Rumın filosof Emil Çoran: "Yazdığım
hər şeyi təzyiqdən
və boğulma hissindən xilas olmaq üçün yazmışam"
- Maraqlandığınız
ilk sahə fəlsəfə
olub?
- 17 yaşımdan
21 yaşıma kimi mən poeziya və digər ədəbi janrlara məhəl qoymadan demək olar ki, yalnız fəlsəfəni
və əsas fəlsəfə sistemlərini
öyrəndim. Qısa
müddətdən sonra
universiteti xoşbəxt
şəkildə tərk
etdim, amma indi bunu böyük
intellektual bədbəxtlik
və hətta bir təhlükə olaraq görürəm.
- O vaxt Nitsşeni oxuyurdunuz?
- Fəlsəfə
oxuyarkən Nitsşeni
oxumazdım. Mən
"ciddi" filosofları
oxuyurdum. Məktəbi
bitirib fəlsəfəyə
inamımı itirmək
həddinə çatanda
Nitsşeni oxumağa başladım. Başa düşdüm ki, o, filosof
deyil, filosofdan daha artığıdır.
Qısası, Nitsşeni
oxumuşam, amma heç vaxt sistemli şəkildə yox. Hərdən oxuyurdum, amma artıq oxumuram. Düşünürəm ki, onun
ən orijinal əsəri məktublardır,
çünki orada kifayət qədər səmimidir, digərlərində
isə, az qala, öz baxışının
əsiri olur. Məktublarında o, bədbəxt,
xəstə bir insan kimi görünür
ki, bu da iddia etdiyinin tam əksidir.
- Tənqidçilər
sizi onunla müqayisə edir, onun yoluyla getdiyinizi
deyirlər.
- Xeyr, məncə, bu səhvdir. Amma görünən
odur ki, onun yazma şəkli məndə iz buraxıb. O, digər almanlarda olmayan bir şeyə sahib idi, çünki o, əksər fransız yazıçılarını oxumuşdu.
Bu, həqiqətən, çox
önəmlidir.
- Gəncliyinizdə
çox şeir oxuduğunuzu demişdiniz...
- Sonralar olub bu. Məni ədəbiyyata qaytaran fəlsəfənin yaratdığı
məyusluq idi. Düzünü desəm,
o nöqtədən sonra
Dostoyevskinin böyük
bir filosofdan qat-qat önəmli olduğunu və yaxşı şeirin inanılmaz üstün bir şey olduğunu başa düşdüm.
- O vaxtlar yaşadığınız ağır
yuxusuzluq (insomnia) fəlsəfəyə
münasibətinizə necə
təsir etdi?
- Fəlsəfədən
uzaq düşməyimin
əsas səbəbi də bu idi.
Başa düşdüm
ki, fəlsəfənin böyük
ümidsizlik anlarında
heç bir faydası yoxdur, onun bu hallarda
yaranan suallara heç bir cavabı yoxdur. Beləliklə, şeirə,
ədəbiyyata üz
tutdum. Orada da heç bir cavab tapa bilmədim, amma özümə oxşar vəziyyətlər
gördüm. Deyə
bilərəm ki, fəlsəfəyə
sitayiş etməyimi sonlandıran o bəyaz gecələr, yuxusuz gecələr oldu.
- Yuxusuz gecələr nə vaxt başladı?
- Gəncliyimdə,
demək olar ki, on doqquz yaşım olanda başladı. Yuxusuzluq təkcə sağlamlıq problemi deyildi, bundan daha artıq bir şey idi.
Həyatımın təməl
dövrü, ən ciddi təcrübəm idi. Qalan hər
şey ikinci dərəcəli idi. Bu yuxusuz gecələr gözlərimi açdı
və bundan sonra mənimçün hər şey dəyişdi.
- Hələ də yuxusuzluqdan əziyyət çəkirsiniz?
- Əvvəlkindən
xeyli az. Amma o altı-yeddi
illik dövr mənim dünyaya baxışımı dəyişdi.
Hesab edirəm ki, bu, çox ciddi problemdir.
- Yuxusuzluq xəstəlik səviyyəsində
olanda yuxu rejiminizi necə düzəltməyə çalışırdınız?
- Yuxu dərmanlarının sayəsində
iki-üç saat yata bilirdim, amma dəhşətli kabuslar görürdüm,
tamamilə dəhşətli
idi. O qədər güclü idilər ki, oyananda ürəyim az qalırdı, yerindən çıxa.
- Yuxusuzluqla bağlı yazdıqlarınızdan
görünür ki, çox
xoşbəxt uşaqlıq
keçirmisiniz.
- Həm də çox gözəl uşaqlıq
keçirmişəm. Həyatdakı
bədbəxtliyimin çox
xoşbəxt uşaqlıq
keçirməyimin cəzası
olduğuna inanıram.
Yeddi-səkkiz yaşa
qədər olan erkən uşaqlığımdan
bəhs edirəm, sonrasından deyil. Ondan sonrası fəlakət oldu. Mən dağ kəndində, sadə mühitdə doğulmuşam.
Həmişə çöldə,
açıq havada olurdum. Sanki vəhşi təbiətdə yaşayırdım.
O dövrə aid çox
gözəl xatirələrim
var.
- O kənddə neçə yaşınıza
qədər yaşadınız?
- On yaşa qədər. Orada qəbiristanlığın yanında
bağımız var idi
və bu mənim həyatımda böyük rol oynayan şeylərdən biri idi, çünki
mən qəbirqazanla
dost idim. Həmişə
qəbiristanlığın ətrafında olurdum, daim eksqumasiyaları, skeletləri, meyitləri görürdüm. Ölüm
həyatımın bir
parçası olacaq qədər açıq bir şeyi idi
mənimçün. Ölüm
haqqında düşünmək
insanı həyatı
qeyri-real görməyə
vadar etmir; həyatın heç bir mahiyyəti, heç bir dəyəri olmadığını,
əslində heç
bir şey olmadığını, illüziya
olduğunu kəşf
etdikdə, ölüm
vəsvəsəsi insanın
içinə yerləşir.
Həyatımı cansıxıcılıq
olmadan təsəvvür
etmək mümkün
deyil. Baxmayaraq ki, indi əvvəlkindən daha az darıxıram.
- Niyə belədir?
- Yaşa görə. Yaşlandıqca
intensivlik azalır. Təqdir edəcəksiniz
ki, bu yolla yaxşı və pis hər şey
dərinlik qazanır.
- Yaşlandıqca
hər şey daha çox yaxşılığa doğru
dəyişir?
- Yox. İnsan yaşlandıqca əxlaqi cəhətdən
yaxşılaşmır və
ya müdrikləşmir.
İnsanların düşündüyünün
əksinə olaraq, qocalıq heç bir şey qazandırmır
adama. İnsan yorğunlaşdıqca "müdrik"
təəssüratı yaradır.
- O yuxusuz gecələrdə çox
yazmısınız?
- Bəli, amma çox da yox. Bilirsiniz, mən az yazı
yazmışam. Yazmağı
heç vaxt təcrübə sahəsi
kimi görməmişəm.
Yazıçı deyiləm.
Bu kiçik kitabları
yazıram, amma bunlar heç nə deyil; külliyyat deyil. Həyatımda heç nə etməmişəm.
Cəmi bir il işləmişəm, Rumıniyada
orta məktəb müəllimi idim. Amma o vaxtdan sonra işləməmişəm.
Tələbə kimi yaşamışam həmişə
və bunu həyatımın ən böyük nailiyyəti hesab edirəm. Həyatım uğursuz olmayıb, çünki heç bir şey etməməyi bacarmışam.
- Bu, çətin
işdir.
- Bu, çox çətindir, amma mən bunu böyük
nailiyyət hesab edirəm. Mən bununla fəxr edirəm. Həmişə
bir planım olub. Təqaüdlər və bu kimi
şeylər almışam
həmişə.
- Amma kitablarınız
çox diqqət çəkdi, elə deyil?
- Əslində,
son üç ildə
kitablarım haqqında
danışılır. Sadə
dillə desək,
1950-ci ildə mənim
haqqımda bir neçə ay danışıldı,
sonrakı otuz il boyu isə adım
demək olar ki, heç çəkilmədi.
Həqiqətən, tanınmırdım,
ədəbi mühitdə
məni az adam tanıyırdı.
Bir neçə il əvvəl
kitablarım qalın karton üzlüklərlə
çap ediləndən
sonra hər şey dəyişdi.
- Bəli, sizin əksər kitabınız bu cür çıxandan sonra böyük uğur qazandı.
- Bəli, bundan danışıram mən də. Otuz ili unudulmuş
şəkildə keçirməyim
mənim xeyrimə idi. Mənimçün yazıçının faciəsi
odur ki, gənc yaşlarında məşhurlaşıb.
Bu çox pis bir şeydir; hər şeyə məcbur edər. Çünki əksər
yazıçılar nisbətən
gənc yaşlarında
məşhurlaşdılarsa, oxucuları üçün
yazırlar. Başqası
üçün deyil,
yalnız özün üçün yazmalısan.
Heç kim heç vaxt, sadəcə, kitab yazmaq xatirinə yazmamalıdır.
Yazdığım hər
şeyi təzyiqdən
və boğulma hissindən xilas olmaq üçün yazmışam. Deyilənlər
kimi, "ilham"dan gələn şeylər deyildi. Bir növ, azad olmaq, nəfəs
almaq kimi idi.
- Bir dəfə demişdiniz ki, yazıçının
təhsili yarımçıq
(yarıda qalmış)
olmalıdır.
- Bəli, yazıçı hər şeyi dərindən bilməməlidir. Danışdığı
şey haqqında hər şeyi bilməməli, ondan ancaq özünə lazım olanı almalıdır. Obyektiv olmamalıdır. İnsan
bir mövzuda dərinləşə bilər,
ancaq müəyyən
bir yolda irəliləyərək edə
bilər bunu. Hər şeyi bilməyə çalışmaqla
deyil. Universitet yazıçı üçün
ölüm deməkdir.
- Müəyyən
yazı vərdişləriniz
və şərtləriniz
var?
- Heç vaxt normal vəziyyətdə
olanda işləyə
bilməmişəm. Hətta
adi şeylərdə
belə "İndi yazmaq
istəyirəm, indi oturub yazacağam" deyə bilməmişəm.
Mən həmişə
depressiyaya düşməli
və ya qəzəbli olmalı idim. Daha çox
yarı-depressiya vəziyyətində
yazıram. Yolunda getməyən bir şeylər olmalıdır.
Çünki adam neytral vəziyyətdədirsə,
niyə yazsın?
- Nəhayət, musiqidən danışaq...
Musiqi sizin üçün fəlsəfəni
əvəz edə bilər.
- Musiqi təkcə fəlsəfəni
deyil, hər şeyi əvəz edə bilər.
- Musiqini sevdiyinizi bilirəm, amma niyə sevdiyinizi bilmirəm.
- Hər musiqini sevmirəm, amma gəncliyimdə musiqinin çox önəmli yeri olub mənimçün, indi o qədər də əhəmiyyətli
yer tutmur. Gənclikdə Baxı çox sevirdim. Elə-belə sevgi deyildi, böyük ehtiras idi və
bu günə qədər dəyişməz
qalan yeganə ehtiras budur. Hətta deyə bilərəm ki, Dostoyevskiyə
olan həvəsim azalıb, amma Baxa olan sevgim
yox. İzahedilməz hissdir bu. Hər cür musiqi dinləmişəm. Yalnız
Baxdan razı qalmağımın səbəbi
odur ki, Bax mənimçün bir növ dindir.
- Bir kitabınızda
çox xoşuma gələn bir cümlə var: "Sevdiklərimdən
xahişim, lütf edib yaşlansınlar".
- Bu sitat köhnə dostumun uşaq nikbinliyindən əziyyət çəkdiyi
və öz potensialımı dərk etmədiyim üçün
məni qınadığı
vaxt ortaya çıxmışdı. Amma heç kim öz potensialını
tam dərk etmir və bu uğursuzluq,
nəinki qaçılmaz,
həm də cazibədardır.
Hazırladı: Nilufər Hacılı
Ədəbiyyat qəzeti.
– 2024. – 20 aprel, ¹ 13-14. – S. 31.