"Dedim,
Vaqif, sənin haqqında kitab yazıram. Dedi yaz, amma sən
Allah, məni tərifləmə"
Böyük şairimiz Vaqif Səmədoğlunun
ömür-gün yoldaşı Nüşabə Vəkilova
ilə görüşüb ondan müsahibə
almalıydım. Neçə illik
jurnalistlik təcrübəmə baxmayaraq, nədənsə
içimi həyəcan bürümüşdü. Vaqif Səmədoğlu kimi bənzərsiz şairlə
bir ömür yolunu paylaşmaq hər qadının hünəri
deyil.
Qoy tarixdə
adım qalsın
Nüşabənin qulu kimi.
Nüşabə xanımın sevgisi şairə bu
misraları yazdırmışdı. Ona verəcəyim
sualları yolboyu içimdə götür-qoy edirdim. Nədənsə
mənə elə gəlirdi ki, bu müsahibəni Vaqif Səmədoğlu
mütləq oxuyacaq... Çox güman ki, həyəcanım
da bu səbəbdən idi.
Nüşabə xanımla Vaqif Səmədoğlu Mərkəzində
görüşdük. Divardakı çərçivədən bizə Vaqif
Səmədoğlu baxırdı və məmnunluqla
gülümsəyirdi...
-
Nüşabə xanım, xoş gördük.
- Xoş
gördük.
- Vaqif Səmədoğlu
ilə tanış olmazdan əvvəl onun
şeirlərini oxumuşdunuzmu?
- Yox, qətiyyən.
Sadəcə, onu televiziya ekranlarında
görmüşdüm. Bilirsiniz ki, o, xeyli
müddət Azərbaycan televiziyasında caz haqqında
verilişlər aparmışdı. Bundan
başqa, qardaşımdan onun haqqında eşitmişdim.
Amma poeziyası ilə tanış deyildim.
Biz tanış olandan sonra mən onun
şeirlərini oxudum. Özü kimi
yaradıcılığının da təkrarsız, unikal
olduğunu gördüm.
- Vaqif
müəllim sizin həyatınızda nələri dəyişdi?
Ümumiyyətlə, o, necə həyat
yoldaşı idi? İki fərqli xarakterə malik
insanın bir-birinə uyğunlaşması necə baş verdi?
-
Bilirsiniz, biz tanış olanda ikimiz də
yetkin, təcrübəli insanlar idik. Münasibətlərimiz
ciddiləşdikcə mənim tərəddüdlərim də
artırdı. Bir dəfə telefon
danışığımızda mənə dedi ki, "mənim
çoxdankı arzum idi sənin kimi qadına rast gəlmək,
bilmək ki, harada olmağımdan asılı olmayaraq, məni
gözləyəcək, yükümü daşımaqdan
çəkinməyəcək". Bu sözlərin
ağırlığı məni qorxutdu. Sərbəstliyimi,
azadlığımı itirməkdən qorxdum. Mən ümumiyyətlə çərçivələri
sevməyən adamam. Ona belə cavab verdim: "Biz səninlə
heç vaxt birləşə bilməyəcək
çayın iki sahiliyik". Bilirdim ki, bu
sözümlə incitmişəm. Beş
illik ünsiyyət beləcə sona yetdi. Araya il yarımlıq ayrılıq
düşdü. Bu ayrılığın mənim
üçün belə çətin başa gələcəyini
təsəvvür edə bilməzdim. Əlbəttə,
beş illik münasibətlər izsiz keçə
bilməzdi. Hardasa oxuduğum bir fikir yadıma
düşür. Deyir: "əgər kiməsə
inamın yox, şübhən varsa, ondan uzaqlaş, onu azad
burax. Əgər o, sənindirsə, mütləq
qayıdacaq və heç vaxt səni tərk etməyəcək,
qayıtmayacaqsa, deməli, heç vaxt sənin
olmayıb". O il yarımlıq
ayrılıq, bəlkə də bizim sevgimizi sınağa
çəkirdi. Bilirsiniz, bizim zamanımızda
sevgi daha müqəddəs idi, sevənlər bir-birinin yolunda
canından belə keçməyə hazır idi. Sevgi insanların həyatının ayrılmaz bir
parçası idi. Valideynlərimiz bizi belə
böyütmüşdü, biz sağlam mühitdə
yetişmişdik. Yeri gəlmişkən,
biz ailə qurduqdan sonra bir dəfə Xavər xanım məndən
soruşdu ki, qızım, yaşlıların hörmətini
saxlamaq hardandı səndə? Dedim ki, gözümü
açandan yanımda nənəmi görmüşəm. Bizim üçün mənəvi mühit daha
önəmli idi. Bu gün dünəndən
başlayır, sənin bugünkü həyatında sürətlə
nələrsə dəyişir, sən anlayırsan ki, indiyə
kimi baş verənlər bu gün əldə etdiklərinin
müqəddiməsi imiş. Mən
xoşbəxt qadınam ki, belə bir ailədə
böyümüşəm və Vaqiflə münasibətlərimizə
də bu kontekstdən baxırdım. Onunla
bir dam altında yaşamağın
ağırlığından qorxurdum. Amma hiss edirdim ki,
onun mənə ehtiyacı var. Bunu hiss etməsəydim, bəlkə
mən də başqa cür davranardım. Bilirsiniz
ki, onun özü də azad ruhlu bir insan idi,
azadlığını heç nəyə qurban verməzdi.
Yaradıcılığında olduğu kimi,
davranışlarında da tam sərbəst idi. Mən onunla quracağımız ailənin məsuliyyətini
dərindən dərk edirdim. Bütün
bunları "Mən sənin yuxunam" kitabında
yazmışam.
Biz ailə qurandan sonra, sanki bir-birimizi yenidən kəşf
etdik. Bu yaşda gələn sevgi bəzən gənclik
hisslərindən də güclü olur. Gəncliyə
xas olan şövq, çılğınlıq yaş
ötdükcə yerini bağlılığa, qayğıya
verir. Yaş ötdükcə qadın məhəbbəti
daha mehriban, daha müdrik olur. Mən Vaqiflə
ailə qurandan sonra tamamilə dəyişdim, özüm də
buna məəttəl qalmışdım. Gəncliyimdə
olduqca tərs, ərköyün qız olmuşam, öz
bildiyimi heç kəsə güzəştə getməmişəm.
Amma Vaqifin sayəsində öz "eqo"mla
vidalaşdım, tamamilə başqa bir insan oldum, bu
olmasaydı, biz birlikdə yaşaya bilməzdik. Həyatımı büsbütün ona həsr
etdim. Mən Vaqif Səmədoğluda
öz taleyimi tapdım.
Mən həyatda çətinliklərdən heç
vaxt qorxmamışam. Məhəbbət
qarşılıqlı inamdan yaranır. O inam olanda
artıq çətinliklər səni qorxutmur. Biz
təzə evlənən vaxtı müəyyən çətinliklər
oldu. İşdən çıxıb
anamgilə baş çəkirdim, sonra gəlirdim öz evimizə.
Anamgil Maksim Qorki küçəsində, indiki
Mirzə İbrahimov küçəsində qalırdı.
Bu, get-gəllər, qaç-qovlar məni bir az
yorurdu. İkicə gün idi ki, evlənmişdik, mənə
dedi ki, dur, gedirik anangilə. Mən bu təklifi ondan gözləyirdim,
özüm ona deyə bilməzdim, dedi: "ay qız, sənin
orda anan var, qızın var, - dedi nə lazımdırsa, alaq,
aparaq". Dedim: Vaqif, heç bir şey lazım deyil". Heç vaxt ona deməmişdim ki, anamgilin nəyəsə
ehtiyacı var. Heç vaxt. Mən onun
anama, qızıma böyük hörmətlə
yanaşdığını, diqqət göstərdiyini
gördüm.
Belə oldu ki, biz evlənəndən üç həftə
sonra anam vəfat etdi. Anamın qırxını verdikdən
sonra biz mənim ata evimə köçdük. Sanki anam ona görə həyatımızdan çəkilib
getdi ki, biz birləşək, bir olaq. Biz
bu evə köçəndən sonra həyatımızın
başqa bir dövrü başlandı. Onun
qətiyyəti, nizam-intizamı məni
ruhlandırırdı, o, qısa zamanda səfərbər oldu
və bu da bizim tezliklə həmin evə
yığışmağımıza kömək etdi. İlk gündən çalışdım ki, o,
özünü bu evdə qonaq kimi hiss eləməsin.
İstəyirdim ki, bu ev ona da
doğmalaşsın. Həqiqətən də,
belə oldu. Mənim qızımı da
öz doğma övladı kimi sevdi. Bu ev
ona düşərli oldu, bu evdə yeni teletamaşalar, teatr
üçün pyeslər, şeirlər yazdı.
- Məlumdur
ki, bir çox dahi şəxsiyyətlər
dünyalarını dəyişdikdən sonra xanımları
onlarla bağlı xatirələr kitabı yazıblar. Lev
Tolstoyun, Nazim Hikmətin, Pablo Nerudanın, Milorad Paviçin və
digərlərinin xanımlarının yazdıqları
memuarlar hər zaman böyük maraqla oxunur. Sizdə
bu duyğu nə zaman yarandı? Nə
zaman qərara gəldiniz ki, "Mən sənin yuxunam"
kitabını yazmalısınız və bu kitab necə
yazıldı?
- Mən
ara-sıra yazılar yazırdım. Vaqif də
bunu bilirdi, arada zarafatla deyirdi ki, mən yazıb neylədim ki,
sən də neyləyəsən? İlk
yazım rəhmətlik Xavər xanım haqqında oldu.
Ona dedim ki, istəyirəm, Xavər xanım haqqında bir
yazı yazım. Dedi, "yaz". Yazını yazıb
bitirdim və Vaqifə dedim ki, istəyirəm, sənə
oxuyum, olar? Dedi, "əlbəttə". Bilirsiniz, Vaqif
olduqca hövsələsiz adam idi, heç
vaxt "bunu belə yox, elə yaz" deməzdi. Sakitcə
dinlədi və sonra gəlib başımdan öpdü və
dedi ki, yaxşıdır. Bir dəfə söhbət əsnasında
ona dedim ki, Vaqif, sənin haqqında kitab yazıram. Artıq bu kitabı yazmağa
başlamışdım. Dedi, hə? Dedim "hə, səndən
yazıram". Qayıtdı ki, nolar, yaz, amma sən
Allah, məni tərifləmə. Dedim, "necə
yazım, ikinci şəxsin təkində (sən) yoxsa,
üçüncü şəxsin (o)?" Dedi,
"üçüncü şəxsin". Beləcə,
yazmağa başladım. Sonra Vaqifin xəstəliyi
düşdü araya. Günümüz xəstəxanalarda
keçirdi. Lap birinci dəfə Türkiyəyə
dövlət xəstəxanasına müayinə
üçün gedəndə məlum oldu ki, ürəyində
ciddi problem var, ürək əməliyyatı
olmalıdır. Vaqif əməliyyata
heç cür razılıq vermirdi. Ümumiyyətlə,
xəstəxanada qalmaq istəmirdi. Nə qədər
təkid etdiksə, qalmadı. Dedi, "sən başa
düşürsənmi, mən burda niyə qalmaq istəmirəm?"
Soruşdum ki, niyə? Dedi ki, əməliyyatdır
də, bəlkə mən əməliyyatdan sağ
çıxmadım, aparacaqlar məni "morq"a, sən də
"morq"un qapısı ağzında
durub ağlayacaqsan. Dedim, "ay Vaqif, nə
danışırsan?" Dedi, "həyatdır də,
olmadı elə, oldu belə". Orda da
özünəməxsus zarafatlarından qalmırdı.
Vəziyyət nə qədər ciddi olsa belə,
o, yumor hissini itirmirdi. Arada mənə
sataşmağı xoşlayırdı, güclü yumor hissi
vardı. Kitaba gəldikdə isə, mən
düşündüm ki, çox şeylər var ki, mən
mütləq onları yazmalıyam, çünki bunları
yalnız mən bilirəm. Onu da fikirləşdim
ki, bəzi məsələləri başqa cür
danışacaqlar, müəyyən faktları təhrif
olunmuş şəkildə təqdim edəcəklər, deyəcəklər.
Bu yanlışların qarşısını
almaq üçün bunlar mütləq yazılmalıydı.
Onu da deyim ki, xəstəliyi ilə bağlı
məqamları ən axıra saxlamışdım və o məqamları
yazanda çox çətinlik çəkdim. O hissləri
yenidən yaşamaq mənim üçün olduqca
ağır idi. Ömrünün son saatlarını, son dəqiqələrini...
Yazdıqca mən, sanki Vaqifi yenidən kəşf
edirdim, yenidən tanıyırdım. Amma
kitabı tamamlamalıydım. Bu dəfə
isə kitabda ona "sən" deyə müraciət edirdim.
-
Nüşabə xanım, Vaqif müəllimsiz həyatda ən
böyük təsəllini nədə tapırsınız?
- Vaqiflə
keçirdiyim ömür, onunla bağlı xatirələr mənim
üçün ən böyük təsəllidir. Onunla
bağlı etdiklərimin adı həm də təskinlikdir.
Mən bu təskinliklərlə yaşayıram.
- Vaqif müəllimin arxivində hələ də
çap olunmayan yazıları varmı?
- Bəzi çap olunmamış
yazıları qalır. Amma yazdıqlarının
böyük bir hissəsi, demək olar ki, çap olunub.
- "Gürzəçöl
yazıları" vəfatından sonra çap olundu. O
yazılar stilistikası, üslubu etibarilə tamamilə yeni mətnlər
idi. Bu pritçaları niyə sağlığında
özü çap etdirməmişdi?
- Bilirsiniz, necədi, Vaqifin istedadı
çoxşaxəli idi. O, hələ ötən əsrin
60-cı illərinin sonunda müharibədən bəhs edən
"Köhnə yəhudi mahnısı" adlı kinopovest
yazmışdı. O əsərdə elə bənzərsiz
detallar var ki...
- Bəli, xatırlayıram. İkimininci illərin
ortalarında o kinopovest "Azərbaycan" jurnalında dərc
olunmuşdu.
- Bəli, tamamilə doğrudur. Bu barədə
danışarkən, rus şairi Aleksandr Blokun Puşkin haqda məşhur
fikrini xatırladım. Blok deyirdi ki, Puşkin Dantesin gülləsindən
ölmədi, o, havasızlıqdan öldü. Söhbət mənəvi
atmosferdən gedir, bilirsiniz ki, sovet senzurası uzun illər
Vaqifin çap olunmasına mane oldu. O, içində
yaşayan bir insan idi, içinin azadlığını
heç nəyə qurban verə bilməzdi, belə
olsaydı, o, şeir yaza bilməzdi və sistemin
yaratdığı qadağalar onu boğurdu. Siz "Gürzəçöl
yazıları"nı deyirsiniz. Onlar unikal mətnlərdir,
çox təəssüf ki, Vaqif
yaradıcılığının yeni cəhətini
özü istədiyi kimi tanıda bilmədi. Öz niyyətini,
düşüncələrini istədiyi səviyyədə
deyə bilmədi. O dəftər əlimə keçəndə
təəccüblənmişdim. Mürəkkəbli qələmlə
yazılmış pritçalar idi. Üstündə əl gəzdirilmiş,
nəsə pozulmuş, nəsə yazılmışdı. Bu, qaralama idi. "Gəl,
bunu makinada yığım, çap edək", - dedim. O,
çox ciddi tərzdə dəftəri əlimdən
alıb: "üzərində işləməliyəm",
- dedi. Düzü, bir az ondan incidim. Ondan inciyəndə də özüm öz
könlümü alırdım. O, dəftəri uzaq bir
yerə qoydu. Sonralar o yazıların taleyilə
bağlı bir-iki dəfə söz salsam da, hər dəfə
susurdu. Mən də daha bu mövzuya
qayıtmadım. Aradan on beş il
keçəndən sonra "Gürzəçöl
yazıları"nı tapdım. Bu dəfə
tapıntıma sevinmədim. Vəfatından
sonra bu yazılar kitab halında işıq üzü
gördü. Xəyalında olanları,
yazmaq istədiklərini bu mətnə əlavə etsəydi,
necə bütöv, qeyri-adi bir əsər yaranardı. "Gürzəçöl yazıları" da,
"Köhnə yəhudi mahnısı" da onun yaralı
yeri idi. Bütün
keçirdiyi daxili iztirablar, sarsıntılar onun səhhətinə
təsirsiz ötüşmədi. Ömrünün
çox hissəsini sovet dönəmində
yaşamışdı və o dövrün senzurası da onun
daxili azadlığını təhdid edirdi, o, havasızlıqdan,
anlaşılmamaqdan boğulurdu. Bütün o xəstəliklər
mənəvi sıxıntıların nəticəsi idi, illər
sonra üzə çıxdı. Vaqifin həyatı
o qədər də rahat olmayıb. "Köhnə yəhudi
mahnısı"nı
xatırlatdınız. Vaqif o ssenarini 60-cı
illərin sonunda yazmışdı. 70-ci
illərin əvvəllərində bu ssenari çəkilməli
idi, amma Moskva icazə vermədi. Onda Vaqif
sınmışdı. Bu barədə
ondan nəsə soruşanda da əsəbiləşirdi.
O barədə danışmaq istəmirdi.
Düzdür,
çap olunmamaq ona müəyyən sərbəstlik verdi, ideya sərbəstliyi, fikir sərbəstliyi.
İstədiyini yazdı. Şair
kimi öz azadlığını qoruyub saxlaya bildi. Gündəliyində
belə fikirlər var: "Şair yalnız öz taleyini
yazmalıdır, öz iç aləmini ortaya
qoymalıdır. Şair kiminsə ideyasını müdafiə
edən, kimlərisə ifadə edən adam
olmamalıdır... Nəyi bilirsənsə, ondan, necə
bacarırsansa, elə yazmalısan. Ancaq öz ağlına,
öz dəliliyinə, öz həqiqətinə və
yalanına bel bağlamalısan. Nə Tolstoya, nə
Füzuliyə, nə Folknerə... Özündən
yaxşı heç kəsi tanımırsan bu dünyada. Səndən
yaxın adam yoxdu özünə yer üzündə".
Gündəlikləri qalır, bundan əlavə,
aforizmlərindən ibarət kitabını tərtib etmişəm.
Bundan əvvəl hələ özünün
sağlığında (hələ xəstəliyini bilmirdik)
təklif etdim ki, Vaqif, gəl, sənin fotolarından ibarət
bir albom hazırlayaq, şeirlərinlə birlikdə. Dedi,
"maraqlı olar, hazırlamaq istəyirsənsə, mənim
deyimlərimi, aforizmləri ver". Beləcə,
"Müdriklərlə üz-üzə" kitabı ərsəyə
gəldi. İndi isə daha geniş həcmdə aforizmlərini
toplamışam, kitab halında çap ediləcək.
Arxivində yenə də başqa nələrsə var.
- Vaqif müəllim yuxunuza gəlirmi?
- Çox gəlir. Axırıncı dəfə
bir neçə ay bundan qabaq yuxuma gəlmişdi. Hara
olduğunu bilmədim, çoxlu adam vardı, Vaqif də
ordaydı, məni gördü, dedi ki, getmə, qal. Belə qəribə
bir yuxu idi. Elə Vaqiflə keçən günləri də
yuxu kimi xatırlayıram.
Nüşabə
xanımın gözləri yol çəkir. Bu məqamda,
mən Vaqif Səmədoğlunun bir şeirini
xatırlayıram:
Bəlkə yuxu görək bir yerdə?
Bəlkə bir yerdə
gözlərimizi yumub
başa düşək ki,
bir yerdə yuxu görə bilməyəcəyik
bu dünyada?
Bəlkə mən bərkdən
hönkürüm,
sən ucadan güləsən?
Və bir yerdə səslənsin
həyatın səsi?
Söhbətləşdi: Kənan Hacı
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış 2024.- 5 iyun,
¹21.- S.10-11.