Mövlud Süleymanlının son duası
Mövlud Süleymanlının
sözü əslində
saf dünya ilə, nağıl dünyası ilə dialoq idi. Nağıl
isə söyləyicinin
(yazıçının) azadlığı
deməkdir. Zaman-məkandan
kənara çıxmaqdır.
Nağıl poeziyanın
ən mükəmməl
növüdür - Novalis
belə deyirdi. Bu, onun güvəndiyi,
inandığı və
sığındığı dünya idi. Göy üzünün göylüyünü, suların
duru axmasını daha çox vəsf etməsi də bu üzdəndir.
O, qız-qadın adlarındakı, predmetlərin,
heyvanların adlarındakı
magiyanı dərindən
hiss edirdi və çox istəyirdi ki, oxucu da sözlərin,
rənglərin, səslərin
magiyasını onun kimi duysun. Yazıçının
folklor stixiyasnıdan çox yazıblar, təkrarlamaq istəmirəm.
Sübhəsiz, mifoloji
motivlər və obrazlar bilavasitə özünün yazıçının
bioqrafiyası ilə şərtlənirdi. Onun nəsr poetikasının ən vacib xüsusiyyətlərindən
biri də şəxsləndirmə idi.
Heyvanlar və quşlar insanlar kimi, bir ünsiyyət
məkanında təsvir
edilir. Heyvanların, quşların davranışını,
xasiyyətini insan xasiyyəti kimi görüb yazırdı.
"Bəkil balaca miss qabı südnən doldurub ayqalarının üstündə
küçəyə süd
verirdi. Küçük
səksəkə içində,
kinli-kinli, tələsə-tələsə
içirdi" ("Duzsuzluq").
Personajların zoomorf xarakteristikası mifoloji düşüncədən gəlirdi.
Onun etnoqrafizmi
də alimlərin etnoqrafiyası deyil, poetik etnoqrafizm idi. "Yaz cücərə-cücərə gəldi, yay gəldi, payız getdi. Kirkirələrdə
yarma çəkdilər.
Sobalar qalandı, ocaqlar suyun, yağışın, yelin
səsi kimi səs eləyə-eləyə
yol getməyə başladı. Amma kənd bunun getmək olduğunu bilmirdi. ("Yel əhmədin bəyliyi").
Mövlud Süleymanlı
nəsri təmiz poeziyanın bir hissəsi kimi ədəbiyyatımızda qalacaqdır.
Maraqlıdır ki, personajları iki dünyanın sərhədində, reallıq
və qeyri-reallıq,
yer-göy, dağ-aran,
yuxu - oyaqlıq kimi aralıq durumlarda yaşayırdı.
Özü də eləydi...
Mövlud Süleymanlı
yazısında o sözləri
seçirdi və sevirdi ki, onsuz
qətiyyən keçinə
bilməzdi. O, sözlə keyfiyyətlə
işləməyin ustasıydı,
mətnlərində özünəməxsus
poetik kolorit yaradırdı. Ona görə də oxucu sujetin deyil,
sözlərin sehrinə
düşürdü. Sujetlərində
islamaqədərki inancları
bərpa edir, xalqın inanclarından geniş bəhrələnsə
də, əslində öz inanc dünyasını yaratmışdı. Onun sözünün düzənində
və təhtəlşüurunda
ovsun-dua janrının
obrazı daha fəal idi. İllər öncəsi Azərbaycan radiosunda hər səhər dualarını səsləndirməsi
də təsadüf deyildi...
Onun üçün
bəlkə də sözün səslənməsi
daha maraqlı və daha vacib
idi! Personajların ünsiyyəti səsdən
başlayırdı. Səs
onların varlığında,
yaşamında və
dünyaduyumunda əsas
elementdir. Mövlud Süleymanlı insanları
səsin çalarları
ilə, səsin vəziyyəti ilə səciyyələndirirdi. Bir
misal: "Sayalının
səsi istiydi, bu səsin istiliyi
Telli qarının bütün canında gəzdi, öz səs-küyündən ağırlaşmış
başını ağır-ağır
döndərdi" ("Şanapipik").
Axırda son duası ilə dünyanın əbədi
səssizliyinə qarışdı...
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 24 fevral, ¹7.- S.3.