Teymur Elçin-100:
Müdrik, ağsaqqal sənətkar
44
günlük Vətən müharibəsinin nəticələrinin
hələ ədəbiyyatımız ücün baş
mövzu olaraq qaldığı, Şuşanın 30 illik
işğaldan azadlığa çıxdığı bu
günlərdə xalqımızın qəhrəmanlığını
ruhən təbrik edən şəxsiyyətlərdən biri
də ictimai xadim, gözəl şair, tərcüməçi,
jurnalist Teymur Elçindir.
Teymur
Süleyman oğlu Əliyev 1924-cü ilin mart ayının
28-də Şuşada anadan olmuşdur. 6 yaşı olanda ailəsi
ilə birlikdə Bakıya köçmüşdür.
Bakıda yaşayıb yaratsa da, ürəyi daim Qarabağla
döyünmüşdür. Qələmə
aldığı əsərlərdə Qarabağın təbii
gözəlliklərini, saf havasını, bu obanın
şirinliyini, insanların qeyrətini vəsf etməkdən
doymayıb:
Sularından
içməyən
Bilirmi
şərbət nədir?
Dostu
yaddan seçməyən
Bilirmi
qeyrət nədir?
Şərbətimiz
Qarabağ,
Qeyrətimiz
Qarabağ!
Qarabağın hər
qarışı, bulaqları, çəmənlikləri, otu,
çiçəyi onun ruhunda idi. Əfsanəvi Qarabağ
atları da, Cıdır düzü də, Xarı
bülbül də onun ilham mənbəyi idi. Bir sözlə,
Qarabağ Teymur Elçin poeziyasının baş qəhrəmanıdır.
Şair
Qarabağı tərənnüm etməklə kifayətlənmir,
daim onun başına dolanmaq, qayğısına qalmaq,
nazını çəkmək istəyir:
Şuşa
dağlar qızı, dağlar gözəli,
Sənə
körpəlikdən vurulmuşam mən.
Odlar
diyarının bahar gözəli,
Başına
dolanan qaranquşam mən.
Təsadüfi deyil ki, şairin bu
yaxınlarda TEAS PRESS nəşrlər evi 3 alma nəşriyyatı
tərəfindən çap etdiyi kitabı "Könlüm
Qarabağdadır" (2019) adlanır.
Qələmini,
əsasən, uşaqlar və gənclər üçün əsərlər
yaratmağa həsr edən bu gözəl sənətkar
iyirmidən cox orijinal kitabın, elə o qədər tərcümə
toplusunun müəllifidir. Onun tərcümə etdiyi əsərlər
uşaq ədəbiyyatımızı zənginləşdirən
gözəl nümunələrdir. Xüsusilə rus uşaq ədəbiyyatının
klassikləri Marşak, Barto, Mixalkov, Çukovskinin poetik
nümunələrini dilimizə böyük sənətkarlıqla
çevirmişdir. Bu tərcümələr onun
özünün də bir sənətkar kimi yetişməyində
xüsusi rol oynamışdır. Teymur Elçin bir sənətkar
kimi tərcümə etdiyi şairlərlə yanaşı
dayanan sənətkardır. Onun yaradıcılıq
axtarışları və bədii kəşfləri
dünya klassikası ilə səsləşir.
Qürur
hissi ilə demək istəyirəm ki, bu fikirləri Teymur
Elçinə həsr etdiyim bir şeirimdə də ifadə
etməyə çalışmışam. Onun təvazökarlığını,
uşaq şeirlərindəki təzəliyi, bu əsərlərin
kənar təsirlərdən uzaq olmasını -
orilinallığını ifadə etmək üçün
belə bir bənd yazmışdım:
Sən bizim şairlərin
Əlasıydın,
xasıydın.
Sanki bahar
fəslinin
Açılan
yaxasıydın.
Onun uşaqlar üçün qələmə
aldığı poetik nümunələrdəki bakirəlik,
təravət, bir keyfiyyət göstəricisidir.
Teymur
müəllimin keçdiyi həyat yolu zəngin və rəngarəngdir.
O, Azərbaycan Dövlət Universitetinin (indiki Bakı Dövlət
Universiteti) filologiya fakültəsini bitirmişdir. Təhsili, mütaliəsi,
ağsaqqallarından aldığı bilik və tərbiyə
onu çox cavan yaşlarında cəmiyyətin üz təbəqəsinə
çıxarmışdı. Gənc ikən müxtəlif
dövlət qulluqlarında xidmət göstərmiş,
dörd dəfə Azərbaycan SSR Ali Sovetinin deputatı
olmuşdur.
Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət nazirinin müavini işləmişdir.
Amma bu vəzifə, siyasi və ictimai qulluqların
hamısını birləşdirən ana xətt Teymur
Elçinin ədəbiyyat sahəsindəki xidmətləri və
mətbuat orqanlarındakı fəaliyyətidir.
Ömrünün xeyli hissəsini nəşriyyatlarda, Azərbaycan
Televiziyası və Radiosu Komitəsində rəhbər vəzifələrdə
olub. Teymur Əliyevin yaradıcı kollektivə rəhbərlik
etmək bacarığı hələ də qocaman jurnalistlərin
dilindən düşmür. Onun sərrast redaktə qabiliyyəti
var idi. Mətbuat işini əla bilirdi. Kollektivlə
işgüzar münasibəti, səmimiyyəti Teymur müəllimi
hamının sevimlisi etmişdi.
İşdə
də, fərdi münasibətlərdə də o, ağsaqqal
idi. Xalq yazıçısı Elçin bu fikri belə təsdiq
edir: "Teymur müəllimdə yaşından asılı
olmayaraq bir müdriklik, ağsaqqallıq sanbalı var idi, insanın
sonradan, yəni yaşlaşdıqca əldə etdiyi
müdriklik və ağsaqqallıq sanbalı yox, elə bil ki,
gendə olan, gendən gələn xüsusiyyət idi".
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Aynur Xəlilova Xalq
yazıçısının bu fikrinə şərik
çıxaraq yazır: "T.Elçinin Azərbaycan
folkloruna və ədəbiyyatına marağı və
sevgisi, həmçinin xarakterindəki saflıq,
dürüstlük, vicdanlılıq və başqa bu kimi
insani keyfiyyətlər də məhz genetik olaraq valideynlərindən,
böyüdüyü mühitdən və torpaqdan
qaynaqlanmışdır".
Atası
Süleyman kişi müdrikliyi ilə el-oba içində
hörmət qazanan ağsaqqal idi. Anası Hafizə
xanımın sinəsi el ədəbiyyatının ən
gözəl nümunələri ilə dolu idi. Əmisi Yusif
kişi Qori Müəllimlər seminariyasını
bitirmişdi. Firudin bəy Köçərli ilə dostluq və
yaradıcı əməkdaşlıq edirdi. Bir sözlə,
Teymur Elçini formalaşdıran mühit münbit idi.
Bir sənətkar
kimi Teymur Elçin uşaq ədəbiyyatımızın
tarixində yaşayacaq gözəl şairdi. Hər şeydən
əvvəl bu gözəllik onun poetik leksikası ilə
bağlıdır. Xalq ədəbiyyatından gələn
doğmalıq, kökə bağlılıq, ifadə tərzinin
qədimliyi, milliliyi onun poetik nitqinin səciyyəvi cəhətləridir.
Bu cəhətlər onun yanıltmaclarında aydın
görünür.
İki bükü kükü yedim,
Yedim iki
bükü kükü.
Və ya
Cücüləri
cücələrə
Tapşırdılar
cücülər.
Cücüləri
bircə bircə
Aşırdılar
cücələr.
Akademik Tofiq Hacıyev Teymur Elçin
poeziyasının arxitekturası haqqında maraqlı fikir
söyləyir: "Teymur Elçinin uşaq şeirlərinin
arxitekturası nəzəri ümumiləşdirmələr
üçün maraqlı material verir: Dilçilikdə belə
bir fikir mövcuddur ki, insan dilinin törəməsi ilə
uşağın dilaçma prosesinin müəyyən
uyğunluqları var. Teymur Elçin şeirinin quruluşu ilə
ilk bəşər şeirinin, məsələn, qədim
türk-azərbaycan şeirinin tərkib hissələri
arasında analogiya hiss olunur. "Akademikin sözlərinin
müəyyən mənada təsdiqi kimi deyim ki, Teymur
Elçin dilimizin qədimliyini qorumaq üçün,
sıradan çıxmaq üzrə olan kəlmələrdən
istifadə edərək uğurlu əsərlər
yaratmışdır.
Həmin
sözlərin uşaqların leksikasına daxil olması,
onların ömrünün uzanması kimi qiymətləndirilə
bilər.
Uşaq
Keçiyə müraciətlə deyir:
Keçim, ay keçim,
Süd
ver
Bir
içim,
Bir qurtum,
Bir udum,
bir
içim.
"Bir qurtum", "Bir udum",
"bir içim" ölçü bildirən ifadələr
dilimizdə az işlənən sözlərdir və şeirdə
belə uğurla verilməsi təqdirəlayiqdir.
Bir sənətkar
kimi qələmini ədəbiyyatın müxtəlif
janrlarında sınayan Teymur Elçin uşaq ədəbiyyatımızın
böyük simaları - Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq, Rəşid
bəy Əfəndiyevlə bir sırada dayanan, müasir
dövrün tələblərinə uyğun olaraq bu sahəni
təzə bir üslubla zənginləşdirən bir sənətkardır.
Bu cəhəti Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyev
cox dəqiq izah edir: "Onun kiçik qəhrəmanları
yeni dövrün, yeni mədəniyyətin meyvəsi olmaqla bərabər,
bütün təbiəti ilə, bütün xarakterik cizgiləri
ilə azərbaycanlıdır".
Teymur
Elçinin uşaqlar üçün qələmə
aldığı poetik nümunələrdəki bakirəlik,
təravət və digər dəyərli keyfiyyətlər əsərlərinin
orijinallığını təmin edir. Teymur Elçin
dünya ədəbiyyatına boylanan və onun yaxşı ənənələrindən
yaradıcı şəkildə bəhrələnməyi
bacaran qələm sahibidir. Onun "laylalar",
"Qarğanın məktəbində", "Sözlər"
silsiləsindən yazdığı əsərlər
İlyas Əfəndiyevin dediyi "Yeni dövrün, yeni mədəniyyətin"
meyvəsidir.
Xalq ədəbiyyatından
öyrənməyən bir sənətkar təsəvvür
eləmək çətindir. Teymur Elçin də xalq ədəbiyyatının
bədii təcrübəsindən faydalanan qələm
sahibidir. Sənətkar yaxşı bilirdi ki, xalqın
yaradıcı təfəkkürü yazıçı
üçün təkcə müəllim yox. həm də
yol yoldaşı olmalıdır. Teymur Elçinin "Analar və
laylalar" şeir silsiləsi adındakı "layla"
sözünə görə xalq ədəbiyyatından bəhrələnən
əsərlərdir. Amma bu şeirlərin nə bədii
strukturunda, nə də fikri təlqin etmək üsulunda
folklorla oxşarlıq yoxdur. Şeirlər lirik deyil, epik
formada yazılıb.
Xalq ədəbiyyatımızdan
fərqli olaraq Teymur Elçin "Layla"nın xarakterini,
mahiyyətini yeniləşdirir. Onun laylaları lirik qəhrəmanın
xarakterini açmağa xidmət edir. Şair bu tipli şeirlərin
mahiyyətini açmaq üçün "Analar və
laylalar" silsiləsinə bir Ön söz yazır və
fikrini belə izah edir:
Layla çalır analar,
Hər
biri öz dilində.
Nə
deyir laylasında
Ana qartal,
ana şir?
Dovşanların
anaları,
İnsanların
anaları,
Nə
deyir?!
Beləliklə,
oxucuya eyham vurur ki, "Layla" təkcə uşağı
yatırtmaq ücün deyil, həm də tərbiyə etmək
üçündür. Canavar "Laylası"nda deyir:
Yat, mənim küçük balam,
Tez
böyü, kiçik balam.
Qulaqların,
gözlərin,
Dişlərin
iti olsun.
Quzunun əti
olsun -
Yediyin.
Kimi
görsən, parçala,
Böyü,
canavar bala.
"Analar və laylalar" orijinal
üslubda yazılan bitkin bir poemadır. Əsərdə
turacın, qurbağanın, delfinin, kirpinin, canavarın
laylasından sonra insanın laylası gəlir. Heyvanların
laylası əhvalatlar şəklində verildiyi halda, müəllif
insanın laylasını folklor janrında olduğu kimi
yaradır. Sanki bununla hər bir janrın yenilənmə, əsas
qayəni saxlamaqla inkişafetmə haqqını təsdiq
edir.
Saf, təmiz
yumor hissi, fikir və duyğularını qeyri-ənənəvi
yolla təlqin etmək bacarığı, daim axtarışda
olmaq vərdişi, az sözlə çox şey ifadə etmək
qabiliyyəti Teymur Elçini dünya klassiklərinə
yaxınlaşdırır. Cəsarətlə demək olar ki,
Teymur Elçin Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının
Marşakı, Mixalkovu, Korney Çukovskisidir.
Cəmi
bir neçə sözlə bitkin bir hekayəni təsəvvür
etməyə imkan yaradır:
"Dovşanın
zəngi" şeiri cəmi iki misradır:
- Alo, kimdi, sənsən, Kələm?
İstəyirəm
sizə gələm!
"Pişiyin
zəngi" də elə o həcmdədir:
- Yatdınmı, Siçan bala?
Yo-o?
Çalımmı
sənə layla
Yo- o?
Mi-yoo!
Bu tipli
şeirlərdə şairlə valideyn əməkdaşlığı
meydana çıxır. Bu epizodlar uşağın həyatdan
və valideyndən aldığı biliklərlə zənginləşir.
Uşaq anlayır ki, dovşan Kələmi yemək
üçün, pişik siçanı tutmaq
üçün zəng edirmiş. Yalnız bundan sonra
şeir yumora, sonra da uşağın üzündə təbəssümə
çevrilir.
Ən adi
məqamlarda həyatın şəklini yox, məhz
özünü göstərməyi bacarmaq qabiliyyəti də
Teymur Elçinə xas olan keyfiyyətdir.
Balaca bir
quşam mən,
Budağa
qonmuşam mən.
Hər tərəfə
qar yağıb,
Soyuqdan
donmuşam mən.
Yem gəzirəm
cik-cirik,
Görməsin
məstan pişik!
Teymur Elçin poeziyasının bədii
keyfiyyətlərindən biri onun zəngin yumorudur. Yumor ədəbiyyatın
enerji mənbəyi kimi, həm mətnin təsirini gücləndirir,
həm də onu cəlbedici edir. Şairin bir sıra şeirlərində
mətnin tərkibindəki yumor, həm uşağın
üzündə təbəssümə çevrilir, həm də
tərbiyəedici keyfiyyətə malik olur.
T.Elçin
bir mövzuya həsr olunmuş silsilə şeirlər
yazmağın ustasıdır. "Zənglər",
"Karandaşlar", "Laylalar" silsiləsindən olan
əsərlər, həm tərbiyəvi, həm də
yumoristikdir. "Qara karandaşın nəğməsi"
şeirinin məzmununda uşağa qara rəngi anlatmaq məqsədi
dayanır, məzmununun öyrədici xarakterinə görə
şeirin bezdirici olacağını nəzərə alan
şair yumoristik əhvala üstünlük verir:
Yaxşı baxın,
Qara
quşam,
Qaranquşam
mən.
Afrikalı
zənciyəm,
Qaraların
rəngiyəm,
Qara
gözəm,
Qara
qaşam.
Qara yazan
Qara
daşam
Karandaşam
mən.
Teymur Elçin yaxşı dost,
gözəl həmsöhbət, nurlu bir şəxsiyyət
idi. Biz cavan qələm sahibləri ondan çox şeylər
öyrənmişik, indi də əsərlərindən
öyrənirik.
Zahid XƏLİL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 16 mart,
¹10.- S.14-15.