Günəşi gözləyirik
Ədəbi aləm (proses...) eyni
tipli, eyni səviyyəli, eyni nöqtədə tərəddüd
edən, yaxud tərəddüdsüz və
mətləbsiz bədii
mətnlərlə dolanda,
şübhəsiz ki, nəfəs
darlığı yaranır,
hamı, sanki durmadan, dayanmadan yazır, buna görə də bir süni
arasıkəsilməzlik effekti
yaranır. Hər şey yaxşıdır,
hər şey daha da yaxşı olacaq. Bu öz yerində. Ancaq... Və bütün bunlar sabit mühafizəkarlıq
ovqatı yaradır.
Zaman keçir, bu ovqat qadağaya dönür; gözün önündə kitablardan
hörülmüş bir
Çin səddi (Çin...) ucalır, onu keçmək olmaz, yaxud istəsən
də, keçə bilməzsən. Çünki
hamı eyni cür yazır, hamı özünü dahi, qüdrətli yazar hesab edir,
bu ifadəni dilinə gətirməsə
də, başqası bu sözləri deyəndə, başını
yerə dikib utanır (obraz...)...
Bu mənada, Mirzə Cəlilin hekayələri
əvvəldən sona
Azərbaycan ədəbi-mədəni
mühitinin sükutunu
dəhşətli şəkildə
pozan bir hadisəydi.
Haqverdiyevin hekayələri, bir
də "Xortdanın
cəhənnəm məktubları"...
Yusif Vəzir Çəmənzəminli
gülüşü... Bir az
qüssəli, bir az küsəyən... Bir az içinə kölgə salan və birdən o kölgəni kəsib, doğrayıb çölə
atan...
Bir sözlə, klassikadan ləzzətlə oxuduğumuz
hekayələr var, elə
Mirzə Cəlilin
"Ölülər" pyesini
də hekayə bilib, hər il ən azından bir dəfə oxuyasan. Müasir dövrün emblem olan əsərləri var, bunlardan:
"Dantenin yubileyi",
"Ceviz ağacının
nağılı", "Qatar, Pikasso, Latur", "Dünyanın
arşını", "Gələcək gün",
"Pərvanə", "Gözmuncuğu", "Astana", "Bayatı-Şiraz", İsi Məlikzadə...
Həmişə hansı əsərlər
üçün darıxırıq?
Darıxa biliriksə,
yəni oxumaq ehtiyacdırsa, artıq sən onu dost, insan gözündə görürsən. Oxumaq həm də susmağın bir növüdür, özünlə
danışa bilmək
fürsətidir. Heminquey
nə deyirdi: insan uzağı, iki yaşında dil açıb danışır, susmağı
əlli il çəkir...
Yazmaq və oxumaq susmaq sənətidir.
Oxuduğumuz əsərlərdən təsadüfi fraqmentlər
qəfil yadımıza
düşür, yaddaş
yuvasından ayılıb
gerçəkliyə qarışır,
sən yaddaşla gerçəklik arasında
qalırsan, yaxud o fraqment ikiqat pəncərə şüşəsi
arasında qalmış
arıya dönər.
Səs, uğultu gəldikcə o mətnin dəyişdiyini, hətta
bunu sənin elədiyini sanarsan. Yəni bizim həyatımızı dəyişən
mətnlərin özləri
də zaman qarşısında
dəyişir, yanıb
külə dönür,
nə olması bilinmədən okean sularına səpilir...
Yenə,
hansı əsərlər
üçün darıxırıq?
Dünya ədəbiyyatından,
türk xalqları nəsrindən ötrü.
Özbək, qırğız,
qazax ... hekayələrini,
həm də ən müasir, bizim günlərin nasirlərinin hekayələrini
oxuyub müzakirə eləməyin, tənqid əsaslı diskussiyalar aparmağın vaxtı deyilmi?
Amma yuxarıda qabartmaq istədiyimiz məqam unudulmur: bəzən ədəbi proses meydanı
o qədər darlaşır,
o qədər virtuallaşır
ki, göz gözü
görmür, hamı
eyni avazla oxuyur, demək olar, eyni zəngulələri
vurur.
Şair
demişkən, kimsə
gəlməlidir, hansısa
mətn zühur etməlidir, hər şey, hər kəs çaş-baş
qalmalı, hamını
bir anlıq susduran mühit yaranmalıdır. Səs-küydən
baş-qulaq getdi axır...
Ədəbi aləmdəki nifrət,
qarğış, təşviş,
gənckən qocalıq
sindromunun meydan sulaması... dalğaları
bir möhtəşəm
mətnlə susmalıdır.
Ancaq bəzən dağıdıcılıq gözəl
şeylərin də canında olur. Tez-tələsik acıqla yazdığın dəyərləndirmə,
qiymət, yəni tənqid hər şeydən qabaq sənin özünü faş edər. Belə bir təsbit
var: tənqid daha çox onu yazan adama sarılar,
onun özünü nişan verər. Bu, öz boşluqlarını
doldurmaq istəyən
adamın cəsarətidir.
Bütün bunlar baş vermir, gözümüzün
qarşısındakı səhnədə
oynanılır.
Anarın
hekayəsi ətrafında
gedən müzakirələr:
boş tərif və boş tənqidlər, şübhəsiz
ki, mətni - bu yeni bədii mətni oxuya bilən gözlər köhnə suvağı qopartmasa da, titrəyiş hiss edildi.
"Bədii mətn nədir?" - bunu heç də hamı bilmir.
Bizə,
yaxşı mənada,
gözlənilməz adamlar
lazımdır... Tozdan
qat kəsmiş adamlardan
bezdik...
Mirzə
Cəlildən qalma bir dərs var: elə yaz ki, səni hərfən təqlid eləyə bilməsinlər, səndən
ibrət alsınlar, dərs götürsünlər.
Çünki onun da dərdi bir idi: Məktəb.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 10 avqust, №29-30.-
S.15.