Vətəndaşlıq və professionallıq
nümunəsi
Rəşad
MƏCİD-60
Müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbi-ictimai fikrinin tanınmış
nümayəndələrindən biri olan Rəşad Məcid çoxcəhətli yaradıcılıq fəaliyyətinə malikdir. Bədii yaradıcılığın
şeir və nəsr istiqamətlərində
qələmini uğurla
sınaqdan çıxaran
Rəşad Məcid müasir publisistikanın
da aparıcı simalarından
biri kimi qəbul olunur. Fəaliyyət göstərdiyi
təşkilati işlərdə
və məşğul
olduğu yaradıcılıq
sahələrinin hər
birində Rəşad
Məcid əsl peşəkarlıq nümayiş
etdirir.
Azərbaycan Dövlət Universitetinin
jurnalistika fakültəsinin
tələbəsi olduğu
illərdə "Elm və
həyat" jurnalında
korrektor kimi işə başlayan Rəşad Məcidin bütün həyatı ədəbiyyat və mətbuatla bağlı olmuşdur. Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
Beynəlxalq Əlaqələr
və Bədii Tərcümə Mərkəzində,
"Ədalət" qəzetində,
"Azərmətbuatyayımı" İstehsalat Birliyində keçdiyi yol onun üçün ədəbiyyat və mətbuat dünyasında
genişmiqyaslı fəaliyyət
üçün hazırlıq
mərhələsi olmuşdur.
Rəşad Məcidin
1992-ci ildə təsis
etdiyi "525-ci qəzet"
qısa müddətdə
Azərbaycan mətbuatının
ən aparıcı nümunələrindən biri
səviyyəsinə çatdırılmışdır.
Baş redaktor kimi "525-ci qəzet"in
timsalında çoxprofilli
müstəqil mətbuat
orqanı yaradıb, onu uzun illər
ərzində Azərbaycan
cəmiyyətinin bütün
təbəqələrinin mütaliə
etdiyi və xitabət kürsüsünə
çevirdiyi mükəmməl
bir qəzet səviyyəsinə qaldırması
Rəşad Məcidin
ölkə mətbuatının
inkişaf etdirilməsi
sahəsində mühüm
xidmətidir. Rəşad
Məcid 2004-cü ildən
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin katibi, 2021-ci ildən isə Yazıçılar Birliyi
Sədrinin müavini olaraq da ölkəmizdə
yeni ədəbi nəsillərin
formalaşdırılmasına, ədəbiyyatımızın azərbaycançılıq ruhunda
inkişaf etdirilməsi
işinə bacarıqla
xidmət etməkdədir.
Hazırda Rəşad
Məcid Azərbaycan Mətbuat Şurasının
sədri kimi məsuliyyətli bir sahədə yeni islahatlar həyata keçirir, mətbuat işinin inkişaf etdirilməsi yollarında var qüvvəsi
ilə çalışmaqdadır.
Müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatının tanınmış
nümayəndələrindən biri olan Rəşad
Məcidin şeir yaradıcılığı dərin
lirizmlə epik notların üzvi əlaqəsi əsasında
yaranan əhəmiyyətli
sənət hadisəsidir.
Rəşad Məcidin
23 il əvvəl, 1993-cü ildə nəşr edilən ilk şeirlər
toplusu olan "Hələ ki vaxt var" kitabındakı şeirlərində
dərin bir lirizm müşahidə olunurdu. Bu şeirlər
"vaxt var ikən şeir də yazım" - məntiqindən
deyil, yazmaya bilməmək zərurətindən
meydana çıxmış
xalis lirika nümunələridir. "Hələ
ki vaxt var" şeirlər
kitabına yazdığı
"On il əvvəlin toplusu"
adlı müqəddimədə
etiraf etməli olduğu kimi, artıq səksəninci illərdə, yəni
18-21 yaşlarında özünü,
gələcək həyatını
şeirdən, ədəbiyyatdan
uzaqda düşünməyin
mümkünsüzlüyünü dərindən hiss etmişdir.
"Hələ ki vaxt
var" kitabından görünür
ki, Rəşad Məcid
üçün şeir
"bir dolu ürəyin püskürmə
çağı"dır, "dikəlib asfaltı deşən bənövşə"dir,
"sinədə boğmaq
mümkün olmayan bir qəfil hönkürtü" kimi
təbii proseslərin
nəticəsində yaranmış
bədii düşüncənin
ifadəsidir. Rəşad
Məcidin lirikası içərisində olduğu
cəmiyyətlə və
doğma təbiətlə
birgə nəfəs alan bir qəlbin
həyata şairanə
şəkildə vurğunluğudur.
Onun şeirlərində
dünya da, Vətən
də, ictimai motivlər də, milli duyğular da, sevgi də, təbiət də, tale də özünün təbii şeiriyyətini təqdim
edir.
Rəşad Məcidin şeirləri
təpədən-dırnağa qədər həyat və insan haqqında
lirik düşüncələrdən
yoğrulmuş daxili poetik monoloqdur. Bu şeirlər dünyadan, həyatdan və insandan danışan işıqlı və obrazlı düşüncələrdən
yoğrulmuşdur. Bu mənada,
Rəşad Məcidin
lirikası müasir Azərbaycan şeirinin inkişafında fərqli
hadisədir. Rəşad
Məcid şeirlərində
bütün hallarda, o
cümlədən, lirik
duyğularını ictimailəşdirəndə
də obrazlı düşüncənin təbiiliyini
və səmimiyyətini,
lirizmi qoruyub saxlayır. Ona görədir
ki, Rəşad Məcidin
lirik qəhrəmanı
da həmin işığın,
milli-mənəvi varlığın
real və təbii bir daşıyıcısıdır.
Yol qırağında
əlində çomağı
ilə yurda keşik çəkən
balaca çoban haqqındakı obrazlı
düşüncələrinin ifadəsi və mövzunun ictimai mahiyyətinin orijinal poetik təqdimi ilə yalnız Rəşad Məcidə məxsus olan şeirin təbii doğuluşu baş vermişdir:
Tərpənən qanımız, qeyrətimizdir,
Balaca boyuyla heyrətimizdir.
Mürgüsü dağılan millətimizdir,
Orda - keşik çəkir yol qırağında,
Yurda keşik çəkir yol qırağında.
Rəşad Məcidin şeirlərində
təkcə təbiətin
deyil, milli-mənəvi
dünyamızın daxili
mahiyyəti, işıqları
bütün təbiiliyi
ilə sayrışır.
Bu, Azərbaycan ədəbiyyatında
zaman-zaman "Bakının sayrışan işıqlarından",
"közərən ocaqlar"dan,
yollara çıxan
"işıq qatarlarından"
sonra yaranmış
yeni bir işıq dalğasının bədii
ifadəsidir. Nüsrət
Kəsəmənli, Ramiz Rövşən,
Vaqif Bayatlı, Vaqif Bəhmənli, Rüstəm Behrudi, Elman Həbib və başqaları həmin
yeni şeir axınına
hərəsi bir hadisə olaraq gəlmişlər. Rəşad
Məcidin şeirləri
bu böyük dalğanın içərisində
özünəməxsus bir
poetik hadisədir. Rəşad Məcidin şeirləri - işıqlı
düşüncələrin şeiriyyətidir. Onun şeirləri Günəş,
işıq, Ay işığı, ümid,
ulduz, ocaq, pərvanə, şəfəq,
şam, nur, od, alov, köz, kibrit, çiçək,
təndir və sair kimi işıqlı
ifadələrin cazibəsi
üstündə qurulmuşdur.
Bu şeirlər dəmirçi
kürəsi, qızmar
günəşin altındakı
torpaq kimi istidir. "Gül-çiçəklər
yaraşıqdı, lalələr
xaldı eləcə",
"Od-alov sazını
basıb döşünə,
Kərəm qisasını
aldı Ədalət",
"Bir alovdu yana-yana,
Axdı cana, keçdi qana. Kül eləyib dağı-daşı Selləndi
Yanıq Kərəmi",
"Gün işığı",
"Dərədə çən,
düzdə günəş",
"Bir işıqdan keçdim,
anam, Gözlərimi dörd elədi. Ürəyimi ipək kimi, Sözlərimi sərt elədi" misralarında işıq əsas mənanın mühüm daşıyıcısıdır.
"Çiyələk qadın"
kitabının adındakı
"Çiyələk" ifadəsində insan hərarətinin və nikbinliyinin mahiyyəti nəzərə çatdırılmışdır.
Orijinal bədii yanaşmaların
poetik təzahürləri
olan Rəşad Məcid şeirinin qayəsində "Arazlaşan,
Kürləşən Vətənin"
bütövlüyü və
qüdrəti, "At belində,
döşündə saz,
əlində qılınc"
nər oğulların
daim ayıq-sayıq ölkənin keşiyini çəkməsinin müqəddəsliyi,
obanın, elin tarixi yaddaşı olan Cıdır düzünün timsalında
torpağımızın bölünməzliyinin
qorunması ideyaları
müsəlləh əsgər
qüruru ilə dayanır. Rəşad Məcidin vətənpərvərlik
mövzusunda yazdığı
şeirlər şair-vətəndaş
mövqeyinin poetik ifadəsidir. O, ana Vətənlə
özü arasında
da, xalqı və ölkəsi müstəvisində
də geniş mənada bütövlüyün
tərənnümçüsüdür.
Böyük ideallara həsr olunmuş Vətən şeirlərində
həm də yüksək şeiriyyət,
böyük bədiilik
vardır.
...Dərəsi, torpağı,
düzü, dağıyla,
Köksümə, qəlbimə yerləşən
Vətən.
Nə vaxtdır bölünən
bölünməzliyi,
Bir namərd baxışlı
göz deşən Vətən.
...Dikələn qayası, ucalan dağı,
Əyilməz bürcüdür yanan
çırağı.
Yayılıb Kür boyu, Araz qırağı
Arazlaşan Vətən, Kürləşən
Vətən.
Beləliklə, hələ XX əsrin
səksəninci illərində
Rəşad Məcidin
öz poetik üslubu, öz şeiri formalaşmışdır.
Rəşad Məcidin
şeirlərində obrazlı
işıqlı düşüncələr,
həyata lirik-romantik və gerçəkçi
baxış həm də epik təhkiyə
ahəngində ifadə
olunur. Bu, şeirlərin
bir çoxunda zahirən görünməsə
də, hiss olunacaq səviyyədə müəyyən
süjet əlamətləri
də müşahidə
olunur. Bunlar aşkar nəzərə çarpan süjetli lirika nümunələri deyildir. Bu şeirlərdə
dialoq da yoxdur. Rəşad Məcid şeirlərində dərin,
zərif duyğularını,
həyata və insana baxışlarını
tərənnüm etmir,
elə bil nağıl kimi danışır. Bu şeirlərin
əksəriyyətinin mahiyyətində
lirik-romantik düşüncə,
təqdimatında isə
epik təhkiyə diqqəti cəlb edir.
Qan yaddaşım od ələyib duyğularıma,
Əfsanələr cavab tapıb sorğularıma.
Bir igid də tez-tez
girir yuxularıma
At belində, döşündə
saz, əlində qılınc.
Rəşad Məcidin "Roman" adlandırdığı poeziya
serialı onun yaradıcılığında şeiriyyətlə epik əlamətlərin sintezinin
inkişafı və ümumiləşmiş bədii
ifadəsidir. Onun liro-epik şeirləri
"Roman"a keçid
üçün körpü
funksiyası daşıyır.
Əlbəttə, Rəşad
Məcid bu əsərini şərti
olaraq "Roman" adlandırmışdır.
Bu, çılğın məhəbbətlə
sevən, qarşı
tərəfdən anlaşılmazlıq
və tərəddüdlər
hiss edən, tamam cavab ala bilməyən, sevdası nakam sonluqla bitən bir gəncin düşüncələrinin poetik
təqdimatından ibarət
olan tale romanıdır.
"Roman" ifadəsi əsərin
janrını deyil,
ilk növbədə adını,
sonra isə mahiyyətini bildirir. Çünki roman janrına
məxsus çoxplanlılıq,
obrazların zənginliyi,
hətta geniş həcm bu əsərdə
nəzərdə tutulmayıb.
Rəşad Məcidin "Roman" adlandırdığı əsər
janr baxımından liro-epik poemadır. Əsər lirik şeirlərlə və epik təhkiyə ilə ifadə olunan hadisələrin nəzərəçarpacaq süjet
əsasında poetikləşdirilməsi
üzərində qurulmuşdur.
İki gəncin sevgi macəralarının
ayrı-ayrı məqamlarını
əks etdirən bu əsərdə şeirdən-şeirə keçid
əhvali-ruhiyyənin, ovqatın
dəyişməsini, münasibətlərin
inkişafını əhatə
edən mənəvi proseslərin inkişafını
izləməyə imkan
yaradır. Poetik şəkildə ifadə
olunan daxili monoloqlar əsasında yazılmasına baxmayaraq,
"Roman"da süjetin
bütün inkişaf
mərhələlərini müəyyən
etmək mümkündür.
Belə ki, "Tapdım"
şeiri, ilk növbədə,
"Roman"da proloq funksiyasını yerinə
yetirir. Bu, bədii müqəddimədən əvvəl
gələn, əsər
boyu cərəyan edəcək hadisələri,
çıxarılacaq nəticələri
ümumiləşmiş şəkildə
ifadə edən dərin mənalı bir başlanğıcdır.
Ümumilikdə, 56 adda şeir
əsasında yaranmış
"Roman"ın başlanğıc
hissəsindəki "Gəldim"
şeiri əsərin
süjet xəttində
bədii müqəddimənin
girişi funksiyasını
daşıyır. "Uşaq,
uşaq..., balaca uşaq" şeiri "Roman"dakı obrazların
ilkin təqdimatıdır.
"Roman"ın qəhrəmanının
"yoluna çiçəklər
sərmək", "saçına
çələnglər hörmək"
istədiyi Uşaq ilə onun arasında
həm "yaş adlı uçurum qılıncı durur",
həm də yaşdan doğan dünyagörüş fərqi
də vardır. Bundan sonra hadisələrin
ilkin dolaşıqlıq
(zavyazka) mərhələsi
başlanır. "Çərlədim"
şeiri "yüz addımın qabağında
bir addıma gücü çatmayan",
"sözü kəlbətinlə
çıxan" Uşağın
xarakterindən yaranan
ilk iztirabların ifadəsidir.
Onu sanki iki dünya arasına salan "Quyu" şeiri ilə ziddiyyətlərin
daha da artmaqda davam etdiyi görünür.
"Qurtul, görüm",
"Qurtulmasan, batma yasa", "Ağla"
şeirləri əsərdəki
sevgi iztirablarını
dilləndirir. "Mən
gəlib çatanda getmişdin artıq" şeirində tərəf
müqabilin obrazı
"nərgiz topası"
kimi təqdim olunur. "Son" şeirində
iztirabların dərin
həyəcanı döyünür.
Amma "Yaxşı ki bu
son olmadı" şeiri
ilə hadisələr
nikbin məcra alır, yeni nəfəs qazanır. "Bu həftə",
"Mənim bəsimdir",
"Qurban vermə gəl", "Öldürmək
istədiyin hissin nəğməsi" şeirlərindən
hər biri münasibətlərin inkişaf
etməkdə olduğunu
göstərir. "Əhvalat"
şeiri - haşiyədir.
"Roman"da janr baxımından əsl romanlarda olduğu kimi, bir neçə
yerdə haşiyə
xarakterli şeirlər
vardır. Haşiyələr
əsərdəki əhvalatın,
ovqatın həmin andakı mahiyyətinin açılmasına, aydınlaşmasına,
gərginliyin azaldılmasına
xidmət edir. "Qayıdır" şeirində
vüsala çatmaq yox, hicranın çətinlikləri qarşısında
qalan qəhrəmanın
"çəkdiyi təlaş"ların
yenidən qayıtdığı
dilə gətirilir. Ümidqarışıq ilkin
qənaət: "Hələ
də uşaqsan."
Və birinci qəti addım: "Əlindəki öpüş
yeri":
Yaqut qaşlı üzük kimi,
Bahalı
bilərzik kimi,
Göyərəcək, qızaracaq
Çapıq kimi, kəsik kimi.
Neyləsən də, getməyəcək
Əlindəki öpüş yeri.
"Əlindəki öpüş
yeri" həm də bu mövzuda
yazılmış müstəqil
bir şeirdir. Ümumiyyətlə, "Roman"dakı
şeirlərin çoxu
mətndən kənarda
ayrıca şeir nümunəsi kimi qəbul oluna bilər. "Gəldim",
"Ağla", "Sənə
görədir", "Səndən
bir söz çıxanacan", "Sənsiz",
"Getdinsə", "Məni",
"Saatım qurulub sənin vaxtına" və sair şeirlər
Rəşad Məcidin
lirikasının da, yeni Azərbaycan
şeirinin də dəyərli nümunələri
sayılmağa layiqdir.
Eyni zamanda bu şeirlər "Roman"da süjetin inkişafını, tərəflərin
əhval-ruhiyyəsini, həyatın,
sevginin, iztirabların
da mənasını açmağa,
aydınlaşdırmağa, inkişaf etdirməyə xidmət edir. Azərbaycan ədəbiyyatında
poema yaradıcılığında
lirik ricətlər, haşiyələr kimi şeirlərdən istifadə
olunması ənənəsi
zəngindir. Lakin "Roman"dakı
kimi, özünəməxsus
nazik bir süjetə malik olan poemanın, əsasən, biri digərinin davamı olan şeirlər üzərində
qurulması nadir hadisədir.
"Roman"ın kulminasiya nöqtəsi hesab etdiyimiz "Səndən bir söz çıxanacan"
şeiri həm ümumən Rəşad Məcid yaradıcılığının,
həm də konkret olaraq bu epik xarakterli
lirik-romantik poemanın
ən səciyyəvi
ideya və üslub imkanlarını nümayiş etdirir. "Roman"ın qəhrəmanı
eşqinə - andına
sadiqliyin son həddinə
qədər dözüm
və inam göstərir. Mənəvi
iztirabların ən çətin anlarında
"Cavan" adı ilə təqdim olunan naməlum oğlanın varlığı
bəlli olanda özünüittiham kimi meydana çıxan daxili monoloq əsərdəki bütün
gərginliyi qabarıq
şəkildə ifadə
edir:
Hər nə dedim, dümdüz dedim,
Gecə
dedim, gündüz dedim.
Mən bir kitablıq söz dedim
Səndən bir söz çıxanacan.
...Ay düşüb, yerə enərdi,
Günəş bezərdi, sönərdi.
Daşlar
da dil öyrənərdi
Səndən bir söz çıxanacan.
Ayrılıq və ondan sonrakı mənəvi iztirabların təsviri ilə "Roman" sona çatır. Lakin əsər
tamamlansa da, "Roman"da
təsvir olunan kiçik macəranın həyəcanları bitmir.
Oxucudan ötrü düşünmək üçün
bir romanlıq da təəssüratlar qalır.
Bu mənada, "Tapdım"
proloqundakı "Beş
ildi xəbərim yox idi ondan,
İtmiş ürəyimin
yerini tapdım" misraları ilə təkcə bir əsərin qəhrəmanının
taleyində yox, bütövlükdə insanın
mənəvi ucalığının
işığında "Roman" davam edir.
Ümumiyyətlə, "Roman" liro-epik
poeması insanın mənəvi bütövlüyünə
inam haqqında dəyərli bir epitafiyadır. "Roman" - şeirlə
yazılmış macəravari
serialdır. Liro-epik poema janrında yazılmış "Roman" mövzu və mahiyyət etibarilə insanın mənəvi bütövlüyünün və
ucalığının romanıdır.
"Roman" - Rəşad Məcidin liro-epik şeirlərinin bütöv
bir silsiləsidir. Nəhayət, "Roman" Rəşad
Məcidin ədəbiyyatda,
şeirdə bədii
möhürüdür və
özünütəsdiqidir.
***
Rəşad Məcidin 2011-ci ildən
sonrakı mərhələdə
yaranan şeirlərini
üç yerə ayırmaq olar: 1)
"Roman" liro-epik poeması
ilə səsləşən
yeni şeirlər; 2) "Dastan" qrupu şeirləri; 3) Lirikasında yeni nəfəs.
Müxtəlif mətbuat orqanlarında
Rəşad Məcidin
oxuculara təqdim etdiyi yeni şeir silsiləsinin bir hissəsi ilk baxışda,
sanki onun "Roman"ının yazıldığı,
yaxud çap olunduğu vaxt unudulub kitabına daxil edilməmiş parçalar təəssüratı
yaradır. Başqa bir istiqamətdən baxsaq, yeni silsiləyə daxil olan "Sənsən", "Bəsdi",
"Bəsdi nədir",
"Əlac", "Çıxmışam",
"Məni anla",
"Daha", "Mələyim,
iblisim", "Sənə
sarı", "Məni",
"O" şeirləri sanki
"Roman"a sonradan
yazılmış əlavələr
kimi görünür.
Həmin şeirlərdən
hər birini çox asanlıqla "Roman"ın kompozisiyasında
münasib məqamlarda
oturtmaq olar. Bura "Çiyələk qadın"
(2014), "Bir də gəlməyəcək"
(2015), "Səbəbi sənsən"
(2019) kitablarındakı şeirlərdə
də "Roman"a daxil edilə biləcək yeni poetik nümunələr vardır.
Xüsusən, "Səbəbi
sənsən" kitabındakı
şeirlər sanki
"Roman"ın unudulmuş
hissələrindən ibarətdir.
Həmin şeirləri
ayrı-ayrı bölmələrə
daxil etməklə
"Roman"ı daha
da qüvvətləndirmək mümkündür.
Bununla belə, təzə şeir silsiləsində
"Roman"a münasibətdə
başqa bir meyil daha qabarıq
şəkildə hiss olunur.
Sanki bu şeirlər
yeni bir "Roman"ın
ilkin parçalarının
əlyazmalarıdır. Bu şeirlərin
əksəriyyəti yeni bir
süjet ətrafında
birləşir. "Roman"dakı
şeirlərin çoxu
daha çox, "Mən"ə - lirik qəhrəmana aiddir. Yeni silsilədə isə üçüncü şəxs
kimi "O" adı
ilə ifadə olunmuş liro-epik qəhrəmana ağırlıq
verilib. Bu, "O" "Roman"dakı
Uşağa bənzəsə
də, onun eynisi deyildir. Rəşad Məcid "O"nu "boynuna biçilən kəfən"i,
"dar ağacı",
həm də "xilas"ı, "mələyi
və iblisi", lirik qəhrəmanı
"gah göydə yaşadan,
gah yerə çırpan"
qüvvə kimi təqdim edir. "Roman"dakı Uşaqla müqayisədə, "O" ilə münasibətlər
xeyli dərəcədə
aydındır. "O" - silsiləsi eşqinə vəfalı lirik qəhrəmanın əbədi
sevdasının nəğməsidir.
Yeni şeirlərdəki lirik
qəhrəmanda "Roman"dakı
ümidsizlik, sentimental əhval-ruhiyyə
nikbinlik və inam hissləri ilə əvəz olunmuşdur.
O-dur sənə dərman, ilac,
Gördün ki, yox başqa əlac.
Əlindən tut, üstünə qaç,
Diri tərpən, di tez yeri.
"Roman"
kimi Rəşad Məcidin şeir yaradıcılığının sonrakı mərhələsində
meydana çıxmış
"Dastan" silsiləsi də
şərti ad olub, oxucuya artıq
onun müəllifinin yaradıcılığından bəlli olan lirik qəhrəmanın xeyli dərəcədə
inkişaf edərək
yetkinləşmiş obrazını
təqdim edən fərqli bir əsərin mahiyyətini
ifadə edir.
"Dastan" qrupuna aid
olan poetik sovqat da müəyyən süjet xətti ətrafında cəmləşən
lirika nümunələri
olmaqla bərabər, həm də hər biri ayrıca,
müstəqil şeirlərdən
ibarətdir. Silsiləyə
daxil olan "Sənsən", "Mələyim,
iblisim", "Üzünə
qurban" şeirlərində
lirika o qədər dərindir ki, onları yalnız Rəşad Məcidin yaradıcılığına
çox yaxından bələd olanlar hər hansı bir süjetin tərkib hissəsi kimi görə bilərlər. Şeirlərdən
süjet düzəltmək
artıq Rəşad Məcidin şeir yaradıcılığının oturuşmuş bir sistemidir. Hər biri müstəqil poetik nümunə olan ayrı-ayrı şeirlər vasitəsilə
geniş süjet xətti yaratmaq, kompozisiya qurmaq Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk dəfədir ki, Rəşad
Məcidin yaradıcılığında
bu qədər davamlı olaraq təzahür edir. İlk şeir dəftərində,
"Roman" liro-epik poemasında
nəzərəçarpan və şeirdən-şeirə
inkişaf edən süjet xətti yaratmaq xüsusiyyətinin
2014-cü ilin və sonrakı dövrlərin
"Dastan" qrupu şeirlərində
də açıq-aşkar
görünməsi bu
tip ifadə vasitəsinin
Rəşad Məcidə
məxsus fərdi üslubi keyfiyyət olduğunu tam təsdiqləyir.
Rəşad Məcidin yaradıcılığında
"Roman"a yaxın
olmayan və "Dastan"dan xaric şeirlər də çoxluq təşkil edir. Əvvəla, sonrakı mərhələdə
şairin yaradıcılığında
ictimai motivlərin meydanı genişləndirilmişdir.
Rəşad Məcid poeziyada mənəvi münasibətlərdən daha
çox, ictimai prosesləri mənalandırmağa
çalışmışdır. O, artıq indiyə qədər "cavabını
tapmadığı suallar"ı
bədii yaradıcılığının
əsas obyektinə çevirmişdir. Yeni mərhələnin
şeirləri illərdən
bəri onun daxilən "topalaşıb
qurd kimi gəmirən", uzun vaxt ərzində "düşünməkdən yağmalandığı"
məsələləri diqqət
mərkəzinə çəkir.
"Göz yaşı"
şeirində Rəşad
Məcid ölkə səviyyəsində itki sayıla biləcək dəyərlərin ağısını
oxuyur. O, artıq
"ölkədə, dünyada
nə yenilik var?" sualını poetik baxımdan mənalandırmağı
vacib sayır, "mənim danışmağa
öz xəbərim
var" deyərək, dünyaya
biganə qalmadan milli maraqlara cavab verən sualların ədəbiyyatını yaratmağa
üstünlük verir.
"Səbəbi sənsən"
şeirlərindəki qətiyyətli
münasibətin ifadəsi
də bununla əlaqədardır. Artıq
Rəşad Məcid bütövlükdə bədii
yaradıcılıqda, o cümlədən
də şeirlərində
daha çox yazıçı-vətəndaş kimi çıxış edir. Bir çox şeirləri müstəqillik
dövrü Azərbaycan
vətəndaşlıq poeziyasının
layiqli poetik nümunələri sayıla
bilər.
Rəşad Məcid şeirinin
estetik idealı kimi ifadə edilən ağ atlı oğlan ölkənin bütövlüyünün
və xalqın milli-mənəvi varlığının
etibarlı keşikçisidir.
Bu ağ atlı oğlan - əslində yurdun, torpağın sahibidir. "Köç yolunda at üstündə"
doğulan, qəlbində
bahar çağlayan ağ atlı oğlanın idealı isə "işləri qayadan-daşdan" keçən
xalqına xoş günlər bəxş etməkdir. Rəşad Məcid "ümidi işıqlı", "yolları
açıq" təsvir
etdiyi ağ atlı oğlanında xalqın bütün gücünü cəmləşdirir.
Buna görə də
Rəşad Məcidin
ağ atlı oğlanı müstəqillik
yollarında inamla irəliyə gedən, torpaqlarını azad edən Azərbaycanın dövlət bayrağının
keşiyindədir:
Səni
ən çətin
Günlərimdə qorudum.
Beynimə həkk edib,
Ürəyimə sarıdım.
Mahnımda,
Nəğməmdə gizlədim.
Aya baxıb xatırladım,
Ulduzunu sevdim.
Üç rənginə öyrəşdim,
Hər üzünü sevdim.
Hücumdan, həmlədən qorudum,
Küləkdən, tufandan keçirdim.
Bir gün qaldırdım başımın üstünə
Saxladım,
Əymədim.
Bütövlükdə Rəşad Məcidin şeir yaradıcılığı torpaq
qoxulu, Vətən ətirli poeziyadır. Rəşad Məcidin estetik idealı mərdanəliyin, bütövlüyün,
milli düşüncənin, vətənpərvərliyin və
müstəqil dövlətçiliyin
daşıyıcısı olan lirik-romantik qəhrəmandır. Bu lirik
qəhrəmanın ayağı
odlu torpaqdadır, başının üstündə
isə üçrəngli
dövlət bayrağı
dalğalanır. Vətən
torpağı ilə dövlət bayrağının
vəhdəti Rəşad
Məcidin estetik idealının mahiyyətidir.
***
Məlum
olduğu kimi, bədii nəsr sahəsinə Rəşad
Məcid az müraciət etmişdir.
Hələlik onun bizə məşhur
"10 sentyabr" və
"Cənnət dərəsi"
hekayələri məlumdur.
Qeydlərindən aydın
olur ki, "Tüstü"
adlı bir hekayəsi isə, nə vaxtsa, hansı redaksiyadasa itib. Lakin bu qədər azsaylı hekayələr də Rəşad Məcidin bədii nəsr sahəsindəki yaradıcılıq
imkanları haqqında
fikir söyləməyə,
söz deməyə şərait yaradır.
"10 sentyabr" hekayəsi müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatında
hekayə janrının
ən yaxşı nümunələrindən biridir.
Bu, yeni tarixi mərhələdə
kiçik hekayənin
böyük nümunəsidir.
Hekayədə böyük
dövlətlər və
kiçik xalqlar kimi ciddi bir
problem sadə bir əhvalat əsasında təqdim olunmuş və bədii cəhətdən həll
edilmişdir. "10 sentyabr"
hekayəsində xarici
qonağın xarakterini
müşahidə olunan
həyati detallar vasitəsilə inandırıcı
şəkildə canlandırmaqla,
onun daxili aləmi, yad niyyəti oxucuya çatdırılmışdır:
"Gombul, balacaboy kişi. Kişinin ovurdları işləyir.
Əslində... paxlavanı
çeynəmir, bütöv-bütöv
udurdu...
Bayaqkı gombul kişi onu görən kimi "pliz, pliz" deyib qucağındakı qıvrımtüklü
iti sığallaya-sığallaya
dəhlizin əks tərəfinə keçdi...
Kişinin getdiyi tərəfdən bayaqkı
qadın çıxıb
ona yaxınlaşdı...
Alıb çantanı
açdı, dollarları
saydı. Əlindəki
şax əskinaslara işarə edərək:
- Çim it alacaq.
Sonra pulları çantanın
içinə qoyub əlini uzatdı:
- Sağ ol! Minnetddar-am!"
"10 sentyabr" hekayəsindəki
taksi sürücüsü
Akif müasir mərhələdə
Azərbaycan ədəbiyyatında
kiçik adamın böyük obrazıdır.
XX əsrin əvvəllərindəki
"kiçik" adam
obrazlarından fərqli
olaraq, artıq müəyyən peşə
sahibi olan, zavodda işləyib mükafatlar alan, dəyişən zəmanənin
"taqəzası" ilə
iş yeri bağlanan, çətinliklərlə
üzləşən Akif halallığı,
zəhmətkeşliyi, sədaqəti
və səxavəti ilə səciyyələnən
obrazdır. Taksi sürücüsü Akif cəmiyyətdə
gedən ictimai-siyasi proseslərin yaratdığı
böhranın doğurduğu
kiçik adamın bütün taleyini daşıyır və psixologiyasını özündə
əks etdirir. Akif keçid dövründə
baş verən mənəvi aşınmaları
adlayıb keçən,
sıxıntılara düçar
olsa da, ləyaqətini,
ideallarını uca tutmağı bacaran azərbaycanlı obrazıdır.
Cəmiyyətdə xaos,
çaşqınlıq dövrü
kimi səciyyələndirilən
həmin mərhələnin
adamlarının ədəbiyyatda
daha çox mənəvi böhranından,
aşınmasından yazmaq
meylinin üstün olduğu vaxtda Rəşad Məcidin sabit mənəviyyata malik
kiçik adamın böyük dəyərlərini,
ictimai funksiyasını
təqdim etməsi ədəbi prosesin də axarına təsir edən əhəmiyyətli hadisədir.
"10 sentyabr" hekayəsi ilə Rəşad Məcid həcm etibarilə kiçik bədii forma daxilində böyük və dərin ictimai mətləbləri ifadə
etmək bacarığını
nümayiş etdirir.
Bu mənada, ümumi yaradıcılığının fonunda nəzər salsaq, "10 sentyabr" hekayəsi Rəşad Məcid nəsrinin "Roman"ıdır. Sabitləşmiş,
inkişaf edən və dünya ilə üz-üzə olan yeni Azərbaycanda cəmiyyət həyatının
epik mahiyyətinin gerçək romanı
"10 sentyabr" hekayəsinin
bətnində müşahidə
olunur. Bu hekayənin
on xarici dilə tərcümə edilərək
bir kitabda çap edilməsi qlobal məkanda həm də müasir Azərbaycan nəsrinin indiki səviyyəsinin dünyaya
təqdim edilməsi baxımından əhəmiyyətli
hadisədir. "10 sentyabr"
hekayəsi ilə Rəşad Məcid böyük ənənəsi
olan Azərbaycan nəsrinə layiqli bir əlavə gətirə bilmişdir. Rəşad Məcid bir hekayə ilə - "10 sentyabr"
hekayəsi ilə müasir Azərbaycan ədəbi mühitində
nasirlik səlahiyyəti
qazanmışdır.
***
Hansı
istiqamətdən baxmağımızdan
asılı olmayaraq, Rəşad Məcid daha çox mətbuat aləmindəki
geniş fəaliyyəti
və publisistikası
ilə görünür.
Rəşad Məcidin
publisistikası onun nəsri ilə jurnalistikası arasındakı
xüsusi bir yaradıcılıq hadisəsidir.
O, nasirlik xatirinə publisistikadan məşq kimi istifadə etmir. Publisistikası Rəşad Məcidin jurnalistikasının inkişafının
daha yüksək mərhələsinin, kamilləşmə
çağının əks-sədasıdır.
Günün nəbzindən
doğan çoxsaylı
məqalələr yazmaq
meyli Rəşad Məcidin jurnalistika sahəsindəki fəaliyyətində
yoxdur. Jurnalistika fəaliyyəti baxımından
Rəşad Məcid daha çox naşirdir. Rəşad Məcidin Baş redaktoru olduğu
"525-ci qəzet" müstəqillik
dövrü Azərbaycan
mətbuatının inkişafının
mükəmməl bir
hadisəsidir. "525-ci qəzet"
Azərbaycanda ictimai-siyasi
mətbuatla ədəbi
mətbuatın hər
ikisinin funksiyalarını
birlikdə daşıyan
və yüksək peşəkarlıqla inkişaf
etdirən nadir qəzetçilik
nümunəsidir. Keçdiyi
davamlı inkişaf yolunu nəzərə alaraq, "525-ci qəzet"in
yeni jurnalistika məktəbi
yaratması haqqında
irəli sürülən
fikirlərdə gerçəklik
mübaliğədən qat-qat çoxdur. Çoxaspektli
mətbuat orqanı olan "525-ci qəzet"
Rəşad Məcidin
Azərbaycan milli mətbuatının
inkişafında tarixi
xidmətidir.
Bununla belə, Rəşad Məcid həm də özünəməxsus
publisistikası olan qəzet adamıdır. Publisistikası konkret problemlər ətrafında
araşdırmaların və
mühakimələrin ifadəsi
əsasında formalaşır.
Publisistikasındakı analitik
təhlil həyatı,
prosesləri, insanları
daha dərindən göstərməyə, obyektiv
nəticələr çıxarmağa
şərait yaradır.
Ən yaxşı məqamlarda Rəşad Məcidin ayrı-ayrı publisistik məqalələri
monoloq kimi səslənir. Publisist Rəşad Məcidin monoloqlarında cəmiyyət
həyatının aydın
nəbzi döyünür.
Müxtəlif illərdə
yazılmış "Yeni paytaxt ehtiyacı",
"Səfərin təzəsi,
dostun köhnəsi",
"Əlvida və salam", "Ağ dənizin duzu", "İdarəçilik Akademiyasında
jurnalistika dərsi"
və sair kimi publisist məqalələri müasir
cəmiyyətin doğurduğu
konkret məsələlər
ətrafında müşahidələr
və mühakimələrdir.
Publisistikasında Rəşad
Məcidin bir ziyalı-vətəndaş olaraq
aydın mövqeyi ifadə olunur. Publisist məqalələrindəki
təmkinli və aydın mövqeyə
malik Rəşad Məcidlə
cəmiyyətdən, gündəlik
həyatdan tanıdığımız
Rəşad Məcid bir-birini tamamlayır. İctimai-siyasi və ədəbi-elmi mühiti
tam olaraq birlikdə görməyi və dəyərləndirməyi bacarmaq,
daim irəliyə doğru dərkolunmuş obyektiv baxış Rəşad Məcidin jurnalistika fəaliyyətinin
və publisistikasının
mahiyyətini təşkil
edir.
Rəşad Məcidin siyasi
publisistikasında da müəyyən
mənada, bədiilik
var, dərin səmimiyyət
ifadə olunmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevlə
2013-cü ildə iki görüşdə - Milli Mətbuat
Günündə və
dövlət başçımıza
"Jurnalistlərin dostu"
mükafatının təqdim
olunması mərasimindəki
çıxışları bir media təmsilçisindən
çox, yüksək
ziyalı - vətəndaş
düşüncəsinin təbii
və səmimi ifadəsidir. Əgər müəllif "Dəlicəsinə"
kitabına "Mətbuat
tarixinə yazılacaq
böyük hadisə"
və "Dostluğun
böyük nümunəsi"
adı ilə daxil etdiyi həmin
yazılarının ölkəmizin
Prezidenti qarşısındakı
çıxışları olduğunu qeyd etməsəydi, bu mətnləri müraciət,
xitab üstündə
qələmə alınmış
əhəmiyyətli publisistika
nümunələri kimi
qəbul edərdik. İndiki halda da həmin yazılar həm Rəşad Məcidin yetkin ictimai baxışlarını,
həm də siyasi publisistikasının
özünəməxsusluqlarını dolğun şəkildə
ifadə edir. Bu çıxışlar eyni
zamanda dövlət və mətbuat münasibətləri haqqında
aydın vətəndaş
təfəkkürü ilə
deyilmiş ürək
sözləridir.
"Əlvida və salam" kitabındakı
esseləri, "Dəlicəsinə"
kitabındakı publisist
məqalələri Azərbaycan
jurnalistikasının əhəmiyyətli
hadisələridir. Son illərdə
işğaldan azad olunmuş Qarabağ və Böyük Qayıdış mövzusunda
yazdığı məqalələri
də bu sahədə fərqli bir baxışın mükəmməl publisist
ifadəsidir. Azərbaycan
publisistikasında yalnız
Rəşad Məcidə
aid olan "Qələmsiz
yazılanlar" silsiləsi
ölkə ədəbiyyatı
və mətbuatı tarixində XXI əsrdə
meydana çıxmış
sosial şəbəkə
publisistikasının orijinal
nümunəsidir.
"525-ci
qəzet" vasitəsilə
Azərbaycanda publisistikanın
yeni nəslinin formalaşdırılmasına
açdığı geniş
meydan, verdiyi böyük dəstək də yaradıcı jurnalistikanın inkişafı
yollarında izi qalacaq hadisədir.
***
Göründüyü kimi, Rəşad Məcid bir ədəbi şəxsiyyət olaraq bütün yönləri
ilə yaradıcı
olan, axtarışlarının
ardıcıllığı və bədii təfəkkürünün orijinallığı
və genişliyi, baxışlarının və
inamının bütövlüyü
ilə fərqli görünən kamil və professional bir Azərbaycan ziyalısıdır.
Müstəqillik dövrü
Azərbaycan ziyalılığının
fəal vətəndaşlıq
mövqeyi, aydın
milli düşüncəsi, açıq və yetkin yaradıcı təfəkkürü Rəşad
Məcidin simasında
ümumiləşə bilir.
Nəticə etibarilə:
- Rəşad Məcid müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatında
liro-epik şeirin əsas yaradıcılarından
biridir.
- Daxili monoloqlar əsasında yazılmış
şeirlərdən "Roman" və "Dastan" tipli süjetli əsərlər
yaratmaq Rəşad Məcidin adı ilə bağlı olan bənzərsiz sənətkarlıq xüsusiyyətidir.
- Azərbaycan ədəbiyyatında
böyük ənənəsi
olan kiçik hekayə janrını dünya və ölkə ilə əlaqədar müasir mövzularla zənginləşdirmək,
fərqli xarakterlər
yaratmaq Rəşad Məcidin yaradıcılıq
uğurudur.
- Mühüm həyati problemləri və siyasi düşüncəni
əks etdirən, qəzetçiliklə yazıçılığı
birləşdirən publisist
əsərləri ilə
Rəşad Məcid Azərbaycan publisistikasında
yeni yol açmışdır.
- Rəşad Məcidin Baş redaktoru olduğu "525-ci qəzet"
müstəqillik dövründə
məktəb səviyyəsinə
çatdırılan əhəmiyyətli
ədəbiyyat və
mətbuat hadisəsidir.
- Rəşad Məciddə
həm də aydın bir ədəbiyyatşünas təfəkkürü
vardır. O, yazıçı
tənqidinin də mahiyyət etibarilə yazıçılıqla ədəbiyyatşünaslıq
arasında olan, bir çox hallarda ədəbiyyatşünaslığa
yaxınlaşan qiymətli
nümunələrinin müəllifidir.
- Rəşad Məcidin simasında milli təfəkkürlə
ədəbiyyat düşüncəsi
və aydın siyasi baxış vəhdət təşkil
edir.
Qarabağın işğaldan azad
edilməsi və Böyük Qayıdış
hərəkatından etibarən
Rəşad Məcidin
yaradıcılığında yeni mərhələ başlanmışdır.
Azad Şuşa mövzusunda
yazdığı məqalələr
yeni dövr Qarabağ
publisistikasının yaddaqalan,
təsirli nümunələridir.
Rəşad Məcidin
2024-cü ildə qələmə
aldığı "Şuşa
dəftəri" şeir
silsiləsi müstəqillik
dövrü Azərbaycan
şeirində Qarabağ
mövzusuna yenidən
qayıdışın uğurlu
bədii nümunələrindəndir.
Cəmi 13 şeirdən
ibarət olan "Şuşa dəftəri"
şeir silsiləsi şairin uşaqlıq və ilk gənclik illəri ilə bağlı xatirələrlə
Azad Qarabağın müasir
dövranının yaratdığı
həsrət, qürur
və milli iftixar duyğularının üzvi
vəhdətinin ilhamlı
poeziyasıdır. Qarabağ
mövzusuna yenidən
qayıdışın uğurlu
bədii ifadəsi olan "Şuşa sevgisi" şeiri Azərbaycan poeziyasının
Qarabağ serialının
qiymətli poetik möhürüdür:
Azərbaycan əsgəri borc
ödəyib canıyla,
Köksündə cüt gəzdirib
bayrağı vicdanıyla!
İslanıb hər qarışı
şəhidlərin qanıyla,
Dönüb yalçın qayaya,
tunca Şuşa sevgisi!
Qalxır
hünərli şəhər,
olur qızıl dirəkli,
Daş deyil hörülən daş, məhəbbətdi,
ürəkdi!
Çağlayan sevgilərin ilham
mənbəyi təkdi
-
Ali Baş Komandanın uca Şuşa sevgisi!
Şeirlə bədii yaradıcılığa
başlayan və poeziya sahəsində dərin izlər salmaqla davam edən, jurnalistika və publisistika ilə müasir cəmiyyətin inkişafına
məsuliyyətlə xidmət
göstərən, ədəbi-ictimai
mühitin böyük
üfüqlərinə çıxan,
bədii nəsrdə
öz möhürü
olan Rəşad Məcidin çoxcəhətli
fəaliyyətinin sanballı
hesabatı olan müxtəlif janrlarda yazılmış əsərləri
onun bundan sonrakı yaradıcı həyatının möhkəm
təməlləri və
mühüm hərəkətverici
qüvvəsidir. Rəşad
Məcid ölkəsinin
və millətinin daha böyük inkişafı istiqamətində
həyatının və
yaradıcılığının müdriklik çağının
möhtəşəm Romanına
doğru (təkcə
janr mənasında yox) təmkinlə, səmimiyyətlə və
inamla yol getməkdədir.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 17 avqust, №31.- S.4-6.