Bubu və Alpay, yaxud hekayə
gözlənti kimi
Bu hekayəni oxuyanda ilkin bunu hiss etdim: deyəsən,
Alpay bu dəfə qələmi yerə qoyub yazır. Artıq hardasa düz olsa da, bir-birinə dolaşan
cümlələrin sırası seyrəlib, mətn bir nəfəs
kimi doğulub, hisslərin, duyğu və düşüncələrin
dinamikası gözəldir, hekayədə, yəni təhkiyə
səviyyəsində yaxşı mənada bir
yüngüllük var, bədii mətndə
hər şeyi - elə təhkiyəni də
formalaşdıran nəfəs müəyyənləşdirir,
bunu duymadan hekayənin texnikasını təhlil etmək bir
işə yaramaz. İstənilən yazıda belədir: mətləb
yoxdursa, yaxud dumanlıdırsa, müəllif olmayan, yaxud dumana
bürünmüş nəsnəni (içindən çıxarıb-!) tapanacan yazır və
bu uzunçuluq nəfəsimizi kəsir. Alpay
vaxt, zaman, məkan işarələrinin, hər şeyin yerli-yataqlı
və düzgün verilməsinə cəhd edir, onun ilkin
prinsipi doğruçu reallıq təsəvvürü
yaratmaqdır (bütün hekayələrində olduğu
kimi...), bu həqiqi gerçəkliyin fiktiv gerçəkliyə
çevrilmə dərəcəsi isə yazma niyyətini
doğuran nəfəslə bağlıdır (təhkiyənin
bir məqamında mətn içində mətn stixiyası
boy göstərir...), tam olaraq ondan asılıdır. Bu mətnlə bağlı iki hissim yarandı: o,
anidən, hansısa bir qarşısıalınmaz təkanla
yaranıb, həm də sanki uzun illərdi, müəllif bu
hekayənin içindəki duyğularla yaşayıb, indi təhkiyədən
də hiss edilir ki, Alpay bu mətndən əsla ayrılmaq istəmir,
bu azmış kimi hekayə sonluğuna Bubunun
videolarını qoyub, istərsən əvvəlcə o
görüntüləri izlə, sonra elə sondan oxumağa
başla, mətləb, alacağın mətn təravəti,
mətn füsunkarlığı dəyişməyəcək. Hekayənin
bağlı olduğu, özü də belə deyək,
"göbək ciyəsi" ilə bağlı olduğu mətləblərdən
biri isə saflıqdır, uşaqlığına Bubunun
gözləriylə qayıtmaq, Bubunu özü kimi görmək,
özünü uşağın yerinə qoymaq, iki
reallığın kəsişdiyi nöqtədə
başqa bir dünyaya qayıtmaq. Bəzən
insan içində gəzib-dolaşan işıq
zolağını yazıya almaq istər, onu sözlərlə
ifadə emək cəhdinə baş vurar, bunu illərlə
içində məşq edər, bir gün bunu hər
şeyə heyrətlə baxan uşağın gözlərindən
keçirib ifadə edər. Hekayənin
ilk hissəsindəki "səylik" motivi, xatirələrdən,
keçmiş zamandan bu günün pəncərəsindən
işıq şüası kimi süzülən
ayrıntılar insanın heç zaman dilə gətirmək
istəmədiyi mətləblərlə bağlıdır.
Qatara minib olduğun yerdən ayrılamq qəribə hissdir, məhz
o anda şəhərdən, evlərdən, hay-küydən,
insanlardan deyil, özünün içində gəzib-dolaşan
işıqdan ayrıldığını kəsdirirsən.
Dünya yalnız bu yerdir, indi dayandığın, pəncərəsindən
baxdığın nöqtədir, hər şey - sevinc,
ağrı, ömür, ölüm... bu nöqtəyə
sığınıb. Ya da o işıq zolağını
heç zaman hiss etmədiyin dərinlikdən duyarsan,
işığın bəxş etdiyi xoşbəxtlik hissi və
ağrı - bu ikisi səni zamanın sənin
üçün dayandığı vaxta aparar. Bütün
ömür fraqmentləri sürətlə ötüşər,
yerdə ancaq qardaşına, onun dilsizliyinə baxıb
ağladığın an qalar...
Bu, insanın içində həmişə
"kül atltında" saxladığı hissdir və
sırf nəsr - xalis poeziya ovqatını bildirir. Perronda
dayanıb tanımadığın adamlara əl eləmək
həmin səyliyin ancaq və ancaq "təyyarə faniliyindən"
doğduğunun işarəsidir.
Başqa bir məsələ: "Təyyarə
bizə faniliyi xatırladır, qatar əksinə, bunu
unutdurur, təyyarə sürətlə start
götürüb göyə uçmağa başlayanda, yerə
enəndə biz həyəcanlanırıq, inanclılar
sağ-salamat evlərinə çatmalarıçün Fatihə,
Fələq, Nəs surələrini oxuyur, Allaha dualar edirlər.
Qatar yerindən tərpənəndə əksinə,
içimizə rahatlıq dolur, bəziləri həmin ayələri, duaları
oxumağı unudur, lazım olan stansiyaya çatanda isə qəribə
darıxma hissiylə üzləşirlər." Qatarda
içində gizli qalan hisslərin ardınca qoşduğunu
hiss edərsən, bu, göylərdə qanad çalıb
süzməkdən daha gözəldir, ölüm və həsrət
adlı nəsnələr unudular...
Ancaq mətndə bu iki nəsnənin birləşdiyi,
müəllifin cızdığı sərhədi
aşdığı məqam da var və o çox
maraqlıdır. Uşaq hissiyatıyla
yazıldığına yox, düşünüldüyünə
yox, məhz hiss edildiyinə görə bu hekayədə hər
şey yaşlı adamın uşaq lisanına yiyələnib
danışması anlamına gəlir. Başqa bir şey
deyildir. "Elə bilirəm, Məçi nənəmin,
artıq üzdən tanıdığım bələdçimizin
olmadığı o biri vaqon yad yerdir, ora keçmək istəsəm,
tamburdakı deşiklərdən birindən yerə
düşə bilərəm, qatar üstümdən keçər,
ən dəhşətlisi, nənəm, atam, anam məni
heç vaxt tapa bilməz. Xəyalən o
deşiyə hoppanıram, ölmürəm, şpallara dəymədən
bir anda ruh olub sürətlə vaqonu dələrək göyə
uçuram, qoy doğmalar məni axtarsınlar, mənsə
uça-uça yuxarıdan onlara baxım." Hekayənin hər
yerində beləcə uşaq baxışı var, bu
uşaq müəllifdən həm yaşlıdır, həm
də sanki dünyaya gəlməyib heç...
Və bu, mətn deyil, gözləntidir...
Cavanşir Yusifli
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 17 fevral, ¹6.- S.13.