Müasir cəmiyyət Qafar Cəfərlinin
yazıçı təxəyyülündə
Milli-mənəvi
dəyərlərə qayğı ilə yanaşan
yazıçı, dramaturq Qafar Cəfərlinin
yaşadıqları yaradıcılığına sirayət
etmişdir. Müəllifin
"Əməliyyatçı", "Günahsız mələk",
"Kimsə... Sizlər", "Saatın 61-ci dəqiqəsi",
"Bir gecənin vahiməsi", "Payızın 44
anı", "Tanrının göz yaşları",
"Ömür yolu" kitablarından sonra nəşr olunan
"Qıl körpüsündə rəqs" kitabı
yaradıcılığının yetkin
çağlarında yazıçı məharətini ortaya
çıxaran dramatik və epik əsərlərindən ibarət
bədii örnəkləri əhatə edir.
"Qıl körpüsündə rəqs" və
"Tanrı əmanəti" dramatik əsərlərində
hermetik xüsusiyyətlər diqqəti cəlb etməkdədir. Bu əsərlərdə
gizli başlayan hadisələr bir ev
daxilində baş verən əhvalatların məcrası ətrafında
davam edir. Uzun müddət hüquq-mühafizə
orqanlarında işləyən Qafar Cəfərlinin əsərlərinin
avtobioqrafik məqamlara kökləndiyini qeyd etmək olar.
"Ömür yolu" avtobioqrafik romanından
sonra müəllifin dramaturgiyaya müraciət etməsi həyat
hadisələrinin canlı göstərilməsini şərtləndirir.
Çünki dramatik əsərlərin
başlıca funksiyası obrazların monoloji və dialoji
nitqi vasitəsilə həyatı hərəkətdə
göstərməklə dərk etdirməkdən ibarətdir.
"Qıl körpüsündə rəqs" və
"Tanrı əmanəti" əsərlərində cinayət
işlərinin açılması üzərində qurulan
süjet xəttində peşəsinin təlqin etdiyi səriştənin
real nəticəsini görmək olar. "Qıl
körpüsündə rəqs" əsərində narkotik
asılılıq və onun ailə daxilində
yaratdığı faciələr, "Tanrı əmanəti"
əsərində isə ailə-məişət çərçivəsində
namus məsələsi işıqlandırılmış,
müasir dövrün aktual problemləri yazıçı təxəyyülünün
məhsulu kimi ortaya çıxmışdır.
"Qıl körpüsündə rəqs" faciəsi
narkotik aludəçisinə çevrilən Rufatın ailəsinin
bədbəxt sonluğunun göstərilməsi ilə
bağlıdır. Əsər qaz boğulmasından
dünyasını dəyişməsi ehtimal edilən aktrisa
(Fatma Xoşbəxt) və oğlunun (Rufat) cinayət işinin
açılması istiqamətində gedən prosesin təsviri
ilə başlayır. İstintaq tədbirləri
əsasında hadisələrin inkişafını
yazıçı elə bir məcraya çəkib aparır
ki, oxucu kütləsi üçün gözlənilməz
bir sonluq yaranır. Süjet xətti
detektiv əsərə məxsus cizgilərlə verilir.
Rufatın bilmədən, təsir altına düşməklə
öz xoşbəxt həyatından uzaqlaşıb bədbəxt
sonluğunu gətirməsi əsərin idraki və tərbiyəvi
əhəmiyyətini üzə çıxarır. Müəllif
bir ailənin məhv olması fonunda cəmiyyətdə
baş verən problemləri qələmə almaqla, müəyyən
qədər qorxu hissi yaradaraq oxucunu təmizləmə vəzifəsini
əsərinə şamil edir. Ruslan və
Fatmanın xoşbəxt ailəsinin əks etdirilməsi
zamanı yazıçı əsərə simvolik xəyali
Şeytan obrazı daxil edir. Ailənin
savadlı, sözəbaxan övladı Rufat şeytanın
sınağından keçə bilmir. İnsanların
bir-birinə qarşı törətdiyi fəlakətlərin
səbəbinin şeytana uymuş adəm övladının
düşüncə və psixoloji cəhətdən zəifliyi
ilə əlaqələndirilməsini əsərin
aşılamaq istədiyi təbliği fikirlərdə
görmək mümkündür. Hüseyn Cavidin
"İblis nədir? - Cümlə xəyanətlərə
bais. Hər kəsə xain olan insan nədir?
- İblis!" misralarının yenidən
dramaturgiyada əksi Qafar Cəfərlinin bu əsərində
görünür. Rufatı narkotik aludəçisinə
qurşandıran, onun həyatını məhv edən, ana və
oğulun ölümünü təşkil edən Azər
bir cinayətkar kimi Şeytan cildinə girmiş bir
insandır. Kantın qeyd etdiyi kimi, şər
qüvvəni təmsil edən Şeytan rəngarəngliyi, cəlbediciliyi
ilə insan mənəviyyatını ələ almaq qüdrətinə
malikdir. Faciədə Şeytan eybəcərlikləri
reallıqla göstərməyə xidmət edən bir vasitə
rolunu oynayır.
Qafar Cəfərli əsəri elə qurur ki, oxucu Azərin
qatil olacağını ağlına gətirmir. Əsərə
daxil edilən Fatmanın gündəliyi ölmək istəyən
iki insanın varlığından xəbər verir. Bu gündəlik ölümün intihar
olmasını göstərir. Müəllif
gündəliyin üzərində dayanmır, istintaq işini
Azərin üzərinə yönəldir. Evə girib qaz peçinin kranlarını açan
Azərin polis rəisinin müavini ilə söhbətindən
aydın olur ki, Qıl körpüsündə rəqs edən,
vaxtilə uşaq evindən çıxan, ailə himayəsindən
məhrum olan, həyatın çətinliklərini görmüş
Azərdir. Əslində Qafar Cəfərlinin
məqsədi gəncləri bu yola vadar edən və narkotik
asılılığı formalaşdıran səbəbləri
göstərib didaktik bir əsər ortaya gətirməkdir.
Qıl körpüsündə rəqs edən
insanın ani büdrəməsi onu cəhənnəm atəşinə,
uçuruma yuvarlayır. Şeytanın da əsas
funksiyası bəşər övladına maneələr
törətməkdir. Həyatın
sağalmaz yaralarının təsiri altında böyüyən
gənclərin öz yollarından azıb bu bəlaya
düçar olması əsərdə reallıqla əks
etdirilmişdir. Yazıçı əsərin
finalını Xoşbəxt Fatmadan Bədbəxt Fatmaya
çevrilən ananın ruhunun monoloqu ilə bitirir. Bu monoloq həyatda insan xoşbəxtliyinin qıl
körpüsü kimi ani bir büdrəmədən
asılı olduğunu təbliğ edir.
"Tanrı əmanəti" əsərində
göstərilir ki, bir qadının acı taleyinin
bünövrəsində ata səhlənkarlığı
dayanır. Kərim kişinin dörd övladının həyat
sınaqları qarşısında məğlubiyyətinin
başlıca günahkarı ata özüdür. Kərimin evinin yanması nəticəsində
boğularaq ölməsi ilə başlayan süjet bir
çox cinayətin açılmasına yol göstərir.
Viran olmuş bu ailədən qalan yeganə nümayəndə
olan Xəyalənin uşaqlıq xatirələri,
yaşadığı əzabları yanmış ev kimi kül olur. Uşaq
yaşlarından ana himayəsindən məhrum olmuş Xəyalənin
ata qayğısına ehtiyacı olduğu bir yaşda işləmək
məcburiyyətində qalması, bacılarının Rafiq
Kazımovun evində qulluqçuluq etməsi və bunun
onların həyatlarında qarşısıalınmaz təsiri
bir ailənin dağılmasına səbəb olur. Kərim
kişi bir ata kimi qızlarını
qorumaq vəzifəsini yerinə yetirə bilmir. Tüfeyli
həyat keçirən Kərimin badə yoldaşı Rafiqin
əsərin əvvəlində cinayətkar kimi təqdimi
onun qatil olacağını göstərsə də, hadisələr
elə cərəyan etmir. Çünki
Rafiq Kazımov insan öldürməsə də, ona görə
cinayətkar idi ki, gənc qızların gələcək
arzularının məhvinə səbəb olmuşdur. Bu ailənin faciəvi sonu namus davası ilə
başlayır. Bacısının ailə
dəyərlərinə əhəmiyyət verməyib Rafiqdən
hamilə qalmasını qəbul edə bilməyən Xəyalə
ailə şərəfini qorumağı öz üzərinə
götürür. Ömrünü ailəsinə
həsr edən bir gənc qızın bacı qatili
olmasının mənəvi-psixoloji aspektdən çətin
situasiya olması müəllif qələmində
reallığını tapır. Bacısını
öldürməsi ilə keçirdiyi vicdan əzabının
əksinə olaraq, bu dünyada ona cəhənnəmi
yaşadan Rafiqin ölümünə səbəb olması Xəyaləni
ailənin üzərindən namus ləkəsini sildiyi
üçün sevindirir.
Qafar Cəfərli "Tanrı əmanəti" dedikdə,
insana bəxş edilən ömrü nəzərdə tutur və
həyatda insana bu əmanəti qoruyub saxlamaq üçün
düzgün yol tutmağı tövsiyə edir. Yazıçı
əsərin janrını dram kimi qeyd etmişdir. Doğru nəticədir. Çünki
Xəyalənin ailəsinin faciəvi sonunu Qafar Cəfərli
xoşbəxtliklə yekunlaşdırır.
Qafar Cəfərlinin Xatirə Xatunla birgə
hazırladığı "Payızın 44 anı"
kitabı torpaq üçün canını fəda edən
63 nəfər lənkəranlı şəhidin xatirəsinə
həsr olunmuşdur. "Şəhid Bayraq" dramı
yazıçının bu istiqamətdə olan fəaliyyətinin
ədəbi müstəvidə yenidən
canlandırılmasıdır. Könüllü
müharibəyə gedən Poladın şəhid olması xəbəri
ilə sarsılan ailənin oğul əzabı sevincli xəbərlə
yekunlaşır. Dəfn mərasimindən
sonra şəhid olduğu zənn edilən övladın
telefon zəngi başqa bir ailənin qəlbinə düşən
sağalmaz oğul yarasından xəbər verir. Bu təsvir oxucuya çatdırılarkən
yazıçı kədər və sevinc hissinin eyni anda
yaşamasına şərait yaradır.
Qafar Cəfərlinin hekayələrinin mövzusu mənəvi-əxlaqi
problemlərlə zəngindir. Bəşər
övladının daxili aləminin dərinliklərinə
enib insan psixologiyasını açmaq istəyi hekayələrin
ana xəttini təşkil edir.
"Gülgəzi" hekayəsində toy məclislərində
mütəmadi olaraq "Gülgəzi" havasına
oynamağı ilə yadda qalan Məşəbilənin
(Qüdrətin) həyatın ağır imtahanı
qarşısında sınmamasının təsviri fonunda Azərbaycan
xalq rəqsinin yaranmasına da işarə vardır. Belə ki, Kamal Həsənovun
"Qədim Azərbaycan xalq rəqsləri" kitabında
"Ay qız, heyranın ollam" sözləri ilə məşhur
olan "Gülgəzi" rəqsini ney ifa edən
Naxçıvanlı Həsənəli tərəfindən həyat
yoldaşı
Gülgəz xanıma həsr etdiyi barədə məlumat
vardır. Müəllifin bu tarixi gerçəklikdən
xəbəri olub-olmadığını bilməsək də,
fikrimizcə, əsərdə cərəyan edən hadisələrin
inkişaf istiqaməti bu faktla bağlıdır. İdarə etdiyi maşınla qəza törətməsi
nəticəsində həyat yoldaşını itirən,
buna görə həbs həyatı yaşayan Qüdrətin
ikinci həyat yoldaşı Gülgəz adı ilə təqdim
edilir. Müəllif Qüdrətin bu rəqs
havasına olan sevgisini həyat yoldaşına doğru yönəldir.
Deməli, yazıçı bir qadına
ünvanlanan xalq rəqsini öz düşüncə tərzinə
görə işləyir.
"Yaşamaq eşqi" və "Tənha
qadın" hekayələri aşılamaq istədiyi fikir
baxımından eyni rolu oynayan əsərlərdir. "Yaşamaq
eşqi" əsərində adət-ənənələrdən
canını qurtarmaq istəyən, ailə
qayğılarından yorulmuş bir kişinin mənəvi
rahatlıq axtarışı qələmə alınır.
"Tənha qadın" hekayəsində isə öz
xoşbəxtliyini yenidən geri qaytarmaq istəyən bir
qadın obrazı yaradılır. Hər iki əsərin qəhrəmanını
birləşdirən cəhət tənhalıq dərdidir. Qərib kişi özünü övladlarına və
onların problemlərinə həsr edən həyat
yoldaşının yanında təklik əzabı
yaşayırsa, Nərmin yoldaş itkisinin gətirdiyi tənhalıq
acısını qəbul edə bilmir. Əsərlərin
müqayisəli təhlili göstərir ki, ailədaxili
münasibətlərdə kişi və qadın arasında
baxış bucağı fərqlidir. Kişi bu tənhalığı
başqa qadına olan sevgi hissləri ilə ovutmağa
çalışırsa, qadın ana olacağı xəbəri
ilə həyat mübarizəsinə davam edir.
"Tənha qadın" hekayəsi ilə
"İntihar" hekayəsi arasında əsərin
sonluğu və təsvir edilən hadisələrin gedişinə
daxil olan xəyali obrazların işlənmə xüsusiyyəti
baxımından yaxınlıq vardır. Onu qeyd edək ki,
"İntihar" hekayəsi haqq savaşında qələbə
çalan müharibə iştirakçısının həyat
savaşında məğlub olmasından bəhs edir. Müəllif
"Tənha qadın" əsərində mənəvi əzabdan,
"İntihar" əsərində isə həm mənəvi,
həm də cismani əzabdan qurtuluş yolunu intiharda tapan bədii
obrazları ədəbiyyat səhnəsinə gətirir. Eyni
zamanda, onları bu fikirdən daşındıracaq
işıq içindən görsənən bir qoruyucu mələk
əsərə daxil edir. Nərminin həyat yoldaşı, əsgəri
isə komandiri xilas etməyə çalışır.
Müəllif əsgəri komandirinin teyfinin məsləhəti
ilə bu seçimdən çəkindirə bilərdi. Lakin o, bu yolun əsərinin təbliğ etdiyi
ideyaya uyğun olmadığını dərk edir. Əsgərin
ölümü məmur
özbaşınalığının açdığı
faciəvi yaraları göstərmək üçün
düzgün seçilmiş final idi. Əsərin yekununda həyatdan
ilk zərbəsini alan, yuxusundan yeni ayılan oğlan uşağının atasının cansız bədəni
ilə üz-üzə qalmasının, atasının
ölümündə günahkar kimi tut ağacını
yumruqlamasının təsviri ilə Qafar Cəfərli bədii
əsəri üçün təsirli final
hazırlamışdır.
Bədii əsərə ruh obrazının
daxil edilməsi mifik düşüncədən gələn,
bir çox əsərlərdə özünü göstərən
ənənənin davamı xarakterini daşıyır. Qafar Cəfərli
ruhdan ölmüş insanın sevdiyi şəxslə əlaqə
yaratması üçün istifadə edir. Nərminin həyat
yoldaşının ruhu fani dünyada xəbər
daşıyıcısı funksiyasını oynayır.
Yazıçının "Tənha qadın" hekayəsini
novellavari bir əsər adlandırmaq olar. Əsərin əvvəlindən
hekayə müəllifi yoldaşını itirən gənc
qadının sonunun ölümlə bitməsinə oxucunu
hazırlayır. Finalda isə qadının taleyinin müsbət
nəticələnməsi əsərin dəyərini daha da
artırır.
Fikirlərimi yazıçının
"Ömür yolu" romanından sitat gətirməklə
yekunlaşdırmaq istəyirəm. "Səni yazmağa nə
vadar edir?" sualına yazıçının cavabı belədir:
"Ətrafda gördüklərim, eşitdiklərim, hiss
etdiklərim, düşündüklərim".
Qafar Cəfərli zamanın nəbzini tutub,
insanın mənəvi aləminə səyahət etməyi
bacaran yazıçılardandır. Həyat həqiqətlərini
bədii təxəyyülün gücü ilə rəngarəngləndirən
yazıçı müşahidələrinə öz fərdi
yanaşması ilə yenidən həyat qazandırır. Ailə-məişət,
əxlaqi-didaktik mövzular yazıçı qələmində
tənqidi münasibətin təzahürü şəklində
özünü göstərir.
Nürlanə Hümmətova
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 6 iyul, №25.- S.24.