"Dəmir pərdələr" aralandı,
qapadıldı və...
"Mehdi Hüseyni öldürdülər..." 1965-ci il martın 10-da Nəbi Xəzri Bakıdan Moskvaya, SSRİ Yazıçılar
İttifaqının rəhbəri
Georgi Markova zəng vurub
təlaşla bunu deyəcək və əlavə edəcəkdi:
"Elə iclasdaca öldürdülər". Söhbət
Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının sədri,
xalq yazıçısı
Mehdi Hüseyndən gedirdi.
Vəziyyəti araşdırmaq üçün
Moskvadan Bakıya o vaxt orada yaşayan
azərbaycanlı yazıçı
Çingiz Hüseynov
göndəriləcəkdi. Bakıda iclasda Mehdi Hüseynin ürəyini partladan "troyka" (Çingiz Hüseynovdan iqtibas etdiyim bu söz indi
daha çox 1930-cu illərin repressiya maşınını yada salır!)
isə Çingiz Hüseynovla Moskvaya xəbər göndərməyə
çalışacaqdı ki, ölümlə nəticələnən
münaqişənin kökündə
Mehdi Hüseynin millətçiliyi
olub. Bunları Çingiz Hüseynov sonradan öz xatirələrində yazacaqdı.
Ancaq hələ bunlar olmamışdı...
Mənim bu hadisəni xatırlamağıma səbəb
isə "Qazax Xeyriyyə" İctimai Birliyinin təşəbbüsü
ilə Mehdi Hüseynin
"Bir ay və bir gün" kitabının
"Çapar" nəşriyyatı
tərəfindən yenidən
nəşr edilməsi
oldu.
...1963-cü ilin yazı idi. Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının rəhbəri
Mehdi Hüseyn Türkiyəyə
Sovet hökuməti tərəfindən mədəniyyəti
təmsil edən rəsmi nümayəndə
kimi göndərilmişdi.
Bu o zaman idi ki, Sovet İttifaqında bolşevik
rejiminin Stalindən sonrakı yumşalmaları
öz bəhrəsini
verir, Nikita Xruşşovun
cəhd etdiyi dünyaya açılım
sayəsində, bütün
natarazlıqları və
siyasi lətifələri
ilə bərabər, havada
"mülayimləşmə" hiss olunur, elm, təhsil, mədəniyyət, ədəbiyyat
canlanma yaşayırdı.
Göylə əlləşən
Sovet İttifaqı artıq kosmosu fəth eləmişdi. Türkiyədə isə
Mehdi Hüseynin səfərindən
üç il əvvəl
"27 Mayıs darbesi"
- dövlət çevrilişi
olmuş, xalqın iradəsi ilə seçilmiş Baş
nazir Adnan Menderes və hökumətin
bir çox yüksək vəzifəliləri
hərbçilərin əli
ilə vəzifələrindən
götürülərək edam edilmişdi. Ölkədə
siyasətin ağırlıq
mərkəzi yerini
"sol"dan "sağ"a
dəyişməkdə, ictimai
həyat ayaq üstə dayanmaq üçün tarazlıq
nöqtəsi axtarmaqda
idi. Bir yandan da, kommunist ideologiyasının
qorxusu, insanlarda "sol"a inamsızlıq
və daha betəri də hərbi çevrilişin
yaratdığı fobiya,
vahimə hökm sürürdü...
Həmin həssas və
mürəkkəb dönəmdə
dünyanın iki supergücündən biri
olan sovet hökumətinin strateji məqsədlərindən biri
rəqabət apardığı
Amerikanın təsir dairəsində olan Türkiyə ilə mülayim qonşuluq münasibətləri qurmaq,
Türkiyə dövlətini
və xalqını mümkün olduğu qədər öz tərəfinə çəkmək,
öz müttəfiqinə
çevirmək idi...
Sovet İttifaqı rəhbərliyinin
Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqından Mehdi Hüseyni
rəsmi nümayəndə
kimi Türkiyəyə
göndərməsi isə
gəlişigözəl təsadüf
ola bilməzdi. Bunun Mehdi Hüseynin
öz arzusu ilə təşkil edilmiş "yaradıcılıq
ezamiyyəti" olduğunu
düşünmək də
sadəlövhlük olardı.
İdeoloji baxımdan
inanılmış, kəskin
mühakiməli, özünü
və sözünü
dəqiq ifadə edən, savadlı, yüksək xarizmatik keyfiyyətlərə malik, ən
başlıcası da, türk
dilində danışan,
türk mənşəli
bir ziyalının Türkiyə səfərinin
təşkil edilməsi
dövlətlər arasında
münasibətlərə "xalq diplomatiyası"nın
müdaxiləsi üçün,
heç şübhəsiz,
perspektivli "gediş"
kimi hesablanmışdı.
Bu, həmin dövrdə
Türkiyə siyasətində
Amerikanın təsirini
neytrallaşdırmaq məqsədilə
atılmış addımlardan
biri kimi də başa düşülə bilərdi.
Ancaq perspektiv - qarşıdakı üfüqlər
o qədər qarışıq
və dumanlı idi ki...
Mehdi Hüseyn
1963-cü ilin aprel-may
aylarında Türkiyədə
paytaxt Ankaradan başlayıb, müxtəlif
şəhərlərdən keçəndən sonra İstanbulda başa çatan 30 günlük səfər təəssüratlarını,
ayrı-ayrı görüşlərin
təfərrüatlarını, siyasət, ədəbiyyat,
teatr, rəssamlıq və kino haqqında düşüncələrini yaddaş
qeydləri - gündəlik
formasında qələmə
almışdı. Həmin
qeydlər "Bir ay və
bir gün" adı ilə kitabça şəklində
həm Moskvada (rus dilində), həm də Azərbaycanda nəşr olundu və Azərbaycanda sovet hökumətinin, bəlkə
elə Mehdi Hüseynin
özünün də
gözləmədiyi böyük
maraq və sevgi ilə qarşılandı...
Məsələ bundadır ki, Mehdi Hüseynin
qələmə aldığı
gündəlik qeydləri
Azərbaycan oxucusuna sovet qadağalarının,
"dəmir pərdə"nin
arxasındakı Türkiyəni,
oradakı mədəni
və ictimai həyatı, insanların
yaşayış və
düşüncə tərzini,
ən başlıcası
isə, Azərbaycana,
Azərbaycan ziyalısına
münasibətini görməyə
imkan yaratmışdı.
Bu qeydlərlə Azərbaycan
oxucusu üçün
"dəmir pərdələr"
aralanmış, uzun sürən həsrətin
buz sükutu sınmışdı. Türkiyəyə
ideoloji baxımdan arzuolunmaz bir cəbhədən gələn
Mehdi Hüseynin bir ay ərzində gördükləri,
müxtəlif mövqeli
ziyalılar ilə görüşləri onillər
boyu pantürkizmdə
ittiham olunmaq qorxusunu içində daşıyan Azərbaycan
oxucusunun təsəvvüründə
yeni Türkiyənin real və
obyektiv mənzərələrini
canlandırırdı. Bu mənzərənin
başı üstündə
isə Cümhuriyyətin
qurucusu Mustafa Kamal Atatürkün
qəlblərə həkk
olunmuş möhtəşəm
abidəsi ucalırdı.
Mehdi Hüseynin görmək
istədiyi Türkiyə
Atatürk yolu ilə gedən demokratik dövlət olmalı idi.
"Ankaranın gecə işıqlarına
baxırdım. Elə
bil rəngarəng muncuqları parıldaşan
nəhəng bir boyunbağı qırılıb
düzə səpələnmişdi.
Sapından qopmayan bir cərgə muncuq isə düzünə uzanıb
gedirdi. Mən dostlarımdan soruşdum:
- Bu, yəqin ki, küçədir, deyilmi?
- Bəli, - dedilər, - Atatürk caddəsi!..
Sonralar Ankaranın və
ümumiyyətlə Türkiyənin
həyatı ilə yaxından tanış olduqda mən şəhərin bu gecə mənzərəsində
nə isə simvolik bir məna
görməyə başladım:
Türkiyənin istiqlaliyyətini
qorumuş bir şəxsiyyət kimi sevilən və yad edilən Mustafa Kamal Atatürk xalqına
bu cür işıqlı və düz bir yol
arzulayırdı..."
Səfəri boyunca sovet bayrağı daşıyan
səfirlik maşınında
səyahət edən,
bununla belə, Türkiyə Cümhuriyyətinin
və qardaş türk xalqının işıqlı və düz yolda irəliləməsini istəyən
Mehdi Hüseynin düşüncələrində
marksist ideologiyanın
təsiri nə qədər aşkar görünsə də, bu onun Atatürkə
və qardaş Türkiyə dövlətinə
olan rəğbətinin
üstünə kölgə
salmırdı. Mehdi Hüseyn
yol qeydlərində
Atatürk sevgisini hər
fürsətdə var səsi
ilə car çəkməyə
çalışırdı və bunu etmək
üçün onun əlində "daşdan
keçən" bir
əsas vardı: vaxtilə Atatürklə
Lenin arasında isti münasibətlər olmuş,
gənc Türkiyə
dövləti öz rəhbərinin iti zəkası və uzaqgörənliyi sayəsində
bu münasibətlərdən
yararlanmışdı. Mehdi Hüseynin yaddaş qeydlərinin altında o vaxt Yer kürəsində
yeganə müstəqil
türk dövləti
olan bir ölkənin gələcək
taleyinin közərtilərini
görməmək mümkün
deyildi. Ankarada Atatürkün məzarını
ziyarət edən
Mehdi Hüseyn öz təəssüratlarını bu sözlərlə bölüşürdü:
"...boz və sərt daşlar üzərində
Atatürkün ayrı-ayrı
fikir və ideyaları nəqş olunmuşdur; bunların hamısının mərkəzində,
məqbərənin uca
sütunlarından aşağıda,
bütün binanın
eni ilə müvazi uzanan naxışlar arasında
"Hakimiyyət qeydsiz-şərtsiz
millətindir" sözləri
daşlara həkk edilmişdir".
Türkiyənin, Türkiyədən də çox könülsüz nikah üzərində
qurulmuş Sovet İttifaqının da millətin
hakimiyyətinə çox
ehtiyacı olduğu bir zamanda, Atatürk abidəsinin bu cür təqdimatı Azərbaycan xalqının
yaddaşındakı milli hakimiyyət,
milli dövlət duyğusunu
oyatmaqla yanaşı,
Atatürk obrazını da yenidən canlandırmağa
xidmət edirdi. Hələ 1920-ci illərin
əvvəllərində, Atatürkün
yeni qurduğu Türkiyə
Cümhuriyyəti ilə
Nəriman Nərimanovun
rəhbərlik elədiyi
Azərbaycan Sovet Respublikası arasında münasibətlərin öz
axarı ilə getdiyi bir dövrdə
ziyalılarımız Türkiyə
ilə Azərbaycan arasında ortaq bir gələcək görməyə və göstərməyə çalışırdılar.
Bunun ən parlaq nümunələrindən biri
böyük maarifçi
yazıçımız, Azərbaycan
türklərinin milli ideologiyasının
formalaşmasında əvəzsiz
xidmətlər göstərmiş
Nəcəf bəy Vəzirovun 1923-cü ildə
yazdığı "Təzə
əsrin ibtidası"
pyesidir. Əsərdə
Azərbaycan gəncləri
yeni zəmanənin təntənəsini
"Mustafa Kamal marşı"nın sədaları altında qeyd edirlər...
Mehdi Hüseyn o vaxt Türkiyədə
"Atatürk inqilabından sonra ikinci bir
həyat mərhələsinə
ehtiyac duyulduğu"
qənaətinə gəlmişdi.
"Dünyaya İstanbuldan
pəncərə açılır!
Türkiyənin ziddiyyətləri
- onun tərəqqi və xilas yoludur..."
yazmışdı.
Mehdi Hüseynin yazdıqlarının, eləcə
də 30 gün ərzində Türkiyədəki
görüşlərinin Türkiyənin
siyasi, ictimai və mədəni həyatına hər hansı ciddi təsiri barədə fikir söyləmək çətindir. Ancaq birmənalı deyə bilərik ki, bu qeydlər Azərbaycan oxucusunun yaddaşında kəskin silkələnmə
yaratmış, dərin
ziddiyyətlər içində
tərəqqi və xilas axtaran Türkiyəni
Azərbaycan oxucusuna xeyli yaxınlaşdırmışdı...
Ancaq az sonra Mehdi Hüseynin söykəndiyi
divarlar yıxıldı.
Onun Türkiyə ilə müqayisə etməyə ehtiyatla yanaşdığı, lakin
fürsət düşəndə
nümunə göstərməyə
çalışdığı Sovet İttifaqının
"tərəqqi və
xilas yolu" yarıda qırıldı...
murtamsanMehdi Hüseynin yol qeydlərinin nəşr olunduğu 1964-cü ilin payızında Moskvada dövlət çevrilişi
baş verdi. Nikita Xruşşovu Kommunist partiyasının əli ilə hakimiyyətdən uzaqlaşdırdılar və
"boşalmış qaykalar"ı
yenidən bərkitməyə
başladılar. "Dəmir
pərdələr" bir
daha endirildi, yenidən "millətçi
ovu"na şərait
yarandı. Bunun üçün
Azərbaycanda "Bir ay və
bir gün"ün müəllifi tam uyğun
bir hədəf kimi seçilmişdi. Onun Moskva tərəfindən
yüksək vəzifəyə
çəkilə biləcəyi
barədə ehtimallar
da bu hədəfə
münasibətin daha
da aqressivləşməsinə təkan verirdi...
Onu da deyim ki, Mehdi Hüseynin ölümünün mahiyyəti istər o
vaxt, istərsə də, sonradan bəsitləşdirilərək vəzifə üstündə
çəkişmə, "kreslo davası" kimi təqdim edilib. Yenə Çingiz Hüseynovun xatirələrinə əsasən,
bu versiya ilk dəfə Moskvada irəli sürülüb,
Azərbaycana rəhbərlik
eləyən Vəli Axundov hökumət telefonu ilə SSRİ Yazıçılar İttifaqına
zəng vurub və elə orada da əlüstü qərar verilib: "Rezulğtat intriq!" Yəni "intriqaların
nəticəsi!"
Mehdi Hüseynin ürəyini partladan
"troyka"nın (Çingiz
Hüseynov xatirələrində
onların adlarını
da çəkib) üzvlərindən
heç biri sonradan onun vəzifəsinə
keçməyə iddialı
olmadı. Ortada vəzifə intriqası olsaydı, onlar bir-birlərinin də başını yeyərdi.
Mehdi Hüseynin ölümü,
əslində, tarixi prosesin məntiqindən doğan faciəvi bir qətl idi.
Xruşşov islahatlarının
qarşısı kəsiləndən
sonra Mehdi Hüseynin də missiyası başa çatmışdı.
Dünyanın iki supergücündən biri
olan SSRİ-nin batdığı və sonradan "durğunluq"
adlandırılan bataqlıq
"şər imperiyası"nı
iflasa aparacaqdı.
Mehdi Hüseyn bu iflasın ilk qurbanlarından
biri oldu.
Kəskin tarixi silkələnmələrdən
keçən "tərəqqi
və xilas yolu"nun o biri başında isə Azərbaycanın öz müstəqilliyinə qovuşması,
tarix səhnəsində
Türkiyə ilə "bir millət, iki dövlət" kimi qoşa addımlamaq perspektivi vardı. Mehdi Hüseyn, yəqin ki, bu perspektivi görməmişdi.
Mehdi Hüseynin yaddaş qeydlərini -
"Bir ay və bir gün" kitabını
indi fərqli mövqelərdən oxumaq,
oradakı bəzi məqamlara tənqidi yanaşmaq, bəzi fikirləri səhv hesab etmək, bəzi mülahizələrlə
razılaşmamaq da mümkündür.
Ancaq bir həqiqət var ki, bu
kitab tarixi yenidən vərəqləmək, keçib
gəldiyimiz "ildırımlı
yollar"a nəzər
salmaq baxımından
bu gün Azərbaycan oxucusu üçün də, Türkiyə oxucusu üçün də çox maraqlı və lazımlıdır.
Məti OSMANOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.
- 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S. 41.