Amalı uca şəxsiyyət-Hidayət
Hidayət-80
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti, Ali-Baş sərkərdə
İlham Əliyevin - "Bizi xalq kimi qoruyub saxlayan milli-mənəvi
dəyərlərimizdir. İslami dəyərlərimizdir,
dilimizdir, ədəbiyyatımızdır!" məfkurəsinin
milli-ideoloji, mənəvi-fəlsəfi qaynağından yola
çıxaraq, bütün ömrünü milli-mənəvi
dəyərlərimizin saflaşmasına, inkişafına, təbliğinə
və təşviqinə, dinimizin təəssübünə,
dilimizin qorunmasına və inkişafına xidmət edən,
ömrünün səksəninci pilləsinə əsl insan
kimi yüksələn, Azərbaycan ədəbiyyatının
və ictimai-siyasi platformasının ən görkəmli
nümayəndələrindən biri haqqında imkanlarım
dairəsində ürəkdolusu söz açmaq istəyirəm.
Ucalıq
elə bir zirvədir ki, o ənginliyə yüksəlmək də
çətin, oradan seyr etmək də...
O zirvə,
insanın özünü dərk etməyə
başladığı andan niyyəti, amallarıyla, arzusu, məramıyla,
mövqeyi, əqidəsiylə nəzərlərini zillədiyi,
əməlləri, fəaliyyəti ilə yüksəlməyə
can atdığı, bütün həyatını,
ömrünü ölçə-biçə zərrə-zərrə,
misqal-misqal, ovuc-ovuc, an-an ehtiyatla xərcləyərək
üz tutduğu, qazanmağa və yüksəlməyə
çalışdığı, yolu sıldırımlı
qayalardan, uçurumlardan keçən əlçatmaz,
ünyetməz qədər uzaq və uzaq bir nöqtədir. O
zirvəyə yalnız könlü uca, əməlisaleh, zəhmətkeş
insanlar yüksələ bilirlər. Bu gün
ömrünün səksəninci pilləsindən əzəmətlə
boylanan və yüksək amallarla yaşadığı həyatının
Şəxsiyyət salnaməsinə çevrilən
işıqlı səhifələrini məğrur
dayanışla seyr edən HİDAYƏT kimi!..
Bəri
başdan, ömrün səksəninci pilləsindən
dünyanı məğrurluqla seyr edən əziz Hidayət
müəllimi ürəkdən həm öz adımdan, həm
də böyük tarixi keçmişə malik, on altı il
rəhbəri olaraq əmək verdiyi, bu gün də təəssübünü
çəkdiyi, gözlərindən kənar
buraxmadığı İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrının Hidayət müəllimi çox sevən
kollektivi adından təbrik edirəm,
cansağlığı, firavan ömür arzulayıram!..
"Çaylar
zirvələrdən baş alır, qayaların
bağrından keçir, dəryalara qovuşur.
Yollar isə,
əksinə, düzlərdən başlanıb, əlçatmaz,
ünyetməz zirvələrə doğru üz tutur.
Yazan,
yaradan ilham və qələm sahibinin - şair dostumuz Hidayətin
də ömür yolunu uca zirvələrə qalxan çəhlimə
- cığıra bənzətmək olar". Uzun illər əvvəl
AMEA-nın müxbir üzvü Yaşar Qarayevin dediyi bu poetik
bənzətmə fikirlərimizlə məntiqi
bağlılıq və tam uyğunluq təşkil edir...
Qərbi
Azərbaycanın Mığrı rayonunun Maralzəmi kəndində
dünyaya göz açdı Hidayət Xuduş oğlu
Orucov.
Mənalı
həyat kredosu ilə zəngin ömür yaşayan,
çoxşaxəli yaradıcılığı və
çoxşaxəli fəaliyyəti ilə Azərbaycan ədəbi
aləmində, eləcə də Azərbaycan ictimai-siyasi
mühitində sanballı müstəviyə yüksələn
o görkəmli şəxsiyyət, cəsarətli jurnalist,
milli məfkurəsi bütöv və məzmunlu, genetik
yaddaşına əsaslanan milli kimliyinə bağlı
duyğularla yazıb-yaradan görkəmli yazıçı,
şair, dramaturq, publisist, tərcüməçi, teatr xadimi,
dövlət xadimi, diplomat; təfəkkür və zəka
bazası dolğun, yüklü, öz
ağırlığı ilə fərqlənən; hər səmtdən
görünəcək qədər əzəmətli,
böyük bir Ziyalı; mənliyində vətənpərvərlik
ruhu dərin köklərə bağlı və yüksək
emosional dinamikası ilə yorulmadan çalışan,
"...bir şəxsiyyət kimi səmimi, mərd,
sözünü açıq söyləməkdən çəkinməyən,
verdiyi vədləri tamamilə və vaxtında yerinə
yetirməyə çalışan bu və digər hadisəyə
özünəməxsus münasibəti olan, öz
mövqeyini sonuna qədər müdafiə edən, bəzən
də öz mövqeyindən həddindən artıq
inadkarlıq göstərərək dönmək istəməyən,
hər bir ciddi məsələyə vətəndaşlıq
mövqeyindən yanaşan, ətrafındakı insanlar
içərisində ciddiliyi ilə seçilən, çox
nadir hallarda zarafat edən, şit və yersiz zarafatları isə
heç sevməyən, hər cür zəhmətə
qatlanan..." (Süleyman Dəmirəl Universitetinin professoru
Yunis Məmmədli) yüksək amallarla yaşayan və
yaradan Azərbaycan
türküdür.
Bu
tanıtımı belə əhatəli və əminliklə
yazmaq üçün əlbəttə ki, haqqında söz
açdığın insanı yaxından tanımalısan.
Mən Hidayət Orucovu Tanrının lütfü ilə uzun
illərdən bəri bağlı olduğum yaxın
ünsiyyətimlə və məni özünə cəlb edən
özü, sözü bütöv bir Oğuz soyunun nəhəng
siması olaraq, qeyri-adi insani keyfiyyətləri ilə
tanıyıram. Diqqətli müşahidələrimlə incə-incə
araşdırdıqca dərindən öyrəndiyim gerçəklərdən
doğan qənaətimin nəticəsi olaraq, əminliklə
qeyd edirəm ki, Hidayətin keçdiyi ömür yolu,
bütöv bir şəxsiyyət fenomeninə çevrilə
bilən, tək-tək insanlara nəsib olan, ucalıq zirvəsinə
yüksələn və rəvan hisslərlə, ağayana mənəvi
rahatlıqla o zirvədən seyr edə bilən
işıqlı, nurlu bir insanın ömür yoludur. Bu
ömür, sadalanan meyarlarla çox aydın şəkildə
özünü ifadə edir və hətta Hidayət müəllimi
yaxından ünsiyyəti olmadan tanıyanlar belə bu
gerçəkliyi bütün parlaqlığı ilə
görür...
O
böyük şəxsiyyəti tanıdıqca, onun
çoxşaxəli yaradıcılığı və
müxtəlif vəzifələrin icrası zamanı
tutduğu yol, apardığı işlərin sahmanı Hidayət
haqqında geniş arealda monoqrafiyaların yazılması
üçün dolğun materialların boy verdiyini göstərir.
Bu mənada, məni cəlb edən peşəm istiqamətindəki
Hidayət müəllimlə bağlı tarixi gerçəkliklər
"Hidayət və teatr" elmi-tarixi, bədii-publisistik
monoqrafiyanın ərsəyə gəlməsinə rəvac
verdi. Monoqrafiyanı yazmağa başlayarkən isə, tamam
başqa mənzərənin şahidinə çevrildim.
Yuxarıda dediyim geniş həyat və fəaliyyət
arealı onun nəinki görünən cəhətlərindəki
yüksək keyfiyyətlərini göstərə bilir, hətta
görünməyən tərəflərindəki müsbət
enerji verən, "İnsan və həyat", "Vətən
və vətəndaş", Məmur və vəzifəyə
dürüst münasibət", "Hidayət və milli təəssübkeşlik",
"Hidayət və milli strategiya", "Hidayət və
dövlətçilik sevgisi", "Hidayətin xalq məhəbbəti",
"Dostluqda uca, münasibətdə sədaqət" və
s. bu kimi sayı arta bilən mühüm mövzulara ponoram
açır. Bu mövzuların qələmə
alınması üçün Hidayətin
açdığı cığırda kifayət qədər
zəngin materiallar mövcuddur. Filologiya elmləri doktoru,
professor Yusif Seyidov Hidayət şəxsiyyətindəki uca məqamların
bir qisminə belə işıq tutur: "Hidayət
bütün həyatı, ictimai və ədəbi
yaradıcılığı boyu özünə, öz əqidəsinə
sadiq qalmış, siyasət küləkləri, həyatın
dönüşləri onu o tərəf-bu tərəfə əyə
bilməmişdir. Hidayət son illərdə istər
keçmiş ittifaqda, istərsə də Azərbaycanda
baş verən hadisələrin dərinliyinə nüfuz
edir, tarixə, şəxsiyyətlərə birtərəfli
yanaşma hallarına qətiyyətlə cavab verir,
düzü düz, əyrini əyri deməyə,
"qarası ağına qarışan", "nahaqqı
haqqı ilə yarışan" günlərdə
insanları əqidə sabitliyinə
çağırır!".
Monoqrafiya
üzərində çalışarkən, sövq-təbii,
o böyük yazıçının, şairin, milli mənafeyi
güclü publisistin, millətinə, dövlətinə sədaqətlə
xidmət edən azərbaycanlı türkünün
doğulduğu gündən keçdiyi həyatının ən
uzaq nöqtələrinə qədər ekskurs etdim.
Gördüm ki, akademik İsa Həbibbəylinin də nəzər
nöqtəsində olduğu kimi: "...vətəndaşlıq
Hidayətin çoxcəhətli
yaradıcılığının cövhəri, mahiyyətidir.
O, yeni mərhələdə Azərbaycanda dərin ictimai məzmunlu
vətəndaş poeziyasının, yüksək vətəndaşlıq
ruhuna malik olan publisistikanın və səhnəyə həyat
nəfəsi bəxş edən dramaturgiyanın əsas
yaradıcılarından biri kimi böyük nüfuz
qazanmışdır. Ciddi vətəndaşlıq mövqeyi
və məsuliyyət şair, publisist və dramaturq Hidayəti
bütün yönləri ilə tam şəkildə mənalandırır".
İncələdikcə raslaşdığım digər belə
dolğun məzmunlu fikirlər, faktlar gözlərim
önündə rəngarəng, məzmunlu, zəngin bir insan
ömrünün tablosunu yaratdı. Nəticədə,
alqışlarımla fərəhləndim ki, Qərbi Azərbaycanın
sinəsindən sıyrılıb çıxmış
görkəmli ədibin özü də, qələminin məhsulu
olan "Burdan min atlı keçdi" tarixi-etnoqrafik
romanında haqlarında bəhs etdiyi min-min
atlılarımız kimi dədə-babalarımızın
vicdan ruhu qəlibində formalaşmış və
ömrünü vicdanlı yaşamağa həsr etmişdir.
Bəlkə də, ümumən, fikirlərimi bir qədər
bəlağətlə qeyd etdiyimi zənn edənlər də
ola bilər. O zaman, mən, oxucumu təkcə İrəvan
teatrının İrəvanda 1968-1984-cü illərdəki fəaliyyətinə
nəzər salmağa dəvət edir və şahidi
olacağına inanıram ki, Xalq şairi Nəbi Xəzrinin
qeyd etdiyi kimi: "Mübaliğəsiz demək olar ki,
C.Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrı Hidayət müəllimin şah əsəridir.
Bununla fəxr etmək olar". İndi özünüz hesab
aparın, qərəzlə silahlanan, gözlərini
açar-açmaz üzərimizə hər anda gizli və
aşkar hücumlar təşkil edən qansız, insafsız
bir millət içində böyük bir sənət
ocağını özünün şah əsəri
miqyasına qaldıra bilmək böyük ağıl,
hünər, bacarıq və qətiyyət tələb
etmirmi? Demək ki, Hidayət haqqında, onun amalları və əməlləri
barədə nə qədər danışsan azdır. O
dövrlərdə erməni millətçiləri
arasında bir türk oğlunun, Azərbaycan
ziyalısının üzərinə düşən və
düşməyən məsələlərin həllinə
nail olmaq üçün hansı çətinliklərdən
keçilən yollara baş vurduğunu və hər cəhətdən,
hər dəfəsində də uğurla
çıxdığının dəyərini görmək
lazımdır. Bütün bunlar elə də asan başa gəlmirdi.
O böyük və işıqlı insanın məhsuldar əməyini
bütün xırdalıqlarına qədər hər gün
gözləri ilə görən yüzlərlə
ziyalılardan biri kimi görkəmli tarixçi-alim,
ömrünü ədalətlə yaşayan, xeyirxah insan mərhum
İsrafil Məmmədov Hidayət müəllimin şəxsi
məziyyətlərini öz orijinal fikirləri ilə
ümumiləşdirərək izahlandırarkən, bizi buna əsaslı
şəkildə inandırır və heyrətləndirir:
"Onu hamıdan yaxşı tanıyır, ona hamıdan
çox inanırdım. İnanırdım ki, bərk ayaqda Cəhənnəm
dibçəyinə rast gəlsə də, istəyindən
dönmədən, içində xoş ətirli Cənnət
çiçəyi cücərdəcək". Baxın,
söz kisəsi zəngin olan İsrafil müəllim Hidayət
müəllimin bütün keyfiyyətlərini ikicə
cümləyə necə səlis bir məzmunla, necə poetik
rənglə yerləşdirə bilib.
Qərbi
Azərbaycanda o dövrlərdə nəinki
çalışmaq, yaşamağın özü belə
insandan cəsur və yenilməz bir pəhləvan
gücü, hünəri, gözlənilməz, seçkin fəndlər
tələb edirdi. Ermənilərin bir yandan pambıqla, bir
yandan əllərində olan imtiyazlarla "baş kəsdiyi"
bir dövrdə, onların arasında başı qorumaq və
qalib olmaq yalnız böyük ağlın, təmkinin,
möhkəm fiziki gücün və dözümün
hesabına mümkün ola bilərdi. Hidayət də məhz
o illərdə İrəvanda yaşayan say-seçmə o
kişilərdəndir ki, mübarizəsini kişi kimi mərdanə
şəkildə aparır, üzüağ
çıxır, qərəz içində öz
hökmünü diktə edən böyük bacarıq sahibi
olaraq özünü sübut edirdi. Hidayətin bu xidmətləri
Azərbaycan ziyalılarının diqqətindən
qaçmır, hər kəsin müşahidəsində
aydın şəkildə görünürdü. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri, Xalq
yazıçısı Anar o dövr İrəvan mühitini
xarakterizə edərkən, Hidayət müəllimin fədakar
və əzmkar əməyini belə işıqlandırır:
"...Həmin dövrdə Ermənistanda və ermənilər arasında
yaşamaq bir fədakarlıq idisə, Hidayətin (təbii
ki, adlarını sadalamadığım ziyalılarla birlikdə)
gördüyü işləri (hətta icazə verilmiş
olsa belə) görmək ikiqat fədakarlıq idi... Millətçi
ermənilər hər vəchlə
çalışırdılar ki, İrəvan ədəbi-elmi
mühiti istənilən vaxt səviyyəsiz olsun.
Bütün təzyiqlərə baxmayaraq, gizli mübarizədə
dözüm, iradə məqsədyönlülük göstərən
ziyalıların sayəsində İrəvan ədəbi-elmi
mühiti var olaraq qaldı. Heç şübhəsiz, bu
xeyirxah işdə on altı il İrəvan Dövlət
Teatrının direktoru, daha sonra Yazıçılar
İttifaqının Azərbaycan bölməsinin rəhbəri
vəzifəsində işləmiş Hidayətin xüsusi
xidmətləri olmuşdur".
Hidayətin
şəxsiyyəti və doğru-düz əməlləri nəticəsində
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrı
Qafqazın ən münbit yaradıcılıq atmosferi olan, ən
məhsuldar çalışan, ən nümunəvi səhnə
əsərləri yaradan, nüfuz dairəsini
günü-gündən genişləndirmək imkanları
qazanan bir sənət ocağına çevrilmişdi. Qəribə
də olsa, erməni məmurları, xüsusən, Mədəniyyət
naziri erməni teatr rəhbərlərinə, gizlədə
bilmədiyi qısqanclıq hirsi ilə, İrəvan
teatrının rəhbərindən işləməyi öyrənmələrini
tövsiyə edirdi. O dövr İrəvan Azərbaycan ədəbi
mühiti Hidayət şəxsiyyətinin himayəsi əhatəsində,
düşmən gözləri önündə pərvəriş
tapmışdı və inkişaf edirdi. Çünki akademik
Əhliman Əmiraslanovun da dediyi kimi: "Hidayət müəllimin
ona etimad və etibar edilən həmin vəzifəni 16 ildən
artıq bir müddətdə şərəflə yerinə
yetirməsi onun xalqına olan hörmət və məhəbbətinin,
vətənə, doğma torpağa
bağlılığının dərinliyindən, səmimiyyətindən,
saflığından xəbər..." verən dəyanətinin
nəticəsi idi. Əlbəttə ki, erməni millitaristlərinin
imkanları olsaydı, bu mühiti birdəfəlik
boğardılar, ancaq dediyimiz kimi, Hidayətin yenilməzliyi
qarşısında istər siyasi cəhətdən, istərsə
də fiziki möhkəmlik anlamında tab gətirə
bilmirdilər. Bir qədər uyğun bənzətmə olmasa
da, az qala, içimdən keçir deyim ki, Hidayət müəllim
düşmənlərlə sanki yenilməz qladiator qüdrəti
ilə vuruşurdu...
Hidayət
hələ Maralzəminin kənd müəllimliyindən
İrəvana, "Sovet Ermənistanı" qəzetinə
peşəkar jurnalist olaraq fəaliyyətə dəvət
aldıqdan və oradakı elə ilk yazılarından ermənilərin
kürkünə birə salmağa başladığı
vaxtlardan günbəgün elə formalaşırdı, zənginləşirdi,
əməlləri ilə elə cür inkişaf edirdi, bərkiyirdi,
möhkəmlənirdi, nüfuz dairəsini elə genişləndirirdi,
əhatələndirirdi ki, erməni siyasi elitası Hidayəti
jurnalist peşəsindəki uğurlarından ayrı salmaq və
o sahədə əldə etdiyi müsbət nəticələrin
qarşısını almaq üçün göndərdikləri,
Hidayətə tam yad olan bir sahədə, teatr məkanında
neytrallaşdıra biləcəklərini hesab etdikləri
halda, Hidayət Tanrının verdiyi xüsusi məharətlə
orada düşmənləri daha da məyus etdi; tam olaraq mat vəziyyətinə
saldı. Həm istedadlı ədib, həm də
sayılıb-seçilən teatr xadimi, ictimai aktiv azərbaycanlıların
istinad nöqtəsi olaraq hər an sürətlə
parlamağa başladı. Keçmiş "Sovet Ermənistanı"
qəzetinin baş redaktoru, Əməkdar jurnalist Həbib Həsənov
həmişə qeyd edirdi ki: "Hidayət "Sovet Ermənistanı"
qəzeti üçün kəşf idi". Qəzet isə
Hidayət üçün yaradıcılıq aləminə
düşmək üçün tramplin rolunu oynadı".
Günbəgün
artan uğurların qorunub saxlanması və irəliləməsi
üçün siyasi oyunlarda təmkinli olmaq, oyunların
qaydalarına səmtlənmək və məharət göstərmək
tələb olunduğuna görə, Hidayət müəllim
ağlı, zəkası ilə siyasətdə də
bişdi, püxtələşdi, möhkəmləndi,
düşmənləri məğlub edə-edə yetkinləşdi
və sonrakı mərhələlərdə məhz siyasi
xadim kimi də özünə mühüm yer tuta bildi. Uzun
illər Heydər Əliyev kimi nəhəng bir dövlət
xadiminin idarəçiliyində Azərbaycan Respublikası
milli siyasət məsələləri üzrə Dövlət
müşaviri vəzifəsinin öhdəsindən ləyaqətlə
gəldi. Hidayət müəllimin bu vəzifədəki
yüksək xidmətləri haqqında ayrıca, neçə-neçə
elmi monoqrafik əsərlərin yazılmasına böyük əsaslar
var. Çünki həmin vəzifədə
Hidayət müəllim mükəmməl bacarıqla və məharətlə
çalışdı; çox böyük işlər
gördü. Bu məqamda akademik Kamal Abdullanın təbiri
yerinə düşür: "...Bütövlükdə,
Hidayət müəllimin ziyalı, şair, dövlət
xadimi kimi fəaliyyəti vətənə, millətə,
dövlətə şərəfli xidmət, şəxsiyyətin
bütövlüyü nümunəsidir..." Bu fikirlərin
həqiqəti Hidayət müəllimin bütün fəaliyyəti
boyu apardığı düşüncəli, müdrik
ağılla gördüyü işlərdə
özünü göstərir.
Sonrakı
mərhələdə isə, özünün yeni siyasi
baxışları ilə dünya siyasi arenasına sanballı istiqamətlər gətirən,
fundamental siyasi məktəbin yolunu öz imzası ilə təzələyən
İlham Heydər oğlu Əliyev idarəçiliyində də
Hidayət müəllim ölkə rəhbərinin bir
neçə yeni sahələrin dirçəldilməsi
üçün etimadını qazandı və yenə də
eyni fəaliyyət uğurları ilə dövlət rəhbərini
məmnun saldı.
Dövlətimizin,
dövlət başçımızın milli
strategiyasını, siyasi kursunu xüsusi incəliklər tələb
edən fitri istedadla aparan Hidayət müəllim
respublikamızda milli azlıqlardan öz xeyirlərinə
yararlanmaq istəyən qarışdırıcı qüvvələrə
qarşı incə və həssas siyasi mövqe
nümayiş etdirir, düşünülmüş
qarşıdurmaların əvvəlcədən yolunun kəsilməsi
üçün xüsusi proqramlar işləyib
hazırlayır və gözlənilməz siyasi həmlələrlə
müsbət nəticələr əldə edirdi. Belə
mühüm məsələlərdən ən gərgini isə
Gürcüstanda yaşayan soydaşlarımıza
qarşı qurulmuş oynlarda daha fəhmli, fərasətli, zəkalı
olmaq tələb olunurdu. Qərbi Azərbaycan faciəsinin təkrarlanma
təhlükəsindən Gürcüstanda yaşayan
soydaşlarımızı xilas etmək, onlara qarşı
aparılan oyunları pozmaq, Qaracalarda, Qaraçöpdə,
Qarayazıda, Qərbi Gürcüstanda, ən çox da
Borçalıda yaşayan soydaşlarımızda milli ruhun
yüksəldilməsində məhz Hidayət şəxsiyyətinin
varlığı mühüm əhəmiyyət kəsb
edirdi. Böyük bir etnosun öz dədə-baba torpaqlarından
didərgin salınmasına çalışanlar
qarşısında yalnız iti zəka sahibi, dərin
ağlı və böyük təcrübəsi olan insan
baş çıxara bilərdi. Məhz ona görə də
bu işdə böyük Heydər Əliyev Hidayət şəxsiyyətinə,
onun idrak imkanlarına, dərin ağlına və əlahiddə
fəhminə inanırdı; bu mühüm məsələdə
ona etimad göstərirdi. Bu da bir gerçəklikdir ki, o
ağır dövrdə Hidayət müəllimin
apardığı incə işlər bir siyasi-epopeya
misallı nəhəng və az qala, əfsanəvi xarakter alan
çox böyük hadisələr miqyasına yüksəlmişdi.
Hidayət
müəllimin Azərbaycan Respublikası milli siyasət məsələləri
üzrə Dövlət müşaviri olaraq Gürcüstanda
apardığı həssas siyasətin bir qismi mənim də
1998-2000-ci illərdə Tiflis teatrının bərpa rəhbəri
kimi fəaliyyətim dövrünə təsadüf etdiyi
üçün bəzi hadisələr gözlərim
önündə baş verdi.
Öncə
onu qeyd edim ki, o zaman ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
xaricdə yaşayan soydaşlarımızla bağlı
apardığı həssas siyasətin tərkib hissəsi
olan, rifah və sosial vəziyyətin, mədəni səviyyənin
yüksəldilməsi üçün tutulmuş xüsusi
proqrama əsasən, Eduard Şevardnadze Heydər Əliyevin tələbi
ilə əllinci illərdə qapadılmış Tiflis Azərbaycan
Teatrının bərpası ilə bağlı sərəncam
imzaladı. Daha sonra, ulu öndərimizin xüsusi
tapşırığı ilə işlərin sürətləndirilməsi
üçün Tiflisə bir mütəxəssis göndərilməsi
məsələsi aktuallaşdı. O vaxtkı Azərbaycan
Respublikasının Mədəniyyət naziri hörmətli
Polad Bülbüloğlu mənə böyük etimad göstərərək
Tiflis teatrının bərpa rəhbəri vəzifəsini
icra etmək üçün məni görəvləndirdikdən
sonra, ilk olaraq, bu vəzifə də məhz milli-mədəni
sahə kimi strateji məsələ olduğu üçün
Azərbaycan Respublikası milli siyasət məsələləri
üzrə Dövlət Müşaviri vəzifəsinin rəhbəri
Hidayət müəllimin xeyir-duasını və tövsiyələrini
aldım. Məhz elə o vaxtlar Hidayət müəllim
Gürcüstana səfərlər etdikcə, biz, onun
apardığı işlərin muncuq kimi incə sapa
düzülən zərif gedişlərinin şahidinə
çevrildik. Yadımdadır ki, bir dəfə Hidayət
müəllim Borçalının rayon rəhbərlərindən
birinin erməni əsilli olduğunu bildikdən sonra, həmin
məmurun vəzifədən götürülməsini
prinsipial məsələ kimi, E.Şevardnadzenin
qarşısında qaldırdı və E.Şevardnadzenin
"Hidayət, darıxma, bir aya bu məsələ mütləq
öz həllini tapacaq" cavabı ilə məsələ
aktiv mərhələyə qalxdı və bir ay sonra həqiqətən
də, həmin rayon rəhbəri işdən azad olundu.
İkinci belə bir hadisə isə, Laqodexi rayonunda baş
verdi. Hidayət müəllimin oraya səfəri zamanı
aşkarladığı rayon rəhbərinin erməni əsilli
olmasına qarşı tutduğu qəti mövqeyi nəticəsiz
qalmadı. Hidayət müəllim Laqodexi rayonuna bağlı
Qaracalar kəndində yaşayan soydaşlarımızın vəziyyətini
yaxından öyrənmək üçün oraya səfər
etdikdə, rayon rəhbərinin ikiüzlü siması
ifşa olundu və onun Hidayət müəllimin şərəfinə
açdığı süfrə elə açıq da
qaldı. Çox təkidlə xahiş etməsinə
baxmayaraq, Hidayət müəllim erməni əsilli rayon rəhbəri
ilə çörək kəsməkdən qəti imtina etdi
və yenə də məsələni Gürcüstan
prezidentinə bildirdi. Hidayət müəllimin bu mövqeyi də
onluğa sərrast atılmış güllə kimi Laqodexi
rayon rəhbərinin vəzifədən kənarlaşdırılmasına
gətirib çıxardı. Qaracalarda yaşayan
soydaşlarımıza qəsd edən erməni əsilli rayon
rəhbəri vəzifəsinə də. Qaracalar kənd sakinlərinə
də kənardan baxmaq məcburiyyətində qaldı. Təbii
ki, bütün bu işlərdə və bu kimi digər məsələlərdə,
eləcə də, Gürcüstanda torpaq islahatlarında
soydaşlarımıza tutulan divanların
qarşısının alınmasında Hidayət müəllimin
daxili tələblərinin diktəsi ilə tutduğu kəskin
mövqe ulu öndər Heydər Əliyevin Hidayət müəllimə
verdiyi xüsusi səlahiyyətlər nəticəsində
haqqı öz həqiqətinə qovuşdururdu. Belə iş
prinsipi məhz böyük Heydər Əliyevin milli strategiya
istiqamətində incə işlənən düzgün
gedişlərinin unikal təzahürü, Hidayət müəllimin
peşəkar icraçılıq bacarığının
sanballı nəticəsi idi. Hidayət müəllimin
Gürcüstandakı gördüyü işlərlə
bağlı saymaqla bitməyən saysız-hesabsız
nümunələr göstərmək olar.
O görkəmli
şəxsiyyət Gürcüstanda istər ölkə rəhbəri
tərəfindən, istərsə də digər nüfuzlu
şəxsiyyətlər tərəfindən xüsusi
hörmət və ehtiramla qarşılanırdı. Hidayət
müəllim Gürcüstana hər dəfə səfər
edərkən, Gürcüstan Kotalikos-patriarxı II
İlyanın mütləq onunla görüşmək arzusu,
xalqlarımız arasında milli-mənəvi dəyərlər
ətrafında apardıqları əhəmiyyətli söhbətlər
və dostluq münasibətlərinə müsbət təsiri
olan xoş ünsiyyətlər unudulmazdır. Eləcə də,
nüfuzlu yaradıcı şəxslərin mütləq Hidayət
müəllimlə görüşmək, ünsiyyətdə
olmaq, o nəhəng simanın maraqlı söhbətlərini
dinləmək, yaradıcı polemikalar aparmaq niyyətləri
də maraqlı və səmərəli idi. Görüşlər
çox vaxt baş tuturdu. Belə görüşlərin
sözsüz ki, böyük əhəmiyyəti vardı. Bu
görüşlər təkcə millətlərarası
münasibətlərin siyasi tərəfdən tənzimlənməsinə
xidmət etmirdi, həm də, ədəbi, mədəni əlaqələrin,
mənəvi dəyərlərin vüsət almasına,
qırılmaz bağlar yaratmasına geniş meydan
açırdı. Eduard Şevardnadze Hidayət müəllimə
xüsusi hörmətlə münasibət göstərirdi.
Onu nəhəng simalarla paralelləşdirir, onu ən
böyük şəxsiyyətlərlə bir sıraya
yüksəldir və deyirdi: "Xalqlarımızın layiqli
və görkəmli oğullarının şəxsi
dostluqları hamıya məlumdur. M.F.Axundov və Akaki
Seretelinin dostluq münasibətlərini qeyd etmək yerinə
düşərdi. Bu ənənə xalqlarımızın ən
ağır dövrlərində də davam etdirilmişdir. Səməd
Vurğunla Georgi Leonidze, Hidayət Orucovla Quram Pançikidze bu
gözəl ənənənin gözəl
davamçılarıdır". Gürcüstanın
böyük şairi, Hidayət müəllimin dostu Quram
Pançikidze həvəslə qeyd edirdi ki: "Hidayətə sonsuz sevgimdən
danışa bilmirəm, çünki əsl sevgi şərh
olunmur. Onu da ayırd edə bilmirəm ki, Hidayətin
poeziyasını çox sevirəm, yoxsa, özünü? Mənə
elə gəlir, Hidayətin poeziyası elə onun özüdür"...
Ümumiyyətlə,
Hidayət Orucovun milli məsələlərlə
bağlı apardığı işlər bütün
qonşu ölkələrlə, eləcə də ölkəmizdən
uzaqlarda yerləşən, əlaqələrimizin olduğu
bütün dövlətlərlə, millətlərlə səmimi,
işgüzar, isti münasibətlərin yaranmasında öz
layiqli səmərəsini verirdi və Hidayət müəllim
hər yerdə də belə məhəbbətlə
qarşlanırdı.
Hidayət
müəllimin qardaş Türkiyə Cümhuriyyəti ilə
qardaşlıq münasibətlərinin dərinləşməsi
istiqamətində apardığı işlərin isə
misli-bərabəri yoxdur. Bu, ayrıca bir mövzudur.
Hidayət
müəllim Rusiya Federasiyası, ölkəmizdə
yaşayan rus icması ilə də yaxından əlaqədə
çalışırdı və çox səmərəli
nəticələr əldə edirdi.
Quba
rayonunda yaşayan Dağ yəhudiləri, Bakı şəhərinin
yəhudi sakinləri Hidayət müəllimi özlərinin ən
yaxın dostu kimi qəbul edirlər. Onlarla yaradılan isti
münasibətin səmərəsi ümumən dünya yəhudilərinin
bizimlə dostluq əlaqələrinin canlanmasında rolu var.
Hidayət
müəllim Azərbaycan Respublikası Dini Qurumlarla
İş üzrə Dövlət Komitəsinin sədri vəzifəsində
çalışdığı dövrlərdə o sahəni
demək olar ki, kökündən yenidən qurdu. İstər
müsəlman dininə mənsub millətlərlə, istərsə
də qeyri-müsəlman dini icmaları ilə daha yaxın əlaqələr
yaradır, qarşılıqlı hörmət və ehtiram səviyyəsində
münasibətlər formalaşdırırdı.
Dağıstan
Respublikasında yaşayan soydaşlarımızla
bağlı isə xüsusi proqramlar tutulmasını
planlaşdırır və həyata keçməsinə
böyük köməkliklər göstərirdi. Təkcə
birini, Dərbənd Azərbaycan Teatrının pərvəriş
tapması üçün görülən işləri qeyd
etmək, məncə, digərləri haqqında da fikir mənzərəsi
yaratmaq üçün yetərlidir.
Dağıstan
Respublikasında, xüsusən, Dərbənd şəhərində
və Dərbənd rayonu ərazisində yaşayan
soydaşlarımızda milli ruhun gücləndirilməsi
üçün müxtəlif tədbirlərin mərhələ-mərhələ
həyata keçirilməsi misilsiz hadisələr idi. Həmin
tədbirlərin bir neçəsi dövlətimizin dəstəyi,
Hidayət müəllimin köməkliyi ilə, mənim də
iştirakımla İrəvan teatrının kollektivi tərəfindən
həyata keçirildi. Biz dəfələrlə Dərbənddə
kənd-kənd gəzir, təmənnasız tamaşalar
oynayır, görülən işlər barədə Mədəniyyət
Nazirliyi ilə yanaşı, ayrıca, Hidayət müəllimə
də məlumatlar göndərirdik. Deməliyəm ki, belə
tədbirləri biz, İrəvan teatrının kollektivi ilə
Gürcüstanda da həyata keçirirdik. Eynən
Gürcüstanda da dövlətimizin dəstəyi və Hidayət
müəllimin xüsusi köməkliyi ilə azərbaycanlıların
yaşadığı bütün rayonları və kəndləri
dəfələrlə bir-bir gəzir,
oynadığımız tamaşaları Azərbaycan dövlətinin
Gürcüstanda yaşayan soydaşlarımıza təmənnasız
mədəni-kütləvi təbdirləri kimi təqdim
edirdik.
Bu
günlərdən o günlərə nəzər
saldıqca, Hidayət fenomeni daha möhtəşəm
görünür.
O zamanlar
ulu öndər Heydər Əliyevin: "Milli azadlığa
nail olmaq üçün milli oyanış, milli dirçəliş,
milli ruhun canlanması lazımdır" konseptual prinsipləri
ilə həyata keçirilən, həlli çətin olan
bütün milli-strateji məsələlərin ölkəmizdən
kənarlarda nöqsansız baş tutması, həmin ölkə
rəhbərlərinin və xalqlarının yalnız və
yalnız Heydər Əliyevə olan sevgisinin və bu sevgi
kapsamında Heydər Əliyevin etimadlarını doğruldan
Hidayətə isti münasibətin təzahürü idi...
Əminliklə
demək olar ki, "...onun elmi, bədii və ictimai fəaliyyəti
intensiv, davamlı, arasıkəsilməz olduğu kimi, həm
də çoxcəhətli və çoxşaxəlidir"
(prof. Yunis Məmmədli). Hidayət müəllim
tütduğu bütün vəzifələrində də,
yaradıcılığında da, yaşadığı həyatında
da yalnız milli mənliyi, milli-strateji mövqeyi üzərində
formalaşdırdığı mükəmməl prinsiplərlə
bu günə qədər nöqsansız ömür-gün
yaşadığını geridə qoyduğu, həyat
yolunda buraxdığı aydın bir izdən,
cığırdan başlanan, nəhayət, böyük və
işıqlı prospektə çevrilən "Hidayət
ömrü" tarixçəsində salnaməyə
çevirir.
BMT
yanında Beynəlxalq İnformasiyalaşdırma
Akademiyasının akademiki, professor Abuzər Xələfov
Hidayət müəllimin şəxsiyyəti və fəaliyyəti
ilə bağlı söhbət açarkən deyirdi ki:
"Yüksək yaradıcılıq qabiliyyətinə, hərarətli
dünyagörüşünə, intellektual və mədəni
səviyyəsinə, ensiklopedik biliyinə, zəngin mənəvi
və insani keyfiyyətlərinə görə fərqlənən
Hidayət, sözün əsl mənasında, xalqımız,
millətimiz, müstəqil dövlətimiz uğrunda
alovlanıb yanan Böyük Ziyalıdır".
Bütün
uğurlarına rəğmən, o Böyük Ziyalı, həmişə
narahat həyat təbəddülatlarının mənasını
vətən həsrətində, yurd, torpaq sevgisində, məhz
o yerlərə qayıtmaq arzusunun, niyyətinin sönməz
ehtirasında axtarırdı. Hidayətin ən böyük
amallarından biri də, ürək
çırpıntıları ilə onun ömür nəbzinin
ritminə çevrilən, əsərlərinin demək olar
ki, əksəriyyətinin leytmotivi olan Qərbi Azərbaycan
sevgisindən bir an belə kənarlaşa bilməməsidir.
Poeziyasında və nəsrində olduğu kimi, "Məhəbbət
yaşayır hələ..." lirik, romantik dram əsərindən
başlanan, "Durnalar qayıdanda" adı altında
"Məni qınamayın", "Bu dünyanın
adamları", "Vətəndən ağırdı vətənin
yükü", "Burdan min atlı keçdi",
"İrəvanda xal qalmadı", "Ömürdən
uzun gecə" və "İrəvanda yanan
çıraq" tarixi, mistik dramına qədər uzun bir səhnə
yolu keçən dramaturgiyasında o, ürək
yanğıları ilə sevgi, məhəbbət, ata, ana, ailə,
millət, torpaq, vətən, yurd, namus, qeyrət, öc, sərkərdə,
qələbə, zəfər, yurda dönüş,
qayıdış kimi müxtəlif mövzuları əhatə
edən coğrafi-məzmun konturlarında öz vətəndaşlıq
və yazıçılıq mövqeyinin sanbalını
ortaya qoyur. Böyük ədəbiyyatşünas alim, akademik
Nizami Cəfərov bu nisgilli hissləri, bu kövrək
duyğuları çox məhrəm həssaslıqla duyaraq
vurğulayır: "...Mən əminəm ki, Hidayətin
böyük yazıçı, publisist, ictimai xadim istedadı
onun siyasətçi, dövlət xadimi kimi fəaliyyəti
üçün həmişə tükənməz mənbə
olacaq, ona ilham verəcək, yeni poetik "Avtoportret"lər
yazdıracaqdır. Və ona da əminəm ki, biz o yerlərə
qayıdacağıq, çünki bir vaxtlar ədəbiyyatçı
idik, indi həm də siyasətçiyik"...
Hidayət
Orucovun düşüncə arealı kimi fəaliyyət dairəsi
də genişdir. Eyni vaxtda dövləti vəzifənin
qüsursuz icra edilməsi, respublikamızı əhatə edən
bütün məsələlərin yerinə yetirilməsində
(hətta onun sahəsi olmasa belə!) aktuallıq göstərməsi,
yüksək nəzərlərlə diqqətə alması,
istənilən anda yaranacaq istənilən suala bitkin cavablarla
hazır olması, bütün bunlarla yanaşı,
yaradıcı insanlara xüsusi diqqət göstərməsi
və öz yaradıcılığından da
uzaqlaşmaması Hidayət fenomeninin fundamental qüdrətini
ifadə edir.
Professor
Abuzər Xələfov böyük heyranlıqla qiymətləndirir
ki: "Hidayətin həyat və
yaradıcılığı, ədəbi-bədii, publisistik
və ictimai-siyasi fəaliyyəti ilə tanış olduqda
inanmaq olmur ki, kiçik bir zaman kəsiyində adi bir insan bu qədər
böyük iş görə bilər. Mədəniyyətimizin,
ədəbiyyatımızın elə bir sahəsi yoxdur ki,
Hidayətin orada izi olmasın. O, hansı sahədən
keçibsə, orada özünəməxsus iz qoyub
gedib". Bəli, Hidayət müəllim ömrünü
yalnız səmərəli, mənalı, məzmunlu yaşamağa sərf edir...
Nə qədər
diqqətlə nizam qursan da, Hidayət müəllim
haqqında söhbət açarkən
ardıcıllığı gözləmək mümkün
olmur. Mütləq pərakəndəliyə yol verirsən.
Çünki bütün həyatı,
yaradıcılığı, dövləti və diplomatik
xidmətləri bir-biri ilə o qədər əlaqəli və
sıx bağlıdır ki, biri barədə danışarkən,
istər-istəməz, digərinə keçid etmək məcburiyyətində
qalırsan. Ancaq bütün sahələrdə fəaliyyəti
zamanı milliliyi həmişə onun ruhundadır. Buna səbəb
isə, Hidayətin bir amala - Azərbaycançılıq-Türkçülük
məfkurəsinə bağlılığıdır.
Hansı sahəyə baş vurmasından asılı
olmayaraq, sonda, bütün imkanlarını səfərbər
edərək öz amalına qovuşur, öz ideoloji məntiqində
bütövləşir.
Hidayət
ən kiçik vəzifədən ən böyük vəzifəyə
qədər yüksəldi, keçdiyi yolda heç vaxt vəzifələrə
görə şəxsi məziyyətlərində heç
bir dəyişiklik olmadı. Mığrıdan yol alan sadə
Hidayət ən mötəbər kürsülərdə də
həmin sadəliyini qoruyub saxladı. Çünki bu, onun
gendən gələn xarakteri, xasiyyəti, insani keyfiyyəti
ilə bağlıdır. Hidayətin mənliyi dəyişmədi,
dəyişən yalnız taleyin ona bəxş etdiyi günlər,
aylar, illər və bu illər içində irəliyə hərəkət
edən, bir-birini əvəzləyən yeniliklər oldu. Tələbə
yoldaşı, Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı Hidayət
müəllim haqqında o fikirdədir ki: "Vəzifə
sahibi olmaq, düzlüklə, vicdanla dövlətinə,
xalqına xidmət eləmək insanın ucalığı,
iftixar yeridir... Hidayət vəzifəyə görə ucalan
yox, vəzifələri boyu bərabəri ucaldan
adamlardandır". Hidayətin boyu da, maşallah ki, göz
önündədir.
Hidayət
müəllimi gənclik dövrlərindən yaxından
tanıyan, daim yaradıcılığına yüksək
qiymət verən, hələ "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinə rəhbərlik etdiyi zamanlardan Hidayətin qələmindən
çıxan yazılara qəzetin səhifələrində
sevərək yer ayıran Xalq şairi, böyük sənətkar
Nəriman Həsənzadə Hidayət müəllimin
diplomatik fəaliyyətə başladığı ilk
günlərdən onun bu sahəyə gəlişini paralellərdə
müqayisələndirərək qeyd edir ki: "Hidayət
indi Çili şairi Pablo Nerudanın, qırğız
yazıçısı Çingiz Aytmatovun, görkəmli
diplomat rəssam Hafiz Paşayevin (istedadla yaratdığı rəsm
əsərlərini hamıdan gizlətsə də!) estafetini
davam etdirir. Gərək ki, Aligeri Dante də ("İlahi
komediya"nın müəllifini deyirəm) qədim
Romanın səlahiyyətli səfiri olubdur".
Bəli,
Hidayət müəllimə diplomatik fəaliyyət göstərmək
də nəsib imiş. Bu sahədə də o,
bacarıqlı oldu. Dövlətimizi, ölkə rəhbərimizi,
millətimizi qardaş qırğız türkləri
arasında layiqincə təmsil etdi, münasibətlər
kontekstində yeni yollar açdı...
Hidayətin
bədii yaradıcılığı müəllifin
böyüyüb boya-başa çatdığı mühitdən,
ictimai-sosial vəziyyətdən, siyasi proseslərin təsirindən,
ətraf hadisələrin onun daxili dünyasına
hopdurduğu əhvaldan alınan özünəməxsus ruhla
doğulur. Onun poeziyası da, nəsri də ömrünü
daim mübarizələr çəlpəşiyində
yaşamış insan duyğularının ovqatından
qidalanan və dillemmatik labirintlərdən keçən
retrotipik duyğuların poetik mücəssəməsi ilə
doğulur. Əsərlərindəki Çingiz Aytmatov, Oljas
Süleymenov sayağı kökəbağlılıq, ənənələrə
yansıyan manera güclüdür. O da var ki, Hidayətin əsərləri böyük Mirzə Cəlilin
görüb yazdığı şedevrlər kimi, real həyat
hadisələridir; gerçəkdə müəllifin
içindən keçdiyi, bircə-bircə yaşayıb
gördüyü və qələmə aldığı əhvalatlardır.
Həmin hadisələr, əhvalatlar Hidayətin nəzər
süzgəcindən keçərək, onun qələmindən
doğulan, özünəxas rənglərlə boyanan
cümlələrdə öz tablosunu yaradır. Qaranlıqda
işıq axtaran sələfi Cəlil Məmmədquluzadə
kimi Hidayət də həmişə işıq seli ilə
sanki bir bədii oyun içindədir.
Xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadə nə gözəl ifadə
edib: "...torpaq təəssübü, xalqımızın mənəviyyatını
əks etdirən can yanğısı, mərdliklə namərdliyin,
düzlüklə əyriliyin əlbəyaxa vuruşu getdikcə
onun yaradıcılığında
elə təbii, eyni zamanda elə qabarıq canlanır
ki, hətta şeirin janrlarına sığmır, nəsrə
dönür, kəsərli publisistikaya çevrilir...
Hidayət
həm bir vətəndaş, həm də bir şair kimi
sözün düzünü
deməyə çalışır və buna nail
olur".
Hidayətin
əsərlərində bəzən bir mövzu bir neçə
süjetlə paralelləşir. Bu məqamda bir gerçəyə
diqqət yetirək. Mən bu günə qədər elə
bir yazıçıya rast gəlməmişəm ki, o, milli
konsepsiyada yazdığı bir romanından və ya bir
povestindən birdən çox səhnə əsəri yarada
bilsin. Ancaq Hidayət "Burdan min atlı keçdi"
romanından "Vətəndən ağırdır vətənin
yükü" və "Burdan min atlı keçdi"
pyeslərini yaratdı, "İrəvanda xal qalmadı"
povesti əsasında isə "İrəvanda xal
qalmadı" və "İrəvanda yanan
çıraq" səhnə əsərlərini ərsəyə
gətirdi. Hər iki nəsr əsərindən əldə
olunan dörd pyesin dördü də uğurla öz səhnə
həyatına qovuşdu, anşlaqlarla keçən geniş
tamaşaçı rəğbəti qazandı. Qərbi Azərbaycan
konsepsiyasına ən layiqli töhfələr oldu. Bu da bir
gerçəkdir ki, bu günə qədər Qərbi Azərbaycan,
İrəvan mövzusuna Hidayət qədər öz
yaradıcılığında yer ayıran ikinci bir
yazıçıya, yaxud da şairə rast gəlməmişik.
Təkcə Hidayətin bu mövqeyi, bu
yazıçılıq platforması Azərbaycan ədəbiyyatı
salnaməsində onun bədii keyfiyyəti yüksək olan əsərlərinin
uzunömürlülüyünün təminatçısıdır.
Bir əsərdən bir neçə süjet xəttinin
ayırlmasının özü maraqlı bir məziyyət,
idrak fundamentallığıdır - müəllifin
yazıçı təxəyyülünün geniş miqyasa
istiqamət almaq qabiliyyətini əks etdirir. Görünən
odur ki, Hidayətin əsərlərində cərəyan edən
bir mövzu əhatəsində, müxtəlif hadisələr
paralelinə pəncərə açmaq mümkündür.
Bir əsər daxilində süjeti müxtəlif qollara
şaxələmək və gərək olduqda, həmin
şaxələri bir arqanikada, bir vəhdətdə bir
neçə süjet birləşməsində cəmləşdirmək
mümkündür.
Hidayət
müəllimin bədii yaradıcılığını dərindən
təhlil etmək istəmirəm.
Yaradıcılığının bəzi anları barədə
kiçik də olsa, sadəcə, fikirlərimin tutumu
üçün nümunələr göstərməyi yetərli
hesab edirəm. Çünki, əgər bu məcraya meyil
salsaq, o zaman yazının həcmini
yığıb-yığışdırmaq olmaz. Odur ki,
poeziyası barədə tək bircə misal çəkməklə,
onun fikir fəlsəfəsinə istiqamət açmaq
üçün yetərli olacağını zənn edirəm.
Mən
ömrünü teatr sənətinə sərf etmiş teatr
nümayəndəsi olaraq, bu ecazkar sənətdə
böyük Lütfi Zadənin "Qeyri-səlis məntiq"
nəzəriyyəsinin sinergetik adaptasiyası ilə həm nəzəri,
həm də praktiki məşğul olduğum
üçün, hətta doktorluq dissertasiyamın da
mövzusu olduğuna görə, ədəbi nümunələrdə
nəzəriyyənin detallarını axtarır və təhlil
müstəvisinə çıxarıram. Hidayət müəllimin
yaradıcılığında da qeyri-səlis məntiq
variasiyaları geninə-boluna cövlan edir. Məsələn:
"İki
dəfə ikin altı eləyər!
Əgər
dörd eləsə - riyaziyyatdır...
Əgər
dörd eləsə - adi həyatdır".
Diqqət
yetirin, səlis məntiq öyrədir ki, iki dəfə iki
dörd edir. Lakin qeyri-səlis məntiq, iki ilə dörd
arasındakı rəqəmlər sonsuzluğuna işıq
tutur və onun mahiyyətini öyrədir. Hidayət müəllim
klassik təşnədə yoğurur, müasir, modern dəbdə
biçir və tikir. Bu da o deməkdir ki, Hidayətin
yaradıcılığı, mövzuya yanaşma metodu
yenidir, klassik çəkidə - müasirdir. Ona görə də
Hidayət müəllimin yaradıcılığına maraq
göstərən Nobel mükafatı laureatı,
yazıçı Orxan Pamuk vaxtilə Hidayət müəllimin
poeziyası ilə bağlı söhbət açaraq qeyd
edirdi ki, "Hidayətin xalqlar dostluğundan, sülhdən, vətən
və insan taleyindən, məhəbbətdən
danışan bir sıra orijinal, qüvvətli şeirləri
belə düşünməyə əsas verir ki, o, bu çətin
vəzifəni yerinə yetirə bilən sənətkarlar
sırasında öz yerini tuta bilər. Kitabının
adı da bunu vəd edir: "Bir az gözləyin məni"...
Hidayətin yaradıcılığına belə
ustadcasına yansıdılan ekskurs-fikirlərə onu da əlavə
etmək olar ki, ədibin yaradıcılığında
qırmızı xətt kimi sezilən, ehtirasla coşan
şair və nasir manerası, bədii dili, poetik pafosu milli
ruhu emosional təsirlə birə-beş gücləndirməyə
qadirdir. Akademik Ağamusa Axundov da nahaq yerə yazmır ki:
"Xəlqilik və səmimilik Hidayətin şeirlərinin,
nəsr və dram əsərlərinin dilinin canında və
qanındadır".
Hidayət
müəllim öz yaradıcılığı ilə birgə
tərcümə yaradıcılığına da həmişə
maraq göstərib və bir sıra nəhəng müəlliflərin
əsərlərini ana dilimizə çeviribdir. Müəllifin
ömrünün bir hissəsi teatr sənəti ilə
bağlı olduğu üçün əsasən, səhnə
əsərlərinin tərcümə olunmasına
üstünlük verib. Həmin tərcümələr
müxtəlif teatr səhnələrində tamaşaya qoyulub
və tərcümələrin yüksək keyfiyyəti həmişə
diqqət çəkib. Bu barədə akademik Azad Mirzəcanzadə
maraqlı mülahizələri ilə Hidayətin tərcümə
peşəkarlığına belə dəyər verir:
"Doğma dilimizə H.Biçer-Stounun "Tom
dayının koması", U.Şeksprin "Sonu yaxşı
bitən iş yaxşıdır" kimi əsərlərinin
mahir tərcümələri, orijinalın əsas məqamlarını
əxs etməklə yanaşı, ...Şekspiri yetərincə
yüksək səviyyədə tərcümə etməyi
bacaran bir insan örnəyidir".
Hidayətin
bu məziyyətləri onun təkcə
yaradıcılığını əsrarəngiz etmir, o, bir
vətəndaş kimi də mənliyindəki milli
özünəməxsusluğu ilə daim seçilir.
Professor Misir Mərdanov Hidayətin milli
bütövlüyünü, milli təəssübkeşliyini
belə xarakterizə edir: "...Hidayət müəllim ermənilərin
xalqımıza qarşı törətdiyi fitnəkarlığa,
soyqırımı siyasətinə etiraz olaraq 1989-cu ildə rəsmən
"Ermənistan SSR Əməkdar mədəniyyət
xadimi" fəxri adından imtina etdi, bununla milli mənafeini
hər şeydən uca tutduğunu bir daha təsdiqlədi..."
Hidayətin
çoxşaxəli fəaliyyəti onun dinamik çevikliyini
daim hərəkətdə saxlayır. Hər tərəfə
nəzər yetirmək, bütün istiqamətləri öz
baxış bucağı arealına daxil etmək, heç bir
cəhəti diqqətdən kənarda qoymamaq artıq Hidayət
üçün ən prioritet və ən asan, sadə məsələdir.
Görkəmli şəxsiyyətin təltifləri də
sübut edir ki, onun çoxistiqamətli fəaliyyətinin və
həmin sahələrdə qazandığı
uğurların göstəricilərinə verilən qiymət
məhz qeyri-adilikləri ilə diqqət çəkən bir
şəxsiyyətin fenomenal ömrünün panoramik təcəssümüdür.
Hidayət müəllim haqqında düşünərkən,
göz önündə, ilk olaraq, bütün istiqamətlərə
işığı düşən, məhz uca amallı,
nurlu bir insan siması canlanır. Azərbaycanın görkəmli
şəxsiyyəti - Hidayəti düşünərkən...
Bir
işıq süzülür
bir uca
zirvədən.
Nurunu əsirgəmir
heç
kəsdən, heç nədən...
Uca boy,
qamətli,
həmişə
əzəmətli,
mülayim,
sakit təbiətli...
Humanist!..
Qürurlu,
vüqarlı,
möhkəm
iradəli,
sağlam
düşüncəli...
Könlü
kövrək, xisləti saf,
qəlbi
təmiz, əməli düz,
dost kimi
dost,
sözübütöv,
əqidəsi tam,
qəlbində
hər kəsə inam,
hər
addımında xoşməram...
Xəyalında
XƏZƏR,
Gözlərində
ZƏFƏR,
Ümidində
SƏHƏR,
Arzusunda
DƏNİZ....
YÜKSƏLişdir
tutduğu yol,
buraxdığı
iz...
Ürəyində
Vətən eşqi, torpaq eşqi!
Ata
eşqi, ana eşqi, övlad eşqi!
Dövlət
eşqi, millət eşqi!
Ağrılara,
acılara
qaya qədər
sərt dözümlü!..
Kədərə
də sevinc qədər sahib çıxan,
Hər
vaxt məğrur!..
Ruhunda
nur!..
28.08.2024
İFTİXAR
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 31 avqust, ¹33.- S.8-11.