sədr Ağabala, Əsvər (Ninioğlu), Məmi, briqadir Həzər, proffessor Morel
(fransız), Gülər,
Qəmər xanım,
Gülbahar, Janet, Ataxan
müəllim, Güdə
Bağır, Fərhad,
İslam ağa və
s. kimi obrazlar koloriti ilə yadda qalır, əsəri bütövləşdirir. Gülüş
isə romanın ana xəttidir. Yazıçı
təkcə oxucunu (tamaşaçını) güldürmür,
personajların özləri
də yeri gələndə hədəfə
çevrilir.
"Karxana" romanında karxana simvolik bir addır
və müəllif bəri başdan haqlı surətdə etiraf edir ki, həmin ad həm
ünvandır və həm də qeyri-müəyyən məkan.
Az qala mifik əfsanə səciyyəsi
daşıyan hadisələrdən
uzun zaman ötüşüb,
bu kəsikdə roman qəhrəmanlarının meydan
suladıqları, cövlan
elədikləri ərazilərin
doğru-dürüst yeri-yuvası
dəfələrlə dəyişib.
Bəlkə də müəyyən məxfi
orqanlar tərəfindən
izini-tozunu itirmək üçün qəsdən
dəyişdirilib, yəni
qanuni oğruların keçirtdikləri yığıncaq,
sığınacaq ərazilərin
adları unudulmaq, yaddaşdan silmək naminə pozulub. Karxana da belə bir hafizələrdə bir-birinə ötürülmüş
qeyri-dəqqi ifadədir:
guya hadisələr məhz burda baş verib, burda baş tutub.
Taxta Ravil (Kazan tatarı), Asta, Lotu Faxı,
Rahib, Polkovnik, Vağzal rəisi, Mariya, Topal, Səmayə, Hatəm ağa, Kaştan kişi, Şiri Şiriyev, Mir Qədir ağa, Mir Canpolad Sərraf, Nazıoğlu Qulu, Artuş, Mara (hər ikisi erməni), Simsar xanım, Gülü, sürücü Mizi,
Teddi, Yelena, Dadaş, Nemət,
Xalis, Tiqran (erməni), Şikil, Gürsümoğlu, Suçu,
Piri, Cinni Cani, Bic Əbdül, Albina kimi epizodik və əsas surətlər göstərir ki, oğru qanunlarına sədaqəti
ilə seçilən,
idarə olunan bu adamların hər birinin öz mənliyi var. Onlar mövcud cəmiyyətin bir hissəsini təşkil edirlər və bizdən tam təcrid deyillər. Kiminin uzaq qohumlarıdır, kiminin yaxın qohumları, kiminin dostu-aşnasıdırlar, kiminin
qan düşmənləri.
Dünya belədir, heç kəs doğulanda əvvəlini,
axırını bilmir,
hansı yolun yolçusuna çevriləcək,
cəmiyyətdə yerini
tuta biləcəkmi, yoxsa girdaba yuvarlanacaq,
həyatın ən naqis, passiv üzvünə
çevriləcək?
Qəni Camalzadə qətiyyən
"yoruldum" deyib,
qələmi yerə qoymur. Nasir eyni ilhamla xırda-para hekayələrini yazır,
zəhmətə qatlaşıb,
iri həcmli romanlarını bitirir,
Uca Tanrının ona bəxş elədiyi istedad imtiyazından mümkün qədər çox yararlanmağa çalışır. Mən
bu müqəddəs yolun yolçusuna
"Allah yardıımçın olsun!" - deyirəm və başa çatdırdığım bu
qeydlərimə ehtiramla
nöqtə qoyuram.
Ağacəfər Həsənli
Ədəbiyyat qəzeti.
- 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S. 40.