Füzuli ili və
Teatr günü
10 mart
milli teatr günümüzə
Kitabın yazılma səbəbi
Ötən il, iyunun 29 və
30-da Milli Teatrda Cavid Zeynallının "Şükriyyə"
pyesinin rejissor Bəhram Osmanovun quruluşunda eyniadlı tamaşasının premyerası
oldu. Amma bununla bağlı fikirlərimi yazının axırında
- "Tamaşa" fəslində
verəcəm. Çünki
bu yazıdan amacım eləcə
"Şükriyyə" deyil, konkret bir tamaşa nədəniylə aşağıdakı
çoxsaylı məsələlərə
toxunmaq, bir sözlə, damlada dəryanı göstərməkdir:
- milli dramaturgiya və teatrın çağdaş
durumu;
- rejissorun teatrdakı yeri;
- bədii istedada qayğı;
- yeni dramaturq imzası;
- sənət və toplumsal həyatın bağlantısı;
- vətənsevərlik, özəlliklə
də, Qarabağ konusunun plakat, şüar, xaltura, alver alətinə çevrilməsi;
- sənətkarın meracı.
Füzuli
kədərli bir eşq olayından danışan "Leyli və Məcnun"un girişində deyirdi:
Düşdü səfərim diyari-dərdə,
Kimdir mənə yar bu səfərdə?
Şair
bu səfərdə
530 ildir ki, düşmənsiz
ötüşməyib, amma
onun sözünü deyən, hörmətini saxlayan, yolunu gözləyənlər də
az olmayıb ki, çox olub. Bəs, hər cür sorunlarla üzləşəcəyim bu
"uzun, incə yolda" bir az füzulluq eləmək zorunda qalsam, mənə necə, axıracan yoldaşlıq eləyən
tapılacaqmı? Konkret
olaraq, Füzuli ili və teatr
günü, ümumən
orta çağ divan şairi ilə teatr sənətinin nə ilişkisi? Bu sualların cavablarını
bilmək istəyirsiniz?
Onda gərək bu yazını sonacan oxuyasınız.
Ustadlara xitab
Platon haqlıydı - hər cür sənət xatırlamadır, amma təkcə ideyalar aləmini deyil, həm də gerçək şəxsləri
və ya nəsnələri xatırlamaq.
Platon özü bütün dialoqlarında
Sokratı xatırlayırdı.
Mən isə on il öncəyə - 2014-cü ilə
qayıtmaq, İsa Muğannanı
xatırlamaq istəyirəm.
Görkəmli nasirin Daxili İşlər Nazirliyi yaxınlığında,
keçmiş Hüsü
Hacıyev küçəsində,
yazıçılar binasının
beşinci qatındakı
evindən Füzuli meydanına ayaqla vut-tut, beş-altı dəqiqəlik yol olsa da, o, Nəsimidən Nizamiyə qayıdıb, Füzulidən yazmasa da, alın yazısı ömrünün axırında
onu Füzuli meydanına gətirdi və yazıçını
son mənzilə bir əli sinəsində, o biri çənəsində,
Məcnunu sağı,
Leylisi solunda, vəhşilər ayağının
altı, mələklər
başının üstündə,
fələyin zindanı
kürəyi, Allah eşqi
ürəyində dərindən-dərin
düşüncələrə dalmış Füzuli, İsanı isə Məhəmməd yola saldı, "çün
Məsihi-vəqtsən, can vermək asandır sana..." dedi.
Artıq
onilləri aşır
ki, ünlü söz-sənət
adamlarının çoxu
son mənzilə Füzulinin
yanı, Füzuli meydanından keçib gedirlər. Şair, elə bil ki, zamanla əbədiyyət arasında bir körpüdür. Füzuli
metafizikdir və onun bəlkə bir misrasını da oxumayan iyirminci yüzil batı filosofu Martin Haydegger "Metafizika nədir?" kitabında yazır ki, insan düşüncəsinin
irəliləməsi üçün
bizi başlanğıc
nöqtənin cazibəsində
tutub saxlayan metafizikadan qurtulmalıyıq.
Mirzə Fətəli
Axundovun "Füzuli
şair deyil və onun xəyalatında
əsla təsir yoxdur", Cəfər Cabbarlının "Neçə
əsrlərdir ki, Füzulinin
sehrli orbitindən çıxa bilmirik" sözləri də ünlü filosofun fikriylə səsləşir.
Füzulini oxuyub-oxumamasına
dair nəsə deyə bilməyəcəyim
böyük fransız
metafiziki Rene Genon isə "Çağdaş
dünyanın böhranı"
kitabında yazır
ki, batının böyük
sürətlə yuvarlandığı
uçurumdan qurtuluşunun
tək yolu doğuda hələ də qorunub saxlanılan vahid, əzəli metafizik prinsipə qayıtmaqdır.
Kim haqlıdır? Bu sualı
birmənalı cavablandırmaq
bəsit bir şey olardı, nədən ki Haydegger, Axundov, Cabbarlı və Genon məsələyə
fərqli, bəzən
əks yönlərdən
baxsalar da, bir çiynin üstündəki
başlara bənzəyirlər.
Əslində isə onların qoyduğu məsələ o qədər
orijinal deyildi, bu metafizik sualı
hamıdan öncə
Füzuli özü vermişdi:
Füzuli
rindü şeydadır,
həmişə xəlqə
rüsvadır,
Sorun kim bu nə
sevdadır, bu sevdadan usanmazmı?
Haydegger
də, Axundov da, Cabbarlı da, Genon da Füzuli sualına cavab axtarır, öncəkilər ona
"usanar", sonuncu
isə "usanmaz"
cavabını verirdi.
Bundan sonra da neçə-neçə düşünürlər
gəlib-keçəcək, mini mini bir söz
deyəcək, amma ta qiyamətəcən nə
bu sualın cavabı tapılacaq, nə də bu sevda bitəcək.
Nədən ki bu məcnun sual insanlığın ölüm-qalım
sorunu, bu sevda sonsuzdur. Füzuli isə eləcə Molla Məhəmməd Süleyman
oğlu Bağdadi, onun yazdıqları isə təkcə qəzəl, dastan deyil, həm də ümumbəşəri, milli və
fərdi anlamda metamətnimiz, neçə
yüzillərdir qaça
bilmədiyimiz, yəqin
ki, qiyamətəcən pozulmayacaq
alın yazımızdır.
Odur ki, Füzuli əleyhinə öncələr
də, bu gün də, istər xaric, istərsə də daxilimizdə aparılan siyasi-ideoloji təxribatlar
- İraqda məzarının
yerini dəyişmək,
yaxud "İraq şairi"
adlandırmaq, İranda
abidəsini təhqir eləmək, bizdə isə haqqında aşağılayıcı bir
şeylər yazmaq çabaları - həmişə
fiasko ilə sonuclanıb, bundan sonra da belə olacaq, nədən ki gəldi-gedər siyasi maraqlara bağlı kampaniyalar əzəli-əbədi
dəyərlər qarşısında
acizdir. Alimlərimizdən
Kamil Allahyarov, Zəkulla
Bayramlı, özəlliklə
də, özünün
"Füzuliyə qarşı
üçüncü vandalizm
aktı" adlı dəyərli məqaləsində
ərəbşünas Cəmaləddin
Quliyev çoxsaylı
faktlara söykənərək,
bu məsələyə
aydınlıq gətirib,
bütün bu kampaniyaların riyakar siyasi-ideoloji mahiyyətini yetərincə açıqlayıblar.
Füzulinin xatirəsini
təhqir eləmək
kimi uğursuz cəhdlərə qarşı
ən ciddi cavab isə şairin 530 illik yubileyinin qeyd edilməsi ilə bağlı Respublika Prezidenti
cənab İlham Əliyevin
25.01.2004-cü il tarixli sərəncamıdır.
Bu sərəncam çağdaş
sərhədlər daxilində
məzarının harada
olmasına baxmayaraq, Füzulinin dahi Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri
olmasının bütün
dünyada rəsmi təsdiqidir və məncə, xaricdəkilərin
havasına züy tutan, yuxa qırağı
sulayan bəzi daxilimizdəkilər də
bu qərardan nəticə çıxarıb,
elmi baxımdan yanlış, siyasi yöndən zərərli
mövqelərinə düzəlişlər
edəcəklər.
Qoy, onlar öz düzəlişlərini
eləsin, mənim yolumsa, yenə keçmiş Hüsü
Hacıyev küçəsi,
yazıçılar binasınadır.
İllər öncə,
hələ bu fani dünyada yaşadığı, onda
dəyərini elə
də bilmədiymiz, indi çox uzaq, əlçatmaz görünən o gözəl
günlərdən birində,
yazıçılar binasındakı
həmin mənzilində
Muğannadan "gənc
yazarlara sözünüz,
məsləhətiniz nədir?"
deyə soruşmuşdum
və o bir an da düşünmədən, guya
kimsə başqa biri, ya da öz-özüylə
danışırmış kimi, hansısa məchul nöqtəyə
zillənərək keçmişi-keçəcəkləri,
yeri-göyü, ərşi-kürsü
dolanaraq yanıma enmiş və göz açıb yumunca baş verən bu tarixi,
kosmik gəzintidən
doğan müdtik bir dalğınlıq havasında "qoy, damlada dəryanı, zərrədə küllü
göstərsinlər" demişdi.
Ondan çox cavab gözləyirdim, amma bunu - əsla!
Muğanna öz cavabında Genonu Haydegger, Axundov və Cabbarlı ilə barışdırır,
həm o tərəf
(dərya), həm də bu tərəfə
(damla) vurur, axırda da qayıdıb vəhdət nöqtəsində
dururdu. Onun bu sözləri mənə niyə dediyini indi - bilgisayarın qarşısına
keçib, ilk cümləyə
hardan, necə başlayacağımı düşünəndə
bilirəm. Onda bilmirdim ki, öz sualım da, yazıçının
cavabı da yaddaşıma
yazılıb və günlərin bir günü bu yazıda beləcə qəfil boy verəcək.
Teatr və dramaturgiyamızın
çağdaş durumuna
dair bu teatral-essevari
düşüncələrimə Füzuli və Muğanna anısıyla başlamağımın bir
neçə nədəni
var və biri də budur ki, oxuyacağınız yazıda
sufi üsuluna üz tutmuş, damlanı dəryada, zərrəni küllüdə
göstərməyə, çözülməsi
soruna quş uçuşu, yəni bir az uzaq,
bir az da yuxarıdan - uzun və geniş planlarda baxmağa çalışmışam. Çünki
ayrıca sorunların
da, konkret şəxslərin
də yeri və rolu ümumi
mənzərədə daha
aydın görünür.
Siz bu sufi
rümuzatında "damla"nı
yazının özəl
predmet və subyektləri, "dərya"nı
dramaturgiya, teatr, ümumən sənət,
damlanı insan, dəryanı Allah kimi çözməyinizdə olun,
mən də bu müddətdə ustadların ruhuna rəhmət diləyib, onlardan füzuliyanə bir halallıq alım ki, vaxtımız çox getməsin:
Arayişi-söhbət eylə, saqi,
Ver badə, mürüvvət
eylə, saqi.
...Sən ver badə,
mən eyləyim nuş,
Mən nəzm oxuyum, sən ona tut guş...
Rejissora sözönü
Əgər səhnə öz
sərhəd, qanun və əhalisi olan ayrıca bir dünya və rejissor onun yaradıcısı, demiurqu, tanrısıdırsa,
sözə
Bəhram Osmanovdan
başlamaq istəyirəm.
Milli Teatrın səhnəsində
zamanında "Qarağaclar
altında ehtiraslar"
(Yucin Onil), "Şah Edip, yaxud alın yazısı" (Sofokl),
"Kral Lir" (Vilyam Şekspir), "Ağqoyunlular və Qaraqoyunlular", "Köhnə
ev", "Mesenat"
(Əli Əmirli),
"Kaş araba aşmayaydı"
(Otar İoseliani),
"Uçqun" (Tuncər
Cücənoğlu) və
digər aydın konsepsiyalı, aktual ideyalı, istər bütövlükdə, istərsə
də ayrı-ayrı
səhnələrin təkrarsız
ehtişamı baxımından
heyranlıq doğuran
tamaşalara quruluş
verən bu görkəmli rejissor Gənc Tamaşaçılar
Teatrına getməsilə
bağlı uzun dönəmdir ki, burda görünmür, onun ana
teatrın səhnəsindəki
son işi - "Dəli
yığıncağı"ndan (Cəlil Məmmədquluzadə)
illər keçir. Teatrsevərlər isə bəzən, doğrudan
da, dəli yığıncağı
təsiri bağışlayan,
ələşənin küləşənə
qarışdığı, yaxşı ilə yamana, yağlı ilə yavana fərq qoyulmadığı
hazırkı durumda çox şeyləri unutmayıblar. On doqquzuncu yüzil ünlü türk şairi və dövlət xadimi, saray çəkişmələri
üzündən Osmanlını
tərk edib, uzun illər batı ölkələrində
yaşamaq zorunda qalan Ziya Paşa
deyirdi:
Ayinəsi işdir kişinin,
lafə baxılmaz,
Şəxsin görünür rütbeyi-əqli
əsərində.
Osmanlı şairinin diliylə
desəm, Osmanovun Milli
Teatrdakı işləri
onun rejissor kimliyini göstərən
"ayinəsidir" və
indi onlardan bəzi səciyyəvi məqamları yada salmaq istəyirəm.
...Pərdə bağlanır,
tamaşa bitir, pərdənin bəri üzündə atılıb
qalmış yelləncəkli
boş kreslo isə dünyanın faniliyi, amansız taxt-tac qovğalarının
anlamsızlığından söz açır. Burda artıq cansız kreslo danışır. Bura sözün
bitdiyi yerdir! Mən ədəbiyyat tarixi səhifəsinin bu üzünü o üzünə çevirib,
Füzuli divanına üz tuturam:
Ey olub sultan deyən dünyada məndən qeyri yox,
Sən səni bir cüğd
bil, dünyanı bir viranə tut!
Rejissor isə tarixin pərdəsinin o üzünü
bəri üzünə
- çağdaşlığa çevirir, b.e.ö. səkkizinci yüzildə
dumanlı Britaniyada baş vermiş saray çəkişmələri
ardından 90-ların bir-birini
dabanqırma izləyən
dumanlı hakimiyyət
davalarına üz tutur. Bu, iki fərqli heyətlə beş-altı ilə hazırlanan, Kral Lirin özü qədər qəribə,
acımasız taleli
"Kral Lir" tamaşasının finalıdır.
Babanın günahı üzündən:
ana özünü asaraq
intihar edib; gözlərini öz əlləriylə kor eləyən ata illərlə səfil-sərgərdan
gəzib-dolanandan sonra
dəhşətli əzablar
içində ölüb;
taxt-tac uğrunda qardaş qardaşı öldürüb; sağ qalanı düşmənlər
qətlə yetirib; Tanrı üz çevirib və Edipin (Kamal Xudaverdiyev) qızları İsmena
(Mehriban Xanlarova) ilə
Antiqona (Münəvvər
Əliyeva) göylə
yerin arasında tək-tənha qalıblar!
Tamam tək və tənha! Taleyin verdiyi çəkilməz acılardan
sonra qızlar axır ki, bir-birini bağışlayıb qucaqlaşır
və elə o anda Tanrı "mələyi" (Sənubər
İsgəndərli) öz
qanadlarını onların
üstünə gərir,
üçü bir yerdə səssizcə ağlayırlar. Cavanşir
Quliyevin həzin musiqisi eşidilir, səhnəyə kosmik çəkisizlik, yaxud çiskin yağış
ovqatı doğuran işıq düşür...
Antik tragediyadakı bu olaylar ardından
yenə də
90-ların hakimiyyət qovğalarına
boylanan rejissorun səsi gəlir: "Niyə hər yandan düşmənlərlə
çevrələndiyimizi görmürük?
Niyə bir-birimizi qırır, qızlarımızı,
qadınlarımızı başsız
qoyuruq? Gəlin, bəylik taxtımızdan
enək, şəxsi ambisiyalarımızı bir
kənara qoyaq, adam olaq, bir-birimizi
bağışlayaq ki, Tanrı
da bizi bağışlasın
- qurtuluşumuz birliyimizdədir!"
Bu, "Şah Edip"in 25 ildən bəri yaddaşımdan silinməyən
uşaqcasına məsum,
müdrikcəsinə mənalı
finalıdır! O qədər
məsum və mənalı ki, az qala hipnoz olmuş
zal aktyorları alqışlamağı belə
unudurdu. Mən nə öncə, nə də sonralar baxdığım tamaşaların heç birində insanı bu qədər təsirləndirən, özünə
qaytaran, bu qədər güclü və zərif final görməmişəm. Bütün
dünya uçub-dağılmış,
yalnız bunlar qalmışdı - kosmik ənginlik qarşısında
tənha insan, göz yaşı və ümid... Burda danışan göz yaşlarıydı!
Bu sözün bitdiyi yer idi! Qiyamət
səhəri kimi acı, hansısa müjdədən soraq verən bahar nəsimi kimi bu həzin finala
baxdıqca düşünürdüm
ki, dünya dramaturgiyasının
bəlkə də ən talesiz məxluqlarını oynasalar
da, Mehriban, Münəvvər və Sənubər dünyanın ən xoşbəxt oyunçularıdır.
Təkcə elə bu tamaşanın final səhnəsində oynamaq
üçün illərlə
zəhmət çəkib,
lazım gəlsə,
şəxsi səadətindən
belə əl çəkib aktyor olmağa dəyərdi! Osmanovun quruluşlarında
rol almaq aktyor üçün, doğrudan da, şansdır.
Bağlanmış pərdə bir
anlığa açılıb,
yenidən sürətlə
qapanır, amma bu bir göz
qırpımı da bəs
eləyir görəsən
ki, üzündə təbəssüm
donmuş aktyorlar Tağıyevlər ailəsinin
hansısa xoşbəxt
anının fotosunu canlandırır. Bu şəkil
marketinq dönəminə
keçidin yaratdığı
aşırı varlanmaq
ehtirası, maliyyə
fetişizmi, acgözlüyün
absurdluğuna işarə
edir. Bu şəkil
milli sahibkarlığın çağdaş təmsilçilərini
el atası, böyük mesenat Hacı Zeynalabdin Tağıyevdən həm
örnək, həm də ibrət götürməyə çağırır.
Bu şəkil "nə
qədər varlı,
nüfuzlu olursan-ol, bu dünya olum
və ölüm pərdələri arasında
(f)ani bir görüntü,
vaxtın sonsuz yaddaşında donub qalmış şəkildir"
deyir. Burda artıq cansız şəkil danışırdı...
Bu, sözün bitdiyi
yer idi!
Bu isə "Mesenat"ın
finalıdır.
Osmanov hər tamaşasında bizi yenidən və yenidən xoşgörüyə, barışa
çağırır, "mərhəmətli olun!"
deyir, nədən ki Allahın "öldüyü"
bu amansız, sərt dünyada vicdan son sığınacaq,
mərhəmət olan-qalan,
yeganə həqiqətdir!
Mərhəmət! Bu, onun rejissor dünyaduyumunun anayasası,
yaradıcılığının epiqrafıdır! Maraqlıdır
ki, bütün sənət
həyatı boyu üzləşdiyi çətinliklər
milli Efrosumuzun mərhəmət
idealına ciddi xələl gətirə bilməyib. Çoxsaylı
milli, rus, qərb sənətkarları arasında
onu məhz sovet dönəminin
dissident ruhlu rejissoru
Anatoli Efrosa bənzətməyim
özü də gəlişigözəl epitet,
subyektiv yarlık olmayıb, təkcə iki azad ruhlu
istedadın üzləşdikləri
eyni səciyyəli sorunlardan da irəli gəlməyib, hər şeydən öncə, Osmanovun özünün fikridir. Yadımdadır
ki, aşağı-yuxarı, iyirmi-iyirmi beş il öncə ondan
"Stanislavski, Meyerxold, Brext,
Kreq, Vaxtanqov, Tovstonoqov, Yefremov, Lyubimov, Efros, Tairov... Özünü bu rejissorlardan hansının
məktəbinə aid edirsən?"
deyə soruşmuş
və "əlbəttə,
Efrosun" cavabını
almışdım. Maraqlıdır
ki, Taqanka Teatrında əleyhinə aparılan neçə illik kampaniyadan sonra 1987-ci ildə infarkt keçirən Efros dünyasını dəyişmiş
və məhz həmin il gənc rejissor Bəhram Osmanov Milli Teatrda öz işinə başlamışdı. Rejissorun
sonrakı yaradıcılıq
taleyi də onun Efros kodundan
xəbər verir. O da
Efros kimi öz ideyalarını gerçəkləşdirmək üçün az sorunlarla üzləşməyib,
teatrları dəyişmək
zorunda qalıb, tamaşalarının qarşısına
yapma əngəllər
qoyulub. Yazıqlar olsun və nə
yaxşı ki, bu belədir. Füzuliyanə
desəm, gülə tikanın zərəri yoxdur:
Gözümdə məskən et, xari-müjəmdən
ehtiraz etmə,
Güli-xəndanə sordum, xarə yar olmaq zərər verməz.
Neçə-neçə səhnə, televiziya və kino obrazlarını gördüyüm
ayrı-ayrı aktyorlar
da yaddaşımda Bəhram
Osmanovun quruluşlarındakı
bu və ya digər anın
doğurduğu unudulmaz
təəssüratla qalırlar.
Onları bu anlarda görmüş, tanımış, sevmiş
və yadda saxlamışam:
Lir -
Kamal Xudaverdiyev barmağını
Kordeliyanın (Məleykə
Əsədova) yanaqlarından
süzülən göz
yaşlarına vurub, ehtiyatla, qorxuyla dilinə toxundurur, sonra az qala
hədəqəsindən çıxan
gözlərlə zala
üz tutaraq, sanki "duzludur! həqiqidir! doğrudanmı,
saxta deyil?!" deyə soruşmaq istəyirdi! Unudulmaz aktyor yaddaşımda ömrü boyu şirin yalanlarla yaşayıb birdən-birə
acı (duzlu!) həqiqətlə üz-üzə
gələndə iliklərinə
qədər sarsılan,
uşaqcasına sadəlövh
ingilis kralının açıla qalmış
ağzı, heyrət
dolu baxışlarıyla
qalıb! Burda artıq gözlər danışırdı... Bu, sözün
bitdiyi yer idi!
Nə rus sovet rejissoru,
"Don Kixot", "Hamlet" kimi dünya klassikası şedevrlərinə
böyük başarıyla
ekran həyatı verən Qriqori Kozintsev, nə ingilis Riçard Eyrin eyni mövzudakı
filmlərində (uyğun
olaraq 1970 və 2018-ci
illər), nə də Leonid Heyfetsin Malı Teatrının aktyorları ilə hazırladığı və
zamanında böyük
maraqla qarşılanan
film-tamaşasında (1982) Lir
və Kordeliyanın uzun ayrılıqdan sonra qarşılaşması
səhnəsi bu qədər parlaq, yaddaqalan, təsirli deyil:
Səhnənin bir başında
- taxt-tacını, torpaqlarını
böyük qızları
Qoneriliya (Bəsti Cəfərova) və Reqanaya (Hicran Nəsirova) cehiz verib, sonra nankor
övladları tərəfindən
rədd edilən, qapılar üzünə
çırpılan, yolçu
olub çöllərə
düşən, qaranlıq,
soyuq, tufanlı gecələri dilənçilərlə
keçirən, lakin hakimiyyətdən endikcə
həqiqəti dərk
pillələri ilə
yüksələn, maddi
sərvətlərini itirdikcə
mənən zənginləşən
və sonucda kraldan insana, misdən qızıla, damladan dəryaya çevrilən zavallı
və bədbəxt Lir; o biri başında
- sözün düzünü
dediyi, yalanı, riyakarlığı bacarmadığı,
diliylə könlü
bir olduğu üçün cehizi lənət, təhqir olan, lakin Liri
bağışlayan və
öncələrdəki kimi
yenə də sevən mələk təbiətli kiçik qızı Kordeliya! Dilənçi görkəmində
olan Lir və su sonası
kimi bəyaz libaslı Kordeliya qarşılıqlı sevgi
ifadə edən atəşin sözlərlə
qollarını qabağa
açır, dizin-dizin
bir-birinə doğru sürünür, səhnənin
tən ortasında göz yaşları içində qucaqlaşırdılar!
Göz yaşının
dadına baxmaq da bundan sonra başlayırdı...
Əminəm ki, Kozintsev, Eyr,
Heyfetsin filmləri və Osmanovun tamaşasına baxıb, eyni səhnələri tutuşdursanız, gəldiyim
sonucun bayağı
"özümüz-özgələri"
mifindən doğan tərəfgirlikdən irəli
gəlmədiyinə, hər
cür kiçiltmə
və şişirtmədən
uzaq olduğuna siz də əmin
olarsınız. Düzdür,
Kamal Xudaverdiyev göz
yaşının dadına
baxmağı Kozintsevin
filmində baş rolu oynayan ünlü
eston aktyoru Yuri Yarvetdən götürmüş,
amma öz mənalı heyrəti ilə bu jestə
tamam fərqli anlam verə bilmişdi. Göz yaşını dadan Yarvetin üzündə bir təəssüf, peşmançılıq var. Kral
bu duzlu göz yaşında, elə bil öncədən
artıq duyduğu həqiqətin təsdiqini
tapır: "hə, doğrudan da, duzlu imiş, saxta deyilmiş, təəssüf
ki, bunu gec başa düşdüm."
Kamal Xudaverdiyevin Lirinə
isə öncədən
heç nə məlum deyil, o həqiqəti indi, göz yaşını daddığı andaca, zen-buddistlərin diliylə
desək, qəfil tapır və bu gözlənilməz intuitiv kəşfdən ağzı açıla qalır: "doğrudanmı,
duzludur, doğrudanmı,
saxta deyil?!!" Onun üzündə təsdiq yox, heyrət dolu bir sual, onun
gözündə təəssüf
yox, özünün ən yüksək dərəcəsinə çatmış
təəccüb var! Aktyorun
köhnə jestə verdiyi bu yeni anlam səhnədəki degustasiyanın zaldakı dadını qat-qat artırır,
ona həqiqətin kəşf olunduğu həlledici məqam statusu verir və
müqayisədə ünlü
eston (üstü) unlu azərbaycanlıya açıq-aşkar uduzurdu
("Kral Lir");
taleyin amansız hökmüylə
dünyanın ən bağışlanmaz suçuna
sürüklənən, indiyəcən
olub-keçən qadınların
heç birinin üzləşmədiyi acı
bir qismətə tuş gələn - öz bətnindən doğurduğu Ediplə izdivaca girən, ondan dünyaya övladlar gətirən və bu dəhşətli
həqiqəti biləndə
azacıq belə düşünmədən özünə
ölüm hökmü
çıxaran, yunan profilində qədd-qamətli,
şahanə, hökmürəvan
İokasta - Şükufə
Yusupovanın da ölümə
gedərkən tüstülər,
dumanlar içində
ağ göyərçin
qanadları kimi, xəyal kimi çırpınan əllərini,
yəqin ki, heç vaxt unutmayacam ("Şah Edip").
Hələ Bəsti Cəfərovanın
sevişdiyi kişinin
ağuşundan çıxaraq,
şərab dolu qədəhi başına
çəkən, sonra
da hüdudsuz şəhvani
istəkləri və
hakimiyyət ehtirasının
təmin olunmamasından
doğan narazılıq,
nifrət, aqressiyanın
ifadəsi kimi boş qədəhi bütün bədəniylə
bir yay kimi gərilərək, daxili aləminin ən dərin nöqtəsindən
gələn çılğın
bir nidanın müşayiəti ilə
səhnənin hansısa
uzaq küncünə
tullayan Qoneriliyası!.. Onun hüdudsuz
azğınlığından xəbər verən nidası səhnə səmasında şimşək
kimi çaxır, bütün zalı diksindirirdi! Qəribədir
ki, aktrisa bu səhnə də daxil olmaqla Qonerilya
obrazını elə
də bəyənmir,
Kordeliyanı oynamaq istəyirdi. Mənim isə üstündən
on illər keçsə
də, Qonerilyanın boş qədəhi necə atması hələ də gözümün önündə,
çılğın nidası
hələ də qulağımdadır. Milli və
dünya dramaturgiyasında
Pəridən (Cəfər
Cabbarlı, "Solğun
çiçəklər", rejissor Ağakişi Kazımov) tutmuş, Fedraya (Jan Rasin, "Fedra", rejissor Mərahim Fərzəlibəyov)
qədər ən ehtiraslı qadın obrazlarını canlandıran
aktrisa yaddaşımda
qəddar, amansız ingilis kraliçasının
bir kəlmə də demədən hər şeyi deyən sözsüz qiyamı ilə qalıb ("Kral Lir");
düşmən siyasi partiyanın
oğluna ərə getməsin deyə öz əmisi oğlu tərəfindən
zorlanan, avansenaya çıxaraq bütün
əclaflıqların acığına
başını qürurla
yuxarı qaldıran, sonra nəsə daxili hökm verdiyini bildirən sərt hərəkətlə
geri dönüb, səhnə boşluğunda
yoxa çıxan, eləcə mimika və baxışlarıyla
tamaşanın ən
önəmli informasiyasını
- intihar qərarını
zala çatdıran Fidan - Məleykə Əsədova da yaddaşıma
ayaqlar altına atılmış məhəbbət,
tapdalanmış bəkarətin
saf heykəli kimi yüksəldiyi bu sözsüz səhnəsi ilə yazılıb. Fidan bu bir anlıq
görüntüsüylə aktrisanın Gültəkin,
Şirin, Mariya Tüdor kimi klassik faciə ehtişamıyla süslənmiş
obrazlarını kölgədə
qoyurdu ("Ağqoyunlular
və Qaraqoyunlular").
(Davamı gələn sayımızda)
Əsəd CAHANGİR
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 8 mart, №9.- S.24-25.