Qarğaların xoru
Hekayə
...sonra
buludlar
yavaş-yavaş
dağılmağa başladı - həmin bazar günü səhərdən yağmaq
istəyirdi,
amma
yağa bilmədi - və o, eləcə açılan göy üzünə baxa-baxa
heç
nə
fikirləşmirdi, heç nəyin fərqində deyildi,
bir
az üşüyürdü,
ancaq
bu üşüməyin də nə olduğunu,
yəqin dərk edə bilmirdi. Gəlin nazik yun
adyalı gətirib, onun çiyninə salanda, təəccüblə
qadına baxdı, nəsə demək istədi, ancaq görünür, nə deyəcəyini yadından
çıxarıb, heç
nə demədi, sadəcə gözlərini
yumdu.
Onun üçün ən rahatı gözlərini yummaq idi və gözlərini
yumanda onun içində elə bir duyğu yaranırdı ki, elə bil, azaddır, uçur, ancaq hara uçur, niyə uçur - fərqində deyildi. Əslində bu onun üçün
heç maraqlı da deyildi - xoş, zərif, xəfif uçuşun doğurduğu
hissiyyatın özündə
də elə bir zəriflik, xəfiflik vardı ki, elə bil, babanın
bütün ruhu təzələnir, təmizlənirdi,
ancaq onun üçün ruhi bir rahatlıq, ya rahatsızlıq yox idi, bu,
sırf cismani bir rahatlıq idi.
Həmişəki o qarğa yenə uçub gəlib, elə həmişəki də budağın ucuna qondu və gözləri
hələ də yumulu baba, qəribədir,
elə bil, bunu hiss etdi və gözlərini açıb, budağın
hündürlüyündən qara gözlərini babanın əyləşdiyi
eyvana sarı zilləmiş qarğaya baxdı.
Sonra da qarğa qarıldamağa başladı.
Gəlin yenə eyvana çıxıb, onun qabağına bir stəkan çay qoydu və baba gözlərini qarğadan çəkib, açıq-aşkar bir narazılıqla qadına
baxa-baxa:
- Sən kimsən? - soruşdu.
Gəlin:
- Mən sənin gəlininəm,
ay baba, - dedi və həmin payız günü neçənci
dəfə də təkrar etdi: - Gəlinin. - Və babanın eləcə sual dolu baxışlarını
görüb: - Sənin
nəvənin arvadıyam,
da... - dedi. - Həyat yoldaşı.
Ancaq baba üçün gəlinin bu izahatının heç bir əhəmiyyəti yox idi və
bu dəfə rəngi itərək tamam bozarmış gözlərini diqqətlə
gəlinin gözlərinin
içinə zilləyib:
- Yadına gəlir, Kübra necə çörək bişirirdi? - soruşdu.
əlin həmişəki kimi tələsik:
- Hə, əlbəttə, yadımdadı,
- dedi və otağa keçdi.
Bu qadın hələ 40-45 il əvvəl
bu evə gəlin gələn vaxtdan baba yaddaşını
itirirdi, sonra da 30 ildən çox idi ki, elə bu vəziyyətdəydi -
eləcə eyvanda oturub, öz dünyasına baxırdı
və elə bil, o da bu küçədəki
binalar kimi məhəllənin bir abidəsi idi. Hərdən onun hafizəsində nələrsə
işıqlanmaq, aydınlaşmaq
istəyirdi və o
zaman baba canlanırdı, yazda,
yayda, ilkin payızda boz gözlərini daha artıq bir diqqətlə eyvanla üzbəüz yaşıllıqda
dolaşdırırdı, payızın
sonlarında, qışda
isə çılpaq
ağacların qol-budaqları
arasında elə bil, nəsə axtarırdı, sonra da başını qaldırıb
göy üzünün
o tərəf-bu tərəfini
gözdən keçirirdi.
Onun yeməyi-içməyi
ilə gəlin məşğul olurdu, ona gəlin qulluq edirdi, ancaq bu 40-45 ildə hərdən gəlinin ürəyindən
heç kimə demədiyi narahat bir cizgi keçib
gedirdi və o cizgidən ufacıq bir iz qalırdı.
Elə olurdu ki, baba ildə-ayda bir dəfə boz gözlərini bu qadının gözlərinin
içinə zilləyirdi
və bu zaman onun, yəni qadının ürəyində
dediyim həmin yüngül təlaş qığılcımı ani olaraq
közərirdi, tez də sönürdü.
Heç kimin görmədiyi,
tanımadığı Kübra,
deyilənə görə,
babanın nənəsi,
ya ulu nənəsi idi və dünyanın
qəribə işlərindən
biri də bu idi ki, baba heç vaxt anasını, atasını,
hansısa başqa yaxın bir adamını yada salmırdı,
ancaq Kübranı
yada salırdı - əgər
doğrudan da, onun bu adda nənəsi, ya kimisə olmuşdusa, yəqin dinozavrlar dövründə
rəhmətə getmişdi.
Həmişə də
Kübranın çörək
bişirməyini soruşurdu
və bəlkə də o rəhmətlik Kübranın bişirdiyi
çörəyin iyi,
dadı uşaq yaşlarından babanın
yaddaşına elə
hopmuşdu ki, hərdən
fikrini darayırdı,
içində hansısa
məqamları titrədirdi,
oyatmaq istəyirdi.
Qarğa uçub getmişdi.
Eyvanın qarşısı hündür və hələ yarpaqlarını
tökməmiş ağaclıq
idi, ancaq o payız yaşıllığı
içində adda-budda
qırmızımtıl-sarı xəzan yarpaqları da var
idi və baba bu ağacların adından, növündən
xəbərsiz idi, ancaq xəzan yarpaqlarının rənginə
görəydi, ya nəyə görəydisə,
gözləri ilə
o yaşıllıq içində
bir-bir qırmızımtıl-sarı
yarpaqları axtarırdı
- elə bil, fikrində də nəsə arayırdı,
yaddaşından nəsə
umurdu. Onun fikrində yüngül bir xatirə ərəfəsi yaranırdı,
yəqin nəsə
yada düşəcəkdi, ancaq görünür, bu ərəfə hissiyyatı axır məqama gedib çıxmırdı və
itib yox olurdu.
Eyvandan baxanda ağaclığın
kənarında, dar bir aralıqdan dənizin bir parçası görünürdü
və baba gözləri
ilə xəzan yarpaqlarını izləyə-izləyə
o gömgöy dəniz
görüntüsünə gəlib çıxanda, elə bil, xəzan
yarpaqlarının qırmızımtıl-sarısı
o payız günü
birdən-birə dənizin
göylüyünə çevrilirdi.
Baba təzədən xəzan
yarpaqlarını izləyirdi
və izləyə-izləyə
də qırmızımtıl-sarının
birdən-birə gömgöy
rəngə dönməsi,
deyəsən, onun xoşuna gəlirdi, elə bil, bu
da bir oyun idi.
Bilmirəm, baba bunu hiss edirdi, başa düşürdü, ya yox, onun beynində
daimi bir yük, ağırlıq
var idi, bu ağırlıq, bu yük onun beynini
basırdı, olan-qalan
heyini də əlindən almaq istəyirdi və heysizlikdən gözləri
yumulurdu, yumulduqca da o gözəl uçuş başlamaq istəyirdi, ancaq belə zamanlarda bəzən babanın hissiyyatında bir təlaş, hövl baş qaldırırdı. O, bəlkə
də təhtəlşüur
olaraq qorxurdu ki, bir də heç
zaman gözlərini açmayacaq
və elə bil, hansı bir qüvvə isə onu silkələyirdi
- elə həmin anda da baba ürəyinin döyüntüsünü eşidirdi,
bəlkə də bu döyüntü səsinin hardan gəldiyini başa düşmürdü, ancaq
bir müddət diqqətlə bu ardıcıl döyüntüyə
qulaq asırdı.
Bu dəfə eyvana çıxan onun nəvəsi idi və kefi
də deyəsən, bir az kök
idi:
- Necəsən, baba?
Baba bu yekəpər,
ağbaş kişiyə,
yəni öz nəvəsinə baxıb,
onu tanımaq istədi, ancaq deyəsən, bir şey alınmadı və baba sövq-təbii
bir narahatlıqla arxaya qanrılıb, gözlərini qapının
şüşəsindən otağa tərəf zillədi.
Nəvə arvadını səslədi:
- Deyəsən, səni istəyir.
Gəlin də eyvana
çıxdı. Baba aşkar
bir həyəcanla soruşdu:
- Bu kimdi belə?
Gəlin:
- Sənin nəvəndir də, ay
baba, - dedi.
O, başını qaldırıb, oturduğu
kürsüdə altdan
yuxarı nəvəsinə
baxdı:
- Nəyimdir?
- Nəvən, ay baba, sənin nəvən.
Baba zənnlə bu yekəpər, ağbaş kişiyə baxdı və gəlinin nə dediyini anladı, anlamadı, bilmirəm, ancaq birdən-birə, tamam gözlənilmədən
nəvəsindən:
- Sənin yadındadı, Kübra çörəyi necə
yerə çırpıb,
tüpürdü? - soruşdu.
Nəvə ilə gəlin heyrətlə bir-birinə baxdı: birinci dəfə idi ki, baba belə bir sual verirdi:
"Sənin yadındadı,
Kübra çörəyi
necə yerə çırpıb, tüpürdü?"
Nəvə belə bir qəfillikdən udquna-udquna:
- Yox, - dedi.
Baba başını gəlinə tərəf çevirib:
- Bunun yaddaşına nə olub? - soruşdu və bu anda da xısın-xısın
gülməyə başladı
- elə də içəridən uğunurdu
ki, elə bil, nəfəs almağa da macal tapmayacaqdı.
Gəlinin əti ürpəşdi - bu xısın-xısın gülüşün
anlaşılmaz bir çaları var idi, ancaq nə çalar
idi - gəlin bunu heç cürə başa düşə bilmirdi və astadan güldükcə babanın
boz gözləri bir az kiçildi,
rəngini itirmiş göz bəbəyinə də elə bil, bir dolu
dənəsi qondu - gülüşündə buz
soyuğu var idi.
Gəlin tələsik otağa keçdi və hiss etdi ki, alnını soyuq tər basır, ürəyi də deyəsən, bulanmaq istəyirdi və həmin an özündən
asılı olmayaraq fikrindən keçdi ki, gərək uşaqları,
yəni onların özlərinin kiçik nəvələrini babanın
yanına buraxmasın.
Ağbaş kişi də otağa keçdi və deyəsən, o da bir az şaşırmışdı:
- "Kübra çörəyi yerə
çırpıb, tüpürdü"?
- Təəccüblə babanın
sözlərini təkrar
etdi, sonra da: - Buna nə oldu belə?
- soruşdu.
Gəlin:
- Yəqin nəsə yadına düşüb də, - dedi və o biri otağa keçmək istədi.
Kişi:
- Dur görüm, - dedi. - Bəs, sənə nə oldu? Birtəhərsən.
Gəlin:
- Yox, - dedi.
Başqa nə deyəydi
ki? Doğrudan da, nə
olub? Allah bilir, babanın - hərdən olur də - nəsə yadına düşüb, gülür
- nə olsun? Gülsün də.
Hətta gəlin indicə ötüb keçən o fikrin də bir balaca
xəcalətini çəkdi:
necə yəni "uşaqları gərək
babanın yanına buraxmayım? Bəlkə daha kişiyə çay-çörək də
verməyəsən, pal-paltarını
da yuyub, ütüləməyəsən?
Allaha xoş gedər də, hə?"
Babanın nəvəsi həmin bazar günü dostları ilə görüşüb, Bakıda
təzə açılmış
alman pivəxanasına getmişdi,
ancaq deyəsən, babanın tez-tez yada saldığı çörəkbişirən
Kübranın qəflətən
çörəyi yerə
atması, bu azmış kimi, sonra da çörəyə
tüpürməsi bu
yekəpər, ağbaş
kişinin də kefini pozmuşdu və o, eyvan tərəfə ötəri
bir nəzər salıb, çiyinlərini
çəkdi və öz-özünə:
- Nə bilim?..
- dedi, sonra da o biri otağa keçdi.
Qarğa yenə uçub, gəlib, elə həmin də hündür budağın ucuna qonmuşdu və başını o tərəf-bu
tərəfə çevirə-çevirə
qarıldayırdı, elə
bil, nədənsə
arxayın olmaq istəyirdi. Bəlkə sıx yarpaqlığın
içində o qarğanın
yuvası var idi və onun nigarançılığının
da səbəbi yuvadakı
cücələri idi?!
Ola bilər, əlbəttə,
ancaq niyə başqa bir budağın yox, elə eyni budağın
ucuna qonurdu və nigarançılıqla
ətrafı nəzərdən
keçirdikdən sonra,
gözlərini eyvana zilləyirdi, niyə?
Doğrusu, adamın gülməyi də gəlir desin: bəlkə qarğa elə babanın özünün keşiyini
çəkirdi?
Günorta babanın nəvəsinin, yəni gəlingilin böyük nəvəsi - babanın nəyi olurdu, kötükcəsi? - hə,
kötükcəsi həmin
bazar günü də
eskiz dəftərini qoltuğuna vurub gəlmişdi və bu cavan oğlan
Azərbaycan Dövlət
Rəssamlıq Akademiyasını
iki-üç il əvvəl
bitirmişdi, ancaq artıq istedadlı bir rəssam və eyni zamanda
şair kimi tanınırdı, hətta
Avstriyadan gəlmiş
məşhur milyoner-filantrop
Vilyam Vess Vyanada onun əsərlərindən
ibarət fərdi sərgi-satış təşkil
etmək istəyirdi.
Bu rəssam və şairin nəşr olunmuş ilk şeirlər
kitabı da əməlli-başlı
səs salmışdı
və bu kitabdan sonra tənqidçilər onu müasir Azərbaycan poeziyasında "ilk mistik-fəlsəfi
şair" hesab edirdi.
Gənc rəssam və şair neçə müddət
idi ki, hələ Akademiyada oxuduğu vaxtlardan - babanın, yəni indi eyvanda oturmuş ulu babasının portretini çəkmək istəyirdi
və imkan düşən kimi, etüd dəftərini qoltuğuna vurub, onlara gəlirdi. Etüd dəftərinin vərəqləri babanın
karandaşla çəkilmiş
cürbəcür eskizləri
ilə dolu idi və gənc
rəssam-şair həmin
portreti rəngli boya ilə çəkmək
istəyirdi, ancaq məsələ burasındaydı
ki, eskizlərin heç
birində onun istədiyi alınmırdı.
Əslində nə istədiyini o, heç özü üçün
də söz ilə ifadə edə bilmirdi və bunu yalnız
hiss edirdi.
"Bunu" - yəni nəyi?
Gənc rəssam-şair babanın elə bir "baxışı"nımı
deyim, "təbəssümü"nümü,
"cəhəti"nimi deyim,
hiss edirdi ki, həmin hissiyyatı karandaşla heç cürə ifadə edə bilmirdi və bu hissiyyatı hərdən şeirlə
ifadə etməyə
çalışırdı, ancaq doğrusu,
elə olurdu ki, oxucuların çoxu heç nə başa düşmürdü.
Maraqlısı da o idi
ki, ömründə görmədiyi,
hərdənbir təkcə
elə bu sualı - "Yadına gəlir, Kübra necə çörək bişirirdi?" - eşidən
gənc rəssam-şair
təsəvvüründə yaratdığı Kübranın
yağlı boya ilə gözəl bir portretini çəkmişdi və
rəssam dostlarının
da, şair dostlarının
da, sənətşünasların da dediyinə görə,
"Kübranın portreti"
onun çəkdiyi portretlərin içində
ən əlası idi. O portretdəki Kübranın 60-65 yaşı
olardı, ancaq gənclik çağlarının
yaraşığı hələ
tamam solub-saralmamışdı
və psixoloji dərinliklə fırçaya
alınmış Kübra
gülərüz, mehriban,
təbəssümündən açıq-aşkar xeyirxahlıq,
rəhmdillik, yumşaqlıq
yağan bir qadın idi.
Gənc rəssam və şair:
- Eyvandadı? - soruşdu, guya günorta çağı
baba hardasa, başqa bir yerdə ola bilərdi.
- Hə, də... - Gəlin dedi və fikrindən
keçdi ki, nə yaxşı, babanın Kübra haqqında dediyi o son sözləri gənc rəssam və şair eşitmədi, qocanın
o xısın-xısın gülüşünü,
səssiz uğuntusunu
görmədi. Gəlin
böyük nəvəsini
çox sevirdi və onunla fəxr edirdi.
Gənc rəssam eyvana çıxdı:
- Salam, ay baba!
Baba bu cavan
oğlanın kimliyi ilə maraqlanmadı və onun eskiz
dəftərini açdığını
görən kimi elə bil, oğlanı
yox, eskiz dəftərini tanıyıb,
belini nə qədər mümkün idisə, o qədər də dikəltdi, başını düz tutub, yenə də oğlana yox, eskiz dəftərinə
baxdı.
Həmin bazar günü gənc rəssam-şairə
vəhy gəlmişdi,
nə idi? Anfas da,
profildən də
bir neçə eskiz işlədi, xoşuna gələni də oldu, gəlməyəni
də, ancaq bu dəfə də gördü ki, istədiyi çıxmır,
alınmır ki, alınmır
və əslində yenə də çəkdiyi eskizlərdən
razı qalmayıb, gedəndə fikirli-fikirli
nənəsinə, yəni
gəlinə:
- Bilirsən? - dedi, - deyəsən, baba bu həyatda öz missiyasını başa vura bilmir. Onun missiyası
hansı bir çətinlikləsə rastlaşıb,
hansı maneə, sədd isə onun qabağını kəsib... Həmin səddi də keçə bilmir... Heç özünün də, yəqin bundan xəbəri yoxdu...
Gəlin gülümsəyə-gülümsəyə:
- Sənə neçə dəfə demişəm ki, mənimlə
danışanda sadə
danış, - dedi. - Elə danışırsan
ki, adam heç nə başa düşmür.
Gənc rəssam-şair də fikrindən ayılıb, gülümsədi
və:
- Elə bilirsən, özüm başa düşürəm?
- dedi, ancaq qapıdan çıxmaq istəyəndə də yenə nənəsinə
yox, daha çox özünə dedi: - Əlbəttə, düz deyirlər də, hərənin bu dünyada bir missiyası var... - və getdi.
Bir azdan gün batacaqdı və baba bunu fikirləşdi, ya
nəsə başqa bir şey fikrindən
keçdi, başını
qaldırıb göyə
baxdı. Elə bu vaxt da bütün
ətrafı qəfil
bir kölgə bürüdü və şimal tərəfdən
nəhəng qarğa
dəstəsi - yüzlərlə
qarğa - uçub gəlib, eyvanın qarşısındakı o yaşıllığa
qondu. Bu qədər qarğa hardan bir-birini tapmışdı
və bu axşamçağı hara uçurdu?
Və qarğalar səs-səsə verib, elə bir car çəkməyə başladılar
ki, küçədən keçən
adamlar başlarını
çiyinlərinə qısıb,
addımlarını yeyinlədərək,
bu qarğa kölgəsindən tələsik
uzaqlaşırdılar.
O qarğa xorunu mətbəxdə xörək bişirən
gəlin də eşidib, eyvana çıxdı və ağacların üzünü
qapqara qaraltmış
qədərsiz qara qarğaları görəndə,
özündən asılı
olmayaraq:
- Allah, sən saxla! - dedi, sonra da babaya baxdı: - Baba, bəlkə
içəri keçəsən?
Baba gözlərini qarğalardan çəkərək,
üzünü ona çevirdi və gəlin bu 40-45 ildə babanın gözlərinin bu qədər həlim olduğunu, bu qədər mülayim, hərarətli olduğunu
yəqin birinci dəfə görürdü.
Baba elə o həlimliklə də barmağını dodaqlarına
tutub, az qala pıçıltı
ilə:
- S-s-s-s...- dedi, yəni səs salma.
Bir azdan o qarğa xoru kəsildi və elə bil, o saysız qarğa dəstəsi hansısa bir bənd, işarə gözləyirmiş,
havaya qalxaraq, səs-səsə verə-verə
uçub getdi.
Küçəni bürümüş
o kölgə eləcə
yox oldu.
Yavaş-yavaş qürub vaxtı başlayırdı.
Küçədə adamlar da, maşınlar da azalırdı.
Və həmişəki qarğa yenə uçub gəlib, öz budağının ucuna qondu. Yenə
o tərəf-bu tərəfə
baxdı və görünür, nə istəyirdisə, ona da əmin olub, gözlərini eyvana tərəf zillədi.
Bu dəfə nəvəsi eyvana çıxdı:
- Vaxtdı, baba, evə keçək. Hava sərinləyir.
Baba bu yekəpər
kişinin ağ saçlarına, iri biləyindəki saatına
baxdı - axşamın
toranında saatın neçəliyini görmək
mümkün deyildi, ancaq baba üçün bunun mənası yox idi və
sonra o, barmağını
budağın ucuna qonmuş qarğaya tuşlayıb, elə bil, fikri, təfəkkürü
də özündə
idi - nadir hallarda belə anlar olurdu - soruşdu:
- O neçə il yaşayacaq?
Nəvə də o qarğaya baxdı və:
- Min il. - dedi, ürəyində də fikirləşdi ki, "elə
sən də min il yaşayacaqsan, ay baba... biz heç...
biz gəldi-gedərik".
Sonra babanın qolundan tutdu ki, otağa keçirtsin.
Baba isə deyəsən, eyvandan getmək istəmirdi, ancaq o, nə edə bilərdi və onlar otağa
keçdilər, nəvə
də eyvanın qapısını örtdü...
...Bəlkə də vaxt gələcəkdi,
o cavan rəssam və şair ahıl çağında
nəhayət ki, istədiyini
çəkə biləcəkdi
və hələ də işbazlıq enerjisini itirməmiş milyonçu-filantrop Uilyam Vessin Vyanada təşkil etdiyi növbəti sərgidə
"Babanın portreti"
də, "Kübranın
portreti" də nümayiş olunacaqdı
və "Kübranın
portreti"ndəki Kübra
hələ çörəyi
yerə çırpıb,
tüpürməmişdi və
o, portretdə nə qədər səmimi idisə - tamaşaçılar
ona baxıb, bəlkə də Kübraya gülümsəyib,
keçəcəkdilər, ancaq "Babanın portreti"ndəki baba yəqin
mürəkkəb bir
sənət nümunəsi
olacaqdı, tamaşaçıları
saxlayacaqdı, düşündürəcəkdi,
aydın bir fikrə gələ bilmədikləri üçün
əsəbiləşdirəcəkdi, hətta Avropada da məşhurlaşmış rəssam-şairin
şeirləri də onlara kömək edə bilməyəcəkdi.
Kim bilir, o zaman "Babanın portreti"nin tamaşaçıları arasında,
bəlkə kimlərsə
də olacaqdı ki, babanı daha yaxından, daha dəqiq, daha dərindən tanıya bilsin?
Ancaq daha yaxından,
daha dəqiq, daha dərin - yəni haraya qədər?
18
iyun 2024
Bilgəh
Elçin
Ədəbiyyat qəzeti.-
2024.- 13 dekabr (¹49).- S.6-7.