Zəngi çalan kimdir?..
Ağacəfər Həsənlinin 70 yaşına
gecikmiş təbrik
Ağacəfər Həsənlinin 70 yaşı tamam oldu. İllər insan həyatında, onun ömür yolunda, sosial davranışlarında, ovqatında, xarakterində, şüurunda və altşüurunda öz silinməz izlərini qoyub keçir. Adamın saçlarından tutmuş, üz-gözünə, boy-buxununa, qamətinə, daxili və xarici görünüşünə qədər hər şeyə əl gəzdirir. Bu baxımdan illər amansız yaddaşdır. Ötən illər Ağacəfər Həsənlidə də çox şeydə öz izlərini qoyub. Saçından-saqqalından tutmuş, sir-sifətinə qədər, oturuşundan-duruşundan yer-yerişinəcən, hər şey illərin sığalına tuş gəlib. Dəyişib, bir az kövrək, bir az sərt ömür illərin o tayından boylanır. Ağacəfərdə çox şey dəyişib, bircə lirik ovqat, sözə münasibət, poetik ruhdan başqa. Əksinə, ömürdən keçən günlər, sanki bunları bir az da cilalamış, itiləmiş, yeniləmiş, təzə avaz və ovqatla üzə çıxarmışdır.
Dünya söz üzərində binə tutub. Gözümüzü açandan sözlə yaşamışıq, ətraf aləmi sözlə dərk etmişik, sözün qüdrətinə sığınıb döyüşmüş, mübarizə aparmış, yaşam uğrunda mücadilələrimizdə sözə güvənmişik. Bir anlıq ətrafımıza boylanaq: hər şey, yer-göy, dağlar-qayalar, çaylar-dənizlər, rənglər, səslər, duyğular, hamısı sözdür. Dünya söz cildində görünür, söz biçimində təcəlla edir. Söz, ovqatdır, nəfəsdir, duyğudur, hissdir. Söz, dünya bədənində diri, canlı ruhdur. Ağacəfərin də çox sevdiyi lirikamızın ağsaqqalı M.Füzuli demiş, "söz candır". Biz dünyanı sözlə canımız kimi hiss edirik, ruhumuz qədər duyuruq, aləmi, bəşəri, cahanı duyğularımızın, əqlimizin süzgəcindən keçirərək dərk edirik.
Söz, bəşəriyyətin ən böyük kəşfidir. Bütün kəşflər sözdən sonra gəlir. Nəyisə kəşf etməyin özü də sözdən başlayır. Kəşf olunan nəsnəyə də ilk növbədə, ad qoymaq, onu söz sırasına qoşmaq, sözləndirmək lazımdır. Belədə, hər bir kəşfin ilkin açarı kimi də söz çıxış edir.
İlk söz, birinci kəlmə, bəlkə də heyrətdən yaranmışdır. Yoxsa, bu qədər şirin, cazibədar, sehrli ola bilməzdi. Yəqin ki, dünyada ilk söz ilk insan oğlunun qəfil qışqırdığı kimi heyrətin ifadəsi şəklində meydana gəlmişdir. Yoxsa bu, sonralar poeziya dilinə, lirik hisslərin ifadəsinə çevrilə bilməzdi. Eləcə, şairlik də heyrətdən doğan hissdir. Odur ki, söz, yeganə nəsnədir ki, qurama deyil, yaradıcıdır. Ağacəfər sözlə yaxşı işləməyi bacaran şairdir. O, sözlə çox məhrəm, çox munis rəftar edir, sözlə oynayır, sözdən söz cücərdir, sözdən söz çıxarır, ən nəhayət, sözdən söz yaradır. Ağacəfər sözün üstündə zərgər dəqiqliyi ilə işləyir, onun canını sıxıb şəhd-şəkərini çıxarır, min bir məna çalarına nüfuz edir, Azərbaycan dili içərisində yeni bir Azərbaycan dili yaradır.
Süst odunçunun qolu nə vaxt düşüb yanına,
Çalağan şikar tapıb... yuxusunda çala qan.
"Hekayət"
Sözlərin assosiasiyası, ifadələrin variativliyi, dilin imkanları daxilində poetik yükün ləngəri bütün nümunə boyunca dəyişik, rəngarəng tskillərlə izlənir.
Ağacəfər Həsənlinin poetik səriştəsi təbiət şeirlərində daha parlaq görünür. Onun təbiətlə həsb-halı daha təbii, doğma və rəngarəngdir. Xüsusən, payız mövzusu. Payız Ağacəfərin poetik palitrasında öz islaq qədəmləri, qızılı yarpaqları, "oğru" dumanları ilə mənalı şəkillənir. Payız haqqında silsilə düşüncələr, söz qoşmaları, variativ gəzişmələr fəslin fəlsəfəsini açıb göstərməyə imkan verir. Bu şeirlərdə təbiət quru, sxematik, görüntü xatirinə şeirləşdirilmir. Təbiət dinamik, canlı və hərəkətdədir. Bu şeirlərdə təbiətlə sosial həyat assosiativlik təşkil edir. Təbiət insaniləşir, məcazlar, təşbeh və bənzətmələr əşyalaşır, reallıq təbiətdən süzülən obrazlılıqla süslənir, gözlənilməz məntiqi çalarlar, poetik dönümlər şeirlərin baş qəhrəmanına çevrilir. Məsələn,
Havalar yavaş-yavaş soyumağa başlayıb,
yarpaqlar
asta-asta erkən sayıqlamağa.
Vızıltılı arılar uyumağa başlayıb -
fəslin başı qarışıb günlərini saymağa.
"Payıza bələnmiş arx"
Ağacəfər Həsənlinin şeirlərində, sanki süjet yoxdur. Bu poetik nümunələr bitmiş bir fikri, hadisəni, müəyyən mövzunu əhatə eləmir. Əslində süjet misraların daxili ritmində, sözlərin assosiativ ahəngində, ifadələrin səslənmə tembrindədir. Bir sözlə, bu, yeni, poetik süjetdir, hadisələrin lirik təqdimatıdır. Hər misra bir əhvalat, hər deyim bir duyğu, hər variasiya bir ovqat daxilində süjetə assosiasiya edir:
Bir nəmişli bahar çağı
Lerikdə gün əkilmişdi,
Duman döşdə kəsməkdəydi
buruq-buruq alçaq yolu.
Sərt güneyin tünd işığı
tamam qeybə çəkilmişdi,
Qızarmışdı qulağının
dibinəcən alça kolu.
"Mənzərə"
Şairin şeirlərində bu təbiət mənzələri təbiətin özü qədər zəngin, sehrli, cazibədar və rəngarəngdir. Bu şeirlərdə insan, sanki zahirən duyulmur, onun hərəkəti, hiss və həyəcanı, duyğu və düşüncələri, işi, əməli görünmür. Bu şeirlər, nəhəng bir təbiət obrazı təsiri bağışlayır. İnsan, onun duyğu və düşüncələri bu təbii ritmin içindən boylanır, insana xas arzu, kam, istək, insana yaraşan ruhi təlatümlər bu təbii peyzajlar arasından sayrışır. Çünki bu əsərlərin baş qəhrəmanı şairin özüdür, onun aydın görünən poetik obrazıdır.
Bu mənada, Ağacəfərin şeirlərini böyük rus rəssamı Levitanın əsərlərilə müqayisə etmək olar. Levitanın tablolarının heç birində insan fiquruna rast gəlmək olmur. Bu tablolar təpədən-dırnağa təbiətdir, baş alıb gedir. Hər yer, otlar, meşələr, Günəş, səma, cazibədar çiçəklər, yaşıl talalar... Amma diqqətlə baxsaq, şüuraltı duyğularla yanaşsaq, bu incə, lirik təbiət lövhələrinin arxasında nəhəng insan siluetini görməmək, hiss etməmək olmaz. İnsan, sanki təbiətin ona qovuşuq bir elementi, vacib obrazı kimi təsəvvürlərdə canlanır. Hiss olunan, duyulan, təhtəlşüur dərk olunan insan obrazı təbiəti daha da gücləndirir, təravətləndirir, ona dinamizm verir, onun güvənc yeri, istinad nöqtəsi təəssüratı bağışlayır. Ağacəfərin şeirlərini də bu hiss və duyğularla oxumaq lazımdır. Bütün bu obrazlı düşüncələrin, bütün bu poetik lövhələrin, insanlaşdırılmış təbiətin alt şüur qatında insan görünür, daha doğrusu, şairin öz silinməz, sözlə, təbiətlə əbədi harmoniya təşkil edən surəti yer alır.
A.P.Çexov Levitanla yaxın dost olmuşdur. Onlar bir-birinin sənətini sevmiş və qəlbən qəbul etmişlər. Levitanın təbiət təsvirləri, emosional peyzajları şərəfinə
A.Çexov dilə "levitanlı"
sözünü gətirmiş,
bütün gözəl
şeyləri, təbiət
lövhələrini, səmimi
insan münasibətlərini,
poetik hiss və duyğuları, xoş ovqat yaradan əşyaları
"levitanlı" adlandırmışdır.
Ağacəfərin şeir
dili, poetik peyzajları da "levitanlı"dır
- şirindir, canayaxındır,
qəlbəyatandır.
Vətən, torpaq, yurd yeri bütün şeirlərin baş qəhrəmanıdır. Vətən
idealından maya tutmayan
hər hansı bir şeirə rast gələ bilməzsən. Vətən
sevgisi istənilən
poetik nümunə əlifbasının baş
hərfidir. Ağacəfərin
şeirləri də vətən sevgisindən,
Azərbaycan məhəbbətindən
mayalanmışdır. Vətən
sevgisi, onun poetik obrazı da Ağacəfər poeziyasında
fərqli çalardadır.
Bir çoxları kimi
onun şeirlərində
vətən sözü
ismin bütün hallarında işlənmir.
Bəlkə, vətən
məfhumu, vətən
sözü heç beş-on yerdə işlənə, ya işlənməyə. Ağacəfər
vətən sevgisini deklorativ müstəviyə
gətirmir, şüara
çevirmir, qışqırtıyla
bəyan etmir. O, bu sevgini yaşayır,
dağ-dağ, meşə-meşə,
ağac-ağac, yarpaq-yarpaq.
O, bu məhəbbəti
qəlbində bəsləyir,
misralarının alt qatına,
mahiyyətinə, mayasına,
qanına hopdurur. O, vətəni şüarlarla
vəsf etmir, detallarla, görüntülərlə
hiss və duyğularımıza
hopdurur, bu sevgini cilalayır, qəlbimizdə onun obrazını yaradır, sevgi dolu ünvanını
formalaşdırır.
Dəli
gərmic şah budağın şil-küt
eyləyib,
Cırarmudun ətəyinə büküb
abrını.
İşıldayan çay daşını
yaqut eyləyib,
Gün bəsləyib qurd gətirmiş zirvə qarını...
"Vətənin Zuvand etüdü"
Vətən, onun aləmində
bir simvoldur, metaforadır, sözün
poetik tutumunda bir obrazdır. Vətən, onunçün
bir qaya qaşıdır, bir dağ yamacıdır, şeh damlalı bir bulaqdır, bir əlçim buluddur, göylərin göz yaşı kimi çağlayan yağışdır, saçlarını
göydə açıb
yerdə hörən Günəşdir. Bu metaforalardan
hörülmüş təbiət,
Azərbaycan torpağının
ab-havası hər bir şairin şeirlərində bir cür, fərqli şəkildə təcəlla
edir. Kimisində vətən torpağına
bağlılıq, onun
yurd yeri kimi cazibəsində bərq vurur, kimisində torpağın
ətri kimi üzə çıxır,
kimisində bərəkət,
nur ünvanı kimi vəsf olunur və s. Qeyd etdiyimiz kimi, Ağacəfərin şeirlərində Vətən
daşıyla, torpağıyla,
dağıyla, meşəsiylə
nəhəng bir simvoldur, poetik bir rəmzdir. Heç bir poetik nümunədə, heç bir şairin dilində vətənə Ağacəfər
yanaşması, vətəni
Ağacəfər kimi
simvollaşdırmaq, onu
torpaqla, yarpaqla, bulaqla, yerlə-göylə
assosiativ şəkildə
təqdim etmək yoxdur. Vətən, Ağacəfərçün təbiət
libasında, təbiət
donundadır. Bu onun fərdi yanaşması, şəxsi şair qənaətidir.
Bunu da qeyd etmək yerinə düşər
ki, Ağacəfər Həsənlinin
təbiəti spesifik və özünəməxsusdur.
Ştrix və cizgiləri, rəngi və ahəngi ilə fərqlənən
bu ünvan Cənub təbiətidir. Cənub təbiəti Ağacəfər şeirinin
mayasında bir özək misallıdır.
Cənub özü də spesifik bir vətən kimi Ağacəfər poeziyasında vətən
sifətində görünür,
vətən diliylə
danışır. Bu şeirlərdə
detallar, poetik lövhələr, lirik ricətlər də cənubvaridir. Bu şeirlərin
baş qəhrəmanı
"dəmirağacın qızılı
yarpaqları", "yağış
döymüş dağ
yamaclarının tənbəl
duman sürüsü",
"Zuvandın dağları,
dərələri", "turşəng, əvəlik,
gicitkan, yemişan budaqları" və sairdir.
Bu nisyə yaz yağmuru boz üzünü çevirir,
vahimədən xoflanan qayalar tir-tir əsir.
Mirvari yağış nuru, qaranlığı devirib,
qövsi-qüzeh lentini dərzi təbiət kəsir.
"Adsız şeir"
Belə
parçalarda təbiətin
səsi gəlir, nəfəsi duyulur. Şair bir bəstəkar
həssaslığı ilə
təbiətin səsini
musiqi dilinə çevirir, lirik deyimlərə musiqi ahəngi gətirir, poetik təsvirlərlə
musiqili lövhə yaradır. Bu poetik özəllik şairin yaradıcılığına fərdi
keyfiyyətlər, özünəməxsus
poetik ahəng qatır, lirik lövhələrə xüsusi
orijinallıq verir. Bu şeirlərdə təbiətin
səsi, həssas bir bəstəkar dəqiqliyi ilə orijinal poetik lövhələrdə canlandırılır.
Bütün bunlar Ağacəfərin yeni özəl
poetik yolu, lirik kəşfidir.
Çarığım yırtılıb,
çırağım sönüb.
Çomağım əlimdən düşüb,
Yamağım belimdən düşüb.
necə
qurtarım zülmdən?
Qurşağım yox bağlamağa,
Bal dadır vaxtın zəqqunu,
qazan asdım buğlamağa.
"Təzad"
Poetik vüsət formalaşdırmağın,
şeiriyyət yaratmağın
min bir yolu, min bir üsulu var. Şair var, vizual nəsnələrdən yaradır
bu şeiriyyəti, şair var, virtual variasiyalara
güvənir. Şair
var, baş verən hadisələrdən, olaylardan
poetik yük tutur, şair də var ki, sözdən söz çıxarır,
sözün min yerdən
naxışını vurur,
sözdən yaratdığı
aləmlə poetik əhval-ruhiyyəni qat-qat vərəqləyir,
söz ovqatını
insan ruhunun təcəllasına çevirir.
Bu mənada, Ağacəfər
sözə çox məhrəm şairdir. Sözlə ünsiyyət
onun üçün keçmişlə, gələcəklə,
bütün olmuş və olacaqlarla təmasdır. Sözə
söykənmək, dünyanı
ram etmək vasitələrindən
ən vacibidir:
Fırlanır aram-aram, demək
istəyir, varam,
hərəkətin sürəti həyatının
tərzidir.
Halal fəhlə işini seçib, dadmayıb
haram,
bəmbəyaz libasında bərəkətin
rəmzidir.
"Dəyirman daşı"
Metaforalarda yaşayan məntiq,
estetik təqdimatda mürgüləyən həyat
həqiqəti, hamının
gördüyü, tanıdığı,
bildiyi reallıqda gizlənmiş altşüur
hissi... Poeziyanın məqsədi bəs nədir? Ruhumuzu cilalamaq, duyğularımızı
havalandırmaq, düşüncələrimizi
qidalandırmaq. Bizim gördüyümüzü, tanıdığımızı
yeni biçimdə, yeni təravətdə,
yeni estetikada göstərmək,
bizə tanıdığımız
dünyayla yenidən tanış olmağa bələdçilik etmək.
Bu mənada, Ağacəfərin
şeirləri ruhumuzun
bələdçisidir, dünyanı
daha yaxından tanımağa, onun mayasına hopmuş nəsnələri görüb
duymağa köklənmiş
vasitədir. Yaşam tərzimizə yeni məna
qatır, bizi həyatla, ətraf aləmlə, təbiətlə
yenidən tanış
edir, ona daha da doğmalaşdırır,
munis bir təmas yaradır. Bu şeirləri oxuyandan sonra görürük ki,
"Ulduzlar çıraqlanır,
yarpaqlara yazılmış
göyün külliyyatını
oxuyur" ("Mənzil"),
"Qışın buz
nəfəsini hiss edən
altun qayanın başındakı qıvrım
mamır saçları
pəjmürdə hala
düşür" ("Son payız"), "Şeh
qayadan dama-dama hərfləri öyrədir,
söz yaranır, bu mənzərə, elə bütöv mətndi" ("Gərmic
əsib..."), "Acıqlanır
Türyançay, məcrasında
qımışır, sirri
açıqlayır, göy
mərhələ-mərhələ, ilk bahar günlərində fəslin gözü qamaşır, çiçəklərin
ağzından süd
iyi gəlir hələ" ("Şirvan
gədiklərində"), "Ağaclar bizi ayaqüstü qarşılayır,
qayalar oturan yerdə, çoban qoyun otaran yerdə,
it hürən yerdə"
("Quraqlıq") və
s. Bütün bunlar bizə köhnə dünyanın yeni duyğularla
təqdimatıdır.
Ağacəfərin ictimai motivli şeirləri də poetik tutumu ilə cəlb edir. "Zəng" kitabının
ikinci bölümü
adlanan "Müharibə
və sülh" başlığı altında
verilmiş şeirlər
pafosu, qəhrəmanlıq
ruhu, sevinc və fərəh dolu nidası ilə seçilir. Bu şeirlər qəhrəman
oğullarımızın erməni
işğalına qarşı
apardığı mübarizənin
poetik tərcümanıdır.
Bu şeirlər Ali Baş
Komandan, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin qəhrəmanlıq
dastanının poetik
vəsfi, gördüyü
cahanşümul işlərin
etirafıdır. Bütün
bunlar, 44 günlük
Vətən müharibəsi,
lokal antiterror əməliyyatı,
Birinci Qarabağ döyüşləri Ağacəfərin
poeziyasından qırmızı
xətt kimi keçir.
Ağacəfərin poetik cəhətdən ən üstün şeirləri,
cəsarətlə deyə
bilərik ki, qoşma,
gəraylı və başqa xalq şeiri ruhunda qələmə alınmış
nümunələridir. Burada
şeirin poetik tələbləri çox
incəliklə qorunur,
vəzn, bölgü,
ritm ahəngi yüksək həssaslıqla
gözlənilir. "Şum
altına verilmirsə",
"Cavan dağların
üstünə", "Ağ-qara", "Özünə
qayıdış" və
başqa şeirlər
bu qəbildəndir.
Bu nümunələr içərisində
Konya şeirləri daha
çox fərqlənir.
Böyük ustalıqla
qələmə alınmış
bu poetik lövhələrdə Ağacəfərin
fəlsəfi düşüncələri
lirik ovqatı ilə birləşmiş
şəkildə üzə
çıxır. Müdrik
düşüncələr poetik lövhələrdə,
lirik duyğularda boy göstərir. "Konya dəftərindən",
"Gəz dünyanı,
gör Konyanı",
"Ya Mövlanə,
kömək et" şeirləri
və başqaları
şairin yaradıcılığında
bir silsilə təşkil edir. "Ya Mövlanə, kömək et" şeiri
həm fəlsəfi tutumu, həm də poetik intonasiyası ilə silsilənin içində
daha çox diqqət çəkir:
Mən Bakıdan çıxanda vəd vermişdim özümə,
uyuduğun torpaqda tez görünüm gözünə.
Məzarının üstündə dilim
baxmır sözümə
-
ağlım kəsmir ki, bura
inayətə gəlmişəm,
Ya Mövlanə, kömək
ol, ziyarətə gəlmişəm!
Ağacəfər Mövlanə aşiqidir,
onun həyatını,
yaradıcılığını yaxşı bilir. Bu bilgi sevgiyə çevrilmişdir. Haqqında
danışdığımız gözəl şeir də eyni sevgidən
yaranmışdır. Görünür,
coşğun sevgilər,
nə zamansa gözəl şeirlərə
çevrilir.
"Zəng" kitabında şairin poemaları da yer almışdır. Poemalar klassik təsəvvürlə ənənəvi
süjet xətti üzərində qurulmamışdır.
Bu nümunələrdə də standart hadisələr, monoton olaylar süjet xəttində aparıcı
rol oynamır. Ağacəfər yaradıcılığına
xas poetik pafos, lirik obrazlılıq,
simvol və rəmzlər burada da dominantlıq edir. Hər şey lirik düşüncələrdən
poetik hiss və duyğulardan sayrışır.
Yuxarıda Ağacəfərin dili
haqqında, çox zəngin poetik palitrası barədə geniş danışdıq.
Bu baxımdan, onun söz boğçasının
ən qiymətli butaları xalq ifadələri, folklor nümunələri, dildən
çıxdaş edilmiş,
unudulmuş, yaddan çıxmış, itib-batmaqda
olan el deyimləri,
bunlardan yaranmış
frazeoloji birləşmələr,
frazemlər, təşbehlər,
qanadlı sözlər
və poeziya üçün vacib başqa elementlər sayılan poetik ifadələrdir. Bu ifadələri
o, zərrə-zərrə, söz-söz, cümlə-cümlə
toplayır, sistemləşdirir,
poetik biçimə salır, oxucunu şeirin sehrli aləminə aparmaq üçün poetik elementlərə çevirir.
Odur ki, folklor, xalq deyimləri, el-oba ağzı Ağacəfər üçün
ilkin bünövrə,
yenilməz güvənc
yeri, dayaq nöqtəsidir. Bu istinada
söykənərək o, xalq
dilində olan arxaik deyimlərə, koloritli ifadələrə,
nəzərdən qaçan,
dildən yayınan, itib-batmaqda olan sözlərə yeni can, yeni nəfəs
verir. Bu, Ağacəfərin
Azərbaycan ədəbiyyatı
qarşısında böyük
xidməti kimi dəyərləndirilməlidir.
Ağacəfər Həsənlinin son kitabı
"Zəng" adlanır.
"Zəng" sözü
məndə başqa assosiasiya yaratdı, hisslərimi uzaqlara apardı. XVII əsr ingilis kilsə şairi Con Donnun bir sözü yadıma düşdü.
O deyirdi: "Hər bir insanın ölümü məni də kiçildir, çünki mən də bəşəriyyətin
bir hissəsiyəm.
Ona görə kilsə
zənglərinin kimin
üçün çalındığını
soruşma. O zəng, sənin üçün çalınır". Bu sözdə
bəşəri bir həqiqət yatır, bu sözdən insani bir duyğu
boylanır. Bu humanist fikir
bütün insanların
vəhdətinə, birliyinə
söykənir. Dünyadan
köçən hər
bir insanla birlikdə bütün bəşəriyyət də
dünyasını dəyişir.
Kilsə zəngləri
isə bunu car edir, aləmə yayır. Bu zəng, bəlkə də dünyadan köçənin
ruhuna bir duadır, bu ruhu həmişə ayıq-sayıq olmağa,
ayaqda durmağa, ölməyə qoymamağa
bir çağırışdır?.. Şair əməyi,
şair zəhməti
də bu müqəddəs missiyanı
yerinə yetirmirmi? Şair həyatı boyu şeirləri, poetik harayları ilə zəng çalır. İnsan mənəviyyatını oyaq
saxlamaq, insanın daxili aləmini tənzimləmək, ən
nəhayət, insanda insan oyatmaq üçün
sözün qüdrətinə
sığınıb həyəcan
təbili çalır.
Ağacəfər Həsənli
də bütün şair ömründə bu müqəddəs missiyanı həyata keçirmiş, insanın
hiss və duyğularının
ayaqda olmasına, ruhi təcəllasına xidmət etmişdir. Bəli, şairlər insan ruhunun əbədiyaşarlığı
üçün zəngçalanlardır.
O cümlədən, Ağacəfər
Həsənli!
Loğman Rəşidzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 31 avqust, ¹33.-
S.28-29.