"Ötede
öbür yarım"
–
misralara köçən ömür hekayəsi
Bir neçə ay öncə qardaş Türkiyədə alim və şair Murat Ertaşın "Ötede öbür yarım" adlı üçüncü şeirlər kitabı çap olundu. Sözün əsl mənasında, Azərbaycanın dostu olan Murat Ertaş ölkəmizin sevincinə, qüruruna, kədərinə bəzən hətta özümüzdən daha çox həssaslığı ilə məndə həmişə daxili minnətdarlıq duyğusu oyadıb. Onun istər öz ölkəsində, istər Azərbaycan-Türkiyə mədəni, ədəbi əlaqələrinin qurulmasında rolu böyük olsa da, bu yazıda niyyətim yalnız şeirlərindən bəhs etməkdir. Ərzurumdakı təqdimat mərasimində çıxış edən Ertaş yeni şeir kitabının adı ilə bağlı belə deyir: "Qırx yaşımda çap etdirdiyim ikinci şeir kitabımı "Qırx yamaq" adlandırmışdım - anamın tikdiyi qırx yamaqlı namaz xalçası kimi... Əlli il yarım əsr deməkdir... 10 il ərzində topladığım şeirləri "Ötede öbür yarım" adlandırdım. Bilmirəm, həyat yarımçıq qalmaqdır, yoxsa ölüm tamamlanmaqdır..."
Murat Ertaş - misralarında XXI əsrin nəbzi döyünən təsəvvüf şairidir; şeirlərinin mayası Qurandır, qəlbin gizlinlərinə sığınmış intəhasız sevgidir. Bir də vətən, Ərzurum... Süni intellektin dünyanı idarə etdiyi bir zamanda sənəti tamamilə ruhsal zəmində, mənəviyyat qatında, dua kimi, şükür kimi səslənən müəllifdir. Onun şeirləri poetik gücünü çoxillik türk şeiri, mədəniyyəti və əxlaqından alır. Ruhani saflıq, su misalı duruluq, mavi göy üzü kimi aydınlıq var bu şeirlərdə.
dünya
belki bir parça belki kocaman bütün,
yanan büyük ateşten geriye kalan
tütün
sararmadan takvimin,
düşer diğer yaprağı
yarım kaldı her yaşım,
her yaşımda bin bölüm
ilk basamak mı
hayat, tamamlanmak mı ölüm?
sözler
yarım, öz yarım, hiçbir şey tamam değil
her şeye doğru akan var coşkulu bir sebil
alemler birbiriyle nefes alıp verirken
her zerre
yüreğime,
birbirine
çok yakın ol muradı gör
gönül
yarım kalmaktan sakın!
Kitabdakı ilk "Yarım" adlı şeir yalnız toplunun ideya və məzmununun
deyil, bütövlükdə
ömrün məğzi,
məramı kimi səslənir. "Yarım"
şeiri omonimləşmiş
bütün mənaları
ilə insanın yaşamaq, yaratmaq, yaratdıqca Yaradana yetişmək, qovuşmaq,
Onda ərimək, bu vəsilə ilə bütövləşmək,
tamlaşmaq, tanrısallaşmaq
istəyidir. Yar da, yarı
da Murat Ertaşın "Yarım"
şeirində bütün
bu rəngarəng məna çalarları ilə həyat-ölüm,
Tanrı-bəndə, ruh
və can şəklində
tamamlanan birlərdir.
"Ötede öbür
yarım" kitabındakı
şeirlərin bir çoxu Haqqın bəndəni bəndədə
öldürüb özü
ilə diriltməsini yansıdan misralardır.
Şərq ədəbiyyatının əsas fəlsəfi ideya istiqamətlərindən
olan təsəvvüf
özünəməxsus zəngin
rəmzlər sisteminə
malikdir. Əlbəttə,
XXI əsr təsəvvüf
şeirində rəmzlər
klassik şeirdəkinin
təkrarı, eynisi
ola bilməz. İnkişaf
dinamikası keçən
hər bir mədəniyyət kimi, təsəvvüf şeiri
də müasir dövrdə fərqli anlamlar kəsb edərək yeni poetik formalarda ifadə olunur. Çağımızın
təsəvvüf şeiri
qloballaşan dünyanın
gerçəkləri ilə
üz-üzə dayanıb
mənəvi məzmunu
ilə zamana qalib gəlməyə çalışır. Bu şeirlərdəki
təsəvvüf klassik
panteizm deyil, modern çağın sürətinə
ayaq uyduran fəlsəfədir - İlahi
sevgini zamana gətirmək, çağdaş
insanı Tanrıya ucaltmaq çabasıdır.
Murat Ertaşın şeirlərində
lirik mən yalnız Haqqın deyil, həm də Vətənin aşiqidir - onun yoluna baş qoyan; çağırsa, ölümə getməyə
hazır, qaldıqca isə əməlləri ilə vətənə, vətəndaşa xidmət
etməyə. Bu vətən
sevdası Namiq Kamaldan üzü bəri hər bir torpağına vurğun şairin misralarında milli ideal uğrunda
mücadilə kimi ərsəyə gəlir.
"Vatan" şeirində
torpağını "gökkubenin
altında eşsiz bir saray vatan"
deyə vəsf edən M.Ertaş
hikmətləri ilə
həqiqətləri bəyan
edən şairləri
də, ruha məlhəm olan nəğmələri də
elə vətən bilir:
aşıklar ve şairler, alimler sönmez kandil
kimliğimiz Türkçemiz, bir
mübarek dil vatan
yüce
kelimetullah tarihim kızılelmam
yedi iklim dört kıta ilahi nizam vatan
Türkün ruhuna beden, gönderde şanlı bayrak
mehmetçiğin kanıyla sulanmış
toprak vatan...
Əşyalara həsr edilmiş
şeirlər həmişə
öz anlamsız və ya bəsit
təəssüratı bağışlayan
sadəliyi ilə nəzəri cəlb edib. Məsələn,
Aleksandr Puşkin "düşüncələrinin
dostu" adlandırdığı
mürəkkəbqabısına şeir yazırdı, Mixail Lomonosovun "əşya poeziyası"nı
"nəzm formasında
elmi məqalə"
hesab edirdilər, Gertruda Stayn qrafini "kar şüşə" adlandırırdı...
"Ötede öbür
yarım" kitabında
da əşyalara həsr
olunmuş şeirlər
xüsusən diqqətimi
cəlb etdi. "47
ronin" filminin əvvəlindəki
bir epizodda yeniyetmə oğlan yerdən tapdığı
sınıq budağı
knyazın qızına
göstərib soruşur:
"nə görürsən?"
Qız "budaq?"
deyir. Oğlan cavab verir: "yox, görürəm ki, burdan maral keçib".
Sınıq budağın
təsvirinə maralın
yerişini yansıda bilməkdir şeir yazmaq... Murat Ertaşın
"Piyano", "Klavye",
"Tabure", "Daktilo",
"Çivi" kimi
şeirlərində cansız
obrazlar özünü
üst qatdan izləyən ruh kimi fərqli, dərin anlamlar, ikili xarakterlər qazanaraq əksərən yazıb-yaratmaq yanğısını
reallaşdırmağa kömək
edən antropomorf tanrılar kimi çıxış edir.
"ben çağın
harladığı korum
\ yazdığım şiirleri
döne döne\ içimde yakıyorum"
deyə hayqıran şair şikayətini də, küskünlüyünü
də əşyalara aid edir. Bu əşyalar
şairin dünyasının
təkcə dilsiz-ağızsız
elementləri deyil, həm də həmdərdidir. Dilləri
ilə ağrılarını
dilləndirdiyi piano, döyəclədikcə
(döyüldükcə, "əzildikcə") rayihəsi
aləmə saçılan
mətnləri yaradan klaviatura, düşə-qalxa
həyatı, yaşamağı
rəmzləşdirən taburet...
hər bir əşya Murat Ertaşın
misralarında modern çağda
eşqi, həyatı
anlatmağın metaforalarına
çevrilir.
siyah alevde pişeceğiz belli
düşe kalka
yandıkça yanarak, bu rüzgar
hançer gıcırtısı, bu tipi, kar
kalbimizin
bir ayağı sabit kalsa
sıkılan çıbandan irin
akar
eski şadırvandan sıçrayan
su
ıslatsa diyorum tabur tabur marşlar
tırnaklıyor
geceyi
kalem gömlek gömlek yırtarken kağıtları...
Bu misralarda üsyan, çağırış, qədəri
ilə barışıqlıq
əhvalı, yanlış
təcrübələrin qazandırdığı
"mən", enişlərin
sayəsində yetilən
ucalıqlar, susqunluğun
ağrısı, ifadə
olunmağın sevinci
- bir insanın ömrünə sığdıra
biləcəyi hər
şey əksini tapır.
Kitabdakı bəlkə də
ən təsirli, yaddaşımda dərin izlər buraxan şeirlərdən biri
"Salgın günlüğü"
oldu. Əslində poemadır - böyük, ağır pandemiya dönəminin əzablı
rutinini, ağrısını
yansıdan. Ölüm
necə adiləşə
bilər - bunu çağdaş insana bir savaşlar, bir də epidemiya\pandemiyalar öyrədə
bildi. Pandemiya qorxulu yuxu kimi
keçdi həyatımızdan.
Ən dəhşətlisi
odur ki, dünyasını
dəyişənlərin çoxluğundan
bəzən yoxluğunun
fərqinə belə
varmadıqlarımız da oldu,
günü gəlib hər şey arxada qaldığında arayıb tapa bilmədiklərimiz
də. Həyatımızı
piton kimi sarmış
o faciəni, o xofu ən xırdaca detallarla hiss etdirir "Salgın günlüğü".
Bu şeir pandemiyanın
"şərəfinə" yazılmış bir dastandır - həbs olunmuş mədəniyyətin,
ədəbiyyatın, təhsilin,
fəlsəfi düşüncənin
ruhuna elegiyadır:
uyuyor apartmanlar, uyuyor sokak
evlerin camları buğulu
bir ihtiyar nefeslene nefeslene
bastonuna
sımsıkı sarılarak
çokça dönüp geriye
bakarak
yalpa vura vura yürüyor
kaldırımda...
dalıp
dalıp bir başına!
facebookta
sokaktan evvel uyanıyor insanlar
yatakta izlemek keyif, öbür dünyayı...
olsa gerek,
esnemeler
arasında hayat işte... gevrek...
Xəyalları varmı-yoxmu, bəlli
olmasa da, danışıqları
iddialı olan gənclərlə, onlara dönüb baxan yaşlı adamın təsviri arasındakı
bircə sətirlik boşluğa geridə qalmış ömür yolunu yerləşdirir
Murat Ertaş. "bu sabah ölenlerin ardından"
həyatı sosial şəbəkələrdən izləyən, vəfat edənləri rəhmətlə
anıb, tez də unudan, "evdə qal" əmrinə tabe dünya insanının acılara, itkilərə çarəsizcə şərikliyidir
"Salgın günlüğü".
Həyatımız virtuallıqdan
ibarət, sevdiklərimizlə
görüşüb bağrımıza
basa bilmədiyimiz, dostlarla yığışıb
gülüşə bilmədiyimiz
o dönəmin poetik ifadəsi səmasından
ulduzları, həyətindən
sərçələri qaçan
bomboz günləri unutmamaq naminə yazılmış xatirə
dəftəridir:
yürüyen ben değilim evin
koridorunda
bir odadan odaya gezinir
sersem gölgem
kırışıp buruşuyor bol yıldızlı takvimim
bir yabancı giyindi, değişti sanki beden
dökülüyor üstümden bildik
elbiselerim
kitaplarım düşüyor masanın
başucunda
tespihim iç çekiyor kopuyor ellerimden
kopuyor, kırılıyor, dağılıyor
haybeden
Bu mətnlərdə fərdi-müəllif
anlamı yüklənən
leksemlər həyatı
təmsil edir: "ev", "koridor",
"oda" - poetik təfəkkürdə konseptual
məkan kimi reallaşır. Bu məkanlardakı
hərəkət trayektoriyası
doğuluş və ölüm, başlanğıc
və son arasındakı
sahədir. Əbədiyyətin
kəlmələrə sığan
metafizik anlamları laybalay, qatbaqat çözümlərə açıqdır.
Murat Ertaşın "Ötede
öbür yarım"
kitabı yalnız arxada qalan həyatın
təlatümlərini yazmır,
səhvi və düzü ilə əlli illik bir təcrübənin qazandırdığı gələcək
sükun halının
rəsmini çəkir.
Bu üzdən kitabdakı
ən sonuncu -
"Can" şeiri bir
ömrün xülasəsi
kimi səslənir.
gerdan kırdı göğümüz
dağıldı inci mercan
köpürdü ve soğudu
kurudu kahve fincan
ayan beyan gönlümüz
sızlar
üryan nazlı can
"çok olmak" yok olmakmış
bir ziyan bir helecan
ömrün hikayesi bu
coşku,
sükut, heyecan
Murat Ertaşın şeirləri
səbirli bəndənin
dua və şükrü, incə ruhlu şairin virdi, oxucunun qəlbində əks-səda
verən xəfif nəğmədir. "Ötede
öbür yarım"
- ömrün hekayəsidir,
bir eşq uğruna, bir vətən yoluna adanmış...
Mətanət
VAHİD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 31 avqust,
¹33.- S.14.