Dağlarca və Azərbaycan
Elmi
araşdırma
Bu ilin avqust ayının
26-sında çağdaş türk ədəbiyyatının
klassiklərindən biri,
böyük yenilikçi
şair, 80-dən çox
poetik kitabın yazarı Fazil Hüsnü Dağlarcanın
(1914-2008) anadan olmasının
110 illiyi qutlanılır.
Elə sənətkarlar
var ki, bir ömrə bir neçə həyatı sığışdıra
bilirlər. Onlar yerlərində saymırlar,
əksinə, zamana qoşulub irəliləyirlər,
bəzən zamanı
qabaqlayırlar da. Fazil
Hüsnü Dağlarca,
şübhəsiz, belə
sənətkarların cərgəsindədir.
Müxtəlif illərdə
nəşr olunmuş
"Uşaq və
Allah" (1940), "Asu" (1955), "Haydi" (1968), "Xoruz"
(1977) adlı kitabları
tək şairin həyat və yaradıcılığının deyil, ümumən yeni türk poeziyasının dönüş nöqtələridir.
Fazil Hüsnü Dağlarca anadan şair doğulmuşdu, onun istedadı Allah vergisiydi. Orijinal düşüncə
tərzi, dünyaya baxışı, özünəməxsus
üslubu onu fövqəladə dərəcədə
yeni, fərqli bir ədəbi dünya yaratmış, unikal şəxsiyyət və sənətkar kimi formalaşdırmışdı. "Fazil Hüsnü Dağlarcanı heç bir şairlə müqayisə etmək olmaz, o heç kimə bənzəmir, hamıdan kənardadır,
özünəməxsusdur, bir halda ki, onda
hər şey yenidir: mövzu da, forma da,
dil də... müqayisəyə ehtiyac
varmı? O, sənətdə
və həyatda tamamilə yeni və bambaşqa bir şey axtarır," deyən "müasir türk tənqidinin atası" Nurullah Ataç çox haqlı idi. Həqiqətən, Fazil Hüsnü Dağlarcanın
yaradıcılıq yolu
özünün təkrarolunmazlığıyla
fərqlənirdi. Çoxsaylı
axınlardan və ədəbi məktəblərdən
kənarda qalaraq, bütün ömrü boyu inadla və
məqsədyönlü şəkildə
poeziyada özünü
və özünə
xas olanı axtarmışdır. Fazil
Hüsnünün məhz
özünəməxsusluğa can atması, ədəbiyyatda
öz sözünü
demək istəyi,
milli mədəniyyətdə sırf özünə
aid yeri tapmaq cəhdləri tənqidçilərə
Dağlarca yaradıcılığını
"tənha məktəb",
"türk poeziyasında
başlı-başına bir
cərəyan" kimi
qiymətləndirməyə əsas vermişdir. Bu təsnifatı inkar etməyərək, əlavə
etmək istərdik
ki, hər şeyə
rəğmən, Fazil
Hüsnü yaradıcılığı
türk ədəbiyyatı
və mədəniyyətilə
qırılmaz şəkildə
bağlı olmuşdur.
Onun yaradıcılığı
ədəbiyyatın gəlişməsinə
nəinki zidd deyildi, əksinə, ümumi axının bir parçasıydı. Onun poeziyası müasir türk ədəbiyyatının bədii
simasının təşəkkülünə
sürəkli təsirini
göstərmişdir.
1969-cu ildə Sovet hökumətinin qərarı
ilə Aleksandr Puşkinin
anadan olmasının
170 illiyi təntənəli
şəkildə qeyd
olunacaqdı. SSRİ Yazıçılar
Birliyi bu yubileylə əlaqədar
olaraq geniş tədbirlər proqramını,
xaricdən dəvət
olunacaq yazıçıların
siyahısını hazırlamalıydı.
Xarici qonaqların dəvətilə məşğul
olan komissyanın işinə mən də cəlb olunmuşdum. Bu tədbirə
mən Türkiyədən
çağdaş türk
poeziyasının ən
böyük şairlərindən
olan Dağlarcanın dəvət olunmasını
təklif etdim. Bir müddətdən sonra ona rəsmi məktub göndərildi və 1969-cu ilin may ayının axırlarında
Dağlarca Moskvaya gəldi, bir ay Sovetlər Birliyində qaldı. Bu bir ay ərzində mən ona rəfaqət etdim. Biz birlikdə Pskova, möhtəşəm
Puşkin şeir bayramının keçirildiyi
Mixaylovskayaya, Leninqrada,
Estoniyaya və Azərbaycana getdik. Yeri gəlmişkən, onu da deyim ki, Mərkəzi Televiziyanın
bir çox ölkəyə yayımladığı
şeir bayramının
sonunda Dağlarca
"Puşkinə çiçəklər"
şeirini türkcə
və mən isə onun ruscaya
etdiyim tərcüməsini
oxudum.
"Bir insanı tanımaq üçün onunla səfərə çıx",
- deyib atalarımız.
Doğrudan da, aramızdakı
yaş fərqinə baxmayaraq - o zaman Dağlarca
55 yaşında, mən
isə 27 yaşındaydım,
- bu bir ayda aramızda sıcaq dostluq bağı yaranmış
və bu dostluq 39 il, sair dünyasını dəyişdiyi
2008-ci ilə kimi davam etmişdir.
Bu səfər zamanı biz saatlarla, günlərlə
ədəbiyyat, sənət
üstünə söhbət
edir, o mənim suallarımı cavablandırır,
ədəbi görüşlərini
açıqlayırdı. Bütün bunlar, əlbəttə, Dağlarcanı
yaxından tanımağa,
onun şeir dünyasının çox
çətin açılan
qapısını aralamağa
imkan verirdi.
Proqrama görə, 1969-cu ilin iyun ayının ortalarında Dağlarca və mən Tallindən Bakıya gəldik. O zamanlar Türkiyə ilə əlaqələr yox deyiləcək səviyyədəydi.
Nə gələn vardı, nə gedən. Bu səbəblə
hər bir türkün, xüsusilə,
türk yazıçısının
Bakıya gəlişi
böyük bir hadisəyə çevrilirdi.
Şairlərimizlə görüşləri,
qurduğu dostluqlar, xüsusilə Rəsul Rza və Həmid
Araslıyla qardaş münasibəti Fazil bəyi çox etkiləmişdi. Rəsul
Rza və Dağlarca bütün günü bir yerdə olur, şeirdən, ədəbiyyatdan
danışır, bəzən
dartışır, mübahisə
edir, şeirlər oxuyur, əlaqələrimizin
keçmişindən gələcəyindən
söz açırdılar.
Proqrama görə, Fazil Hüsnü Dağlarca Azərbaycanda olarkən, Şamaxı, Göyçay,
Gəncə və Göygölü ziyarət
etməliydi. Yayın
ilk günlərində Dağlarca,
Rəsul Rza, Həmid Araslı və mən, xatirəmdə gözəl
anlar kimi yaşayan nəşəli,
zarafatlarla, gülüşlərlə
dolu, şeirlərlə,
ədəbiyyat söhbətlərilə
aşıb-daşan dostluq,
qardaşlıq səyahətinə
çıxdıq. Bu, həqiqətən,
geyri-adi bir gəzinti idi.
Bakıda,
Rəsul Rzanın evində olanda, Rəsul müəllimlə
Nigar xanımın bir "mübahisəsinin"
şahidi olduq. Nigar xanım Dağlarcaya, Gəncədə
olarkən, şəhərin,
bir növ, simvoluna çevrilmiş çinar ağaclarının
gözəlliyinə diqqət
yetirməsini söylərkən,
Rəsul muəllim gülümsəyərək, Gəncə
çinarlarının Göyçay
çinarlarının yanında
cılız qaldığını,
Azərbaycanın ən
qocaman çinar ağacının Göyçayda
olduğunu iddia edirdi. İki böyük şairin - Nigar Rəfibəyli ilə Rəsul Rzanın "çinar dartışması" hamımıza
nəşəli dəqiqələr
yaşatmışdı.
Göyçaya gəldiyimizdə Rəsul
Rza bizi içi oyuq, nəhəng bir çinar ağacının
altında çay içməyə dəvət
etdi. Ağac, həqiqətən, tarixi bir heykəl etkisi yaradırdı. Dağlarcanın çinar
ağacına heyrətlə
baxdığını görən
Rəsul müəllim,
iki gəncəliyə
- Həmid Araslı və mənə dönərək: "Deyin
görüm, Gəncədə
belə çinarınız
varmı?" deyə
soruşunca, Həmid müəllimin "Gəncənin
hər küçəsində
onlarca belə çinar ağacı
var" cavabı qonağımızı
heyrətə salmış,
biz isə bu sözlərə xeyli gülmüşdük.
Gəncədə ev sahibləri şəhəri gəzdirərkən,
Həmid müəllim
və mən Dağlarcanın diqqətini
gözəl çinar
ağaclarına, xüsusilə
də, hər iki tərəfı qədim çinarlarla sıralanmış küçəyə
çəkməyə çalışırdıq.
"Çinar dartışması"nın
təsirilə Dağlarca
"Çinar" şeirini
yazmış və
yeni kitabına salmışdı.
Dağlarcanın Azərbaycana səfəri
onu olduqca təsirləndirmişdi. Şairlərlə
görüşlər, qurduğu
dostluqlar, özəlliklə
Rəsul Rzayla qardaş münasibəti,
onun Həmid Araslı, Rəsul Rza vəTofiq Məlikliylə birlikdə
etdiyi Şamaxı, Göyçay, Gəncə
və Göygölə
səfəri şairə
böyük təsir etmiş və onun yaradıcılığında
öz əksini tapmışdır. "Azərbaycan"
silsiləsindən olan
şeirlər məhz
bu səfərin bəhrəsi idi. Bu silsilə şeirlər Fazil Hüsnü Dağlarcanın "Ora" adlı
yeni bir kitabında yer almışdır. O, kitabın əlyazmasının
bir nüsxəsini də mənə vermişdi.
Azərbaycanda Fazil Hüsnü
Dağlarca böyük
satirik şair Sabirin ev-muzeyini, Gəncədə Nizami Gəncəvinin məqbərəsini
ziyarət etmişdir.
Gördüklərinin təəssüratıyla
"Sabirin evində"
və "Nizami məqbərəsi" şeirlərini
yazmışdır.
Xalqına yönəlmiş,
Ürəyimizə dönmüş
Bir aydınlıq vardır
Sabirin evində.
"Gəncəli Nizami türbəsi" şeirində
isə şair yazır:
Təbiət sən-mən olalı
Enmiş
ilk dəfə yer üzünə.
Haralara gedərsə-getsin, karvanlar,
Çatar həqiqət yer
üzünə.
Bu türbə insanı göy üzünə yüksəltməz,
Daha da yaxınlaşdırar yer üzünə.
Bakı
yaxınlığındakı dağlıq yerdə - Qobustanda qədim qayaüstü rəsmləri
görən Fazil Hüsnü "Qobustandan
səslər" şeirini
yazır. "Unudulmuş
əsrlərin rəsmləri
bu günlə söhbət edir, uzaq əcdadların əməlləri, fikirləri,
hissləri rəsmlərdə
canlanır", - deyir
şair bu şeirində.
Dağlarcanın Azərbaycanda keçirdiyi
həyəcanı, duyğuları,
düşüncələri, siyasi görüşləri
özəlliklə "Bakıda
oyanmaq" şeirində
öz əksini tapmışdır:
Türkcə səslər gəlir
yollardan,
Qaranlığı yox edir türkcə işığı.
Bir az İzmirə bənzər,
Bir az İstanbula,
Dənizlə dağ qarışığı.
Daha mavi, daha ağ
Bakıda
oyanmaq.
Kimisi gedər sənə doğru,
Kimisi gedər çörəyinə,
Onlar sənin doğma qardaşlarındır,
Yaratmaqdadırlar gözəlliyini günün.
Tanımadınmı yenə?
Böyüyən, böyüyən bir
budaq,
Bakıda
oyanmaq.
Səslənir radiodan mahnılar,
Bir bulaqdan axar dilin.
Qovaqlarla,
çinarlarla, ardıclarla,
Təbiətin eşiyinə
Daşar
yaşılın.
Ta içindəki bir yarpaq,
Bakıda
oyanmaq.
İki olursan burda, iki vətənin olur,
İlk dəfə, ilk kəz,
Çağların söylədiyi nağıllardan uzaqlaşırsan,
Ölümdən sonrakı diriliş
var ha,
Artıq
sənə gərəkməz.
Həm yaxın, həm uzaq
Bakıda
oyanmaq.
Fazil Hüsnünün "Bakıda
oyanmaq" şeiri poetik baxımdan olduğu qədər, siyasi baxımdan da maraqlı bir əsərdir. Bilindiyi kimi, keçən əsrin 40-60-cı illərində
Sovetlər Birliyi ilə Türkiyə Cümhuriyyəti arasında
siyasi, iqtisadi, mədəni əlaqələr
yox deyiləcək səviyyədəydi. Bunun da əsas
səbəbi Türkiyənin
də üzv olduğu NATO ilə Sovetlər Birliyinin sosialist dövlətlərlə
bərabər yaratdığı
Varşava Paktı arasındakı siyasi-hərbi
gərginlik və bunun sonucu olaraq
da bu iki sistem arasında "dəmir pərdə"nin
yaranması idi. Sovetlər Birliyi ilə Türkiyə arasında siyasi və ideoloji qarşıdurmanın qüvvətləndiyi
bir vaxtda Dağlarcanın "Bakıda
oyanmaq" şeirini yazması, gerçəkdən,
cəsarətli bir addım idi. Şair, Bakıda işinə gedən, günlük həyatını
yaşayan insanlardan bəhs edərək,
"sənin doğma
qardaşlarındır//tanımadınmı
yenə?" deyir. Bu şəhərdə "türkcə
səslər gəlir
yollardan", "Qaranlığı
yox edir türkcə işığı":
İki olursan burada, iki vətənin olur.
İlk dəfə, ilk kəz,
Çağların söylədiyi nağıllardan uzaqlaşırsan.
1969-cu ildə yazılmış
bu şeirin önəmi həm də ondadır ki, uzun illər unutdurulmaq istənilən bir gerçəyi - Azərbaycan və Anadolu türklərinin qardaş
olduqlarını, onların
iki vətəni olduğunu ilk dəfə dilə gətirməkdədir.
Gəncəyə həsr
olunmuş şeirində
Fazil Hüsnü Dağlarca deyir: "Orada anadan olduğuna
inanır/ Hər bir türk Gəncəni
görsə." Azərbaycanla
bağlı bir başqa şeirində də dediyi kimi: "İki olursan burada (yəni Azərbaycanda), iki vətənin olur/ilk dəfə, ilk kəz".
Türkiyə və Azərbaycan
kimi iki vətəni olan böyük şairin doğum günü qutlu, ruhu şad
olsun.
Tofiq Məlikli
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 17 avqust, №31.- S.3.