Ədəbiyyatımızda
Samur çayı
Azərbaycanın
"Şimal qapısı" sayılan Qusar ərazisindən
bir neçə çay axır. Bu çaylardan birinin -
Samurun ikinci adı var - ona çox vaxt "Dostluq
çayı" deyirlər. Coğrafi obyekt kimi bu
çayın taleyinə Azərbaycan və Dağıstan
respublikalarının hüdudlarını
yaxınlaşdırmaq və həm də ayırmaq
düşüb. Amma su ayrılıq ola bilməz. Su
aydınlıqdır, xeyirdir, bərəkətdir. Su həyatdır.
Həyatda
isə dostsuz yaşamaq çətindir. Şimaldan Azərbaycanın
dostluq dünyasına yolu Samur çayının üzərindəki
körpüdən keçir. Doğrudan da, real həyatda Samur
,sözün əsl mənasında, birlik çayıdır.
Birlik, həqiqətən, böyük qüvvədir. Biz həmişə
onun gücü ilə öyünmüşük. Azərbaycanlılar
və dağıstanlılar üçün mehribanlıq və
səmimiyyət bu çaydan başlanır. Çətin
gündə onlar bir-birinin köməyinə bu çayın
üzərindən tələsirlər. İllərin
sınağı, ağrı-acıları və həyəcanlı
anları xalqlarımızı daha da
yaxınlaşdırıb, daha da mehriban edib. Çay nə qədər
sevincin, şadyanalığın, toy-bayramın və təntənənin
şahidi olub. İllər, əsrlər bir-birini əvəz
edib dəyişdikcə nəsillər də dəyişib,
çox şeyləri öz axarından çıxarıb. Dəyişməyən
isə yalnız bir şey olub: bizim əbədi dostluğumuz!
Ulularımızın bünövrəsini qoyduqları,
ata-babalarımızın mərdliklə qoruduqları, nəvələrimizin
ehtiramla keşiyində durduqları dostluğumuz,
qardaşlığımız!
Azərbaycan
şairləri dəli Kürü və xan Arazı necə
böyük şövq və həvəslə tərənnüm
etdikləri kimi, eləcə də dostluq rəmzi Samur
çayına xoş sözlər, ürəkdən gələn
isti kəlmələr həsr etmişlər. Şair Əli Cədid
(1900-1950) "Samur" poemasını heç də təsadüfən
qələmə almamış, bu hayqırtılı dağ
çayını öz oxucularına ilhamını
coşduran səbəb və mənbə kimi göstərmişdir.
Xalq şairi Məmməd Rahimin "Samur" şeirinə
xalq artisti Rauf Hacıyevin gözəl musiqi bəstələməsi
də görkəmli yazar və bəstəkarın çaya
olan sevgisindən, incə hisslərdən
qaynaqlanmışdır. Klassiklərimizdən Əhməd
Cavad və Almas İldırımın öz poeziyalarında
Samura xüsusi yer ayırmalarını onların bir vaxtlar bu
vadiyə yaxın ərazilərdə işləmələri
və yaşamaları ilə əlaqələndirmək
lazımdır.
Samur-Dəvəçi
kanalının (SDK) - indi Samur-Abşeron kanalı adlanır -
Qusar, Quba, Xaçmaz, Dəvəçi və Abşeron
rayonları üçün müstəsna əhəmiyyəti
olduğu kimi, Bakı və Sumqayıt şəhərlərinin
iqtisadiyyatındakı xüsusi rolunu da ayrıca qeyd etməliyik.
Belə ki, əsrlər boyu ilan mələyən, susuz,
şoran torpaqlar əsl cənnətə, gülüstana
çevrilmişdir. Üçüncü beşilliyin ən
böyük tikintilərindən olan kanal Samur
çayının orta axınından, Qullar kəndindən
başlamaqla, çox zəruri suvarma kanalı
sayılırdı. Kanalın relyefcə ən çətin
sahəsi Qusar ərazisindən keçirdi. 1930-cu ildən
start götürən tikintiyə təkcə Qusar rayonundan on
min nəfər işçi, o cümlədən, 3500
komsomolçu cəlb edilmişdi...
Kanalın
birinci növbəsi Dəvəçinin Qızılburun məntəqəsinədək,
ikinci növbəsi Abşeronun Ceyranbatan qəsəbəsinədək
109 kilometr uzunluqda nəzərdə tutulmuşdu.
Kanal
bel və külünglə qazılmaqla başlanmış,
torpaq xərək və əl arabaları ilə
daşınmışdır. Tikintidə iş günü
bütöv sutka idi. Yüksək fədakarlıq, səy,
qayğı, həvəs, maddi və mənəvi maraq nəticəsində
kanal ən qısa müddətdə başa
çatdırıldı.
1939-cu
ildə kanalın açılış bayramında SSRİ
MİK sədri, Ümumittifaq ağsaqqalı M.J.Kalinin,
respublikanın partiya və hökumət rəhbərləri,
çoxlu qonaqlar iştirak edirdi. Samur-Dəvəçi
kanalının açılış mərasiminə Səməd
Vurğun dəvət olunmayıbmış. Təntənəli
açılış günü şair özü ora gedir.
Yığıncağın başlanmasına beş-on dəqiqə
qalmış Azərbaycan KP MK-nin birinci katibi Mircəfər
Bağırov Səmədi görüb, təəccüb və
kinayə ilə:
- Sən
nə əcəb gəlmisən? - deyə soruşur.
Səməd
Vurğun özünü itirmədən, qorxub-çəkinmədən
deyir:
- Gəldim
ki, xalqın təntənəsini, şadlığını
öz gözlərimlə görüm, onların sevincinin
şahidi olum.
-
Onda bu təntənəyə gərək mütləq
şeir oxuyasan - deməkdən başqa Bağırovun əlacı
qalmır.
Səməd
Vurğun elə oradaca yazdığı "Samur"
şeirini oxuyur:
2
Samur
çayı, sən axdıqca susuz yanan çöllərə,
Dalğaların
baş əydikcə bizim ağır ellərə
Boz təpələr
çiçəklənir, atlas geyir yamaclar,
Bu
şöhrətin dastan olur ağızlara, dillərə.
Boz
çöllərin ciyərinə işlədikcə axar su,
Yayılacaq
reyhanların, nanələrin qoxusu.
İnsan
oğlu öyünəcək göstərdiyi hünərlə,
Təbiətin
gözlərindən çəkiləcək yuxusu.
Dolanacaq
Abşerona Samurçayın kəməri,
Al
yaşıla bürünəcək bizim Bakı şəhəri.
İlk
səhərin şəfəqiylə yuyunacaq səhralar,
Qızılgüllər
qoxuyacaq ana yurdun səhəri.
Açılış
bayramında təltif edilənlər, mükafat alanlar
çox olub və mərasim misli-bərabəri olmayan bir
şənliklə başa çatıb.
Samur-Dəvəçi
kanalının istismara verilməsi münasibətilə
1939-cu ildə Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatı
"Samur çayı" adlı kitab buraxmışdır. Həmin
kitabda Səməd Vurğunun, Rəsul Rzanın, İlyas
Əfəndiyevin əsərləri oxuculara təqdim edilib.
Sevindirici haldır ki, məcmuədə, həmçinin
Qusarda çıxan "Sosializm tempi" qəzetinin məsul
katibi, gənc şair Sabir Piroğlanovun "Samur"
şeiri də çap olunub.
1941-ci
ildə vətənimizin üstünü qara buludlar alanda
S.Piroğlanov da qələmini avtomat silahla əvəz elədi.
Cəbhədən həyat yoldaşına göndərdiyi məktubunda
belə yazırdı: "Vətən uğrunda həlak
olsam belə, bu şərəfli yolda xoşdu
ölüm..."
Kim
bilir, yaşasaydı, bəlkə də ədəbiyyatımızın
klassiklərindən biri olardı Sabir müəllim.
"Çünki döyüşçü şairin
aşağıda sizə təqdim etdiyimiz "Samur"
şeiri belə deməyə əsas verir:
Geniş
Vətən torpağında
Salınacaq
yolun sənin.
Kolxozçular
içəcəklər
Ovuc-ovuc
suyun sənin.
Çiçək
kimi açılacaq,
Uzanacaq
boyun sənin.
Bol
su səndən, əmək məndən -
Qanadlanaq,
uçaq, Samur!
Tay-tay
sarı sünbülləri
Yığaq
qucaq-qucaq, Samur!
Həzrə
kəndinin ayağında geniş bir düzənlik var. "Həzrə
dugunu" adlanan, ucu-bucağı görünməyən bu
sahə bağ-bağat diyarı, ceyran-cüyür,
qırqovul-turac məkanıdır. Bu yerlərlə çoxu
maraqlanmışdır. Xalq şairi Səməd Vurğunun da
bu səfalı yerlərin əziz qonağı olduğu
vaxtlar çox olmuşdur. Şairin Samurun, sanki yolunu azıb
gah bu, gah da o biri sahili döyəcləyən
köpüklü sellərinin hayqırtılı
sıçrayışına maraqla baxaraq düşüncələrə
daldığı anlar az olmamışdır. Onun həvəslə
Samur sahillərinə ova çıxdığı, lakin
yaşıl çöllərin yaraşığı olan
gözəl heyvanlara, quşlara qıymayıb güllə
atmadığı günlər də olmuşdur.
3
Samur
çayının sahilləri Səməd Vurğunun ən
çox sevdiyi yerlər idi. Ovdan dostlarının yanına
qayıdanda yazdığı "Ləzgi qızı"
şeirini oxuyarmış:
Ətəyini
çirməyərək
Samur
çaydan keçəndə sən
Xəfif-xəfif
əsən külək
Öpdü
sənin gül üzündən.
Tonqal
başında kabab çəkərkən və onu ən
çox sevdiyi ləzgi xərək çörəyinin
arasına qoyub sıxarkən, bu yerlərə baxmaqdan, Samur
çayının şırıltısına, gah
coşmasına, gah da sakit axmasına qulaq asmaqdan
doymamış bizim Səməd.
Şair
dəfələrlə Samur çayının qıraqlarındakı
meşələrdə olmuş, buranın təkrarsız təbiətini
böyük məhəbbətlə qələmə
almışdır. Ceyran-cüyür, kəklik, qırqovul məskəni
Samur sahili şairə ilham, mənəvi qida verirdi. "Bəxt
məni bu yerə qonaq göndərdi" deyən
böyük şairin çox sevdiyi və mənim də tez-tez
seyr etdiyim Samur çayının sahilindəyəm. Bura məni
Səmədin ruhu çağırıb. Qəlbimin dərkedilməz,
sehrli bir qüvvəsi çəkib gətirib məni bura.
Samura baxdım, Səmədin əllərinin, qəlbinin hərarətini,
ürəyinin döyüntülərini duydum. Mən onun
canlı simasını, erkən dən düşmüş
saçlarını, qartal baxışlarını
gördüm. Samur çayı kimi ləngərli,
axar-baxarlı səsini eşitdim...
Hansı
könül ilham almaz bu mənalı gözəldən?
Bir
tamaşa yaranmışdır onun hüsnü, əzəldən.
Bu
gün mənəm Samurçayın sahilində dayanıb,
Xəyalımın
dünyasında söz dastanı düzəldən.
Birdən
mənə elə gəldi ki, çağlayan, coşan Samurun
özü şair Səməd Vurğundur. Bədahətən
aşağıdakı misralar keçdi mənim sinəmdən:
Kükrəyən
çay axır Qusar elində,
Öpüb
sahilləri, oxşayır Samur.
Səmədi
yaşadır coşqun selində,
Vurğun
sevgisində yaşayır Samur...
Və
sevimli xalq yazıçımız Qılman İlkinin təbirincə
desək, şimal küləyi, Şalbuz dağın gətirdiyi
sərinlik dostluqdan, eləcə də bürkülü yay
havasından isinmiş qəlbimdə xoş ovqat, gözəl
duyğu, qəribə bir rahatlıq yaradır. Sirrimi Samura
açır, arzu-diləyimi çatdırır, sevincimi
onunla bölüşürəm. Coşan dalğalar qəm-qüssəmi
dağıdır, dərd-sərimi aparır özüylə,
qoluma güc, dizimə təpər verir və həyatımı
şeir-sənət istiqamətinə yönəldir...
Axır
qıjıltıyla yüyrək dağ çayı,
Nəğmələr
söyləyir ana dilimdə.
Dostluq
timsalıdır, bundan savayı,
"Şair
çay" deyirlər ona elimdə.
Dəryalar
içində gözəldi Samur,
Yoxdur
bərabəri, özəldi Samur!
4
Loğman
havası var sahillərində,
Uzadır
ömrümü dirilik suyu.
Gözüm
yox dünyanın heç bir yerində,
Yaşaram
burada həyatım boyu.
Vəfalı
sirdaşım, yarımdı Samur,
Tükənməz
sərvətim, varımdı Samur!
Gözəl
təbii mənzərələr: yaşıl meşələr,
qartallı dağlar, gen dərələr, dişgöynədən
bulaqlar məskəni Samur torpağı S.Vurğuna xüsusi
ilham verib, sinəsində söhbəti-sözü
çoxaldıb; ürəyində bu yerlərə yenidən
qonaq gəlmək arzusu baş qaldırıb. Şair heç
vaxt verdiyi vədinə xilaf çıxmayıb,
qayıdıb qonaq olub bu el-obada. Qusarın müdrik
ağsaqqallarıyla, gülərüz cavanlarıyla əyləşib
söhbət edib, ömür-gündən, xoş güzərandan
söz açıb. Dost-tanışlarıyla
görüşəndə fərəhlənib, şahanə
gözəlliyinə malik Samurun qonaqpərvər, istiqanlı
camaatına, həqiqi mənada, məhəbbət bəsləyib,
ürəkdən bağlanıb. Hər gəlişi
toy-bayrama çevrilib şairin. Hər kəsin ürəyinə
kövrək xatirə izi salıb.
Bir
şair ömrü neçə-neçə insan qəlbində
yaşayır indi. Camaat şairi ən əziz adamı kimi
unutmayıb, yaddaşında həkk edib.
S.Vurğun
buralarda şeirdən, sənətdən söhbət
açar, el sənətkarlarını arayıb-axtarar,
aşıqların duzlu-məzəli söhbətlərindən,
gözəl saz havalarından mənəvi zövq alar,
böyük ilhamla onlara qulaq asardı. Eh, necə gözəl
günlər idi...
Bənzərsiz
səliqə-səhmanlı Qusar torpağı yenə öz
yerindədir. Samur çayının sahilində qərar tutan
eyniadlı qəsəbənin şöhrəti onun
hüdudlarından çox-çox uzaqlara yayılıb.
Camaatın saza-sözə, şeir-sənətə həvəsi
əvvəlkindən də güclüdür. Amma bir həsrət
dolaşır bu gün el-obada. Bu da şair və
yazıçılarımızın bu mahala az-az gəlməsidir.
Görkəmli yazıçı və şairlərimiz, məşhur
elm və mədəniyyət xadimlərimiz xalq şairi Səməd
Vurğunun bu gözəl ənənəsini davam etdirərək
gəlişlərini daha da canlandırsalar - Qusarda poeziya gecələri,
ədəbi görüşlər keçirsələr, yerli
yazarlarla maraqlansalar, bu qədim el, bu ulu xalq, bu bərəkətli
torpaq bugünkü sənəkarlarımıza heç vaxt
borclu qalmaz. Odur ki, böyük məmnuniyyətlə
yazarlarımızı sərin bulaqlar başına,
yaşıl meşələr qoynuna, çiçəklərdən
xalçası, buludlardan örpəyi olan coşqun Samurun
sahillərinə səsləyirik. Onlardan bu yurda layiq yeni sənət
əsərləri gözləyirik.
Tarixi
romanlar müəllifi, xalq yazıçısı Əzizə
Cəfərzadənin Azərbaycan Səfəvilər dövlətinin
qüdrətlənməsi yolunda atılan addımlardan,
Şah İsmayıl Xətainin sərkərdə və
şair kimi həyatından bəhs edən
"Bakı-1501" romanından sətirlər: "Samur
çayı vadisində ağaclar yarpaq açmış,
çayın hər iki yamacı yamyaşıl çəmənliklərə
bürünmüşdü. Yamaclarda xeyli əsgər müvəqqəti
qərargah ətrafında çalışırdı. Sənətsizlər
Həzrə meşələrindən odun qırıb gətirir,
şatırlar sacı ocağa çevirir, aşbazlar
bütöv qoyun, dana cəmdəklərini nəhəng millərə
keçirib iri tonqal közünün üstündə
bağara kimi firlandıra-firlandıra
qızdırırdılar".
İstedadlı
şair, ədəbiyyatşünas alim Adil Cəmil yazır:
Cığırlar
Şahdağından,
Yollar
Samurdan keçir.
Hardasız,
darıxmışam,
Günlər
ömürdən keçir,
Mənim
ləzgi dostlarım.
Təbiət
şairi O.Rza deyir ki, Samur, sanki simfonik əsərdir, mirvari ləpələrdir
musiqinin notları:
Samur
- simfoniya, axır Xəzərə,
Ürəkdən
heyranam mən bu əsərə.
5
Samuru
Qusar boyda sərgi salonunun dövrəsindəki mavi bir lentə
bənzədən Oqtay müəllim təsəvvüründə
haqlıdır.
Kələntər
Kələntərli və Ramiz Qusarçaylının Samur
sevgisi o qədər inandırıcıdır ki, səmimiyyətinə,
təbiiliyinə vurulmamaq qeyri-mümkündür. K.Kələntərlini
dinləyək:
Kimə
ləzzət verməz baharı, yayı?!
Gedər
bulaq üstə qızlar alayı.
Şırhaşır
axdıqca gur Samur çayı,
İlhamım
çay kimi çağlar Qusarda.
Xınalıqlı
şair Rəhim Alxas da Samur sahillərinin pərəstişkarı
idi. Onun "Qartal yuvaları" kitabını vərəqləyirik.
"Samur" adlı lirik şeiri bu füsunkar çayın
səfalı yaylaqlarına, büllur bulaqlarına və mərd
insanlarına həsr olunmuşdur.
Ümumiyyətlə,
Azərbaycan ədiblərinin Samur haqda yazdıqları əsərlər
təkcə vəsf və tərənnüm yazıları
olmayıb, həm də ictimai məzmunlu, siyasi kəsərli,
xalq ruhlu, təbiət ətirli, insan nəfəsli bitkin və
yetkin yaradıcılıq nümunələridir. Onları
oxuduqca, oxucunun gözləri qarşısında Samur
dünyasının ecazkar və unudulmaz mənzərələri
açılır. Yeri gəlmişkən, onu da əlavə
edim ki, çoxmillətli qonşu Dağıstan
Respublikasının istedadlı qələm ustalarından eləsini
tapmaq çətindir ki, yaradıcılığında
dostluq çayı Samura olan tükənməz sevgisini nəzm,
nəsr və ya dramaturgiya dilində izhar eləməsin. Bu isə
başqa bir söhbətin mövzusu olduğundan sonraya
saxlayırıq.
Bəli,
xeyir-bərəkət simvolu, saflıq, güc-qüvvət rəmzi
Samur, şübhəsiz, elə bir əhatəli, vacib və gərəkli
mövzudur ki, haqqında yazılmış və gələcəkdə
yazılacaq gözəl əsərlər həmin çay
kimi axarlı, bitib-tükənməz olacaq, o taylı-bu
taylı yazarlarımızın ilhamını, romantik hisslərini
coşduracaq, xalqlar arasında dostluq, ədəbi-mədəni
əlaqələrinin möhkəmlənməsində
mühüm əhəmiyyət kəsb edəcəkdir.
Həsən Xasiyev
Ədəbiyyat qəzeti 2024.-
1 iyun, ¹20.- S. 24-25