"Qeyri-səlis məntiq"
nəzəriyyəsinin teatr
sənətinə transeksplikasiyası
...Lütfi Zadənin "Qeyri-səlis məntiq"
nəzəriyyəsi Aristotelin
binar nəzəriyyəsinin
klassik məntiqinə
adekvat olmayan tryumfla doğuldu. Bu unikal nəzəriyyə
0-1 şkalası arasındakı
məsafədə cərəyan
edən çoxluqlar bazasını müəyyənləşdirir,
qeyri-konkretliyi, çoxşaxəliliyi,
rəngarəngliyi, eyni
zamanda qeyri-məntiqi düsturla harmoniyanın
nizam sistemini dolğun
zənginliklə məzmunlaşdırır.
Belə geniş imkanları ilə bütün sahələrə
sirayət edərək
dünya elminə
zaman-zaman özünün töhfəsini
verir. Bu unikal nəzəriyyəyə əsasən,
təfəkkür, idrak,
fikirlər, baxışlar
yenilənir, yeni sistemlərin,
cərəyanların və
hətta nəzəriyyələrin
ərsəyə gəlməsinə
geniş meydan açılır. Nəzəriyyə
(Zadə həmişə
arzu edirdi!) humanitar sahəyə də artıq tətbiq olunur və
bu sahədə də öz funksionallığını göstərir.
"Qeyri-səlis məntiq"
nəzəriyyəsinin teatr
sənətinə tətbiqi
isə yeddi il öncə öhdəmizə
götürdüyümüz "Qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin teatr
sənətinə sinergetik
adaptasiyası (Elçin
dramaturgiyası əhatəsində)"
doktorluq dissertasiyası
ilə sənətşünaslıq
elmində ilk dəfə
tədqiqata cəlb edildi. Teatr sənətinə
tətbiqinin nəzəri
tərəfi müxtəlif
rakurslardan təhlil olunmaqla, bir sıra məqalələr
vasitəsi ilə elmi müstəviyə çıxarıldı. Dissertasiyanın
plan-prospektinə uyğun
olaraq qeyri-səlis məntiqin nəzəri strukturu Xalq yazıçısı Elçinin
əsərləri əhatəsində
ümumən yaradıcılıq
sahəsində, xüsusən,
ədəbiyyat və
teatr sənəti sferasında axtarışlar
və təhlillər
vasitəsi ilə araşdırılır, teatr
sənətinə üzvi
bağlılığının funksionallığı əsaslı
detallarla təsbit edilir. Bu barədə, müəllifi olduğum,
2022-ci ilin mart ayında
çapdan çıxan
"Elçin teatrı:
Absurd dram "Qeyri-səlis məntiq" nəzəriyyəsi
kontekstində" adlı
elmi monoqrafiya humanitar sahədə, əsasən, teatr bölümü üzrə
ilk fundamental əsər kimi
ictimaiyyətə təqdim
olundu. Nəzəriyyənin
praktiki reallığını
isə, İmir Məmmədlinin "Qadın"
mono-pyesi əsasında
- psixoloji, qroteskvari, qeyri-səlis uydurma - kontekstində hazırladığımız
"Siluet" tamaşasında
ilk dəfə təcrübə
etdik və xeyli maraqlı, orijinal nümunələr
əldə olundu.
Nə üçün məhz
"Qadın" mono-pyesi
üzərində bu nəzəriyyənin praktiki
tətbiqinə rəvac
verildi? Etriaf etməliyəm ki, bu, əsasən, bir tarixi təsadüfün nəticəsidir. Dissertasiyanın
üzərində gərgin
nəzəri iş apardığımız bir
zamana təsadüf edən əsərlə qaşılaşmağımız məhz haqqında söhbətə başlamaq
istədiyimiz yeni yaradıcılıq
prinsipini doğurdu.
Demə,
doğrudan da, hər canlının bir taleyi olduğu kimi (bütün əsərlər məhz canlıdırlar!), hər
bir əsərin də öz taleyi olurmuş. Əsər üzərində
uzun zaman idi ki, ayrı-ayrı rejissorlar yaradıcılıq işi
aparırdı deyə,
Qadın obrazının
ifaçısı Xədicə
Məmmədova artıq
demək olar ki, mətni mənimsəmişdi.
Lakin naməlum səbəblərdən
işin yarımçıq
dayandırılması və
əsərin repertuarda
borc kimi qalmaması üçün
ifaçı ilə xeyli müzakirə, sual-cavablarla dolu söhbət apardıq. Söhbət əsnasında
diqqətimi çəkən
bir cəhət bu tamaşanın qeyri-səlis məntiq sistemi ilə ərsəyə gələ
biləcəyinə məndə
olmazın inam yaratdı. Gördük
ki, müəllifin düşüncə
arealında çoxsaylı
paralellərə istiqamət
açan çoxşaxəli
mesajlar xüsusi bir cazibə effekti ilə diqqət çəkir. Əsərin genetik xüsusiyyətində zərrəciklərlə
qaynaşan çoxluqlar
nəzəriyyəsinə xas
elementlər, detallar isə teatr-sənəti ifadə dili ilə çoxxassəli mesajlar verən geniş variasiyalara imkan yaradır. Yeni və zəngin tamaşa modeli ərsəyə gətirmək
üçün keçilməmiş
yolların istiqamətinə
iz açır. Qadının timsalında
insan dünyasında cərəyan edən təbəddülatlar və
bu təbəddülatların
törətdiyi zəngin
fikirlər məcmusu rejissor təfəkkürünün
pərvazlanması, dərin
qatlara, ağlagəlməz
ənginliklərə, əlçatmaz
fəzalara hərtərəfli
nüfuz etməsi üçün münbit
vasitəyə çevrilir.
Çoxxassəlilik, çoxrənglilik
prinsipi ilə boy verən mesajlar göz önündə geniş peyzaj yaradır. Çoxsaylı
paralellərə istiqamət
almaq üçün
müxtəlif cığırların,
izlərin, prospektlərin
səmtini göstərir
və ən əsası isə, rejissor təfəkküründə
çevik və rəngarəng hərəkət
mexanizmi ilə elastik çalışma fundamentallığına meydan
verir. Ona görə, əsər üzərində
aparılan yaradıcılıq
prosesi fərqli prinsiplərin doğulmasına
bizi sövq etdirdi, tamaşanı hazırlamaq üçün
yetərli əsaslar verdi. Bu yanaşmanın doğulmasını da əsərin
taleyinin bir parçası hesab etmək olar. Bütün bu görünənlərin işartılarından
qopan yaradıcılıq
qığılcımları bizi P.Brukun:
"Teatr üçbucaq
fiquru kimi təsvir edilə bilər: dramaturq, rejissor və aktyorlar" konseptual məntiqi ilə müəllif, rejissor və aktyorlar üçbucağının müxtəlifliklərdən
istiqamətlənərək bir nöqtəyə doğru hərəkət
edən yaradıcılıq
tandeminə səmt almaq üçün niyyətləndirdi. Biz, əsəri
rejissor eksplikasiyası
ilə, yəni, Q.Tovstonoqovun təbirincə desək, ssenari dramaturgiyası əsasında tamaşaya hazırladıq. Ancaq, öz konsepsiyamıza uyğunlaşdırmaq üçün
təkcə əsərin
deyil, həm də, qeyri-səlisizmin özünün səhnəyə,
teatr sənətinə
transeksplikasiyasını həyata
keçirdik.
İş prosesində mənim
üçün əsasən
müəllifin hansı
qayə ətrafında
hansı mesajları ötürmək istəməsindən
daha önəmli olanı, bir yaradıcı insan kimi dramaturqun qadın dünyasına intellektual duyumla ekskurs edə bilməsi və o aləmdə dönüb-dönüb
dəyişən və
baş verən situasiylar arasında fikirdən-fikrə yenilənən
hadisələrin transformasiyasını
bütün duyğuları
ilə dərk edə və düşüncələrə ötürə bilmə bacarığı oldu.
Görkəmli teatr xadimi Q.Tavstonoqovun fikrini əsas tutaraq, əsər boyu, baxış bucağımızda
görünən ekzistensionallıq;
lirik, romantik duyğular, hisslər ovqatı; fəlsəfi, psixoloji təbəddülatlar;
qroteksvari sarkazm; bir-birinə meydan yaradan, həm də kəskin mövqedə dayanan, ziddiyyət təşkil edən absurd vəziyyətlər;
qarşı-qarşıya gələn
anlaşılmaz anların
istiqamətdəyişmə funksionallığı; qeyri-səlis
məntiqə uyğun
zəngin, çevik, dəyişdikcə dəyişməyə
meyilli hərəkətlər,
mimikalar, jestlər, bədən dilinin oynaq dinamikası; üz, göz ifadə vasitələrinin
müxtəlif çalarlarında
baş verən keçidlər, fərqliliklər;
harmonik sabitlik və bu kimi
digər zəngin oyun-improvizə selinin təsəvvürümüzdə canlanması bizi məhz qeyri-səlis texnologiya ilə düşünmək üçün
iş prosesinin arealına daxil etdi. Məşq zamanı nələrin baş verə biləcəyini və baş verəcək hər hansı prosesin hansı konfliktlərə necə çevriləcəyini, bütün
məqamlarda və anlarda yaranan vəziyyətin bizi haraya aparacağını,
hansı situasiyalarla qarşılaşdıracağını əvvəlcədən planlaşdırmadan,
süjet istiqamətində
bir-birinə zəncirvari
keçidlərlə kilidlənən
tapıntılara söykənərək
yaradıcılıq trayektoriyamızı
müəyyənləşdirdik və irəlilədik.
Qadının daxilində cəmləşən
hisslər, duyğular
paralelində ziddiyyətlərin
dramatizmini, xaotik və harmonik gedişatların hansı
formada, hansı fəsadlara yol açdığını incələdikcə,
düşdüyümüz yolun paralellərə ayrılan izlərinin istiqamətlərində olduqca
zəngin fikir selinin içinə girdiyimizi fərq edirdik. Sanki bu günə qədər rastlaşmadığımız bir aləmə düşmüşdük və
o aləmdə bir-birini
əvəzləyən yeni ahəngdarlıq, əsrarəngiz
səhnə peyzajı
təfəkkürümüzü öz ağuşuna almışdı. Bir mizanın
məntiqi çoxluqları
digər mizanların sanki eskizini rəsmləyirdi. Yaranmış
mənzərədə, əsasən,
hansı zənginliklərin
meydana çıxa biləcəyi, necə cilalanacağı daha maraqlı idi. Odur ki, pyesdən əldə etdiyimiz mesajlar əhatəsində
öncə pyesə müdaxilələrimizə başladıq,
daha sonra öz uydurmalarımızı
mətnə uzlaşdırmaqla
işə davam etdik. Etiraf etməliyəm
ki, yaradıcılıq prosesinə,
bu münvalla, öncədən dəqiqləşdirilməyən,
vəhydən gələn
çoxsaylı improvizələrlə
davam edirdik. İşlədikcə, özümüz
də hiss etmədən,
prosesin yeni bir yaradıcılıq laboratoriyasına
çevrildiyinin şahidi
olurduq. Bir müddətdən
sonra biz xüsusi bir yaradıcılıq sferasına qədəm qoyduğumuzu gördük.
Bu proses bizə, Qadının
timsalında insanın
(zərif dünyalı
insanın!) mənəvi
aləminə tam üzvi
bağlılıqla daxil
olmağa imkan yaratdı və nəzərlərimizi oradan
görünənlərlə irəliyə zillədik.
Mətn
işlədikcə çözülür,
çözüldükcə personajın - Qadının
daxili həyəcanlarını
yaradan, işə salan, dilə gətirən duyğuları,
hissləri cana gəlirdi. Tamaşada bu hisslərin və duyğuların təcəssümü mühüm
yer tutdu. Biz onları - Qadının daxili dünyasında onu daim hərəkətə
gətirən, onunla müdam mübarizələr
aparan, bəzən aldada bilən, bəzən düz yola çəkən, bəzən çıxılmaz
vəziyyətlərlə qarşı-qarşıya
qoyan və sair müxtəlifliklərlə
çulğayan duyğu-hiss
sistemini obrazlaşdırdıq.
İkinci mən və ehtiras yaradan hisslərini (biz onları Siluet və Şəhvət adlandırdıq!) canlı
personajlara çevirdik.
Yəni, Qadını
çoxşaxəli paralellərə
ayırdıq. Sonra, qadının
düşüncəsində daim təsəvvür olunan, uğrunda mübarizə apardığı
Kişi obrazını
da canlı personaja döndərdik. Kişi obrazı tamaşanın proqon məşqlərində
öz varlığını
diktə etməyə
başladı və
biz həmin zamanda onu gerçək personaja çevirdikdən
sonra, baş qəhrəmanın ifaçısı
Xədicə Məmmədovaya
"kişi" ifadəsini
bir neçə dəfə, başqa-başqa
məzmunlarda, başqa-başqa
səs ahənginə
boyayaraq ifadə etməsini, daha sonra həmin sözü həm qadının, həm də onun silueti
və şəhvəti
arasında - onların
öz təbəddülat
prinsiplərinə, funksiyalarına
uyğun şəkildə
dilə gətirmələrini
təklif etdik və beləcə, həmin sözün məzmununa uyğun olaraq "Kişi" personajının ağ divarın arxasında, kölgə teatr elementi effekti ilə hər dəfə mətnin avazına uyğun rəmzdə görünməsinə
nail olduq. Bu tapıntı
qeyri-səlis zənginliyin
potensialının göstəricisi
kimi maraqla və orijinal yenilikdə öz təqdimatını tapdı,
tamaşaçı reaksiyasını
sürətlə dəyişdirə
bildi...
Beləcə, Qadın obrazının
daxilindəki hisslər
və duyğular ovqatının qadının
özü ilə birgə hərəkətlərini
də paraleldə, bəzən kölgəvari
- irreal, bəzən isə
real şəkildə göstərməyə
çalışdıq. Bəzən
də eyni zamanda həm real, həm də irreal hərəkətlərlə Qadının
hissini, həyəcanını,
əzablarını və
sevinc hisslərini ifadə etdirməklə onların üçünün
bir vəhdətdə
birləşmiş bir
orqanizm olduqlarının
bədii təcəssümünün
oyun tipini yaratdıq. Belə gözlənilməz tapıntıların
ərsəyə gəlməsi
məhz qeyri-səlis məntiqin tamaşaya tətbiqini anbaan gerçəkləşdirir, daha
da sistemli şəklə
salırdı. Yəni,
bu tapıntılar prosesi qeyri-səlis mexanizmlə aparmağa münbit meydan yaradırdı. Demək lazımdır ki, qeyri-səlis
priyom tamaşaya xüsusi rəng qatırdı və qadınla birgə uydurduğumuz personajların
bütün tamaşa
boyu hərəkətləri,
müdaxilələri, münaqişələri,
mübarizəyə sövq
etdirən ovqatları
ayrıca personajlar tipində qadının bütün düşüncələrini,
hiss və duyğularını
müxtəlif paralellərdə
tamaşaçıya rəngarəng
xüsusiyyətlər və
rəmzlərlə ötürür,
tamaşaçını eyni
anda müxtəlif vəziyyətlərlə qarşılaşdırır,
çoxluqlar arasında
tamaşaçının diqqətini
zənginləşdirirdi.
İnsanın özünün təpədən-dırnağa
qədər qeyri-səlis
olduğuna istinad edərək, Qadının
daxilində baş verənlərin qeyri-adiliklərini
incələdikcə, məhz
qadın dünyasında
cərəyan edənlərlə
səhnədə qeyri-səlis
zənginliklər yaratmaq
ecazı tamaşaçını
başqa bir aləmə aparırdı.
Odur ki, gələk, tamaşanın
hazırlıq dövrünə...
Biz məhz yeni yaradıcılıq
laboratoriyasında olduğumuzu
dərk etdikdən sonra, istər-istəməz,
vəhydən doğulan
qeyri-ənənəvi prinsiplə
zəngin bir prosesin realizəsini həyata keçirməyə
start verdik. Hər üç obrazın ifaçısına (Qadın
- Xədicə Məmmədova,
Siluet - Güney Əliyeva, Şəhvət
- Pərvin Dadaşova) - açıq şəkildə: - "Qızlar,
bu yeni yaradıcılıq
sistemidir, hələ nə olduğunu, nələr baş verdiyini mən özüm də dərindən bilmirəm,
sadəcə, vəhydən
"diktə" olunanları
təklif edirəm"
deyə gerçəkləri
dilə gətirdikcə,
teatr qroteskinin nəzəriyyəçisi və
təcrübəçisi, "biomexanika" aktyor təliminin yaradıcısı
V.E.Meyerxoldun "Tamaşanın
bitkin simasını görə bilməyən
rejissor aktyorlarla işləməməlidir" məşhur
kəlamı məni narahat edirdi. Ancaq iş davam
etdikcə, belə bir fikir formalaşdı
ki, görünür, böyük
avanqardçı sənətkar
bütün eksperimentlərini
tam olaraq klassik ənənənin kökləri
üzərində sistemləşdirirmiş.
Çünki bizim iş prosesimiz sübut etdi ki, adekvat olmayan yaradıcılıq tendensiyası
da varmış. İlkin
məşqlərdə, hətta
tamaşa ərsəyə
gəldikdən sonra belə, mənim üçün də, elə qızlar üçün də tam
anlaşılmayan, ancaq
son dərəcə maraqlı,
hətta qeyri-adi görünən mizanlar, hərəkətlər, jestlər,
mimikalar və s. ərsəyə gəldikcə,
işin qeyri-adiliyindən
aldığımız həzz,
ləzzət bizi anbaan tamam başqa
ənginliklərə aparır,
qaytarır, sonra daha başqa fəzalarda qol-qanad açmağa istiqamətləndirirdi.
Bütün bunlar doğulurkən, öncədən
"tamaşanın bitkin
siması" barədə
düşünmək ağlımıza
necə gələ bilərdi?..
Nəhayətdə, yeni sistemin
yaratdığı tamaşa
öz simasının
vizual görünüşünü
formalaşdırdı. Bu anda
P.Bruk öz
müdrik kəlamları
ilə bizə haqq qazandırır: "Rejissorun vəzifəsi tamaşanın poetik qəlbinə yollar tapmaqdır... Teatrın zahiri həqiqəti yoxdur və onun yeganə həqiqəti poetik həqiqətdir, səhnə
həqiqəti. Teatr empirik sənətdir və tamaşaçıların
reaksiyası son meyardır...".
Məhz "Siluet"də
də "tamaşanın
bitkin siması" tamaşaçıların "son meyar" kimi özünü bütün
tamaşa boyu göstərən reaksiyası
oldu.
Qəribə olanı odur ki,
biz yorulmurduq. Maraq üçün, "uşaqlar, yoruldum, siz yorulmamısınız?"
deyə soruşduqda, qızlar yorulmadıqlarını
bildirir, məşqi davam etməyə olduqca maraq göstərirdilər.
Yeni əhval, yeni ruh,
yeni sistem prinsipi o qədər maraqlı, istiqanlı təsirə
malik idi ki, əslində
yorğunluq belə, prosesdən ayrılmağa
səbəb ola bilməzdi.
Ancaq məşqi dayandırırdım ona görə ki, tapıntıların
mənasını dərk
etmək, anlayaraq realizəsini yerinə yetirmək üçün
istər-istəməz aktyorların
bir qədər zaman boşluğuna ehtiyacının
qaçılmaz olduğu
görünürdü. Mən
içimə "diktə"
olunanları öz təfəkkür sistemimdə
formalaşdırır, öncə
özüm anlamağa,
dərk etməyə çalışır və
sonra, birə-bir izah edir, lazım
olanı onlardan almağa çalışırdım.
Bəzən də çox mətləbi açmadan, təklif olunan hərəkətləri
sadəcə göstərmələrini
xahiş edirdim. Onlar isə, vəziyyətin diktə etdiyi fikirləri mahiyyətinə uyğun şəkildə, fəhmlə
realizə etməyə
çalışırdılar. Daha doğrusu, göstərirdilər. Beləcə,
prosesi həzz ala-ala sona çatdırdıq.
Nəhayətdə, bu gün də qızlar üçün - mən onları sonralar "Civ-civlər" adlandırdım
- tamlığı ilə
anlaşılmayan, bütövlüklə
idrak sistemlərində
bişib hazır olmamış da olsa, lakin hissləri, duyğuları ilə dərk etdikləri kimi anlayaraq maraqlı, orijinal, yeni bir səhnə-siqlət metodologiyası ilə təqdim etdikləri oyun ecazını dərindən öyrənməyə
çalışaraq ifa
edirlər. Bəzən
görürsən ki, müxtəlif
səhnələrdə, hissləri,
onları ənənəvi
oyun prinsipinə tərəf aparır, ənənəviliyə qapılan
zamanları da olur, ancaq ümumilikdə səhnədə özləri
də yeni doğulmuş
canlılar kimi özlərini hiss edirlər.
Məşqlərdəki məqamlar Lütfi Zadənin "Qeyri-səlis məntiq"
nəzəriyyəsi ilə
bağlı yazdığı
ilk məqaləsi haqqında
müsahibələrindən birində dediyi - bizim vəziyyətimizlə
tam adekvat olan maraqlı fikirləri göz önünə gətirir. Zadə deyirdi ki: "Mən bu nəzəriyyə haqqında ilk məqaləmi
yazarkən, nəyinsə
var olduğunu hiss edirdim,
lakin tam olaraq nə olduğunu dərk etmirdim, yalnız məqaləm dərc olunduqdan sonra hər şeyi anlamağa başladım". Tamaşanın
hazırlıq prosesində
biz də, eynən həmin vəziyyəti yaşadıq.
İndi isə tamaşada qeyri-səlis sistemin yerini başqa rakursda analiz edək.
Əsərə müdaxilə ilə
başlayan tamaşa, tamaşaçının gözlənilməzliklə
qarşıladığı, məhz müəllifi və bir çox
intellektual tamaşaçı
zümrəsini də
heyrətləndirən və
diqqətəlayiq kimi
dəyərləndirilən ilk səhnə ilə öz orijinallığını,
öz qeyri-adiliyini ortaya qoyur.
Birinci sırada oturmuş Qadın obrazının ifaçısı - Xədicə
Məmmədova və
Qadına daha çox yaxın, simsar duyğu, hiss olan, bütün hallarda ilk baş qaldıran ikinci məni - Silueti - Güney Əliyeva ilə, qadının daxili dünyasında onu daim ziddiyyətlərlə
çulğayan - Şəhvəti
- Pərvin Dadaşova
arasında dialoq baş verir. Qadın və Siluet, sanki birinci
sırada biletsiz və ya dəvətnaməsiz
yer tutmuşlar, Şəhvət isə onların öz yerlərini tutmalarını
xahiş edir. Mübahisə nəticəsində
Siluet Şəhvətlə
konfliktə girir. Deməliyik ki, salondan başlayan bu konflikt bütün tamaşa boyu Siluetlə Şəhvət
arasında müxtəlif
proseslərdə müxtəlif
formalarda, müxtəlif
oyun tipində, bir leytmotiv kimi
daim özünü göstərir. Qadın isə bütün tamaşa boyu hər iki hissi
arasındakı konfliktləri
sabitləşdirməyə, onları sakitləşdirməyə,
daxili dünyasında
müxtəlif rəmzi
işarələrlə barışdırmağa
çalışır. Təbii
ki, hər ikisi Qadının daxili aləminin duyğuları,
hissləri olduğu üçün müəyyən
mənada sakitləşsələr
də, barışa bilmirlər. Bir-biri ilə ziddiyyətləri hər kiçik qığılcımdan qeyri-ənənəvi
oyun tipi ilə alovlanır, az qala sönməz bir vəziyyətə qədər vüsət alır. Lakin maraqlı olan cəhət ondadır ki, tamaşanın
sonunda hər iki duyğu, qeyri-səlisizmin məntiqə
qovuşma prinsipi çərçivəsində bir vəhdətdə birləşməyə, qeyri-məntiqi
düsturla harmoniyanın
nizam sistemini məzmunlaşdırmağa
- mehribanlaşmağa, barışmağa,
nikbin kulminasiya zirvəsinə ucalmağa
məcbur qalırlar. Əlbəttə ki, dediyimiz
kimi, bu, tamaşanın sonunda baş verir...
Tamaşanın əsas konsepsiyası
da məhz bu iki hissin və
ya duyğunun barışmaz mövqeləri
əhatəsində əzab
çəkən Qadının
düşdüyü vəziyyətlərlə
qarşı-qarşıya qalması,
vəziyyətdən çıxmaq
üçün hər
iki duyğusu ilə ruhsal mülahizələr aparması,
onların fərqli səmtlərə çəkən
fikirləri arasında
çaşqınlığa düşməsi, mübarizəyə
girişməsi, beləcə,
taleyinə tuş gələn hər ağrı-acıları, əzabları
hesabına bütün
maneələri dəf
edə bilməsi və nəhayətdə,
ona baha başa gələn daxili dünyasında rahatlıq yaratmasıdır.
Bütün bu proseslər personajların
mövcud xarakteri içində bir-biri ilə ziddiyyət təşkil edən, bəzən də bir-biri ilə həmahəng münasibətlə
uzlaşan - müxtəlif
cür tipajlara çevrilməklə cürbəcür
jestlərin, hərəkətlərin,
mimikaların rəngarəng
oyun xarakterində dəyişkən manevrlər
yaradır. Səhnəni
- vəziyyəti - performansı
zənginləşdirir, tamaşaçı
ilə oyunçular arasında yaranan ünsiyyəti daha isti və ürəyəyatımlı
hala gətirir.
Qadın
- Siluet və Şəhvət personajları
arasında başlanan
daxili ziddiyyətlər
münaqişəsi salonda
üçüncü zəng
vurulduqdan, hamı yerini tutduqdan sonra baş verir. Daxili duyğular
arasında mübahisə
elə gərgin həddə çatır
ki, rejissor uydurması
olan bu səhnənin
dialoqları Siluetin Şəhvəti yolmalamasına
gətirib çıxarır.
Narahat tamaşaçılar
baş verən "insident"i hiddətlə
qarşılayırlar. Hətta
onları kəskin şəkildə qınaq
atəşinə tutanlar
da olur.
Münaqişəçilərin mübahisələri
saçyolmaya çevrildikdən
sonra, onları aralaşdırmaq istəyənlər
buna macal tapmadan, Şəhvət qaçaraq
canını qurtarmağa
çalışır. İki
tərəfdən qarşısı
kəsildiyini gördükdə,
naəlac qalaraq özünü səhnəyə
atır (Onların oyunçu olduğu isə hələ ki, kimsəyə məlum deyil). Digər iki nəfər də onun arxası
ilə səhnəyə
çıxırlar. Təbii
ki, onları, daha doğrusu, vəziyyəti,
salonda ironiya ilə alqışlayan çoxsaylı tamaşaçılar
da tapılır. Sanki belə
bir hadisə heç vaxt bizim salonlarımızda baş verməmişdir kimi, bir müddət
səhnə arxasında
davam edən çığır-bağıra salonda hiddətlə qınaqlar da yağdırılır.
Lakin maraqlı cəhət
ondadır ki, elə həmin andaca, həqiqi tamaşaçılar
arasında da eyni
"insident" baş
verir. Başqasının
yerini tutanlarla yer sahibləri arasında mübahisənin
şahidi olduq. Mən için-için uğunuram, yaxınımda
oturanlar da bu vəziyyətə xısın-xısın
gülürlər. Sanki bu
da bir oyun idi, lakin nə
yazıq ki, bu, bugünkü gerçəklikdir.
Səhnə arxasında
çığır-bağır davam etdikcə isə personajların cəld paltardəyişmə
və qrimlənmə
işi ilə məşğul olduqlarından
kimsə xəbər tutmur. Bir an sonra
isə saksafonda insan fəryadını xatırladan tamaşanın
musiqisi eşidilir. Səhnələrin musiqilərini
məxsusi olaraq saksafon alətinin ifasında müəyyənləşdirmişik.
Bu ahəng tamaşaya
xüsusi rəng, ovqat gətirir; ruhumuzu mövcud vəziyyətlərin ovqatına
kökləyə bilir.
Tamaşada saksafon ifası müxtəlif mövzuları əhatə
edir. Hətta sarkazm səhnələrini
saksafon gülüşün
təcəssümü kimi
ifa olunan musiqi parçası ilə müşayiət edir. Bu, çox orijinal təsir bağışlayır. Saksafonun
melodiyası gülüşü
avazlandırır, personajlar
isə həmin avazın ritminə uyğun hərəkətlərlə
gülüş obrazının
sarkazmını son həddə
qədər yüksələn
ifa nümunəsində
göstərirlər. Deməliyəm
ki, əslində tamaşanı
canlı ifa ilə müşayiət etdirmək niyyətindəydik,
təəssüf ki, teatrımızın
orkestri olmadığı
üçün mümkün
edə bilmədik. Onu da deməliyəm ki, çox-çox əvvəllər
hər teatrın özünün canlı ifaçıları vardı
və bu, başqa effekt yaradırdı. Məncə,
bir halda ki, teatr sənətinə meydan verilir, o meydanda heç bir kəsir olmamalıdır. Canlı
orqanizmin bir kəsiri olduqda, o, istənilən mükəmməllikdə
yaşaya bilmədiyi kimi, teatr sənəti
də canlı orqanizmə bənzədiyi
üçün hər
cəhətdən təmin
olunmalıdır. Bu bir
elmi gerçəklikdir...
İşıqlar tədricən sönür.
Hamının diqqəti
səhnədədir. Qeyri-səlis
məntiqlə uydurulan
tamaşanın özəlliyinin
nədən ibarət
olduğu intizarla gözlənilir...
Səhnədə üçbucaq şəklində
qurulmuş bəyaz divarın arxası projektorla işıqlandırılır.
Projektorun yaratdığı
kölgədə üç
qadın silueti görünür. Onların
hər biri bir bucaqda, arxa-arxaya
oturmuş vəziyyətdə,
başlarını önə
tərəf uzatmış
halda görünürlər.
Bir an sonra musiqinin ritminə uyğun şəkildə
sanki yeni doğulurlarmış
kimi öncə başları, sonra bədənləri hərəkətə
gəlir və kürək-kürəyə birləşirlər.
Projektor sönür.
Tamaşada fikirləri əsasən,
rəmzlər ifadə
etdiyi üçün
belə səhnələr
bütün tamaşa
boyu istər siluet formasında - irreal tərzdə, istərsə
də real olaraq canlandırılır və
yeni sistemin detallarını
ifadə etmək üçün yardımçı
vasitəyə çevrilir...
İşıqlar açılarkən, saksafon melodiyasının müşayiətində Qadının
üç addım irəli, bir addım geri - həyatının hərəkət
ritmini ifadə edən rəmzini görürük. Ona qoşulan
Siluet də Qadının daxili hissi olaraq onu
təkrarlayır. Hər
iki personajın əlində "İn Yan" simvolu görünür.
Bir qədər sonra iki "İn Yan" simvolu
ilə meydana çıxan Şəhvət
də onlara qoşulur. Şəhvətin
iki "İn Yan" simvolu
ilə hərəkətə
keçməsi onun məna çalarlarının
Qadından və Siluetdən çox olduğunun işarəsidir.
Qadın daxili aləmindəkilərə tabe
ola bilir. Siluet Qadın duyğularının
təkrarı funksiyasını
daşıyır, Şəhvət
isə Qadının daxilindəki prosesləri anbaan dəyişdirmək
imkanına malikdir.
Tamaşaçılar personajların bir an öncə salonda oyun çıxaranlar
olduğunu gördükdə,
artıq, tamaşaya maraq daha ciddi
hal alır. Salondakı münaqişənin
verdiyi mesajın irəlidə yeni daha hansı gözlənilməzlikləri
sərgiləyəcəyinə maraq artırır. İlk
baxışdan tamaşaçının
məişət komediyası
kimi təsəvvür
etdiyi tamaşa, getdikcə heyranedici oyun sisteminin anlaşılan və anlaşılmayan qeyri-adiliyində
sanki yüksək gərginlikli elektrik cərəyanı çarpmış
kimi seyrçiləri
ram edərək öz
təsiri altına alır. Getdikcə isə, gözlənilməz
vəziyyətlər çoxluğu,
yeni forma, üslub, cərəyanlar
selinin bir-birinə rəng qatan ecazı, yeni teatr sisteminin qeyri-müəyyən
texnologiyası tamaşaçıları
öz ağuşunda az qala bihuş
edir.
(Davamı var)
İFTİXAR
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 24 avqust, ¹32.- S.14-15.