Yeni ədəbiyyatı
tanıdaq: Hədiyyə
Şəfaqət - “Uzaq
adamlar”
Martın
12-də AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat
İnstitutunun Müstəqillik
dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsi
və "Ədəbiyyat
qəzeti"nin birgə
"Yeni ədəbiyyatı tanıdaq" layihəsi çərçivəsində Hədiyyə Şəfaqətin
"Uzaq adamlar" romanının müzakirəsi
keçirilib. Müzakirə
mətnini ixtisarla oxuculara təqdim edirik.
I müzakirə burada
Müzakirədə Müstəqillik
dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsinin
müdiri, AMEA-nın müxbir üzvü Tehran
Əlişanoğlu, Uşaq
ədəbiyyatı şöbəsinin
müdiri, filologiya elmləri doktoru Elnarə Akimova, filologiya üzə fəlsəfə doktoru Gülnar Qəmbərova, baş mütəxəssis
Pərvanə Kərimova,
böyük elmi işçi Mənzər
Niyarlı, doktorantlar Hənifə Səlifova, Səbirə Müzəffərli, dissertant
Günel Əskərova,
oxucu Aynur Bəşirova iştirak ediblər.
Moderator -
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Mətanət Vahid.
Mətanət Vahid: Bu gün, öncədən
elan olunduğu kimi, Hədiyyə Şəfaqətin
"Uzaq adamlar" romanının müzakirəsinə
toplaşmışıq. Mənim
gördüyüm qədərincə,
bu, ekzistensial romandır və əsərdə özgələşmə
motivi qabarıqdır.
Azərbaycan ədəbiyyatında
ekzistensiallıq təcrübəsi,
özgələşmə motivi 60-cı illər Azərbaycan nəsrində
daha çox hiss olunmağa başladı, sonra 80-cilər nəslinin
yaradıcılığında bu xətt daha
da inkişaf etdi. İnsanın mənəvi
böhranı, ekzistensial
tənhalığı, cəmiyyətə
özgələşməsi problemləri Anar, Elçin, Sabir Əhmədli,
Yusif Səmədoğlu,
daha sonralar Mövlud Süleymanlı,
Afaq Məsud kimi bir çox
müəlliflərin yaradıcılığında
əksini tapıb. Çağdaş nəsrdə
də buna nümunələr
çoxdur. Hazırda
internet əsrində, süni
intellekt dövründə
bu problemin qaldırılması daha
da qanunauyğunluğa çevrilir.
İnsan özünü
öz dünyasının
mərkəzi, taleyinin
hakimi kimi hiss edə bilmir və nəticədə, özgələşmə baş
verir. İcazənizlə,
ilk sözü xüsusi
olaraq dəvət etdiyim və hər dəfə də müzakirələrimizdə
görmək istədiyim
tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Elnarə Akimovaya verim. İstərdim aydınlaşdıraq ki, çağdaş
Azərbaycan romanında
ekzistensiallıq, yadlaşma
nə dərəcədə
aktualdır və
"Uzaq adamlar"da bu məsələ necə əksini tapır?
Elnarə
Akimova: Mətanət xanım artıq qeyd etdi, doğrudan
da Hədiyyə Şəfaqətin
"Uzaq adamlar"ı
ekzistensial bir romandır, insanın mənəvi dünyasını
ekzistensial, sosial, psixoloji, altşüur səviyyələrdə mətnə
gətirən bir əsərdir. Mən bu əsərin ilk oxucularından olmuşam. Hədiyyə xanım münasibətimi bilmək
istəyəndə ilk söylədiyim
cümlə belə oldu: dedim ki, mən bu əsərdə
bir kişi və bir qadın
gördüm - uzaqlara
can atan iki adam. Sartr demiş,
"başqaları cəhənnəmdir".
Bütün əsər
boyu yazıçı
insanın intim aləmi, könül dünyası ilə real dünya arasında nə isə bir kontakt, harmoniya
axtarır. Belə bir harmoniyanın olmadığı təqdirdə
beyin psixozu başlayır və insan öz xəyalında
qurduğu, arzuladığı
dünya ilə real dünya arasında çabalayır, heç
yerdə özünə
rahatlıq tapmır, özünü cəmiyyətə
yad bilir, elə cəmiyyət də, insanlar da ona daim bozluq və
yadlıq içində
görünür. "Uzaq
adamlar" əsərinin
qəhrəmanları, romanın
adından da göründüyü
kimi, belə bir yadlıq içindədirlər.
Tehran Əlişanoğlu: Ekzistensial
romanlar əksərən
ekstremal situasiyalar, ən şiddətlisi olum-ölüm sərhəddi
üzərində qurulur;
başlıca hədəfi
qəhrəmanın, fərdin,
insanın iç azadlığının üstünlüyünü
təsvir və təsbit etməkdir. Siz bir az
konteksti genişləndirdiniz.
Ekzistensial romanlar mütləq azadlıq tələb etdiyi üçün elə müstəqillik illərində
ərsəyə gəlməsi
də qanunauyğun idi. O romanların bir çoxu haqqında mən yazmışam. Məsələn,
Aydın Talıbzadənin
romanları, Məqsəd
Nurun "Şəhər
meri", Zahid Sarıtorpağın, demək olar, bütün romanları...
Hədiyyə Şəfaqətin
bu sıradan roman yazmaq cəhdi alqışlanandır. İndi siz
ekzistensial roman deyirsiz,
mən də belə düşünürəm,
amma həm də qəbul edə bilmirəm...
Elnarə
Akimova: Siz haqlısınız, Tehran müəllim,
tam ekzistensial da deyə
bilmərik.
Tehran Əlişanoğlu: Mən
hələ ki, bizim ədəbiyyatda kəskin
şəkildə fərqlənən,
fərqli roman kimi qəbul edirəm. Müzakirə gedişində,
ola bilsin, müəyyən
təzə fikirlərə
də gəlib çıxarıq.
Mətanət Vahid: Ekzistensializmə görə, sizin də qeyd etdiyiniz
kimi, fərdin azadlığı özündən
asılıdır. İnsana
seçim imkanı verən ekzistensializm əsas tipolji xüsusiyyətinə görə,
özgələşməyə müqavimət göstərir.
"Uzaq adamlar"da hər ikisi var: ekzistensial tənhalıq, seçimin azadlıq olması və mütləq azadlığa
nail olmağa gücü
yetməyən insan. Əlbəttə, azadlıq
burada şərtidir. Çünki getmək arzudur və reallaşması yalnız
yuxu, hallüsinasiya, xəyal çərçivəsində
mümkündür.
Elnarə
Akimova: Əslində,
mən elə ona görə deyirəm ki, tam ekzistensial
əsər də adlandıra bilmərik. Çünki müəyyən
məqamda görə
bilirik ki, obrazlar absolyut azadlığa can atır, amma eyni zamanda qəribə
bir qapanma, özünə sıxılma
da var hamısında. Yaşam
da, düşüncələri də onlar üçün
məhvərindən çıxmış
haldadır. Amma buradan
belə bir sual doğur: bu qəhrəmanlar niyə daim uzaqlara can atır, niyə kənarlaşmaq arzusundadırlar? Hədiyyənin
əsərində əsas
motiv özünü axtaran, yaşam qanunlarını dəyişməyə
çalışan, mənəvi
böhran yaşayan insanın iç dünyasının önə
çəkilməsidir. Evinə,
ailəsinə sığmayan,
şəhərdən adamların
adda-budda yaşadığı
kəndə köçən,
oradan dağları arayan - daim səfərdə,
daim axtarışda olan kişi və qadın. Özü də bu qaçış birdən-birə baş vermir. Məsələn, əsərin əvvəlində
müəllif bütün
məkanları obrazların
xilası üçün
gərək olan interyer səviyyəsində
qurur. Lal qadın ancaq pəncərə qarşısında rahat olur. Kişi evinə daxil olan kimi öz
kabinetinə, iş otağına sığınır.
Qadın kitab və yazı aləmində olarkən özü ilə baş-başa qala bilir. Yazıçı
onlara lazım olan bütün nəfəsliyi yaradır.
Amma bu da onları qane etmir. Məlum
olur ki, kişinin işlədiyi xəstəxanada
daha çox özünün köməyə
ehtiyacı var. Qadın
şəhərdən kəndə
gəlir. Amma burada da narahatdır. Kişi kənddən dağlara
can atır. Daim uzaqlara qaçış meyli var. Bütün bu çevrilmələri,
özgələşmələri yazıçı qəhrəmanın
şüurunun prizmasından
göstərməyə çalışır.
Ailədən qurtulma çabası, müqəddəs
atayla söhbətlər,
ölüm yatağında
olan qadının başı üstündə
dayanıb edilən etiraflar - hər biri obrazların absolyut azadlığa can atması istəyindən qaynaqlanır. Amma nədən
və kimdəndi bu qaçış? Bu məqamda, məncə, əsərdə bir qədər boşluq var, əsərin mənfi tərəfidir. Yəni bu düzümün içərisində xaos
var, nə istəyir bu qəhrəmanlar - məqsəd bilinmir. Məsələn, kişinin
mənəvi narahatlığının
əsası öz bədii yozumunu tapmır əsərdə.
Kişinin öz üzərində nəzarəti
itirməsi, hər şeyin ona yad və məzmunsuz təsir bağışlamasına
səbəb nə olub? Məhz bu məqam əsərdə
psixoloji baxımdan həllini tapa, müxtəlif
psixoloji durumlarla əsaslandırıla bilərdi.
Oxucu isə kişinin daxili gərginliyini nəticə
olaraq müşahidə
edir. Amma qadın personajda bu ruhsal
çevrilməni motivləndirə
bilirik. Uşaqlıq travmaları, hökmlü
ana tərəfindən daim
təklənmək, incidilmək
yalnızlığı, 1990-cı illərin yaşatdığı
faciələr fonunda itən uşaqlıq və gənclik zamanı və s. Yəni həyatında baş verən təlatümlər, şəxsi
və ictimai psixoz qadının yalnız ətrafla münasibətini deyil, daxili harmoniyasını da
pozur. Ümumiyyətlə,
tənhalıq ağrısının
altında dayanan uşaqlıq travmaları,
bu amil Hədiyyə Şəfaqətin yaradıcılığında
daim işləkdir, insanların olduqları məkanları tərk etməsi, keçmişlə,
tanış insanlarla ünsiyyət əlaqələrinin
qırılması əsas
motivlərdəndir. İnsanlar
xoşbəxt ola bilmir,
amma buna can atırlarmı?
Bəli, bu qəhrəmanlar qarşısıalınmaz
bir ehtirasla yeni məkan axtarışına
çıxırlar, heç
yerdə qərar tapmırlar. Amma bu, onların həyatlarına
rəng qatmaq istəyindən qaynaqlanmır.
Bu obrazlar sadəcə
yoxluğa çevrilməyə,
itməyə meyillidirlər.
Gülnar
Qəmbərova: Yəni
oxuyursan, oxuyursan, amma ideya nədir,
bilinmir.
Aynur Bəşirova: Əsərin
sonunda geriyə - süjetə baxanda, məncə, anlaşılır.
Yəni əslində,
biz həyatı düşüncələrimizdə
yaşayırıq və
düşüncələrimizə yad olan insan heç
vaxt bizə doğmalaşmır. Mənə
elə gəlir, əsərin bütün
ana xətti elə budur. Yəni qan bağı əsas deyil, qanla bağlı olduğun insanla səni, əslində, heç nə bağlamaya da bilər. Romanın əsas fikri budur ki, fiziki olaraq nə
qədər yaxın olsaq da, ruhumuza yaxın olmayan insan bizə uzaqdır.
Tehran Əlişanoğlu: Biz romanın
yaratdığı təəssüratlar
əsasında nə qədər istəsəniz,
danışa bilərik.
Amma konkretliyə gələndə,
sanki romanda qəsdən yaradılmış
bir mücərrədlik
var. Yəni bizim məqsədimiz romanın
ədəbiyyata nə
gətirdiyini müəyyənləşdirməkdir.
Mətanət Vahid: Hə, müəllif
o mücərrədlik məsələsinə
oxucunu lap əvvəldən
hazırlayır. Romanın
ilk fəslinin epiqrafında
deyir: "Mücərrədliyi
dərk edəndə bütün paralellərin
kəsişmə nöqtəsi
olduğunu anlayıran."
Ümumiyyətlə də
fəsil başlıqlarındakı
epiqraflar sanki romanın xülasəsini
verir bizə. Amma bunu əsəri oxuduqca, yəni bir qədər irəli gedəndən sonra fərq edirsən - roman içindəki
yolçuluq səni paralel yolların kəsişdiyi nöqtəyə
gətirib çıxaranda.
Bir də mən Elnarə xanımın bayaqkı fikirlərinin davamı kimi qeyd etmək istəyirəm: məncə,
romanın göstərmək
istədiyi də elə budur ki, azadlığı seçmək
imkanı ola-ola, insan bunu seçmir. Buradakı özgələşmə
qəhrəmanın cəmiyyətdən
daha çox, özünə yadlaşma,
öz ruhuna sadiq qala bilməməsidir.
Çünki azad insan cəmiyyətə özgələşməklə özünə azadlıq
verir. Bu romanın qəhrəmanları isə
özlərinə sadiq
deyillər. Özlərinə
"mən nə istəyirəm?", "hara gedirəm?"
sualını versələr
də, bu suala cavab tapa bilmirlər. Həyatda da belədir ki, tale məhz nə istədiyini bilən insana şans verir, üzünə qapılar
açılır. Yəni
müəllif qəhrəmanlarına
azadlığı təklif
edir, amma onlar bunu qəbul
etmir. Bir yerə qədər gəlirlər,
sonradan qorxurlar və azadlıqdan imtina edirlər...
Elnarə
Akimova: Elə əsərlər var oxucudan
xüsusi intellekt tələb edir. Mətndəki göndərmələri,
digər müəlliflərlə
yaratdığı dialoqu,
əlaqəni görə
bilmək üçün
bu biliklər vacib məsələdir. Elə əsərlər də var ki, məhz oxucu duyumuna, hissiyatına bağlıdır.
Hədiyyə Şəfaqətin
romanı ikinci qismə aiddir. Hadisələr dağınıq,
xaotik, paralel zaman və məkan kəsimlərində təsvir
olunur. Sıralamanı
oxucu öz beynində aparmalıdır.
Bu mənada, roman daha çox reseptiv tənqidə açıq
mətndir. Yəni oxucunun qavrama imkanı, müəlliflə
oxucunun qurduğu münasibət, bunların
qarşılıqlı təması
və s. Əsərdə
açıq qalan sualları oxucu öz duyğuları, həyat təcrübəsi
və yozumu ilə tamamlayır, izah edir.
Hənifə Səlifova: Müəllif
romanda insanın yaşantılarını, yaşamaq
istədiklərini, gözləntilərini,
ruhi çarpıntılarını
fərqli bir tərzdə - paralellər
üzrə təqdim edir. Qəhrəmanın uşaqlığı, travmaları,
sovet hökumətinin
dağılması, Qarabağ
hadisələri, Xocalı
faciəsi kimi hadisələr yuxu ilə paralel şəkildə verilir. Ümumilikdə romanda bir mücərrədlik, abstraktlıq var. Əsərin
mərkəzində boşluq,
heçlik hökm sürür. Tozluq, daşlıq, bozluq kimi əlamətlər heçlik fəlsəfəsini
simvolizə edir. Mətndə "kəpək",
"kəpək dadı",
"kəpək effekti"
kimi ifadələri də boşluq simvolu kimi mənalandırmaq
olar. Bu da romanda fəlsəfi-psixoloji qatın
mümkünlüyünü ehtiva edir. Eyni
zamanda romanda o dünya ilə bu dünyanın səsləri, səs çoxluğu ilə səssizliyin harmoniyası
da mücərrədlikdə qovuşmuş paralellər
şəklindədir.
Səbirə Müzəffərli: "Uzaq adamlar" romanında müəllif oxucunu ekzistensial kontekstdə yaratdığı,
əslində qeyri-müəyyənlik
çərçivəsində və fraqmentar formada təsvir etdiyi, lakin sonda
bütöv "mən"in
həyatına aparan bir dünyayla qarşılaşdırır. Süjetin
xaotikliyi, hadisələrin
mürəkkəbləşdiyi, eləcə də səbəb-nəticə əlaqəsinin
pozulduğu bu romanda əvvəl elə düşünürsən
ki, bir yox, bir neçə "mən" danışır.
Və başlayırsan,
hər bir obrazın arxasınca qaçaraq onun başlanğıcını və
sonunu axtarmağa.
Lakin mətnin sonuna yaxın məlum olur ki, roman özünü
cəmiyyətdən təcrid
etmiş tək bir qadın obrazının müxtəlif
zaman kəsiyində təsvir
edilmiş yaşantılarından
bəhs edən romandır.
Mətnin
strukturu modernist roman texnikası
əsasında qurulmuşdur.
Mətndə səbəb-nəticə
əlaqəsinin "nəticə-səbəb"
kimi təqdim edilməsi, eynizamandalılıq,
keçmişə ani geri
dönüş üçün
"fləşbək" metodundan istifadə, "daxili insan"ların səslərini, fikirlərini
verballaşdırmaq üçün
istifadə edilmiş psixopoetik funksiya mətnin modernist tələblərə
cavab verdiyini göstərən əlamətlərdir.
Mətanət Vahid: Fikrinizə qatılıram,
Hədiyyə Şəfaqət
"Uzaq adamlar"la
modern şeirdən modern romana
keçid edib. Bu əsər modernist texnikanın
bütün xüsusiyyətlərini
özündə cəmləyən
romandır: zaman və
məkanla bağlı
xüsusiyyətlər, iç
monoloq, şüur axını, montaj\kollaj və s. Romanda zaman anlayışı
sərhədsizdir. səbəb-nəticə
zənciri qırılıb,
keçmiş, indi və gələcək bir-birinə qarışıb.
Amma xaotik şəkildə
deyil, növbəli, düzənli halda və ardıcıl. Beləcə, "Uzaq adamlar"da zaman modernist texnikaya
uyğun olaraq, qırılmayan bir anlayışdır, bütöv
mərhələdir, Berqsonun
təbirincə desək,
"duree"dir. Burada
müxtəlif məkanların
bir böyük məkan kimi bir-birinə keçid etməsi də bu qəbildəndir.
Mənzər Niyarlı: Məncə,
bu roman o qədər xaos içindədir, qarmaqarışıqdır ki. Sadəcə,
müəllifin fikirləridir,
düşüncələrdir. Mən hələ də düşünürəm
ki, buna roman demək olarmı?
Hədiyyə Şəfaqət
çox istedadlıdır,
təsvirləri şablon
cümlələrdən uzaqdır,
duyğuları gözəl
təsvir etməsi, tapıntıları yaxşıdır.
Amma bu roman qarmaqarışıqdır,
qəhrəmanın kim
olduğu bir xeyli naməlum qalır, hərəkətlərinin
səbəbi bilinmir. Məni roman kimi cəlb etmədi.
Mətanət Vahid: Çağdaş roman öz qəliblərini dağıtmış, özünü
yenidən formalaşdıran,
çərçivəsiz "sərhədlərə" malik janrdır. Ona görə
"belə roman olmur"
demək bir az yerinə düşmür...
Bu arada bir xeyli
roman janrı, növü,
tipoloji xüsusiyyətləri
ilə bağlı müzakirə gedir. Mənzər xanım romanda səs, qoxu ilə bağlı
qabarmaların gərəksizliyini
vurğulayır.
Elnarə
Akimova: Mənzər xanım, bu detallar elə romanın psixoloji açılımına xidmət
edir. İnsanın içindəki "mən"!
Əsər bu "mən"lərin, "iç"
səslərin romanıdır.
Mətanət xanım
kitabın önündəki
rəyində romandakı
qoxu məsələsini
xüsusi vurğulayır.
Mən onunla eyni statusda səs
məqamına da israrlıyam.
Əsərdə səs
və qoxu qəhrəmanların daxili
vəziyyətini gözəl
ifadə edir. Sanki onların həyəcanı,
sıxılması, özgələşməsi,
ekzistensial gərginlikləri
səs və qoxuda maddiləşir. Orada bir məqam
var: evə gələn
kişiyə arvadı
dəfələrlə bu
sualı verir: "Bu nə iydir səndən
gəlir axı"?
Ramiz Rövşənin misrası
yada düşür: "Bu nə yanıq qoxusudur, ilahi,/ Elə bil
ki, adam yanıb indicə...". Hər iki halda insanın
içindəki acıdan
yanıb əriməsinə
işarədir.
Mətanət Vahid: Bizdə, adətən,
Azərbaycan ədəbiyyatının
"dünyaya çıxmama"sı
dərd edilir, ədəbiyyatımız dünyadan
təcrid olunubmuş kimi bir təsəvvür
yaranır. Mənə
maraqlıdır, məsələn,
"Uzaq adamlar" romanı dünyanın istənilən yerində oxucuya, məhz əsl ədəbiyyat oxucusuna maraqlı olacaq mətndirmi? Yaxud dünya ədəbiyyatındakı hansı
nümunələrlə paralellər
aparmaq olar?
Elnarə
Akimova: Hədiyyənin
romanı bədii özəlliyi, dili, nəql texnikası, mövzuya yanaşması ilə seçilən mətndir. Bir az da şairanə bir ruhla yazılıb, poeziyasından görünən
ruhun davamı kimi gəldi mənə. Müəllifin
hər iki yaradıcılığını izlədiyim üçün
bunu aydın sezə bilirəm. Buna baxmayaraq, Hədiyyənin düşüncə spektri
o qədər genişdir
ki, şeir kimi, nəsrini belə fərqli estetikada, fərqli yanaşmayla işləyə bilir. Əsərin təhkiyəsi
seçilən mövzuya
tam uyğundur. Yazıçı
təhkiyəsinə uyğun
olaraq obrazları soyuq, sərt naturası ilə təqdim edə bilir. Müəllif əsərdə hər şeyi, hər detalı daralmış rakursdan təsvirə çəkir. Daha çox depressivlik yaratmaq, daha solğun ifadə planında göstərmək
üçün. Dayanmadan
yağan yağış,
ətrafın toz dumana bürünməsi rəngləri daha solğun, daha boz göstərmək və bu bozluğu
qəhrəmanın assosiallığının,
iç dünyasının,
ətrafa yad münasibətinin
vizuallaşması kimi
sərgiləmək üçün.
Amma bunu da deyim ki, müəllifin əsəri
lüzumsuz mücərrədliyə,
mistik örtüyə
bürümə cəhdinə
də qarşıyam.
Bəzi hallarda bu alınır. Bəzi hallarda gücü yetmir yazıçının. Sadə
həqiqətlərin sadə
şəkildə təsviri,
zənnimcə, daha uğurlu olardı. Bütün bunlarla yanaşı, düşünürəm
ki, bir çox uğurlu mətnlərin yanında dura biləcək
romandır. Söhbət
nədən gedir, məsələn, Cek Londonun
"Martin İden əsəri
ədəbiyyata nəyi
gətirdi? İnsanın
arzu və istəkləri cəmiyyətlə
tərs-mütənasibdirsə, onun könül dünyası ilə cəmiyyət arasında harmoniya pozulub və bu, insanda
ruhsal çevrilmə
yaradır. Bu baxımdan,
Hədiyyənin qəhrəmanları
da travmaların gətirdiyi
neqativlərlə əlləşən,
qorxusu yuxularına köçən obrazlardır.
Romanda qəhrəmanın
yadlaşma səbəbləri
ilə bağlı detallar çox təsirli əks olunub, nasirin potensialından xəbər
verir. Amma bəzi obrazlar əsərdə bir yerdən sonra itir. Məsələn,
tutaq ki, Saramaqonun
"İsanın İncili"
romanında necədir?
Əsərin əvvəlində
adi bir kasanı
verir, mətnin sonu İsanın o kasaya süzülən qanı ilə tamamlanır. Yəni heç bir detal boşuna deyil. Amma burada, çox təəssüf
ki, itən detallar görürük. Sanki roman izafi
detallarla yüklənib.
Bununla belə, düşünürəm ki, əsərin
təhkiyəsi seçilən
mövzuya çox uyğundur və ən uğurlu məqamlardan biri də budur.
Mətanət Vahid: Elnarə xanım
bayaq vurğuladı
ki, qadının yadlaşması
kifayət qədər
əsaslandırılıb romanda - ictimai-tarixi, siyasi səbəblər də verilir fon kimi, ailədaxili
münasibtlər də.
Kişinin isə yadlaşma motivləri namüəyyən qalır.
Bununla bağlı fikriniz nədir?
Səbinə Müzəffərli: Mən romanda feminist havası duyuram. Müəllif qadın olduğuna görə qəhrəmanı da həyata
qadın nəzərlərilə
baxır. Ona görə
də qadın qəhrəmanının hərəkətləri
kişi "mən"inə
nisbətən daha çox motivlənmiş görünür. "Kişi
dünyası" müəllifə
görə qapalı olduğu üçün
yazıçı həmən
obrazı dolğun motivləndirə bilməyib.
Pərvanə Kərimova: Mən
"Uzaq adamlar"ı
psixoloji roman olaraq qəbul edirəm.
23-cü səhifəyə qədər obrazın kişi olduğunu düşünmək olur.
Təəccübləndim belə
bir gedişata və həm də dil etibarilə
mənim xoşuma gələn roman oldu. Amma bəzi sözlər var
ki, məsələn, romanda
rastıma çıxan
quanq ağacının
adını araşdırdım,
gördüm ki, yalnız
elə Hədiyyə Şəfaqətin yazılarında
çıxır. Yaxud
"qəşəngcə", "birdəncə" sözləri
işlədir, bunlar xoşuma gəlmədi.
Aynur Bəşirova: Mətanət
xanım, mən sizin sualınıza cavab verim. Mənə
elə gəlir ki, romanın əsas qəhrəmanı qadın
olduğu üçün
kişiyə elə də diqqət yetirilməyib. Amma sonlara yaxın kişinin ailəsindəki problemlər
göstərilməklə, müəyyən dərəcədə
açılır. Məncə,
romanın əsas qayəsi elə gətirib hər şeyi şüuraltına
bağlamaqdır. Şüuraltının
həyat boyu insanı izləməsi. Kompozisiya mürəkkəbliyi
də bəlkə də elə ondan irəli gəlir. Bir də ki, müasir romanı hər hansı cərəyana və ya metoda qətiyyən
bağlamaq olmur. Məncə, bu romanda realist-fəlsəfi
və mistik-psixoloji məqamlar bərabər şəkildə gedib. Ümumiyyətlə, peşəkar
oxucuya xitab edən romandır.
Mətanət Vahid: Mən mətnin
müdafiəçisi rolunda
çıxış etmək
istəmirəm, amma əvvəla, mən kompozisiyanı mürəkkəb,
bayaqdan burada qeyd olunduğu kimi, mətni anlaşılmaz, mücərrəd
kimi qəbul etmirəm qətiyyən. Əksinə, o qədər
sadədir ki, romanda müəyyən sual qoyulur, bir neçə
səhifə sonra cavab da verilir. Bədii mətn oxucusuna güvənməlidir,
qarşıya sual çıxırsa, cavabı
verməli deyil, oxucu özü almalıdır cavabı mətndən. Bir də
ki, bu müzakirədə
bəzi anlayışlar
qarışdırılır...
Tehran Əlişanoğlu: Bu roman bizim
ədəbiyyata nə
gətirib? Roman yazılıb,
oxucu da kimisi bəyənir, kimisi bəyənmir, amma məsələ burasındadır
ki, müəllif bu romanda özünüifadədən
kənara çıxa
bilmir. Biz dünya təcrübəsindən istifadə
edərək öz sözümüzü, öz
səsimizi çatdırmalıyıq
- biz nə deyirik, biz nə gətiririk ədəbiyyata? Mən qətiyyən mətnin əhəmiyyətini azaltmaq
istəmirəm. Əksinə,
bu qədər fikir doğurursa, deməli, uğurlu alınıb; yazmaq istədiyini yazıb Hədiyyə Şəfaqət.
Elnarə
Akimova: Yəni roman bir kişi və
bir qadının, yəni fərdin münasibətlərindən çıxıb
mənəvi məsələyə
çevrilmir, bir insan dramı kimi, lokal qalır.
Tehran Əlişanoğlu: Bəli,
mənəvi, ictimai məsələyə, fəlsəfi
problemə çevrilmir.
Sözümün canı
budur ki, bu mücərrədliyin konkretliyi
yoxdur, yaxud konkretliyi təzə deyil. Bir az cəsarətlə
ifadə edilsə, daha uğurlu alınar.
Mətanət Vahid: Tehran müəllim, siz "özünüifadədən
kənara çıxa
bilmir" deyirsiniz, mən romandakı "mən"i müəllif
"mən"i olaraq
görmürəm. Romanda
şəxsiyyət azadlığı
məsələsi qoyulur.
Azadlığa canatım
var, getmək arzusu
var, amma nəticə yoxdur, bir yerdən
sonra obrazlar itir - getdiyi ünvana çatmır. Çünki hədəf
mövcud deyil. Ona görə də sonda romanın başlanğıcındakı "mən"ə qayıdış
var. Məncə, romanda
bayaq burada qeyd edilənin əksinə, peşəkar
oxucunu narahat edəcək çətinlik,
anlaşılmazlıq yoxdur.
Tehran Əlişanoğlu: Bütün
nəzəri aidetmələri
bir kənara qoysaq, mən romanın əvvəlində
sizin yazdığınız
fikirlə razıyam
ki, bu, atmosfer romanıdır; xüsusi bir əhvali-ruhiyyə yaradır, ovqat romanıdır.
Mətanət Vahid: Belə qənaətə
gəlmək olar ki, Hədiyyə Şəfaqətin
ilk romanı, ən azı, müzakirəyə
səbəb olan, müxtəlif fikirlər formalaşdıran mətndir.
Oxucunun qəbul edib-etməməsi, sevib-sevməməsi
özünün mütaliə
təcrübəsi ilə
bağlı məsələdir...
Maraqlı müzakirə
üçün təşəkkür
edirəm, vaxtınızı
ayırdınız, dəyərli
fikirlərinizi səsləndirdiniz.
Sonda isə növbəti müzakirənin
mövzusunu elan edirəm:
bir ay sonra Ataqamın "Qanadlı körpü" hekayələr
kitabının müzakirəsi
üçün görüşənədək.
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 16 mart,
¹10.- S.16-17.