Yeni teatr sistemi -
yeni tamaşa
Bədii
əsər də insan kimidir. İnsan var, bəxti gətirir, insan da var, çox şeyə layiq olsa belə,
bəxti vermir ki, vermir. Əsər də beləcə. Mənim "Siluet" pyesimin bəxti gətirdi. Bundan öncə də səhnə taleyi üzünə gülən
pyeslərim olub. Əlbəttə, onların
öz yeri, öz dəyəri var. Bəli, "Siluet"ə
qədər dörd əsərim səhnələşdirilmişdi
- "Açar"a azman
teatr rejissorumuz Hüseynağa Atakişiyev
quruluş vermişdi,
onun özünün rəhbərlik etdiyi Gənclər teatrı bu tamaşanı beş ilə yaxın bir müddət ərzində
anşlaqla oynadı; sonra "İşıq tozu" oldu. Onu gözəl teatr rejissorumuz Bəhrəm Osmanov səhnələşdirdi. Daha
sonra İntiqam Sultanın quruluşunda
"Çarə" gəldi.
Bu dördlük "Doğru
və oğru" pyesi ilə tamamlandı, quruluşçu
rejissor Nicat Mirzəzadə.
Sadaladığım əsərlərdən
ikisi - "İşıq
tozu" və "Doğru və oğru" İrəvan Dövlət Dram Teatrının
səhnəsində öz
təcəssümünü tapdı. "Siluet" tamaşası bu qocaman teatrda səhnələşdirilən üçüncü pyesimdir.
Amma onun qeyri-səlis məntiq sistemi üzrə baş tutan səhnə quruluşu ilk oldu. Belə bir quruluş
tamaşanın rejissoru,
Əməkdar Mədəniyyət
işçisi, tanınmış
aktyor və rejissor İftixar Piriyevin kəşfi və seçimidir. Onun özünün dediyinə görə, bu cür təkanı
ona ədəbi mətn, yəni pyesin özü, əsərdəki qeyri-adi
ruh verib. İftixar müəllimlə,
daha doğrusu, onun rəhbəri olduğu İrəvan Dövlət Dram teatrı
ilə, dediyim kimi, əvvəl də iş birliyimiz olub. Və həmin iş birliyi zamanı, lap dəqiq
"İşıq tozu"
cəfəng janrına
aid bir əsər kimi səhnələşdiriləndə
artıq qeyri-səlis
məntiq sisteminin cücərtiləri var idi.
Bunu biz hamımız duyur, başa düşürdük. Belə
ki, həmin tamaşanın
məntiqi davamı kimi, bir neçə
ildən sonra İftixar Piriyevin qeyri-səlis məntiq sistemi üzrə qurduğu "Siluet" tamaşası, həm də mənim səhnəyə qoyulan beşinci əsərim ərsəyə gəldi
(zarafatyana da olsa, deyim ki, həmkarlarım arxayın ola bilərlər,
"Xəmsə" iddiasında
deyiləm).
Bəs bu qeyri-səlis məntiq üzrə qurulan teatr nədir,
adi teatr sistemindən nə ilə fərqlənir?
Qeyri-səlis məntiq sistemi
üzrə səhnələşdirilən
Teatr tamaşası ənənəvi məntiq
sistemi üzrə qurulan tamaşadan fərqli olaraq, çoxlaylı bədii materialla işləməyə
imkan verən bir yanaşmadır. Bu məntiq sistemi həyatın kompleks, çoxmənalı aspektlərini
anlamağa və ifadə etməyə imkan verir.
Teatr tamaşasında qeyri-səlis
məntiqdən istifadə
edərək, tamaşaçıları
düşünməyə və müxtəlif interpretasiyalar etməyə
təşviq edən bir təcrübə yaratmaq mümkündür.
Qeyd etməliyik ki,
"Siluet" tamaşasının
rejissoru bunu ustalıqla bacarmışdır.
Tamaşadan sonra çeşidli təəssüratları,
fərqli təsirləri
tamaşaçıların üzündən asanlıqla
oxumaq olurdu. Toyda hərə öz rəqsini oynadığı kimi, hüzur yerində hər kəs öz dərdini ağladığı sayaq,
bu tamaşada da (eyni səhnəyə baxsalar da) hər bir tamaşaçı öz qəlbinin təlatümlərini gördü.
Qeyri-səlis məntiq sistemi
əsasında təqdim
olunan bu tamaşada "hə"
və ya "yox" cavabları əvəzinə, təqdim
olunan məsələnin
dərəcəsini göstərən
dəyərlərdən bəhs
edildi. Bu sistem, teatr tamaşalarında qeyri-müəyyən və
ya çoxqatlı mövzuları, personajları
və vəziyyətləri
təsvir etmək üçün ideal bir vasitədir. Bunu, "Siluet" tamaşasını
diqqətlə izləyən
tamaşaçı əyani
surətdə gördü.
Bəzən söz bu və ya digər
duyğunu, hissləri
və ürək çırpıntılarını verməkdə acizdir, bəzən də, nə qədər paradoksal olsa da, söz müəyyən bir hissi çatdırmağa
mane olur. Sanki duyğu, hiss sözün içində əriyib itir, onu sözlərin
vasitəsi ilə olduğu kimi çatdırmaq olmur. Bu yerdə üz mimikaları, bədən dili personajın köməyinə gəlir.
İftixar müəllim
həmin tamaşaya qeyri-adi qaydada quruluş verərkən bədən dilindən, gözlərin ifadəsindən
və mimikadan məharətlə faydalanıb.
Nəticədə söz
deyə bilmədiyini göz deyib, bədən deyib, həm də elə deyib ki, qəlbdə-xəyalda yaranan
duyğular səhnədə
bütün çalarlarıyla
çağlayıb. Bu yerdə
bunu da qeyd etməliyik ki, mimika və bədən dili bizim klassik
ədəbiyyatımız üçün
də yad deyil. Təkcə Dədə Ələsgərin "Qaşını
oynadıb gözündən
güldü" və
yaxud "Sındı
qol-qanadım yanıma
düşdü" ifadələrini
xatırlamaq kifayətdir.
Yuxarıda dedim ki, "Siluet"
tamaşasının rejissoru
İftixar Piriyevin dediyinə görə, onu qeyri-səlis məntiq sisteminə pyesin özü, yəni əsərdəki
qeyri-adi ruh sövq edib. Heç şübhəsiz,
istənilən tamaşanın
oyun qaydalarını ədəbi mətn əvvəlcədən müəyyənləşdirir.
Pyesin ruhuna əsaslanaraq qeyri-səlis
məntiq sistemi üzərində qurulan teatr tamaşası müxtəlif interpretasiyalara
açıq olan ifadələr və səhnələrlə zəngin
olur. Bir daha təkrarlayıram, həmin
ifadələr, sözün
gücü çatmayanda
gözlə və ya bədən dili ilə verilir.
Personajlar, duyğu və düşüncələrini
tam dəqiqliklə ifadə
etmədən, daha çox müxtəlif yozumu olan qeyri-müəyyənliklə
danışa bilərlər,
eynilə "Siluet"
tamaşasında olduğu
kimi. Bu isə, tamaşaçıların hər
bir vəziyyəti və personajı hərəkətə gətirən
motivasiyaları fərqli
cür anlamalarına yol açır.
Mütləq qeyd edilməlidir
ki, tamaşanın rejissoru
İftixar Piriyev qeyri-səlis məntiqdən
istifadə edərək,
müxtəlif səhnələrdə
çoxqatlılıq və
sözün yaxşı
mənasında, qeyri-müəyyənlik
yarada bilib. İlk baxışda bir-birinə
oxşar səhnələr
müxtəlif tərzlərdə
təkrarlanaraq, fərqli
məqamları və
mənaları vurğulayır,
ön plana çəkir.
Bu yanaşma tamaşaçılara
personajların və hadisələrin çoxqatlılığını
göstərmək və
onları düşünməyə
təhrik etmək üçün bir fürsət yaradır.
Gənc
olmalarına rəğmən,
öz ifaları ilə tamaşaçıları
heyran edən artistlərin məharətini
qeyd etməsək, insafsızlıq olardı.
Hər üç xanım - Qadın rolunun ifaçısı Xədicə Məmmədova,
onun Silueti Güney Əliyeva və Şəhvət rolunda çıxış
edən Pərvin Dadaşova, o cümlədən,
tamaşanın sonunda
səhnəyə çıxan
Kişi obrazının
ifaçısı Əmrulla
Nurullayev öz personajlarını qeyri-müəyyənlik
və çoxqatlılıq
əsasında inkişaf
etdirə bildilər. Duyğularını və
reaksiyalarını müxtəlif
tonlarda ifadə edərək, daha canlı və reallığa yaxın obrazlar yaratdılar. Bu isə, öz növbəsində, tamaşaçılara
personajların iç
dünyası ilə daha dərindən tanış olmağa kömək etdi. Bir sözlə, artistlər, personajlarının motivasiyalarını
və duyğularını
tam açıqlamadan, tamaşaçıları
düşünməyə sövq edən bir oyun sərgiləyə
bildilər.
Rejissorun
müraciət etdiyi səs effektləri və musiqi seçimi qeyri-səlis məntiq əsasında qurulan bu tamaşada
çox mühüm rol oynadı. "Rol oynadı" ifadəsini elə-belə
işlətmədim, mən
deyərdim ki, "Siluet"
tamaşasındakı səs
effektləri, musiqi və finalda səsləndirilən mahnı
(sözləri və musiqisi rejissorundur) beşinci personaj kimi çıxış etdi. Belə ki, rejissor işıqlandırma
və səs effektlərindən məharətlə
istifadə edərək,
personajların daxilindəki
iztirab və ziddiyyətləri tamaşaçıya
sezilmədən aşılaya
bildi.
Ümumiyyətlə, teatr tamaşasında qeyri-müəyyənlik
və çoxqatlılıq
atmosferini yaratmaq üçün rejissorlar,
bir qayda olaraq, rəngarəng işıqlandırma və
dəyişkən dekorasiyalardan
istifadə edirlər.
Sözügedən tamaşada
isə İftixar Piriyev eyni dekorasiyadan
və musiqidən faydalanaraq həmin effekti verməyə nail olmuşdur. Nəticədə
tamaşaçılarda qadın
dünyasına dalmaq hissi yarada bilmişdir.
Tamaşada baş qəhrəman
qısqanclıq zəminində
yaranan öz şəxsiyyət böhranını
yaşayır. Eyni zamanda qadın öz ərinin sevgilisinin cildinə də girir, onun iztirablarını öz içindən keçirə bilir. Hər ikisi qadındır, onları birləşdirib bir qadın obrazı yaradan da bu iki,
bir-birinə daban-dabana
zidd olan haldır. Tamaşa, qadının daxili ziddiyyətlərini və
şübhələrini məhz
qeyri-səlis məntiq
sistemi vasitəsi ilə əks etdirir. Düşünürəm
ki, bunu ənənəvi
teatr üsulları ilə gerçəkləşdirmək
xeyli çətin olardı.
Bir az uzanan sözümü
yekunlaşdıraraq onu
da deməliyəm ki, mövzuya
bu sayaq yanaşma, mürəkkəb
və çoxqatlı
sənət əsərləri
yaratmağa və tamaşaçılara unikal
və sözün əsl mənasında,
yeni tamaşa təqdim
etməyə geniş
yol açır.
"Siluet" tamaşası
kimi tamaşalar müasir teatrın inkişafında mühüm
bir addım ola bilər və tamaşaçılara unudulmaz
bir təcrübə təqdim edərək onları düşünməyə
və fərqli interpretasiyalar etməyə
təşviq edə bilər.
Və sonda: qartal qocalanda
onun əsas aləti olan dimdiyi korşalır, caynaqları kütləşir.
Aydın məsələdir
ki, o əvvəlki kimi
ov ovlaya bilmir, bir qarın
ac, bir qarın tox yaşamalı olur. Beləliklə, qoca qartal seçim qarşısında qalır,
o, ya göyün yeddinci qatına qalxmalıdır ki, oradan ildırım sürəti
ilə şığıyıb
sıldırım qayalıqlara
çırpılsın. Çırpılsın
ki, korşalmış dimdiyi
çiliklənib tökülsün,
onun yerində yenisi çıxsın,
yeni dimdiyi ilə küt caynaqlarını didib qoparsın, onların yerində yeni, iti caynaqların çıxmasına imkan yaratsın... Ya da öz acınacaqlı vəziyyəti ilə barışmalı, aciz qocalığını yaşamalıdır...
Əsrlərcə yaşı
olan qoca teatr da qartal seçimini etməlidir - ya yeniləşmə, ya monoton qocalıq...
İmir Məmmədli
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 10 avqust, №29-30.- S.11.