Cavid fəlsəfəsi Azərbaycan
mədəniyyətinin dan yeridir
Neçə-neçə illər əvvəl böyük sənətkarlarımız özlərinə uzun-uzadı künyə, ləqəb-şəcərə seçərkən, nədənsə təəccüblənirdim. Lakin sonralar başa düşdüm ki, İnsan oğlu öz nəslini, zatını heç vaxt dana bilməz. Hüseyn Cavid kimi! O, istedadı ilə yanaşı, həm də türk əsilli, turan məfkurəli və Qurd ideallı olduğunu həmişə bəyan eləyib və təəssüf ki, onun da faciəsini yaşayıb. Cavid bununla göstərdi ki, ulu Turanın ən ümumi künyəsi qurd oğullarıdır. O, Boz Qurd, yəni böyük Qurd inancı ilə dünyaya ilk fəlsəfi baxışımızın anatomiyasını açdı. Çox istəyərdim ki, Cavid haqqında yazanların çoxu da öz şəcərəsi və künyəsi haqqında məlumat verərdi. Bu çox vacib məsələdir. Çünki zatı-kökü müəmmalı insanlar zamanında Cavidə cəhənnəm əzabı yaşatdılar. Bu zamanın təbirincə desək, hələ də NKVD-nin şinelindən çıxan ədəbiyyatşünaslar, tənqidçi və nəzəriyyəçilərin bir qismi maskalanaraq özlərini üzdə "ürəyiyumşaq", "Aydan-arı..." "cavidsevər" kimi göstərir, gizlində isə qorxunc bir varlıq olaraq tüğyan edirdi. Mənə belə gəlir ki, onlar bu gün də Cavidin əleyhinə iş aparırlar.Çünki Cavidin etnik kimliyi turançılığın və Böyük istedadın cavidləşmiş obrazıdır. Bu möhtəşəm titulu bugünkü cavidşünas və cavidsevərlərin əlindən almaq üçün yuxularını gecə-gündüz qarışdıranlar yeni zaman, yeni məqam, yeni intiqam və yeni üsuli-idarə gözləyirlər.
Saman altından su yeritmək və "qəzəb"lərinin, "acıq"larının bədəlini geri qaytarmaq arzusundadılar. Bu isə xəyaldan başqa bir şey deyil. Çünki Cavidin Turan və Türk fəlsəfəsi alınmaz bir səngərdir.
Hüseyn Cavid dövrün, hakim dairələrin və siyasi rejimin deyil, yalnız və yalnız xalqının və ana dilinin nəbzini tuturdu. O, düşüncələrinin və romantikliyinin nəbzini tuturdu.
Əfsus
ki, heçdir sonu türk ordusu varsın,
İstərsə bütün Hindi də,
Əfqanı da sarsın,
İstərsə bütün qarşı
çıxan manei yıxsın,
Turanı
basıb bağrına,
Altaylara çıxsın,
Mümkün deyil, əsla olamaz naili-amal
Etdikcə xəyanət əli
bu milləti pamal.
Türk
ordusu daim basaraq ölkələr almış,
Ən sonda siyasətdə basılmış da bunalmış.
İdrakı sönük başçıların
qəfləti ancaq
Etmiş,
edəcək milləti
həp əldə oyuncaq.
Turana qılıncdan daha ulu qüvvət
Yalnız
mədəniyyət, mədəniyyət,
mədəniyyət.
"Ana"
(1910), "Maral" (1912), "Şeyx Sənan"
(1914), "Şeyda" (1916), "Uçurum" (1917), "İblis" (1918),
"Afət" (1921), "Peyğəmbər" (1923), "Topal Teymur" (1925), "Knyaz" (1929), "Səyavuş"
(1932), "Xəyyam" (1934), "Şəhla" (1935), "İblisin
intiqamı" (1937) - bu
on dörd əsərdən
beşi "Maral",
"Şeyda", "Afət",
"Topal Teymur",
"İblisin intiqamı"
dram əsərləri ədəbiyyat
tariximizin və xalqımızın fikir fəlsəfəsidir. Bu fəlsəfənin
kökü və başlanğıcı ədəbiyyatın
klassik dövründən
qaynaqlanır.
Ədəbiyyatın klassik dövr mərhələsi
burjua ədəbiyyat anlayışı ilə eyni vaxtda yarandığı
üçün klassisizm,
regional mədəniyyət hadisəsi kimi fərqli görünürdü.
Bu fərqlilikdə antik
ədəbiyyata və
intibah klassiklərinin
təcrübəsinə daha
çox meyil göstərilirdi. Əlbəttə
ki, Cavid əfəndi,
"klassisizm milli simadan
məhrumdur!" tezisini
irəli sürən və müasir həyatı ədəbiyyat
üçün maraqsız
hesab edən qərb nəzəriyyəçilərindən
fərqli olaraq Şərqin faciəsini və bu faciənin
kontekstində ədəbi
fikir fəlsəfəsinin
modellərini işləyib
ortaya qoymuşdur.
Klassisizm
bütün hallarda
kitab ədəbiyyatıdır, prinsipi Cavid klassisizminin, Cavid romantizminin əsas mahiyyətidir.
Məlumdur ki, klassik yaradıcıların
əksəriyyəti saraylarda
yaşayıb və öz hökmdarlarını
həmişə mədh
ediblər. Hüseyn Cavid isə fərqli olaraq heç vaxt saray sakini olmayıb.
Onun məfkurəsində
və düşüncələrində
daha böyük saraylar var. Cavid o sarayları söz xəzinəsi ilə hörüb, tikib. O, sultanların tikdirdiyi qan qoxusu gələn
saraylara getmək istəmirdi. Nəinki getmək istəmirdi, onu təsəvvürünə
belə gətirmirdi.
Bu absurdluq sindromu idi Cavid üçün.
Cavid əfəndi öz sarayındakı fövqəl
insanların əhatəsindən
heç vaxt çıxıb cəlladı
olan saraylara üz tutmurdu. Onun üçün mövcud olan iki saray: - birində
Allah eşqi, Ruh, elm, müqəddəs sayılan
- Ulduz, Günəş,
Ay parıltıları - mənəvi
zənginlik...
İkincisində isə, şahənşahlıq,
müharibə, iğtişaş,
çevriliş, xəyanət,
ədavət, xainlik, intiqam və qana-qanla əldə olunan ləl-cəvahirat,
var-dövlət...
Ali fikir və düşüncə
zirvəsində dayanıb
Ruh sarayının memarı olan Cavid Ucalığı
hakim saray əyanlarını
əlbəttə ki, heç
vaxt rahat qoya bilməzdi.
Hər qulun cihanda bir
pənahı var,
Hər əhli-halın bir qibləgahı var,
Hər kəsin bir eşqi, bir ilahı var,
Bənim
tanrım gözəllikdir,
sevgidir.
Yaxud:
Mən fəqət hüsnü-xuda
şairiyəm,
Yerə
enməm də, səma şairiyəm!
- deyən şair sevgisindən və gözəlliyindən ilham
ala-ala öz dünyasına,
öz Tanrısına
şükr edir. Düşüncələrinin rahatlığına
qapanır. Sığındığı
Ruh sarayının ona bəxş etdiyi ilham və
poetik dünyanın ağuşunda və nurunda dincəlir.
Ulu Cavid "Peyğəmbər"
əsərində yazır:
Peyğəmbər:
Öylə bir əsr içindəyim ki, cihan
Zülmü vəhşətlə qavrulub yanıyor.
Yüz çevirmiş də tanrıdan insan,
Küfrü haq, cəhli mərifət sanıyor.
Yaxud:
Ah, şu elmasparələr sərpən
Gecə
çok möhtəşəm...fəqət onu bən
Seyrə
daldıqca sanki məhv olurum,
Qəlbim
oynar da, çırpınır
ruhum.
Anlamam bir şu ölçüsüz,
şu dərin,
Bu qaranlıq, çiçəkli
pərdə niçin?
Bəni
yalnız düşündürən
şu məal.
Həp bu, yalnız bu, daima bu
sual.
Şu siyah çarşaf ən böyük əngəl,
Uça
bilsəydim, iştə
ən əvvəl
Onu yırtar da, parçalar
da həmən,
Qavuşurdum o hüsni-mütləqə mən.
Şərq klassisizminə xas
olan Allahın və peyğəmbərin
mədhi onun konservativliyi ilə bağlı idi. Bu, Şərq klassisizmin əsas forması olan sufi ədəbiyyatında,
lirik poeziyada - qəzəl, rübai formasında özünü
göstərirdi.
Fəqət bir Tanrı ki, sana
Böylə bir gözəllik
vermiş.
Nədən xor bakarsın ona,
Niçin etməzsin pərəstiş?
- deyən müəllif qadının sevgisinin Tanrı sevgisinin yanında heç olduğunu göstərir və onu dinə
inanmağa çağırır.
Azərbaycan klassisizminin təcəssümü
Füzuli ədəbi
məktəbi olsa da, klassik Azərbaycan ədəbiyyatı XIX əsrə
qədər bu klassisizmin prinsipləri əsasında inkişaf etmişdir. M.F.Axundov müasirliyi Azərbaycan ədəbiyyatına gətirərkən,
böyük ustad Füzulini "formalist" adlandırması
da yuxarıda dediyimiz ictimai fikrin əsas inkişaf prinsipləri ilə bağlı idi. Hüseyn Cavid çox gözəl dərk eləyirdi ki, sufizm islam mədəniyyətində
ancaq poeziya formasında təzahür
edir. Daha doğrusu, dini mətn forması kimi islam mədəniyyətində
poeziya simvolu kimi yaşamaqdadır və bu gün
də ona müraciət edənlər
az deyil. Odur ki, yazırdı:
Bəni
anlatma ki eşq, aləmi-sevda nə imiş?
Bilirəm bən səni,
get! Hər sözün
əfsanə imiş.
Get, gülüm, get, gözəlim!
Başqa bir aşiq ara, bul!
Duydum artıq sənin eşqindəki məna nə imiş!
Şair
burada dini qadağalara məhəl qoymadan insanların təbii hissiyyatlarını
sentimentalistlər kimi
onun şəxsi həyatı şəklində
poeziyaya gətirir. Çünki sentimentalistlər
demokratik əqidəli
adamlar olmaqla, sevgi kimi zərif
və daha incə hisslərini ədəbiyyat hadisəsinə
çevirirdilər.
Çünki röyada gördüyün
uçurum
Səni
eylər bu feyzdən məhrum,
Baş verir səndən öylə bir hərəkət,
Ki, bütün xalq edər həman nifrət.
Alçalır, ruhun alçalır...
Ancaq
Səni
alçaldan ehtiras olacaq.
Göründüyü kimi, xam xəyalın, nəfsin, ehtirasın qurbanı olduğunu Şeyx Sənanın dili ilə mistik-fəlsəfi
yozumla təqdim edir. Ruhun poetik
tamlığına xələl
gəlməsin deyə,
onu kölgəsiz görmək istəyir.
O, "Qoca bir Türkün
vəsiyyəti" şeirində
yazır:
Namus, vicdan insanlarda iki böyük qanatdır,
Onlar ilə Adəm oğlu yüksək göylərdən aşar.
Namus, vicdan bizlər için daimi bir həyatdır,
Türk
eli həp o hiss için doğmuş, onunla yaşar.
Bir millətin tarixidir kökü, yurdu, yuvası,
Tarixiniz
baş ucundan hərgiz əskik olmasın.
"Altay"
dağı, "Makan"
çölü, həm
də "Yasın"
ovası"
Birər
aydın səhifədir,
hər türk gərək anlasın.
Hər əsərində milli ab-hava
və milli koloriti tərənnüm edən,
canı və qanından gələn dəyərləri misralara
hopduran Cavid öz kökünə və doğma vətəninə möhkəm
tellərlə bağlılığını
nümayiş etdirirdi.
Ümumiyyətlə, milli kolorit anlayışı "tanımayan
klassist ədəbiyyat"dan
fərqli olaraq romantiklərdə millilik,
kimlik, etnik bünövrəlik, milli dəyərlər,
adət-ənənə və
bir sözlə, milli keyfiyyət daha güclü idi. Bu onlarda millətçilik hissiyyatları formasında
büruzə verirdi.
Çünki o dövrdə xalqın
fərdi koloritinin gücü də romantizmin yaranmasını
tələb edirdi. Mən deyərdim ki, onları ədəbiyyata məhz həmən milli kolorit dediyimiz keyfiyyət gətirmişdi.
Əbəs yerə deyil ki, dünyada ilk milli şairləri də romantizm hərəkatı
yetişdirdi. Hüqo,
Bayron, Şelli, Puşkin kimi dahi sənətkarlar da romantizm hərəkatının
yetirmələri idilər.
Romantizmin
klassik dövrü Böyük Fransa inqilabından XIX əsrin birinci yarısına qədərki mərhələni
əhatə edir; Azərbaycanda isə XX əsrin əvvəllərində
realist cərəyanla eyni
vaxtda meydana gəlib. Hadi, Cavid, Səhhət kimi simalar romantizm
cərəyanının yetişdirdiyi
ən böyük söz sahibləri sayılır.
Cavid romantizminin ən dramatik kulminasiyası onun özünün ruh kimi realist qiyafədə zühür
olunması və metafizik anlamda enerjinin itməməsi prosesinin İlahi varlığa olan dönüşüdür.
Uzaq Sibirin Şevçenko qəbiristanlığının 59 saylı məzarında 41
il qərib-qərib uyuyan
Cavidi öz vətəninə gətirən
İnsan, mən deyərdim ki, məhz Cavidin yarımçıq
qalmış arzularını
və əsərlərini
özü yazıb başa çatdırmışdı.
O, ulu öndər Heydər
Əliyev idi. Mən belə başa düşürəm
ki, Heydər Əliyev
Cavid üçün
ən son əsər və ən son söz idi.
Onun Tanrı qarşısında
elədiyi bu savab bir iş
bütün insanlarda xeyir-dua kimi səslənir. Ruhların
yaşadığı böyük
bir məmləkətin
bütün müqəddəs
kitabları açılaraq
hökmdar rəhminə
dualar oxunur. Allah nidasını üstündə
saxlayan bu şəxsiyyət dahi Cavidin Ruhuna böyük bir məqbərə də tikdirdi (bu barədə 1997-ci ildə "Elm" nəşriyyatında
kütləvi tirajla çap olunan "Qalxın, Cavid gəlir!" kitabımda geniş məlumat vermişəm).
Doğrudan da, Cavid vücudunu
bütün edən hissəciklər (sümüklər)
öz maddiliyini İlahi müqəddəsliyin
mövcudluğuna qovuşdurdu.
Bu qovuşuq insanı
öz-özünə göstərməklikdir.
Bu qovuşuqluq: nədir,
kimdir İnsan? - sualına əsıl fəlsəfi cavabdır.
Bu, böyük İlahi
möcüzə və
həqiqətdir (bu barədə 1999-cu ildə
Bakı Bələdiyyə
Teatrında tamaşaya
qoyulan "İnsan və İblis" dramımda
fikir fəlsəfəsi
və reallıqlar sindromu geniş təhlil olunur).
Bəlkə Cavid hissələri
böyük bir təriqətin hissəcikləridir?!
Bəlkə Tanrı onları köməyə
çağırıb - Millət
üçün, İnsan
üçün, Bəşər
üçün...?! Bəlkə
insanın və insanlığın çatışmayan
sütunlarıdır Cavid
hissələri?! Cavid
hissələnsə belə,
öz bütövlüyünü
ömür yazısına
köçürür. Bu bütövlük
Cavid fəhmindən, Cavid fenomenindən, Cavid-Ruh vəhyindən yer üzünə səpələnib. Cavidlik
dünyanı öz problemlərindən xilası
üçün baş
verir. Cavid öz ziyarətini böyük Ədəbiyyata
etmişdi, onun özünü ziyarət
edənlər isə Yeri axtarmağa üz tuturlar. Mənə belə gəlir ki, o ruh göylərdən çox,
həm də yerdədir. Yer adlı planet əhatəcə
böyük olsa da, Cavid o ərazidə zühur olunub. O, yerə-göyə sığmır.
Cavid öz ölümü ilə sübut elədi ki, o, heç bir təriqətin konstitusiyasına sığmır.
O, İnsanın səma
və torpaq fəlsəfəsini tamamladı.
Cavid dünyanın bütün torpaqlarından
sərhədləri götürdü.
Cavidin sümükləri
düşüncə və
fikir ağırlığından
- çəkisi qədər
dərk olunandır.
Cavidi və Cavid yükünü
aparmaq nə qədər asandırsa, bir o qədər də müşküldür.
Ona hər kəsin gücü çatmır.
Cavid isti və soyuq kainat
fəlsəfəsində yenilik
idi.O, Şimalın soyuqluğu ilə Şərqin istiliyi arasında dayanan əbədiyyət və ədəbiyyat məfkurəsi
idi.
Əmir PƏHLƏVAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.-
31 avqust, №33.- S.25.