İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının
"Siluet" tamaşası
sənətin metaanlamında
Teatr insan mənəviyyatının
təkmilləşməsinə, bütövlükdə cəmiyyətin
mədəni inkişafının
artmasına fəal təsir göstərə
bilən həssas, incə, canlı substansiyadır. Teatr sehrli məkandır. Teatra daxil olan
tamaşaçı real həyat
tendensiyasından ayrılıb,
irreal həyat hadisələri
tilsiminə düşür.
Həmin tilsimlərdən
birində - iyul ayının 11-də, Milli Gənc
Tamaşaçılar Teatrının
səhnəsində İrəvan
Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrının sənətçiləri
142-ci mövsümündə, dramaturq İmir Məmmədlinin "Qadın"
mono pyesi əsasında
Əməkdar mədəniyyət
işçisi İftixarın
qeyri-səlis məntiqlə
uydurmaya çevirdiyi birhissəli psixoloji, mistik, qroteskvari "Siluet" tamaşasının
anşlaqla keçən
premyerasında tamaşaçıları
öz sənət möcüzəsi ilə həqiqi mənada tilsimə sala bildi.
Quruluşçu rejissor tamaşanın
başlanmasına qədər
tamaşaçıları zalda baş verən hadisə ilə qarşılaşdırdı:
"Hörmətli tamaşaçılar,
bir neçə dəqiqədən sonra tamaşamız başlayır.
Lütfən, telefonların
səsini alın"
elanından sonra zal nəzarətçisi birinci sırada oturan iki gənc
qadına yaxınlaşaraq
biletlərini göstərməyi
xahiş edir. Qadınlar biletlərini evdə qoyduqlarını bildirərkən, nəzarətçi
onları arxa sıralara keçməyə
dəvət edir. Təklifi qəbul etməyən tamaşaçı
xanımlar bağırtı
ilə nəzarətçiyə
hücum çəkib,
ona təzyiq göstərirlər və
salonu hay-həşir bürüyür. Nəzarətçi
və onu təhqir edən qadınlar iti sıçrayışla salondan
səhnəyə atılırlar.
Hadisədən pərişan olan
tamaşaçılar səhnə
arxasından ətrafa
yayılan səslərə
qarşı ikrah yaşayırlar: bu necə ola bilər? Axı bura teatrdır..."
Doğrudur, teatrdır
(Şekspir demişkən,
həyat teatrdır). Məgər həyatda insanların bir-biri ilə saf, ülvi
hiss bağlılığını qoruya bilməyərək,
cəmiyyət içində
kiçicik bir sözdən yaranan anlaşılmazlığı böyük
konfliktə çevirdikləri
haqq və nahaqq hadisələri azmı görürük?
Mətnə edilən rejissor
əlavəsi hadisənin
süjetinə giriş
verir, salondakıların
tamaşaya baxmaq ovqatına təsir edir. Bir az əvvəl
salonda kobudluq nümayiş etdirib qarışıqlıq yaradan,
bununla seyrçilərin
diqqətini cəlb edən, "mədəniyyətsiz"
kimi görünən
qadınlar səhnəyə
qalxıb, çevik şəkildə qiyafələrini
dəyişib, tamaşaçını
salondan (salon - cəmiyyətdir),
yəni real dünyadan
irreal - sokral dünyaya
aparırlar. Psixoenergetik
hadisələr çoxxətli,
çoxşaxəli variasiyalarda
qeyri-səlis çərçivədə
təqdim olunur. Tamaşa semantikdir: ilk baxışdanca simvolik ifadə vasitələri ilə maraq doğurur.
Əsərin mövzusu tənha
Qadının uğursuz
taleyində qarşılaşdığı
hadisələr, bu hadisələrin içərisində
sevdiyi, ideallaşdırdığı
Kişinin öz arvadına xəyanət edərək, görüşdüyü
Qadına qarşı
olan etinasızlığının,
mövqesizliyinin paradoksallığıdır.
Lakin bu vəziyyət
özü Qadının
daxilində mübarizə
refleksi yaradır. Xəyalındakı qadının
onun evində ərini axtarmasının
acı nəticəsini
təsvir edir.
Personajlar
səhnənin mərkəzində
quraşdırılan üçbucağın
divarını dələrək
(rəmzi qapı) keçib obrazın inkişaf xəttini, xəyallarını, günahlarını,
daxili hiss və həyəcanlarını təhlil
edirlər. Üçbucaq
real dünyada insanın
təbəddüllatının üç nöqtəsidir.
Həmçinin, Qadının
müxtəlif səmtlərdən
baxış nöqtəsidir.
Tamaşa iki vacib məqamı ilə maraq yaradır: tamaşaçının
hissinə təsir etmək və onu düşünməyə
vadar etmək. Hadisələr aktyor oyunu üzərində qurulub. Üç obraz - Qadın (Xədicə Məmmədova),
Siluet (Güney Əliyeva) və Şəhvət (Pərvin
Dadaşova) əllərində
Taicitu adlanan, İn və Yan simvolu ilə işarələnmiş,
dairəvi örtüyü
musiqinin müşayiəti
ilə üçbucağın
arxasından səhnənin
önünə gətirirlər.
Həyatda hər şeyin bir-birindən ayrılmaz, iki əks qütbü vardır: İn və Yan qütbü. Bu, bir arada bütövlüyü
tamamlayan iki hissədir. İn - "kölgəli
tərəf", Yan - isə
"işıqlı tərəf"
mənasını verir.
İn - Yan bütövlüyü formalaşdıran ikilik anlayışıdır. Harda
İn və Yan qütbləşməsi
meydana çıxarsa,
orda hərəkət
başlayır. Sualın
cavabı, sevginin nifrəti, hərəkətsizliyin
hərəkəti, müdafiənin
hücumu özündə
ehtiva etməsi buna misaldır. Taicitu və ya İn - Yan simvolunun içindəki balaca əks rəngli dairələr bu xüsusiyyətləri əks etdirir. Əks qütblər bir-birinə çevrilə
bilən quruluşdadır.
İn Yana və Yan da İnə
dönüşə bilər.
Sonun başlanğıcı,
başlanğıcın sonu
bitməyən sonsuz hərəkəti labüd
hala gətirir. Mikro quruluş makronun, makro quruluş isə mikro quruluşun ayrılmaz parçalarıdır.
Aktyorlar
pantomim teatrı elementləri ilə zal və səhnəni
ayıran şəffaf
divarı hiss etdirirlər
- oynayırlar. Qadın,
Siluet və Şəhvət əllərində
tutduqları kiçik
- gözdeşən lazer
işıqları ilə
tamaşaçını işarələyir
və seyrçiləri
sokral dünyanın daxilinə - "hissiyyatın
mənanı dağıtdığı
məkan"a dəvət
edirlər. Səhnənin
canlı atmosferi rejissorun palitrasında təkcə bədii ifadə vasitəsi deyil, həm də bütövlükdə
tamaşanın məntiqi-emosional
və semantik nəticəsidir.
Bu düşüncələr Qadına
güclü psixoloji travma yaşadır və ikili şəxsiyyət
pozğunluğu yaradır.
O, özünü görüşdüyü
Kişinin arvadının
yerinə qoyur, onun taleyini beynində
canlandıraraq, eyni zamanda onun da həyatını yaşayır;
Qadın psixoloji sarsıntılar, daxili ziddiyyətlər keçirir.
"Siluet" tamaşasının
məzmunundan belə anlaşılır ki, hər
iki hadisə bir qadının taleyində baş vermişdir. Yəni ki, istənilən hadisə hər bir insanın
başına gələ
bilər. İki tale yaşayan Qadın bütün qadınların
taleyi barədə bir tablo yaradır.
Hər bir qadının həyatında
baş verə biləcək hadisəyə
hazır olmağa, nə özünü, nə də qarşısındakını günahlandırmamağa
səsləyir. Çünki,
Qadın obrazın dili ilə deyir:
"bu, həyatdır".
Rejissor isə deyir: "həyat qeyri-səlisdir".
Qeyri-səlis həyatın təcəssüm
olunduğu tamaşanın
musiqi həlli də emosional təsir bağışlayır.
Mişel Leqranın
"Səni gözləyəcəyəm"
("Şerburq çətirləri"
k/f) melodiyasının müşayiəti
ilə obrazların zamanla rəqsi, səslərin təbiətində
- həzinliyində, elastikliyində
və məkana uyğunlaşa bilmək qüdrətində; "Saksafonda
gülüş" etüdündə
insanın iç dünyasının həyat
ritmini, insan fəryadının, harayının
qroteskvari notlarını
səsləndirən obrazlar
kimi canlanır.
Tamaşanın kompozisiya-struktur həlli
qeyri-adekvatdır; buradakı
janr müxtəlifliyi,
çoxşaxəli oyun
prinsipi, müxtəlif
teatr elementlərinin bir tamaşada birləşməsi mətndən
irəli gələn hərəkətlərin mizanlaşdırılması
zamanı səhnə
əsərini müxtəlif
mimikalar, jestlər, göz təması, bədən dili elementləri vasitəsi ilə zənginləşdirərək,
nəticədə mətnin
məntiqi ilə birləşmə çevrəsində
qeyri-səlis məntiq
nəzəriyyəsinin teatr
sənətində yaranan
sinergetik harmoniyasını
təcəssüm etdirir.
Rejissor traktovkaya əsərin lirik, psixoloji, mistik, qroteskvari janrına uyğun tərzdə yanaşaraq, tamaşanı
tam başqa düşüncənin,
yozumun, konsepsiyanın,
yeni teatr sisteminin məhsulu kimi təqdim edərək, ideya-məzmun-forma vəhdəti daxilində qeyri-səlis məntiqin teatr sənətinə adaptasiyasını yaratmağa
cəhd edir. Bu, Azərbaycan teatrında bir ilkdir, yenidir
- qeyri-səlis teatr sistemidir.
"Siluet" tamaşasında
makro (kosmopolit dünya) və mikro (qadın hissləri) səviyyəsində
təqdim edilən qeyri-səlis vəziyyətin
məntiqi ilə qarşılaşırıq. Lütfi
Zadənin "Qeyi-səlis
məntiq" nəzəriyyəsinin
mahiyyətini görkəmli
teatr rejissoru, Lütfi Zadənin yaxın qohumu Cənnət Səlimova isə belə izah edir: "Zənnimcə, bu nəzəriyyə yalnız
riyazi yox, həm də məntiqi bir kəşfdir. Bütün
elmlər məntiq elmindən yaranıb. Yəni bu elm idrakla bağlıdır. Lütfi bu kəşfi
ilə sübut etdi ki, dünyada səlis ölçülər
yoxdur, yaşadığımız
dünya öz yaranışından qeyri-səlisdir".
Tamaşanın premyerasında
iştirak edən hörmətli Cənnət
xanımla əsər
barədə mülahizələrimiz
zamanı o, qısaca olaraq belə söylədi: "İftixar
yenilikçi sənətkardır,
yeni tamaşanızdan zövq
aldım".
Qeyri-səlis məntiqin teatr
sənətinə gətirildiyi
"Siluet" tamaşasının
qəhrəmanı Qadının
daxili tərəddüdləri
mücərrəd uydurmanın
peripetiyaları ilə
toqquşur. Obrazın
mürəkkəb və
təzadlı, rasional
və irrasional düşüncə modullarının
gözlənilməz refleksləri
seyrçini şüurdaxili
implikasiyanın (məntiqi
nəticənin) fantaziyasına
dəvət edir. Qadının daxili məni - silueti, ikinci məni - Qadınla həmişə
ziddiyyət təşkil
edən fikirləri, söhbətləri, mübarizəsi,
ondan sonra Qadının şəhvət
dünyası - bunlar hamısı insanda mövcuddur. İnsanın
daxilində oturmuş
başqa personajlar da
var ki, insan içində
həmişə onlarla
söhbət aparır,
mübarizə edir, bəzən razılaşır,
bəzən tərəddüd
edir. Burada da Qadın Silueti ilə, yəni ikinci məni ilə daim mübarizədədir
və o ikinci mən də həmişə Qadının
içində olan Şəhvətlə savaşdadır.
Şəhvət Qadını
başqa istiqamətə
yönəldir. Rejissor
tərəfindən bu
mübarizələr simvollarla
verilib: Qadının düşüncələri zamanı
onun iç dünyasından doğularaq
qadının başı
üzərində öz
yerlərini tapmaqla tamaşaçıya biri sevinc, biri kədər
maskası şəklində
görünmələridir, yəni Qadının təbəddülatları müxtəlif
formalarda öz əksini tapır. Qadının taleyində baş verən bu hadisələr içərisində Qadın
kimlərlə, nələrlə
rastlaşır, daxili
dünyası ilə apardığı mübarizə
- bütün bunlar simvollarda təsbitlənir.
Qadın, Siluet və Şəhvətlə
pişiklərsayağı dalaşması, pəncərədən
aşağı boylanarkən
"Bəri bax" xalq mahnısını öz daxili dünyasının tempinə
uyğun şəkildə
oxumağa başlayır.
Bu andaca daxilindəki Şəhvəti, həm də ikinci məni - Silueti baş qaldırır və onların mübarizəsi kəskinləşir,
az qala bir-birlərini
öldürürlər.
Kölgə teatrı effekti
əhatəsində Qadın,
Siluet və Şəhvət personajlarının
üçlüyü qorxu
və həyəcan təsiri altında şüuraltı çabanın
vahiməsini yaşayır.
Qapının döyülməsindən
yaranan həyəcan, Qadının ürək döyüntüsünün səsi
qaranlığın sükutuna
hakim kəsilir, tamaşada
səsin, sözün,
musiqinin, jest və mimikaların, hərəkət
və hərəkətsizliyin
səssizliyində, sinxron
vibrasiyasında tamaşaçıya
məna mesajları ötürür. Qadının
təxəyyülündə canlanan digər Siluet (Güney Əliyeva) onları bir yerdə tutarsa, öldürəcək...
bu fikir Qadının rahatlığını
pozur. O, xəyalında
canlandırdığı Siluet
və Şəhvətlə,
eyni anda həm də tamaşaçı ilə
dərdini bölüşür,
heç vaxt evli kişi ilə görüşməyəcəyinə
söz verir.
Tamaşanın orijinallığının əsas cəhətlərindən
biri, əsasən, onun biri digərini
əvəz edən və yenidən bünövrəyə dönüş
yaradaraq mürəkkəb
sistem içində sadə və aydın mexanizm quran, həmin mexanizmin işlək prinsipi ilə ədəbi materialı teatr-hərəkət elementlərinin
boyaları ilə çoxşaxəli istiqamətlərə
aparan janrlar tandemində, eləcə də, bir sıra
nəzəriyyələrin - bir tərəfdən realizm, digər tərəfdən sürrealizm,
lirizm, romantizm, dadaizm, psixosof, absurdizm və digərlərinin tez-tez bir-birinə meydan açması və həmin nəzəriyyələrin
predmetləri ilə bədii formanı dəyişkən hala gətirərək bir-birinə
zəncirvari bağlılığının
zəngin bədii-estetik
üslub və forma poetikasını yeni sistem
halında formalaşdıran
özünəməxsusluğunda idi. Tamaşa müxtəlif süjet xətti istiqamətində
hadisələrin bir-birinə
bağlılığını tamamilə başqa dillə - hərəkət
detalları ilə yanaşı, bir-birini əvəz edən simvolların rəngarəng
stixiyasının ustalıqla
səhnəyə gətirilməsi
ilə də sərgiləyirdi. Personajları
səhnələrin mənasına
xas olaraq müxtəlif formalarda həm də dekorasiyalara çevirmək
və paraleldə onları bir neçə şaxədə
obrazlaşdırmaq rejissor
təfəkküründə cərəyan edən qeyri-səlis məntiqin variasiyalarıdır. Üç
qütbdən istiqamət
alaraq çoxsəmtli
paralellərə paylanan
oyun-estetik prinsipi
modern teatr formasının
hüdudlarını belə
aşır.
Mürəkkəb və təzadlı
insan duyğularının
hissi vibrasiyaları, şüuraltı və şüurüstü mental reflekslər,
qadın gözəlliyinin
ontoloji və fraktoloji təmasları, özünəqapanma, günahın
etirafı və hər vəchlə mənəvi təmizlənmə
ritualından keçmə
prosesləri məhz teatr sənətində təsbit olunur. Günah nə qədər güclü olarsa, təmizlənməyə
ehtiyac bir o qədər güclü olar. Bunu isə
teatr edəcək. Çünki teatr mədəniyyət sahəsində
ən həssas mexanizmdir və "Teatr - oyun və
qavrayış aktının
(baxılma) baş verdiyi məkanın birlikdə udulan havasında yaşanan birgə həyatın
zaman kəsiyidir" (Hans-Leman), aktyor-rejissor tandeminin variativliyində estetoməntiqlə
öz sənət zirvəsini nümayiş etdirə bilir.
Siluet dişi hörümçəyin
erkək hörümçəklə
cinci əlaqədə
olduqdan sonra dişinin erkəyi həmən öldürdüyünu
nəql edərək Qadının həyat eşqinin və ölümlə toqquşma
anının vəchini
proqnozlaşdırır. Bu epizodda rejissor insan varlığı ilə təbiət hadisələrinin və yaxud canlı aləmin ekzistensional vəhdət prinsiplərinin
maraqlı ifadə vasitələrinin (civ-civlərə
çalınan layla və yemləmə), kölgə effektləri ilə dramatik konfliktin (pişiklərin savaşını kəsən
it hürüşməsi) kədərli
obrazının İn-Yan simvolu
ilə örtülmüş
həyat və ölüm - qadın qanı ilə yazılan, gözyaşı
ilə yuyulan kontiniumunu işıq və kölgə yerdəyişmələrinin enerji
qatında nümayiş
etdirir. Qadın daim insan ayaqlarının
arasından sürünə-sürünə
keçməklə həyatın
labirintlərini yaşayır.
Bu geniş dünyada rahat nəfəs alaraq yaşamaq mümkün deyildir. Həyatın mənası,
mahiyyəti də budur.
Əsərin sonunda Qadın Siluetun və Şəhvətin arasında
qalır, onları durdurur və deyir: hərəniz öz yerinizdə qalın - biriniz Şəhvət, digəriniz
- ikinci mənsiz, əsas mənəm, mən nə düşünürəm - odur.
Qadın özünü
asmağa gedir, amma bəlli olur ki, Qadın özünü asmır, özünü asan siluetdir. Siluetin isə asılması mümkün deyildir. Çünki o cansızdır.
Üçü eyni vaxtda Qadın və Qadının iç dünyasındakı
Silueti, Şəhvəti
eyni anda Qadının səsinə
qoşulur, "Yaxşı
ki, ölmədim, öpürəm
səni, Allah", - deyirlər.
Yəni dünyanın
məhvəri insan daxilindəki təbəddülatlardan
yox, Allahın nizam qanunundan asılıdır.
Finalda "Ağlama, canım, gözüm"
(sözlər və musiqi: İftixar) mahnısı da tamaşanın
tempo-ritminə uyğun
təqdim edilən melodiya kimi tamaşaçını
Ruhiyyə Eyvazovanın
məlahətli səsində
riqqətə gətirir.
Bu tamaşada Paklon (aktyorların təzimi) belə tamaşanın tərkib hissəsi kimi verilmişdir. Günahın səbəbkarı
Kişi (Əmrulla Nurullayev) obrazının kölgə ekvivalentini qarşılayırıq. Kişi
obrazının keyfiyyət
ölçüləri Qadınların
xarakterizə etdiyi detallar və intonasiyalarla kölgə effektləri vasitəsi ilə həll olunur. Aktyor Ə.Nurullayev heç bir sözü olmayan Kişi obrazının məna yükünün qroteskvari-ironik oyun üsulu ilə sinergetik qavramasında tamaşaya performativlik bəxş edir. Finalda Kişi üçbucağın arxasından
çıxaraq, tamaşaçıların
və Qadınların
qarşısında dizini
yerə qoyaraq centlmensayağı təzim
edir. Qadın, Siluet və Şəhvət obrazlarını
canlandıran Xədicə
Məmmədova, Güney
Əliyeva və Pərvin Dadaşova incə plastikalarını
paklonda bir daha canlandırırlar.
İftixarın bədii və elmi təfəkkürünü
yaxından müşahidə
edən teatrşünas
olaraq "Siluet" tamaşasının XXI əsrin
ortalarına yaxın teatr sənətimizə
yeni teatr sistemi gətirməsinin şahidi
oluruq. Bu yerdə böyük rus yazıçısı Lev Tolstoyun
fikrini xatırladım:
"Biz hamımız yazırıq,
F.Dostoyevski isə yaradır".
"Siluet" tamaşası
göstərdi ki, "Qeyri-səlis
məntiq nəzəriyyəsinin
teatr sənətinə
sinergetik adaptasiyası"
(Elçin teatrı əhatəsində) sənətşünaslıq
elmləri doktoru dissertasiyasının müəllifi
İftixar Piriyev tədqiqatının nəzəri
kontekstini praktiki müstəvidə - teatr sənətində realizə
etməklə Azərbaycan
teatrında qeyri-səlis
məntiq teatrının
bünövrəsini qoydu.
Bu hadisə teatrımızda
yeni sənət yolu və yeni teatr sisteminin yaranışıdır.
Nərminə AĞAYEVA
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 20 iyul, №27.- S. 22-23.