"İnsanlara
onların əsl şəxsiyyətlərini göstərmək
film çəkməyimizin səbəblərindən biridir"
Macar rejissor, prodüser və ssenarist Bela Tarr 21 iyul 1955-ci ildə Macarıstanın cənubundakı Peç şəhərində doğulub.
Valideynləri kino sənəti
ilə yaxından əlaqəli olan rejissorun atası səhnə tərtibatçısı,
anası suflyor olub və 50 ildən çox teatrda işləyib. Rejissorun uşaqlığı
Budapeştdə keçib.
Hələ uşaqkən
anası ilə birlikdə Tolstoyun
"İvan İliçin ölümü" əsəri
əsasında çəkilən
filmin kastinqində iştirak edib və ilk rolunu bu filmdə oynayıb. Lakin rejissorun aktyorluq fəaliyyəti çox çəkməyib,
Mikloş Yançonun
"Canavarlar fəsli"
filmi ilə aktyorluq karyerasına son qoyub.
16 yaşında film çəkməyə
başlayan rejissor, bu sahəyə olan marağını hələ o vaxtlardan kəşf edib.
O, 1977-ci ildə 22 yaşında olarkən ilk bədii filmi
olan "Ailə yuvası"nı çəkib.
Filmin aktyor heyəti yerli əhali arasından seçilən və peşəkar aktyor olmayan insanlardan ibarət idi. Onlar filmdə yalnız "dostluq" xətrinə iştirak ediblər və bunun qarşılığında
heç bir ödəniş almayıblar.
Rejissor bu filmi cəmi 6 günə çəkib. Tənqidçilər
filmdə Con Kassavetisin
rejissorluğundan təsirlər
tapdıqlarını desələr
də, rejissor bu filmi çəkməzdən
əvvəl Kassavetisin
heç bir filminə baxmadığını
söyləyib.
İlk dörd uzunmetrajlı filminin ssenarisini özü yazan rejissor, "Payız mövsümü" almanaxından
sonra macar yazıçısı Laslo
Krasnahorai ilə birlikdə "Lənət"
filminin ssenarisini yazıb. Yazıçının
"Şeytanın tanqosu"
romanının filmə
uyğunlaşdırılması layihəsi 7 ildən çox vaxt alıb. 450 dəqiqəlik
film 1994-cü ildə ekranlara
çıxıb. "Şeytanın
tanqosu" filmindən
sonra rejissor 1995-ci ildə 35 dəqiqəlik
"Düzənlikdə səyahət"
adlı filmini çəkib bitirib. 5 illik sükutdan sonra 2000-ci ildə "Qaranlıq harmoniyaları"
filmini çəkib.
Keçən il dekabrın 9-u Berlində
keçirilən 36-cı Avropa
Film Mükafatlarının təqdimetmə mərasimində
Avropa Film Akademiyası
prezidentinin fəxri mükafatına 9 uzunmetrajlı,
1 televiziya, 1 sənədli
film, 4 qısa film müəllifi
olan rejissor layiq görülüb.
Uzunmetrajlı kadrların ustası
sayılan Bela Tarrın
ən son müsahibələrindən
birini təqdim edirik.
- Uzun
planlarınızın arxasında duran səbəblər
haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Bu haqda ümumi nə deyə bilərəm ki? Bu nəslin
insanları hekayənin
məntiqini izləyə
bilirlər, amma həyatın məntiqini yox. Bir çox başqa şeylər arasında mən hekayəni həyatın ölçüsü hesab
edirəm. Şifahi ünsiyyətdə sahib olmadığımız
şey zaman, təbiət
və meta ünsiyyətdir.
Xəbərlərə baxırsan,
sadəcə, danışırlar,
kəsirlər, bəlkə
də hansısa kadrlar olur və
ardınca çıxış,
hərəkət və
nitq var. Bizim üçün film bir az fərqlidir.
- Hekayəyə yanaşmanız
necədir?
- Bizim fərqli ifadə tərzimiz var. Hekayə bizim üçün ikinci plandadır. Əsas olan həmişə insanlara necə toxunacağınızdır. Real həyata necə daha çox yaxınlaşmaq olar? Biz danışdıqca bir çox başqa şeylər baş verməyə davam edərkən, həyatla bağlı şeyləri
necə başa düşə bilərsiniz?
Məsələn, masanın
altında nələr
olduğunu bilmirik, amma orada maraqlı,
vacib və ciddi hadisələr baş verir.
- Adətən, müəyyən
qrupla işləməyə
üstünlük verirsiniz.
Belə deyək, sizin öz komandanız
var və onlarla işləmək sizə daha rahatdır. Komanda kimi işləyirsiniz,
yoxsa, rejissorun işin əsas müəllifi olduğu nəzəriyyəsini qəbul
edirsiniz?
- Mən çox avtokratik adamam və hər şey bir cüt
ələ aiddir. Kino çəkmək demokratik
proses deyil. Hər şeyə mən qərar verməliyəm.
Amma bəstəkarı, operatoru,
yazıçını dinləməsəm,
dəli ola bilərəm.
Onları işə cəlb edirəm və dinləmək məcburiyyətində oluram...
- Filmlərinizin soyuq və ümidsiz olması ilə bağlı tənqidləri
qəbul edirsiniz? Deyəsən, ümid azdır.
- Xeyr, çünki ümidlə dolu olduğumuzu düşünürəm.
Əgər siz film çəkirsinizsə, onun
yaxın əlli il ərzində var olacağına
və bəlkə daha sonra da kimlərinsə
ona baxacağına inanırsınız, bu çox böyük nikbinlikdir.
- Demək, əsl ümid yaradıcı prosesin özündədir?
- Bəli, dəqiq.
- Bəs bəşəri vəziyyətlərin absurdluğu
(mənasızlığı) haqqında ekzistensial baxışı qəbul etmirsiniz?
- Xeyr, bu absurd deyil. Dünya öz oxu ətrafında
fırlanır və insanlar filmlərə baxır. Bu bizim filmimizdir, bu qədər. Sizə və hər kəsə insan vəziyyətinin necə olduğunu göstərmək
istəyirik. Bu qədər.
Heç kimi mühakimə etmək istəmirik. Biz bundan heç bir şəkildə məna çıxarmaq istəmirik.
Baş verənlərlə
bağlı nələrsə
göstərmək istəyirik.
- Sizcə, filmləriniz, təkcə Macarıstandakı
narahatlıqlar haqqında
deyil, universaldır?
- Bəli, macar filmləri çəkirik,
amma vəziyyətin hər yerdə eyni olduğunu düşünürəm. Əgər,
həqiqətən də,
bir az dərin
işlərlə məşğul
olmaq imkanınız varsa, düşünürəm
ki, hər kəs hər şeyi başa düşə biləcək. Sual həmişə dərinlikdədir:
insanlara necə toxunmaq olar?
- Yaratmağa çalışdığınız
zaman, məkan və ritmi izah edə
bilərsiniz?
- Çox sadə. "Lənət" (1988) filmində
tamamilə tək olan bir insan
vardı və biz onun cəmiyyətdəki və kainatdakı tənhalığını göstərmək
istədik. Buna görə
təbiəti, təbii
mühiti və zamanı da işin içinə daxil etməlisiniz. Onun hər zaman yoxa çıxdığını görürsən.
- Nəhayət, ünsiyyət
tamamilə pozulur və o, it kimi hürməyə başlayır.
- Bəli, təbiətə
getməsinin səbəbi
də budur. Artıq danışmaq istəmir, çünki həyatı başa çatır.
- Amerikalı tənqidçi
Conatan Rozenbaumun yaradıcılığınızı "mənəviyyatsız Tarkovski"
kimi qiymətləndirməsi
barədə nə düşünürsünüz? Özünüzü belə
vəziyyətdə görürsünüzmü?
- Bu, Conatan Rosenbaumun öz fikridir. Bilmirəm, bu onun fikridir. Onunla bu məsələlər
haqqında danışmamışam.
Əsas fərq odur ki, Tarkovski dindardır, biz isə yox. Amma onun həmişə ümidi vardı, Allaha inanırdı. O, bizdən
daha günahsızdır.
Xeyr, onun üslubunda film çəkmək
üçün həddindən
çox şey görmüşük. Məncə,
onun çox vaxt daha yumşaq
və həssas olan texnikası da fərqlidir.
- Sizin stiliniz sərtdir?
- Bəli, o mənim üçün həddindən
çox yaxşıdır.
- Müsahibələrinizin birində
gənclik illərində
filosof olmaq istədiyinizi oxumuşdum.
Kino çəkməyinizi başqa
mənada fəlsəfə
kimi görürsünüz?
Başqa cür desək, bədii vasitələrdən istifadə
edən fəlsəfi
araşdırma olduğunu
deyə bilərik?
- Xeyr, ondan tamamilə
uzaqlaşdım. Fəlsəfədən
və filosof olmaqdan tamamilə imtina etdim. Gənckən
filosof olmaq istəyirdim, amma xoşbəxtlikdən və
ya bədbəxtlikdən
başıma bir şey gəldi. İndi
film çəkirəm, amma
əsl rejissor deyiləm.
- Kinoyla maraqlanmadığınızı
və kinonun nə olduğunu bilmədiyinizi demisiniz?
- Bilmirəm. Bu, doğrudur.
- Belə olan halda, kino ilə sizin gördüyünüz
iş arasında fərq var?
- Ümid edirəm ki, biz kinodan daha çox,
həyata yaxınıq.
- "Kinonun nə olduğunu bilmirəm"
deyərkən ənənəvi
kinonu, yoxsa, kommersiya filmlərini nəzərdə tutursunuz?
- Hər cür kinonu. Sadəcə, kinonu.
- Hər cür kinonu nəzərdə tutursunuz demək. Özünüzü bunun
bir parçası kimi hiss etmirsiniz?
- Xeyr, bunun səbəbi
bir az əvvəl
sizə hekayə haqqında dediklərimdədir.
Mənimçün kinoda
baxdığım şeylər
həmişə boşboğazlıqdır.
Bu, mənalı sualdır.
Fərq; insanlarla əlaqəmiz, onları izləməyimiz və aktyorlarla işləmək
tərzimizdədir. Buna görə
də bütün bunları etməyi sevirəm. Çünki bir tərəfdən film çəkmək çox
darıxdırıcıdır. Bir ssenarimiz var, amma çəkiliş zamanı
heç vaxt ssenaridən istifadə etmirik. Aktyorlarımız
var, amma aktyor kimi davranmırlar. Biz onlarla dost kimi və ya sadəcə,
şəxsiyyətlərini önə çəkərək
işləyirik...
- Fərq olduğunu düşünmürsünüz? Bəzi rejissorlar həvəskar aktyorların
filmə fərqlilik qatdığını düşünürlər.
- Xeyr, bizimçün heç bir fərq yoxdur. Bəzi filmlərimizə baxsanız, görərsiniz
ki, biz həmişə şəxsiyyətə
önəm verdiyimiz üçün, həm peşəkar, həm də həvəskar aktyorlara ehtiyac duyuruq. Əgər hansısa aktyor səhnədə oynamağa
başlayırsa, dərhal
ondan nə etdiyini soruşuruq. Oynama - sadəcə, özün ol. Kiminsə daxilində nələrin baş verdiyi ilə maraqlanmağımızın səbəbi
budur. Onlar səhnədə yaşamalıdırlar.
Əgər hissləri
real deyilsə, bunu onun gözlərindən görə bilərsiniz...
- Bir ssenariniz olur, amma sonra onu
atırsınız? Düz
başa düşdüm?
- Xeyr, bizim ssenarimiz
prodüserlər və
büdcəyə töhfə
verəcək qurumlar üçündür. Bu qədər.
Sonra çəkilişlərin harada aparılacağını
araşdırmağa başlayırıq.
Bizim personajlar və bəzi digər ideyalarla uyğunlaşacaq əsas məqsədimiz olur, amma biz mütləq real həyata bənzəyən
bir yer tapmağa
çalışırıq. Buna görə də çəkilişin harada
baş verdiyi son dərəcə vacibdir.
Biz uzun müddət -
bəzən bir il - sadəcə, insanlara və məkana baxaraq oturub filmi necə çəkəcəyimizi
düşünürük...
- Hardasa oxumuşdum ki, Piter Breygelin (hollandiyalı intibah dövrü rəssamı
- tərc.) rəsmlərinə
heyransınız və
sizin işlərinizlə
müqayisədə onun
rəsmlərində sizin
əldə etməyə
çalışdığınız iddiasız dürüstlük
olduğu üçün
rəsmlərinin maraqlı
olduğunu demisiniz. Siz öz filmlərinizin
sadə olduğunu deyirsiniz, lakin Breygeldən sonra onun rəsmləri haqqında söylənilən
şərhlər həddindən
çox mürəkkəb
deyildi?
- İndi
bizə daha yaxınsınız, Breygel
həqiqətən, mühüm
və möhtəşəmdir.
Onun rəsmlərində
çox sayda insanlar olduğunu və hər birinin fərqli simaya, görünüşə
və şəxsiyyətə
sahib olduğunu görə
bilirsiniz. Onlar şəkillərdə çox
kiçik görünə
bilər, lakin hər birinin şəxsiyyəti var. Ona görə
də biz onu çox sevirik. "Qaranlıq harmoniyalar" filmində olduğu kimi, izdiham içində
çəkiliş apararkən
həmişə oradakı
insanların şəxsiyyətlərini
göstərə bilmək
istəyirik. Bizimçün
onlar yalnız kütlənin bir hissəsi deyil.
- Buna görə də deyə bilərik ki, siz şəxsiyyətin dürüstlüyünə və
həqiqiliyinə çatmağa
çalışırsınız?
- İnsanlara onların əsl şəxsiyyətlərini
göstərmək film çəkməyimizin
səbəblərindən biridir.
- Filmlərinizin çox vaxt fövqəltəbii görünməsinə münasibətiniz
necədir?
- Fövqəltəbii və
ya hər hansı fəlsəfi nəzəriyyəni düşünmürük,
çünki film maddidir.
Biz kameralardan istifadə
edib səhnələri
çəkirik. Əgər
yazıçısınızsa və kağızınız
varsa, bu masa haqqında çox şey yaza bilərsiniz.
Lakin əgər siz rejissorsunuzsa, sadəcə,
bu masanı göstərə bilərsiniz.
Bunun necə masa olduğunu
və nə qədər maraqlı olduğunu görə bilərsiniz, amma o yenə də, bir masadır. Buna görə də başa düşə bilmirəm ki, niyə kimsə fəlsəfi və ya föqəltəbii
şeylərdən danışsın?
Xeyr, bu doğru deyil. Lütfən, filmə baxın və ürəyinizin səsini dinləyin. Lütfən, gözlərinizə inanın,
hər şey çox aydın və çox sadədir. İzləyin.
Bu vacibdir...
- Filmləriniz Macarıstanda
necə qarşılanır?
- Müəyyən qism insanlar izləyir. Hər yerdə eynidir, adətən adi kinoteatrlarda göstərilir. Biz böyük
kinoteatrların bir hissəsi deyilik.
- Sizi macar kinosunun
qara qoyunu kimi tanıyırlar. Dedikləri qədər varsınız.
- Biz, sadəcə, fərqliyik,
bu qədər.
Bela Tarr
Tərcümə:
Nilufər Hacılı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 16 mart,
¹10.- S.30.