Tomris Uyarın hekayələrində
qadın:
həyatın ilk və son dayanacağında yaşam
Türk ədəbiyyatının usta qələmi Tomris Uyarın hekayə dünyasının spesifikliyini klassik türk nəsrindən gələn sentimental izlərlə modern üslubun vəhdəti təmin edir. Yazıçının hekayələrində
diqqət çəkən üslubi məqamlardan biri də mətnlərdə
yazıçı narrativindən obrazın monoloquna
keçidin heç bir stilistik bağa ehtiyac duyulmadan,
birbaşa reallaşmasıdır. Bu üslubi məqam Tomris
Uyar mətninin təkrarsızlığını və
axıcılığını təmin edir.
Yazıçının
hekayə qəhrəmanları dünənlə bu
günün kəsişməsində dayanan, milli cizgilərinin
qabarıqlığı ilə səciyyələnən
obrazlardır. Tomris Uyarın obrazlar qalereyasında qadın
obrazları önəmli mövqeyə malikdir və o, hekayələrində
qadının müxtəlif yaş, eləcə də
yaşam kateqoriyalarını məharətlə əks etdirə
bilir.
Yazıçının
"Çiçek dirilticileri" hekayəsinin qəhrəmanı
altı yaşlı Şükriyyə iki fərqli
dünyanın - çiçəkçi nənə-babasının,
çiçəkçi oğlu olan zəhmətkeş
atasının və tacir qızı olan, iddialı
anasının kəsişmə, qırılma nöqtəsində
dayanan bir obrazdır. Daima özü, bəzəyi-düzəyi
ilə məşğul olan və ticari məsələləri
ailədə istilik yaratmaqdan daha önəmli hesab edən
anası ilə ünsiyyət qura bilməyən kiçik
qız atasının timsalında özünə şəfqətli
bir dost tapır, anasından almalı olduğu, bir qız
övladın ehtiyacı olan mehr-məhəbbəti onda
görür. Altı yaşına qədər
üzünü görmədiyi babasının xəstə
olduğunu eşidib otağına izinsiz girən Şükriyyə
atasından duyduğu mehr-məhəbbətin, ailə
istiliyinin mənbəyini kəşf edir:
"İhtiyar
duygulanmıştı.
- İyi
kızsın Şükrüye, - dedi. Babana çekmişsin.
İçerde mi? Çok oldu görmeyeli eşşeği.
Şükrüye
utandı ama kızmadı.
İhtiyarın
bıyıkları titriyordu.
- Sen
müthiş bir kız olacaksın Şükrüye. Öyle
gözüküyor. Çabuk alışacaksın. Bilir misin,
önceleri satamazdım çiçeklerimi, kıyamazdım.
O zaman gençtim. Güzelliği kanıksamamıştım
daha. Zamanla alışıyor insan."
Hekayənin
sonunda Şükriyyə atası ilə arasında özəl
bağ yaradan sirri faş edir: kino adı ilə hər dəfə
anasından gizlin atasının valideynlərinin evinə qonaq
getdiklərini açıqlayır. Sirri faş etməklə
bu balaca qız atasının göstərə bilmədiyi cəsarəti
göstərərək anasına meydan oxuyur, tacir qızı
ilə evləndiyinə etiraz etdiyi üçün
övladına qəzəbli olsa da, onun üçün
ürəyi titrəyən, ahıl, "çiçək
dirilticisi" adı verdiyi babasının və nənəsinin
öz körpə, təmiz dünyasının ayrılmaz
hissəsi olduğunu elan edir: "Yolda babasıyla hiç
konuşmadılar. Şükrüye hep dedeyi düşündü.
Eve girdiklerinde annesi sedire oturmuş, tırnaklarını
boyuyordu.
-
Raşit beyler babamla ortak oluyorlar, - dedi. Sermaye meselesi
çözümlendi böylece. Siz ne yaptınız? Filim
nasıldı?
-
Babaannelere gittik, - dedi Şükrüye, dedeyi çok
sevdim"
Tomris Uyarın
"Temmuz" hekayəsində şirniyyat dükanında
oturub məktub yazan bir qadının uşaqlıq xatirələrindən
boylanan qızcığazın vasitəsilə bir körpənin
valideyn sevgisinin ən məhrəm məqamları
canlandırılır: "Kendini ne zaman düşünse,
bir merdivenden iner görüyordu. Eli, annesinin elinde;
küçük tırnakları yenmiş, kirli; kirler
kurşun kalemle çıkarılmış, kalem
kaymış (Anne, öyle derinden kesme, sızlıyor sonra),
tırnağı çevreleyen deri kapkara olmuş o yüzden,
ağıza acı geliyor, bir şey tutarken
kıpırdıyor, belli belirsiz sancıyor. Neyse, annesinin
avucunda gizli ya, kimseler göremez. Azalan günün tarazlı
uçları (yıpranmış, tutamaksız)
darmadağın yayılmış göğe. Yaz, bu demekti
biraz da o günlerde: el, annenin eli içinde, denizli akşam
kokusu, kum, ıslak lokantalar, iskeleye giden yol".
Bu hekayədə
də müəyyən günlərdə vaildeynləri tərəfindən
ata nənəsinin evinə göndərilən və bu
müvəqqəti ayrılığı qorxu, yadlıq kimi
beyninə yeridən bir körpə qızın
yaşantıları ön mövqedədir. Bu hekayədə
də qızın ata-anasının duya bilmədiyi məqamları,
həssaslığı nəslin yaşlı nümayəndəsi
- nənə hiss edir: "Aynı günün gecesi, babaanne:
-
Kızım, babanla konuştum, seni bize yollamayacaklar bu
kış. Onların yanında kalacaksın. Yaramazlık etme
sakın... Bu çocukluğun var ya, hiç yitirme onu,
bazıları yitirmezler. Sen öyle bir çocuğa
benziyorsun. Korun.
- Olur,
söz".
Yazıçının
"Kuytuda" hekayəsinin qəhrəmanı isə
ahıl bir qadındır. Ömrünün zirvəsində
olan qadın özünü keçmişdən qalan son, amma
möhkəm bir ailə qoruyucusu kimi xarakterizə edir:
"Gün ağarırken akşam alacakaranlığının
hüznünden daha mavi bir duman sarar ortalığı. Arka
bahçelerin ağaçlarına çökelir, dizleri
ağrıtır. Gençler bilmiyor, ama yıllar birbiri
üstüne hiç aksamadan yığılınca
alışıyor kişi, sis kalkar diyor ve gün
ışımayı nasıl olsa becerir. Korkmak yersiz.
İhtiyarlık budur işte: yeni bir günü bir organ haline
getirmek, saatleri kendiliğinden sıraya koymak. Her sabah
böyledir. Yumuşak terliklerimle evi dolanırım. Sızan
muslukları kaparım, su şişelerinin örtülerini
kaldırırım ki içilsinler, peynirin suyunu dökerim.
Yürüyüşüm kimseyi uyandırmaz
çünkü, ben yıllardır yürümeyi bilirim.
Usulca. Öyle halıları, tahtaları eskitmem, taşlarda iz
bırakmam. Ben gerekliyim evi sürdürmede. Ben olmasam onu kim
hazırlar sabaha? Kim karşılar?" Hekayə qəhrəmanının
bu düşüncələri həyatın sürətli
axışında unutduğumuz bir həqiqəti
vurğulayır: insan ahıl yaşında yeni bir kimlik
qazanır, yeni bir vəzifənin icraçısına
çevrilir, o türk mifologiyasındakı "ev iyəsi",
slavyan mifologiyasındakı "domovoy" kimi ocağın
qoruyucusuna çevrilir. Təsadüfi deyil ki, el arasında evdəki
bərəkətin, xeyirin evin ahıl üzvünün
ayağında olduğu deyilir, çox zaman evin yaşlı
sakini dünyasını dəyişdikdən sonra ev əhlinin
həyatında mənfi dəyişikliklər baş verir,
sanki qoruyucu qüvvə nəsli tərk edir.
Onu da qeyd
etməliyik ki, Tomris Uyarın hekayələrində nə
körpələr şirin şərqi söyləyən bəzəkli
varlıqlar, nə də ahıllar moizə oxuyan dərviş
kimi təsvir edilmir. Tomris Uyar sevimli obrazlarını
onların realist atributları - kirli dırnaqları,
pırtlaşıq saçları, taxma dişləri, sulanan
ağzı ilə təsvir edir. Lakin bu realist, hətta sərt
naturalist məqamlar yazıçının ideyasına xələl
gətirmir, əksinə, onun daha qabarıq, daha məzmunlu
ifadəsinə kömək edir.
Aqillər
Yaradanın əmanəti olan ruhu dünyanın
savaşından, boz üzündən, çirkindən
qorunmaq, həyat yolundan vaxtından tez usanmamaq
üçün körpələr və ahıllarla
ünsiyyəti vacib bilirlər. Çünki həm körpələrin,
həm də uşaqlaşan qocaların bu dünyadan təmənnası
ancaq sevgidir. Körpələr hələ dünya
qovğasına qoşulmadığından, ahıllar isə
bu qovğanın mənasızlığını öz həyatları
bahasına dərk etdiyindən mərhəmətin
nirvanasında yaşayır və onlarla ünsiyyətdə
olan insanlara da bunu yaşada bilirlər. Tomris Uyarın
araşdırmaya cəlb etdiyimiz hekayələrində də
yazıçı qadınları dünyanın ilk və son
dayanacağında təsvir edir, dünyaya məhz bu
saflıq, təmizlik mücəssəməsi olan
varlıqların gözündən baxır.
Elnarə
QARAGÖZOVA
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 31 avqust, №33.- S.31.