Genişlənmə
İnsan mədəniyyətlərinin inkişafında
elmi inqilabların rolu qədər incəsənətin elmin tərəqqisinə təsiri
vardır. Bu, tarixin bir əlamətidir. Ədəbi əsər dəyərini elmi qaynaqlardan, tarixdən əldə edir. Yazarın uğuru onun əsərlərinin ədəbi və tarixi bütövlük keyfiyyətləri ilə ölçülür. Ta ilk şeirlərindən
uğurları ilə
tanınan ciddi ədəbiyyatın təmsilçilərindən
biri olan Tofiq Nurəlinin böyük bir səmimiyyətlə, sevgi
ilə yazdığı
şeir kitabları həmişə oxucu rəğbətinə səbəb
olubdur. Keçən əsrdə ən oxunaqlı kitab müəlliflərindən
biri Tofiq Nurəli olubdur. O, yenə eyni məhəbbət və məsuliyyətlə həyatın,
tarixin ən gözəl əsərlərini
yaratmaqla məşğuldur.
Sevgi dolu ürəkləri fəth
edən poetik mətni yazmağa qəmli, nəşəli
bir ömür yaşamaq lazımdır. Elə ömür ki, onun rəngbərəng naxışları həmişə
canlı və oxunaqlı olsun. O kəslərə ki, biz qələm
ustası deyə bilirik, ibtidadan sözün divanəsi olmaq onların alnına yazılıbdır.
Söz-sənət divanəliyi
mərtəbəsində adıgedən
xoş təbli Tofiq Nurəli yaradıcılığı kredoya,
prinsip və kriteriyalara istinad edir. Çünki bu ədəbi kursun elmi-nəzəri əsasları möhkəmdir,
etibarlıdır. Böyük
Füzulinin sözü
ilə desək:
"Zira ki, elmsiz şeir
əsası yox divar olur /Və
əsassız divar qayətdə bietibar olur". Dünya elminə vaqif olmaq bədii söz yazmağın bir şərtidir. Tofiq bəy əzəl ixtisası olan, necə deyərlər, bir can həkimliyindən "cəmiyyət
həkimliyinə" qədər
genişlənən söz
adamıdır. Elmin, kültürün, bədii
sözün daşıyıcısı
olmağa bəlli bir məsafəni, yolu qət etməlisən
ki, burada - bu gedişdə şairin təbirincə desək,
"hər sevgidən
o yana bir tənhalıq başlayır".
İntim sevgilər çiçəklənib boy atdıqca
onun əhatə dairəsi genişlənir,
şairin özünütəcrid
imkanları da genişlənir.
Eşq iztirabları dünya qəminin tərkib hissəsinə daxil olur. "Ən qəmli şairi mənəm bu yurdun" yazmaq ciddi hadisələrin
anonsudur. Böyük kədər və bu kədərin ifadəçisi olmaq böyük tənhalaşmaya
səbəb olur. Tofiq Nurəli ədəbiyyatımızn ən
tənha nümayəndəsidir.
Bu təklənmə sənətin,
istedadın tələbidir.
Bütün sevgilərin
söz-sənət sevgisi
qədər genişlənməsi
bədii əsər yaratmaq duyğusunu şiddətləndirir. Şairin
bundan sonrakı görəvi yeni hisslərin
tərənnümçüsü olmaq, yeni layihələrə
imza atmaqdır. T.Nurəlinin poetik özünüdərkindəki
yeniləşmə görünən,
bilinən bir ardıcıllıqla müşahidə
edilir. "Bir tonqallıq
od çıxır ahıyla sinəsindən"
misrasıyla Tofiq Nurəli bir az "yanar canım" söyləmiş
Füzuliyə bənzəməyə
başlayır. Bu bənzəyişlərin
xarakteri dəyişdikcə
ədəbi-tarixi bütövlük
keyfiyyətləri yaranmağa
başlayır. Bu cür
bənzəyiş və
tendensiyalılıq ədəbiyyat
tarixində iz qoymuş sənətkarlara
xas əlamətdir. Bədii yaradıcılıqdakı
fərqlər də ədəbi köklərdən
nəşət tapır
və sənətkarın
öz fərqli ədəbi irsi ilə qürur duyması yaxşı haldır. Öz tərzi, öz səsi ilə tanınmaq müəllifin
ədəbi aləmdə
mövqeyini ifadə edir.
"Mən dəqiq bilirəm,
hələ bu səsdən
olmayıb,
olmayıb bu yer üzündə...
Bu misralarda uzun yaradıcılıq yolu keçmiş şairin səmimi etirafı, taleyindən məmnunluğu, imzasına
inam və etibarı əks olunubdur. Həmin misraların işləndiyi
şeirdə şairin
öz səsi, avazı ilə yola çıxmağından
və o yolu inamla qət etməyindən danışılır.
Şair Tofiq Nurəli hay-küylü əlaqələrdən, nomenklatur
istəklərdən kənarda,
ədəbi hücrədə
qərar tutmuş, səmti, mövqeyi bəlli ədəbiyyat və əbədiyyət yolçusudur. Bu imza həm şəxsi zəmində, həm ədəbi anlamda sevgi və ehtirama
layiqdir. Ona görə
də bu fərqli "səs"in
müəllifi "mən
dəqiq bilirəm"
deməkdə haqlıdır.
"Mən bir mamont
kimi yaşayıram"
yazarkən də, şair ədəbi cameədəki durumuna işarə edir və bu misra
onun tərcümeyi-halını
da qismən ümumiləşdirə
bilir. Tünlükdən
uzağa çəkilib
ədəbiyyatın əlçatmaz
ucalıqlarında qərarlaşan
Tofiq Nurəli öncə bir neçə misrasını
qeyd etdiyimiz "Söz qapısı" şeirində belə yazır:
"Gedim eee, /gedim.., /Gedim o çaylarla qoşa axmağa - /çırpına-çırpına /dərələr boyu
/par-par parlamağa /ay işığında..,
/oxumağa gedim -/zildən ya pəsdən..."
Yeri gəlmişkən, şairin
səs seçimində
bariton səsin də tez-tez adı çəkilir. Bu cür səsi olan müğənnilər
operada qəhrəman rolunun ifaçıları
olurlar. Dünyanın
çox məşhur
musiqi xadimləri bariton olmuşlar. Şübhəsiz, polifonik
"boğaz" quruluşu
olan sənətkarların
yaratdıqlarına eyni
rakursdan nəzər yetirmək yanlışdır.
Ona görə ədəbi
təhlil zamanı səsləri ayırd etmək vacibdir. Ən vacibi, öz səsi və sözü ilə görünməkdir.
Və bu yolda, "bu gecənin canında bir qapı var". Hər gözün görə bilmədiyi qapı.
O, söz qapısıdı!
/Tapıb döysəm
söz qapısın
/Tanrı çıxar
qabağıma!../Sonra mənə ölüm yoxdu. /...Düşüb yolların
ağına /gedim eee, /gedim..."
Getmək
missiyası Tofiq Nurəlidə konseptuallıq
təşkil edir. Məsələn, "getmək"lə
yanaşı "qayıtmaq"
(qayıdış) feilinə
də şair tez-tez müraciət edir. Bu, həm də onun ədəbi
taleyinin fəlsəfi
aspektini müəyyən
edir. Getməyin istiqamətləri, zamanı,
məzmunu həmin konseptin tərkib hissələridir. "Lap sonda"
dərgaha gedib çıxmağa yazarın
uzun, çox uzun yaradıcılıq yolu keçməsi lazımdır. "Sənət
qapısı" şeirində
şairi "dağa-daşa"
salan, necə deyərlər, onu dəli-divanə edən səbəblər də göstərilib. Sirli bir gecənin canındakı işığa
(ulduzlar, ay işığı,
suların parıltısı)
səsə boylana-boylana
"YOLU" tapmağa çalışır
və lap nağıllarda
olduğu kimi, qabağına qapı çıxır. Nə varsa, nə olacaqsa, o qapıdan o tərəfdə baş verəsidir. Gərəkdir
ki, o qapını döyəsən.
Burdan o yana ayrı bir yol
başlayır. Söz
qapısına üz tutanların yolu uzaq, Tanrı buyruğu, Allah vergisi ilə yola çıxanların
aqibəti xeyir olur. Ona görə şair "gedim" nidası üstündə
köklənir.
Tofiq Nurəlinin yaradıcılığına
bütövlükdə epos təfəkkürü xasdır.
Bu cür idrakın yerləşəcəyi ərazi
və zamanın ölçüləri olduqca
genişdir. Onun sevgi şeirlərinin də qaynağı dastan təfəkkürü ilə
bağlıdır. Şərti
olaraq adlandıra biləcəyimiz sosial-siyasi
lirikası, kənd mövzusu və nəzəri-estetik mündəricəli
mətnləri - hər
biri dolğun təhkiyə bazasında formalaşır, inkişaf
edib lirik-emosional ovqatda bitkinləşir. Bu
yol roman yaradıcılığına
aparır. Şeirdən
romana keçidin uğurlarından geniş
danışmaq olar. Əgər "anadangəlmə"
nasirin "tərəzisinin"
bir gözündə həmişə hekayə
varsa, sonradan povest, roman yazan şairlərin epik qaynağı onun təhkiyə ilə "zənginləşdirilmiş" şeir yaradıcılığıdır
və onların şeirdən birbaşa iri nəsr əsərlərinə
keçid etməsi faktdır. Məsələn,
özəyi kənd, daha doğrusu, müəllifin doğulub boya-başa çatdığı
el-oba həsrətli, ata-analı günləri anan şeirlərin mayasında şairin öz təbirincə desək, təkcə ağı (melodiya) yox, həm də
hər kəsə tanış bilgi və hekayətlər, əlbəttə, bir qədər qəmli-kədərli
hekayətlər yer tutur.
"Kəndə gələcəyəm
bir gecə yarı
Görəsən, kim yatmış,
kimlərdir oyaq...
Mənim
gəlişimi bu boyda kənddə
İtimiz
biləcək hamıdan
qabaq.
Üzümə düşəcək ayın işığı,
Ah, doğma məhəccər,
mən indi yadam.
...İtin həşirinə
ayaq səsinə
Ağ
tuman-köynəkdə çıxacaq
atam.
Gözü seçməyəcək - a bala,
kimsən?!
(Gör vaxtın əlindən nələr
çəkirik)
Səsim
çıxmayacaq qəhər
əlindən,
Güclə dinəcəyəm: - Mənəm də, Tofiq".
Şirin
təsvir və obraz seçimi bu qəmli təhkiyənin
uğuruna səbəb
olubdur. Açar sözlər, cümlələr:
"Gör vaxtın əlindən nələr
çəkirik", şeirin
başqa bir bəndində "Sonra qırıq-qırıq
çağıracaq ki, / "Ay arvad, tez ol
dur, uşaq qayıdıb",
başqa bir yerdə "...Mən öz günahımı özüm duyuram, / Zaman döyüşündə, bu
vaxt köçündə"
misraları adamı mütəəssir edir. Qəhər Tofiq bəyin bu silsilədən
olan şeirlərinin sanki "yanacaq ehtiyatına çevrilir".
Ədəbiyyatımızda ən çox göz yaşlarına
malik şairin Tofiq Nurəli olduğunu nəzərə alsaq, onun bədii leksikonu üçün qəhərin "vacibliyi"ni
qeyd etmək lazımdır. "Qəbristan
yoluyla gedirəm tənha /Min qəhər qurudub göz yaşlarımı".
Bu cür şeirlərdə
kədərlə yanaşı,
insan ruhunu diri saxlayan həyati
əlamətlər var. Ən
müasir romanların
da hərəkətliliyi qayıdış
notları ilə təmin olunur. "Yenə xatirələr çatar dadıma" yazır şair. Xatirəyə boylanış
olmasa, insan rahat yaşaya bilməz. "Yaxşı
ki dünyada xatirələr
var", - yenə T.Nurəli yazır. Ələkbər Salahzadə
onun yaradıcılığının
bu cəhətini qeyd edib, onu
xatirələr şairi
adlandırır. "Tofiq
lirik şairdir, şeirləri incə lirizm, xəfif həzinliklə aşılanıb.
Xatirələr şairidir,
daha çox arxaya boylanır, xatirələr işığında
düşünməyi, yazmağı
sevir... Onun şeirlərində bir payız həzinliyi duyulur, kövrək yarpaq xışıltısı
eşidilir. Bütün
yazılarında özüdür,
sevimlidir, kimsəyə
bənzəri yoxdur..."
Burada T.Nurəli
şeirinin lirik-emosional
xarakteri ifadə olunubdur. Bir məsələni
qeyd etmək lazımdır ki, bu üslub Tofiq Nurəli yaradıcılığının
bir əlamətidir və daha çox
onun gənclik illəri ilə bağlıdır. Onun lirikasının sonrakı
dövrü yeni mövzularla,
yeni obraz və priyomlarla seçilir. Ancaq hər bir halda bu
lirikanın hərəkətverici
qüvvəsi kənd,
təbiət və orada yurd salmış
doğma və
"yad" insanlardır. Məsələn,
şairin ayrı bir yaşantısını
diri tutan "Yaşma, gecə və yağış"
şeirində onun lirik tablo yaratmaq
ustası olduğu daha aydın cizgilərlə bəlli olur:
"Yaşmanın şoran düzü..,
/Ulduz yox, gecə yarı... /Yağış yağır
axşamdan.., /Gecəni
qatar yarır... /Yağış.., gecə...
/və qaçır
/işıqlı pəncərələr.../Qaçışır şappaşapla
/Sanki orda dəcəllər.../Laqeyd-laqeyd uyuyur /Yağış altda Qılızı...
...Tamburda Yetim Eyvaz /Çıxarır
son gilizi.../Yatır Xızı dağları
/Görünməsə də
gözə... /...Gecə.., yağış.., dalğalar
- /Darıxmırsan ki, Xəzər?..
/Dünya yoxdur ki yoxdur..,
/İndi gedim mən
hara?.. /...Bu gecə /qoltuğumda
/Sanki sınıq gitara...
Yaşma.., gecə
və yağış..,
/Lap ağlamaq istədim...
/Bu islanmış qatarı
/Qucaqlamaq istədim..."
Tofiqin şeirlərində yağışların
yağma vaxtı əsasən, gecəyə
təsadüf edir. Ritmin, ahəngdarlığın
saxlanması, səsin
daha aydın eşidilməsi, görünür,
vaxtın düzgün
müəyyən edilməsindən
asılıdır. Burada
"yağış", "qatar", "gitara" şairin, ümumən, onun oxucularının ruhunu etizaza gətirən, T.Nurəli
şeirinin xarakterini açıb göstərən
sözlər kimi çox qiymətlidir. Bu gözəl əsər doğma yurdun (ərazinin) tanış cizgiləri (yer və insan adları)
və əlbəttə,
qatarların daşıyıb
qurtara bilmədiyi dünənli, bu günlü ilıq xatirələrdən mayalanır.
Pitoreks (tablo şeir) adlanan belə şeir janrı qərb ədəbiyyatından türk
şeirinə, oradan
da XX əsr Azərbaycan
romantiklərinin, xüsusən,
H.Cavidin yaradıcılığına keçmiş
və inkişaf etmişdir. Bədii-emosional
səciyyəli, tam bir
rəsm əsərini
xatırladan belə nümunələr Tofiq Nurəlinin yaradıcılığında
geniş yer tutur.
Mətnin
duyulub qavranılmasında
fəhmin, intuisiyanın
iştirakı vacibdir.
Ağlın eyham və təhlil funksiyaları işə düşürsə, şeirin
uğurundan danışmaq
olar. Bir misal çəkim: "Qəssab
vitrinindəki dana başı
/Nəyisə mənə
xatırladır... /İçimdə
nəsə xırıldayır,
/İçimdəki səs
xatalıdır, - deyir..."
Bu misraları oxuyanda fikir çəkib adamı uzaqlara aparır. Əslində zamanca çox da uzaq olmayan, yaxın
ərazidə baş verən savaşlarda başı kəsilən nə qədər adam yada düşür. Xüsusən, L.Tolstoyun
təsvirindəki Hacı
Muradı, onun xırıltılı başını
xatırlamalı olursan.
"O başın gözünə
baxmaq" frazasında
məna bir qədər də aydınlaşır. Həmin
şeirdəki "İçimdəki
səs xatalıdır"
misrası bu kiçik əsərin siyasi motivli olduğunu bildirir. Müəllif şeiri
"Kəsik baş"
adlandırıb. Burada
diqqət yetiriləsi
bir məqam var. Vitrindəki, əslində
heç bir ilginc maraq doğurmayan
kəsilmiş heyvan başı birdən-birə
canlanır, mahiyyətini
dəyişir, şüuru
olmayan canlı vasitəsi ilə şüur faktoru yaranır və yaddaqalan obraza çevrilir.
Ayrı
bir nümunəyə
baxaq. "Ayğır"
şeirində "Cokonda
gülüşü" ibarəsi
işlədilir. Bu mətnin
də profili daxili keçidlərlə
müəyyənləşir. Hekayəni andıran təsvirlərin içindən
ayrı, yeni bir süjet materialının
konturları görünməyə
başlayır.
"Oturubdur bir qarı
/Çiyələkli təpədə
/dincin alır bir hovur. /Dəli
olub bir ayğır"
İki hadisə var. Biri "dəli
ayğır"la bağlıdır.
Qarı da çiyələkli
təpədə oturub
ətrafı seyr edir, kəpənəklərə,
ağaclara, çiçəklərə,
alaçıqlara tamaşa
edir.
"Anlaşılmaz mehrlə,
/Anlaşılmaz həvəslə,
/Naməlum bir həsrətlə - /Toz basmış bir həsədlə"
Sözsüz ki, bu arada Kəhərin yaylaq boyunca madyanı qovlamağı da gözündən
yayınmır. "Seyr
edir təpə üstdən / Yavaşıyan
madyanı..."
"...İlıq səslər təpilir /Gümüşü
uzaqlara..,
/Elə o uzaqlarda
/Sanki isinir qanı...
/Və Cokonda gülüşüylə /Seyr
edir dörd bir yanı"
Belə
rəy var ki, məşhur
"Mona Liza" əsərinin qəhrəmanı Cokondanın
bir gözü gülüş, təbəssüm,
bir gözü kədər ifadə edir. Müəllifin sətiraltı fikrini
"Cokonda gülüşü"
ifadəsi ilə duymaq asan olur.
Qarının bir anda o "gümüşü
uzaqlara" çəkilib
getməyi oxucunu məmnun edir. Çünki o uzaqdan da uzaq, dünəndən də dünən - qarının gəncliyini
andırır. Bu keçmişi
xatırlamaq üçün
kəhərin madyanı
ilxıdan ayırıb
qovlamağı lazımdır.
At, ilxı... və insan ömrü. Obraz dəyişkənliyi
baş verir.
"...Çiyələkli təpədə
/Oturubdur bir qarı..,
/Allanır yavaş-yavaş
/Sopsoyuq yanaqları..."
Axırıncı iki misrada keçib getmiş həyatın ilıq hisslərlə xatırlanmasının
səbəbi aydınlaşır.
Dilçilik elmindən bilirik
ki, söz - tarixi
proses nəticəsində mənasını
dəyişir, kiçildir,
ya genişləndirir.
Bu dil-nitq hadisəsi ilə şeir yaradıcılığında da qarşılaşırıq. Mətni
dizaynetmə, ideya seçimi, obrazyaratma sahəsində şairin yaşının müxtəlif
dövrlərində yeniləşmə
gedir. Şair qlobalizmin indiki tələblərinə uyğun
öz imkanlarını
uğurla genişləndirməyə
nail olur. Məsələn,
onun "Fantom ağrılar"
adlı şeirindəki
ağrı motivi dünyanın bütün
coğrafi ərazilərinə,
müxtəlif tipli sosial və fərdi münasibətlərə
şamil oluna bilər. Tibbdə fantom ağrı - əvvəl olub, sonra olmayan
bədən üzvünün
ağrıdığını hiss etməkdir. Qolunu, qıçını itirən
insan elə hiss edir ki, onun qolu,
ya qıçı bərk ağrıyır.
Olmayan şeyin ağrısı çox kədərləndiricidir. Məsələ
burasındadır ki, bəzən
T.Nurəlinin bir şeirində önə çıxarılan
fikir digər şeirlərində fərqli
parametrlər üzrə
davam edir və ya təkrar
olunur. Məsələn,
həmin fantom ağrı
"Dərbənd" şeirində
tarixi-siyasi kontekstdə
baş qaldırır
və əsərin predmetinin genişlənməsi
nəticəsində fikrin
coğrafiyası böyüyür.
Mətndaxili və mətnlərarası paralellər,
sinonimiya konseptuallaşır.
"Qəlbimdə bir nəğmə dolaşır
elə...
Nə vaxt eşitmişəm, yadımdan çıxıb.
Havası
başıma vuranda hərdən
Sanki təkərlərim oxundan
çıxır.
Ah, necə unutdum mən o nəğməni...
Pəsdən oxunardı; yorğun...
bariton.
Onda ruhu vardı bir dağ kəlinin...
Onda ruhu vardı qara barıtın.
Əvvəlki şeirdə ağrı
insanın fiziki varlığı boyu yayılır, "Dərbənd"də
irimiqyaslı siyasi ağrı və kədər qloballaşır.
...Min ildi səs gəlir
Narınqaladan...
O səs qeybə gedir gün çıxa-çıxa...
Deyirlər, o qızdı, belə
oxuyur:
- Bir gün su gələcək
bu köhnə arxa...
Şeirdə daha sonra igidlərin doğranması
metaforundan istifadə edilir və bu misralar nəqərat
kimi təkrarlanır.
İgidlər doğrandıqca
ölkənin torpaqları
da bu gündən keçmişə və əksinə, gah kiçilir,
gah genişlənir, mübarizənin
səngiməz olduğu
qənaəti formalaşır.
İlk kitabı "Şehli kəpənəklər"dəki sentimental göz yaşı, kədər sonrakı illərin realist düşüncə
və duyğularına
qarışır. Bir halda
"gecə yastığa
yağan", "pəncərələri
isladan" yağış"
başqa bir məqamda heykəlləri
ağladan, adamın içinə axıb, böyük qayğılarla
səsləşən yağışa
çevrilir.
"Tatarı" şeiri sözün mənasının
böyüdülməsi metodu
ilə yazılıbdır.
Burada metonimik təsvir üsulu seçilibdir. Qamçıya
aid edilən bu anlayış qədim tarixdən soraq verir və bir
neçə obrazı
ehtiva edir.
Hərdən kürəyimə həmin
qamçıdan
Enən
göy zolaq da xatalı idi...
Qamçı göndən idi...
Dana gönündən...
Qamçının adı da tatarı idi...
Bu, tatarının indiki anlamıdır ki, artıq
dilimizdə ümumişlək
olmayan sözlər sırasında yer alıbdır. Ancaq örnək kimi bir neçə mənada böyük əhəmiyyət kəsb
edir.
Bir gün Qərib müəllim tarix dərsində
Dedi monqol, tatar, hamısı türkdü.
Biz də onlardanıq... böyük kökdənik,
Adımız gələndə dünyalar
hürkür...
...Tarix üzün döndərdi bizim də babalardan.
Büküldü yavaş-yavaş o atların
dizləri...
Endik böyük səhnədən...
əbədi qaldı,
lakin
Tarixin kürəyində tatarının
izləri...
Deməli,
bircə kəlmə söz uzun bir
tarix üçün
bir növ, fləşkart rolunu icra edir. Mənasını
genişləndirən sözün,
anlayışın bədii
əsər səviyyəsində
çözümü informasiyanın
ömrünü uzadır.
Bu cür qatbaqat sözlər fikri mənalandırmaq, detalları
seçib ayırmaq üçün faydalıdır.
Eyham, işarə, simvolika Tofiq Nurəlidə sıx-sıx,
daha orijinal çalarları ilə nəzəri cəlb edir.
Başqa
bir genişlənmə
məqamı Tofiq bəyin bütövlükdə
yaradıcılıq qayğıları
ilə bağlıdır.
Onun müsahibələri,
elmi-bədii publisistikası,
həyatının bir
dövründə konkret
jurnalist fəaliyyəti,
nəhayət, son illərdə
qələmə aldığı
"Yol" əsərinin
nümunəsində konkret
nəsr yaradıcılığı
kimi dəyərləndirmək
mümkündür. Bəzi
təhlilçilərin onun
"Yol" əsərini
roman kimi xarakterizə
etməsi təsadüfi
deyil. Bəlkə də, kiçik bir zaman aralığı lazım gəlir ki, T.Nurəli öz
nəsr əsərlərini
ədəbi ictimaiyyətə
təqdim etsin. Hansı janrda olur-olsun, onun yaradıcılıq uğurları
ədəbiyyatımızın uğurlarıdır.
Zakir Məmməd
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 24 avqust, ¹32.- S.20; 21.