Yazmaq sevinci
Şövq. Ehtiras. Bu sözləri
nə qədər az eşidirik artıq. Həm həyatda, həm də yaradıcılıqda
nə qədər nadirən qarşımıza
çıxır bu sözlər. Yenə də məndən hər hansı bir yazıçının
yazıçı kimi
onun içindəki ən vacib şeyin
adını çəkməyimi
xahiş etsələr,
cavabım belə olacaq: ehtiras və şövq...
Hər birinizin sevimli yazıçılarınız var, mənimkilər: Dikkens,
Mark Tven, Tomas Vulf, Pikok, Bernard Şou, Molyer, Ben Conson, Uiçerli, Sem Conson. Şairlər: Cerard Menli Hopkins, Dilan Tomas, Pop. Rəssamlar:
El Qreko, Tintoretto. Bəstəkarlar:
Motsart, Haydn, Ravel, İohann
Ştraus. Məsələn,
Şekspir və ya Melvill haqqında
düşünün və
külək, şimşək,
ildırım haqqında
düşünmüş olacaqsız.
Adlarını çəkdiyim
hər kəs ehtirasla yaradıb, bəziləri böyük,
bəziləri kiçik
formalarda, bəziləri
məhdud kətanlarda,
bəziləri qeyri-məhdud
şəkildə. Tanrıların
övladları idi onlar, bəzən işləmək nə qədər çətin
olsa da, başqalarından
gizli olan şəxsi həyatları
hansı xəstəliklərə
düçar olsa da, yaradıcılıq sevincinin
nə olduğunu bilirdilər. Onlar öz canları və əlləri ilə yaratdıqlarından
həqiqətən, əhəmiyyətli
olanın nə olduğunu bizə daha da aydın çatdırdılar və
indi də bizim üçün onların yaradıcılığı
son həddə qədər
insani və intellektual güclə doludur.
Məsələn, El Qrekonun portretlərindəki
detallara daha yaxından baxın; işin ona sevinc
gətirmədiyini deməyə
cəsarət edirsiz?
Ən yaxşı caz musiqisi bar-bar bağırır:
"Mən əbədi
yaşayacağam, ölümə
inanmıram".
Ən yaxşı heykəl, Nefertitinin başı kimi, təkrar-təkrar təkrarlayır: "Gözəl
olan bura gəldi və əbədi olaraq burada qaldı".
Adlarını çəkdiklərimin hər biri bu
civədən, həyatın
bir damlasını tutmağı bacardı, onu əbədi olaraq dondurdu və yaradıcı alovla alovlanaraq, ona işarə edərək dedi: "Yaxşı, bu yaxşı deyilmi?" Və bu yaxşı
idi.
Bütün bunların bu günlərdə yazıçının
hekayələr üzərində
işləməsi ilə
nə əlaqəsi
var, soruşursuz? Məsələ
burasındadır: ehtirassız,
şövqsüz, sevgisiz
yazırsızsa, siz ancaq yazıçının
yarısısız. Bu o deməkdir
ki, siz daim ticarət bazarına baxırsız və ya avanqard elitanın
fikirlərini dinləyirsiz
və buna görə
də özünüzdən
qıraqda qalırsız.
Üstəlik, siz özünüzü tanımırsız
bu gedişlə. Hər şeydən əvvəl, yazıçının
ürəyi narahat olmalıdır. Yazıçı
həyəcan və ləzzət qızdırması
içində olmalıdır.
Əgər belə deyilsə, qoy, çöldə işləsin,
şaftalı yığsın
və ya səngər qazsın;
Allah bilir, bu fəaliyyətlər sənin
sağlamlığın üçün
daha faydalıdır.
Əsl sevgini və ya əsl nifrətini
göstərən hekayəni
sonuncu dəfə nə zaman yazmısız?
Axırıncı dəfə
əlyazmanızın vərəqlərinə
yırtıcı bir heyvanı buraxmaq üçün nə vaxt cəsarət tapdınız? Həyatınızdakı
ən yaxşı və ən pis şey nədir
və nəhayət, nə vaxt qışqıracaqsınız
və ya hər ikisini pıçıldayacaqsınız?
Yaxşı, məsələn, gözləmə
otağında və diş həkimində vərəqlədiyiniz Harpersin
nömrəsini stolun üstünə atmaq, yazı makinanıza tələsmək və bu jurnalın heyrətamiz dərəcədə
axmaq bayağılığına
şən qəzəblə
hücum etmək gözəl deyilmi? Bu, bir neçə il əvvəl etdiyim şeydir. Elə bir məsələ ilə rastlaşdım ki,
Harpersin fotoqrafları
bərabərlik haqqında
alt-üst fikirləri
ilə bu dəfə Puerto-Rikonun gecəqondularının sakinlərini
fon kimi istifadə ediblər. Bu şəkillər məni
o qədər hiddətləndirdi
ki, yazı makinasına
tərəf qaçdım
və bir oturuşda hər kadrda dayanıb şalvarını yerə
salmaqla bütün birgünlük işini məhv edən qoca bir puerto-rikolunun
hekayəsini - "Günəş
və Kölgə"ni
yazdım.
Yəqin
ki, bəziləriniz mənimlə
eyni şeyi etməkdən çəkinməzsiniz.
Mən özüm bu sevinci tam olaraq yaşadım, həzz fəryadımın
və içimdəki
vəhşi ehtirasın
kişnəməsinin təmizləyici
təsirini gördüm.
"Harpers" redaktorlarının, çox güman ki, hekayədən xəbəri
belə yox idi, lakin bir
çox oxucular bilirdi və onlar bizi bir-birimizə
qarşı qoymağa
başladılar. Demirəm
ki, qalib gəldim, amma əlcəklərimi çıxaranda üzərində
qan var idi.
Siz axırıncı dəfə
nə vaxt mənim kimi, sadəcə, qəzəbdən
hekayə yazmısınız?
Gecələr gəzməyi və
bəlkə də düşünməyi sevdiyiniz
üçün sonuncu
dəfə nə vaxt evinizin iki
addımlığında polis sizi saxlayıb? Bu mənim başıma tez-tez gəlirdi və bir gün
əsəbiləşib bizdən
təxminən, əlli
il sonra bir zaman haqqında hekayə yazdım, bir adam televiziyada deyil, reallığı görmək istədiyi üçün həbs edilib psixiatrik müayinəyə aparılırdı
orda.
Ancaq qəzəb və qıcıqlanma haqqında
kifayət qədər
danışdım, bəs
sevgi haqqında nə demək olar? Dünyada ən çox nəyi sevirsiz? Mən kiçik və ya böyük
şeylərdən danışıram.
Bəlkə bir tramvay, ya da bir cüt tennis ayaqqabısı? Çoxdan,
biz uşaq olanda, bu şeylər bizim üçün sehrli idi. Keçən
il bir oğlanın tramvayın sonuncu sərnişini olması haqqında hekayə dərc etmişdim. Tramvaydan yay tufanları və şimşək iyi gəlir, oturacaqları sərin yaşıl mamırla örtülmüş kimi
görünür, lakin
o, yerini daha az romantik qoxuyan
avtobusa verməyə məhkumdur. Bir cüt yeni
tennis ayaqqabısı istəyən
bir oğlan haqqında başqa bir hekayə var idi, çünki o, çayların, evlərin
və küçələrin,
hətta kolların, səkilərin və itlərin üstündən
tullana bilərdi. Yayda Afrika veldtində qaçan antiloplar və ceyranlar - onun üçün bu ayaqqabıların mənası budur. Onlar fırtınalı çayların və tufanların enerjisini ehtiva edir; Onun
tamamilə onlara, bu tennis ayaqqabılarına
ehtiyacı var, onlara hər şeydən çox ehtiyacı var.
Budur mənim reseptim, çox sadədir. Ən çox nəyə ehtiyacınız
var? Nəyi sevirsiz və nəyə nifrət edirsiz? Sizə bənzəyən
birini düşünün,
məsələn, bir
şeyi bütün qəlbi ilə istəyən və ya istəməyən. Qoy, qaçmağa hazırlaşsın. Sonra bir
başlanğıc verin.
Və - izləmək,
bir addım da geri qalmamaq. Siz bilmədən qəhrəmanınız böyük
sevgisi və ya nifrəti ilə sizi hekayənin
sonuna qədər aparacaq. Onun ehtiraslarının şövqü
(təkcə sevgidə
deyil, nifrətdə də ehtiras var) ətrafdakı hər şeyi alovlandıracaq və makinanızın hərarətini otuz dərəcə qaldıracaq.
Bütün bunları, ilk növbədə,
bu sənətə yiyələnmiş, yəni
qaçarkən büdrəməmək
üçün kifayət
qədər qrammatika və ədəbi biliklər qoymuş yazıçılara müraciət
edirəm. Bununla belə, bu məsləhət
həm də səhv texnikaya görə addımları
səhv ola bilən
yeni başlayanlar üçün
də uyğundur. Ehtiras belə hallarda belə çox vaxt kömək edir.
Buna görə də hər hansı bir hekayənin hekayəsi hava hesabatı kimi oxunmalıdır: bu gün soyuq, sabah isti. Bu gün günortadan sonra evi yandırın.
Sabah hələ də
yanan kömürlərin
üzərinə soyuq
tənqid suyu tökün. Sabah düşünmək,
parçalamaq və yenidən yazmaq üçün vaxt olacaq, amma bu
gün partlayacaq, hər tərəfə parçalanacaq, ən kiçik hissəciklərə
parçalanacaq! Növbəti
altı-yeddi qaralama əsl işgəncə olacaq. Bəs niyə sevincinizin dünyada bu hekayəni oxuyanda sizin alovunuzla alovlanacaq başqalarını
tapacağı ümidi
ilə birincidən həzz almayasınız?
Alovun böyük olması heç də vacib deyil. Yanan
bir şam kimi kiçik bir alov kifayətdir:
tramvay kimi sehrli maşına və ya səhər
tezdən otların arasında dovşan kimi hoppanan bir
cüt tennis ayaqqabısı
kimi sehrli olması kifayətdir. Özünüz üçün
kiçik ləzzətlər
tapmağa çalışın,
kiçik kədərlər
axtarın və hər ikisinə forma verin. Onları dadın, makinanızı
da sınayın. Axırıncı
dəfə nə vaxt şeir kitabı oxumusuz və ya bir
axşam bir-iki esse yazmağa vaxt tapmısız?
Tomas Vulf dünyanı uddu və lava səpdi kağızların
üstünə. Çarlz
Dikkens bir masadan yeməklərin dadına baxaraq onu digər masa ilə dəyişdi. Molyer həyatın dadına baxaraq neştər götürməyə
getdi. Pop və Şou da eyni şeyi etdilər. Ədəbiyyat kosmosunda,
hara baxırsan, böyüklər
sevgi və nifrətə qərq olurlar. İçinizdə
nifrət, sevgi kimi köhnəlmiş şeylərə yer qalıbmı? Əgər
yoxsa, o zaman nə qədər sevinc sizdən uzaq keçir! Qəzəblənmək
və məyus olmaq sevinci, sevmək və sevilmək sevinci, başqalarına toxunmaq və bizi beşikdən
məzara qədər
dövrə vuran bu maskarad topunun
həyəcanını yaşamaq
sevinci. Ömür qısadır, iztirablar sonsuzdur, ölüm qaçılmazdır. Amma səfərə
çıxanda, bəlkə
də birində Şövq, digərində
Ehtiras yazılan bu iki şarı
götürməyə dəyər.
Onlarla birlikdə tabuta gedəndə hələ də balaca bir qızın
oyuncaqlarını yerdən
götürmək, yaraşıqlı
bir qızın saçını sığallamaq
və ağaca dırmaşan nadinc oğlanlara əl yelləmək fikrindəyəm.
Kim mənə qoşulmaq istəyirsə, xoş gəlmisiniz - yolda hamı üçün kifayət qədər yer var...
Rey Bredberi
Tərcümə etdi: Malik
ATİLAY
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 10 avqust, №29-30.- S.32.