Qardaş Türkiyə, başın sağ olsun!
Atatürkün üfulu münasibətilə
Atatürkün
üfulu (burada: vəfatı) aləmşümul
bir hadisə oldu. Böyük adamın tabutu hüzurunda yalnız ağlayan türk milləti deyil, sözün geniş mənasıyla bütün
dünya dərin bir hörmətlə əyildi.
Türkiyənin
mutad olmadığı
(adət etmədiyi, alışmadığı), Qərbi
Avropa məmləkətlərində
dəxi əmsalı əndər görünən
müəzzəm bir şəkildə türk milləti əbədiyyətə
gedən Ata-öndərinə,
yeni Türkiyənin qurtarıcısı və
Türkiyə Cümhuriyyətinin
qurucusuna sonki borcunu ödədi.
17 milyonluq
xalq təsviri qabil olmayan bir
səmimiyyətlə, tək
bir adam gibi, təsənnisiz (burada: gənc-yaşlı
bilmədən) acı
göz yaşlarıyla
kəndisindən ayrılan
milli qəhrəmanına
ağlıyor. Yenilmək
bilməyən bir qəhrəmana ki, süqutun qorxunc günlərində qəhrəmana
deyil, bizzat millətə ağlayan türklərin gözlərini
silmişdi!..
Osmanlı
imperatorluğunun münkəriz
(inkar olunan, qəbul edilməyən) olduğu günlərdi. İki-üç əsrdən
bəri həzimətdən-həzimətə
(məğlubiyyət) uğrayaraq
yıpranmış imperatorluq
girdiyi ümumi hərbdə yediyi son darbə ilə qəti surətdə çökmüş
bir ənqaz (söküntü) halına
gəlmişdi. Atatürkün
gəncliyə xitabında
təsviri keçən
fəci və səfil bir vəziyyətə düşmüşdü!..
Bir ovuc türk vətənsevərləri
fəlakətin yeis (üzüntü) verən
ümidsizliyi içində
çırpınıyor, xilas
çarələri arıyorlardı.
Kimi ingilis himayəsi, kimi Amerika mandatı düşünüyordu; bu
surətlə heç
olmazsa, imperatorluğu
parçalanmaqdan qorumaq
istiyorlardı. Bir qismi də Sevr
müahidəsindən (saziş,
müqavilə) arta qalan əl-ayağı kəsilmiş Anadolunu daha fazla parçalanmaqdan
qorumaq üçün
çırpınıyordu. Halbuki xaraba imperatorluğu bir küll halında qurtarmaq artıq mümkün deyildi. Çünki "osmanlılıq
mədlulu (anlaşılan,
aydın olan) qalmamış mənasız
bir ləfzdən ibarətdi". Yeganə yapılacaq iş türklüyü bu tarixi ənqaz altından çəkib çıxarmaqdı. Qurtuluş
yalnız bu nöqtədən gələcəkdi.
Bu sirri isə hər kəsdən daha vazih (aydın, açıq şəkildə)
şəkildə sezən
o zaman ismi sadə Mustafa Kamal olan Atatürkdü!. "Nə ingilis himayəsi, nə Amerika mandatında deyil", o, qurtuluşu
"yal-nız hakimiyyəti-milliyyəyə
müstənid (burada:
əsaslanan), bilaqeydişərt
müstəqil bir türk dövləti təsis etməkdə"
görmüşdü. Onun
üçün dilem:
"ya ölüm və ya istiqlal!"
idi. Anadoluya o, bu dilemlə keçdi. Əfsanəvi istiqlal hərbini başaran qəhrəman başı Çanaqqala eklilləri (igidlik, bahadırlıq) üzərinə
Sakarya və Dumlupınar gibi zəfər taclarıyla bəzəndi. Tarixin üç böyük imperatorluğunu dizləri
altına alaraq, istədikləri gibi parçalayan qaliblər bir ovuc Anadolu
mücahidləri qarşısında
ricətə məcbur
qaldılar!..
"Başındakı
komandanı qaçmadıqca
türk nəfəri heç bir zaman qaçmaz" deyən böyük komandanın sözü doğru çıxdı:
Ölüm
bəratı "Sevr"
yırtıldı; İstiqlal
vəsiqəsi "Lozan"
yazıldı!..
***
Türkiyə
cəmiyyəti tarixi və ruhi pək
böyük bir sarsıntı keçirmişdi.
Səltənət və
xanədan məmləkəti
batırmış, millət
və inqilab vətəni qurtarmışdı.
Bu, zehinlərdə olduğu gibi, hisslərdə dəxi dərin inqilablar yapan bir həqiqətdi.
Bu həqiqətdən
doğan tarixi gərəkləri, əsrin
həqiqi ehtiyaclarını
Atatürk haqqıyla qavramışdı. Tarixin
incəliklərinə nüfuz
edən bir usta gözü ilə o, qalxan yeni Türkiyədə əski Osmanlı hökumətinin heç bir müəssisəsinə
yer olmadığını
görmüşdü. Bu
görüşü ilə
anadan inqilabçı
doğmuş bulunan Atatürk imperatorluqla bərabər yıxılan
müəssisələrə, təbiidir ki, milli hakimiyyət dövründə təhəmmül
etməyəcəkdi. Yeni
varlığın yeni
müəssisələri qurulacaq,
yeni oluşun yeni gərəkləri təmin olunacaqdı.
Orta
zaman anlamlarıyla bağlı səltənətlə
xilafət tarixcə etibardan düşmüşdü.
Başqaları səltənət
deyilsə də, xilafətə yeni şəkillər vermək
fikirlərinə düşmüşlər
ikən Atatürk kəndinə məxsus radikal yoldan getdi. Türklüyü yenilənməkdən mən
edəcək bütün
müəssisələri bir
mənzumə halında
mənə (ləğvinə)
qərar verdi.
Lozanda
milli hüdudları təsbit olunan yeni Türkiyə Osmanlı fütuhat siyasətilə dünyanın
hər tərəfinə
qoşturulan türk ünsürünün Vyana
dönüşündən bu günə qədər geri çəkilə-çəkilə, nəhayət, dayandığı
Ana Yurddu. Burada milli varlığını
kosmopolit dövlətçiliyin
tarixi ənqazı altından xilasa müvəffəq olan türk vəziyyətinin nə olduğunu anladı. Gerilik sadə Vyanadan, Hindistandan və Misirlə Qərbi Afrikadan Anadolu hüdudlarına doğru üfüqi bir şəkildə deyildi. Bir də çağdaş
mədəniyyətdən orta
zaman müəssisə
və münasibətlərinə
dayanan əmudi (şaquli) bir geriləmə vardı. Təhlükəli olan da bu idi.
Xaricə qarşı
ana topraqlarını müdafiə edən milli qurtuluş hərəkatının ən
böyük vəzifəsi
qurtulmuş yurdu düşdüyü bu yerdən ümumi mədəniyyət və
əsri cəmiyyət
səviyyəsinə yüksəltməkdi.
Atatürk üçün
əsl məqsəd də bu idi!..
Lozanı mütəaqib
Cümhuriyyətin həmən
elanıyla başlayıb
bir-birinin arxasından
gələn cəsarətli
inqilablardakı mürşidliyi
ilə Atatürk 15 yılın içində
Türkiyəni əsriləşdirmək
möcüzəsini göstərdi.
15 sənə içində
sıxışdırılan əsrlik inqilabların burada bir bilançosunu
yapmaq niyyətində
deyiliz, bunlar oxu-yazısı bulunan hərhangi türkün məlumu şeylərdir! Burada əhəmiyyətlə
qeyd edəcəyimiz şey yalnız Kamal Atatürk inqilabçılığıyla milliyyətçiliyində fərq
etdiyimiz ana amillərə işarət
etməkdən ibarət
olacaqdır.
***
Vaxtilə,
ozamanki məruf (bilinən, məşhur) ünvanıyla Gazi Paşaya aid olaraq çıxarılan
bir kitab üçün yazdığımız
məqalədə Atatürkü
"Qurtulan Şərqin
sembolu" (simvol, rəmz) - deyə tərif etmişdik. "Gazi Paşa bu yazımıza görə, həm Vaşinqton ayarında bir istiqlalçı, həm də fransız inqilabının
heroları (qəhrəman)
qiyasında bir inqilabçıdır".
Əcnəbi
müstəmləkəsi və
ya yarımmüstəmləkəsi
halında bulunan Şərq millətləri
üçün sadə
dışarıya qarşı
istiqlallarını qazanmaq
yetməz, bir də içəridəki
həyatlarını tamamilə
islah etmələri lazımdır. Şərqdəki
milli qurtuluş hərəkatlarının istiqlalçı
olmaqla bərabər, inqilabçılıqları dəxi
zərurətdir. Milli
qurtuluş hərəkatı,
eyni zamanda milli inqilab hərəkatıdır.
Bu zərurəti fövqəladə həyat
və bırakdığı
müəzzəm əsərilə
parlaq surətdə isbat etmiş bulunan Atatürk, həqiqətən də,
Qurtulan Şərqin semboludur!..
Türkiyədəki
milli qurtuluş hərəkatında Şərqdəki
milli qurtuluş hərəkatları üçün
örnək olacaq ən mühüm nöqtə bu hərəkatın mənəviyyatını
sövq edən düşünüş fəlsəfəsidir
ki, onun başlıca vəsfi nəqldən, yəni metafizikdən qurtularaq, əqlə - yəni pozitivizmə verilməkdir!..
Bu düşünüş
tərzinə sahib olmasıyladır ki, kamalizm əsrlik müəzzəm inqilabları
15 yıl içinə
sığdırmaq sehrini
göstərmişdir.
Atatürk
inqilabçılığında çox əhəmiyyət
verdiyimiz bir şeyi dəxi burada qabartmaq istəriz: Atatürk bir millətin xilasını yalnız kəndisindəki qüvvətdən
bəkləmişdir. Bu
fikir onun gəncliyə xitabında
bilxassə qabardılmışdır!..
Müəzzəm
əsərinin müdafiəsini
əmanət etdiyi türk gəncliyinə
"möhtac olduğun
qüvvət damarlarındakı
əsil qandadır! - deyən Atatürkün türk köylüsü ilə nəfəri haqqındakı səmimi fikirləri məlumdur. Ona görə, məmləkətin yeganə
əfəndisi köylüdür.
"Türküm deyənə
nə mutlu!" - bu onun çox
təkrarladığı bir
şüardır!..
Güvənib
inandığı bu millətin gələcəyi
demək olan gənclərə Cümhuriyyətin
mühafizəsini əmanət
etdiyi gibi, Böyük Şef Cümhuriyyətin 10-cu yıldönümü
münasibətilə söylədiyi
tarixi nitqində yeni Türkiyənin hərəkət yolunu dəxi göstərmişdir.
Bu yol mədəniyyət
sahəsində insanlığın
ən yüksək səviyyəsinə çıxmaqdır!..
Kamal
Atatürkün əsrlik
düşmənlərlə təsis etdiyi məruf barış siyasətinin hikmətini yeni Türkiyəyə bu yolda hazırlanmaq
fürsətini ihzar etmək nöqtəsində
aramaq və anlamaq lazımdır! Tarixin kəndisini günün birində təkrar qarşılaşdıracağı
düşmənlə müvəffəqiyyətlə
vuruşa bilməsi üçün Türkiyənin
kəndi ayaqları üzərində durması
lazımdır! Bu məqsədi təmin üçün bu gün Türkiyə dün düşmən bulunduğu Avropa qüvvətlərindən əzəmi
surətdə istifadə
ediyor!.. Kəndilərinə
düşmən olaraq
doğduğu dövlətlərlə
bu gün yeni Türkiyə dostluqdadır və adəta, dünyada kəndisiylə hüsnü
münasibətdə olmayan
bir dövlət yoxdur! Balkanlarla Yaxın Şərqdəki
siyasəti isə onu dünyanın bu qismindəki barışın nazimi yapmışdır! Atatürkə
bir lider olaraq sadə Türkiyə deyil, Balkan Antantı ilə "Səadabad"
məmləkətləri dəxi
candan yanıyorlar!..
***
Kamal
Atatürk rejimi hərb sonunda zühur edən milli otoritəyə müstənid rejimlərin
birincisidir. Bu rejimlərin münəqqidlərcə,
ən zəif görünən tərəfləri
şeflik məsələsidir.
Müəssis şeflərin
vəfatından sonra rejimin halı nə olacaq? Bu reybi (şübhəli
) suala bilxassə yeni Türkiyə münasibətilə rast gəlinirdi.
Atatürkün
ziyaı (burada: itkisi) bir tərəfdən,
qəhrəman türk
millətinin son bilinməyən təəssürünü
mucib (gərəkən)
olmuşsa da, digər tərəfdən,
bu böyük hadisə türk millətinin böyüklüyü
ilə Atatürk əsərinin davamlılığını
daha qəti surətdə göstərmişdir!..
Bir
kərrə türk millətinin hadisə qarşısında səmimiliyinə
şübhə bırakmayan
fövqəladə təəssürü
Böyük Şeflə
Böyük Millətin
bir-birilə candan bağlılığını qabartmışdır. Sonra
gəncliyin mənəvi
Ataya qarşı göstərdiyi coşğun
əlaqə Atatürkün
kəndi təbirilə
"Mustafa Kamalların
20 yaşında olduqlarını"
isbat etmişdir! Daha sonra əlim
(burada: hüznlü) hadisəni xəbər verən rəsmi hökumət təbliği
"Kədərlərimizin təsəllisini ancaq və ancaq onun
böyük əsərinə
bağlılıqda və
əziz vətənimizin
hizmətində ararız.
Şurasını da hər şeydən əvvəl bəyan etməliyiz ki, ölməz olan onun böyük əsəri Cümhuriyyət
Türkiyəsidir. Hökumətiniz
içində bulunduğumuz
bu mühüm anda bu günə
qədər olduğu
gibi diqqətlə vəzifə başındadır.
Müəssəs olan
nizamı və vəziyyəti idamə (davam etdirmə) xüsusunu böyük türk millətinin hökuməti ilə tək vücud olaraq təyid və təmin edəcəyinə şübhə
yoxdur" şəklindəki
qəti və mətin ifadəsi ilə rejimin sarsılmayacağını təyid
etmişdir! Nəhayət,
cümhurrəisliyinə heç
bir tərəddüd
göstərilmədən İsmət
İnönünün həmən
ittifaqla seçilməsi
yeni rejim makinasının qurulu bir saat gibi
işlədiyini əla
surətdə göstərmişdir!..
Kamal
Atatürkün vücuda
gətirdiyi müəzzəm
əsər bütün
müəssisələrilə birlikdə yaşıyor. Mühüm bir yekun təşkil edən "Mustafa Kamallar" Atatürkün
çizdiyi milli inqilab yolundadırlar!
Böyük
millətin yürüdücü
kadrosu başına keçən İsmət
İnönü Atatürkün
məsailərinə ta
başdan iştirak etmiş, yeni Türkiyəni yapmaqda onunla daima bərabər
bulunmuş, bugünkü
müvəffəqiyyətlərin hüsulunda (hasil olma, vücuda gəlmə) unudulmaz əməklər sərf etmiş böyük şəxsiyyətdir! İnönü
adını tarixi hizmətini təqdir üçün İnönüdəki
böyük zəfərinə
işarətən kəndisinə
verən bizzat Atatürkdür. Lozan müahidənaməsi onun
himmətilə vücuda
gəlmişdir. Mədəni
hörümçək ağı
gibi saran dəmir yolları onun himmətilə vücuda gəlmişdir. Mədəni və kültür müəssisələrinin
bir çoxunda onun oynadığı böyük rol məlumdur. Uzun sənələr və dəfələrlə hökumət
başında bulunmuş,
rejimin bütün məsuliyyətlərini dəruhtə
(üstlənmə) etmişdir!..
Cümhuriyyət Xalq Firqəsinin Atatürkdən
sonra ikinci lideri o olmuşdur.
Sadə
hissə deyil, mühakiməyə dəxi
qüvvətlə xitab
edən bu bəliğ (burada: təsirli) hadisə və vaqiələr bizə Cümhuriyyət rejiminin bərdavam olacağını və Böyük Müəssisdən
sonra da böyük əsərin sarsıntısız davam edəcəyi qənaətini
veriyor. Dünyanın
hər tərəfində
bu hadisə yeni Türkiyə hesabına müsbət olaraq qeyd olunmuşdur!..
***
Dünyada
böyük adamlar yetirməklə məruf türk irqinin ən böyük oğlu Atatürk çağdaş dünyanın
dəxi böyük qəhrəmanı idi. Atatürkün hərb sonundakı böyük dövlət adamları və milli totalitar
rejim liderləri arasındakı mümtazlığını
bütün dünya mətbuatı qeyd etməkdədir.
Bu
gün inhilalına (açılma, bir-birindən
ayrılma) şahid olduğumuz Versal nizamına ilk rəxnəni salan odur. Milli istiqlalın
mücərrəd Vilson
prinsiplərilə deyil,
müəyyən milli
mücadilə, əzm
və həmlələri
ilə qazanılacağını
o isbat etmişdir!
"Völkischer
Beobachter" qəzetəsi
Adolf Hitlerin nasional-sosializm müvəffəqiyyətinə
olan imanını Atatürkün müvəffəqiyyətlərilə
qüvvətləndirdiyini bilxassə
qeyd etdiyini matəm münasibətilə
nəşr etdiyi məqalədə yazmışdır.
"Times" qəzetəsi Atatürk üçün "yeni Avropada hərb və ixtilal qarışıqlıqlarından ortaya çıxan şeflərdən heç
biri Atatürkdən daha fazlasını yapmamış və bu qədər zorluqları yenəməmişdir"
deməkdə və
"vaxtilə kəndisindən
qorxulur bir düşmən deyə tanıdıqları bu adamın ingilislər tərəfindən Türkiyə
ilə Avropa üçün doğurduğu
kayıbdan dolayı pək ziyadə mütəəssir olduqlarını"
qeyd etməkdədir!..
Dünyanın
hər tərəfində
bu kayıb böyük bir təəssür doğurmuşdur.
Bütün cahan mətbuatı onun həyat və mücadilələrindən heyranlıqla
bəhs etməkdədir.
On altıncı əsrdən
bəri Avropada Türkiyədən siyasi və ictimai xüsuslarda bir örnək gibi bəhs etmək ancaq Kamal Atatürk
dövründə görülmüşdür!..
Qeyd
etdiyimiz gibi, hər şeydən əvvəl, daxili qalxınma işlərinə
əhəmiyyət verən
Atatürk xaricdə sülh və səlamət (burada: əmin-amanlıq, təhlükəsizlik)
siyasəti üzərində
bilxassə israr etmişdir. Bu yolda qazanılan nəticə Osmanlı imperatorluğunun əsrlərdən
bəri görmədiyi
etibar və beynəlmiləl bir nüfuzla taclanmışdır!..
Lozandan
sonra Boğazların təhkimi haqqını verən Montrö və sonra Hatay
məsələsinin həlli
bu nüfuz tacının gövhərlərini
təşkil edər!..
Yeni
Türkiyə bugünkü
şöhrətinin yüksək
zirvəsinə Yunanıstan
ordularını məğlub
və pərişan etmək surətilə çıxmışdır. Buna
rəğmən, onun
ölümü münasibətilə
Türkiyə ilə bərabər Yunanıstan
dəxi məmləkətdə
matəm tutmuşdur. Sadə Yunanıstan deyil, bütün Balkan dövlətləri Liderin böyük ziyaını acı təəssürlə qarşılamışlardır.
Bulqarıstan vaxtilə
Sofiyada ataşmiliter (hərbi attaşe) ikən Atatürkün oturduğu evi satın alaraq müzə yapmağa qərar vermişdir. Romanya ilə Yuqoslaviya dəxi mühüm birər surətdə böyük
təəssürə iştirak
etmişlərdir.
Balkanlarla
Osmanlı dövləti
arasında sonu gəlməz ədavət
cümhuriyyət və
milliyyət Türkiyəsində
səmimi bir dostluğa dönmüşdür.
Atatürk Türkiyəsi
Balkan ittihadının
rəhbəri olmuşdur.
Sadə
Qərbdə deyil, Atatürkün siyasəti
Şərqdə dəxi
başda İran olmaq üzrə, müsəlman
dövlətlərilə məruf
"Səadabad" misaqını
təhəqqüq etdirmişdir.
Tarixi İran-Turan çəkişməsi şimdi
sarsılmaz bir dostluğa müncər olmuşdur. Qara xəbəri alan Rza şahın sarayında bir ay matəm elan
etdiyi şayani-diqqətdir!..
İran qəzetələri böyük kayıbın
Türkiyə qədər
İranı da mütəəssir etdiyini
yazdılar!..
Qurtarıcı
və qurucu Böyük Şefini kayb edən Türkiyənin təəssürü
sonsuzdur. Fəqət,
bu təəssür içində və bu kayb qarşısında
təsəllisi də
böyükdür. Bir
kərrə Böyük
Adamın böyük
əsərinə sahibdir.
Bütün dünyada
qəhrəmanlıqlar yaradan
və qəhrəman yetişdirən böyük
millət olmaq etibarına yeni dəlil qazanmışdır.
Qəhrəmanlıqlar
...... bu millət yetirdiyi Böyük Adamın ziyaından mütəəssir, fəqət,
məyus olamaz. Çünki kəndisinə
ağladığı qəhrəmanın
bizzat kəndi ağzından bir deyil, iki Mustafa
Kamalın mövcud olduğunu eşitmişdir.
Ölən "hər
kəs gibi ətdən və kəmikdən yaradılmış,
müfrəd ədatıyla
anılan fani Mustafa Kamaldır". Bir də "cəm ədatıyla anılan Mustafa Kamal vardır ki, o, baqidir, ölməz". Mustafa Kamallar yaşıyorlar. Həm də bütün cahanı birlik və qədirbilənlik həyəcanına
heyran bırakaraq yaşıyorlar!..
Mənəvi Mustafa Kamal - Atatürk ölməmişdir. O artıq
əbədiləşdi!..
Hakimiyyətin tacdarlara
inhisar etdiyi əski dövrlərdə
"Kral öldü -
yaşasın kral"
derlərdi. Şimdi hakimiyyət krallarda deyil, millətlərdədir.
Bunun üçün də
biz Azərbaycanın hissiyyatına
tərcüman olaraq, deriz:
Qardaş Türkiyə,
başın sağ olsun!..
Məhəmməd Əmin
RƏSULZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.
– 2024. – 3 fevral, ¹ 4. – S. 6-7.