Mənəvi katarsis poeziyası
Yoldaş Eşbəyin "Ağlayan qız" və Zəki Bayram Yurdçunun
"Özgə qapısında ağlayan uşaq"
şeirlərinin doğurduğu assosiativ və
ekspressiv düşüncələr
Şəxsiyyətinə və şeiriyyətinə yaxından
bələd olduğum
hər iki şairin məşhur şeirləri haqqında nəsə yazmaq fikri beynimdə ani olaraq doğuldu. Zahirən, bu şairlər və şeirlərin "məhrəm"liyini
iddia etmək özümə də qəribə gəldi. Bir az dərindən düşünəndə isə
əmin oldum ki, türk dünyasının
iki qütbündə
- Şimalında və
Cənubunda, Azərbaycanda
və qədim-qayım
Türküstanda biri
50 ildən, o biri 40 ildən bəri nəfəs dərmədən
qələm çalan
(qılınc çalan!)
iki qardaş və zamandaş sənətkarın duyğu
və düşüncələrinin
uyğunluğunda heç
bir "fövqəladəlik", qəribəlik
yoxdur. Əksinə, bənzər zaman və məkanların həssas şair qəlbində oyatdığı həmahəng
yaşantılar, qoşa
fəryadlar - eş ahlar, eş hıçqırıq və
hayqırıqlardır!..
"Ağlayan qız"
(1984) və "Özgə
qapısında ağlayan
uşaq" (1988) şeirləri,
təxminən, eyni
zaman kəsiyində qələmə
alınıb. 70-80-ci illərdə
qardaş Özbəkistanda
özünün elpərvər
və yurdsevər nəğmələri ilə
çox populyar olan Yoldaş Eşbəyin "Sənin
nəğmən", "Alpamış", "Vətən",
"Qız nəğməsi",
"Cütçü nəğməsi",
"Aşiq rəvayəti",
"İnsan" və
s. döyüşkən şeirləri
ilə bir sırada "Ağlayan qız" nəğməsi
də son dərəcə
geniş yayılmışdı.
Bu nəğmənin auditoriyası
da hədsiz geniş idi. "Ağlayan qız"ı yüksək
zövqlü poeziya həvəskarları da, tələbə-gənclər,
pambıq tarlalarında
səhərdən-axşamacan zəhmət və zülm çəkən sadə əməkçilər,
fabrik və zavodlarda çalışanlar,
ev-eşiyindən, kəndindən-kəsəyindən
bir addım kənara qoymamış müti və məzlum qadınlar, qızlar, eyni zamanda alimlər, ziyalılar, yazıçılar,
siyasilər, dövlət
məmurları da ürəkdən
sevir, dəyərləndirirdi.
Təpədən-dırnağa qədər şair olan, şair kimi doğulan və indiyə kimi şairliyinə heç kimin şübhə etmədiyi
Yoldaş Eşbəyin
xəqi kədəri,
öz doğma elinə və bütün türk ellərinə olan bakirə sevgisi, sanki sovet senzurasını da sehrləmişdi. "Ağlayan
qız"ın hıçqırıqları
elə bil ki, haqsızlıq, ədalətsizlik,
saysız-hesabsız dürlü
cinayətlər və
qətllərdən yorulmuş
günahkar və əlləri qanlı cəmiyyəti, geniş mənada, Dünyanı Mənəvi Paklanmağa səsləyirdi:
Bu böyük bağ içrə vəzmin qədəmlər,
Bir-bir basıb gedən qəm-qüssəli
qız.
Dünya
gözlərindən dünya
ələmlər
Damcılar, hər biri bir parlaq ulduz.
Damcılar gözündən bir
qəmzədəlik,
Sözə çevrilməyən yanğı damcılar.
Şəfqətsiz ömür-gün, ağır
cüdalıq,
İtən, itirilən canlar
damcılar.
Ağlayan qız - şeirin
baş qəhrəmanıdır.
Təkcə şeirin
yox, zamanın da baş qəhrəmanı
Ağlayan qızdır.
Zatən, qürubuna tələsən zamanın
Ağlayan qızdan başqa və ondan günahsız qəhrəmanı da yox idi. O yalnız öz taleyinə, qismətinə deyil, mənsub olduğu elin, yurdun başına
gələnlərə də,
milli bəxtinə və
bəxtsizliyinə də
ağlayırdı. "Ağlayan
qız"ın göz
yaşlarında bütün
bacıların, qız-gəlinlərin,
anaların, nənələrin,
ulu nənələrin - zədələnmiş
və yaralı milli yaddaşın ağrı-acıları
da əks etmişdi.
Səni
aldadıblar, kimsə
aldadıb,
O, səni sevmişdi, yox, yox, sevməyib.
Köksünə bəzəkli
nizə, ox sancıb,
Kimsə
ovsunlayıb, kimsə
aldadıb.
Damcılar köksündən bir
yamğırlı küz,
Ağular
damcılar, güllər
damcılar.
Yaxın
xatirələr... idrakın
gücsüz,
Vicdanını oyar, dələr
damcılar.
Şair
"Ağlayan qız"ın
faciələrinin səbəblərini,
dünyanın vicdanını
oyatmağın mümkünsüzlüyünü
dərindən dərk
edir. O, mənsub olduğu cəmiyyətin vicdansız yaşamağa
məhkumluğunu və
özünün gücsüzlüyünü
də etiraf edir. Bu dünya bir məsum varlığın bir damcı göz yaşına dəyməz!
Amma bu yavuz və günahkar dünya günahsızların
göz yaşlarında
təmizlənməyi xoşlayır.
Neçə min illərdir
özü kəşf
etdiyi ideal və mənəvi dəyərlərdən
üz döndərib,
insanlığı, insafı
və vicdanı unudub artıq çoxdan onlarsız yaşamağa, həyat sürməyə köklənib!
Əslində "Ağlayan
qız"da şair bir yazıq, yoxsul və yarımcan məsum qızdan çox, yetim və yiyəsiz
Dünyanın halına
acıyır, onun xilasının reallığına
- Vicdana, Ədalət
və Həqiqətin
qələbəsinə qayıtmağın
insanın iqtidarından
və qüdrətindən
asılı olmadığını
təlqin edir. Çünki mənəvi
cinayətlərdən və
günahlardan zövq alıb yaşayanların,
yetim və yazıq varlıqların göz yaşlarını
içib nəşələnənlərin
vicdana qətiyyən ehtiyacı yoxdur. "Namuslu və ləyaqətli insan cildinə girib Dünyaya və İnsanlığa dərs
keçən bu dələduzların Vicdan
haqqında heç bir təsəvvürü
olmayıb. Zira, Vicdanla
yaşamaq insan həyatının və yaşamının tamamilə
başqa bir əks qütbüdür."
Onlar heç vaxt həmin qütbə keçə,
yaxınlaşa bilmirlər.
Vicdan və İnsaf insanlığın
həyatının və
mənəvi fəaliyyətinin
tamam özgə bir mərtəbəsidir.
Bu mərtəbəylə Dünyanı
"fırladanlar" və
idarə edənlərin
heç bir əlaqəsi olmur. Şairin bədii-psixoloji diaqnozu çox dəqiq və sərrastdır: "Vicdanın
hər anı ruhi iztirab"dır. İztirab isə qəlbən və ruhən çirklənmiş
insanlara yaddır. Vicdansızlar - günahlardan,
günahkar günlərdən,
aylardan, illərdən
doymaq bilmirlər. Vicdan isə nahaq əməllərdən,
günahlardan doğulan
əzabdır, dəhşətli
bir daxili peşmanlıq və ağrılı tövbə-təzərrüdür.
Yazıq və köməksiz insanları
ağladan Dünyanın
sahiblərinə isə
bu cür mənəvi yaşantılar
yaddır, adətən
hər bir cəmiyyətin elitası
katarsisdən çox
uzaqdırlar, daha doğrusu, onlar mənəvi keyfiyyətlərin
imitasiyası ilə məşğul olurlar:
Vicdansız namuslu niqabın
qoymaz,
Vicdanın hər anı ruhi iztirab.
Vicdansız günahkar günlərdən
doymaz,
Vicdan bu - günahdan törəyən əzab.
Səni
kiritməyə cürət
yox məndə,
Sən mənim keçmişim, ömrüm-günümsən.
Fəqət, mən ələmlər
dilərəm sənə,
Böyük bir sevincin ünsüz nəğməsin!..
Şair
öz sevimli qəhrəmanının xilasına,
sanki çalışmır,
onun qurtuluşu üçün vədlər
vermir. Hətta ona böyük ələmlər diləyir,
amma böyük sevinclərə çatmaq,
qurtuluş nəşəsini
duymaq və dadmaq şərtilə!
Zira, böyük sevinc
böyük ələmlərdən
doğulur! Böyük
sevincə çatmaq üçün hələ
çox ələmlər,
dərdlər çəkmək,
yenidən və yenidən aldanmaq, yenilmək, dəfələrlə
aldanaraq və bu aldanışların sonunda nəhayət, dünyanı daha da dərindən anlamaq zəruriliyini təlqin edir şair. Şair Milli qələbənin
mənəvi təmizlənmə
və təkamül yolundan keçdiyini, aldana-aldana və ağlaya-ağlaya ideal milli məqsədə
və həqiqətə
çatmağın mümkünlüyünü
vurğulayır. Zatən,
hardansa peyda olacaq "Ağ atlı oğlan"ın
xilaskarlığı nağıldır,
ən yaxşı halda, əfsanə və ya dastandır.
Həyatın və həqiqətin tələb
etdiyi xilas yolu isə doyunca
döyüşmək - aldanmaq,
ağlamaq, göz yaşları içində
minlərlə qəlbin
yuyunması, təmizlənməsi,
büllurlaşması və
kamilləşməsidir. Qəfildən
qurtuluş gəlmir, bir gecədə azadlığa qovuşmaq yalandır! Hətta o qanlı-qadalı Bakının
20 Yanvar gecəsi olsa belə!.. Hər qarış torpağı göz yaşları ilə suvarılan, qanla yoğrulan Qarabağ, qardaş Ukraynanın milli
azadlıq müharibələri
bunu açıq-aydın
göstərmirmi?! Aşağıdakı
misralar müəllifin
milli bəxt və bəxtsizlik formuludur. Bir millimetrlik xəta və yanlışlıq
da yolverilməzdir. Poetik
ifadə riyazi tənlik, kimyəvi düstur dəqiqliyini əks etdirir:
Aldanmaqdan
qorxma, bil ki, yenilmək,
Dünyanı dərindən anlamaq
gərək.
Aldanmaq
- göz yaşı tökmək yox, silmək,
Aldanmaq
- döyüşə atlanmaq
demək!
Böyük xalq kədərinin
yüksək bədii-emosional
ifadəsi olan bu misralar, sanki
Böyük Milli hərəkatın
başlanğıcı ola biləcək ilk addım,
ilk hərəkət, ən
birinci üsyankar qərardır - əgər
heç nə mümkün deyilsə, heç nə edə bilmirsənsə, əgər özünü,
öz varlığını
və həqiqətini
büruzə verə bilmirsənsə, Ağla!..
Qoy, heç olmasa, sənin səsini bu Lal və Kar dünya eşitsin! Qoy, sənin elin-yurdun eşitsin!.. Təki Ağla!.. Qışqırıb
Ağla!..
Ağlamaq dilərəm, hayqırıb
ağla,
Hönkürüb, səsini çıxarıb
ağla!
On-on mərd igidin olunca ağla!
Yüz-yüz mərd igidin olunca ağla!
Min-min mərd igidin olunca ağla!
Peymanən dolunca, dolunca ağla!
Ağlamağa şair öz xalqını nəyə görə dəvət edir? Zira, ağlamaq - yalnız çarəsizlik,
məzlumluq əlaməti
deyil. Ağlamaq - etiraz və müqavimətin ilk mərhələsi,
dibaçəsidir. Bir yerdə,
birlikdə ağlamaq
- Milli Birliyin başlanğıcıdır.
Ağlamaq daha doğrusu - Ağlaşmaq,
Fəryad etmək
Milli hayqırığın, harayın və Milli Davanın doğuluşudur.
Şeirin epiloqu həm də bir türk şairinin
Dünyanın nazını
və qəmini çəkən Kişi olduğunu da nümayiş
etdirir! Bir vaxtlar bu Ağlayan
qıza - Dünyaya sahiblik edən Kişi bu gün
də onunla qoşulub, baş-başa verib ağlamaqdan utansa da, onu yenə də sevdiyini elan edir. Türkün sevgisi isə həmişə öz bətnində xilaskarlıq missiyasını
daşıyır. Türkün
sevgisi - həmişə
ideal və ilahi sevgidir:
Onlar ləzzətxorlar, ac talançılardır,
Əllərindən gələn aldatmaq, yalnız.
Bu dünya əslində yalançılardır,
Bu dünya əslində bir ağlayan qız.
Mən sənə qoşulub ağlayammaram,
Fəqət, baş əyirəm
önündə, şəksiz.
Mən səni vəsf edib əsla doymaram,
Mən səni sevirəm, ay Ağlayan qız!..
Zəki
Bayram Yurdçunun "Özgə
qapısında ağlayan
uşaq" şeirində
ümumilli və bəşəri məzmunla
yoğrulmuş tragik pafos aparıcı mövqeyə sahibdir!
"Ağlayan qız"
da, "Özgə qapısında
ağlayan uşaq"
da yalnız poeziyanın
deyil, ümumən, söz sənətinin ən məsum və fəci obrazlarıdır. Onların
daşıdığı ictimai-estetik
yük, mənəvi-psixoloji
siqlət, milli-emosional
məzmun da bir-birindən
çox uzaq deyil. Əksinə, məğlub və məzlum millətlərin
bədii arsenalındakı
ən mütəhərrik
və funksional poetik fiqurlardır. Qəribədir, onların
bədii təfəkkürdə
hərəkət trayektoriyasının,
fəaliyyət məkanının
və zamanının
böyüyüb-kiçilməsi, intensivliyi də, demək olar ki, bir-birinə uyğundur. Əgər "Ağlayan
qız"da milli-bəşəri
namus və qeyrətin, şərəf
və ləyaqətin
Qoca Dünya tərəfindən zorlanması,
təhqir edilib alçaldılması bədii-fəlsəfi
təhlil mərkəzinə
çıxarılıbsa, "Özgə qapısında
ağlayan uşaq"da
milli məsumluq və
bakirəliyin əbədi
itirilməsindən doğan
misilsiz nigarançılıq,
milli namusun zorlanmasına
qarşı kişiyana
(şairanə yox!) üsyan, millətin nüvəsini hifz etmək və qorumaq ehtirası ön plandadır. Hər iki şeirdə
bizim düşdüyümüz,
dözdüyümüz tale yazısı və vəziyyəti ilə barışmazlıq bariz surətdə ifadə olunub:
Səhər də, axşam
da boynunu qısıb,
Ağ geyər, göy örtər, qaralar bağlar.
Həyatdan inciyib, taledən
küsüb,
Özgə qapısında bir
uşaq ağlar.
Bu uşaq özgə qapısına niyə qısılıb? Niyə
onun öz doğma evi-eşiyi, öz qapısı yox? Həyatı dağılmış, taleyi
sınmış bu uşağa yiyə çıxan olmadığına
görə də
o, gözlərindən
"od tökür", su
əvəzinə "göz
yaşı içir",
Günəş isə
ona qıpqırmızı,
"yağlı bir əppək" qədər
şirin görünür.
Talesizliyin poetik təsviri və təhlili şeirdə son
dərəcə uğurlu
alınıb, bu yazıq, yiyəsiz, yetim uşağın başını, saçlarını
"küləklər yalayıb
keçər", öpər,
ayaqlarını isə
yalnız və yalnız daşlı-kəsəkli
yollar sığallayar,
öpər... Yiyəsizliyin
və yetimliyin doğurduğu kimsəsizliyi,
köməksizliyi və
müdafiəsizliyi şair
təbii, emosional bədii boyalarla əks etdirib:
Gözündən od tökər, göz
yaşı içər,
Günəş göydəndüşmə yağlı bir əppək.
Küləklər başını yalayıb
keçər,
Yollar ayağını öpər,
anatək...
Dünyanın amansızlığı uşaq və Dünya təzadı müstəvisində çox
aydın görünür;
sahibsiz uşaq və Dünya konflikti isə daha kəskin və təsirlidir! Məhz bu fonda
"Dünyanın ən
soyuq üzü" açıq və aydın görünür.
Biz isə "bir yetim uşağın talesizliyini acı-acı vəsf etməkdə, bu qoca və
amansız dünyamızı
yenə neçənci
dəfə faş etməkdə müəllifin
məqsədi nədir?"
- deyə düşünürük...
Hansı
məhəbbbətin nübar
meyvəsi
Göz açıb gül əkdi, göz yaşı dərdi?..
Yandı
boğazımda "Ana" kəlməsi, -
Dünyanın ən soyuq üzünü gördü...
Zəki
Bayram "Özgə qapısında
ağlayan uşaq"ın
milli mənsubiyyətini vurğulamaqla
yanaşı, onun yalnız bir etno-milli fərd olaraq yox, həm
də poetik obraz kimi mənşəyini,
son yüz il ərzində
keçib gəldiyi yolu gözlərimiz önündə canlandırır.
Düz yüz ildir, daha dəqiq
söyləsək, iki
yüz ildir ki, bu yetim, yalqız,
"dərbədər, başsız
cocuq" öz haqqını istəyir, öz evindən-eşiyindən
didərgin düşüb,
çöllərdə, küçələrdə,
yollarda "yaşayır",
qışqırır, ağlayır,
fəryad qoparır...
Amma onun naləsini - fəryadını eşidən
yoxdur. Kar və kor Dünyanın etinasızlığı şairin
qəlbində sonsuz iztirablar yaradır:
Hansı
dağ götürər
indi bu dağı?!
İndi hansı zaman, hansı bir gündür?!
Sabirin
"dərbədər, başsız
cocuğu"
Yadlar qapısına sığınıb
indi...
"Özgə qapısında
ağlayan uşaq"ın
bədii pafosunu və fəlsəfəsini
dərindən dərk
etmək üçün
baş qəhrəmanın
təkcə etno-milli gələnəyini bilmək
azdır. Həm də onun vətəndaş
kimliyini - vətəninin
başına gələnləri,
vətəndaşlıq tərcümeyi-halını
bilmək zəruridir.
"Vətən" şeiri
özünəməxsus bir
missiyanı da yerinə
yetirir; müəllif,
sanki bu iki şeirin daxili-duyğusal bağlılığını
sövqi-təbii duymuş
və kitabda da onları yanaşı vermişdir (Zəki Bayram Yurdçu. Səni kimə deyim, kimə söyləyim...
"Elm və təhsil"
Bakı, 2015 s. 36-37). Demək,
"Özgə qapısında
ağlayan uşaq"dan
keçid alırıq
"Vətən"ə. Zatən, "Vətən"
(hər iki şeir eyni ildə yazılıb!) yalnız "Uşağ"ın
deyil, həm də şairin vətəndaşlıq tərcümeyi-halıdır:
Ruhum sənin, dilim sənin, -
Salam, elim! Salam, Vətən!
Ayağında ölüm sənin,
Bürcüm - Vətən, qalam
- Vətən!
Özbək və Azərbaycan
şeirində "Ana", "Nənə", "Qız",
"Ata", "Baba", "Qoca",
"Övlad", "Uşaq",
"Bala", "Oğul",
"Üçüncü oğul",
"Üçüncü qız" və başqa yaxın mövzularda bədii cəhətdən mükəmməl
xeyli poetik nümunələr mövcuddur.
Klassik poeziyamız da öz estetik məzmununa və qayəsinə görə
bədii təfəkkürümüzü
səciyyələndirən bu cür etno-poetik
obrazlarla zəngindir. Xüsusən, XX əsr türk xalqları şeiriyyətində milli mənəviyyat
və azadlığın
tərənnümü prosesində
bu tipli obrazların bədii-estetik
dəyəri və əhəmiyyəti nəzərəçarpacaq
dərəcədə artmışdır.
Bu nöqteyi-nəzərdən ötən yüzildə Azərbaycan poeziyasında
Hüseyn Cavid, Məhəmməd Hadi,
Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq,
Cəfər Cabbarlı,
Əhməd Cavad, Mikayıl Müşfiq, Səməd Vurğun, Bəxtiyar Vahabzadə, Əli Kərim, Məmməd Araz, Xəlil Rza Ulutürk, Fikrət Qoca, Fikrət Sadıq, Məmməd İsmayıl, İsa İsmayılzadə
və onlarla başqa şairlərimizin
ilhamla yaratdığı
Ana, Ata, Oğul, Qız,
Övlad, Uşaq obrazları və bu mövzudakı özünəməxsus şeirləri
mülahizələrimizi qüvvətləndirir.
Özbək klassik və çağdaş şeirində də, xüsusən, Mahmudxoca Behbudi, Abdulla Əvlani, Abdürauf Fitrət,
Abdulla Qədiri, Çolpan,
Aybek, Qafur Qulam, Həmid Alimcan, Mirtemir, Maqsud Şeyxzadə, Zülfiyyə, Şöhrət,
Şükrulla, Erkin Vahidov, Abdulla Aripov, Rauf Pərfi, Aman Mətcan, Çolpan Erqaş, Camal
Kamal, Məhəmməd Əli,
Həlimə Xudayberdiyeva,
Aydın Hacıyeva, Şövkət Rəhman,
Osman Əzim, Əzim Suyum, Məhəmməd Rəhman, Xurşid Dövran, Osman Qoçqar və onlarla başqalarının yaradıcılığında
Nənə və ulu Babalarımza, Ata və
Anaya, Oğula və Qıza, Üçüncü
oğula və Üçüncü qıza
böyük sevgi ilə yazılmış,
bir-birindən gözəl
və emosional şeirlər, obrazlar mövcuddur.
Yuxarıda müqayisəli şəkildə
nəzərdən keçirdiyimiz
Özbəkistanın görkəmli
söz sənətkarı
Yoldaş Eşbəyin
"Ağlayan qız"
və Azərbaycanın
istedadlı şairi Zəki Bayram Yurdçunun "Özgə
qapısında ağlayan
uşaq" şeirləri
hər iki qardaş xalq poeziyasında və ədəbiyyatında dərin
kök atmış qədim və son dərəcə humanist ədəbi
təcrübənin parlaq
təzahürü olub,
min illərdən bəri
nəsillərdən-nəsillərə keçən, zamanlar keçdikcə dərinləşən
bu qutsal poetik ənənəni daha da zənginləşdirir.
Yaşar Qasımbəyli
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 27 iyul, ¹28.- S.28-29.