“Kitabi-Dədə Qorqud”da
informasiya mübadiləsi,
yaxud xəbərləşmə
vasitələri
"Gizli
Dədə Qorqud"
silsiləsindən
Dastanda xəbərləşmənin (informasiya
mübadiləsinin) ümumi
və konkret formaları özünü
büruzə verir.
Dastan mətni ilə bağlı ən ümumi və ən düşündürücü
informasiya mübadiləsi
Müəllif və
Dastan arasındakı münasibətlə
səciyyələndirilə bilər. Bizim fikrimizcə, Dastan bütövlükdə
Müəllifin öz
dinləyicisinə ötürdüyü
didaktik-bədii, daha çox didaktik informasiyadan ibarətdir. Dinləyici bu şəkildə yeni biliklə
təmin edilir. Ona müəyyən yaşam
tərzi təlqin edilir. Sual oluna
bilər: bu yeni bilik təcrübəsinə
Dədə Qorqud bir müəllif kimi necə və harada yiyələnmişdi?!
Platonun mağarasındakı azadlığa
qaçıb qovuşan
və sonra da geri qayıdıb azadlığın necə
gözəl bir nemət olduğunu əsirlərə tərif
edən biri kimi, deyə bilərik ki, Dədə Qorqud da özü-özünü
yaratmışdı. C.Viko
yazan kimi, ilk şairlər özləri
özlərini yaradan kimi.
İnformasiya ötürmənin bu
genişmiqyaslı mənzərəsindən
sonra dastandaxili müxtəlif vəziyyətlərdə
biz informasiya mübadiləsinin
mövcudluğunu müşahidə
edirik. Ən adi, bəsit təsvirdən başlayaraq
metaforalaşmış, personifikasiya
əlamətlərini özündə
saxlayan təsvirə qədər burada diqqətimizi cəlb edən məqamlarla qarşılaşırıq. İnformasiya
mübadiləsinin belə
təsviri dastanın dərin qatlarının daha aydın şəkildə görünməsinə
(yozulmasına) imkan verir.
İnformasiya mübadiləsinin dastandaxili
başqa bir ümumi təzahürü
mətndə dialoqların
mövcud olmasıdır.
Dialoq öz-özlüyündə
informasiya mübadiləsinin
bir vacib xəttidir - deyə bilərik. Hər hansı dialoq onda iştirak edənlərin bilik səviyyəsinin kamilləşdirilməsi
üzərində qurulur.
Belə bir hal isə informasiyanın
əsas missiyası olan yeni biliyin ortaya çıxmasına
formal şərait yaradır.
Dastan mətnində yeni biliyə
ehtiyac (əslində onun olmaması) məhz dialoqda üzə çıxır.
Məsələn, bu məqamla bağlı Uruzun atası Salur Qazandan "yağı nə derlər, baba?!" sualını
xatırlamaq olar.
"Sadəlövh" suallar kimi vaxtilə ayırdığımız bu
tipli suallara verilən cavablar o zaman üçün təmiz informatik mahiyyət daşıyır. Salur Qazan səbirlə, əsl riyazi dəqiqliklə yağı
statusunun nədən ibarət olduğunu təcrübəsiz oğluna
açıb deyir. Bu məlumat, yəni, yağının kim olması qədim keçmişdə Uruzun bilmədiyi və yeni öyrəndiyi bir bilik idi. Və
elə buna görə
də Salur Qazanın yağı ilə bağlı ona verdiyi cavab
əsl informativ bilik üzərində qurulur. İndiki müasir kontekstdə bu cavabın heç bir informatik mahiyyəti yoxdur.
Xəbərləşmənin başqa bir növü olan konkret informasiya
ötürmə Dastanda
iki cür ortaya çıxır. Bunları xəbərləşmə
və xəbərötürmə
kimi ayıraq. Onu da qeyd edək
ki, xəbərləşmə əgər ikitərəfli
münasibətə əsaslanırsa,
xəbərötürmə birtərəfli münasibət
üzərində qurulur.
Xəbərötürmə (birtərəfli
münasibətə əsaslanan
informasiya) Dastanda öz əksini tapan belə konkret məqamları ehtiva edir.
- Oğuzda casus var. Casus Oğuzda
baş verənlər
barədə yer-yer
düşmənə xəbər ötürür.
Və bu xəbər düşmən
üçün informasiya
səviyyəsindədir. Yeni məlumatdır. Bu xəbərdən
istifadə edildikdə,
Oğuzun başına
müsibətlər gəlir.
Məsələn, Qazanın
ova çıxması xəbəri,
Bəkilin xəstə
olub yatağa düşməsi xəbəri
və başqa xəbərlər. Amma digər
tərəfdən, onu
da qeyd etmək lazımdır ki, Oğuzun
da düşmən arasında
öz casusu var. Bu
casus Bəkilin üstünə
düşmən gələrkən
Bəkili xəbərdar
edən, başqa sözlə, ona yeni bilik göndərən adamdır.
- Oğuzdan Dədə Qorquda yer-yer xəbərlər göndərilir.
Xəbər hara gedir,
Dədə Qorquda necə çatdırılır
- bu barədə Dastanda heç bir məlumat
verilmir. Amma Dədə
Qorqud hər hansı dəvət - xəbəri mətndəki
təsvirdən kənarda
olsa da, alır və anındaca Oğuza gəlir. Gəlib Oğuz bəylərinin, Oğuz gənclərinin vacib günlərində şəxsən iştirak
edir. Gənclərə
ad qoyur, elçiliyə gedir, məsləhətlər verir,
müdrik fikirlər (didaktik öyüd-nəsihət)
söyləyir. Dastanın
dili ilə desək, "boy boylayır,
söz söyləyir".
- Beyrək ölüm ayağında Qazana xəbər göndərir.
İntiqamının alınmasını
vəsiyyət edir. Qazanın bu xəbəri necə alması barədə konkret məlumat yoxdur. Amma Qazanın Beyrək öləndən
sonrakı hərəkətləri
bu xəbərə - Beyrəyin ölüm xəbərinə uyğun
olaraq formalaşır.
Mikromətndəki informasiya
axarı qırılsa
da, nəzərdə tutulan
bilik bütövlükdə
itmir və bu bilik Umberto Eko demişkən, özünü göstərməyən
struktur kimi mətnin müəyyən
qatında yaşamağına
davam edir.
- Qazanın qurdla, su ilə xəbərləşməsi,
əslində xəbərləşməyə
yox, birtərəfli xəbərötürməyə aiddir. Qazan qurddan,
sudan hansısa informasiya almaq istəsə də, buna
nail ola bilmir. Təbiətə
göndərilən informasiya
havadaca əriyir.
Dastanda digər informasiya mübadiləsi xəbərləşmə
kimi qiymətləndirilə
bilər. Xəbərləşmə
ikitərəfli münasibətə
əsaslanır. Bu zaman informasiya
mübadiləsində iki
tərəf iştirak
edir.
- Əsirlikdəki Beyrəyin
onun axtarışına
çıxmış bəzirganlarla
uzaqdan-uzağa (qala başından) xəbərləşməsi
ikitərəfli informasiya
mübadiləsi üzərində
qurulur. İnformasiya hər iki tərəf
üçün keçərlidir.
Beyrək bəzirganlardan
nişanlısı Banuçiçəyin
ərə verildiyini, bəzirganlar da Beyrəyin
sağ olduğunu və Bayburad qalasında saxlandığını
öyrənirlər. Hər
iki hal onlar
üçün yeni bilikdir.
Əsirlkdə olan ingilis kralı şirürəkli Riçardın
səlib yürüşündən
sonra alman torpaqlarında
əsirliyi və onun ailəsi (anası) tərəfindən
axtarışlarını bu
məqamla bağlı
xatırlamaq yerinə
düşərdi. Beyrəklə
Riçard arasında
eyni tipoloji uyğunluqları müşahidə
etmək mümkündür.
- Bayındır Xanın, Salur Qazanın yer-yer Oğuz bəylərinə xəbər
göndərməsi və
bu xəbərdən çıxış edərək
düşmən üzərinə
hücumun labüdlüyü
barədə bəylərdə
fikir formalaşması
və onların bu göndərilən xəbərə uyğun hərəkət etməsi
dastanda geniş təsvir edilir.
- Aruz Qocanın Qılbaş vasitəsilə
Qazana xəbər göndərməsi və
buna uyğun olaraq Qazanın Dış Oğuz üsyanına münasibətinin formalaşması
da ikitərəfli xəbərləşmə
kimi qəbul edilə bilər.
- Oğuzun Təpəgözə
və Təpəgözün
Oğuza xəbər göndərib yeyiləcək
adamların sayı barədə razılaşmağa
gəlmələrini də
belə bir informasiya mübadiləsi kimi qəbul edə bilərik.
- Qazanın cəng meydanında özünü
tanıtmaq istəməyib
oğuz cəngavərləri
vasitəsilə oğlu
Uruza xəbər göndərməsi (yendiyi
cəngavərlərə "get, bəyinə de, o gəlsin"
sözləri) və Uruzu cəng meydanına dəvət etməsi, Uruzun bunu qəbul edib meydana atılması
xəbərləşmə nümunəsi kimi özünü göstərir.
- Yalançının Beyrəyin
ölüm xəbərini
Oğuza gətirməsi
və Oğuz əhlinin buna inanması
da xəbərləşmənin bir variantıdır.
İnformasiyanın, sadəcə, ötürülməsi
xəbərləşmənin baş tutması üçün hələ
kifayət qədər
yetərli deyil. Gərəkdir ki, qarşı
tərəf - informasiyanı
qəbul edən tərəf də bu informasiyadan doğan, ona uyğun bəzi hərəkətlər etsin.
Məsələn, Salur
Qazanın Beyrəyin ölüm xəbərini
alınca buna uyğun
hərəkətlər etməsi
kimi. Məhz belə adekvat hərəkətlər olarsa,
biz informasiyanın adekvat
çatdırılmasına tam arxayın ola bilərik.
İnformasiyanın bu iki şəkildə ötürülməsi
əsası oğuz mədəniyyətində qoyulan
ən qədim xəbərləşmə variantlarıdır.
Bu cür rəngarəng
xəbərləşmə variantları onu göstərir ki, qədim
dastanımızın yaradıcıları
müxtəlif informasiya
ötürmə imkanlarının
mətnə gətirə
biləcəyi nüansları,
çalarları yaxşı
bilirdilər, hətta
onlardan məqamına
uyğun istifadə etməklə artıq yaxın gələcəkdəki
üslubi məqamları
cilalamağı düşünürdülər.
Bəzən xəbərin persona kimi
hərəkət etməsinin
şahidi oluruq. Daha dəqiq desək, belə bir iddia ilə
qarşılaşırıq. Məsələn, Dirsə
xanın xain yoldaşları onunla oğlu arasında münasibətlərin kəskinləşməsi
üçün və
Dirsə xanı oğul qatili olmağa təhrik etdikləri üçün
Buğacın olmayan hərəkətlərini sadalayır
və Dirsə xanı qorxutmağa çalışırlar ki, Buğacın
bu hərəkətləri
barədə xəbər
"Axan turı sulardan keçə bilər, ərqurı yatan Ala Dağdan aşa (keçə) bilər, xanlar xanı Bayındıra vara" bilər. Deməli, xəbər insan kimi sulardan
keçə bilərmiş,
dağlardan aşa bilərmiş, Xanlar xanı Bayındıra vara bilərmiş. Xəbər, az qala, ayaq tutub
yeriyirmiş. Xəbərin
bu cür yetişə biləcəyinə
inam həm də ondan doğur
ki, qədim insan xəbərə insanda olan keyfiyyətləri aşılayır, onun
real olaraq adresata çatacağı tərzi
müəyyənləşdirir.
Personifikasiyanın bu dərəcəsi
dastan yaradıcısının şüurunda müxtəlif
münasibətlərə daxilolma
intensiyasından və
nəticə etibarilə,
bu şüur daşıyıcısının kifayət qədər öz hərəkət imkanlarında azad olmasından xəbər verir.
Konkret olaraq xəbərləşmə
ilə bağlı təsvirlərə əsaslanaraq
biz Dastanda metaforlaşmanın
dərəcələrini, "yaşını", eyni
zamanda ötürülən
informasiyanın qəbuledilmə
şərtlərini, bu
informasiyanın yerləşdirilmə
prinsiplərini öyrənə
bilirik və müvafiq təhlil bizi, təbii ki, Dastanın ilkin yaranma mərhələlərinin
təsvirinə gətirib
çıxara biləcəyinə
inanırıq.
Kamal
Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 24 avqust, ¹32.- S. 4.