"Kitabi-Dədə
Qorqud"da
oyun və onun
blef elementi
"Gizli Dədə
Qorqud" silsiləsindən
(Əvvəli 27 və 28-ci
saylarımızda)
Bir qədər yuxarıda (birinci yazıda)
qeyd etdiyimiz kimi, oyun konsepsiyasının baza elementi olan blef məqamının canında müəllif tərəfindən nəzərdə tutulan əsas məqsədi (niyyəti)
gizlətmək cəhdi durur.
Oxucu, yəqin,
bunu bilməmiş deyil ki, bəzi idman oyunlarında qələbə, bəlkə
də bütövlükdə
blef üzərində
qurulur.
Basketbolda
qarşısında duranı
blef vasitəsilə (səhv, yanlış informasiya göndərməklə)
aldatmaq istəyi, futbolda ünlü futbolçuların adı
ilə bağlı müxtəlif aldadıcı
fintlər (məsələn,
Qarrinça finti, Mesxi finti), voleybolda
bir neçə idmançının tor üstünə
sıçramaları və
topun əsas hücum zərbəsinin aldadıcı şəkildə
sağ tərəfə
deyil (bunu rəqib tərəf belə gözləyirdi),
sol tərəfə ötürülməsi,
güləşdə rəqibin
diqqətini bir başqa səmtə yönəldib əsl məqsədin üstünün
örtülməsi, boksda
sol və sağ əllərin ardıcıl
şəkildə rəqib
diqqətini çaşdırmaq
niyyəti və başqa idman növlərilə bağlı
məqamlar, mənzərələr hər hansı bir idmansevərin gözü önündən asanlıqla
çəkilib getmir.
Hətta belə deyək: Blef nə qədər güclüdürsə, o idman
oyununa simpatiya da bir o qədər güclü olur. Amma bir məqamı unutmayaq. Məqamın qranulası ondan ibarətdir ki, bütün
hallarda tamaşaçı
(dinləyici) yalanla üzləşir. Yalana (gizlinə) gələn yol məhz blefdən
keçən yoldur.
Dastanda özünü sıx-sıx
göstərən blef
məqamlarını sistemli
bir hala gətirməyə çalışaq.
Bu bizə nə verəcək?! Əvvəla,
biz oyun mədəniyyətinin
dastan müstəvisində tətbiqinin nəticəsində
mətnin dərin qatlarında gizli şəkildə qalmağa
davam edən bir sıra filoloji,
üslubi, ideoloji məqamların üzə
çıxmasını müşahidə
edəcəyik. Dastanın
qarşıya qoyduğu
suallara bəzən cavab vermək çətin, yaxud belə deyək, indiki təhlil atmosferində mümkün
deyil. Əhəmiyyətli
bir məqam kimi Dəli Qarcarın Dədə Qorquda oğuz mənəvi dünyasının
qəbul edə bilmədiyi bir münasibət sərgiləməsini
göstərmək olar.
Bunlardan çıxış
edərək, bizə
belə gəlir ki, oyun mədəniyyətinin
blef elementi onun dərin, gizli potensialına bir daha yeni baxış
atmağa kömək
edəcəkdir.
Dastandakı bleflər sisteminə
bu məqamları daxil etmək mümkündür:
- Qazana dost, yaxud düşmən olduğunu
öyrənmək məqsədilə,
Qılbaş məlum
boyda Aruz Qocanın ağzını
aramaq üçün
onun yanına gedir. Belə bir blef ortaya
qoyur. İç Oğuza düşmən hücum etmişdir və Aruz Qoca
Qazana kömək üçün özünü
yetirəcəkmi?! Cavab
mənfi olur. Beləliklə, Aruz Qocanın düşmən
siması Qazan xana tərəddüdsüz
bəlli olur. O, öyrənmək istədiyi
bir məsələni
blef vasitəsilə asan şəkildə öyrənir. Konkret blefin semantikasını Qılbaş özü Aruz Qocaya açır.
- Qazan müvafiq boyda yağmalanmış evini, oğlu Uruzu, halalı Burla xatunu əsirlikdən qurtarmağa, malını-dövlətini
geri qaytarmağa getdiyində savaşdan əvvəl düşmənə
belə deyir: "Anamı ver mənə, savaşmadan geri dönüm. Nə gətirmisənsə
sənin olsun". Düşmən buna razılıq
vermir. Blefin mənasını Salur Qazan özü Qaraca Çobana belə açır: Savaşdan əvvəl anamı istəyim ki, at ayağı altında qalmasın.
Bu sözlərlə Salur Qazan açıq bir şəkildə blef etdiyini (yalan söylədiyini) və anasını istəməsi ilə bağlı alacağı
cavabdan asılı olmayaraq düşmənlə
döyüşəcəyini bildirmiş olur. Bu məqamda işlənən
blef, əslində Salur Qazanın gizlindəki hərbi hiyləsi idi.
- Beyrəyin Bayburd bəyinin qızına evlənməklə bağlı
verdiyi vəd də blef sayıla
bilər. Çünki
məhz bu blefinə görə o əsas istəyinə nail
olur, ona aşiq olan kafir bəyinin qızının
köməyilə Bayburd
qalasından qaçıb
Oğuza dönə bilir.
- Qazan xan dustaq
ikən onun oğlu Uruza da blef gəlirlər ki, sənin atan Bayındır xandır. Yəni, əslində bununla ona yalan
deyirlər. Bunu ona görə belə edirlər ki, gənc özünü atasız hiss etməsin. Eyni zamanda hansısa
gizli dövlətçilik
təsəvvürlərinin də belə bir məqamda var olması istisna deyil.
- Qanturalı və Selcan xatun münasibətləri
də, əslində blef üzərində qurulur. Burada hər iki tərəf
blef işlədir. Düşmənlə vuruşub
ona qalib gələn qəhrəmanlar
bu qələbəni aralarında bölüşə
bilmirlər. Nəhayət,
ox ataraq kimin haqlı, kimin haqsız olduğunu üzə çıxarma
qərarını verirlər.
Bəlkə də sonda özlərinin də etirafına görə bu şəkildə iki sevgili bir-birini sınaqdan keçirirmiş?!
Əgər bu, həqiqətən də,
belə idisə, o
zaman hər ikisi öz gizli məqsədlərinə
çatırlar. Qanturalı
arxayın olur ki, Selcan xatun onunla
bir yerdə düşmənə qalib
gəlməsini Oğuzda
heç kimə danışmayacaq.
Bəs o zaman haman
boyun əvvəlində
atasına necə bir qız almaq
istəyini Qanturalı
hardan və nəyə əsasən götürmüşdü?! "Baba, mənə bir qız al ver ki, mən yerimdən durmadan ol durmuş
ola..." və s. və
i.a.
- Bəkilin xəstə ikən yatağa düşməsi onu məcbur edir ki, düşmənə blef qursun. Oğlu İmrana öz hərbi libasını geyindirir, onu öz atına mindirir. Uzaqdan baxan düşmən bu blefə az
qalır inansın. Və dastanın komik üslublu gözəl cümlələrindən
biri elə bu zaman yaranır. Yanındakıların qaçmaq
istədiklərini duyan
kafir bəyi onlara deyir: "Tələsməyin.
Əgər bu gələn, həqiqətən,
Bəkildirsə, sizdən
qabaqda mən qaçaram".
- Bəzən qəhrəmanlar
döyüşdükləri vəhşi heyvanlara da blef tətbiq edirlər. Dastan deyir ki, Buğac buğa ilə döyüşərkən
bir müddət "nə o yenər, nə buğa yenər". Buğac düşünür ki, "ərənlər
bu dünyanı əql ilə bulmuşlar. Mən niyə buna sipər oluram?!" Belə düşünüb Buğac
buğanın qarşısından
çəkilir, əslində
buğanın beyninə
özünün yanlış
hərəkət etməsi
barədə aldadıcı
kod göndərir. Buğa buğadır, aldanır və blefi qəbul edir. Buğacın qalib gəlməsi məhz blef hesabına olur.
- Dirsə xana düşmən kəsilmiş
qırx yoldaşı
ona oğlu ilə bağlı yalan informasiya ötürürlər. Dirsə
xan bu blefə
uyur və ov zamanı oğlunu öldürmək
məqsədilə onu
oxla vurur, amma öldürmür, yaralayır. Onun xain yoldaşları gizli məqsədlərinin
bir hissəsini həyata keçirirlər.
Onlar Buğac kimi bir oğulun
dəstəyini itirmiş
Dirsə xanı asanlıqla əsir edib yad ellərə aparırlar.
- Salur Qazan düşmən
əsirliyində ikən
onun haqqında təriflər eşidən
kafir bəyinin arvadı
onu həbsxanada görmək istəyir. Qazan söhbət əsnasında bu
arvadı inandıra bilir ki, o dünyada mindiyi atlardan biri onun təzəcə
ölmüş qızıdır.
Bu blef kafirlərin Qazanı dustaqlıqdan azad etmək fikrinə gəlmələri
üçün kifayət
edir.
Gördüyümüz kimi, blef ünsürü Dastanın semantik-struktur qatında özünü
göstərən ciddi
oyun elementidir. Bleflər, əlbəttə
ki, sadəcə, bu saydıqlarımızla bitmir.
Bu istiqamətdən aparılan
yanaşmalar başqa incəlikləri də önə çıxarır.
Və blefin tədqiqi bizə bir sıra görüb
çözə bilmədiyimiz,
ümumiyyətlə, görmədiyimiz məqamlarla bağlı maraqlı perspektiv enerji verməkdədir.
Kamal Abdulla
Xalq yazıçısı
(Ardı var)
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 17 avqust, ¹31.- S.2.