Ağ vərəqlərdə
üfüq şəkli
Ədəbi tənqid, əlbəttə,
ənənəvi ifadəylə
desək, sağlam tənqid yeni dil yaradır, bu dil artıq hər şeyə, bütün naqislik və qüsurlara qarşıdır, bu dil həm də
bir görmə cihazıdır, heç nə anlatmayan, bir əhvalatın başından ayağına
"sürüşən" mətnlər bu cihazda görünməz, tənqid yüksək ixtisaslı mətnləri
təhlil etməklə
həmin "əhvalat
ehtiraslı" mətnləri
gözdən salar, o mətnlərə birbaşa
hücum etməyin perspektivsizliyini təsdiqlər....
Bu öz yerində. Yəni, belə şeyləri dərhal unutmaq lazım.
Ağ vərəqə üfüq
şəkli çəkək,
hər gün, hər saat, hətta çəkməyə
karandaş və ağ kağız tapılmasa belə. Sual verək: bədii mətn necə yaranır? Hardan hara... İndi hekayələr
yazılır, onlar müzakirəyə çıxarılır.
Mənimçün maraqlı
olan rəy söyləyən şəxslərin
zövqləri olur, estetik baxışı, biliyi, bədii mətnin gözə görünməyən məqamlarını
oxuya bilmək səriştəsi... Ən
çatışmayan cəhət
nədir? Bir çoxu
istəyir ki, hekayə
adlı janr bir sabit qəlibə
sığsın, variasiya,
variantlar olmasın. Niyə burda, süjetdə bir neçə xətt var və bunların biri sonadək inkişaf etdirilməyib? Fikrimizcə, süjet deyilən nəsnənin poetikasında tam rəngə,
boyaya bulaşmış
rəssam fırçası
analogiyası var. Hər
dəfə əlini, əlindəki fırçanı
fırladanda ağ kağızın üstünə
damcılar düşər,
bir fırlanmadan sonrakı dönmə artıq başqa məqam (zaman-məkan) və əhvalat fraqmentidir. Sizin dediyiniz sabit, birzamanlı, başdan sona inkişaf edən süjet, həm də fabula böyük bir uçqun altında qalan nəsnədir. Müasir, modern hekayəçilik
fikrimizcə, bunu tələb edir. Hekayə həcmcə kiçik ola bilər, amma mətləb ixtiyaridir, hekayədə məna qarşısıalınmaz
şəkildə yaranır.
Yazıçılıq təkcə
yazmaq deyil, həm də düşünməkdir, düşünürük
ki, bu mövzudan necə vaz keçək,
onu necə hekayə libasına salmayaq. Qaçaq, amma kim kimi
harda yaxalayır, əsl mətləb heç bu da deyildir.
Yol ayrıcında qalmaq - kitablardan öyrəndiyin süjetqurma prinsipləri əsasında yazmaq, yoxsa, bunları bir kənara buraxıb içindən keçən (fəhm edirsən ki, keçir...)
yolu kompozisiya, süjetqurma texnikasına çevirmək. Ürəyindən,
ruhundan sızan nəsnənin texnika deyilən şeylə təması bütün hallarda aydın yaz səmasına cızılan ağ xətlər kimi olmalıdır. Yaz səmasındakı ağ
xətt insanın, mətn yaradan şəxsin ruhundan qopmuş kimidir, sən ona baxıb
özünü "çəkirsən".
Bir mətni oxumaq, bir müəllifin mətnlərini oxumaq iki şeyi: onu tanımaqla onu danmaq aralığından
keçir. Yaxınlarda
bir qazax yazıçısı sorğusunda
təəssüflə demişdi
ki, heç bir müasir Azərbaycan yazıçısını tanımır.
Ruhən iç-içə
xalqların ruhundan çıxan, səmadakı
ağ xətlər, şübhəsiz ki, hardasa,
hansısa görünməyən
tərs bucaqlarda birləşir. Həm yazmaq mahiyyətdə qarşı durmaqdır: oxuduğun və zaman-zaman
duyduğun şeylərə
qarşı. Ən orijinal şey bütün oxuduqlarından
ayrıldığını hiss etdiyin anda meydana
gəlir. Yəni, bu təsadüfdə bildiyin hər şeyə qarşısan.
Ona görə, əziz
nasirlər, çox tənqid olunacaq mətnləri gözləyin.
Bu mətnlər keçiddir,
böyük ədəbiyyata.
Viktor Hüqonun "Səfillər"inin
tənqidini yada salın.
Bu romanı tənqid eləməyən qalmadı.
Amma sonralar "Səfillər"
bütün dünya ədəbiyyatının mətləbini
necə kardinal şəkildə dəyişdirdi.
Dəyişdirə bildi.
Yaxınlarda Samirə Əşrəfin
"Divanın altı"
hekayəsi kulis.az saytında
müzakirə olundu. Müəyyən rəylər
ixtisaslı tənqid anlamına gəlirdi. Bədii mətni araşdıra bilmək müəllifə və müəlliflərə çox
şey verir. Sual olunur: "Divanın altı" hekayəsini onun uzun ümddətdən sonra daha bir
uğuru hesab etmək olarmı? Hər halda hekayə, bədii mətn bir daha,
bir daha oxunmağı tələb
edir. Və artıq bu bir
məziyyətdir - mətnin
oxunmaq, incələnmək
tələbi ciddi mətləblərdən ən
birincisidir. Vaxt var idi, müəllif hekayəsini ad-sanlı bir redaktora verib
onu "yaxşılaşdırmaq"
istəyridi və elə güman edilirdi, bu komponent
- dil mətnin ən azından səksən faiz uğuru deməkdir. Ancaq unudulurdu ki, həmin komponent - dil elə yazı
prosesində yaranır.
Başqası gəlib
sənin yaratdığın
cismə can verə bilməz. İndi bu təsəvvür arxada qalıb.
Nəsr
mətni, ümumən
bədii mətnin bütün komponentlərin
ideal gözəllikdə, düzümdə
olduğu bir aləm deyildir, əksinə burda həmişə "işıqla
qaranlığın/kölgənin"
dilləşməsi gedir.
Samirənin hekayəsində
hər şey qaranlıq, gözlə zəif görünən bir məkandan gün üzünə çıxır və ora əl çatmır,
istədiyin şeyi nəyinsə "uzantısıyla"
çıxara bilərsən.
Samirə nə yazırsa uşaqlığının,
yeniyetmə çağlarının
yaraları olan illərə, o illərin
alt qatlarna gedir. Məlum olur ki, divanın altı da elə nələrinsə
altıdır. Ordan çıxmaq, ordan, o sehrli hənirlərdən
qurtulmaq mümkün deyildir.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 24 avqust, №32.- S.11.