Nizami Gəncəvinin
mərhəmət - sosial dövlət anlayışı
"Yeddi
gözəl" məsnəvisinin "Quraqlıq ilinin təsviri
və Bəhramın şəfqəti" adlı bölməsinin
şərhi
(Əvvəli
burada)
Otuz ikinci beytin şərhi:
bundan yaxşı nə var?
Hər
kəs ki doğulduğu
dünyada (asudə)
yaşayırdı,
(Odur
ki) mədaxil xərcsiz idi.
Bundan yaxşı nə var!
Mərhəmət,
mərhəmətli şah, sosial dövlət bunları etdi:
xalqı quraqlığa bağlı qıtlığın,
yoxsulluğun ortaya çıxardığı
ölümün caynağından qurtardı, ilahi rəhmətə
yol açdı, quraqlıq bitdi, Allahın buyruğu ilə Bəhramın
ölkəsində dörd il kimsə ölmədi...
Nizami
xeyirli şahın özəlliklərini tanıtdı. Məsnəvinin
süjet xətti yeni mərhələyə keçir, mərhəmətli
şahın addımları, onların nəticələri təqdim
olunur, mərhəmətin əlamətləri
hansılardır, ölkədə mərhəmət olsa, nə
baş verər suallarına cavab verilir, uyğun vasitələr
seçilir:
-
Nizami "hər kəs/kim" deyir, istisnaya yer qoymur, bir qrupa
aid mərhəməti rədd edir, deyir ki, mərhəmət
hər kəsi qucaqlayan anlayışdır - Allahın mərhəməti
hər varlığı əhatə etmişdir, bir insana, bir
qrupa aid olan şey dəyər sayılmaz;
-
"Hər kəs/kim ki doğulduğu dünyada
yaşayır" - Nizami məhz "dünya"
("dünyada" biçimində) sözünü
seçir, ona iki məna yükləyir: a)
ölçünü hamıya aid edir - bu qayda dünyanın
hər yeri, hər insan üçün keçərlidir, dəyişməz;
b) Bəhram çox böyük bir ölkənin
şahıdır, bu ölçü onun ölkəsinin hər
yerinə, hər bir insanına aiddir;
- O
hansı ölçüdür? Mərhəmət, mərhəmətli
şah, sosial dövlət elə bir vəziyyət yaratdı
ki, ölkədə barış, əmin-amanlıq, hüzur,
rifah oldu, qaçqınlığa, insan köçünə,
yoxsulluğa son qoyuldu, hər kəs rahat yaşadı - mərhəmət
olsa, hüzur, barış, inkişaf olar, kimsə
torpağını tərk etməz;
-
Nizami mərhəmətin mayaladığı ikinci nəticəni
açıqlayır, "dəxl" deyir, bu sözün
"gəlir"/ "qazanc" mənası var. Bəhramın
ölkəsində qazanc xərcsiz oldu - gəlirdən vergi
alınmadı, sonrakı beytlərdən öyrənəcəyik
ki, Bəhram xalqı yeddi il vergidən azad edir, xalqın
qıtlığın nəticələrindən qurtulması
üçün dövlətin imkanlarının
qapısını açır;
-
Nizami sevincindən özünü tuta bilmir, mətnə daxil
olur, mərhəmət sevgisini, mərhəmətin dəyərini,
ortaya çıxardığı nəticəni bədii sual
biçimində tanıdır, vəcdə gəlir, coşur,
heyran olur: bundan daha yaxşı olan nədir, bundan daha
yaxşı nə var ki, ola bilərmi?
-
"Bundan" ("əz in") - insanın mərhəmətli
ölkədə yaşamasından, doğulduğu yeri tərk
etməməsindən, gəlir vergisindən azad olmasından -
bundan daha yaxşı nədir ki?
Otuz üçüncü beytin
şərhi:
imarətlərlə doldu
Əhali
o qədər çoxaldı
Ki,
çöllər və dağlar imarətlərlə doldu.
Bəhram
mərhəmətlə şükür arasında bağ
qurur: Allah mənə dövlət, hakimiyyət, siyasi güc
verdi, bunlar böyük nemətlərdir, hər nemətin
şükrü var, hakimiyyət nemətinin şükrü də
onun mülkiyyət deyil, ilahi əmanət olduğunu bilmək,
hər kəsə ədalət, hər kəsə mərhəmət,
hər kəsə təhlükəsizlik, hər kəsə
rifah, dövlət, vəzifə, sərvət xalq
üçündür anlayışına sahib olmaqdır...
Beyt
bu anlayışa inanan mərhəmətli şahın saleh əməllərinin
nəticələrini açıqlamağa davam edir. Öncəki
beytdən öyrəndik ki, mərhəmət - şahın mərhəməti,
sosial dövlət iki nəticəyə yol açdı: insan
köçünün qarşısı alındı, hər
kəs doğulduğu yerdə yaşadı (qıtlıq
böyük köçə səbəb olurdu), xalqdan vergi
alınmadı...
Bu
beytdə mərhəmət hərəkatının ölkədə
yol açdığı dəyişim,
dönüşüm, inkişaf dörd vasitə ilə
verilir: çoxluq - say artımı, zənginlik - sərvət
artımı, böyüklük - mülkiyyət
artımı, genişlik - məkan artımı. Nizami mesajlara
uyğun vasitələr seçir:
-
"Xəlayeğ" - söz cəmdədir, say
çoxluğunu bildirir: xalq, yaradılmışlar, əhali,
insanlar - mərhəmət, ədalət, sosial dövlət,
xalqın vergilərdən azad edilməsi zənginliyə, o da
əhalinin say artımına səbəb oldu,
köçün qarşısı alındı, insanlar
dolanışıq qayğısından azad oldular, evlənmək,
uşaqların sayını artırmaq asanlaşdı, ailələr
böyüdü, çoxaldı;
-
Nizami bolluğun yol açdığı əhali
artımını ifadə etmək üçün bir vasitə
də seçir, məhz "ənbuh" sözünə
yer verir, doluluğu göstərir, onu qafiyə mövqeyinə
yerləşdirir: "sıx", "çox sıx",
"sıx-sıx", "dolu" - hər yer insanla doldu,
insanların sayı o qədər atdı ki, məkanlar insanla
qaynadı;
-
"Gəşte bud" - (hər yer, ölkə) insanla oldu /
doldu, dolub daşdı;
-
Şair mərhəmətin yol açdığı
bolluğu, zənginliyi ifadə etmək üçün yeni
vasitələr seçir: a) insanların sayı artdıqca
evlərin də sayı çoxaldı, şair "ev"
demir, mesajın təqdimi üçün "imarət"
("emarət") sözündən yararlanır: gözəl
ev, rahat yaşamaq üçün hər imkanı olan
ev/bina/tikili; b) Nizami çoxluğun, bolluğun, zənginliyin,
inkişafın ifadəsi üçün bu addımları
atır:
- Məkanı
böyüdür / artırır: "səhra" /
"düzənlik" - böyük ərazilər və
dağ(lar);
-
"Nə", "nə" inkar
bağlayıcısına yer verir, onlar mətndə
çoxluğu göstərir;
-
"Və" bağlayıcısından yararlanır, o
sıralayır, çoxaldır, var olanları bir-birinə
bağlayır;
-
Nizami hər yer demiş olur, ölkənin sadəcə bir
bölgəsi deyil, hər yeri, bir qrup insan deyil, hər insan zəngin
oldu, imarət tikmək imkanı qazandı;
- Nəticədə,
ölkədə imarətsiz olan nə bir düzənlik, nə
də dağ qaldı - məmləkət imarətlərlə
doldu;
- Bir
ölkənin inkişaf göstəriciləri (indeksi)
sırasında bunlar da var: əhalinin say artımı,
insanların gəlir səviyyəsi, mülkiyyəti, təhlükəsizlik,
ədalətli hüquq sistemi - bunların hamısı Bəhramın
ölkəsində var idi, o, rifah və güvənlik səviyyəsini
bu dəyərlərlə qazandı: mərhəmət, ədalət,
mərhəmətli şah, sosial dövlət, bəlli bir
müddət vergilərin ləğv edilməsi - sonra da
uyğun vergi sistemi;
Otuz dördüncü beytin şərhi:
evlər bir-birinə
sarmaşdı
Eşitdiyimə
görə, İsfahandan Reyə qədər,
Evlər
və binalar qamışlar kimi
bir-birinə sarmaşdı.
Nizami
məsnəvinin süjet xəttinin yeni mərhələsində
hər kəsə mərhəmət hərəkatının
ortaya çıxardığı nəticələri
tanıdır, bu məqsədlə çoxluq, zənginlik,
böyüklük, genişlik anlayışlarından istifadə
edir, şərh olunan beytin mənası da bu anlayışlara
uyğun vasitələrə yüklənir:
-
Şair "əz-ta" (-dan2, -dək) deyir, məsafəni
böyüdür - mərhəmət hərəkatı o dərəcədə
bərəkətli oldu ki...;
-
İranın iki önəmli, böyük şəhərinin
adını mətnə yerləşdirir - İsfahandan
(Sefahan) Reyədək (Rey İranın əski
paytaxtıdır) - bu iki şəhər arasındakı məsafə
altı yüz kilometrdir - məsafənin
böyüklüyü / uzunluğu mərhəmətin, mərhəmətli
şahın, sosial dövlət anlayışının dəyərini
göstərir;
-
"Eşitmişəm" deyir, şahid olduğu deyil,
eşitdiyi hadisəni danışır, feili nəqli
keçmiş zamanda işlədir, bu yolla mərhəmət
hərəkatının gücünü göstərir, yəni
mərhəmət hərəkatının nəticələrinin
minlərlə şahidi var, dillərdə dastan oldu,
haqqında rəvayətlər, əfsanələr
danışıldı, nəsillərdən nəsillərə
daşındı, min illər sonra Nizami də bu hadisəni
eşitdi / oxudu deyil, məhz eşitdi;
- Bəhramın
hər kəsə mərhəmət hərəkatının
ortaya çıxardığı, Nizaminin də eşitdiyi o
nəticə hansıdır? Şair zənginlik, bolluq, bərəkət
mənasının ifadəsi üçün sıxlıq və
çoxluq deyir. Bu məqsədlə vasitələr
seçir: a) "xane bər xane şod" - İsfahandan Reyədək
ev evə sarıldı, mərhəmət zənginliyə yol
açdı, bu zənginlik bir qrupu deyil, bütün xalqı
əhatə etdi, bu qədər uzun məsafədə gözəl
evlər tikildi; b) Nizami evlərin çoxluq və
sıxlığının ifadəsi üçün "tənidən"
("tənide" biçimində) feilinə yer verir:
"burmaq", "eşmək", "hörmək",
"toxumaq" - evlər bir-birinə toxundu -
hörüldü (xalçanın toxunması kimi, ilmələr
nə qədər yaxın, sıx olursa, evlər də elə
oldu) - bu qədər çox, sıx oldu. "Toxumaq"
feilində nizam, gözəllik, hüzur mənaları da var,
yəni evlərin tikilişi bir nizama tabe idi; c) Nizami mərhəmət
hərəkatının ortaya çıxardığı zənginliyi
göstərmək üçün "ev"
sözünü iki dəfə təkrar edir, "evlər"
demir, bir-bir sayır, ev-evə deyir, evin evə toxunduğu /
hörüldüyü bir ölkə; d) şair mərhəmətin
zənginlik biçimində ortaya
çıxardığı nəticənin ifadəsi
üçün təşbehə yer ver, "qamış
kimi" deyir, İsfahandan Reyədək ev evə qamış
kimi toxundu / sarıldı (tərcümədə "evlər",
"binalar", "qamışlar" sözləri var,
orijinala uyğun deyil) - qamış qamışa toxunar,
sarılar, hörülər həsir olar, mərhəmətli
Bəhramın ölkəsində də ev evə o biçimdə
hörülmüşdü, çox, sıx idi, hər kəs
ev tikmiş, hüzura qovuşmuşdu - mərhəmətin
meyvəsi bolluq, bərəkət, zənginlik, hüzurdur;
(Davamı
olacaq)
Siracəddin Hacı
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 27 aprel, ¹15.- S.38.