İtmiş zamanların qovğası
Ən üstün və gözəl, yerində və məqamında açılan ideyalarla səsləşmə (dünya
çapında), daha dürüstü düzgün
düşünmə və
ifadə ustalığı
şəxsi istedad və məharətdən
nə qədər asılıdır? Bir var sənun
üçün qaçılmaz
olan ənənə konteksti, bir də sənin şəxsi təcrübən,
müəllifin şəxsi
mifologiyası (Bart R.), metafizik
düşüncə qatı
və təcrübəsinin
o ümumi ənənə
mühiti ilə kəsişdiyi bucaq... Yazı həmişə o
"kor" bucaqda doğulur, yaxud orada yanıb külə dönür. Hər bir ideya,
düşüncə qatı
mətnə çevrilmir
və belə bir zərurət də yoxdur. Qiymətləndirmə, baxış
bucağının genişliyi
və "davamlılığı"
(tənqidlərə dözümlü
olması) mətnin gələcəyi üçün
çox önəmlidir.
Keçmişin bu günü yaşadan / yaradan və ona mane olan hissələri var; ənənə mənasında.
Bu günün ədəbi
prosesinin uzaq keçmişlə, klassik
mətnlərlə səsləşən
çox məqamları
mövcuddur, məsələnin
zahiri və ən asan "həzm edilən" hissəsi budur ki, indi istənilən şairin mətnlərini Füzuli, Xaqani, Seyid Əzimlə sınağa çəkib
haqqında ən müxtəlif rənglərlə
dolan, onlarla aşıb-daşan nəsnələr
kimi bəhs etmək mümkündür.
Halbuki bunun özündə də bir sapıntı var, müqayisələrin elementləri
öz hərəkətiylə
bir nöqtədə birləşmir (daha çox ayrılırlar və bir-birini dəf edirlər...), filoloq özü bu nəsnələri zorla bir-birinə pərçim edir və düşüncəsinə
uyğun nəticələrə
varır. Belə deyək: bu təcrübəni iyirminci
əsrin əvvəllərində
mövcud olan, bədii mətnləri yaradan ideyalarla aparmaq demək olar ki, mümkünsüzdür.
Keçmişlə müqayisə
adını yazdığımız
dövrlə (spesifik dövrlə) "yaxınlaşanda"
hər şey, əlimizdə olan metod və alətlər
bermud üçbucağında
itən təyyarələr
qismində yox olur, unudulur. Halbuki klassik mətnlərlə səsləşmə
daha çox Müşfiq, Səməd
Vurğun, R.Rza
("Bəxtiyar" şeirini
oxuyun - !), Cəfər
Cabbarlı irsi ilə mükəmməllik
qazanır kimi görünür.
Bunun, şübhəsiz ki, səbəbləri
olmamış deyil. Hər şeydən qabaq, sözügedən dövrdə düşüncənin
hərəkət istiqaməti
şaqraq deyil, qeyri-adidir, həmin dövrün bədii mətnləri məhz keçmiş və gələcəklə qovğa
yaratmaq inadına dünyaya gəlmiş kimi mətnlərdir. Cəfər Cabbarlının
"Ölkəm" və
"Ana" şeirlərindəki poetik enerjini rəsm etməyə çalışın. Turançı
şairlərin mətnlərindəki
şövq, dinamika,
"enerji leysanı"
ölçüyəgəlməzdir.
XX əsrin əvvəllərindən
üzü bəri yaranacaq mətnlərin bir çoxu dünyaya gəlmədi, şah damarından kəsildi. Onların ümumi ədəbi prosesə və düşüncəyə qatacaqları
nəfəs heç doğulmadı, ədəbi
prosesin təşkilində
iştirak etmədi. O
mətnlərdəki daxili
hərəkət, dinamika
gələcəyə ötürülmədi,
kimlərinsə arzu və xəyallarında qaldı. Ancaq ədəbi proses elə bir vahiddir ki, hansı məqamlardasa qırılan, sınan nəsnələrin gələcəkdə
boy atacağı, pöhrə
verəcəyi ümidi
heç zaman yox olmur. Və gələcəkdə yaranan
bütün mətnlərdə
o ümidin bir parçası, bir həniri, nəfəsindən
bir əlçim nəsə yeni mətnlərin
bətnində özünü
büruzə verir. Qırılan nəsnələr
gələcəyin ədəbi
müstəvisində perspektiv
kimi yaşayır. Cəfər Cabbarlının
yazdığı nəsr
nümunələri və
yazacağı nəsr
əsərləri arasında
nəfəs mənasında
heç bir keçid yoxdur, çünki bu mətnlər yazılmadı.
Ancaq onları doğuracaq nəfəs sonrakı dövrlərdə
yazılan nəsr mətnlərində az-çox
dərəcədə özünü
göstərir. Nə
qədər kədərli
olsa da, keçmiş
yox olmur, indiki zamanda və şübhəsiz
ki, gələcəkdə bir
daha özünü göstərir və göyə milləndiyi məqamdan bir daha yıxılır. Bu yıxılmaq və yerlə bir olmaqsa, ədəbi prosesin daxili aləmini ümidlərlə
doldurur.
O cümlədən, romantik
ədəbiyyatla realist ədəbiyyatın
ayrıldığı məqamı
araşdırmaq da maraqlıdır.
Həmişə qoşa,
qovğalarla olsa da, paralel inkişaf etdikləri zamanın
"parçalanması" "sağ qalanın" qəlbində devrilənin
də yaşamasını
şərtləndirir. Və
bu çox kədərlidir. Cəlil Məmmədquluzadə, Haqverdiyev
və digər yazıçıların mətnlərində
qürbətə köçmüş
romantik ədəbiyyatın
metaforaları sağdır
və onlar gerçək nəsr poetikasının içində
baş verən bütün hadisələrdə
bağ rolunu oynayırlar. Ədəbiyyatda
da materiyanın itməməsi
qanunu qüvvədədir.
Ona görə də
o zamandan sonrakı ədəbi prosesin əsas istiqamət və qanunauyğunluqlarını
araşdıra bilmək
üçün bu cəhəti nəzərə
almaq lazımdır. İdeoloji baza, məfkurə ədəbiyyatın,
bədii düşüncənin
bütün zamanlarını
qapsayır.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 31 avqust, №33.- S.27.