Füzuli və
Üzeyir
Görkəmli ədəbiyyatşünas alim Məsud Əlioğlunun 1971-ci ildə yazdığı “Füzuli və Üzeyir” məqaləsinin bu gün də aktual olduğunu nəzərə alıb, “Ədəbiyyat qəzeti”nin oxucularına təqdim edirik.
Füzuli dühası bütün əsrləri və zamanları heyrətə gətirmişdir - yüksək ideallara çağıran mündəricəsi, gözəllik və eşqdən ibarət mənası, kamil sənətkarlıq qüdrətinə görə!
Dahilik Füzuli şeirinin mayasındadır və onun ümdə, əlamətdar xüsusiyyəti dövranlara, ictimai həyatın bütün mərhələlərinə hökm yetirmək qüvvəsindədir.
Haqqın və insanlığın xidmətində dayanan sənət hər zaman güclüdür və bu mənada, Füzuli şeirinin fikir, məna çəkisini, heyrətamiz gözəllik və incəlik duyğusunu bu gün biz daha yaxından duyur, dərk edirik.
Kamil, bütöv və xilqətcə yüksək insanın könül diləkləri Füzuli şeirində, zamanın puçluğuna, ağılsızlıqdan törəyən cəhalətə və ictimai həyatın hər növ haqsızlığına qarşı qiyam qaldırmışdır. İnsan mövcud vəziyyətlə barışa bilməz və əgər o, real varlıqdakı uyğunsuzluğa, şəxsiyyəti alçaldan, miskinləşdirən amillərə tab gətirirsə, demək, həyat qurtarmışdır.
Füzuli dühasının bədii təcəssümü - şeir, sənət dünyası insanlığı bu baxımdan daim üsyana çağırmışdır. Maraqlıdır ki, şairin lirikasında - qəzəllərində "tərkibbənd", "müxəmməs", "mürəbbe", "qitə", "rübai", "qəsidə" və s. müxtəlif formalı şeirlərində, eləcə də "Leyli və Məcnun", "Bəngü-badə", "Söhbətül-əsmar" və s. poemalarında həqiqət naminə fənalığa, məhəbbət naminə zülmə və işıqlı ideallar naminə mənəvi cəhalətə qarşı barışmaz üsyankarlığın əks-sədası əsrlərin zülmətini yararaq gəlib bu günə yetişmişdir.
Füzuli sənətinin bəşəri-humanist təbiətini, eşqə və azadlığa çağıran ecazkar mənasını və bədii söz kamilliyini tədqiq-təhlil işində elmi təfəkkürdə xeyli iş görülmüşdür. Tənqidi ədəbiyyatda ictimai-elmi idrakın müxtəlif sahələrində fəaliyyət göstərən onlarca ədəbiyyatşünas, mütəfəkkir, sənətşünas başdan-başa "tilsim"dən ibarət Füzulinin sənət kəhkəşanının tədqiqinə - şərhinə ömürlərini sərf etmişlərsə də, hələ tam, aydın və dolğun bir nəticə hasil olunmamışdır.
Füzuli tükənməzlik xüsusiyyəti - möcüzəsi ilə ağılları, ürəkləri heyran qoymuşdur!
Füzuli şeirinin fəlsəfi-bədii qaynaqlarının elmi idrakın məntiqinə əsasən, şərhi ilə yanaşı, musiqi lisanı ilə təbliği və izahı da əsaslı bir məsələdir ki, bu işdə musiqi dühası Üzeyir Hacıbəyovun xidməti misilsizdir.
Ü.Hacıbəyov Füzulinin şeir-sənət dünyasına musiqi sənətinin sehrli mahiyyətindən və yüksəkliyindən diqqət yetirən ilk Azərbaycan bəstəkarıdır. Birinci milli opera "Leyli və Məcnun"da, habelə "Arşın mal alan" və "O olmasın, bu olsun" operettalarında bəstəkar, Füzuli qəzəllərinin musiqi dili ilə şərhinə olduqca həssas yanaşmış və surətlərin daxili-mənəvi aləmini, xarakterlərini, iztirab və sevinclərini şərh məqsədilə müvafiq qəzəllərdən məharətlə istifadə etmişdir.
Mövcud opera və operettalarda Füzulinin müxtəlif məzmunlu qəzəlləri "Leyli və Məcnun"da Leylinin, Məcnunun, Leylinin anasının, İbn Səlamın, Məcnunun atasının və Nofəlin ərzi-halının bildirilməsində, "Arşın mal alan"da Əsgərin və Gülçöhrənin, "O olmasın, bu olsun"da Gülnazla Sərvərin birlikdə oxuduqları duetlərdə heyrətamiz dərəcədə psixoloji ifadə vasitəsinə çevrilmişdir.
Sənətinin və bəstəkar amalının mayası etibarilə iki münbit və tükənməz mənbəyə - xalq musiqisinə və klassik şərq muğamlarına əsaslanan bəstəkar, Füzuli qəzəllərinin məna-məzmun tutumunu, fəlsəfi-idraki dəyərini və bədii-poetik incəliklərin səsin, avazın və melodiyanın ifasında şərhi məqsədilə həmin mənbələrdən yerli-yerində, həm də məqsədəmüvafiq istifadə etmişdir.
Dahi bəstəkar və yenilikçi sənətkar olmaqla yanaşı, həm də görkəmli musiqi nəzəriyyəçisi kimi fəaliyyət göstərən Hacıbəyov "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" adlı elmi-nəzəri traktatında yazırdı: "Yaxın Şərq xalqlarının musiqi mədəniyyəti XIV əsrə doğru özünün yüksək səviyyəsinə çatmış və on iki sütunlu, altı bürclü "bina" (dəstgah) şəklində iftixarla ucalmış və onun zirvəsindən dünyanın bütün dörd tərəfi: Əndəlisdən Çinə və Orta Afrikadan Qafqaza qədər geniş bir mənzərə görünmüşdür. Bu "musiqi mədəniyyəti sarayı"nın tikilişində Qədim yunan musiqi nəzəriyyəsini yaxşı bilən və hərtərəfli biliyə malik olan Əbu Nəsr Fərabi, Avropada Avitsenna adı ilə məşhur olan alim-mütəfəkkir Əbu Əli Sina, Əlkindi və başqaları iştirak etmişlər.
Musiqi binasının möhkəm təməlini təşkil edən 12 sütun 12 əsas muğamı və 6 bürc isə 6 avazatı təmsil edirdi. 12 əsas muğam bunlar idi: "Üşşaq", "Nəva", "Busəlik", "Rast", "Əraq", "İsfahan", "Zirəfkənd", "Büzürk", "Zəngulə", "Rəhavi", "Hüseyni" və "Hicaz".
6 avazat isə "Şahnaz", "Mayə", "Səlmək", "Novruz", "Kərdaniyə", "Güvaşt"dan ibarət idi.
XIV əsrin axırlarına doğru baş verən ictimai-iqtisadi və siyasi dəyişikliklərlə əlaqədar olaraq, bu möhtəşəm musiqi "binası"nın divarları əvvəllər çatlamış, sonralar isə büsbütün uçub-dağılmışdır.
Yaxın Şərq xalqları uçub-dağılmış bu "musiqi binası"nın qiymətli "parçaları"ndan istifadə edərək, özlərinin "lad tikinti" ləvazimatı ilə, hər xalq ayrılıqda özünəməxsus səciyyəvi üslubda yeni "musiqi barigahı" tikmişdir. Təbiidir ki, 12 klassik muğamın adları və həmçinin bu muğamların özləri də böyük dəyişikliklərə uğramışdır: əvvəllər müstəqil hesab olunan muğamlar bəzi xalqlarda şöbə halına keçir və yaxud əksinə, əvvəllər şöbə hesab olunan musiqi sonralar müstəqil muğama çevrilir, yenə bu qayda ilə muğam və onun şöbələrinin eyni adları ayrı-ayrı xalqlarda müxtəlif mənalar ifadə edirdi.
Musiqi sənətinə dair nəzəri müddəalarını əsaslandırmaqla yanaşı, Üzeyir Hacıbəyov yaradıcı bəstəkar olaraq, klassik milli musiqinin - muğamların başlıca əməli xüsusiyyətlərini də öz yaradıcılığında dahiyanə bir ustalıqla imtahandan keçirmişdir. Bəstəkarın Füzuli qəzəllərindən istifadə ilə özünün opera və operettalarında yaratdığı ayrı-ayrı musiqi parçaları: ariya, duet və müstəqil şəkildə təsnif və şöbələr klassik Azərbaycan-Şərq muğamlarının fikri-bədii qaynaqlarından qidalanmışdır. Klassik muğamın dinləyicidə mərdlik və gümrahlıq hissi oyadan "Rast", şən-lirik əhval-ruhiyyə yaradan "Şur", məhəbbət hissini gücləndirən "Segah", dərin kədər duyğusu aşılayan "Şüştər", həyəcan və ehtirası coşduran "Çahargah", qəmginlik gətirən "Bayatı-Şiraz" və daha dərin bir qüssə təlqin edən "Humayun" adlı yeddi əsas pərdəsi bəstəkarın Füzuli şeirinə yaradıcı münasibətində tam dolğunluğu, poetik-emosional təsir qüvvəsi ilə nəzərə çarpmaqdadır. Füzuli qəzəllərinin musiqiyə alınmasında bu əsas pərdələrdən əlavə, yerinə görə, "Simayi-Şəms", "Mahur-Hindi", "Əraq", "Osmanlı", "Bayatı-Kürd", "Bayatı-Qacar" kimi musiqi şöbələrindən də istifadə olunmuşdur.
Füzuli şeirinə müvafiq Üzeyir Hacıbəyovun musiqi yaradıcılığında da insanın təbii-canlı hisslərinin tam azadlığı uğrunda ictimai həyatın amansız qanunlarına, mənəvi təzyiqə qarşı mübarizəsindən doğan sarsıntılar həyəcan dolu emossional dillə bildirilir.
"Leyli və Məcnun" operasının proloqunda "Şəbi-hicran yanar canım" misrası ilə başlayan qəzəlin musiqi dili ilə şərhi qərinələrin axınından azadlığa doğru ümid nəzərləri ilə baş qaldıran insanlığın nakam arzularının himni kimi səslənir:
Məni candan usandırdı,
cəfadan yar usanmazmı,
Fələklər yandı ahımdan, muradım şəmi yanmazmı?
Qamu
bimarinə canan dəvayi-dərd edər ehsan,
Neçün qılmaz mənə
dərman, məni bimar sanmazmı?
Qəmim pünhan tutardım
mən,
dedilər
yarə qıl rövşən,
Desəm ol bivəfa bilmən, inanarmı, inanmazmı?
Şəbi-hicran yanar canım, tökər qan çeşmi-giryanım,
Oyadar xəlqi əfğanım,
qara bəxtim oyanmazmı?
Güli-rüxsarına qarşu gözümdən qanlı
axar su,
Həbibim, fəsli-güldür bu, axar sular
bulanmazmı?
"Leyli və Məcnun"
dahiyanə faciədir.
Poemanın məzmun dərinliyi, fəlsəfi-poetik
vüsəti, insanın
real imkanları ilə
ideal həyat arzuları
arasındakı uçurumlardan
doğan əlçatmaz
böyük kədərini,
poetik sözün incəliyi ilə təsdiqə yetirməsindədir.
Üzeyir Hacıbəyovun
bəstəkar olaraq sənətkarlıq məharəti
orasındadır ki, o, Füzuli
şeirinin mahiyyətini
- ölçüsünə və poetik fikir yatağına sığmayan həmin bəşəri-ülvi faciəni
musiqiyə köçürmüş,
onu musiqinin qəlbləri təlatümə
gətirən ecazkar dili ilə yenidən
həyata qaytarmışdır.
Başqa sözlə,
musiqi səltənətində
yeni bir "Leyli və Məcnun" yaratmışdır. Füzuli
poemasının əsasında
dayanan "eşq və azadlıq insanın ən nurlu idealıdır və insan bu
idealının fövqünə
yüksəlməyincə real aləmdə həqiqi səadəti tapmaq mümkün olmayacaq."
fikrinin musiqi dili ilə təhlili,
operanın da başlıca
bədii-estetik qayəsi
kimi meydana çıxmışdır. Eyni
halda bəstəkarın
ayrı-ayrı surətlərin
fərdi aləmini, mənəvi-intim xüsusiyyətlərini
canlandırmaq məqsədi
ilə apardığı
səmərəli yaradıcılıq
işi muğamın müxtəlif şöbələrindən
istifadə ilə başa çatdırılmışdır.
Nümunə üçün
operanın ikinci pərdəsindən "Anasının
Leyliyə nəsihəti"ni
və Leylinin anasına xitabən öz dərdini izah edən qəzəlin ifasını
xatırlamaq kifayətdir:
Ana –
Ey
şux, nədir bu göftgulər,
Qılmaq sənə tənə
eybculər?
Neyçün özünə
ziyan edirsən?
Yaxşı adını yaman
edirsən?
Derlər səni eşqə
mübtəlasən,
Biganələr ilə aşinasən.
Leyli -
Ey
munisi-ruzigarım, ana!
Dürci-düri-şahvarım ana!
Sözlər dersən ki, bilməzəm
mən,
Məzmununu fəhm qılmazam
mən.
Bu ariyalar muğamın "Simayi-Şəms" şöbəsi
üzrə bəstələnmişdir.
Füzulinin poemasında
əsas faciəli şəxsiyyətin - Məcnunun
kədəri və mənəvi sarsıntıları
subyektiv amillərə
əsaslanmır və
fərdi səciyyə
daşımadığından, ictimai məzmun qazanır. Bu səbəbdən
də, məna və fikir etibarilə
yüksəlir, büllurlaşır
və axır məqamında bəşəri
kədərə qovuşur.
Lakin faciənin mərkəzində
dayanan surətin əhatə olunduğu cəmiyyətdə "faciəyə
məhkum şəxsiyyətdirmi,
cəmiyyətdirmi?"- sualına
cavab vermək çətindir. Füzuli,
şeirinin əsrləri
aşıb gələn
sədası ilə belə bir həqiqəti
deyir ki, şəxsiyyətsiz
bir cəmiyyətdə
şəxsiyyət kimi
yetişmək faciədir!
Məğrur olmaq, ləyaqətli böyümək
və müstəqil düşüncəyə sahiblənmək
fəlakətdir!
Üzeyir
musiqisində həyat
yolu, amalı və taleyi fəlakətə məhkum
məğrur şəxsiyyətin
faciəsi muğamın
"Əraq" şöbəsində
izah olunur:
Eşq dərdi, ey müalic, qabili-dərman deyil!
Cövhərindən eyləmək cismi cida asan
deyil!
Dövr cövründən şikayət
edənə aşiq demə,
Eşq məsti vaqifi-keyfiyyəti-dövran
deyil!
Canı canan ittihadi-fariq
eylər cismdən,
Cismdən agah olan can vasili-canan deyil!
Füzulinin "Leyli və
Məcnun" poemasında
ömür yolu və həyatı uğursuzluqla xitama yetən təkcə əsas qəhrəmanlar deyil. Əsərdəki digər surətlər də həyatın və dövranın fəlakətli hallarından
qurtara bilmirlər: iztirab, kədər və möhnətdən xilas olmurlar. Məcnunun atası oğlunun "eşq divanəsi"nə çevrilməsindən
mükəddərdir. Valideynləri
Leylinin, onların arzu etmədikləri, qorxulu sevdaya giriftar olmasından əzab çəkirlər.
İbn Səlam vəfalı
ər olduğu halda, Leyli tərəfindən
sevilmədiyi üçün
bədbəxtdir. Nofəl
cəngavər şəxsiyyət
kimi Məcnuna yardım göstərə
bilmədiyinə görə
peşmançılıq əzabı
çəkir və
s. Demək, ümumən
cəmiyyət faciə
içərisindədir və
bu faciəni əsas yaradan amillər: fərdlər arasındakı mənəvi
rabitənin, ruhi ahəngdarlığın pozulmasıdır.
Bu cəmiyyətdə qürur
xudbinliklə əvəz
olunmuşdur. Bütün
bunların sayəsində
heç kəs bir başqasına görə özünü
fəda etmək istəmir. Füzuli şeirinin fəlsəfi axarından baş qaldıran, tarixin və zamanın zülmünə ittiham oxuyan sarsılmaz həqiqət budur!
İnsan
özünün fərdi
xudbinliyi, naqis ehtirasları və məhdud mənafeyi naminə yaşadıqca, cəmiyyət fəlakətdən,
həyat üzüntüdən,
qəlb sıxıntıdan
qurtara bilməyəcək!
Üzeyirin operasında ayrı-ayrılıqda
fəlakət girdabında
məhkum olunmuş və ümumi birliyi, səadəti xüsusunda düşünməməkdən
irəli gələn bu ictimai faciə,
klassik muğamın müxtəlif şöbələri
üzrə təhlil olunur. Nümunə üçün operanın
başlıca pərdəsindən
İbn Səlamın "Osmanlı"
və Leylinin "Segah" üstündə
oxuduqları ariyaları
yada salaq:
İbn
Səlam -
Pərişan-halın oldum, sormadın hali-pərişanım,
Qəmindən dərdə düşdüm,
qılmadın
tədbiri-dərmanım.
Nə dersən, ruzigarım
böyləmi
keçsin, gözəl
xanım!
Gözüm, canım, əfəndim,
sevdiyim, dövlətli
sultanım!
Əsiri-dami-eşqin olalı səndən vəfa görmən,
...Vəfavü-aşinalıq tərkini
səndən rəva görmən.
Gözüm, canım, əfəndim,
sevdiyim, dövlətli
sultanım!
Leyli -
Xoşdur nə qədər
eyləsə yarım
cəfa mənə,
Ta kim rəqib söyləməsin bivəfa
mənə.
Sənsiz diyari-hicrdə sərgəştə
qalmışam,
Vəslin ümidi, billah,
olur rəhnüma mənə.
Rəna qəsəd qalıbdı
belə xürdi-xabidən
Xuni-dilim olubdur, əzizim,
qəza mənə.
Qan
bəstərində qoyma
məni zar-mübtəla,
Ver şərbəti-vüsaldan, ey
meh, şəfa mənə.
Üzeyir
Hacıbəyovun Füzuli
qəzəllərinə musiqi
bəstələməsi bəstəkarın
"O olmasın, bu olsun" və "Arşın mal alan" operettalarında da əhəmiyyətli
yer tutmaqdadır. Mövzu və janr etibarı ilə şənlik, gülüş və yumor hissləri ilə aşılanmış
bu komediyalarında bəstəkar, Füzuli qəzəllərindən elə
nümunələr seçmişdir
ki, bunlar, əslində,
dramatik vəziyyətlərin
gedişi və qəhrəmanların gərgin
hadisələr silsiləsindən
keçən, müəyyən
qədər də kədərli əhval-ruhiyyəyə
məruz qalan sevgi-məhəbbət macəralarına
xidmət edir. Bu da təsadüfi deyil. Füzuli şeirində şənlik doğuran komik ünsürlər yoxdur. Şairin qəzəlləri, ümumən
bədii-fəlsəfi yaradıcılığında
olduğu kimi, həyatın ziddiyyətlərini
və insanın müəmmalı xilqətini
dərindən izah edən ictimai kədərlə zəngindir.
Üzeyir
Füzuli şeirinin
can damarını təşkil
edən fəlsəfi-bədii
ciddiyyəti, qəzəllərin
mayasına hopmuş düşündürücü lirizmin ahəngini xüsusi qayğı ilə mühafizə etmiş, hər iki operettanın baş qəhrəmanlarının
daxili-ruhi aləmini, sarsıntı və həyəcanlar həlqəsindən
keçən duyğu-fikir
dünyasını təhlil
məqsədilə müəyyən
muğam parçalarını
seçmişdir. "O olmasın,
bu olsun" operettasında Sərvərlə
Gülnazın dueti
"Segah" pərdəsi
üstündə Füzulinin
bu məşhur qəzəlini şərh
edir:
Şəfayi - vəsli qədrin
hicr ilə bimar olandan sor,
Zülali-zövq şövqün
təşneyi-didar olandan
sor.
Ləbin sirrin gəlib göftarə, məndən
özgədən sorma,
Bu pünhan nüktəni bir vaqifi-əsrar olandan sor,
Gözüyaşlıların halın
nə bilsin mərdümi-qafil,
Kəvakib seyrini şəb
ta səhər bidar olandan
sor.
Muğamın "Segah" pərdəsi,
bəstəkarın da qeyd
etdiyi kimi, dinləyiciyə məhəbbət
hissi təlqin edir. Təsadüfi deyildir ki, bir-birinə könül verən gənc sevgililər (Sərvər və Gülnaz) məhəbbətdən
xoşnud olduqlarını
nümayiş məqsədilə
Füzulinin həmin qəzəlini xüsusi coşqunluq və məmnunluq əhval-ruhiyyəsi
ilə oxuyurlar.
Füzuli
qəzəllərinin mərkəzi
mövzusu məhəbbətdir.
Bu məhəbbətin əlamətdar
xüsusiyyəti, başlıca
və aparıcı leytmotivi insanın öz taleyi uğrundakı mübarizəsi
ilə əlamətdardır.
Füzulinin qənaəti
belədir. Doğrudur,
eşq yolunda fəda olmaq, qurban getmək vacibdir. Məhəbbətdə
kama və kamala çatmaq - ruhi böhranlar, mənəvi sıxıntılar hesabına
başa gələ bilər. Lakin bu da həqiqətdir ki, sıxıntı
keçirmədən, sarsıntıya
məruz qalmadan, mənəvi işgəncə
çəkmədən məhəbbətə
qovuşmaq eşqi ucuzlaşdıra bilər.
Kədərdən sonra
yaranan sevinc, mənəvi böhrandan qalib çıxıb vüsala qovuşmaq insana tükənməz fərəh gətirir.
Füzulinin bu ruhda və məzmunda olan qəzəllərindən
bəstəkar "Arşın
mal alan" komediyasında
da istifadə etmişdir.
Əsərdə Füzulinin
məhəbbət mövzusunda
yazdığı dörd
qəzəli müəyyən
münasibətlərdə əsas surətlərin (Əsgər və Gülçöhrə) dilindən
verilmişdir. "Nalədəndir
ney kimi avazeyi-eşqim bülənd"
misrası ilə başlayan qəzəl birinci pərdədə tacir Əsgərin tənhalıqdan yaranan sıxıntılı və
kədərli əhval-ruhiyyəsini
bildirmək məqsədilə
seçilmişdir:
Nalədəndir ney kimi avazeyi-eşqim bülənd,
Nalə tərkin qılmazam,
ney tək kəsilsəm bənd-bənd.
Qıl mədəd, ey
bəxt, yoxsa, kami-dil mümkün deyil,
Böylə kim, ol dilrüba bidərddir, mən dərdimənd.
Açılır könlüm gəhi kim, giryeyi-təlxim görüb,
Açar ol gülrux təbəssüm birlə
ləli-nuşxənd.
İkinci
qəzəl ikinci pərdədə Gülçöhrənin
təbiətindəki dalğınlığı,
həyat hadisələrinə
romantik əlaqəsini
və ümumən xaraktercə bədbin bir qız olmasını
nümayiş etdirmək
üçündür:
Pərişan xəlqi-aləm ahü-əfğan
etdiyimdəndir,
Pərişan olduğum xəlqi
pərişan etdiyimdəndir.
Dili-zarimdə dərdi-eşq günü-gündən füzun
olmaq,
Yetən bidərdə tədbir
ilə dərman etdiyimdəndir.
Deyil bihudə, gər
yağsa fələkdən
başıma daşlar,
Binasın tişeyi-ahimlə viran
etdiyimdəndir.
Komediyada
Gülçöhrənin dilindən
Füzulinin daha iki qəzəli ifadə olunmuşdur. Birinci qəzəl ruhuna və mündəricəsinə görə
surətin məhəbbətə
aşina olduğunu,
ilk anlarda nə kimi şadlıq təlatümləri keçirməsini
bildirir; eşqin ləzzətindən xumarlanan
saf, məsum bir qəlbin xoş həyəcanlarını
tərənnüm edir:
Aşiq oldum necə bir tazə güli-rənayə
Ki, salıbdır məni o işvə ilə qovğayə.
Gözümün qanı ilə sinəmi al etdim kim,
Səbəbi sənət ola ol
büti-bipərvayə.
Bu bir işdir ki, məni iynə kimi incəldib,
Salır iplik kimi hərdəm bu uzun sövdayə.
"Bülbüli-zarəm, güli-rüxsari-alindən
cüda" misrası
ilə başlayan ikinci qəzəl isə eşqə mübtəla bir qızın sevgilisindən
ayrılmaq həsrətini,
məhəbbətin cəfasına
dözməməkdən və
tez bir zamanda
vüsala qovuşmaq arzusundan doğan iztirablı-ələmli vəziyyətini
nümayiş etdirir:
Bülbüli-zarəm, güli-rüxsari-alindən
cüda.
Tutiyi-laləm, şəkər nisbət
məqalindən cüda.
Der idim səbir eyləyim, olsam cəmalindən cüda,
Bilmədim düşvar imiş
olmaq vüsalindən cüda.
Ağlımı tərk eylədim fəzlü kəmalindən cüda,
Dönmüşəm mən müflisə cahü-cəlalindən
cüda.
Tirə oldu ruzigarım
zülfü-xalindən cüda,
Oldu
səhra mənzilim vəhşi qəzalından
cüda.
Füzuli
şeiri və Üzeyir musiqisi yaradıcılıq məsləkinin
ahəngdarlığı, mövzu
və fikir aləmi, fəlsəfi dərinlik və poetik hissin genişliyi
etibarilə daim vəhdətdə, üzvi
əlaqədə dərk
edilən xariqüladə
bir aləmdir. Füzuli poeziyasınınmı
Üzeyir musiqisinə,
bu musiqinin idraki ənginlik və melodiyasına, avaz və riqqətinə,
gözəllik və bəlağətinə təsir
etdiyini, Üzeyir musiqisininmi Füzuli şeirinin fəlsəfi dərinlik və lirizminə, çoxtərəfli
həyati axtarış
qüdrətinə, bəşəri
kədər və işıqlı ideallar problemlərinə rövnəq
verdiyini və cilalandırdığını söyləməyə mühakimənin
iqtidarı çatmaz.
Füzuli
- fikrin atəşi, hissin təlatümüdür!
Üzeyir - gözəlliyin
zinəti, eşqin vüsətidir! Fikir hisslə, gözəllik məhəbbətlə bir
doğulduqda, vəhdətdə
olduqda qüvvətlidir,
təravətlidir, yüksəkdir.
1971
Məsud ƏLİOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti. – 2024. – 20 aprel, ¹ 13-14. – S.
14-15.