"Vida"dan "Nida"ya...
Son illərdə sosial mediada Qarabağ mövzusunun ədəbiyyatda
əksi ilə bağlı qızğın
müzakirələr gedir.
Və əksəriyyətinin
fikri də üst-üstə düşür
- ədəbiyyatımızın Vətən müharibəsi
ilə bağlı səhifəsi boş qalıb... Əlbəttə
ki, mövzuya ədəbiyyatşünas
alimlərin, tənqidçilərin
fərqli baxış
bucaqları ola bilər.
Məsələn, mənim
üçün tək
"Vida" romanı nəyə
desən, dəyər!
Yazıçı-dramaturq, publisist Elçin Hüseynbəylinin "Vida"sı
müharibə mövzusunda,
həm də vətənpərvərliyin təsirli
dillə, həssas səhnələrlə təsvir
və tərənnüm
edildiyi əsl sənət nümunəsidir,
Qarabağ həqiqətlərinin
bütün çılpaqlığı
ilə əks olunduğu "yaddaş salnaməsi"dir. "Vida" son dövr Azərbaycan ədəbiyyatında mövzu,
məzmun, bədii ifadə və təsvir vasitələrinin
zənginliyinə, dil-üslub
xüsusiyyətlərinə görə tam yeni olan, xüsusi çəki, məna yükü daşıyan, insani hiss və duyğuların dramatikliyi ilə seçilən psixoloji
roman-essedir. Fikrimi təsdiq və inkar etmək istəyənlərə bir
tövsiyəm var: "Vida"nı
təkrar-təkrar oxuyun,
ana laylası yerinə,
ağı yerinə oxuyun, ölüm ağrısını sərinlədəcək
şərbət yerinə
için, şəhidlərin
ruhuna nəğmə
kimi pıçıldayın,
Kəlmeyi-şəhadət kimi təkrarlayın...
Əgər hər hansı
bədii əsərin
dəyəri oxucu hissiyyatına, zehniyyatına
təsir gücü, ədibin oxucunu hadisələrin içinə
daxil edə bilmək bacarığı
ilə ölçülürsə,
onda "Vida"nın
misli yoxdur! Ona görə ki, "Vida"dakı
hadisələrin yazıçının
təxəyyül dünyasında
yarandığına, yazıçı
qələminin məhsulu
olduğuna inanmaq çox çətindir. Kitabı qatlayıb kənara qoymaq, ölüm ayağında
olan həkimi tək qoymaq qədər çətindir,
onun ölüm arzusu qədər ağırdır. Sizi bilmirəm, mən hələ də əsərin təsirindən
çıxa bilməmişəm,
ata-balanın birgə
uyuduğu məzarın
başında dayanıb
nə edəcəyimi
kəsdirə bilmirəm...
"Vida"da Elçinin qəhrəmanı ədəbi
obrazlılıqdan çıxır,
can ağrısı ilə
qəlb ağrısını
bir anda daşıyır və bu ağrını paralel olaraq oxucuya ötürə bilir, həmsöhbətinə
çevrilir, onunla dərd ortağı olur, doğmalaşır. Elə bu doğmalıqdandır
ki, son nəfəsinə, ölüm
arzusunu reallaşdırdığı
ana qədər həkimi
tək qoymağı insafıma sığışdırmadım,
bacarmadım, ən azından dualarımla ona kömək olmağa çalışdım,
ölüm ağrı-acısının
azalması üçün
Tanrı dərgahına
əl qaldırdım...
Son nəfəsində "Yasin" surəsini belə, dodaqaltı pıçıldadım
- bir müsəlman bəndənin digərinə
iman borcu kimi... Sanki həmin anlarda Elçinin qəhrəmanı nəzərimdə
Vətən idi, Azərbaycan idi, yurda qayıdışını
ölümü ilə
qazanmaq uğrunda mücadiləyə, mübarizəyə
qalxan böyük İnsan idi!
Etiraf edim, Elçin Hüseynbəylinin "Gözümə
gün düşür"
hekayəsini birinci dəfə oxuyanda çox həyəcanlanmışdım,
hadisələrin necə
cərəyan edəcəyini
bilmədiyimdən qəlbən,
ruhən narahat idim. Məcnun həkim doğmama çevrilmişdi, onun ata-baba ocağında deyil, erməni əsirliyində, Yerevanda öləcəyindən çox
qorxurdum. Bu ölüm
Qarabağın itirilməsi
qədər ağrılı
olardı, Xocalı faciəsinin təkrar yaşamı qədər acı idi və
nə yaxşı ki,
bu baş vermədi! ...Sanki Elçin
Hüseynbəyli həmin
an yanımda idi, qəlbimdəki həyəcanı
duydu, hiss etdi, qəhrəmanını anında,
atasının məzarı
önündə dünyadan
köçünə qələmi
ilə qədər yazdı... Siz heç kimsənin ölümünə sevinmisinizmi?
Mən bu hissi "Vida"da yaşadım, bir həkimin, bir insanın ölümünə
sevinə bildim. Çünki, həkimin vətəninə qovuşmaq
arzusu ölümündən
keçirdi - ayrı yolu yox idi...
Mənim
nəzərimdə "Vida" adicə roman deyil. 30 ilə qədər davam edən Qarabağ itkisinin ağrı-acısını, qaçqın,
köçkün insanların
yurd həsrətinin hopduğu hüznlü, kədərli layladır, ağıdır, bayatıdır,
ərşə yüksələn
haraydır, bədii salnamədir. Ölüm ayağında dağılmış
ev-eşiyə, viran olmuş kəndə baxaraq için-için sızlayan adam təkcə bütün dünyanın tanıdığı
istedadlı onkoloq-həkim
deyil. O, hər şeydən əvvəl,
vətənpərvərdir, mübarizdir, həm də insaflıdır, erməni zabitinə yardım edəcək qədər humanistdir. Bir sözlə, bəşəri
hisslərin cəmləşdiyi
kamil insan obrazıdır. Bu insanın
ölümünə vətənə
qovuşmaq ümidi kimi baxması oxucuda kədər yox, izahını verə bilmədiyim, sözlə izharı olmayan, möhtəşəm
bir hissdir. Bu, qəribə, mistik, fövqəlbəşər bir
duyğudur, sanki zaman körpüsüdür, iki
dünyanı birləşdirən
yaddaş axınıdır,
ruhların qovşağıdır.
Bu ölüm dünyaya
vida deyil, yenidən doğuşdur, insanın milli kimliyinə,
milli yaddaşına qayıdışıdır
və elə buna görə də dəyəri həyatın
özü qədər
əhəmiyyətli, əzəmətlidir.
...Hardan başlanır Vətən? Uşaqlığımızdan
tez-tez eşitdiyimiz bu klassik sorğuya
ömrün müxtəlf
anlarında cavablarımız
fərqli olur. "Vida"dan sonra anladım ki, Vətən ölümdən də başlaya bilərmiş və ölüm Vətən ola bilərmiş!
Elçin Hüseynbəylinin
"Vida"sı insanın
doğuşdan ölümə
qədər müşayiət
edən, çox qorxduğu, hürkdüyü
ölümü bizə
doğmalaşdıra, xofunu
azalda bildi, sanki...
Həkimin ölümqabağı keçirdiyi hisslər, gördüyü yuxular, keçmişinə xəyalən
baş vurması, olanları anbaan xəyalında canlandırması,
ruhən təkrarən
yaşaması mənə
böyük söz ustadı Seyid Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın
"Heydərbabaya salamı"nı
xatırlatdı. Fərq
budur ki, M.Şəhriyar
doğulduğu ocağa,
Şəngülava - yurduna
ölmək üçün
yox, küskün olduğu dünyaya həyat eşqini qaytarmaq, yaşamaq həvəsi ilə dönüş etmişdi,
çəkdiyi ağrı-acılarını
dərd ortağı kimi Heydərbaba dağı ilə bölüşməklə içini
boşaltmaq istəmişdi,
bu təmasdan sakitləşmişdi, hüzur
tapmışdı, yaddaşını
qaytarmışdı. Elçinin
qəhrəmanının Allahdan
rüsxəti, istəyi
isə sağ ikən qovuşa bilmədiyi ata-baba ocağında həyata vida etməkdir. Niyə? "Niyə"sini,
çox güman ki, heç Elçin Hüseynbəylinin özü
də bilmir. Bu sualın cavabı həkimlə birgə məzara gömülüb,
torpağa qarışıb,
ərşə ucalıb...
Dünyadan köçəcəyini bilən onkoloji xəstənin can ağrısının
halına qalmayıb, yurd yerinə dönmək istəyi,
"Sən yurd itkisinin nə olduğunu bilmirsən. Elə bil ki, körpə, südəmər
uşağı anasından
ayırıblar, özü
də zorla!" deməyi Elçinin qəhrəmanını gözümüzdə
böyüdür, şəhid
zirvəsinə qaldırır.
Qeyd edək ki, Elçin Hüseynbəyli
özünün də
yaşadığı yurd
ağrısını həkimin
timsalında çox gözəl, real, təsirli
boyalarla, oxunaqlı dillə əks etdirməyi bacarıb və bədii forma kimi də insanın
öz daxili dünyası ilə dialoqunu seçib.
"Vida"da qəribə, sirli-sehrli bir cazibə qüvvəsi
var. Kitabı əlinə
aldınmı, sətirlərin,
kəlmələrin bircəciyini
belə ötürmək
istəmirsən. Diqqətindən
nəyinsə qaçacağından,
hansısa sətiraltı
mənanı anlamayacağından,
vacib məqamı ötürəcəyindən qorxursan.
"Vida" romanı bir
insanın simasında,
timsalında yurd itkisi ilə dünyadan köç edən bütöv bir nəslin ağrı hekayəsidir, tragediyasıdır. Həkim
Azərbaycanın ümumiləşmiş
obrazı olduğundan,
ağrısı da tək
şəxsiyyət ağrısı
olmaqdan çıxır,
xalq, millət yanğısına çevrilir.
Elçin Hüseynbəylinin özünün
də köçkünlük
ağrısı yaşaması
səbəbindən qəhrəmanı
ona doğma və yaxındır. O qədər yaxın ki, bəlkə məzarın
soyuqluğunu həkimdən
əvvəl Elçin
özü yaşayıb,
üşütməsini canından
keçirib. Yoxsa ki, o
hiss-həyəcanı oxuculara
bu cür ustalıqla, insanı içdən üşüdən
yanğı ilə ötürə bilməzdi.
Bir də ki, ölüm
həmişə soyuq
olmur ki... istisi də olur - Məcnun həkimin ölümü kimi... Bu ölümdə, insanın
həyata vidasında hərarət var, məchul,
sirli bir ümid işığı
közərir, alova çevrilərək şölələnir
- biz bu torpaqlarda doğulmuşuqsa, bu yerlərdə də öləcəyik, torpağa
qarışacağıq - nəyin
bahasına olursa-olsun!
Elçin Hüseynbəyli sözünün
ağası, nəqqaşı
olan gözəl nasirdir, zəngin təxəyyülünə, bədii
duyumuna söz yox. O, həm də ədəbiyyatı
ədəbiyyatşünas səviyyəsində çox
gözəl bilir, folklorumuza da yaxşı bələddir. Əsərlərinə
- fərqi yoxdur, hekayə, ya da roman olsun, ona uyğun,
ona yaraşan bədii don biçməkdə
ustadır. "Vida"nı
oxuyanda müharibə
mövzusunda yazılmış
bir neçə əsəri - Nikolay Ostrovskinin
"Polad necə bərkidi", Boris Polevoyun
"Əsl insan haqqında povest",
Aleksandr Fadeyevin "Gənc
qvardiya" romanlarını
xatırladım. Bu əsərlərin
leytmotivində də insanla ölüm üz-üzə dayanır
və insan iradəsi sonda ölümə qalib gəlir. Elçin Hüseynbəylinin qəhrəmanı
da sonda ölümə
qalib gəlir - arzu etdiyi ölümü
yaşadığına görə!
Yazıçı romanda çox maraqlı təhkiyə üsulu tapıb, öz qəhrəmanını
özü müşayiət
edir, bir anlıq da olsa, tək qoymur, onunla birgə düşmən tapdağında
olan kənd-kəsəkdən
keçir, doğma yurdun ətri ilə birgə, viran olan yurd
yerlərinin ağrısını
da sinəsinə çəkir.
Nə üçünsə,
əsəri oxuyanda mənə elə gəldi ki, həkimin həyatdakı prototipi, bəlkə elə Elçinin özüdür.
Axı, Elçin Hüseynbəyli də yurd yerini itirib,
Qarabağ itkisini qəlbən, hissən yaşayıb, köçkünlüyün
yaratdığı çətinliklərlə
üzləşib, doğmalarının
məzarı düşmən
tapdağında qalıb,
bu ağrılar həyatının bir hissəsinə çevrilib.
Qəhrəmanı kimi
ölməyi həmin
anda, situasiyada Elçin kimi vətənpərvər yazıçı
da arzulaya bilərdi, edərdi...
"...Mən kiməsə güllə atmağa yox, doğma yurdumda ölməyə gedirəm. Hamıya bəyan edirəm ki, mən - 57 yaşlı həkim ("dünyaca məşhur" sözünü
yazmağa, yəqin
ki, utanmışdı) altı
aydır ki, ağır
xəstəyəm, sağalmağa
heç bir ümidim yoxdur, ölüm ayağında
kəndimizə getmək,
həyətimizdə ağac
əkmək, sonra isə orada ölmək istəyirəm.
Qoy, bu ağac
dünyadakı münaqişələrin
hamısına etiraz əlaməti, sülh rəmzi olsun..." Həkimin ölümqabağı
vida məktubu xalqları, millətləri
üz-üzə qoyanlara
tutarlı cavabdır,
müharibə qızışdırıcılarının
sifətinə çırpılmış
sərt şillədir,
xəbərdarlıqdır - biz yurd yerlərimizə qayıdacağıq, mütləq
qayıdacağıq!
"Mənim istəyim öz qəbrimi əllərimlə qazmaqdır.
Bu, bir etirazdır. Təkcə sülh ağacı ilə iş bitmir. Qoy, onlar görsünlər
ki, bu müharibələr
uzandıqca hələ
çox adam özünü diri-diri basdırmağa hazır olacaq. Əslində, belə də olur, hamı öz içində ölür, yaxud hansısa bir sevgini, deyək ki, vətən sevgisini öldürür. Bundan dəhşətli nə
ola bilər? Mən günəş üfüqdən
çıxanda ölməliyəm.
Ona baxa-baxa. Belə ölüm mənimçün
rahat və ağrısız keçəcək".
Görəsən, "Vida" romanı əsasında
film çəkilsə, bu
hiss və duyğuları
bu hərarətdə
canlandırmaq mümkün
olacaqmı? Çox istərdim, bu əsərin səhnələşdirilməsini,
film olmasını, daha
çox tamaşaçı
auditoriyasının ondan
bəhrələnməsi, tanış
olması üçün.
Çernobıl dəhşətlərinin
olduqca təsirli əks olunduğu, rejissorluğunu Yohan Renkin,
ssenaristliyini isə Kreyq Mazinin etdiyi
"Çernobıl" teleserialını
xatırladım. "Vida"nın
süjet xətti hadisələrin psixoloji gərginliyi baxımından
daha dramatik, məzmunu daha dolğun və bəşəridir - Vətən,
yurd sevgisinin ölüm arzusunda əksinə görə. Və elə buna görə də
"Vida" romanı "Çernobil" qədər
təsirlidir, əsər
film kimi uğurlu həllini tapsa, bu, Azərbaycan kinosunun "Fəryad"
kimi ikinci incisi ola bilər.
Romanda vətənpərvərlik duyğusunun
kövrək nüanslarla
əksi diqqət çəkir: "Niyə
şəhərlilər doğulduğu
məkanı kənddə
doğulanlar qədər
sevmirlər. Çünki
kənddə hər şey yüz illərlə, min illərlə
öz yerində durur. Demək olar ki, insanlardan başqa heç nə dəyişmir. Ağaclar da öz yerində, evlər də, yaylaqlar da, biçənəklər də,
bulaqlar da. Ora ilkinliyin
beşiyidir". Yurd həsrətinin obrazlı
və həm də real təsviri. Harda yaşayırsansa-yaşa,
işləyirsənsə-işlə, sonda mütləq doğulduğun ocağa dönməlisən. Çünki:
Gəzməyə qürbət ölkə,
Ölməyə Vətən yaxşı!
Yurd-yuvasından didərgin düşmüş
həkim biliyi, bacarığı, zəhməti
sayəsində həyatda
hər şeyi qazana bilib. Amma qazandıqları yurd itkisinin yerini doldura bilmədiyindən,
o, xoşbəxt deyil.
Elçinin qəhrəmanı
bu həqiqəti, ölüm öncəsi bütün çılpaqlığı
ilə hiss edir, babasının sözlərini
xatırlayır: "Böyüyəndə
o, ağsaqqal kişi olacaq və hamıdan başda oturacaq. Amma o böyümədi,
qocaldı. Doğma yerlərdən uzaqlarda, vətən dərdi çəkə-çəkə çürüdü". Dünya
şöhrətli həkim
ev-eşik, oğul-uşaq
sahibi olsa da, böyüyə bilmədi,
yurd həsrəti onu böyüməyə qoymadı. Bax, həkimi düşmən
tapdağında olan ata ocağına aparan da elə bu hissdir, böyümək
arzusudur - son nəfəsində
olsa belə, o ucalığı hiss etmək,
yaşamaq duyğusudur.
"Mən öz ölümümü satın
almaq istəyirəm! Sizin üçün fərqi nədir. Yolda öldüm, İrəvanda, ya da ki, burda. Amma mənim üçün fərqi
var..." Elə fərqi
olduğuna görə
də Elçinin qəhrəmanı canından
da artıq istədiyi,
31 il baş yastığa
qoyduğu həyat yoldaşını, doğmalarını
tərk edərək ölümünə yol gəlir və ona qovuşur.
Maraqlı bilirsiniz, nədir?
Ölüm arzusu ilə yurd yerinə
dönən insanda yenidən yaşam həvəsinin oyanması!
Bu həvəs o qədər
güclü və Elçinin təsvirində
o qədər real, təbii,
canlıdır ki: "Ona elə
gəldi ki, ölmək
istəmir, şəhərə
dönmək və hər şeyi olduğu kimi danışmaq istəyir...
Demək istəyir ki,
oralar kimsəsizdir və heç kim orda yoxdur.
Kənd, ölməkdə
olan yurdlar adamları, ocaq sahiblərini gözləyir..."
Hansı hisslər idi olumla ölüm
arasında yaşam həvəsini Məcnun həkimə təkrar qaytaran? ... Yaloba bulağın hələ də axması, qurumaması, Maralyan, Çayağzı bağlarında
ağacların çiçək
açması, Dəyirman
arxından su içməsi, Qurdağzı
dərəsini təkrarən
görməsi, yurd yerində toyuğun bala çıxartması və s. həyatın davam etdiyini xatırladır, həkimi
həyata təkrar bağlayır.
Ölüm vədəsini saatına
kimi bilən, amma son nəfəsində
olsa belə, ata ocağını təmir etmək istəyən, bu məqsədlə köynəyini
kisə edib əhəng daşıyan
həkimin yurd sevgisinə həsəd aparmaq olar. Ata-baba ocağını qoruya bilmədiyinə görə
özünü günahlandıran
həkim vətənə
borcundan bu cür çıxmaq istəyir. Bu arzusunu reallaşdırmaq fiziki qüvvəsi xaricində olsa belə, ermənilərin əlinə
hər an keçəcəyini
bilsə də, bu arzusundan vaz
keçmir. Niyə? Çünki "Bura onun
vətəniydi. Vətəndə
gizlənmək olmaz!"
Həkimin yüksək humanizmi,
insaniyyəti xəstə
erməni zabitinə yanaşmasında da özünü
göstərir. Bu yanaşmada
Elçinin qəhrəmanı
tək həkim deyil, həm də qayğıkeş insan kimi diqqət
çəkir. Həkim
çox qorxur ki, babasının vəsiyyətinə
əməl etməmiş
dünyadan köçsün:
"Hər kəs ömründə bir ağac əkməlidir. Yadında saxla. Onu da yadında saxla ki, insan doğulduğu yerdə ölməlidi. Doğulduğu
yerdə. Harda olursan-ol, haranı gəzirsən-gəz, haranı
sevirsənsə-sev, yurduna
qayıt. Yaddaşını
qaytar. Olanları yaddaşında dirilt və yaşa. Əbədi yaşa!"
Romanda ən təsirli səhnə bilirsiniz, nədir? Həkimin ölüm həyəcanı
içində, son dəqiqələrində
yaddaşına qayıtmaq
istəyi: "O, yaddaşını
qaytarmadan ölmək
istəmirdi. Uşaqlığını,
cavanlığını xatırlayırdı.
Anasının əlindən
tutub qəbiristanlığı
dolaşması, anasının
dodağının altında
hansısa mahnını
zümzümə eləməsi,
yaxınlarının ruhuna
dua oxuması indi də qulaqlarında
səslənirdi. Gözlərinin
önünə güllü-çiçəkli
dağlar, məktəb
illəri, quzu otardığı yerlər,
çayda balıq tutduğu günlər gəlirdi. Hər şey gözəl idi. Onun yadında
daha çox günəş qalmışdı.
Amma bu gözəllik yox olmuşdu və bunun nə
zaman baş verdiyini xatırlaya bilmirdi.
İndi bu gözəlliyin
və itkinin yerini acı bir boşluq doldururdu...Son anda hiss elədi ki, gözünə
gün düşür.
Qıpqırmızı Günəş
başının üstündən
sallanıb. Əllərini
qaldırıb onu sığallamaq istədi.
Əlləri qalxmadı...
Gülümsündü... Və
birdən hansısa görünməz bir əl onu qaldırdı
və gördüyü,
amma əli çatmadığı sonsuzluğa
apardı. Qarşıda
başı buludlara dəyən qızıl minarələr vardı. Yuxusu çin olurdu, deyəsən. Və həmin minarədən əzan səsləri ucalırdı...
O sevinirdi, gülümsünürdü.
Qarşıda onu çoxdan görmədiyi
əzizləri, ata-anası,
babası, nənəsi
gözləyirdi. Onlar
doğma dağların
döşündə gül-çiçək
yığırdılar... və
birdən dikəldilər,
ona əl eləməyə başladılar...
O, xatırlayırdı. Yaddaşını
qaytarırdı..."
Milli yaddaş, milli kimlik, milli özgüvənlik milləti
millət edən ən üstün, ali dəyərlərdir. Tənqidçi alim Yaşar
Qarayevin təbirincə
desək: "Millət
- genetik səviyyədə,
yaddaş - ağrı
səviyyəsində dərk
olunmuş vəhdətdən
və bütövlükdən
başqa bir şey deyildir. Yalnız yaddaş olan yerdə sabitlik və tamlıq var, nəsillər
və əsrlər, ilahi və bəşəri
dəyərlər və
sərvətlər arasında
əlaqə və estafet var. Əslində nəinki təbiət və insan, ekologiya və poeziya da yaddaşdır. Şəhid - ölümü
ilə, şair ağrısı ilə yaddaşa qaynayıb qarışır. Və yaddaşın ömrü
bir vicdana və haqqa xidmətin
qədərindən, bir
də qədir-qiymətə,
qeyrətə çevrilən
anların cəmindən
yaranır". "Yaddaşsızlıq
başlanan yerdə insanın, millətin, xalqın mənəvi ölümü baş verir. Amma nə yaxşı ki, Yaddaş diridir, ölmür.(Vaqif Yusifli)
Əsərin sonluğunun əvvəli
ilə eyni olmasının özü
bir bədii tapıntıdır, rəmzi
məna daşıyır
- İlk və son bir-birini
tamamlayır. "Vida"da
başlanğıc kimi
sonluqda da bir günəş hərarəti
duyulması ölümün
heç də son olmadığı qənaətini
verir: "...Günəş...
qıpqırmızı... güllü-çiçəkli
yamaclar... çayda çimən uşaqlar...
onlara baxıb qüssələnən cocuq
... balıq tutan oğlan... ayağı yalın gənc... sudan gələn gəlin... otçalan... başı çalmalı
qoca... otçalan qoca... otçalan qoca... başı çalmalı... və...
və... sonsuzluq..."
"...Həqiqətən, yaddaş
- ağrı səviyyəsində
dərk olunmuş vəhdət və bütövlüyün özüdür.
Yalnız yaddaş olan yerdə tamlıq var, əsrlər
və nəsillər arasında bağlılıq
var" (Yaşar Qarayev).
"Vida" milli yaddaşın ədəbi bağıdır,
nəsillər arasında
söz körpüsüdür.
Xatırladaq ki, Elçin Hüseynbəyli
"Vida" romanını yazanda Qarabağ müharibəsi hələ
bitməmişdi, torpaqlarımız
hələ erməni qəsbkarlarının tapdağında
idi. Amma 2016-cı ilin
Aprel döyüşləri
ürəklərdə o torpaqlara
qayıtmaq arzusunu alovlandırdı, ümid
qığılcımı yaratdı. E.Hüseynbəyli
romanı 2019-cu ildə
bitirəndə minlərlə
köçkün hələ
didərgin idi, yurd həsrətini qəlbində daşıyırdı,
doğma yurda qayıtmaq, o yerlərdə
yaşamaq, o yerlərdə
torpağa qovuşmaq nisgilini yaşayırdı.
2019-cu ildə Ermənistanın
baş naziri Nikol Paşinyan "Qarabağ Ermənistandır.
Nöqtə" deyirdi,
Cıdır düzündə
"Yallı" gedirdi.
Azərbaycan prezidenti,
Cənab Ali Baş Komandan İlham Əliyev ən yüksək tribunadan dünyaya səslənirdi: "Qarabağ
Azərbaycandır. Nida!"
..."Vida"dan "Nida"ya bir il çəkdi. Əslində, romanda əzəli yurd yerlərimizin, Qarabağın
erməni qəsbkarlarından
tezliklə azad olunacağına bir işarə var: "Deyə
bilməzsiniz ki, erməni
xalqı bu müharibədən nəsə
qazanıb. Müharibə
heç kimə lazım deyil. Mən o ağacı bütün münaqişələrin
əleyhinə, etiraz əlaməti olaraq əkdim. İstəyirəm
ki, onu qoruyasınız.
Siz, ya başqası,
mənimçün fərqi
yoxdur, - deyə həkim davam elədi. O, "bizimkilər
gələnə kimi qoruyun" demədi, düzü, deməyə ürəyi gəlmədi,
zabiti acıqlandıra,
işləri korlaya bilərdi. - Sizin əsgərlər onu tapdadılar. Amma inanıram
ki, yenidən qalxacaq".
Torpaqlarımızın bütövlüyü
uğrunda qurban gedən şəhidlərimizin
sırasına Elçin
Hüseynbəylinin həkim
qəhrəmanını da əlavə etmək olar. Çünki onun da amalı müqəddəsdir, vətənə
məhəbbəti ölümdən
güclüdür, o, torpaqların
qayıdacağına inamı
böyükdür və
ən əsası, yurd yerində torpaq olmağı bacardı!
Esmira İsmayılova
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 20 iyul, №27.- S. 8-9.