"Doqquz Bitik" - doqquz
işıq
Kitablar
var, mayası dərin milli duyğu və düşüncədən
yoğrulduğu üçün müqəddəs Vətən
məfkurəsinin yol işarələrinə çevrilirlər.
"Azər eli"nin işıqlı oğlu, görkəmli
türkşünas alim, professor Firidun bəy
Ağasıoğlunun çağdaş humanitar fikir həyatımızın
nailiyyəti sayılacaq "İslamöncəsi Türk
tarixi. Doqquz Bitik" çoxcildliyi həmin
kitablardandır.
Adını
qədim türk abidələrindəki "kitab" və
"yazı" anlamlı inciyə bənzər
"bitik" sözündən alan bu
çoxcildliyin içi qədim türk ruhunun tarixiylə
doludur; gerçəklərə sevgiylə yazılıb;
türklüyün min illər öncəki tarixinin ən dərin
qatlarını aydınladır. Kitab həqiqi
millətçiliyin də parlaq örnəyidir. Oxuyur və şükr edirsən ki, bu tarixə
Tanrı hökm etmişdir.
Antik
yunanlı "tarix atası"nın 9
kitablıq dedikləri "Tarix"i təxminən 600 səhifəydi.
İstanbulda 2022-ci ildə nəfis tərtibatla
işıq üzü görmüş "Doqquz Bitik"in
isə ilk altı cildi 2500 səhifəyə yaxındır.
İnternet səltənətinin ancaq tarix
duyumunun itirilməsini sürətləndirməyə
yaradığı indiki səsli-küylü çağda, bu
gurultulu dünyada sayğı doğuracaq qədər bir belə
ağır elmi siqlətli kitabın hasilə gətirilməsi
yalnız alqışa layiqdir.
Türklərin
böyük keçmişinin ən ciddi
araşdırıcılarından L.Qumilyov bir söhbətində
təxminən, belə demişdi ki, əgər yeddi
yaşımdan yetmişiməcən bir yol tutub getməsəydim,
heç nəyə nail ola bilməzdim.
Firidun bəyin də Ön Asiyada möhtəşəm tarix
yaradıb, onu günümüzəcən yaşadan türklərin
şan-şərəf dolu keçmişini bugünkü nəslə
çatdırmaq arzusuyla bağladığı bu
kitabının təməlində alimin hələ ötən
əsrin 70-ci illərindən üzü bəri tarix yuvası
olan hər sözü min bir qaynaqda axtara-axtara, sanki "iynəylə
gor qaza-qaza" apardığı araşdırmalar,
"damla-damla topladığı tarixi bəlgələr"
dayanır.
N.Hikmət deyirdi, "mən türk dilinin şairiyəm. Həyatımı
buna qurban elədim". Firidun bəyin
öz həyatının 50 ilini qurban elədiyi "Doqquz
Bitik"də türklərin tarixinin ən qədim dövrlərdən
başlayaraq, islamlaşma çağlarında ilk ərəb
istilaları dövrü də əhatə olunur.
Çoxcildliyin elmi təməlində alimin irəli
sürdüyü yeni Urmu nəzəriyyəsi, nəzəriyyədə
təqdim edilən hər müddəanın arxasında isə
günümüzün sıravi oxucusu bir yana, uzun illərin tədqiqatçını
belə heyrətləndirəcək sayda mötəbər
qaynaqlar, külli miqdarda istinad mənbələri, üstəlik,
müxtəlif elmlərin verdiyi informasiyalar dayanır.
"Doqquz
Bitik", gerçəkdən, bizə tariximizlə
öyünmək haqqı verən, bənzərsiz əsərdir.
Birinci cildə "Ön söz"ündə
müəllif etiraf edir ki, kitabın hər səhifəsini
başa vurduqca rahatlıq tapıb, zövq alıbdır.
Demək ki, bu doqquz kitab onun
sevdasıymış. İnsan qəlbən
bağlandığı, sevərək gördüyü
işdən bunca zövq alıb rahatlıq tapar. Ana ətirli türkcəyə Firidun bəyin qəlbindəki
bu sevgi "söz qatları şumerdən adlayan
ölümsüz dilimiz"in indiki səs quruluşunun öz
simmetrik sistemi ilə onu ilk valeh elədiyi vaxtlardan doğmuşdu.
Onunçün deyirdi ki, "sanki bir akademiya
qüvvəsi riyazi ölçülərin tətbiqi ilə
bu sistemi qurmuşdur". Firidun bəy həmin
simmetriyada azı 4-5 min il yaşı olan
uzun tarixi keçmişimizi elə o zamanlar
görmüşdü.
Maraqlıdır,
hələ "Azərbaycan dili morfonologiyasından
oçerklər"ində (1985) Firidun bəy "1001
sözün 9 açarı" adlı kitab üzərində
işlədiyini yazırdı. "Doqquz Bitik"də, hər
halda, həmin doqquz açar olmalıdır - ulu türkün
sözlərdə yaşayan tarixinin doqquz açarı...
Keçmişi əfsanəyə bənzər türkün,
həqiqətən, qədimdən qədim dünyasına
aparan qapılar o açarlarla (antropologiya, arxeologiya, tarixi
coğrafiya və onomastika, dövlət qurumları,
etnoqrafiya, dil, folklor, mifologiya, etnogenez bəlgələri...)
açılır...
"Doqquz
Bitik" - oxunduqca hər cildi: "Dünyada ən
böyük iftixarım Türk yaradılmağımdır.
Bir belə tarix oxudum, Türk qədər qəhrəman, mərd,
safürəkli, ağıllı və sağlam
düşüncə sahibi insan, Türk qədər
böyük və şanlı tarixə malik bir millət
görmədim..." [R.Nur] sözlərini yenidən-yenidən
gözlərimiz önündə canlandıran olduqca şərafətli
bir kitabdır. Bu kitab "öndərlərin
açdığı cığırı yola
çeviribdir".
***
Firidun bəy
Azərbaycanın müstəqillik aktına (1991) imza atanlar
sırasındaydı... Bu gün də Azərbaycan
elmi ictimaiyyətinin millətsevər türkşünas kimi
tanıdığı, istiqlal aşiqi Firidun bəyin həyatına
bir iman qədər hakim milliyyətçilik duyğusu öz
gücünü alimin mənsub olduğu köklü Azər-Türk
boylarından - Şadılı boyundan alır. Bütöv şəxsiyyət olaraq Firidun bəydə
millətçiliyin istisnasız bütün şərtləri
var. Bu, candan əziz bildiyi sevgili millətə bağlanaraq onu
daim yüksəltməyə çalışan məfkurəli
bir insanın millətçiliyidir. Bu millətçilik
"yüksək əxlaqın ta zirvəsində yer alan bir ruh halıdır". Azər
türklərinin tarixi, dili, soykökü, əski inancları
istiqamətində, zehnə mənəvi qidalarla zəngin
çoxsaylı araşdırmaları Firidun bəyin millətçiliyini
başdan-başa elmi həqiqətin nuruna boyayıbdır.
Kökündə
tarixi sənədlərin 3000 il yaş
biçdiyi, xəzər və kaspi boylarıyla eyni mənşədən
gəlmə Azər etnonimi dayanan bu gözəl yurdun
adının - "Azərbaycan"ın ən
inandırıcı yozumu Firidun bəyə aiddir. Fikir dolambaclarından uzaq olub, aydınlıq sevən
Azər türklərinin təfəkkür tərzinə bu
yozuma görə, "Azərbaycan" sözü azər
boyadına topluluq bildirən -pi//-bi sonluğu və məkan
bildirən -qan şəkilçisinin qoşulmağından
yaranıbdır. Fikrimizcə, belə bir
yozum son söz sayıla bilər. Elmdə
bəzən mühüm olan da ilk sözdən çox, son
sözün deyilməyi deyilmi?
***
Başdan-sonacan
bir "türk idealsevərliyi", bir "türk millətpərvərliyi"
ruhunda yazılmış "Doqquz Bitik"də nələr
yoxdur ki?!. İndilik
yalnız birinci cildin, onun da yalnız "Giriş" qisminə
("Məsələnin qoyuluşu" hissəsinə) əsasən,
kitabın özündən alıntılarla münasibət
bildirmək istərdik.
Tanrıya
sığınaraq "Bir Tanrı qut versin!" diləyi ilə:
"Dünyada ilk insan əcdadlarının
yarandığı azsaylı antropogenez bölgələrindən
biri olan, yerləşdiyi geosiyasi ərazinin təbii şəraitinə
görə ən qədim çağlardan davamlı
yaşayış məskənləri ilə də ətraf
bölgələrdən seçilən Azərbaycan İslam
öncəsi dövrlərəcən batıdan-doğuya,
doğudan-batıya, güneydən-quzeyə və əksinə
hərəkət edən ayrı-ayrı köç
axınlarının dörd yol ayrıcına çevrilsə
də, burada gəlmə xalqların tutumlu etnik dəyişmələrə
səbəb ola biləcək kütləvi yerləşməsi
olmamışdır", - deyə sözə başlamaqla
müəllif türkologiya üçün yeni
konsepsiyasının başlıca müddəalarından
birini, əslində irəlicədən bəyan etmiş olur;
yəni Türk etnosu Ön Asiyada doğulub, buradan ətraf
bölgələrə dağılmış, min illər boyu
sabitliyini qoruyan, "son 25 əsrdə bəlli tərkib və
konstruksiyaları dəyişməyən" Türk dili
buradan bütöv Avrasiyaya yayılmışdır.
Fəqət,
Avropa alimlərinin türkoloqlara təlqin elədikləri
"Altay nəzəriyyəsi" türklərin Ata yurdunu
uzun illərdir ki, Ön Asiyada deyil, Mərkəzi Asiyada
axtarmağa məcbur edir, lakin hansı konkret arxeoloji mədəniyyətə
söykəndiyi bilinməyən həmin ocağın yeri
orada hələ bugünəcən tapılmayıbdır. Türk-monqol-tunqus dillərinin arqumentlərə
söykənməyən qohumluğu üzərində
qurulmuş bu nəzəriyyə Altay dillərinin öz
daxilindəki dil əlaqələrini genetik qohumluq kimi təqdim
etməklə, prototürklərin miladdan öncəki tarixinin
dərin qatlarına enməyə də qoymur və
ortalığa çıxan bir çox suala cavab verməkdə
acizdir. Türk və monqol
xalqlarının genetik baxımdan qohum olmadığı isə,
məhz bazis sözlərin etimologiyası və statistik təhlili
ilə sübuta yetirilmişdir.
Türk etnosunun formalaşdığı regionun tarixi
bura gəlmə xalqların tarixinə əsasən
yazıldığı üçün protoazər və azər
tarixi üzərinə də qara pərdə çəkildiyini,
bu regionun ortasında olan Azərbaycanın etnik tarixinin də
öyrənilmədiyini xüsusi vurğulayan alim haqlı
olaraq sual edir ki, "nə üçün türk bəlgələri
m.ö. IV-I minillərdə Ön Asiyada, m.s. I minillikdə
isə Orta Asiyadan doğuda ortaya çıxır? Nə üçün avropoid türk boylarında
monqoloid cizgilər batıdan doğuya getdikcə
çoxalır?
Bu qəbildən
daha neçə-neçə suala cavab tapmayan Altay nəzəriyyəsi
etnogenez məsələsində elmdən uzaq daha bir
yanaşma metoduna yol açmış olur: bu metoddan istifadə
edənlər təkcə azərləri deyil, əksər
türk xalqlarını "türkləşmiş xalq"
kimi qələmə verirlər. Bu gün yer
üzündə elə türk xalqı yoxdur ki, ona
"türkləşmiş xalq" damğası
vurulmasın" (s.6-7).
Bir millətə keçmişini unutdurmaq onu yox etməyin
ilk şərtidir [N.Adsız]. Türk etnosunu yerli
xalq saymayan "gəlmə türklər", "türkləşmə"
konsepsiyası da bu məqsədlə uydurulmuşdu.
Konsepsiya Azərbaycan tarixçiliyində dərin kök
salmış, uzun illər rəsmi Azərbaycan
tarixşünaslığında belə bir rəy təsdiqlənmişdi
ki, guya azərbaycanlıların əcdadları Xəzərdən
Şərqdəki ərazilərdən köçüb gəlib,
Azərbaycan etnosunun formalaşmasında İran-Qafqaz tayfa və
xalqlarının aparıcı rolu olub; yəni Arazdan
yuxarı qafqazdilli xalqların, Arazdan aşağı isə
irandilli xalqların torpağıdır və biz son min ildə
bura gəlmiş türk tayfalarının dilində
danışan qafqazdilli-irandilli tayfalarıq... Bu,
heç şübhəsiz, milli varlığımızı,
milli qürurumuzu yaralamaq üçün idi ki, millət
gerçək tarixi oxuyub da, atalarının şanlı
işlər gördüyünü biləmməsin,
kiçiklik kompleksiylə yaşasın, başqa millətlər
qarşısında gözükölgəli olsun, nəhayətdə,
onların yeminə çevrilsin.
Odur ki,
dünya tarixində 100-dən artıq bənzəri olmayan
dövlət və imperiya qurmuş türk toplumunun özəyində
doğulmuş azərlərin "türkləşmiş
xalq" adlandırılmağı, müəllifə görə,
Azərbaycan tarix elminə başucalığı yox,
utanclı ayıb gətirir (s.8-9).
Azər xalqının dünya millətləri
sırasında özəl yeri var. Bu xalqın tarixinin tutumu
bir adamın qafasına sığmayacaq qədər
böyükdür. Azərbaycan arxeoloji mədəniyyəti
çiçəklənəndə Avropa hələ
buzlaşma dövrünü yaşayırdı. Bu xalqın mədəniyyətinin
üstünlüyü, həmçinin ondan məlum edir ki,
Azərbaycanda və qonşu ölkələrdə yaşayan
başqa dilli xalqların çoxunun adı da türkcədir,
onlar bugünəcən azərlərin onlara verdiyi adla
tanınır (s.12, 18, 19).
Arxeoloji və dialektoloji bəlgələr aydın
göstərir ki, burada daş və tunc dövrünü arxada
qoyan əhali dəmir dövrünə keçid
çağında artıq Azər xalqı kimi formalaşa
bilmiş, protoazər boylarının dörd dialekti əsasında
bugünkü azər dilinin qədim forması
yaranmışdır (s.13). Qədim türkcədəki
kök sözlər son min ildə ən çox azər dilində
qorunub saxlanıbdır. Bu ərazidə ən qədim
zamanlardan başlayaraq həyat fasiləsiz davam etmişdir... Bu xalqın fiziki antropoloji tipi də məhz Azərbaycanda
yaranıb formalaşıbdır.
Firidun bəy
hələ layiqli qiymətini, çox təəssüf, indiyəcən
də almayan "Azərbaycan dilinin morfonologiyası" (1988)
kitabında yazırdı ki, eramızın əvvəllərində
formalaşan azərbaycanlıların dilində müxtəlif
dialekt layları üzübəri gəldikcə nə qədər
ərisə də, bu günə kimi xeyli izi
qalmışdır. Hətta Azərbaycan
arealı, elə bil, ümumtürk dialektlərinin
mikroproyeksiyasını əks etdirir (s.111). Bu, əlbəttə, son dərəcə vacib məqamdır.
Məşhur amerikan linqvisti Sepir, təxminən, bir əsr əvvəl
tarixi dilçilikdə belə bir prinsipi qeyd etmişdi: müəyyən
dil ailəsinin ilkin ərazisi sonrakı dövrlərdə
çox böyük dialekt parçalanmaları ilə
xarakterizə olunur.
O deməkdir
ki, Azərbaycan qədim türklərin ilk Ata yurduna
düşür. Azərbaycan deyiləndə, əlbət
ki, daha geniş ərazilərdə azər boylarının
yaşadığı etnik-coğrafi bölgə nəzərdə
tutulmuşdur. Yəni o taylı-bu taylı Azərbaycan,
Bütöv Azərbaycan... Çünki həqiqət
özü bir bütövdür və yalnız bütöv
olanların həqiqəti olur. "Doqquz Bitik"
yazarı bu üzdən tariximizin həqiqətlərini
Bütöv Azərbaycan işığında
aydınladır... Məsələn, deyir ki, Bütöv Azərbaycanda
insan tarixinin paleolit çağını əks etdirən
abidələrin coğrafiyası əksər bölgələri
əhatə edir (s.55) və b...
Qədim dünyada ilk insan məskənləri o qədər
çox deyildi. Azərbaycan belə məskənlərdəndir.
Dünyada ilk davamlı yaşayış məskəni
və ilk ocaq burada aşkar olunub. Azərbaycan
da daxil olmaqla, Ön Asiya ilk insan tipinin və ilk avropoid irqinin
formalaşdığı bölgəyə düşür.
Quruçay mədəniyyəti Ön Asiya tarixində əvəzsiz
bir mərhələdir... (s.41, 57). Türk etnosunun antropoloji tipi bu arealla
bağlıdır. Eyni soylu Güney və
Quzey Azərbaycan türklərini iki ayrı antropoloji tipə
ayırmaq məqsədilə quzeydə "gəlmə
monqoloid tipli türklər" axtarmış, lakin tapa bilməmişlər
(s.44).
Güney
Azərbaycanda (m.ö. III-II min il) Mada əhalisi ilə
müasir Azərbaycan və Xorasan əhalisinin eyni antropoloji
tipə aid olunması, yaxud eyni antropoloji tipdən olan
qutların müasir Qarabağ (Şuşa) azərlərinə
bənzədilməsi fikirləri də türklərin ilkin
Ata yurdunu Ön Asiyada müəyyənləşdirən Urmu
nəzəriyyəsinin doğruluğunu bir daha təsdiq edən
amillərdəndir (s.46).
Bütün
antropoloji, arxeoloji, mifoloji bəlgələr dil faktları ilə
daha dolğun təsdiqini taparaq, Şumer, Elam, Hett, Asur, Urartu
qaynaqlarında, tarixi sənədlərdə keçən qədim
türk onomastikasının təşkil etdiyi sistemlə dəstəklənir.
Qədim Ön Asiya dillərində rast gəlinən
"türk modeli" isə tələb edir ki, türklərin
ilkin Ata yurdu uzaq Altay və Monqolustandan Ön Asiyaya
köçürülsün. Lakin bu, Altay nəzəriyyəsinin
areal konsepsiyasına uyğun deyil. Halbuki həmin
qədim paralellərin izahını, ya türk
etnoslarının Ata yurdunu Ön Asiyada yerləşdirməklə,
ya da onların qədimdən həmin arealda da var olduğunu qəbul
etməklə vermək mümkündür. Beləcə, qədim dil əlaqələrini əks
etdirən faktlar özlüyündən türklərin ilkin
Ata yurdunu Ön Asiyaya bağlayır. İlkin
Ata yurdu isə Azərbaycan ərazisinə də
düşür ki, bu, təbii olaraq "Azərbaycan
dilçiləri və tarixçiləri qarşısında
ciddi vəzifələr qoyur".
...Firidun
bəy o zaman da deyirdi ki, Türk-Altay paralellərindən
danışarkən, genetik qohumluq yox, uzunmüddətli dil əlaqələri
nəzərdə tutulmalıdır. Türk dillərinin
şərq qolu Altay dilləri ilə kontakta girdiyi kimi, qərb
qolu da Qafqaz və Ön Asiya dilləri ilə təmasda
olmuşdur. Həmin kontaktların, o
cümlədən, mədəni əlaqələrin nəticəsi
olan sumer-türk paralellərinin "genetik qohumluq" kimi
yozulması həm yanlış, həm ziyanlıdır.
Bu gün yenə deyir ki, bir tərəfdən,
monqolları, digər tərəfdən, sumerləri türklərlə
qohum saymaq ziddiyyətli və məntiqsizdir, protodilin bir-birindən
uzaq regionlarda yarandığı iddiası ciddi elmdən
uzaqdır, tipoloji yaxınlığı genetik bağla
qarışıq salmaq qlottogenez elmini inkar etməkdir. Hələ də
qədim asurca mətnləri, qədim farsca yazılmış
Avestanı azər-türk dilində "oxuyanlar"
tapılır. Sumer, asur, monqol dillərində türk,
Avestada azər sözlərinin olması təbiidir, çünki
bu dillərin hamısından daha qədim və daha zəngin
olan türk dilindən alınma sözlər bütöv
Avrasiya xalqlarının dilində var. Lakin bu, əsas vermir ki,
dilçilik elminin ən adi qanunlarını tapdayıb
türk dil ailəsinə daxil olmayan dilləri türk dili
sayaq (s.18).
Dünya
mədəniyyəti tarixinə əvəzsiz töhfələr
vermiş sumerlərdən türk və protoazər tarixi
üçün gərəkli qaynaqlar qaldığını
söyləyən "Doqquz Bitik" yazarı Sumer dilində
100-dən artıq türkcə söz olduğunu müəyyənləşdirmiş
prof. O.N.Tunanın: "Bu gün yaşayan dünya dilləri
arasında ən əski yazılı bəlgələrə
sahib dil Türk dilidir. Bunlar mixi yazılı
sumercə tabletlərdəki alınma sözlərdir"
(s.175) qənaətini tarixi gerçəklik hesab edir. Ona görə ki, ikisi də "eyni kitaba baş əymiş
insanlardır".
***
Bir daha vurğulayaq ki, Urmu nəzəriyyəsinə
görə, Ön Asiya prototürk etnosunun Ata yurdudur. Bu yurdun
hüdudları Güney-Doğu Anadolu ilə başlayıb,
Bağdad-Həmədan xətti ilə Türkmənistanın
güney bölgələrini, Xəzər boyu ilə
Dağıstan, Borçalı bölgələrini əhatə
edir və Doğu Anadolu ilə qapanır. Bu Ata yurdun
ortasında yerləşən Azərbaycanın yerli sakinləri
- azər xalqı ən qədim çağlardan bəri
davamlı olaraq burada yaşamışlar. Ön Asiyadan
m.ö. IV-II minillərdə iki böyük dalğa ilə
Doğuya miqrasiya edən prototürk boyları isə
oradakı monqoloid irqlə qarışmış və onlarda
monqoloid cizgilər yaranmışdır. Sonralar zaman-zaman həmin
monqoloid cizgili türklərin bir qismi Azərbaycana
qayıtmışlar (s.50), yəni Azərbaycan türkləri
arasında monqoloid elementlərin qatışığı, ya
yoxdur, ya da çox cüzidir...
***
Keçmişinin parlaq dövrlərindəki
mühüm hadisələrin unudulmağını istəməyən
bir millət bu keçmişi tam "idealsevər və millətpərvər
tarixçilər"in (Mirzə Bala) yazdıqlarından
öyrənə bilər. Milli ideala doğru yalnız bu
cür kitabların işığında gedilir. "Doqquz
Bitik" işığında innən belə, hələ
uzun illər yol gedə biləcəyik.
Türk mədəniyyəti və tarixi milli
şüur məsələsidir. Firidun bəyin tariximizin ən
dərin qatlarına enmək imkanı verən "Doqquz
Bitik" öncülüyündəki elmi
yaradıcılığı Azərbaycan
türkşünaslığı üçün qürur mənbəyinin
yeni dəyişməz ünvanıdır.
"Doqquz Bitik" vərəq-vərəq
çevrildikcə, Muğannanın "Məhşər"ində
Tanrının Azərbaycana göndərdiyi işıqlarla
bağlı Fəzlin dilindən deyilən: "Cavidan
öldü, həqiqət Babək Xürrəmidə
zühur etdi. Babək öldü, həqiqət Hüseyn Həllacda
zühur etdi. Hüseyn öldü, həqiqət Əxi Fərruxda
zühur etdi. Fərrux öldü, həqiqət Şeyx
Nizamidə zühur etdi. Nizami öldü, həqiqət
Şeyx Mahmudda zühur etdi. Silsiləmiz mənimlə
başlanmayıb, mənimlə də qurtarmır. Mən təsbehin
bir danəsiyəm. Ali ruh bu gün məndədir, sabah digərində
zühur etməlidir..." - sözləri yada
düşür...
Qədim türk tarixinin də ali ruhu həqiqət
nurutək "...Tanrı dövlət günəşini
türklərin bürclərindən doğurdu..." deyən
M.Kaşqarlının.., "Dünya durduqca yer üzündə
necə meyvə və çiçək var olacaqsa, bir
mücövhər saflığını və dəyərini
qoruyan Türk milliyyətçiliyi də var olmaqda davam edəcəkdir"
söyləyən İ.Qəfəsoğlunun.., Azərbaycanı
mənalı naxışların ilk vətəni bilən X.Məmmədovun...
varlığında bir vaxt qərar tutmuşdu. Qurtarmaq bilməyən
"təsbehin o danəsi" bu gün Firidun bəyin
varlığını işıqlandırır.
"Əziz bir keçmiş"ə sədaqətlə
yazılmış "Doqquz Bitik" - elmiliklə
Türklük sevgisinin iç-içə yoğrulduğu
kitabdır; bu üzdən də, Böyük Millət məfkurəsiylə
tutuşub yanan gerçək tarix aclarınındır...
İşıq dolu "Doqquz Bitik"lə əlaqəli
ilk qeydləri tamamlarkən, Kaşqarlının ölməz
"Divan..."ını elm aləminə tanıtmış
Əli Əmiri Əfəndinin türkcənin o şah əsəri
haqda söylədikləri anidən gözümüz
önündə canlandı: "Bu - kitab deyil,
Türküstan ölkəsidir"...
Cəlal Bəydili (Məmmədov)
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 27 aprel, №15.- S.4-5.