Ritm
məsələsi
1
Tələbəlik
illərində beynəlxalq
dil olimpiadasında iştirak edirdik. Hansısa fransız yazıçısından hekayə
oxudular. Həm də yarıya qədər, bəlkə də bir neçə
səhifə. Biz hekayəni elə həmin dildə tamamlamalıydıq. Çox
çətin idi. Çünki bu bizim əhvalatımız deyildi, o əhvalat bizim hisslərimizdən doğmamışdı, həm
də neçə-neçə
adam içində dinlədiyin mətni vaxt tapıb necə özününküləşdirmək
olardı? O gün İlham Əzizin "İndi nə Cəlal var, nə də ki Humay ...."
hekayəsi dərc olunub. Hekayədəki əhvalatı, sadəcə,
bir neçə yazıçıya danışıb
yazılmasını xahiş
edin. Fərqli şeylər alınacaq. Və ... hansında alınacaq? Süjet gərgin (maraqlı - !) olanda ondan
yaxa qurtarmaq, onu idarə etmək çətin olur.
Başqa
bir məsələ: hekayət nə qədər ibrətli... olsa da, hesab
edin ki, oxucu bu tipli
mətnləri sizdən
daha yaxşı bilir. Siz onu
yolundan azdırmalısınız.
Bizdə bu alınırmı? Gülü
sulu dərməzlər...
Yəni...
yazmalı olduğumuz
hekayə bizdən əvvəl bu dünyada vardı, hesab edin ki,
təsadüfən ona
rast gəlmisiniz. Tanış olub, ürək qızdırıb
evə buraxmışıq,
onu nəfəs-nəfəs,
ürək-ürək yazmışıq,
bir məqamda, yəni yazı prosesinin bir anında hər şeyi ələ aldığımızı, hekayəti
idarə etdiyimizi hiss etmişik, bundan sonra yeraltı
axının, yeraltı
dalğaların səsini
eşitmişik. Bu bizim ritmimiz, ürək döyüntümüzdür,
bir az "böyüdülmüş", canlandırılmış, ya
da durdurub saxladığımız formada.
Nədənsə, nəyisə
saxlayıb durduranda onun sürətini, içini faş edən ritmi bütün çılpaqlığı
ilə hiss edirik.
2
Bədii
nəsrdə Puşkində
olduğu kimi, hər hansı metafora, müqayisə və sair kimi
fiqurlar olmaya, yaxud çox seyrək rastlana bilər (bədii nəsrdə bənzətmələrin
çoxluğu kollajdan
başqa bir şeyə yaramır?), ancaq o nəsr mətninin nəfəsi sayılan ritm sayəsində əsər
yüksək bədiilik
qazanar. Hər hansı əsəri oxuyanda müəllif, yaxud oxucu bu
və ya digər parçada ritmin qırıldığını,
yaxud pozulduğunu müşahidə edə bilər. Ritm bütün bədii mətnə xasdır, ancaq həm də bir andır.
Əvvəl bunu deyək: ritm hər şey deyil, hər şey də ritm deyil.
Bunu
belə izah edək, ritm əslində güclü
dalğa yaradan bir nəsnə olduğundan bir məqamda sıçrayış
anına çevrilir.
Bu an - sıçrayış
məqamı ritmi yaradır. Bu sıçrayış anı məqsədi
dəyişir, yazan adam güclü ritm dalğasının təkidi ilə qoşur, demək, sənin yazdığını,
yaxud yazmaq istədiyini o səndən
qabaq bilir, səndən öncə tapacaq. Sizin ikinizin birləşdiyi an yazdığın hər sətrə yaradılan dünyanın
qoxusu, rəngi səs amplitudası yerinə oturur. "Qətl günü" romanında oxu zamanı müşahidə
edilən bir paralellik var: pasajdan-pasaja keçid
"yeraltı dalğalar"ın
təkanı ilə hərəkət edir, qırılmayan xətt, harmoniya, hər şeyi bir məqamın
içinə düyən
dinamika fikir və düşüncələri
qoşalaşdırır, paralel
fraqmentlər kimi bir ürək döyüntüsü - ritm
- nəfəs ətrafında
cəmləyir. Ritm həmin yeraltı dalğaların dilidir. Məhz bu məqam
bədii mətndə
sıçrayış anını
yaratmaqla onun bütün toxumalarına
sirayət edir.
Ritm
təbii ki, süjetlə bağlıdır.
Süjet nə qədər gərgin olarsa, ritm də
bir o qədər kəskin hiss edilər. "Taun" və "Yad adam"ın ritmləri çox fərqlidir: biri unudulan şeyləri
dirildir, buna cəhd edir, ağrını qövr etdirir, digəri unutmaq stixiyası yaradır. Dostoyevski "ölmüş", artıq
"həyatı biryolluq
tərk etmiş" insanlarla işləyir, Prust sözdən əvvəlki səsin nüvəsini axtarır. Folkner sözlə səsin - ikisinin bir yerdə
insan taleyində açdığı şırımı
bütün dəhşəti
ilə göstərir.
Mirzə
Cəlil başqa bir ritmdir və
bizimdir...
Ritm,
həm də forma və məzmunun
harmoniyasıdır.
Başqa
bir yazıçı:
"...Səssiz söz
yoxdur. Söz görünməzdən əvvəl
bir səs gəldi. Nəsrdə də belədir: süjet yaranmazdan əvvəl plan formalaşır, bir şey "səslənməlidir",
yəni ruhda "səs" kimi doğulmalı, daxili ehtiyacdan və həyatın özündən
ilhamlanaraq vahid melodiyaya qovuşmalıdır..."
Səni
sevirəm. Bu, ritmin gizləndiyi andır.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.
– 2024. – 3 fevral, ¹ 4. – S. 24.