Milli
poetik düşüncədə insan-varlıq qarşıdurmasının Qulu Ağsəs paradiqması
-
Aprelin iyirmisi əziz dostumuz Qulu Ağsəsin əlli beş yaşı tamam olur. Qulu Ağsəs,
şübhəsiz, müasir
Azərbaycan poeziyasında,
hətta mübaliğəyə
yol vermədən deyə bilərik ki, müasir türk poeziyasında sinxron baxımdan kifayət qədər "geniş mənəvi və mədəni ərazini işğal etmiş",
diaxron baxımdan isə, bu "işğalçılığ"ı uzun zaman kəsimində qoruyub saxlayacağını
təsdiq etmiş şairlərimizdəndir.
Poetik düşüncəmizin
Səməd Vurğundan
sonra Rəsul Rzada, daha sonra
Əli Kərimdə müşahidə olunan
modern tendensiyası Ramiz Rövşəndə,
Vaqif Səmədoğluda,
Vaqif Bayatlı Odərdə yeni keyfiyyət
halına keçdikdən
sonra öz növbəti orijinallıq
talelərindən birini
məhz Qulu Ağsəsin poeziyası timsalında yaşayır.
Əlbəttə, bu mərhələdə Qulu
Ağsəs tək deyil. Amma bizcə, Qulu Ağsəs "dilin dilini bilməsi"
baxımından minillik
türkdilli poeziyamıza
öz müasirlərindən
daha çox mənəvi varislik edir. Bu şeirlər ideya-fəlsəfi cazibədarlığı
ilə yanaşı, türk dilinin ifadə potensialının
heyrətamiz məcaz dərinliyini nümayiş
etdirmək baxımından
təkrarsızdır. Qulu
Ağsəsin Ramiz Rövşən
haqqında dediyi "türk dilinin dili həm də
Ramiz Rövşənə görə
uzundur" fikrini tam mənası ilə onun özünə daha çox aid etmək mümkündür.
Yəqin ki, Qulu Ağsəsin ad günü məndə olduğu kimi, şairin əksər dostlarının da yaddaşında,
ilk növbədə, dillər
əzbərinə çevrilmiş
"Mən doğulan
gün" şeirini
assosiasiya edir:
Anama: "Sevin
dedilər,
"Bu oğlun, evin" dedilər,
Mən doğulan
gün dedilər,
Aprelin 20-nə.
Qulu Ağsəs poeziyasının istər
linqivopoetik, istərsə
də, ideya-fəlsəfi
özünəməxsusluğunu şərtləndirən, onu
müasir ədəbi
düşüncəmizin nüfuzlu
avtoritetlərindən birinə
çevirən, ilk baxışdan
qətiyyən mövcudluğu
sezilməyən, lakin
əslində bu poeziyanın görünməz
ideya-fəlsəfi platformasını
təşkil edən poesemantik leytmotiv elə bu sətirlərdəcə
aydın bəyan edilir. Xüsusən, şeirin sonrakı misralarında:
İstədim öləm,
qoymadı,
Lap nahaq yerə qoymadı,
Tanrım bir daşı qıymadı,
Aprelin 20-nə.
Bizcə, bu poesemantik leytmotiv insan-varlıq qarşıdurmasında
varlığa ekzistensional
yanaşmadır ki, ötən
əsrin ortalarından
Azərbaycanın bir sıra yeni poetik tendensiyanı təmsil edən ədiblərinin yaradıcılığının, o cümlədən, Qulu Ağsəs poeziyasının
semantik sisteminin əsaslarından birini təşkil edir. Belə bir məşhur
deyim var: "Varlıq
nədirsə, odur, insan isə nədirsə, o deyil".
Ona görə də onlar arasında əbədi bir ziddiyyət vardır. Ekzistensionalizmin məşhur
"atılmışlar" konsepsiyasına görə,
insan dünyaya öz iradəsi xaricində, zaman və məkan seçimi olmadan gəldiyi üçün onun şüuruna atılmışlıq
və tənhalıq psixologiyası hakim olur. Onların baxışına
görə, insanla varlıq arasında ziddiyyət paradiqmalarının
ana istiqamətini məhz
bu baxış təşkil edir.
Qulu Ağsəsin poeziyasının ideya əsasında linqivopoetik baxımdan olduqca mükəmməl bədii
texnologiyalarla reallaşan,
elə bu bədii texnologiya mükəmməlliyi arxasında
da gizlənib görünməz
olan sistemli poetik-fəlsəfi konsepsiya dayanır. Burada onu da nəzərə almaq lazımdır ki, klassik fəlsəfədən
fərqli olaraq son yüz ilin fəlsəfi
fikri yalnız quru akademik modellərdən
ibarət deyil. Artıq ötən əsrin ortalarından belə hesab edilir ki, fəlsəfi dünyagörüş şairanə
olduğu qədər
həqiqidir. Kantın
məşhur "hər
hansı bir sahədə riyaziyyat nə qədərdirsə,
elm də o qədərdir"
aprioru müasir fəlsəfədə belə
səslənir: hər
hansı bir fəlsəfədə poeziya
nə qədərdirsə,
həqiqilik o qədərdir.
Amma məhz poeziya... Kamünün məşhur
"filosof olmaq istəyirsənsə, roman yaz"
fikri də bu yanaşmaya əsaslanır. Bu mənada
biz, "Qulu Ağsəs
poeziyasında fundamental insan-varlıq
münasibətlərinin ifadəsi
aparıcıdır" - deyərkən,
qətiyyən iddia etmirik ki, burada fəlsəfi konsepsiya ideoloji baza statusundadır.
Sadəcə olaraq, Qulu Ağsəs insan-varlıq ziddiyyətinin
ağrılarını öz
dərisində hiss edir,
öz bətnində yaşayır. O, mövcudluğun
təbiətini bilmir,
onun müəmması
qarşısında daim
düşünür, onu
özü üçün
əbədi sual hesab edir:
Bu gələn yaslı kimdir
Sual
Başı qapazlı
kimdir
Sual
Nədi, niyəsi
yoxdu
Sual
Dərddi-yiyəsi yoxdu
Sual.
Müşahidələrimizə görə,
Qulu Ağsəs poeziyasında insan-varlıq
qarşıdurmasının bir neçə paradiqması vardır. İnsan-Allah, insan-sosial gerçəklik, insan-ölüm,
insan-insan, insan-zaman və s. bu qarşıdurmanın
əsas paradiqmalarıdır.
Qulu Ağsəs poeziyasında insan-Allah münasibətləri üzərində
xüsusilə dayanmaq
lazımdır. Qulu Ağsəs yalnız Allaha münasibətdə
varlığın fövqəltəbiiliyinə,
ilahi harmoniyasına inanır, onu bu aspektdən də mənalandırır:
Mərhəmətin, neynəsəm
də,
Günahımı aşmada,
Çoxdandır ki, içimdə
bir yalvarış dolaşmada: -
Gedib tövbə
eləməyə mənə
yer ver, ilahi!
Elə yer ki, baxıb görüb sənsən hər yer, ilahi!
Günahımı nəylə
desən, razıyam, yuyum orda,
Əgər gücün
çatsa məni
Özündən doyur orda.
Təbiidir ki, burada
təsəvvüfi semantik
kod, irfani ənənə iştirak
edir. Məşhur "hər şey Allahdır, Allah hər şeydir" tezisi buradan aydın sezilir. Qulu Ağsəs "böyük ənənənin
içində olduğu
üçün" bu
poetik yaşantını
həmin ənənəni
qorumaqla, həm də orijinal poetik bir dildə
ifadə etməyi bacarmışdır. Lakin Qulu
burada yalnız ənənədən gəlmir.
O həm də öz fəlsəfəsindən,
öz yaşantılarından
gəlir. Bunu sübut edən odur ki, burada Qulu ilahi sevgisini
son dərəcə orijinal
bir bədii üsulda etiraf etmiş olur. Məhz bu ilahi
sevginin nəticəsidir
ki, şairin Allahla münasibətlərindəki aşağıdakı
səpkidə ərköyünlüyü,
şıltaqlığı, ərkyanalığı da qətiyyən
asilik təsiri bağışlamır:
Mən şeytan
balanam, Tanrım,
Ölü ver, diri qaytarım.
Sən ordan bir boş şey
göndər,
Doldurum, geri qaytarım.
Eyni ruhda başqa bir nümunə:
Eşit, yoldadır
artıq, çapır
cin atım Sənə,
Söz atıb
tutanmadım...
İndi can atım
Sənə...
Qulu Ağsəs poeziyasının mövzu
və poetik-fəlsəfi
problematikasını sistem
olaraq müəyyənləşdirmək
çətindir. Burada
poetik avtonomiyanı bəlli mövzular məcmusu və ya sosial problematika
müəyyən etmir
(baxmayaraq ki, bu da aparıcıdır). Bu poeziyada
poetik avtonomiyanı poetik təfəkkürün
gerçəkliyi poetik
olaraq dərk standartları, həmin standartların gerçəkliyi
poetik baxımdan yenidən yaratması şərtləndirir. Gerçəkliyin
mütləq pozitiv təsdiqi pafosu da, ona radikal oppozisiya
intonasiyası da Qulu Ağsəs poeziyasına yaddır. Qulu Ağsəs poeziyasının
əsas pafosunu və intonasiyasını əslində kifayət qədər ciddi oppozisiyada olduğu gerçəkliyə ironiya
təşkil edir. Həm də bu ironiya ənənədə
olduğundan fərqli
olaraq "pıçıltı
mədəniyyəti" ilə
təqdim edilir. Və belə ironik pıçıltı
Qulu Ağsəs müdrikliyinin əsasında
dayanır. Günümüzün
orijinal elmi-filoloji təfəkkür sahiblərindən
olan Rüstəm
Kamal haqlı olaraq qeyd edir ki, Qulunun
müdrikliyi şair pozası deyil, təcrübənin paylaşılmasıdır.
Biz hesab edirik ki, bu paylaşmaq ehtiyacı ilə yanaşı, həm də həsrətin ovudulmasıdır. Haydeqqer
yazırdı ki, həsrət
fəlsəfənin fundamental əhval-ruhiyyəsidir. İnsanın
təbiəti belədir
ki, o aktual varlığı
ilə kifayətlənməyib
daim olmayana can atır. Bu da onun potensial varlığının
reallaşması üçün
ən böyük stimuldur. Qulu Ağsəsin poeziyasında
belə bir həsrət və canatma olduqca qabarıqdır:
Hardasa, çölün
düzündə
Su köşkü
olmalıydı,
Ürəyimin alt gözündə
Son eşqim olmalıydı.
Qulu Ağsəsin poeziyasında, universal-antropoloji
mənada diqqəti xüsusi olaraq cəlb edən cəhətlərdən biri
bütün dünya poeziyasının, o cümlədən,
Azərbaycan şeirinin
əsas ideya istiqamətlərindən olan
varlığın harmoniyasına
çağırış, disharmoniyaya isə etirazdır. Maraqlısı
odur ki, Qulu Ağsəsdə disharmoniyaya
etiraz da onun poeziyası üçün
xarakterik olan ironiya intonasiyasına tabedir:
Hamı aldadır
özünü,
Aldada-aldada sevir.
Hərə bir küncə çəkilib,
Hərə bir daldada sevir.
Yatıb yerin-göyün
şahı,
Bəndə yüz oyun çıxarır.
Hərə öz günün doğurur,
Hərə öz ayın çıxarır.
Burada şeirin
yaranmasına səbəb,
energetik əsas xüsusi bir fəhmlə hiss edilən
gerçəkliyin disharmoniyasıdır.
Sosial mühit xaotikdir. Bu xaosun əsasında fərdlərin
ümumi harmonik prinsiplərdən, kosmik harmoniyadan uzaqlaşması
dayanır. Fərdlərin
ümumi harmonik sistemin tərkib hissəsi kimi mənəvi funksionallığı
ilə onların fərd olaraq mənəvi funksionallığı
arasında ziddiyyət
yaranmışdır. Haydeqqer
yazırdı ki, insan
həmişə nə
isə bütövlük
axtarır. Bu mənada,
mistik təlimlərindəki
"varlığın mənəvi
vəhdəti" ideyası
da, dahi rus mütəfəkkiri Verdnadskinin
sırf rasional prinsiplərlə modelləşdirdiyi
"biosferin ümumiliyi"
anlayışı da insanın
bütövlük axtarışlarının
təzahürləridir. Əslində
gerçəkliyin disharmoniyasını
təsvir edən Qulu Ağsəs də bütövlük və harmoniya axtarır. Bu axtarış
Qulu Ağsəsi məsələnin təsəvvüfi
həll variantına gətirib çıxarır:
Biz yemik, onsuz da, nədi
Xeyri özünü
yormağın?!
...Əcəl bir ucdan vərriyir,
Atır ağzına
torpağın...
Deməli, ölüm
mütləq həldir.
Ümumiyyətlə, Qulu
Ağsəs şeirlərinin
əsas paradiqmalarından
biri ölümdür.
Qulu Ağsəs Platonun məşhur "Hər bir yaradıcılıq
öz gücünü
ölümdən alır"
fikrinin daha çox şairlərə
aid olduğunu yaradıcılığı
ilə bir daha təsdiqləmiş olur:
Sağ-salamat ölsəydim
-
Üst-başını
Cığır basmış
yol kimi... Qəfil bir söz eşitsəydim -
Dil açan
lalın ilk dəfə
Dediyi "sakit
ol" kimi,
Keyfim ala buludda
kövrəlsəydim,
Şimşək qurutsaydı
gözüm suyunu...
Atamdan xeyir-dua
almaq üçün
Qiyamət gününə
salsaydım toyumu...
Burada ölümə
ekzistensional-fəlsəfi yanaşma
ilə fərdi fəci tale olduqca poetik bir ustalıqla
birləşdirilmişdir. Burada
metaforaların miqyası
Füzuliyanədir. Lakin göylərə
baş vuran bu metaforalar real insani emosiyaya dayanır: "atamdan xeyir-dua almaq üçün qiyamət
gününə salsaydım
toyumu". Fərdi bioqrafiyanın fəci bir detalının - doğulduğu gündən
üzünü görmədiyi
ata həsrətinin bundan daha poetik
ifadəsi olduqca orijinaldır. Qulu bu poetik möcüzəni
ona görə yarada bilir ki, onun gerçəkliyi dərk standartları məhz poetik prinsiplərə əsaslanır.
Söz Qulu Ağsəsə ona görə bu qədər mütiliklə
tabe olur ki, o, özü də məhz poetik sözün Quludur. Yenə də ekzistensionalizmə görə,
həyat-ölüm dilemmasının
tərəfləri bir-birini
şərtləndirir, biri
digərinin mənalanmasının
şərti kimi çıxış edir.
Haydeqqer həyatı
"ölüm üçün
varlıq" kimi mənalandırırdı. O yazırdı
ki, ölüm haqqında
bildiyimiz yeganə şey odur ki, o, həyat deyil.
Qulu Ağsəsin şeirlərində ölümlə
həll edilən sosial disharmoniya ilə yanaşı, harmoniyaya heyrət də böyük ustalıqla əks olunmuşdur:
Bura bir dağ döşüdür...
hər tərəf duman, çiskin...
Mən bu yolunu azmış... baxtdan, havadan küskün.
Yallar yaşılbaş
sona, dərələr
gölmüş kimi,
Quşlar pəsdən
oxuyur boğazı gəlmiş kimi.
Dumanı şumlamağa
bir xırman vəli ola,
Holavar çağırasan,
yamaclar dəli ola.
Bu, ənənəvi
olaraq vərdiş etdiyimiz təbiətin gözəlliyinin tərənnümü
deyil. Bu, təbiətin
də gözəlliyinin
əsasında dayanan varlığın harmoniyası
qarşısında poetik
heyrətdir.
Sonda mən Qulu Ağsəsin şəxsiyyəti haqqında
da bir neçə kəlmə demək istəyirəm. Qulu Ağsəs gözəl şair olmaqla yanaşı, milli-ədəbi
elitamızı çox
ləyaqətlə təmsil
edən ziyalılarımızdandır.
O, dərin sənət
biliyinə malikdir. Qulu həm də
yaxşı dostdur, gözəl
ailə başçısıdır.
Rəhmətlik Mehdi Bəyazid
deyirdi ki, həm normal
adam, həm də yaxşı şair olan adam tanımıram. Mehdi Bəyazidin müəyyənləşdirdiyi
bu prinsip Qulu Ağsəsə münasibətdə pozulub.
O, yaxşı şair
olmaqla yanaşı, həm də gözəl insandır. Quluya möhkəm cansağlığı, yaradıcılıq
uğurları arzulayırıq.
Sərxan XAVƏRİ
Filologiya elmləri
doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.
– 2024. – 20 aprel, ¹ 13-14. – S. 20-21.