Darıxan adam -
Şəhriyar Heydərin şeirləri haqqında
Con
Qolsuorsi "Ədəbiyyat və həyat" essesində
yazır: "Poeziyada o şeirlər yaşayacaq ki, onların
məzmun və ritmi hansısa, anlaşılmaz şəkildə
bizim hisslərimizə təsir edir". Məzmun və ritmi hansısa,
anlaşılmaz şəkildə
oxucunun hisslərinə
təsir edən şeirdən danışırıqsa,
Şəhriyar Heydərin
də poetik nümunələrindən misal
çəkmək yerinə
düşər.
Söz adamlarının
sevdiyi təbiətin qanunları qarşısında
bəzən Sözün
də aciz qaldığı məqamlar
olur. Əvvəlcə ağacın
özünü öyməsinin
səbəbindən danışan
Şəhriyar Heydər
sonra onun gördüyü daha bir işdən də poetik ovqatla söz açır:
Bir körpə uşağı
beşikdə
görüb
sevindi, özünü
öydü
ağacalar.
Gözləri sataşdı qəfil
tabuta.
Utandı, başını əydi ağaclar.
Bəşər övladının həmişə
ehtiyacı olan, təbiətin əsrarəngiz
varlığı - ağac
haqda bu düşüncələrin alt qatındakı antiteza məqamı oxucuya yaxşı tanışdır. Ş.Heydər bu həqiqətin poetik təsvirinə, izahına çalışır.
Təbiətin bu ecazkar ərməğanı haqda
nə qədər danışsaq, yenə azdır. O da düşündüklərini
oxucularla bölüşür:
Kürəyimi söykədiyim
bircə ağac
qalmışdı,
Onu da kəsdilər.
İnandığını, güvəndiyini insanın
əlindən alıb,
ona həsrət qoysalar, necə olar? Bu haqda düşüncələr danışır,
dil deyil.
O, məhəbbət lirikasının
bədii kəhkəşanında
yenə təbiətə
üz tutur:
Bilirsən, səni necə sevdim?
Donacağını bilsə də,
qışı tərk
etməyən quşlar
kimi.
Bilirsən, sənin üçün necə darıxdım?
Göylərdən ayrılarkən
ah-nalə qoparan
Yağışlar kimi.
Lirik qəhrəmanı
başqa kimə, nəyə bənzətmək
olar ki, oxucunu düşündürsün,
o, bunu oxumaqdan yorulmasın, ən əsası, xərclədiyi
vaxtın hədər
getdiyinə heyfi gəlməsin? Şəhriyar Heydər də buna çalışır:
Bilirsən, səni necə qorudum?
Hətta
üzümdən də,
Sevgilisini
mağarada
Başı üstə saxlayan
Div kimi.
Bilirsən, məni necə tərk etdin?
Tufanda öz oğlunu
Gəmisinə götürməyən Nuh
kimi.
Nağıllar, əfsanələr gerçəyin
təsvirinə çevrilərsə
və bu gerçək yaşadığımız
zəmanənin də
bədii inikası olarsa, həmin şeir oxucunu düşündürməzmi? Onun, gerçək
həyat təsvirlərinin
bu cür ifadəsi keçmişlə
gələcəyin simbiozuna
çevrilir.
Səsin ən gözəl nəğmə idi.
Qayıt,
Mən indi sənsiz
Öz bəstələrini eşidə
bilməyən,
qoca Bethovenəm.
Mahir pianoçu,
bəstəkar kimi şöhrət qazanmış
Lüdviq van Bethoven gənc yaşlarında eşitmə qabiliyyətini
əvvəlcə tədricən,
sonra tamamilə itirsə də, möhtəşəm əsərlər
yaratmağına davam
edib. Ş.Heydər təbii ki,
adı tarixdə 100 ən çox öyrənilən şəxsiyyətlər
siyahısına daxil edilən Bethovenin bu bacarığını
nəzərdə tutur.
Böyük şəxsiyyətlər istedadları, sevdikləri
işlə həmişə
yaşayırlar. Böyük Bethoven
də musiqi sevgisi ilə həmişə göz önündə olub, misal göstərilib.
Şəhriyar Heydər lirik
qəhrəmanının sevgisi
ilə yaşamağının
eşitmə qabiliyyətini
zamanla itirsə də, musiqi sevgisindən ayrı qalmayan dahi bəstəkarla
müqayisə edir.
Sevgi hər yerdə möhtəşəmdir...
Bir söz olmalı...
Bir sevgi olmalı
Ürəyə yatmalı.
Bir ayrılıq olmalı
Sevgini oyatmalı.
Bir kişi olmalı
Gözlərindən ölməli.
Bir söz olmalı
Susaraq deyilməli.
O, feilin vacib şəkli
ilə poetik fikirlərini ifadə edir. Xatırladaq ki, vacib şəkil
icra ediləcək işin zəruri olduğunu bildirərək
feillərə "-malı, "-məli"
şəkilçisi artırmaqla
düzəlir.
Bir qadın olmalı
Ömürlük gözlənməli.
Bir yer olmalı mütləq,
Mütləq
Özündən gizlənməli...
Ömürlük gözlənməli olduğunu
deyərək, qadına
dəyərini ifadə
edən Ş. Heydər
özündən glzlənmək
üçün yerin
də lazım olduğunu bildirir. Məkan çox
olsa da, bu, mümkündürmü?
"Bağışla" şeirində
müəllif lirik qəhrəmanına onu bağışlaması üçün
yenə təbiəti
misal göstərir:
Olan oldu, keçən keçdi,
sən məni
Olanlara,
keçənlərə
bağışla.
Öz bətnində sirrimizi
gizlədən
Bu qaranlıq gecələrə
bağışla.
Təbiət haqda yazan şair
vətəni unudarmı? Yazılan şeirlər,
axı vətənin yerinə, göyünə,
florasına, faunasına
da həsr olunur.
Azərbaycan kimi gözəl təbiəti
olan vətənə onun övladları az şeir
həsr edibmi, edirmi və edəcəkmi? Vətənin təbiəti həmişə
poetik ovqatın maraqlı ifadəsi kimi şeirdə özünü göstərir.
O da yaradıcılığına bu prizmadan yanaşır:
Xarabanı tərk etməyən
bayquşa,
Bu quşdan yan ötən
müqəddəs daşa,
Lap elə bu unudulmuş
əyyaşa
Vətən olan küçələrə
bağışla.
Biz dərdlərdən düşdük
çölün düzünə,
Gəl,
tüpürək ayrılığın
üzünə,
Bu soyuqda yem gəzərkən
özünə
Şaxta
vurmuş sərçələrə
bağışla.
Çətinlik, əzab-əziyyət insan
yaranan gündən olub. Onsuz da həyat olmur,
axı?! Deyirlər,
yamanı görməsən, yaxşının
qədrini bilməzsən.
Bu, hər şeyə
aiddir; bəşər
övladından tutmuş,
zamana da - günlərə,
aylara, illərə də.
Müəllif, lirik qəhrəmanı
Şakir müəllimə
yaşadığı çətinliklərdən
poetik əhval-ruhiyyə
ilə söz açır:
Şakir
müəllim, soruşma,
Necə gedir işlərin?
Dərd
yeməkdən tökülüb,
Protezdir dişlərim.
İmkanım olsa, gedib
Günəşdə yaşayardım.
Yox e, məndə bu bəxt var,
Orda da üşüyərdim.
Əlbəttə, dərd də insan üçündür,
sevinc kimi. Onu unutmaq
çətin olsa da, yeyib, onunla birgə
yaşamaq, böyümək,
yaşa dolmaq da olur. O, günəşdə
yaşasa da, orda üşüyə biləcəyini
də istisna etmir və bunu
oxucuya çatdırmaq
üçün qafiyələrə
etibar edir.
Təbiəti - göy üzünü,
günəşi özünə
məskən seçmək
istəyən Şəhriyar
Heydər Yaradana əl açmayacağını
da bildirir:
Öldürsələr də məni,
Əl açmaram
Allaha.
Söz vermişəm, dünyaya
Gəlməyəcəm bir daha.
Hələ ayrılıq adlı
Sağalmayan yaram var.
Bir küncə çəkilmişəm,
Ordan başqa,
haram var?
Üzü cənnətə
O, yaşadığımız problemlərdən,
insanlarda xəstəliklərin
artmasından, həkimlərin
yazdığı reseptlərin,
dava-dərmanın çoxunu
cibində gəzdirməsindən
də poetik ovqatla danışır:
Əsəb dərmanlarıdır
Pul əvəzi
cibimdə.
Soruşursan, hardayam?
Cəhənnəmin dibində.
Ayrılıqdan ayrılmağın da müxtəlif yolları
var. Bu yollardan biri də elə yol özüdür:
Biz sevəndə dedik, günə çıxırıq,
Hardan bilək,
yanıb, külə çıxırıq.
Tut əlimdən, de ki, yola çıxırıq,
Ayrılığı yolda azdır, itir, gəl.
Sevgidə yaşadığı çətin
məqamlar haqda danışan Ş.Heydər
lirik qəhrəmanından
gözlərini istəyir. Qaranlıqdan işığa çıxmağın
ilk səbəbkarı həm
də elə gözlər deyilmi? Onlar olmasa, o işığı
görmək olarmı?
Hansı yolda sən azmısan, itmisən?
Ürəyimdə dərd çiçəyi
bitmisən.
Gözlərimi oğurlayıb getmisən,
Kor qalmışam,
onları da götür,
gəl.
Yaradıcı adamlar, əlbəttə, ədəbi tələblərə
cavab verməlidirlər. Şəhriyar
Heydər də epitetlər, təşbehlər,
metaforalar və s. vasitəsilə fikrini oxuculara çatdırır:
İndicə qaranlıq sözünün
Əvvəlindəki qar sözü
üşütdü məni.
Gəl,
yandır işığını
Ömrümün.
Söndür bu qaranlığı.
Qaranlıqdan çıxıb işığa
doğru gedən və orda yazılan
şeirlərdən birində
Ş.Heydər lirik qəhrəmanına niyə
ona baxmaq istəməməsinin səbəbini
deyir:
Darıxanda Günəşə bax, Aya bax,
Mənə baxma, mən
darıxan adamam.
Və ya
Çiynimə başını
qoyasan deyə,
Başımı qoyuram
Yolunda sənin.
Yaxud
Deyir, gözdən öpmək
ayrılıq salır.
Gedək
ayrılığın öpək
gözündən.
Şəhriyar Heydərin şeirlərində
də onun gördüklərini, duyduqlarını,
görmək, duymaq istədiklərini poetik ovqatla oxuyuruq...
Xuraman Hüseyn
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 6 iyul, №25.- S.3.