Xeyir
və Şərin inanca çevrilməsi haqqında
İnsanlıq
tarixi oddan qabaq, ona milyon
illər sonra da təsir edəcək
vacib bir nəsnəni kəşf etmişdi: Dini. Qorxu inancı, inanc dini yaratmışdı.
Təsadüfən, ya
da gələcəyin
zəruriyyətindən. Əlbəttə,
dini düşüncə
tərzinin təməlində
mifologiyanın iki ana sütunu olan Xeyir və
Şər dayanırdı.
Bəs ilk insanlar Xeyir və Şəri necə tanımışdılar?
İlk
insan mağarasına girən, onu talan edən, öldürən heyvan Şər idi. Belə qəbul edilirdi. Skandinav mifologiyasında ova getmək Şərin ordusuna qarşı hücuma keçməklə
eyni tutulurdu. Türklərin qədim mifoloji sistemi şamanizmdə isə ov müqəddəs hesab edilirdi. Çünki ovun hansı nəticə verməsi bütün qəbilənin gələcəyinə
təsir göstərirdi.
Şər, yəni yırtıcı heyvanlar,
ya qəbilənin bütün kişilərini
parçalayacaq, ya da əksinə, qəbilənin "müqəddəs
ordusu" - ovçular
Şəri mağaraya
qənimət olaraq gətirəcəklər.
Xeyirdən
əvvəl insanlar Şərlə tanış
olmuşdular. Onları
bu yırtıcının
əlindən qurtaracaq
təbii bir qüvvə yox idi. Qədim, lap qədim insanlar üçün soyuq da, şaxta
da, yırtıcı heyvanlar və bitkilər də, təbii fəlakətlər
də Şərin təcəllası idi. Elə ki onlar
odu kəşf etdilər, elə ki soyuq mağaraları
qızındı, elə
ki yırtıcılar
ocaqdan qorxub onlara hücum etmədi, bişmiş ətin qoxusu, dadı insanları tənbəlləşdirməyə başladı, Xeyir anlayışı meydana çıxdı. İnsanları
təbii Şər qüvvələrin əlindən
alacaq təbii Xeyir qüvvə onları tapmışdı.
Xeyir
və Şərin təbii mübarizəsi mifoloji mətnləri yaratdı. Ağıllı
insan dünyanı, burada olmağının səbəblərini, gəldiyi
və gedəcəyi ünvanı axtarmağa başlayanda hekayələr
qurdu. Yer kürəsinin dörd bir yanında minlərcə müxtəlif
yaradılış hekayələri
danışılırdı. İndi həmin mətnlərə baxanda, əslində, hamısının
eyni şeyi danışdığını görürük. Əlbəttə,
bütün mifologiyalar
Babil və Maya mifologiyasının deformativ
hallarıdır. Müqəddəs
torpaqlar adlandırılır
həmin ilk mifoloji mətnlərin yarandığı yerlər.
Qüds, Mesopotomiya, Afrikanın üfüqsüz,
sarı torpaqları və Latın Amerikasının mistik
Maya coğrafiyası.
Mifologiyaların
dinlərə necə
çevrilməsini görmək
üçün yenidən
Xeyir və Şərin ibtidai mübarizəsinə baxmaq
lazımdır. Yuxarıda
qeyd etdiyim kimi, homosapiens odu kəşf etdikdən sonra Xeyir anlayışını
da kəşf etmiş oldu. Xeyiri qoruyanlar, yəni odu mühafizə
edənlər ova getmirdi. İlk vaxtlar bu xüsusi
tapşırıq qadınlara
həvalə edildi. Onlar odu qoruyur,
onu müxtəlif məqsədlər üçün
bölür, hücuma
keçən Şər
qüvvələrə qarşı
daha yaxşı istifadə edirdi. Bu xüsusi dərəcəli insanlar tarixin sonrakı səhifələrində kahinlər
adlandırıldı. İlk
kahinlər qadınlar
idi. Buna görədir ki, magiyaya daha yaxşı
hakim olan cins də elə
bu günün özündə qadınlardır.
Kahinlər qəbilə
başçılarından sonra ən yüksək
statusun daşıyıcıları
idi. Ölən kəsləri onlar dəfn edirdi, doğulan kəslərin qədərini onlar deyirdi, inanc və qorxu müstəvisi
üzərində nə
var idisə, məhz onlar müzakirə edir və yekdil qərar verirdi. Həmin kahinləri növbəti səhifələrdə
peyğəmbərlər adlandıracağıq.
Məncə, Quranda bəhs edilən yüz iyirmi dörd min peyğəmbərin
sayının bu qədər fantastik olmasının səbəbi
qədim kahinlərin də bu statusda
qiymətləndirilməsidir. Müqəddəs kitablardakı
beş səmavi peyğəmbər isə
seçilmiş kahinlərdir.
Onlardan, sadəcə,
birinin gerçək həyatını bilirik: sonuncu peyğəmbər Məhəmmədin.
Üç
səmavi dindən başqa kiçik, lakin hələ də adətləri və ənənələri,
ritualları yaşayan
xırda dinlər də meydana gəlmişdi. Tarix onların hər birini Musanın, İsanın və Məhəmmədin qarşısında
məğlub etsə də, izlərini günümüzə qədər
gətirib çıxardı.
Ölkəmizdə İslama
uduzmuş həmin xırda dinlərdən birinin - Zərdüştlüyün
(Atəşpərəstliyin) ritualları, tabuları, ənənələri, kəlamları
hələ də yaşayır. Məsələn,
biz hələ də zərdüştlər
kimi işığa, ocağa and içirik, hələ də manilər kimi yolun haqqına
güvənirik və
hələ də əcdadlarımız şamanlar
kimi "göy haqqı", "torpaq haqqı" axtarırıq.
Bu qədər müxtəlifliyin səbəbi
isə yaşadığımız
coğrafiyanın dini
düşüncə tərzinə
hegemonluq etməsidir. Bu gün bu
coğrafiyanın iqtisadi,
siyasi və mədəni qarışıqlığının
səbəbi də təkcə fontan vuran neft quyuları,
kömür yataqları
deyil. Qərbin altşüurunda hələ
də Səlib yürüşlərinin yarımçıq
intiqam hissi yatır. İsa Yaxın Şərqdən
Avropaya dini, Məhəmməd isə bütün dünyaya sonuncu əxlaq kodekslərini daşımışdı
(İsa və Məhəmmədin inandığı,
təlqin etdiyi din eynidir, şübhəsiz).
Bütün
peyğəmbərlərin ölümündən sonra
yaymaq istədikləri
dinlər parçalandı,
xırdalandı. Həm
məzmun, həm inanclı kəslərin sayı cəhətdən.
Xristianlıq (bu, İsaya tapınmağın
yaratdığı modern
bütləşdirmə idi,
din deyildi) ortodokslara, katoliklərə,
pravoslavlara, protestantlara
və bunlar kimi onlarla yeni
qayda-qanun sisteminə bölündü. İslam
şiəlik və sünnilik məzhəbinə,
həmin məzhəblər
də yüzlərlə
müxtəlif təriqətlərə
ayrıldı. Dinlərin
bu qədər aktiv parçalanmasında,
sadəcə, dini düşüncə tərzinin
müxtəlifliyi səbəb
göstərilə bilməz.
Həm də təriqətlərin və
toplumların mövcud
olduğu coğrafiyaların
iqtisadi və sosial, siyasi və mədəni münasibətlərindən də
təsirlənirdi.
Əbəs
yerə bu gün müqəddəs kitabların mətnləri
ilə mifologiya müqayisə edilmir. Mifoloji qəhrəmanların
birəbir müqəddəs
kitablara transformasiyası,
hekayələrin birəbir
eyniliyi və ən əsası, təhkiyənin oxşarlığı
yuxarıda sadaladığımız
ardıcıllığın təsadüfi olmadığına
inandırır bizi. Lakin belə bir sual var:
Mifologiyamı dini unutdurmuşdu, yoxsa dinmi mifologiyanı? Yumurta-toyuq məsəli. Tarix insanlıq tarixinin sirrini tam aça bilmədiyi üçün
inancın da tarixi beləcə məchul qalır. Bütün hallarda razılaşmalıyıq ki,
əgər mütləq
həqiqət varsa, o tamamilə rasional deyildir.
Rəvan Cavid
Ədəbiyyat qəzeti.-
2024.- 3 fevral, № 4.- S. 31.