“Sabir Rüstəmxanlı
söhbətləri” silsiləsindən
Məmməd
İsmayıl, Heydər Əliyev, İlham Əliyev, Elçibəy,
Anar və ölüm haqda danışır
Sabir
Rüstəmxanlı: - Məmməd,
əvvəla, salam-əleyküm.
Salam Allahın adıdır.
Məmməd
İsmayıl: - Əleyküm-salam.
Xoş gəlmisiniz.
S.R. - Çox sağ ol. Sosial
mediada son vaxtlar xəstəlikdən çox
gileylənirsən. Özü
də sənə heç yaraşmır. Səni mən həmişə buz baltası kimi görmüşəm. Yerə-göyə
meydan oxuyan Məmmədi xatırlayıram
həmişə. Ona görə
onlar mənə bir az qəribə
gəlir və bir az da ciddiyə
almıram, sənə
dediyim kimi. Bu gün də, şükür, belə gördüm. Sənin yazdığın kimi də deyil. Bir az yaxşısan, çox şükür
M.İ. - Bilirsən, nətərdi, adam gedib, gedib, gedib
uşaqlığına çıxır,
ordan da qayıdıb gəlirsən, 80-85-ə çıxırsan
və bu yollar boyu da deyəndə, dişini dişinə sıxıb dərdin acığına,
xəstəliyin acığına
bir növ, nətər deyim, rola girib "heç nə umrumda deyil" deyə bilərsən.
Amma mən elə fikirləşmirəm. Yəni
mənim gündəlik
halım, durumum, ovqatım nəyi bekiştirirsə, türklər
demiş, onu gətirirəm. Sözün
doğrusu, məndən
sonra nə deyəcəklər, deyəcəklər
ki, xəstəlik qarşısında
acizlik edirdi... Bu mənim ruh halımdır, bugünkü
halımdır. Xəstəlikdən
qorxacam? Nəyindən
qorxacam?!
S.R. - Yox, gizlətməyi demirəm,
yəni onu gizlətmək lazım deyil. Amma görürəm,
şükür, özün
ki beləsən, sir-sifətin
yerindədir, oturmuşuq
yan-yana. Hətta gördüm, kimsə paylaşmışdı sənin
uzanan yerdə şəklini... O da heç,
onun da dəxli yoxdur. Əsas odur ki, bu gün
Allah imkan verib sənin evində, sənin ocağında yan-yana oturmuşuq; neçə illər bundan əvvəlki kimi. Mənim Milli Məclisə gedən yolum, İnşaatçılar
prospektindən düşür
və hər dəfə ordan gedəndə o Qağayı
adlanan ağ binanı görürəm
və yadıma düşür ki, biz orda
səninlə subay vaxtı kirəkeş qalmışıq.
M.İ. - Çox qəribə günlərimiz
vardı.
S.R. - Nə gözəl günlər idi.
M.İ. - Hələ
4-cü mikrorayonda.
S.R. - Bəli,
4-cü mikrorayonda, hələ
28 May küçəsində. Erməni evi idi. Gör, nə günə qalmışdıq biz! Yəni
Bakının müxtəlif
istiqamətlərində gəzə-gəzə
biz bir yerdə yaşamışıq. Kirayə
evlərdə yaşamışıq.
Mən o Məmmədi
xatırlayıram və
ondan əvvəlki Məmmədi də sənin xatirələrindən,
rəhmətlik ananın
xatirələrindən, bizə
gəlib-gedirdi, tanıyıram.
Bilirsən, indi niyə görə bu söhbəti elə burdan, xəstəliyindən başladım,
çünki əslində
bu cəmiyyət və yaşadığımız
o zamanın müəyyən
şərtləri, müharibə
sənin üstünə
xəstəlik adlanmayan,
amma ictimai mikrobları, ictimai xəstəlikləri çox
yükləyib. O, zamanın
bütün ağrıları,
acıları, itkiləri,
təkliyi, hamısı,
elə bil sənin həyatından gəlib keçib. Ona görə sən 85 yaşına gəlib çatmısansa və bunların hamısına dözmüsənsə, bu,
qəhrəmanlıqdır. Mən onu fikirləşirəm,
bilirsən?
M.İ. - Çox sağ ol, Sabir! Adam istər-istəməz, dörd
divar arasında özünlə baş-başa
qalır. Bir xəstəliyin,
bir sən, bir də, səni
narahat edən hisslər, duyğular... Və gedirsən dünyanın o başına,
sonra gəncliyindən
üzü bəri gəlirsən. İndi burda,
səninlə mənim,
canınız sağ olsun, gəlmisiniz, xoş gəlmisiniz, səfa gətirmisiniz, səninlə mənim həyat yolum qəribədir. Bəlkə
də Arazla Kürə bənzəyir.
Ayrılırlar, birləşirlər,
ayrılırlar birləşirlər,
gəlib sonra tam birləşirlər, Xəzərə
tökülürlər. Allaha
çox şükür
ki, varsan, Allaha çox şükür
ki...
S.R. - Sən varsan, Allaha çox şükür
ki! Sən məndən
böyüksən yaşda.
Sənin o əzmkarlığından,
o təkliyə dözüb,
o inadkarlıqla öz
həyatını qurmağından
çox şeylər
götürmüşəm, onlar mənə təsir edib. Mən onu etiraf
eləməliyəm, deməliyəm.
Yəni mən böyük ailədə böyümüşəm, amma
sən də elə bizim ailədə oğul kimi qəbul olunurdun.
M.İ. - Doğrudur.
S.R. - Sənə o cür baxırdılar bizim evdə. Sən də gözəl bir şeir yazmışdın
- "Ana payı". Gözəl
bir şeirdir, əlbəttə. Mən bu sözü niyə dedim? Mən bu söhbəti
ona görə başladm ki, sənin həyat yolun bizim cavanlarımız üçün bir örnək olmalıdır.
Ərköyün, ondan
sonra, hazırın naziri, səbirsiz, dözümsüz, hər
şeyi əziyyətsiz
görmək istəyən
müəyyən bir nəsil var. Hətta ədəbi nəsil də var, hər şeyi istəyirlər onların qabağına hazır gətirsinlər.
Sənin həyatın
bir örnəkdir. İyirminci yüzil, İkinci Dünya müharibəsi və onun gətirdiyi faciələr, o faciələrdən
keçən bir kənd uşağı nə cür özünü dünya miqyasına çıxara
bilər. Bax, bu məsələ var. Yadındadır, Hüseyn
Arif zarafat edirdi, sənin haqqında deyirdi: "Canım üçün,
Əsrək kənddən
gəlib Tovuza çıxmamış, bir
də gördük, Bakıdadır, Bakıda özünə yer eləməmiş, bir də görürdün, Moskvadadır". Bu bir örnəkdir. İstəyirəm,
sən öz dilindən müəyyən
şeylər deyəsən.
M.İ. - Sabir, indi, həqiqətən, bu gün, burda bizi lentinə alan kameranın önündə, oğlumuzun
da iştirakı ilə,
niyə bir başqası yox, Sabir Rüstəmxanlı var? Və
bu yol da, ta dünyanın o başından
başlayır hardasa.
Yəni o zaman nə
Sabir Rüstəmxanlı bugünkü
Sabir Rüstəmxanlı idi,
nə Məmməd İsmayıl bugünkü
Məmməd İsmayıl
idi. Ağrılarınla,
acılarınla, sevinclərinlə,
uğurlarınla, uğursuzluqlarınla
bu deyildin. Niyə bir başqası
yox da, Sabir Rüstəmxanlı?
Niyə bir başqası yox da, Məmməd İsmayıl?
Bu seçim nə seçimiydi. Həqiqətən
də, baxırsan ki, sənin sağında, solunda adamlar vardı, dostlar vardı, yaşlılarımız
vardı, bizdən bir az yaşlılar,
bizdən bir az cavanlar, mənim
də. Amma nəticə
etibarilə dənizə
can atan çaylar misalı koşturduk, koşturduk, koşturduk. Bizim bu koşu
bizim bu dostluğumuza əngəl
olmadı, əksinə,
daha da birləşməsinə,
daha da möhkəmlənməsinə
səbəb oldu. Həm də gətirib bir yerlərə çıxardı.
İki hardasa inadkar, ürəyimi, enerjimi...
S.R. - Bəli, bir-birilə yola getməyən, dalaşan,
güləşən, yıxılan,
yıxan.
M.İ. - Həqiqətən
də, o zaman bu zamanları, dışarıdakılar
yox, bizə kənardan baxanlar yox, biz özümüz də bəlkə düşünməzdik.
S.R. - 1966-cı ildə
birinci kitabın çıxmışdı, o kitablar
müzakirə olunanda,
Natəvan klubunda oxuduğun şeirlərdən
tanımışdım səni:
"Sən məni dünyaya gətirdin, ana, sənisə, dünyadan aparıram mən". Mən elə onda Məmməd İsmayılı tanıdım
və sevdim. Elə o iki misra tanıtdı səni, elə bil ki, tale ordan başladı, yaxınlıqlar
ordan başladı. Və əslində sənə ədəbiyyatda,
Azərbaycan şeirində
xüsusi mövqe, xüsusi yer qazandıran, səni Məmməd İsmayıl
edən elə o ilk şeirlərində gətirdiyin
havadır. Ona görə
də mən təxminən bilirdim, kiminlə oturub-dururam; sən bilməsən də. Mən hələ cavan idim, amma bilirdim,
kiminlə yoldaşlıq
edirəm. Sənin ilhamının gur havası, şair nəfəsin artıq uzaqdan adamı vururdu, yəni təndir havası kimi... Başa düşürsən? Bu, belədir.
Yəni sən cavanlıqdan yetkin gəlmişdin. Bəziləri
iməkləyə-iməkləyə gəlir, sən elə Tovuzdan kükrəyə-kükrəyə gəlmişdin. Sənin başçılığının altında "Gənclik"
jurnalının özü
də Azərbaycan mətbuatının səsidir
və orda yetişən uşaqlar da
Azərbaycan şeirində
yeni bir yoldadırlar.
İndi qayıdaq, sənin
"İz" romanına.
Çox gözəl romandır, şübhəsiz.
Amma o izi sən, həm də gənclikdən başlamışdın.
M.İ. - Bizim yaşıdlarımızdan, əlbəttə
ki, mən səndən
xeyli böyüyəm,
o illərdən, əlimizdə-ovcumuzda
qalan, dost dediyimizdə,
indi sən varsan.
S.R. - Kimlərlə
görüşürdük, kimlərlə bir yerdəydik: Fərman Kərimzadə, Musa Yaqub.
M.İ. - Allah hər ikisinə də qəni-qəni rəhmət
eləsin.
S.R. - Məmməd
Aslan.
M.İ. - Hamısı
da istedadlı adamlar idi.
S.R. - Hamısı güclü adamlar idi.
M.İ. - Həqiqətən
də, elə idi.
S.R. - Hər biri bir xarakterliydi.
M.İ. - Ayrı-ayrılıqda
ədəbiyyatı çiyninə
alıb aparacaq adamlar idi. İndi bir-bir özün fikirləş ki, Fərman
Kərimzadə, Məmməd
Aslan, ondan sonra Musa Yaqub, saydıqca, sayacaqsan. Hər birisi ədəbiyyatın
ana qolunu təşkil
edəcək gücə
sahib idilər. Amma nə
yaxşı ki, bizim çevrəmiz oldu, o çevrənin qanadları
oldu, güclü qanadları oldu, canın sağ olsun. Sənin varlığın elə özü burda və sənin varlığın bizim hamımızdan fərqli varlıq idi. Sən birləşdirici adam idin, mən
yox. Sən dostlar arasında həmişə birləşdirici
rolda olmusan. İntellektinlə, düşüncənlə,
dosta can yandırmağınla,
bu şəkildə...
Sənin bizim ədəbi cameədə,
ədəbi ictimaiyyətdə
ayrıca yerin var, həqiqətən. O mənada
ki, hardasa konfliktləri
aradan qaldıran, hardasa güzəştə
getməməyə haqqı
olan, həm də güzəştə
getməyi bacaran birisiydin, bu çox önəmlidir.
Bir var ki, istedadı yoxdur
adamın, bir az ona yaxınlaşır,
bir az buna; bir də var, istedadı da var, amma həm də dostlar arasında o bağların daha da möhkəmlənməsinə səbəb olacaq bir xarakterə sahibdir. O sənsən, açığı! Maşallah,
o istedadınla da, o ictimai
mövqeyinlə də,
ölkədəki yerinlə,
sadəcə, birləşdirici
mövqedə qalmadın,
daşıyıcı mövqedə
çıxdın, aparıcı
mövqedə çıxdın.
Bir də çox böyük bir şeydir. Yəni belə baxanda, yollar boyu bizim
sağımızda, solumuzda
nə qədər adamlar vardı. Şairlər vardı, yazıçılar vardı.
S.R. - Sənə deyim, Çingiz Əlioğlu ilə Nüsrət Kəsəmənli
də mənim dostlarımdı. Üçlüyümüzün
də bir yeri vardı. Onlar da tez-tez küsürdülər, onları
da mən barışdırırdım.
M.İ. - Deyirəm də. Həqiqətən
də, elə idi.
S.R. - Vallah, elə idi. Sən
onu yaxşı tutmusan. Nə isə. Çox dəyərli adamlar idi. Mənim yadıma gəlir, Xutorda Fərman Kərimzadənin balaca bir otağı vardı və yadımdadır, qarışqa
xətti ilə yazırdı, heç kim oxuya bilməzdi
onu. Bizi çağırırdı yeni əsərini dinləməyə,
oxusun, biz qulaq asaq. Sevinirdik ki, 20 səhifə, ya cəmi 15 səhifə yazıdır. Bəzən
kənd kimi peçin qırağında
otururduq. Amma bu 20 səhifə qurtarmır, çünki o qədər
xırda yazıdır
ki.
M.İ. - Allah qəni-qəni
rəhmət eləsin!
S.R. - Yadımdadır,
"Axırıncı aşırım"ı
da bizə o cür oxumuşdu, sonra "Xudafərin körpüsü"nün
də böyük bir hissəsini bizə oxumuşdu. Sonra onun dəyərli bir əsəri vardı, bizə oxumuşdu. Zəngəzur
hadisələri haqqında,
saz havasının adı nə idi? (Söhbətdən sonra yadıma düşdü ki, o əsərin
adı "Cəlili"
idi - S.R.). Çox maraqlı bir əsərdi. indi də yadıma gəlir, Zəngəzurda Nilişinin dəstəsi bizim adamlara nə zülmlər eləmişdilər, qadınların
belinə qaynar samovar bağlamışdılar, onların
hamısı o əsərdə
yazılmışdı. O əsər
sonra itdi. O əsər bəlkə də getdi düşdü
Dövlət Təhlükəsizliyinin
əlinə. Nə isə, bir hansısa
kanallasa itdi. Onun hamısını bir otaqda oturub
bir yerdə oxuyurduq. Bu cür hava vardı ədəbiyyatda, bir inad vardı ki, biz Azərbaycan tarixinin həqiqətlərini üzə
çıxaracağıq. Bax, sən indi
deyirsən, o tale məsələsindən
çox yazırsan. Sənin dediyin o tale məsələsi, həm
də Azərbaycanın
taleyidir, o tale ki, onu bu gün gətirib
bura çıxardıb.
O tale ki, onu bütün
30-cu illərdən, 40-cı illərdən, bu qədər düşmənçilik
arasından gətirib
çıxardıblar. Ona görə
də sən tək öz taleyini yazmırdın ki, sən bütün bir nəslin taleyini yazırdın. Bu gün də sənin şeirlərində
tale məsələsi var. Sən
özün də həmişə deyirdin:
"Mənim taleyim mənə bunu verib; gəlib çıxacam 85-ə, 90-a! Qismətm
var, onu yaddan çıxarmaq olmaz!.." Bu, çox maraqlı bir yanaşmadır.
M.İ. - Əlbəttə,
sən çox doğru deyirsən. Mənim göydə Allahdan, yerdə özümdən başqa
sığınacağım olmayıb. Sonrakı dostluqları demirəm.
S.R. - Hər şeyi özün eləmisən.
M.İ. - O mənada nəyə sığınacaqdım?
Yəni taleyimə də güvənməyib,
taleyin də varlığına inanmayıb
nəyə inanacaqdım?
Bir də var ki, fikrində
tutursan ki, əgər,
məsələn, tutalım
ki, mənim pulum qurtarıbsa, gedib atamdan alaram. Əgər mənim birisiylə davam olsa, dalaşsaq qardaşım köməyə
çatacaq. Bunların
heç birisi olmadığı yerdə
qeybdən bir səs gəlir, tale adlı bir səs
deyir ki, mən burdayam. Yəni sığınacaq yeri olaraq. Yoxsa, tale əllə tutulacaq, gözlə görüləcək
bir şey deyil ki?! Bir də dostlar, yəni belə götürək də. Fərman Kərimzadəyə Allah qəni-qəni
rəhmət eləsin.
O olmasaydı, sən olmasaydın, o illər Xutorda oturub Fəman Kərimzadənin
qarışqa xəttinə
özü də qəribə də oxumağı vardı. Yığırdı bizi başına. Oralardan, buralara gəlmək asan olmadı. O illərdə sığınacaq
başqa elə də böyük güc yox idi.
Və bir-birimizə sığına-sığına, bir-birimizə dəstək
ola-ola, bir-birimizin yazılarından
güc alaraq və bir az
da təcrübə qazanaraq
bir yerə gəlib çıxmaq şansı yarandı. Niyə Fərman Kərimzadə, niyə
Sabir Rüstəmxanlı? Bu suallar da çıxır
ortalığa. Deməli,
bunların niyəsinin
cavabını da o tale verdi.
O tale ki var, o tale sənin də
yerində oturub, mənim də. Allah qəni-qəni rəhmət
eləsin.
S.R. - Deyirdim, Fərman, sən elə Ermənistandan sizin nəsli köçürdüblər Beyləqana.
Ondan əvvəllər,
Kərbəlayi İsmayıl,
Abbasqulu bəy Şadlinski dönəmindən
bəri o camaat bir neçə dəfə köçüb,
İqdıra - Türkiyəyə,
İrana. "Sən bu tarixi qələmə
alsan, Balzak kimi silsilə romanlar yazarsan". Zarafata deyirdim. Amma Fərmanda o güc vardı və Fərman elə bu tarixi yazırdı.
52 yaşında getdi.
M.İ. - Bəli, 52 yaşında. Dili də, yaratdığı xarakterlər
də, üslubu da başqa idi... başqa bir şeydi. Tamam xamdan çökmək idi. Fərman Kərimzadənin üslubu
da, necə deyim, qələmə aldığı
mövzular da yaşıdlarından
çox fərqli idi. Elçin deyildi, Anar deyildi,
özüydü.
S.R. - Bəli. Yatırdıq, dururduq, yola gedirdin, səfərə gedirdin, gəlirdin, elə bil kimsə sənə kənardan deyir, üz-üzə gələndə görürdüm,
gözlərin qıyılıb,
başlayırdın: "Deyir!"
Başlayırdın şeiri
deməyə. Elə bil özün demirdin, sənə göydən gəlirdi, kimsə deyirdi sənə, ilhamın deyirdi sənə. Yaddaşın çox gözəldi. Onların hamısını yadında
saxlayırdın. Sonra qırıq-qırıq
qəzetlərə, ora-bura
yazırdın, misralar,
bəndlər... Sonra
görürdüm ki,
onlar çevrildi gözəl bir şeir oldu. Sənin də üslubun gözəldi, çünki yolda idin, izləyirdin, maşında, yolda, jurnalistikada. Oturub yazmağa imkan yox idi.
M.İ. - Belə götürək də, sənə qəribə gəlmirmi ki, o zamankı ədəbi ictimaiyyətdə,
nə Sabir Rüstəmxanlının Sabir
Rüstəmxanlı mövqeyi
vardı, nə də Məmməd İsmayılın Məmməd
İsmayıl mövqeyi
vardı. Biz oralardan, oralardan, tale bizim əlimizdən
tutdu; sağımızda,
solumuzda çox güclü rəqiblərimiz
vardı. Nə mənada rəqiblər? Deyək ki, bizdən əvvəlki ədəbi nəsillərə
baxsan... Belə götürək də, bizdən əvvəlki nəsillər kimlər idi? - Məmməd Araz idi, Cabir
Novruz idi, Nəriman Həsənzadə
idi...
S.R. - Tofiq Bayram idi.
M.İ. - Bunların sağında, solunda, arxalı, yazıçı
oğlanları yox idi. Yəni pis mənada demirəm, yaxşı mənada deyirəm. Biz, həm istedadlı adamlar ilə, həm də arxası, mövqeyi olan adamlarla mübarizədə, ədəbiyyatda
yerimizi tuta bildik. Bu elə asan şey deyil.
Biz, həm ədəbiyyata
gəldik, həm də bir-birimizlə dostluğa gəldik, arxasız ola-ola bir-birimizə
arxa olmağa gəldik. Ədəbiyyatın
da axarı buymuş, ədəbiyyatın da taleyi
buymuş, bəlkə
də, kim bilir.
S.R. - İndi bir şeyi deyim. Bax, sən Əsrik
dərəsində, balaca
ev, ana, alma ağacı...
Sonra o şeir də qeyri-adi şeirdir...
M.İ. - Biz dörd nəfərik?
S.R. - Hə. Və sənin çoxlu elə şeirlərin var. Deməli,
sırf bir şəxsi həyatdan bağlı, belə deyək, Azərbaycanın
bir kəndindən gələn, özəl bir mühitdən gələn şeirdir bu.
İlk baxışdan düşünürsən
ki, bu cür şeirlər, ancaq o mühiti bilən adamlara doğma ola bilər. Lakin birdən-birə
Məmməd İsmayılın
o cür şeirləri
rus dilinə çevrildi, başqa dillərə çevrildi
və birdən-birə
məlum oldu ki, bu şeirlər dünyanın hər yerində sevilən, qəbul olunan şeirlərdir. Bax, bunun sirri nədir?
M.İ. - Çox doğru deyirsən. Məsələn, mənim
"Biz dörd nəfər
idik" şeirim əslində ədəbi
pasportum olub. İndi burda and içməyin mənası yoxdur. Avropada son on ildə xeyli tanındım. O da bəlkə Türkiyədə
yaşamağımla bağlı
idi. Okeana açılış daha
asan idi, nəinki Azəbaycandan.
Amma ilk başlanğıcda tərcümələrin yüzdə
doxsanı o şeirə
görə, o şeiri
ilk öncə çevirirdilər,
yayırdılar, dəfələrlə
soruşurdular ki, bəs
sən bunu hardan tapmısan, necə olubdu bu? Əslində bu mənim həyatımdı.
Biz dörd nəfər idik,
Təpəl qoyun idi,
Gözəl alma idi,
Anam idi,
məndim...
Bu şeiri yazmaq mənim qəhrəmanlığım deyil,
tərcümeyi-halımın qəhrəmanlığıdır. Çoxları bilmir ki, tərcümeyi-halımın özüdür.
Bu mənim kəşfim
deyil. Amma nəticə
etibarilə, sanki mən bu kompozisiyanı
qurmuşam.
S.R. - "Ağacdələn"
şeiri də o cürdür. Yaşamasan,
görməsən, kim
onu yaza bilər?
M.İ. - Deyirəm də, yəni o da tale işidir. Bəzən talelərimiz şeirə çevrilir, bəzən şeirlərimiz taleyimiz olur, bizim həyatımızı
bəlirləyir, bizim
yönümüzü bəlirləyir.
S.R. - Əlbəttə,
şeir ayrı, povest ayrı. Məsələn, Çingiz
Aytmatovun "Cəmilə"
povesti əgər Lui Araqon tərəfindən fransız dilinə çevrilməsəydi, onun
uğurlu dalğası
olmasaydı, bəlkə
də Çingiz Aytmatov sonra dünyada bu cür tanınmayacaqdı.
İlk uğurlu işi
uğurlu bir adamın əli ilə çevrildi və o cür də müəllifin ədəbi taleyində rol oynadı..
M.İ. - Yüzdə yüz elədir. Məsələn, belə
bir tale Fərman Kərimzadəyə qismət
olsaydı, fantastika olardı.
S.R. - Mənim nəzərimdə heç
İsa Muğanna Çingiz
Aytmatovdan balaca yazıçı deyil.
M.İ. - Yüz faiz elədi.
S.R. - Amma Azərbaycan
dil mühiti balaca olduğuna görə dünyaya çıxmaq çətindir.
Məsələn, o, əsərlər
yazaydı, ispan dilində...
M.İ. - Ədəbi
tale var, bir də tale vardı. Xoşbəxt o adamdır ki, ədəbi taleyi ilə, yəni yaradıclıq taleyi ilə şəxsi taleyi arasında möhkəm bir vəhdət olur, bağlanır. Deyək ki, bizim evdə həmişə arı olub, hətta 16 arımız olduğunu xatırlayıram,
evimizin qabaq tərəfində. Bəzən
arıçı qışda,
payızda bərəmumla
arının pətəyinin
ağzını qapadır
ki, arılar qışda
getməsinlər, soyuq
olmasın, ordan soyuq girməsin içəriyə. Yazda unudur, o qutunu aça bilmir ki, arılar təzədən
başlasın işləməyə.
Unudur, bir də ayılıb qapağı qaldırıb
görür ki, arıların
hamısı qırılıb.
Yaradıcı insan
da, məncə, ona bənzəyir. Çingiz
Aytmatovun da bəxti onda gətirdi ki, "Cəmilə"ni yazdı.
"Cəmilə"ni yazmaq,
bəlkə də qəhrəmanlıq deyildi,
tale deyildi. Tale o idi ki, o, Lui Araqonun əlinə keçdi, Parisdə çap elətdirdi və dünyada məşhur oldu. Məsələn, belə götürsək
ki, o tale Fərman Kərimzadəyə
qismət olsaydı, bir hekayəsi beləcə uğur qazansaydı, arxasını
gətirəcəkdi.
S.R. - O cəhətdən
mən hesab edirəm ki, yaradıcılıq
taleyin uğurludur sənin, kifayət qədər tərcümə
olunmusan, Rusiyada kifayət qədər yaxşı tanınırsan
və rus dili vasitəsilə də bir sıra
Avropa ölkələrinə
çıxdın. Avropa
olsun, Türkiyədə
yaşayanda da çıxdın,
Türkiyənin özündə
də kifayət qədər məşhur oldun. Bu da var. Təbii ki, Azərbaycanda, indi öz mühitimizdə bilirəm, narazılıqların
var, bizim mühitimizdə
müəyyən ziddiyyətlər
var. Mən o barədə
danışmaq istəmirəm,
sözün doğrusu,
ehtiyac da yoxdur.
M.İ. - Sabir, sənin əziz canın üçün, canım
ağrıyır, Allaha
and olsun. Heç kim umrumda deyil.
Bilirsən, nəyə
görə.
S.R. - Xəstəxanaya
nə vaxt desən, gedə bilərik. Bakının hər yerində xəstəxanalar var.
M.İ. - Sağ olasan, qardaş. Yəni desəm ki, mən sonu fikirləşmirəm,
əvvəli fikirləşmirəm,
yalan olar. Amma ədəbi təcrübə
də, həyat təcrübəsi də göstərir ki, sözə
verilən ömür
varsa, yəni qəsdən mən sözə ömrümü
verdim ki, məni yaşatsın, anlamında
yox.
S.R. - Onu bilmirsən ki. O tale işidir.
M.İ. - Narahatçılıq
olunacaq bir şey yoxdur. Çünki bu dünyada elə bir adam yoxdur
ki, sonu ölümlə
gəlməsin. Və
Allah ucadır, böyükdür
ona görə ki, ölümü bu dünyada var edib, doğumla bərabər ölüm də var. Yoxsa, ölüm olmasaydı, insan nə olardı?
S.R. - Çanaqqalaya
gəldim. Deyirdin, velosiped sürürəm,
saatlarla gəzirəm,
istirahət edirəm.
Orda da gəldim səni tapdım, səni gördüm.
M.İ. - Canın sağ olsun. Sən elə qardaşsan, elə dostsan! İndi burda, həqiqətən də,
Sabir bəyin ədəbi
ictimaiyyətdə, həyatımızda
ayrıcalı bir yeri var. Mənim şəxsi həyatımda
da ayrıcalı bir yeri var.
S.R. - Məmməd, qısaca soruşsam, keçib gəldiyin bütün yoldan ümumiyyətlə razısanmı?
M.İ. - Çox amansız bir sualdı. Daha doğrusu, cavabı da çətindir. Səmimi
deyirəm. Niyə razı deyiləm? Yəni gücümün yetdiyi qədər razıyam. Belə götürəndə, mənim
potensialım mənə
məlumdur. Ortalığa
çıxardıqlarımızdan da, kənar adamlar bizim haqqımızda da bir şey söyləyə
bilərlər ki, yazıçı
kimi, şair kimi, tənqidçi kimi, hansı yerə sahibik, bizi onlar müəyyən
etsinlər. Yəni yollar boyu həyat
şərtlərimi deyim,
arvad-uşaqmı deyim,
yolumuza əngəl olacaq o qədər güclər olub ki... Tovuzdan - Əsrik kəndindən gəlmək,
Bakıda özünə
yer eləmək, Sabir
Rüstəmxanlı kimi
dostlar tapmaq, filan. Bunlar reallaşandan
sonra qalanı çox asan şeydir. Məmməd İsmayıl ilə Sabir Rüstəmxanlı dost olublar.
Burda nə var ki? Amma reallaşana qədərki
yolda xeyli problemlər yaşanır.
S.R. - İndi, bax, sən potensial deyirsən. Səni çox incitmək istəmirəm. Mən - sənin yaxın dostun, sənin publisistik dilini bilirəm, danışıq
dilini bilirəm, sənin nə qədər zəngin xalq dilindən qidalandığını çox
gözəl bilirəm,
şeirindəki nəsr
qanadlarından, xətlərindən
də xəbərim
var. Amma heç vaxt ağlıma gəlməzdi,
sən "İz"
romanını yazarsan,
yaza bilərsən. Çünki roman yazmaq səbir istəyir, oturmaq istəyir. Sən də oturan deyilsən axı. Sonra o roman çıxdı
ortaya. Mən "İz" haqqında bir yazı yazmışam
və başqa yazılar da var. Amma hesab edirəm ki, o bizim müasir nəsrimizdə qiymətini almayıb. Dilinə görə kimlə müqayisə eləyərdim, məsələn,
Mövlud Süleymanlının
"Köç"ü ilə
müqayisə edərdim.
Mövlud kifayət qədər dəyərini,
qiymətini alıb, onun haqqında çox danışılıb,
tənqid də olunub, tərif də olunub. Amma "İz" düşdü
mürəkkəb dönəmə
və o, səssiz keçdi getdi. Əslində keçib getməyib, mən istəyərdim ki, onun dəyəri, dili, kifayət qədər yaxşı dəyərləndirilsin,
görülsün. Yəni
sən bir nasir kimi potensialından
istifadə etməmisən.
Habuki Fərman Kərimzadəyə dediyim
kimi, sən də öz taleyinlə və Əsrik dərəsinin hadisələri ilə bağlı silsilə nəsr əsərləri
yaza bilərdin.
M.İ. - Həqiqətən
də, mən yaxşı bir nasir ola bilərdim.
S.R. - Bəli, mən o ruhu "İz"də gördüm.
M.İ. - Bəli, həqiqətən də,
çoxlarının nail ola bilməyəcəyi səviyyəyə
qalxa bilərdim. Sonra bir az özüm
öz həyatımı
problemlərə soxdum.
Bax, qardaşsan da, mən səndən gizləmirəm. Bəzən
gecələr düşünürəm,
deyirəm ki, filan şeyi niyə eləməliydim? Qardaş,
bax, Yazıçılar
Birliyinin qurultayıdır
hə... Anarın sənə nə pisliyi keçib? Səni nümayəndə
kimi Tükiyədən
dəvət edib, gəlmisən. Gəlmisən,
burda da poeziya ilə bağlı məruzələrdə geninə-boluna
təriflənirsən, salam
verirlər, salam alırlar, "orda oturma, burda otur",
deyirlər. Sən durub-dururkən Yazıçılar
qurultayında Anarı
tənqid edirsən. Yəni bunu bir qardaşın kimi dedim sənə.
Yoxsa, ayrı bir niyyətim yoxdur.
S.R. - Anarla çox söhbət eləmişəm. Anarın
sənə xüsusi bir mənfi münasibəti yoxdur. Anar sənə, məncə, öz nəslindən olan güclü bir şair kimi hörmət edir.
M.İ. - Tamamilə doğrudur. Yazıçılar
qurultayındaa sən
durub danışırsan,
nə ehtiyacın var?
Danışdın, nə
oldu, sənə "Əhsən!" dedilər,
Anar yenə Yazıçılar Birliyinin
sədri kimi qaldı. Səninlə dostdur axı Anar! Çıxışımda
da dedim, biz Anarla dostuq, amma bu
olsa, yaxşıdır,
elə olsa, yaxşıdır.
S.R. - Sənin televiziyadan getməyində
də ona bənzər bir şey oldu. Yəni televiziyada sənə qarşı xüsusi bir kapmaniya yox idi
ki! Sən Azərbaycanda
başqa bir yerdə qalıb, başqa bir şəkildə işini
davam etdirə bilərdin.
M.İ. - O qədər səhvlər eləmişəm
ki! Mən 10 gün-15 gün,
nə qədərsə,
işə çıxmadım,
sonra köməkçisi
zəng elədi, getdim yanına. Heydər Əliyev məni qəbul elədi. Allah qəni-qəni
rəhmət eləsin.
"Hara gedirsən, nəyə
edirsən?" Dedim,
"yox, yorulmuşam,
gedim, dincəlim".
"Nə dincələcəksən?
Mənim bu Azərbaycanda 5-6 ziyalıya
hörmətim var, biri
də sənsən".
Sənin əziz canın üçün,
balamın canı üçün. "Getmə
qal, işlə!"
- dedi. Yox, tutdurdum ki, gedəcəm. Hə, nə deyəcəklər, niyə
deyəcəklər. Əbülfəz
Elçibəy, İsa Qəmbər,
Pənah Hüseynov...
məsələn, kimlərsə
deyəcəklər ki, Heydər
Əliyevlə qaldı
işlədi. Hə, desinlər. Adam mənə
dedi ki, 5-6 ziyalıya hörmətim var Azərbaycanda,
onlardan biri sənsən, hara gedirsən?
Yox, mən başqa komanda ilə gəlmişəm,
onlar gedir, mən də gedirəm. O hansı komandadır, hanı bunlar, səni zəng edib bir dəfə axtardılar ki, hardasan, bu nə mərdlikdir,
nə cəsarətdir?
Və insan yollar boyu elədiyi
səhvi düzəltmək
istəsə də, düzəldə bilmir. Həyatdır da. Amma gəlirsən
bir səviyyəyə
çıxırsan və
hesabat verirsən özünə ki, bu, lazım idimi? Bunlar dünən yox, srağagün Kommunist partiyasının üzvləriydi... nə bilim, nə olacaq. Situasiya dəyişir və adamların içərisindəki
əsl gerçəklik
çıxır ortaya
ki, sən demə, bunlar sənin Vətənini də, torpağını da səndən
daha artıq istəyiblər. Sən şair kimi, qızmar başla yeri gəldi, gəlmədi, dediyin sözləri bunlar zamana yaymışlar, zamanı gözləmişlər.Və
zaman gəlir, Şuşa
qayıdır, Stepanakert Xankəndi
olur.. Bunlar qeyri-adi şeylərdi.
S.R. - Futbol yarışı keçirir.
Və yaxud o möhtəşəm parad!
M.İ. - Sən bunu deməyəcəksən,
ona görə ki, Əbülfəz Elçibəy
zamanında olmadı,
Heydər Əliyev zamanında oldu? Bunu etiraf edəcəksən
ki, sənin tərəfindən,
sənin yaşadığın
dünya düzəlsin.
Ən azından, sənin düşündüyün
dünya düzəlsin.
Bu anlamda qəribə
bir zamandan keçib gedirik, açığı. Xüsusilə,
türk dünyasıyla
bağlı görülən
işlər! Ayrı-ayrı
türk bölgələrinin
prezidentlərinin bir araya gəlməsinə, türkçülüyü savunmasına
deyəcəksən ki, yox,
bunlar dünən yox, srağagünün kommunisti idirlər, bunlardan nə olacaq? Sən demə, bunlar kommunist olsalar da, içlərində böyük
türkçülük, böyük
vətən düşüncəsi
var. Sonra deyirsən ki, halal olsun, gör, bunlar nə iş görürlər! Bunlar çox böyük işlərdir!
S.R. - İndi bir şeyi də soruşum. Ədəbi gəncliyi izləmək imkanın olur?
M.İ. - Demək olar ki, yox. Çox
sağ olun ki, gəldiniz. Bu arada eni-uzunu 2 metr bir otaqda qalırsan,
televiziya da var, amma bir də var ki, dostunla nəfəs-nəfəsə,
türklər demişkən,
sıcak-sıcağa görüşürsən.
Bunun bir başqa yeri var. Çox sağ olun. Gəldiniz.
S.R. - Bilirsən ki,
biz hamımız Məmməd
Arazı çox sevirik. Bir yerdə qaldığımız illərdə
çox xatırladığın,
daha doğrusu, şeirini dilə gətirdiyin bir neçə adam vardı. Biri Əli Kərimdi, biri Məmməd Arazdı. Biz
tez-tez şeirlərini
deyirik. Məmməd bizim əzizimizdi. "Məmməd əmi" deyirdik. Amma xəstələndi,
o mənim gözümün
qabağında oldu. Danışmaq istəmirəm.
Xəstələndi, xəstə
vaxtı da gedirdim, tez-tez görüşürdüm.
İndi sənə aid eləmək
istəmirəm bunu. Səninlə oturmuşuq,
söhbət edirik, sən rahatsan oturanda. Elə bir vaxt gəldi,
gördüm Məmməd
oturanda da rahat deyil. Əsir, başa düşə bilmirəm danışığını,
çətinlik çəkirəm.
Dedim: "Məmməd
əmi, məndən incimə, tez-tez yanına gəlmirəmsə.
Sən yeriyəndə
Yazıçılar İttifaqının
dəhlizləri, döşəmə
titrəyirdi. İndi sənə
baxa bilmirəm". Fikirləşirdim, gəlib
səni elə vəziyyətdə görəcəm
ki, sənə də əziyyət verəcəm,
özüm də əziyyət çəkəcəm.
Bəzən elə olur. Amma həm də sevinirəm ki, gəldim. Məmməd Araz xəstə idi, amma şairlərin
içində ən sağlam şair idi. İndi hərdən şeirlərinə sosial şəbəkədə baxıram,
şeirlərin çox
sağlamdı, xəstəlikdən
uzaqdır, misraların
cingildiyir, saz simi kimi.
M.İ. - İnsan bu yaşında, bu vaxtında, açığını deyim,
gedir burnu ölümə dayanır.
Fikirləşirsən ki, mən
85-in içindəyəm də.
85 çox böyük
yaşdır. Bunu sənə yaşadan gücə min alqış,
min əhsən! Daha nə istəyirsən?
Amma ən mübarək
bir şey var ki, ölüm də zamanında gələ. İnsan rahatlığına
baxa. Ölüm insan üçün çıxış yoludur,
bütün insanlar üçün çıxış
yoludur. Yəni xüsusilə xəstələr
üçün. Canın
sağ olsun, gəldiniz, bir xeyli dəyişdiniz əhval-ruhiyyəmi. Qismət
Allahdandır. Mənim
Allahdan arzum nədir, sənə bir dostum, qardaşım
kimi deyirəm. Allah məni zülmə salmasın. Bir şeirim
var, yaşaya bilməzdi
yetim bu qədər. Doğrudan
da, yaşatdı məni.
Bundan sonrası Allah kərimdir. Amma ən yaxşı çıxış
yolu ölümdür.
S.R. - Yaddaşında
şeir var?
M.İ. - Niyə yoxdur?
S.R. - Məsələn,
birini deyə bilərsən?
M.İ. - Biz dörd nəfər idik,
Təpəli qoyun idi,
Gözəl alma idi,
Anamdı, məndim.
Gələcək həyatın
xatirəsinə
Bizi atmışdılar
Yer kürəsinə.
Anam gözəlliyin
gəlinliyidi,
Alma meşəliyin
pöhrəliyidi,
Mən isə bəşərin körpəliyidim.
Vaxtınız olanda bir sıxın məni,
Görün, bir nəyəm,
Alma şirəsiyəm,
ana çörəyiyəm,
Qoyun südüyəm...
Hər ikinizə
təşəkkür edirəm,
gəldiyiniz üçün.
S.R. - Çox sağ ol, var ol!
Hazırladı:
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti. – 2024. – 3 fevral, ¹
4. – S. 2-4.