Füzuli ili və Teatr günü
10 mart milli teatr günümüzə
III yazı
(Əvvəli
burada)
MERAC
Ailə-uşağı, ev-eşiyi,
taxt-tacını atıb
illər boyu düzü-dünyanı dolaşan
hind şahzadəsi Qautama
axtardığı həqiqəti
bir ağac altında bağdaş qurub oturduğu yerdəcə tapmış,
qəfil daxili nurlanma sonucunda mis qızıla, zaman əbədiyyətə,
surət mənaya, damla dəryaya, insan Tanrıya, Qautama isə Buddaya çevrilmişdi! Budda, sadəcə, nəyi tapdığını
deyil, həm də illərdən bəri nəyi axtardığını da içində
çaxan və bütün varlığını
nurlandıran şimşəyin
ani işığında, bir
göz qırpımında
anlamışdı!! Sən
demə, təkcə tapdığı deyil, axtardığı da onun özü imiş!!! Budda merac eləmiş,
amma bu, göydə deyil, yerdə baş vermişdi!! Buddanın nurlanması Peyğəmbər
əfəndimizin meracda
gördüyü nurun
yerə düşən
kölgəsi, materiallaşmış,
doğal, aşağı
forması - dəryadan
bir damla idi! Peyğəmbərimizin
meracda birbaşa, vizual olaraq gördüklərini
Budda fikrən, virtual olaraq görmüşdü.
Əyləşdiyi torpaq
onun taxtı, söykəndiyi ağac onun tacı idi. Fani hakimiyyət
atributlarından üz
çevirən Budda əbədi səltənətini
tapmışdı. Buracan
o, sıradan bir şahzadə idi, bundan sonra isə
milyonlarla könüllərə
sultan olacaqdı.
Ol pərivəş
kim, məlahət mülkünün sultanıdır,
Hökm onun hökmüdür, fərman
onun fərmanıdır.
Yaxud:
Ey gül,
nə əcəb silsileyi-müşki-tərin var,
Vey sərv, nə xoş canalıcı işvələrin
var!
Yaxud:
Vəh nə qamət, nə qiyamət, necə şaxi-güli tərdir,
Nə bəladır,
nəzər əhlinə
nə xoş məddi-nəzərdir!
Yaxud:
Öylə müstəsna
gözəlsən ki, sənə
yoxdur bədəl,
Səndən ey can, münqəte qılmaz məni illa əcəl!
Yaxud:
Ey mələksima
ki, səndən özgə
heyrandır sana,
Həq bilir, insan deməz, hər kim ki insandır sana!
Və yaxud və yaxud və
yaxud...
Bəs, Füzulinin
bir ömür boyu gündüz əliçıraqlı, gecələr
şam işığında
axtardığı, əlində
qələm, qarşısında
kağız vəsfindən
doymadığı bu
gözəl kimdir? - Qadın, mələk, Həzrət Hüseyn, Peyğəmbər əfəndimiz,
yoxsa, Allahın ta kəndisi, bir sözlə, o, bəşəridir,
ya ilahi? Fuad Köprülüzadə və
ingilis alimi Gibb dahi şairin gözəlini ilahi, Mir Cəlal Paşayev, Fuad Qasımzadə və Əbdülbaqi Gölpınarlı
daha çox bəşəri sayır.
Yaşar Qarayevə görə isə o, bəşərilik və ilahiliyi, damla və dəryanı özündə birləşdirir,
yəni gözəlin
ilahi olması onun bəşəriliyi, bəşəri olması
isə ilahiliyini istisna eləmir, bu iki amil bir-birinə,
nəinki zidd deyil, əksinə, bir-birini tamamlayır, insan Allahla, yaradılan Yaradanla bir yerdədir.
Məncə, Füzulinin
gözəli hər kəsdən öncə, şairin özünün
saf, kristal, ideal, metafizik formasıdır, amma bu formada
qadına, əhli-beytə,
Peyğəmbərə də
yer var və bütün bunların cəmi "formalar forması"nı - Allahı
verir. Füzulinin qəzəlləri də,
"Leyli və Məcnun" dastanı da
yalançı "eqo"nun
həqiqi mənə,
çöldəkinin içəridəkinə,
insani surətin öz ilahi orijinalına
aşiqliyi və onunla eyniləşmək istəyinə həsr olunub. Bəli, düz eşitdiniz, ilahi eşqin metafizik özülündə
insanın özünün
özünə sevgisi
durur - ilahi sevgi insani, insani
sevgi isə ilahidir. Yox, bu "özünəvurğunluq"
əsla narsisizm deyil. Narsisizm insanın öz surətinə - məndən
çöldəki mənə,
məcnunluq isə öz mənasına - məndən içəridəki
mənə (alter eqoya)
aşiqliyinin göstəricisidir.
Amma məndən içəridəki
bu "mən" həm "mən"dir,
həm də "mən" deyil, həm konkret bir şəxsdir, həm də hamı və hər şeydir. Yunis Əmrənin dediyi kimi:
Məni məndən
sorma, məndə deyiləm,
Məndə bir mən vardır məndən içəri.
Bu, Yunisin meracıdır!
Leyli və Məcnunun cismani qovuşması üçüncü
insana aparacaq - kəmiyyət artımı
baş verəcəkdi,
metafizik vəhdəti
isə tək Allaha doğru apardı - keyfiyyət çevrilməsi getdi.
Allah bütün çoxluq,
üçlük, ikiliklərin
birliyidir:
Məndə olan aşikar sənsən,
Mən xud yoxam, ol ki var, sənsən.
Gər mən mən isəm, nəsən sən, ey yar?
Gər sən sən isən, nəyəm məni-zar?
Özümüzə gedən
bütün yollar Allaha doğru, Allaha gedən bütün yollar meracdır. Leyli gözəllikdir və onun məktəbdəki vüsal nəşəsi gözəlliyin israsıdır.
Məcnun eşqdir və onun səhradakı
hicran əzabları eşqin meracıdır.
Bu, Füzulinin öz Leylisiylə birlikdə isrası, Məcnunuyla birlikdə meracıdır!
Bu, Füzulinin Milli Teatrın
qarşısındakı heykəlidir!
Rəsmi islama görə, Peyğəmbər
meracda Allahı bir ox uçuşu məsafəsində nur şəklində görüb.
Qurani-Kərim "Ən
Nəcm" surəsində
merac olayını
"o, öz Rəbbinin
ən böyük dəlillərindən bəzisini
gördü", - deyə
xatırlayır. Nəimi
isə Peyğəmbərin
əshabəsi Əbu
Hüreyrədən gələn
hədisə söykənərək
"Cavidannamə"də inanır ki, Rəsulullah meracda özünü görüb, özü də necə: qızıl taxtda əyləşmiş, başında
qızıldan tac, əlində
qızıl əsa, ayağında qızıl
nəleyin, qıvrıcıq
saçları çiyinlərinə
tökülmüş, bığ
yeri yenicə tərləmiş, bütün
çevrəsini şam
kimi nurlandıran yeniyetmə şah surətində!
Söhbət, əlbəttə,
təkcə Əbu Hüreyrənin dediklərindən
getmir, Nəimi, Nəsimi və bir çox digər hürufilər bu hədisin mötəbərliyini təsdiqləyən
bədəndənkənar fərdi
ruhi təcrübə
keçmiş, nur saçan o şahı zərif materiya planında açıq-aşkar
görmüş, onunla
səssizcə "söhbət"
eləmiş, onun varlığına yəqinlik
gətirmişdilər. Onların
dabanından soyulmaq, əl-qolu bağlanıb tonqalda yandırılmaq, dili kəsilib, gözü tökülüb,
boğazından dara çəkilmək, atlara
qoşulub, dörd yerə şaqqalanmaq və digər ağılasığmaz fiziki
işgəncələrə üstün gələn sarsılmazlığının kökündə öz fərdi görüntülərindən
doğan bu dərin daxili inamları - yəqinlikləri
dayanır. Əbu Hüreyrədən gələn
hədisin timsalında
isə özlərini
Peyğəmbərə aparıb
çıxaran və
onun vasitəsilə ilkin mənbəyə - Allaha bağlayan istinad nöqtəsi görürdülər. Bu fərdi
ruhi görüntünün
hesabına Nəsimi
"şəha, mehrindənmidir,
ya aşinalıqdanmıdır/
cismimi sər ta qədəm min gəz yararlar ağrımaz" deyir, özünü cismdə, surətdə deyil, mənada, orijinalda görürdü.
Məna, orijinal isə qeyri-cismani olduğundan fiziki ağrı tanımır.
Şair "Həq-təala
Adəm oğlu özüdür!" yazırdı.
Həq-təala isə
cismani əzab duya bilməz. Bütün hürufilik Əbu Hüreyrədən
gələn və islam (insan!) düşüncəsində devrim
vahiməsi doğuran,
Allahın insan sifətində təcəllasını,
yəni insanın ölməzlyini təsdiq edən o hədisə söykənirdi. Allah əbədidir
və deməli, onun təcəlla bulduğu insan da ölümsüzdür. İnsanın
ölməzliyi hürufiliyin
təməl prinsipi, Nəiminin "Cavidannamə"si
(ölməzlik kitabı)
hürufilərin anayasasıdır.
Bu, Nəiminin meracıdır!
Sufi poeziyasında
Allahı işarələyən
şah obrazı Əbu Hüreyrədən
gələn o "xatakar"
hədisi dolayısı
ilə təsdiqləyir,
amma özünü Xətai adlandırmasına
baxmayaraq, gerçək
şahın dilində
artıq xəta kimi səslənmir, dabanından soyulmaq, oda atılmaq, dara çəkilmək, şaqqalanmaq qorxusu aradan qalxırdı. Nədən ki, insanı Allaha şərik qoşmaq günahından qorunmağa burda sözün real məna qatı varıydı. Bunu axı, doğrudan da, şah deyirdi! Özü də necə şah:
Xətaiyəm, ağ atlıyam,
Sözü şəkərdən
datlıyam!
Əli Mürtəza
zatlıyam,
Qazilər, deyin, şah mənəm!
Bu, Xətainin meracıdır!
Füzuliyə görə,
Peyğəmbərin bu
şahanə məqamı
- məqamən-Mahmudun vəsfi
mümkünsüzdür. Axı,
onu "Yasin" surəsində
vəsf, "Taha"da
tərif edən Allahın kəlamından
sonra nəsə demək mümkünsüzdür:
Necə təqrir
edəyin vəsfini bir şahın kim,
Ona vəssaf ola Yasinü müərrif
Taha?
Şairin fikrincə,
Peyğəmbərin bu
şahanə məqamdakı
ali mərtəbəsi
ilə tutuşdurmada bütün hikmət sahibləri aşağı
kəsim, fəlsəfə
isə səfehlər
yığnağıdır:
Rütbeyi-hikməti-meraci-kəmalinə görə,
Hükəma firqeyi-dun,
fəlsəfə cəmi-sühəfa.
Bəli, Peyğəmbər
əfəndimizin özünügörk
güzgüsü ən
parlaq, özünüdərk
taxtı ən uca idi. Onun
meracda özünü
gördüyü mərtəbədə
nə öncə, nə də sonra heç kəs özünü görməyib. Bu, ən azı mənim bildiklərimi bilən, gördüklərimi görən
və inandıqlarıma
inananlar üçün
aksiomatik, qeyd-şərtsiz,
çək-çevirsiz bir
həqiqətdir. Amma Quran özü
"biz istədiyimiz kəsləri
dərəcələrlə yüksəldirik və sizin hər birinizin başı üstündə sizdən
daha çox bilən biri var..."
("Yusif", 76) buyurur.
Bu ayədən çıxış
eləsək, hər kəs öz dərəcəsində merac
eləyir - özüylə
göz-gözə, ruhi
devrimlə üz-üzə
qalır, indiyəcən
özünü dərya
sayırdısa, damla qədər kiçik, damla sayırdısa, dəryalarcan böyüklüyünü
görüb heyrətə
düşür:
Heyrət, ey büt, surətin gördükdə lal eylər məni!
Surəti-halım görən
surət xəyal eylər məni!
Füzilinin "büt"
dediyi Peyğəmbərin
meracda gördüyü
yeniyetmə şahın
özü idi. Bunu qəzəlin sonrakı beytlərindən
biri belə təsdiq eləyir:
Mən gəda
sən şahə yar
olmaq yox, əmma neyləyim,
Arizu sərgəşteyi-fikri
mühal eylər məni!
Klassik Şərq
poeziyasındakı "vüsal"
sözü könül
güzgüsündə o şahla
üzbəsurət durmağı
işarələyir. Merac
vüsal dəmidir və Məhəmməd peyğəmbər həmin
gecə o şahla üz-üzə durmuşdu!
Məhəmməd Füzuli
isə bir ömür boyu bu vüsalı eləcə "arizu"
eləyirdi. Peyğəmbər
Məhəmməd özünü
öz dərəcəsində,
şair Məhəmməd
də öz dərəcəsində görürdü!
Peyğəmbərlə şairin
fərqi bunda idi. Ümumən, bir insanın digərindən ancaq bir fərqi, bir üstünlüyü
ola bilər - sən özün-özünü hansı
dərəcədə görür,
hansı mərtəbədə
anlayırsan. Çünki
hər kəsin mahiyyəti kənardan hamının baxdığı
"sən"də yox,
içəridən özünün
gördüyün "mən"dədir.
Həqiqətin qiyməti
ondadır ki, o gizli bir xəzinə kimi daxildə olur.
Özünü görəndə
mat qalmaq, sükuta dalmaq, lal olmaq
insanın nitq ötəsi əhvalı,
sözün yeddinci halıdır. Nitq insanın bir başqasıyla ünsiyyəti
üçündür. Susanda
özümüzlə danışırıq
və nitq öz önəmini itirir.
Susmuşam, tərpənməz
bu dil, bu
dodaq,
Mən daha lalam, lal, bu
yer üzündə.
Məni korlar görər dünyada ancaq,
Məni karlar qanar bu yer
üzündə.
Korların gördüyü,
karların eşitdiyi,
lalların danışdığı
bu durum altıncı hissdir. Bu fikrə
"Lal" şeirini oxuyub
gəlirəm. Şeirin
müəllifi Ramiz Rövşən
insanı belə görür, özünü
belə bilir. Bu, Ramizin meracıdır.
Sartr "Söz"
əsərində düz
buyurur ki, beş duyğu üzvünün
dışına çıxan
bu hiss beşmərtəbəli
evin "altıncı
mərtəbə"sidir. Bu fransızlar, bu imansızlar, bu quransızlar!!! Heç beşmərtəbənin də
altıncı mərtəbəsi
ola bilərmi? O bəlkə
var, bəlkə yoxdur,
Zaur kimi gerçək, Təhminə
kimi xəyaldır, yəqin deyil, ehtimaldır, nida deyil, bir sualdır,
bir sözlə, paradoksaldır! Bu fikirlərə
"Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi" romanını
oxuyub gəlirəm. Romanın müəllifi Anar insanı belə görür, özünü belə bilir. Bu, Anarın meracıdır.
Həddini aşma,
ey insan! Bu nə təkəbbür, nə mənəm-mənəmlik,
nə böyük dövlətçilik, nə
savaş, nə qan-qadadır?! Bilmirsənmi,
tökdüyün hər
damla qana görə başınla cavab verəcəksən? Qorxmursanmı, tacın düşən andaca qürurla dolu kəllən də gedər, başınla çövkan oynayarlar?! Molla Pənah Vaqif düz buyurur ki, "taci-zərdən
ta ki ayrıldı dimaği-pürqürur,
payimal oldu təpiklərdə səri-sərdarə
bax!" Çaşma,
ey insan! Latınlar düz buyurur ki, "memento mori", yəni
ölümü unutma!
Petrarka düz söyləyir ki, "biz daim
ölürük". Nazim Hikmət doğru deyir ki, "nə ölümdən qorxmaq ayıb, nə də düşünmək
ölümü". Unutma,
ey insan, bir böyük var, o da Allahdır və gec-tez hamı onun hüzurunda dayanacaq! Bu fikrə "Baş" romanını
oxuyub gəlirəm. Romanın müəllifi Elçin insanı belə görür, özünü belə bilir! Bu, Elçinin meracıdır!
Gecəni təfəkkür
ibadətiylə səhər
eləyirsən? Hər
gecə bir Hərra mağarası, hər səhər bir Ərəfat dağıdır! Öz köçündən qırıla-qırıla,
öz içində darıla-darıla qalmısan?
Buz kimi soyuq, xəncər kimi kəskin tənhalıq ağrıları
çəkirsən? Ümidini
üzmə! Çıxış
yolu həmişə
var! Ayıq ol, dan yerindən gələn
Azan səsini dinlə!
"Od gəlini"ndə Afşin qardaşı Elxana düz deyir ki, gör o səsdə nə qədər dərin məna çırpınır!
Qutsal kitabımız özü "Ali-İmran" surəsinin 103-cü ayəsində
buyurur ki, Allahın möhkəm ipindən
("həblül-mətin") yapışın! Bu fikirlərə
"Doqquzuncu hissə"ni
oxuyub gəlirəm.
Bu gecə hissəsinin,
bu gecə qissəsinin, bu gecə qüssəsinin müəllifi Səlim Babullaoğlu insanı belə görür, özünü belə bilir. Bu, Səlimin meracıdır.
Lüdviq Feyerbax
"Xristianlığın mahiyyət"ində düz
buyurur ki, Allah insanı
yox, insan Allahı yaradıb, insan olmasa, Allah ideyası da olmazdı! Ölülərin qəhrəmanı
İsgəndər bacısı
Nazlıya düz deyir, gəl, gedək çəmənləri
gəzək, nəyə
lazım o gözəllik
ki, onu sən görməyəcəksən? Hər
nə varsa, insanidir və insan üçündür!
Batının son yarım
əsrdəki baş allahsızı, ateizmin papası, "Eqoist
gen", "Allah bir illüziyadır",
"Kor saatsaz",
"Yer üzündə
ən böyük şou" və digər kitabların müəllifi Riçard Dokinz düz buyurur ki, vəhyi verən də, alan da eyni şəxs,
vəhy bir beyin yarımkürəsindən
digərinə ötürülən
səs, peyğəmbərlər
ağıllı şizofrenik,
din total ağılsızlıqdır! Rejissor Bəhram Osmanov müsahibələrindən
birində düz buyurur ki, "mən Allahı öz içimdə tapmışam".
Bu fikirlərə "Peyğəmbər"
hekayəsini oxuyub gəlirəm. Hekayənin
müəllifi Fəxri
Uğurlu insanı belə görür, özünü belə bilir. Bu, Fəxrinin meracıdır.
Fyodor Dostoyevskinin
"Allah yoxdur, hər
şeyə icazə
var" deyən İvan Karamazovu
"Allah yoxdur" deyəndə
yanılır. Ya-ra-maz-ov!!! Allah bəlkə də var, sadəcə, biz onun umurunda deyilik. Odur ki, "hər şeyə icazə
var" deyən İvan artıq
yanılmır. Aristotel
düz buyurur ki, Allah dünyanı yaradandan sonra bizdən əl götürüb! Ən doğrusunu Umberto Eko "Fuko rəqqası" romanında
buyurur ki, neçə
min ildir sürüb gələn düşüncə
qarşıdurması intellektual
oyundan başqa bir şey deyil,
"axırıncı ezoteriki,
sonuncu ruhaninin bağırsaqlarından asmaq",
bununla da, bütün
bu cəfəngiyyata
son qoymaq lazımdır!
Allah məni öz nəzərindən salıb?
Heç mən də onun hüzuruna
qalxmaq istəmirəm!
Bu fikirlərə "Yarımçıq
əlyazma" romanını
oxuyub gəlirəm. Romanın müəllifi
Kamal Abdulla insanı belə
görür, özünü
belə bilir. Bu, Kamalın (yarım)meracıdır.
Lir öz sualını heyrət dolu baxışlarla verir, Qonerilya danışmır, sadəcə,
çığırır, İokasta ölümə
səssizcə rəqs
edə-edə gedir, Aqabo lal olur,
Fidan mimika və bədən diliylə danışır...
Onlar özlərini belə görür, belə bilirlər! Bu da onların lallığı,
onların "altıncı"
mərtəbəsi, onların
başı, onların
"peyğəmbərliyi", onların doqquzuncu hissəsi, "yarımçıq"
da olsa, onların əlyazması, bir sözlə, özləriylə
üz-üzə qaldıqları,
göz-gözə durduqları
məqamdır! Onların
simasında həm də Bəhram Osmanov insanı belə görür, özünü belə bilir! Bu, həm də Bəhramın meracıdır!
Bu mərtəbədə
təkcə söz yox, insan da bitir
- damla susur! Eləcə sükut deyil, onun arxasındakı
Tanrı da dil açır - "dəryayi-mühit
cüşə..., kövn
ilə məkan xüruşa gəlir, sirri-əzəl olur aşikara..." O əzəli
sirr insanın özüdür! Bu, Nəsiminin
meracıdır!
Peyğəmbər əfəndimiz
öncə isra, sonra merac eləmiş,
öncə Qüdsə
getmiş, sonra fəzaya yüksəlmiş,
öncə cismi, sonra ruhunu dərk
eləmiş, öncə
əcdadları, sonra Allahla görüşmüş,
yəni gəlişmənin
ən ümumi qanununa uyğun sadədən-mürəkkəbə, adidən-aliyə yüksəlmiş,
həyatın(ın) ən yüksək məqamına dərəcələrlə
qalxmışdı - meracın
ən ümumi yolu budur. Peşəsi,
milləti, irqi, cinsi, yaşı, zamanı, məkanından
asılı olmayaraq, bütün insanlarda bu ikipilləli proses eyni cür gedir.
Öncə üfüqi
istiqamətdə isra baş verir və öz cismani surətini görürsən. Sonra şaquli
surətdə meraca yüksəlir və ruhi orijinalınla üz-üzə durursan. Və özünüdərk
prosesi tamamlanır. Yalnız bundan sonra "mən kiməm, nə kandan gəlir, hansı məkana gedirəm?" sualına cavab verə bilərsən. İnsanın
istər elmi, istərsə də, bədii yaradıcılığının
əsasında bu sualı cavablandırmaq istəyi durur. Bu istək dahilərdə daha qabarıq olur və buna görə onlar dahi olurlar.
Dahi rus kinorejissoru Andrey Tarkovskinin
isrası onun
"Andrey Rublyov" filmidir.
Burda o öz ümummilli əcdadı -
monqol-tatar əsarəti
dönəmi kilsə
rəssamı Rublyova qayıdır və orta çağ adaşından aldığı
təkan əsasında
mənəvi-idraki fəzaya
yüksəlir - "Solyaris"i
çəkir. Bu, Tarkovskinin
meracıdır! "İvanın
uşaqlığı" filmi rejissorun israsının əvvəli, "Stalker" sonu,
"Güzgü" isə
meracının davamıydı!
Onun təxminən, otuz illik yaradıcılığı
bir göz qırpımındakı merac
gecəsiydi!
Amma rejissor yüksəldikcə tənhalaşır,
özünü bildikcə
özgələşir, "çastuşka" deyən,
dabanlarını yerə
vurub rəqs eləyən sarısaç,
göygöz, qırmızıyanaq
rus ellərində danışmağa adam tapmırdı: "Dərd
çox, həmdərd
yox, düşmən qəvi, tale zəbun" idi. O, çıxış
yolunu antik sənət məbədinə
- İtaliyaya hicrətdə
görür və ömrü boyu batı illüziyası ilə yaşadığını
başa düşür
- mif dağılır!
Vətənini sənətə
qurban verdiyini ("Qurbanvermə"), ömürlük
itirdiyi doğma yerlərin xiffətini çəkdiyini ("Nostalgiya")
boynuna alır və həyatını
yad ellərdə başa
vurur.
Hər sənətkar
öz xalqının arzularının ifadəçisi
olmalı, onun içində yaşayıb-yaratmalı
və onun çiynində son mənzilə
getməlidir. Vətən
pozulmaz alın yazımız, əcdadımızın
mədfəni, övladımızın
məskəni, bizlərdən
həm əvvəl, həm də sonradır. Tarkovskinin faciəli sonluğu bu fikrin, sadəcə,
daha bir təsdiqidir. Amma rejissorun,
hətta vətəndən
uzaqlarda çəkdiyi
filmlər də tək bir nəfərin
deyil, bütün rus xalqının öz-özüylə, öz
vicdanıyla dialoqu, özünügörkü və
özünüdərkinin kinematoqrafik
ifadəsi, yüksək
materiyası - meracıdır.
Xalqın tarixi idrakı yüzillər boyu damla-damla yığılaraq, minilliyin
son əsrində bir nəfər rejissorun simasında üzə çıxır - damlalar
öz dəryasına
qovuşurdu.
Dantenin "İlahi
komediya"sı italyanların
meracı idi, özü də sözün birbaşa anlamında. İspan alimi Migel Asin Palasios "İslamın xristianlaşdırılması" kitabında yazır ki, italyan dahisi öz poemasını
İslam Peyğəmbərinin meracı əsasında yazıb və ünlü fransız metafiziki Rene Genon "Dantenin ezoterizmi" əsərində bu fikrin üstündən gəlir. Bütün şeytani yönlərinə
baxmayaraq, Miltonun "Qazanılmış cənnət"i
ingilislərin meracı
idi. Hötenin "Faust"u almanların meracı idi. Alman dahisinin altmış ilə yazdığı əsərində italyanlar
və ingilislər,
Dante və Milton, Allah və
şeytan "barışırdı."
Cavidin "Ana", "Şeyx Sənan",
"İblis", "Peyğəmbər",
"Afət", "Topal
Teymur", "Knyaz",
"Səyavuş" və
"Xəyyam" əsərləri
bütün yaxın Şərq coğrafiyasını
qapsayan romantik vüsətli bir isra idi. Şairin
ilk kitabındakı ilk şeir
- "Hübuti-Adəm" insanın yer üzünə enişindən
danışır. Yazmağa
qərar verdiyi son əsəri - "Allah"da
isə o insanın yüksəlişini, xalqımızın
özüylə, öz
vicdanıyla, Tanrısıyla
dialoqunu - meracını
göstərəcək, çevrəni
qapayacaqdı! Stalin repressiyası
bizi bundan məhrum elədi, vicdanımızı susdurdu,
"özünlə, öz
Allahınla yox, Leninlə danış, nədən ki, sənin özün, alter-eqon, ideal
şəklin, kristal forman, bir sözlə,
Allahın odur!" dedi. Bəxtiyar Vahabzadə bu çağırışa "Leninlə söhbət"
poemasında "bəlkə
də, nə vaxtsa başlanğıcda
o forma olub, amma indi artıq yoxdur, sadəcə, sözdə qalıb" deyə cavab verdi. Muğanna isə "Məhşər"də
"söz nə gəzir, söz də təhrif olunub, əsl mənasını itirib, ölüb, çıxış
yolu ilkinliyi özündə yaşadan,
diri, canlı Nə(s)imi sözünə
qayıtmaqdır" dedi.
Nə(s)imi Rublyovun müasiri idi, Muğanna Tarkovskinin. "Məhşər"
romanını isə
"Andrey Rublyov" filminin
verbal qarşılığı və Muğannanın isrası saymaq olar. Hərə özünə qayıdırdı
- Tarkovski öz şəkli, Muğanna öz sözünə!
Nə(s)imi sözündən təkan
alan yazıçı
"İdeal" romanında yazıçılıqdan peyğəmbərliyə
yüksəldi, allah-insanla
deyil, Allahın birbaşa özüylə
dialoqa girdi, haqqın əlifbası, hərfi, hürufatından
onun sözünə keçdi, "dünya sözdən yaranıb"
deyən qutsal kitabların davamını
yazdı, "dünya
sözlə pozulub, sözlə də düzələcək", - dedi.
"İdeal" tək bir
nəfər yazıçı
yox, xalqımızın
öz sözünə
və özünəqayıdışı
- meracıdır!
Yazıçı bu meracda Darvini də, onun meymununu
da yadından çıxardı.
Yadından çıxaran
kimi də mis qızıla - Hüseynov
(İsa) Muğannaya çevrildi.
Çevrilən kimi də yazıçılar
binası (binasındakı)
beşinci qatındakı
mənzilindən ta sonsuz
yer üzünəcən
(damladan dəryayacan!),
hər yerdə tək qaldı. Tək qalan kimi də "yadplanetli"yə döndü!
Aqabo kimi! "Dünya dolu adamıydı, sözünü
kimə deyəydi?"
O, dünyalarını çoxdan
dəyişmiş Səməd
Vurğun, Rəsul Rza, Mehdi Hüseynin adından bu dünya əhlinə məktublar yazır, "sözü siz öldürmüsünüz, siz
də diriltməlisiniz"
deyirdi.
Səməd onun Allahı,
Rəsul - peyğəmbəri,
Mehdi - Sahibəzzamanı
idi!
Onlar Muğannanın
özü idi.
O özüylə
yazışır, dünyanın
qeylü-qalından uzaqlaşıb,
ruhlar səltənətinin
bizim üçün
anlaşılmaz, xəfif,
dinc, sakit, səssiz qoynuna yüksəlir, ömrünün
son otuz ilini atası öldürülmüş
otuz yaşlı Hamlet
Elsinor sarayında gəzən kimi gəzir, bir-birinin ardınca altı dəfə klinik ölüm keçirsə
də, hər dəfə hansısa möcüzəylə dirilir,
hərdən də axşamlar hamı çıxıb gedəndən
sonra Yazıçılar
Birliyindəki iş otağımda tək qalıb nəsə yazdığımı hardansa
bilərək (?) zəng
eləyir, titrək, zəif səslə "Əsəd, məni sənin məhəbbətin
yaşadır" deyirdi.
Sən dünyanın
işlərinə bax,
İlahi, ərşin-kürsün
sirrindən agah bir adam mənim
məhəbbətimə qalmışdımı?!
Bu qədər səmimiyyətin,
təvazönün qarşılığında
nə deyəcəyimi
bilmir, həyəcanımı
birtəhər boğub,
"nə bildiniz ki, burdayam?", - deyə ağlıma gələn
ilk sualı verir, ani sükutdan sonra "mən də kinostudiyada işlədiyim
vaxtlar hamı çıxıb gedəndən
sonra axşamlar tək qalıb, yazılarımı yazırdım"
deyirdi. Cavab verməzdən öncə
ani sükutunun, duruxmasının
mənasını sonralar
anlayıram. Əslində
o, sualıma "mən
kimin harda olduğunu uzaq məsafədən bilirəm"
deməliydi. Amma özünü
qarşısındakı adamdan
yuxarı tutmaq o mərtəbədə olan
birinə əsla yaraşmaz, həm təkəbbür, həm
də "sirri-nihanı
faş eləmək"
olardı. Ona görə
bir anlıq susub, axşamlar hamı gedəndən sonra kinostudiyada qalıb işləməsi
ilə bağlı xatirələrə keçir,
"mən də sənin kimi..." deyə Füzuliyanə bir təvazö ilə özünü Yazıçılar Birliyinin
dördüncü qatına
- mənim mərtəbəmə
endirirdi:
Olur qəddim
düta eşq yolunda hər bəla görgəc,
Təriq əhlinə
adətdir təvazö
aşina görgəc.
Görəsən, varlığın
rejissorunun Muğanna üzərində apardığı
bu acımasız sınaq nə üçün idi? Muğanna niyə bu zalım dünyaya
atılmalı, niyə
dahi olmalı, niyə anlaşılmamalı,
niyə illərlə
guşənişin həyat
keçirmək, özünə
məktub yazmaq, özünə zəng eləmək, özüylə
danışmaq zorunda qalmalıydı? Çünki
ən ciddi söhbət insanın özüylə daxili dialoqudur. Aldada bilmədiyimiz yeganə həmsöhbət özümüzük.
Sükut insanın içi ilə çölünün vəhdəti,
həqiqətin dili və ya dilin
həqiqətidir! Sükut
səs libasını
soyunmuş, dabanından
soyulmuş sözdür.
Nəsimidən yazan yazıçı bu sükuta hazır olmalıydı və hazır idi.
Füzuli Milli Teatrın
qarşısında altmış
ildən artıqdır
ki, sükut eləyir.
Kərbəlada ömrü
boyu şəbeh tamaşalarına baxan bir şairə Avropa tipli modern teatr binası qarşısında heykəl
qoyulması, görəsən,
hansı məntiqə
söykənirdi? O yer
modern tipli teatrımızın
banisi, bizi məktəbli kimi qabağına qoyub, parterindən lojasınacan
teatrın nə olduğunu açıqlayan
Mirzə Fətəli
Axundovun deyildimi? Bu heykəl söhbəti marksist-leninçi dönəmin
saysız-hesabsız şəbədələrindən
("şöbədeyi-sipehri-zalim!") biri, məsələnin çözümü yalnız
antisovet məntiqiylə
mümkündür. Nədən
ki, sovet düşüncəsinin
yetmədiyi dərinliklərdə
hamının hər yerə dəxli var. Orda yunan, ərəb,
fransız, alman, ingilis,
ispan, rusun... dilini öyrənməyə
ehtiyac yoxdur. Orda hamının dili birdir. Bu dildə bütün qövmlər və zamanlardan, fərqli sosial zümrə və düşüncədən
olanlar bir araya gəlir, doğu və batı, əski və modern, varlı və kasıb, biz və onlar, sən və mən söhbəti olmur. Bu dildə bütün ölkələrin
təkcə proletarları
deyil, bütün insanları birləşir.
Bu dildə hamıya hər yerdə, hətta Buddaya Milli Teatrın səhnəsində,
Səyavuş Aslanın
simasında heykəl qoymaq olar. Bu dil bütün fərqlərin silindiyi vadiyi-vəhdətdir:
Vadiyi-vəhdət həqiqətdə
məqami-eşqdir,
Kim, müşəxxəs
olmaz ol vadidə sultandan gəda!
Bəhram Osmanov tamaşaçını vəhdətin
duyğu-düşüncə vadisinəcən aparır
və bu barədə bir kəlmə də demədən, - "Yaxşı
bax, antik, intibah və modern zamanda, qədim Ellada, vəhşi britlər ölkəsi və çağdaş Azərbaycanda olmağından
asılı olmayaraq, sən həminkisən! Mən hər tamaşamın sonunda pərdəni bağlayıram,
sən də ömründə bir dəfə gözünü
yum - Lir, Edip, Aqabo, Tağıyev kimi - öz içindəki tamaşaya
bax, düşün və özünü dərk et", - deyir. Rejissor insanı, milləti, fərdi özünə göstərir,
bizi özümüzlə
üz-üzə, göz-gözə
qoyur - milli səhnəmizin
meracını yaradır.
Teatral bir yazının ortasında yetərincə həcmli, fəlsəfi-ezoterik, dini-mistik,
bədii-poetik səciyyəli
remarkanın səbəbi,
məncə, aydın
oldu. İndi göylərdən
yerə enmək olar. İnanmıram ki, Cavid bu enişə
razı olsun. Bəs, görəsən,
Füzuli buna nə deyərdi? Şairin türkcə qəzəllər
divanının istənilən
bir səhifəsini açıb, gözümə
dəyən ilk beyti oxuyuram:
Gəzmə, ey könlüm quşu, qafil fəzayi-eşqdə
Kim, bu səhranın güzərgəhlərdə
çox səyyadı
var.
(Davamı olacaq)
Əsəd CAHANGİR
Ədəbiyyat qəzeti.
– 2024. – 20 aprel, ¹ 13-14. – S. 22-23.